Toki kommunikointi on erittäin tärkeää ja meillä kyllä ne kaikki introvertitkin tähän pakosti osallistui päiväittäisten "daily meeting" käytännön takia, jossa jokaisella oli joka päivä oma puheenvuoro. Eli työn osalta varmistettiin, että kaikki tietävät mitä tehdään, kuka tekee ja milloin tekee. Itse tarkoitin sitä ylimääräistä ja työn kannalta ei välttämätöntä itsensä esilletuomista. Tässä se introvertti ei jää sen irtisanovan henkilön mieleen, koska hän ei ole ikinä tarpeettomasti tuonut itseään esille. Se extrovertti taas antaa itsestään hyvän kuvan sille irtisanovalle henkilölle, vaikka työn suorittaakin paljon heikommin kuin se toinen introvertti.
Kuten juuri sanoin - organisaation sisäisen tiedon välityksen kannalta nimenomaan ja etenkin teknisesti lahjakkaiden ihmisten "tarpeeton" sosialisointi muiden tiimien kanssa on ainakin omien kokemusten valossa äärettömän tärkeää ja tuottaa parhaimmillaan ihan valtavasti lisäarvoa. Kai sitä vastaavaa tiedon välitystä voi yrittää pakottaakin, mutta minä en tiedä miten se onnistuisi hyvin.
Aktiivisemmin ympäri organisaatiota kommunikoivat tekniset ihmiset osaavat itse tulla kertomaan että hei, tää meidän kyhäämä ratkaisu X toimisi myös osaston A, B ja C tarpeisiin jos koodataan tälläinen pieni lisäpulikka ja skaalataan tuosta. Ja kun tätä tekee nimenomaan teknisesti pätevä kaveri, niin sitä lisäarvoa syntyy aivan valtavasti kun saadaan pienellä vaivalla hyviä ratkaisuita muille, useinkin ihmisille jotka eivät ole itse yhtä teknisiä ja ymmärrä edes kysyä, että voisiko tämän ratkaista jotenkin tietokoneilla helposti.
Yhtä pätevä tekninen jannu joka ei koskaan vapaaehtoisesti sosialisoi muiden tiimien kanssa tuottaa vastaavia halki organisaation leikkaavia ideoita merkittävästi harvemmin, joskin saattaa sitten vastaavasti tuottaa hyviä ideoita oman tiimin sisäisten ongelmien ratkaisuun. Omat kokemukset vaan kertovat siitä, että teknisillä osastoilla ns. "low hanging fruits" on jo kauan sitten kerätty, joten samalla teknisellä työpanoksella parhaan tuotto-panossuhteen saa yleensä kun tekninen kaveri ratkoo ei-teknisten ihmisten ongelmia.
-
Ja edelleen, kun työn tuottavuuden arviointi on niin hirveän vaikeaa objektiivisesti, niin miten ihmeessä ne resursoinneista päättävät pomot voivat tietää siitä mitä introvertit tekevät jos nämä eivät itse omatoimisesti kerro siitä mitään kenellekään? Toki se on sitten lähiesimiehen tehtävä kertoa, että nuo ovat kovia jätkiä ja niille kannattaa maksaa liksaa. Mutta taas palataan siihen, että yhtä päteviä verratessa ekstrovertin teamlead joutuu näkemään vähemmän vaivaa perustellakseen, että miksi tuo jannu on palkkansa väärti -> fiksu itsensä esille tuominen tekee työntekijästä pomon näkökulmasta paremman.
Rehellisesti myönnän, että nykyisin teknisten ihmisten rekrytointipäätöksiin osallistuvana ihmisenä olen valmis vaihtamaan hieman teknistä osaamista parempiin kommunikaatiotaitoihin. En kovin paljon, mutta ainakin sen verran, että välttelen aivan pahimpia hikikomoreita, koska heidän integroimisensa organisaatioon kuluttaa enemmän johtamisresursseja, mikä maksaa aikaa, rahaa ja vaivaa.
Omatoiminen ja omaehtoinen kommunikointihalukkuus on rahan arvoinen kyky työnantajalle. Ja tämä ei tietysti tarkoita, että kaikkien pitäisi olla ulospäinsuuntautuneita myyntitykkejä, vaan sitä, että muiden kanssa puhumisen aktiivinen välttely on kyllä ainakin minusta selkeä haitta.