Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pääomatuloverotus Suomessa – Wikipedia
Pääomatulon veroprosenttia on nostettu siitä, kun veroa ensi kertaa perittiin 1990-luvulla. Veroprosentti oli 25 % vuosina 1993–1995. Myöhemmin sitä on muutettu seuraavasti: 28 % (1996–1999), 29 % (2000–2004), 28 % (2005–2011), 30/32 % (2012–2014) ja 30/33 % (2015). Raja korkeammalle veroprosentille on ollut 50 000 euroa (2012-2013) ja 40 000.
Pörssiosinkojen verokohtelu muuttui 1.1.2014, kertaus pääkohdista piensijoittajalle - Nordnet Blogi
Kuluvasta tammikuusta 2014 lähtien pörssiosinkojen verovapaa osuus laskee tavanomaisen piensijoittajan osalta 30 %:sta 15 %:iin. Kalenterivuodesta 2014 alkaen pörssiosingon 70 %:n veronalainen osuus kasvaa 85 %:iin, joten efektiivinen osinkovero on vuonna 2014 kertyneistä pienistäkin osingoista 25,5 %. Tämä perustuu laskelmaan, jossa kerrotaan 30 %:n verokannan alainen pieni osinkotulo veronalaisella 85 %:n osuudella (0,30 * 0,85 = 0,255 = 25,5 %).
Mainittakoon, että korkeissa eli 40 000 euroa ylittävissä vuotuisissa osinkotuloissa progressiivisuus nostaa efektiivisen osinkoveron 27,2 %:iin. Tämä puolestaan pohjautuu laskelmaan, jossa kerrotaan 32 %:n suuri osinkotulo veronalaisella 85 %:n osuudella (0,32 * 0,85 = 0,272 = 27,2 %). Viime vuonna vastaavat luvut olivat 21 % ja 22,4 %, joten tuoreet linjaukset eivät edistä kansankapitalismia.
Muttaku ne tuottavat kansalaiset ei tee lisää tuottavia kansalaisia, koska ei kannata. Ensin työelämässä kuristetaan veroilla käytännössä 50% valtiolle. Sitten paskalla isyys/äitiysrahalla kituuttelet aikasi kunnes ei oo enää varaa ja pitää mennä töihin. Sit kersa päiväkotiin, ainii sekin maksaa. Tässä vaiheessa jo maksat melkein puolet tulosta veroa ja on yksi (lisää) suita elätettävänä...
Suurin kysymys on se, että miten nykyiset alle 50 vuotiaat tulevat rahoittamaan eläkkeensä, kun ensin maksavat hyvissä ajoin koville eläkeansioille karanneiden isien/äitien pitkät eläkevuodet ja sitten pitäisi painaa sorvin ääressä 70 vuotiaaksi. Tai siis ei paina, vaan viimeiset 15 vuotta mennään kelan tuilla työkyvyttömänä ja eläkkeeksi jääkin loppupään supistuman vuoksi 750€ kansaneläke kuukaudessa. Jos siis ei julkisen terveydenhoidon rappeuma tapata sitä ennen.
Eläkemaksu on noin 25% bruttopalkastasi.
No ilman niistä verotuloista maksettavia kompensointeja se kersa vasta maksaakin. Suomen järjestelmässä nimenomaan kaikilta palkansaajilta siirretään huomattavasti rahaa niiden toisten kersojen kasvattamiseen ja kouluttamiseen.
Ei tarvi maksaa kuin sen kersan saati kahden yliopistokoulutus omasta pussista niin vähän parempituloinenkin on jo reilusti voitolla. Lapsilisät, terveydenhuollot ja päivähoidot yms. vielä päälle.
Pääomatuloverotus Suomessa – Wikipedia
Pääomatulon veroprosenttia on nostettu siitä, kun veroa ensi kertaa perittiin 1990-luvulla. Veroprosentti oli 25 % vuosina 1993–1995. Myöhemmin sitä on muutettu seuraavasti: 28 % (1996–1999), 29 % (2000–2004), 28 % (2005–2011), 30/32 % (2012–2014) ja 30/33 % (2015). Raja korkeammalle veroprosentille on ollut 50 000 euroa (2012-2013) ja 40 000.
Koulut voi rahoittaa monella tavalla. Itse pitäisin oikeudenmukaisinpana sitä, että korkeakoulutuksen maksavat korkeakoulun käyneet ja koulutuksesta eniten hyötyneet. En pidä kovinkaan reiluna sitä, että amikset tai työssä oppineet maksavat korkeita veroja yliopistojen pyörittämiseksi.Saataisiin alkaa sulkemaan urakalla kolmannen asteen kouluja mikäli verotusta alettaisiin keventämään ja katoasi ne tuottavat uudet tekijätkin kun koulutus maksaisi useita kymmeniä tuhansia. Tiedän useitakin koulutettuja ulkomaalaisia, jotka mielellään maksavat Suomessa korkeita veroja ja nauttivat useista turvaverkoista ja helpotuksista.
Koulut voi rahoittaa monella tavalla. Itse pitäisi oikeudenmukaisimpana sitä, että korkeakoulutuksen maksavat korkeakoulun käyneet ja koulutuksesta eniten hyötyneet. En pidä kovinkaan reiluna sitä, että amikset tai työssä oppineet maksavat korkeita veroja yliopistojen pyörittämiseksi.
.
Koulut voi rahoittaa monella tavalla. Itse pitäisin oikeudenmukaisinpana sitä, että korkeakoulutuksen maksavat korkeakoulun käyneet ja koulutuksesta eniten hyötyneet. En pidä kovinkaan reiluna sitä, että amikset tai työssä oppineet maksavat korkeita veroja yliopistojen pyörittämiseksi.
Jos vaikka pistettäisiin 0.01%-yks korkeampi veroaste 10v ajaksi valmistumisen jälkeen per aloitettu opintopiste kaikille yliopistossa opiskelleille, niin porukka maksaisi osan panostuksestaan takaisin.
Suomessa ylikoulutetaan jengiä muutenkin, etenkin nuoria. Monet nuoret pärjäisivät elämässään paljon paremmin jos he tekisivät ensin oppisopimuksen ja lukisivat niitä teoreettisia kouluopintoja sitten joskus vähän myöhemmin.
Kompensoinnit pitäisi olla progressiivisia, kuten verotuskin. Tällä systeemillä vaan köyhät jaksaa tehdä lapsia, kun sosiaalitoimi maksaa elatuksen, sit elatusmaksut iskältä ja lapsilisät ym. niin ei tarvii mennä töihin. Lisäksi voidaan hommata lapsentekijöitä Arabimaista ja Afrikasta.No ilman niistä verotuloista maksettavia kompensointeja se kersa vasta maksaakin. Suomen järjestelmässä nimenomaan kaikilta palkansaajilta siirretään huomattavasti rahaa niiden toisten kersojen kasvattamiseen ja kouluttamiseen.
Kompensoinnit pitäisi olla progressiivisia, kuten verotuskin. Tällä systeemillä vaan köyhät jaksaa tehdä lapsia, kun sosiaalitoimi maksaa elatuksen, sit elatusmaksut iskältä ja lapsilisät ym. niin ei tarvii mennä töihin. Lisäksi voidaan hommata lapsentekijöitä Arabimaista ja Afrikasta.
Koulut voi rahoittaa monella tavalla. Itse pitäisin oikeudenmukaisinpana sitä, että korkeakoulutuksen maksavat korkeakoulun käyneet ja koulutuksesta eniten hyötyneet. En pidä kovinkaan reiluna sitä, että amikset tai työssä oppineet maksavat korkeita veroja yliopistojen pyörittämiseksi.
Jos vaikka pistettäisiin 0.01%-yks korkeampi veroaste 10v ajaksi valmistumisen jälkeen per aloitettu opintopiste kaikille yliopistossa opiskelleille, niin porukka maksaisi osan panostuksestaan takaisin.
Suomessa ylikoulutetaan jengiä muutenkin, etenkin nuoria. Monet nuoret pärjäisivät elämässään paljon paremmin jos he tekisivät ensin oppisopimuksen ja lukisivat niitä teoreettisia kouluopintoja sitten joskus vähän myöhemmin.
Suomen progressiivinen verojärjestelmä suosii varakkaita ja rikkaita. Sitä tullaan tuskin koskaan muuttamaan. Tässä maassa kaiken maksaa alempaan keskiluokkaan tai keskiluokkaan kuuluvat.
Korkeakoulutuksen hankkivat pääosin he, joilla muutenkin menee hyvin. Vähemmän koulutetut ja vähemmän tienaavat maksavat Suomessa heidän koulutuksensa. Miten lie tämä on reilumpaa kuin USA:ssa? En tiedä?
Jos aloittelet köyhänä ja etenet keskiluokkaan, progressiivinen verotus iskee kaikista kovimmin. Jokainen askel parempaan nostaa progressiota.
Nojaa.
Kyllä asian pystyy yleensä moni muukin ratkaisemaan, mutta siihen menee turhaa työaikaa selvittelyn ja ihmettelyn muodossa.
Toki jos ei niin välitä viivan alle jäävästä, niin samapa tuo. Itsellä on kokemusta tuosta helvetin pallottelusta ja ihmettelystä sen verran, että jätän sen omissa projekteissa minimiin. Kummasti niissä onkin keskimääräinen tuntilaskutus huomattavasti suurempi kuin työtovereilla.
Omassa tapauksessa olen usein ollut siis se kokenein resurssi, jota on tarvittu ympäri palloa. Mua ei melkein missään projektissa ole tarvittu 100%, vaan oon enempi ollut esim. 40/20/20. Multa on saanut ne nopeat vastaukset ja jumiin jäänyt juniorimpi pääsee eteenpäin ilman tuntien tai jopa päivien ihmettelyä.Niin, eli sinunkin mielestäsi on parempi pitää se asiantuntija omassa projektissa samalla saitilla, ettei tartte asiantuntijalle soitella toiselle aikavyöhykkeelle? Eli juuri niinkuin sanoin.
Yli 20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että nopeiten projektit on saatut maaliin silloin kun tekijät ovat olleet samassa paikassa, eikä hajallaan ympäri maapalloa.
Saattaisin olla samaa mieltä, jos saisin tyhjiössä päättää. Kun muutos nyt kuitenkin pitäisi saada suomen poliittisessa ilmastossa läpi, niin tuunasin sen helpommin kansan hyväksymään muotoon.Lisävero on huono, se ei seuraa ulkomaalle muuttajaa.
Lainaperusteinen on paljon parempi jolloin selkeästi myös se kustannus kohdistuu siihen koulutukseen. Mallia voi katsoa esim. Australiasta.
Lisävero on huono, se ei seuraa ulkomaalle muuttajaa.
Lainaperusteinen on paljon parempi jolloin selkeästi myös se kustannus kohdistuu siihen koulutukseen. Mallia voi katsoa esim. Australiasta.
En, vaan että jos se tieto on jossain niin se haetaan sieltä, eikä aleta ite ihmettelemään kun ei kehtaa soittaa. Sama pätee hankkeessa kuin hankkeessa. Miks pitäis sama asia opetella toisella saitilla uusiksi?
Edit: tyypillistä on että kaks projaria miettii keskenään jatkuvasti miten päin joku asia pitäis ehkä olla, kehittävät jonkun ratkaisun tai ”ratkaisun” kun eivät viitsi vaivata asialla ketään ja sit ihmetellään kun menee pakkaselle.tämä nysvääminen skaalautuu taatusti myös globaalille tasolle
![]()
Saattaisin olla samaa mieltä, jos saisin tyhjiössä päättää. Kun muutos nyt kuitenkin pitäisi saada suomen poliittisessa ilmastossa läpi, niin tuunasin sen helpommin kansan hyväksymään muotoon.
Nykysysteemissäkin voi kouluttautua ilmaiseksi ja muuttaa maasta, joten siihen verrattuna tilanne ei huonone yhtään.
Lainat toimii niillä, joilla on turvaverkko joka kuittaa lainat ongelmatilanteessa. El pappa betalar järjestelmä joka tapauksessa.
ota nyt edes selvää mistä on kysymys ja googlaa se aussien systeemi. Lainaa maksetaan takaisin vain kun tulot ovat tarpeeksi suuret. Briteissä tässä jokin aika sitten itseasiassa lainaperusteisuus lisäsi sosiaalista liikkuvuutta.
Oletan, että laina on laina, mikäli keskustelija ei avaa ajatustaan. Jos lainaa ei maksa, on perinteisesti seurauksena maksuhäiriö ja ulosotto sanalla kun korot juoksee, eli ilmeisesti nyt ehdotetaan jotain muuta kuin tavanomaista lainaa.
Kohtuullista olisi avata sitä ehdottamaansa mallia eikä käskeä googlettamaan, kun ei itse viitsi perustella näkemyksiään.Sanoin kyllä aivan selvästi, että mallia voi hakea vaikka Australiasta. Ihan kohtuullista odottaa henkilön ymmärtävän, ettei kyse ole silloin mistään pikavipistä.
Kohtuullista olisi avata sitä ehdottamaansa mallia eikä käskeä googlettamaan, kun ei itse viitsi perustella näkemyksiään.
Niin sehän riippuu ihan siitä onko ne matalat tuloerot saavutettu niin, että kaikki tienaa hyvin vai kaikki tienaa paskasti. Suomessa palkat ovat kauttaaltaan korkeat, joten kaikki työ maksaa.
Sanoin kyllä aivan selvästi, että mallia voi hakea vaikka Australiasta. Ihan kohtuullista odottaa henkilön ymmärtävän, ettei kyse ole silloin mistään pikavipistä.
Kuinka kallista sen koulutuksen ylipäänsä tarvii olla nykypäivänä? Eikö sitä peruskauraa voisi digitalisoida ja tehdä etänä? Kuolunpenkillä fyysisesti vain ne asiat mitkä oppii parhaiten ryhmässä tai tarvii valvontaa. Homma vois siirtyä paljon enempi tutorointipohjaiseksi? Tutorointi vois olla myös hyvä tapa wanhemmille opiskelijoille rahoittaa jatko-opintoja ja ehkä niitä varsinaisia "opettajia" ei tarvita samoissa määrin kuin nykyään?
Kandin lisääminen systeemiin oli aikoinaan hyvä asia. Ehkä sitä koulujärjestelmän modularisointia voisi miettiä enemmänkin. Enemmän monesta asiasta saa irti sen jälkeen kun on enemmän kokemusta elämästä/töistä. Teoria/yleissivistys vie vain niin pitkälle ja nekin asiat unohtuu vuosien varrella.
En, vaan että jos se tieto on jossain niin se haetaan sieltä, eikä aleta ite ihmettelemään kun ei kehtaa soittaa. Sama pätee hankkeessa kuin hankkeessa. Miks pitäis sama asia opetella toisella saitilla uusiksi?
Ja milläs homaat näitä kavereita joka paikkaan fyysisesti paikalle? Laskuttavassa työssä näiden kaverien tuntilaskutus voi olla 2-3x normijampan verran ja sellaisen saaminen 100% laskuettavaksi yhteen projektiin on lievästi sanoen haastavaa (ainakin omasta kokemuksesta) + vaikea keksiä koko ajaksi tekemistä, joka on mielekästä todella kokeneelle (itsellä 6-18kk projekteja). Itse ainakin tykkäsin nimenomaan olla 3-4 projektissa "Senior Advisorina" samaan aikaan (kaiki vielä eri maissa). Nyt teen vähän erityyppistä hommaa, mutta en vaihtanut ton takia todellakaan.Tarkoitin, että se on projektin etenemisen kannalta tehokkaampaa, jos se kaveri, jolla tieto on, on paikalla, eikä sitä tietoa tällöin tarvitse metsästää toiselta aikavyöhykkeeltä, jolloin tieto ei välttämättä ole saatavilla juuri silloin kun sitä tarvitaan, vaan vasta seuraavana päivänä.
Ja lisäetu siitä, että kaveri on fyysisesti paikalla sen lisäksi että on samalla aikavyöhykkeellä on se, että silloin minimoituu väärinymmärrysten mahdollisuudet, kun jotain asiaa selitetään etänä.
Ja milläs homaat näitä kavereita joka paikkaan fyysisesti paikalle? Laskuttavassa työssä näiden kaverien tuntilaskutus voi olla 2-3x normijampan verran ja sellaisen saaminen 100% laskuettavaksi yhteen projektiin on lievästi sanoen haastavaa (ainakin omasta kokemuksesta) + vaikea keksiä koko ajaksi tekemistä, joka on mielekästä todella kokeneelle (itsellä 6-18kk projekteja).
Tänään sattui mielenkiintoinen kahvipöytäkeskustelu: Puhuttiin siinä niitä näitä n. 5-10hlöä paikalla. Yhtäkkiä (oli tässä jotain puhetta palkoista, eli ei ihan puskista) yksi rupeaa mulle, että sulla varmasti kovempi palkka kuin heillä ja rupesi tivaamaan, että kertoisin palkkani heille. Ihan kasvotusten, hieman närkästyneeseen sävyyn. Olin vähän suu auki tilanteessa. Totesin kohteliaasti, että ei mun nyt sitä tässä ole kai pakko sanoa. Tähän sitten sanoi, että käy sitten palkkaosastolta kysymässä, jos en nyt kerro. Olin vielä enemmän hämilläni ja totesin vaan, että siinähän käy kysymässä jos niin kiinnostaa. (Salassapitosopimus on allekirjoitettuna palkanlaskijalla)
Olen kuitenkin asiantuntija-hommissa ja hän ns. duunari. Ilmeisesti joillekin ottaa koville, kun nuori kaveri tienaa enemmän tjsp. (?)
Kollegalta kysyin jälkikäteen, että oliko tilanne hänenkin mielestä hämmentävä, johon hän totesi kateuden olevan tämän maan kantava voima.
Onko muilla ollut vastaavaa? Kyllä kai normaalisti ihminen ymmärtää, että esimerkiksi rakennusinsinööri tienaa enemmän kuin talonrakentaja? Hämärtyykö tämä asia sitten jossain vaiheessa ja koetaan, ettei nuori työntekijä voi mitenkään tienata enempää ja/tai tuottaa enempää firmalle?
Tänään sattui mielenkiintoinen kahvipöytäkeskustelu: Puhuttiin siinä niitä näitä n. 5-10hlöä paikalla. Yhtäkkiä (oli tässä jotain puhetta palkoista, eli ei ihan puskista) yksi rupeaa mulle, että sulla varmasti kovempi palkka kuin heillä ja rupesi tivaamaan, että kertoisin palkkani heille. Ihan kasvotusten, hieman närkästyneeseen sävyyn. Olin vähän suu auki tilanteessa. Totesin kohteliaasti, että ei mun nyt sitä tässä ole kai pakko sanoa. Tähän sitten sanoi, että käy sitten palkkaosastolta kysymässä, jos en nyt kerro. Olin vielä enemmän hämilläni ja totesin vaan, että siinähän käy kysymässä jos niin kiinnostaa. (Salassapitosopimus on allekirjoitettuna palkanlaskijalla)
Olen kuitenkin asiantuntija-hommissa ja hän ns. duunari. Ilmeisesti joillekin ottaa koville, kun nuori kaveri tienaa enemmän tjsp. (?)
Kollegalta kysyin jälkikäteen, että oliko tilanne hänenkin mielestä hämmentävä, johon hän totesi kateuden olevan tämän maan kantava voima.
Onko muilla ollut vastaavaa? Kyllä kai normaalisti ihminen ymmärtää, että esimerkiksi rakennusinsinööri tienaa enemmän kuin talonrakentaja? Hämärtyykö tämä asia sitten jossain vaiheessa ja koetaan, ettei nuori työntekijä voi mitenkään tienata enempää ja/tai tuottaa enempää firmalle?
No on juuri tämän tyyppisiä työntekijöitäkin olemassa. Mikset halunnut kertoa ansioitasi?
Itse kohta 20v. ollut töissä. Rekkamiehenä, rakennuhommissa, talotehtaalla ja myös IT-töistä sain joskus nauttia tovin.
Aina kyllä on työpaikan kahvipöydässä jossain vaiheessa käyty jokaisen ansaitsema lati läpi, ja avoimesti olen kyllä kertonut ansioni.
Ehkä hän oli juuri sen tyyppinen kuin esimerkiksi minäkin, kummastelee jos ei asiasta voi avoimesti puhua.
Olen tarvittaessa hyvinkin avoin omista liksoistani, mutta eivät ne silti kenellekään muulle kuulu jos ei halua kertoa. Jokainen valitsee mitä jakaa omista asioistaan, muun edellyttäminen on ensisijaisesti huonoa käytöstä olivat motiivit omasta mielestä kuinka ylevät hyvänsä.No on juuri tämän tyyppisiä työntekijöitäkin olemassa. Mikset halunnut kertoa ansioitasi?
Itse kohta 20v. ollut töissä. Rekkamiehenä, rakennuhommissa, talotehtaalla ja myös IT-töistä sain joskus nauttia tovin.
Aina kyllä on työpaikan kahvipöydässä jossain vaiheessa käyty jokaisen ansaitsema lati läpi, ja avoimesti olen kyllä kertonut ansioni.
Ehkä hän oli juuri sen tyyppinen kuin esimerkiksi minäkin, kummastelee jos ei asiasta voi avoimesti puhua.
Olen tarvittaessa hyvinkin avoin omista liksoistani, mutta eivät ne silti kenellekään muulle kuulu jos ei halua kertoa. Jokainen valitsee mitä jakaa omista asioistaan, muun edellyttäminen on ensisijaisesti huonoa käytöstä olivat motiivit omasta mielestä kuinka ylevät hyvänsä.
Varsinkin kun työpaikalta saattaa löytyä niitä latvalahoja kyttääjiä, joille kollegan pari sataa euroa isompi kuukausitili on henkilökohtainen loukkaus sekä työnantajan että jollain sumealla logiikalla myös sen kollegan puolelta.
Varsinkin kun työpaikalta saattaa löytyä niitä latvalahoja kyttääjiä, joille kollegan pari sataa euroa isompi kuukausitili on henkilökohtainen loukkaus sekä työnantajan että jollain sumealla logiikalla myös sen kollegan puolelta.
Tuo on kyllä enemmän palkkauksesta kuin verotuksesta kiinni mielestäni. Duunarista asiantuntijahommiin ero palkassa on helposti luokkaa 50-100 %. Asiantuntijasta esimiesjuttuihin tai vaativampiin tehtäviin saattaa olla 10-20 %. Meillä julkistetaan palkkatilastoja vuosittain, ja melkein koko tuotekehitysyksikön palkat ovat 4000 ja 5000 euron välissä. Ainoastaan pari herra isoherraa oli sitten viisinumeroisissa summissa.Sen jälkeen kun minulla kk -tulot ylitti 4k€, ei ole kiinnostanut niin pätkääkään juosta palkan perässä, etenkään jos se palkankorotus tuo lisävastuita. Ei huvita esimerkiksi esimiesasema + 1000€/kk bruttopalkkaan lisää kun tuosta katoaa puolet veroihin.
Ainakin edellisessä firmassa oli aivan normaalia, että linjaesimiehellä oli selkeästi alempi palkka kuin tämän alaisena toimivilla senior-engineereillä.Tuo on kyllä enemmän palkkauksesta kuin verotuksesta kiinni mielestäni. Duunarista asiantuntijahommiin ero palkassa on helposti luokkaa 50-100 %. Asiantuntijasta esimiesjuttuihin tai vaativampiin tehtäviin saattaa olla 10-20 %. Meillä julkistetaan palkkatilastoja vuosittain, ja melkein koko tuotekehitysyksikön palkat ovat 4000 ja 5000 euron välissä. Ainoastaan pari herra isoherraa oli sitten viisinumeroisissa summissa.
Ainakin edellisessä firmassa oli aivan normaalia, että linjaesimiehellä oli selkeästi alempi palkka kuin tämän alaisena toimivilla senior-engineereillä.
Heh! Minuun otettiin viime kesänä yhteyttä ja sanottiin, että haluaisivat minut heille töihin asiantuntijaksi. Kun sitten esitin neuvotteluvaiheessa 5500 euron palkkapyyntöni, niin tämä minulle aiemmin soittanut henkilö kiristeli hieman hampaitaan todeten, etteivät voi maksaa niin paljoa, koska nämä mainitsemasi linjaesimiehet tienaavat heidän yhtiössä sen verran. Piti sitten ruuvata vaatimusta hieman alaspäin, jotta päästiin asiasta sopuun![]()