En ole tilaajapuolella töissä, mutta tarkemmin en ala avaamaan työnkuvaa.
Palkkaa en ole sen kummemmin neuvotellut, vaan hyväksynyt sen mitä tarjottu. Palkankorotuksia en ole myöskään pyytäny. Ei näihin hommiin "valmiita" tyyppejä löydä tuosta vaan ja kai työnantaja haluaa, että ei jatkuvasti tarvii uusia henkilöitä kouluttaa vuoden ajan tähän hommaan. Omat opinnot sentään anto lähes parhaan mahdollisen pohjan tähän työhön, mutta nyt vasta parin vuoden jälkeen tuntuu jotain osaavankin.
Kuulostaa vähän vastaavalta kuin itselläni. Tosin koulusta saatua pohjaa en itse näe merkittävimpänä. Itsellä lähtötilannetta helpotti tausta elektroniikkateollisuudessa. Itse aloitin vuonna 2013 hieman ennen AMK:sta valmistumista (sähköpuoli) nykyisellä työnantajalla. Toimialana rakennusalan konsultointi. Itsellä palkkakehitys mennyt näin:
-Koeaika 2000EUR/kk (kevät 2013)
-Koeajan jälkeen 2700EUR/kk (syksy 2013)
-Projektipäällikkönimityksen myötä 3000EUR/kk (2016)
-Suunnittelupäällikön nimityksen myötä 3500EUR/kk (2017)
-Kehityskeskustelujen tuloksena 4000EUR/kk (keväällä 2019) kun ilmoitin, että YAMK-papereiden jälkeen minimipalkankorotus on 500EUR. Pomo mietti kaksi sekuntia ja totesi että selvä, se on sitten ensi tilistä alkaen +500EUR ja katsotaan lisää sitten kun saat paperit ulos. Tuo YAMK on lopputyön loppuun tekemistä vaille valmis. Piti valmistua jo täksi syksyksi, mutta työkiireet ja tuo etukäteen saatu palkankorotus on vähän syöneet motivaatiota. Pitää tuo lopputyö tehdä nyt tulevan kevään aikana ettei tarvitse lisäaikaa koululta anoa.
Tuo viimeisin palkankorotus on ainoa, jonka olen suoraan ilmoittanut/vaatinut, muut on tullut esimiehen ehdottamana ja olen sanonut että riittää. Itsellä merkitsee paljon se, että työt saa tehdä missä järjestyksessä vaan ja saa myös soveltaa aika vapaasti, kunhan lopputulos on tilaajan tahdon mukainen. Samaten pidän siitä, että pääsee usein kentälle, eikä tarvitse pelkästään toimistossa nysvätä.
Henkilöstön vähäinen vaihtuvuus on tällä alalla ensiarvoisen tärkeää ja oma työnantaja on onneksi onnistunut siinä. Alalle jos tulee niin sopivalla pohjakoulutuksellakin menee vähintään se vuosi, ennen kuin kykenee edes jonkinlaiseen itsenäiseen työskentelyyn. Jos sattuu käymään niin, että ovi käy tiuhaan, niin tuossa on lujilla niin itse yritys kuin se vanhempi kaartikin, jos jatkuvasti joutuu uudelle keltanokalle opettamaan asioita omien töiden ohella.
EDIT: Työaika 37,5h/viikko ja olen pyrkinyt siihen, että hommat on saatava tehtyä tuossa ajassa. Ylitöistähän ei meilläkään makseta (ei suostu tilaajatkaan maksamaan) niin niitä ei tehdä. Työaikapankki itsellä on pullistellut jo pitkän aikaa. En ole saanut sitä hetkeen vajennettua, mutta en ole myöskään lisää tehnyt. Olen myös tehnyt muistaakseni kolme viimeistä vuotta niin, että olen kirjannut joka viikko 2,5h lisätyötä tuon 37,5h päälle. TESissähän normaali työaika on max 40h/viikko niin nuo lisätunnit menee yksinkertaisella hinnalla. Noita lisätunteja en ole juuri koskaan tekemällä tehnyt, vaan olen noilla kompensoinut sitä, että usein työpäivä venyy hivenen yli kun käy esim. niin että juuri kun olen lähdössä, kollega kysyy neuvoa johonkin.