Jos lasten päivähoito pyörii 8-16, niin mikä muu työaikataulu siihen kylkeen sopii?En voisi olla säännöllisissä sisätöissä päivääkään, enkä ainakaan 8-16.
Arvostan toki niitä ketkä siihen pystyvät.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos lasten päivähoito pyörii 8-16, niin mikä muu työaikataulu siihen kylkeen sopii?En voisi olla säännöllisissä sisätöissä päivääkään, enkä ainakaan 8-16.
Arvostan toki niitä ketkä siihen pystyvät.
Kaupungeissa taitaa lasten hoito pyöriä lähes 24/7.Jos lasten päivähoito pyörii 8-16, niin mikä muu työaikataulu siihen kylkeen sopii?
Kun vähän käy kouluja, niin ne sisätyötkään ei ole mitään 8-16.
Itse voin tehdä duunit melkein milloin vaan. Pääasia että hommat hoituu. Tietty palaverit voi vähän päivän kulkuun vaikuttaa, mutta ei mulla mitään tiettyä toimistoaikaa ole. Etätöitä pääosin ja jos kesken päivää tekee mieli lenkille tai päiväunille, niin siitä vaan.
En tiedä pääkaupunkiseudun tilannetta, mutta yleisesti vuoropäiväkoteja on todella vähän ja sitäkin vähemmän vapaita paikkoja. Äkkiseltään voi mennä hankalaksi saada paikkaa.Kaupungeissa taitaa lasten hoito pyöriä lähes 24/7.
Laitetaan nyt tännekkin vaihteeksi palkkatietoja muun keskustelun lomaan.
Tutkinto: DI
Työkokemus: päälle vuosi
Tehtävä: Asiantuntija
Palkka: 2900 €/kk (40h viikossa)
Pääsin suoraan valmistumisen jälkeen vakituiseen työsuhteeseen erinomaisesti opintoja vastaavaan työhön ja pitkälti semmoisiin hommiin kuin halusinkin. Palkka nyt taitaa jäädä alle vastavalmistuneiden dippainssien keskiarvon, mutta eipä ole itsellä sen suhteen mitään valittamista ja vuoden sisään tuo tulee tuosta vielä nousemaan.
2018
Nyt voi pistää omaltakin osalta vuoden pakettiin. Karvan yli 40 k€ vuosituloihin päästiin ja ylitöitä kertyi noin 70 h. Tulevana vuonna kokonaistulot tulee nousemaan noin 50 k€ tasolle, jos ei ihmeitä tapahdu.
Minkä alan DI?2019
Olisi taas aika summata uusi vuosi ja toinen täysi vuosi valmistumisen jälkeen. Samoissa töissä edelleen jatketaan.
Työkokemus: Kolme vuotta yhteensä
Peruspalkka: 3400 €/kk (40h viikossa)
Kokonaisvuositulot 2019: 59 k€
Ylityöt: riittävästi
Nykyisissä töissä tuskin tulee pariin seuraavaan vuoteen tienaamaan vastaavia summia. Sattui kaikenlaista ylimääräistä, mikä lisäsi kokonaisvuosituloja. Melkeinhän tässä jo pääsee ylimpään tulodesiiliin ja omassa ikäluokassa ollaankin tuon sisällä kirkkaasti.
Minkä alan DI?
Ok. Jäävätkö perus-sähköinssit paljon jälkeen palkoissa DI:iin verrattuna?Sähköpuolen DI, vaikka onko tuolla lopulta paljon väliä kun taitaa aika hyvin DI:t yleisesti työllistyä suhkot hyväpalkkaisiin töihin.
Sähköpuolen DI, vaikka onko tuolla lopulta paljon väliä kun taitaa aika hyvin DI:t yleisesti työllistyä suhkot hyväpalkkaisiin töihin.
3,4 k€ * 12,5 = 42,5 k€. Eli ylitöitä ja kenties muuta ylimääräistä 16,5 k€ edestä? Nyt on sykitty.2019
Olisi taas aika summata uusi vuosi ja toinen täysi vuosi valmistumisen jälkeen. Samoissa töissä edelleen jatketaan.
Työkokemus: Kolme vuotta yhteensä
Peruspalkka: 3400 €/kk (40h viikossa)
Kokonaisvuositulot 2019: 59 k€
Ylityöt: riittävästi
Nykyisissä töissä tuskin tulee pariin seuraavaan vuoteen tienaamaan vastaavia summia. Sattui kaikenlaista ylimääräistä, mikä lisäsi kokonaisvuosituloja. Melkeinhän tässä jo pääsee ylimpään tulodesiiliin ja omassa ikäluokassa ollaankin tuon sisällä kirkkaasti.
3,4 k€ * 12,5 = 42,5 k€. Eli ylitöitä ja kenties muuta ylimääräistä 16,5 k€ edestä? Nyt on sykitty.
Harvoin ylemmille toimihenkilöille maksetaan mitään ylitöistä, mutta hyvä niin, että edes joillekin maksetaan!
Harvoin ylemmille toimihenkilöille maksetaan mitään ylitöistä, mutta hyvä niin, että edes joillekin maksetaan!
Miten tuo kk-palkassa käytännössä huomiointi toimii? Sen sijaan, että palkka olisi 4200€, niin se on 3900€+kiinteä ylityöosa 300€?Itse taas en tunne kovinkaan montaa ylempää toimihenkilöä joille maksettaisi ylityökorvauksia. Osalla toki huomioitu kk-palkassa ja sitten toisilla taas ei...
Itse taas en tunne kovinkaan montaa ylempää toimihenkilöä joille maksettaisi ylityökorvauksia. Osalla toki huomioitu kk-palkassa ja sitten toisilla taas ei...
En tunne yhtäkään ylempää toimihenkilöä jolle ei oltaisiin maksettu ylityökorvauksia, itseni mukaan lukien. Manageriporras erikseen.
Ei tuossa ole mitään hämärää. Jos pomo ei pyydä tekemään ylitöitä, kyseessä ei ole ylityö vaan vapaaehtoinen ilmaistyö firmalle.Ylityön raja voi nähdäkseni hieman hämärtyä samassa yhteydessä, kun kuvioon astuu mukaan työaikasaldo. Järjestäen kaikissa niissä työpaikoissa, joissa olen itse ollut hommissa, useammankin kollegani saldot ovat olleet tapissaan, ja siitä huolimatta heidän on säännöllisesti täytynyt viettää toimistolla yli 7,5 tunnin päiviä. Kun huomioidaan lisäksi se, ettei kyseisillä henkilöillä ole työkuorman suuruudesta johtuen konkreettista mahdollisuutta lyhentää saldoaan vapaapäivien muodossa, niin näkisin, että näissä tapauksissa työntekijöillä teetätetään ylitöitä ilman ylimääräistä korvausta, vaikkei työnantaja niitä varsinaiseksi ylitöiksi kutsuisikaan. Toisin sanoen työnantajan antamat työtehtävät velvoittavat säännöllistä venymistä yli 37,5h työviikkoihin, mutta tämä ei näy tilinauhalla mitenkään. Nämä kokemukset ovat muutamasta isosta suomalaisesta insinööritoimistosta energiapuolen hommista.
Jengi ei tunnu ymmärtävän mitä ylityö tarkoittaa. Se on työaikalaissa määritelty termi, eikä mikään vapaaehtoisesti liukumapankkiin tehty työ ole ylityötä.
Ylityötä on se, kun pomo erikseen pyytää ja alainen suostuu tekemään yli 8h tai yli 40h/vk. Siitä on maksettava 50% tai 100% korotettua lisää tai vapaa-aikaa tai rikotaan lakia. Mitään pakkoa ei ole.
Tunti tunnista on yksiselitteisesti laitonta ylemmillä toimihenkilöillä.
Minä taas oletan, että lähtökohtaisesti projektin on luvallista myöhästyä jos resursointi ei ole kohdallaan ja ilmoitan siitä hyvissä ajoin pomolle.Noinhan se määrittely menee. Mutta ei ole mitenkään tavatonta, että oletetaan, että teet lisätyötä pankkiin 1:1 "oma-aloitteisesti" - > ei ylityötä.
Itselleni ei koskaan ole esimies sanonut, että "jääpäs ylitöihin". Ennen meni kaikki 1:1 lisätyönä ja nyt tosiaan kirjaan sopimuksen mukaan ylitöiksi jos teen yli 8h, koska on deadlinejen takia pakko ja 1:1 lisätöiksi jos teen ylimääräistä oikeasti omasta aloitteestani esim. jos on hyvä flow päällä.
Millaista tuotekehitystä tarkalleen ottaen? Suunnittelua, laskentaa/simulointia vai molempia?Kone DI palkoista oli jonkin aikaa sitten puhetta. Itsellä vaihtuu työpaikka ja peruspalkka nousee 3,4ke -> 3,6ke. Uudessa paikassa paljon paremmat bonukset, oletettavasti noin 350-700e/kk. Eli vuositulot nousee arviolta 43ke -> 50-51ke.
2018 valmistunut ja Pirkanmaalla. Työkokemusta reilu 3 vuotta täyspäiväsenä ja opiskelujen ajalta jokaiselta kesältä. Tuotekehitystehtävissä.
Palkkahistoria suurinpiirtein näin:
2017-2018: 2600e/kk (ei vielä valmistunut) -> 3000e/kk valmistunut - Insinööritoimisto
2018-2019: 3400e/kk tuotekehitystehtäviä valmistavassa teollisuudessa
2020: 3600e/kk + bonukset = ~4000-4200e/kk tuotekehitystehtäviä valmistavassa teollisuudessa
Nykyinen paikka on lähinnä 3d mallinnusta. Uudessa paikassa laajempi tehtävä, jossa vastuulla omalta osalta koko tuotekehityksen kaari ideasta tuotantoon luovutukseen asti. Laskentaa ja simulointia en juuri osaa, mutta niitäkin saattaa joutua opettelemaan kun ei taida erillisiä ihmisiä siihen olla.Millaista tuotekehitystä tarkalleen ottaen? Suunnittelua, laskentaa/simulointia vai molempia?
Kokonaispalkkasi (50k) on mielestäni hyvä 3D-mallintajalle kokemus ja sijainti huomioiden.Nykyinen paikka on lähinnä 3d mallinnusta. Uudessa paikassa laajempi tehtävä, jossa vastuulla omalta osalta koko tuotekehityksen kaari ideasta tuotantoon luovutukseen asti. Laskentaa ja simulointia en juuri osaa, mutta niitäkin saattaa joutua opettelemaan kun ei taida erillisiä ihmisiä siihen olla.
Miten tuo kk-palkassa käytännössä huomiointi toimii? Sen sijaan, että palkka olisi 4200€, niin se on 3900€+kiinteä ylityöosa 300€?
Ylityön raja voi nähdäkseni hieman hämärtyä samassa yhteydessä, kun kuvioon astuu mukaan työaikasaldo. Järjestäen kaikissa niissä työpaikoissa, joissa olen itse ollut hommissa, useammankin kollegani saldot ovat olleet tapissaan, ja siitä huolimatta heidän on säännöllisesti täytynyt viettää toimistolla yli 7,5 tunnin päiviä. Kun huomioidaan lisäksi se, ettei kyseisillä henkilöillä ole työkuorman suuruudesta johtuen konkreettista mahdollisuutta lyhentää saldoaan vapaapäivien muodossa, niin näkisin, että näissä tapauksissa työntekijöillä teetätetään ylitöitä ilman ylimääräistä korvausta, vaikkei työnantaja niitä varsinaiseksi ylitöiksi kutsuisikaan. Toisin sanoen työnantajan antamat työtehtävät velvoittavat säännöllistä venymistä yli 37,5h työviikkoihin, mutta tämä ei näy tilinauhalla mitenkään. Nämä kokemukset ovat muutamasta isosta suomalaisesta insinööritoimistosta energiapuolen hommista.
Jengi ei tunnu ymmärtävän mitä ylityö tarkoittaa. Se on työaikalaissa määritelty termi, eikä mikään vapaaehtoisesti liukumapankkiin tehty työ ole ylityötä.
Ylityötä on se, kun pomo erikseen pyytää ja alainen suostuu tekemään yli 8h tai yli 40h/vk. Siitä on maksettava 50% tai 100% korotettua lisää tai vapaa-aikaa tai rikotaan lakia. Mitään pakkoa ei ole.
Ei tuossa ole mitään hämärää. Jos pomo ei pyydä tekemään ylitöitä, kyseessä ei ole ylityö vaan vapaaehtoinen ilmaistyö firmalle.
Yksikään firma ei varmasti vastusta jos duunarit vapaaehtoisesti lahjoittavat aikaansa työnantajalle.
Jokainen voi ihan itse päättää, että haluaako moista tehdä.
Liukumien kaunis ajatushan on se, että silloin kun on kiireellisempää niin voidaan tehdä pidempää päivää ja kiireettömänä aikana lyhyempää.
Ei ole. Liukumien ajatus on ihan vain se, että työntekijä voi omasta aloitteestaan säädellä työaikaansa. Jos on töissä kiireellisempää, mikä edellyttää pidempää päivää, niin silloin mennään ylitöinä ja asianmukaisilla ylityökorvauksilla.
Ei tuossa ole mitään hämärää. Jos pomo ei pyydä tekemään ylitöitä, kyseessä ei ole ylityö vaan vapaaehtoinen ilmaistyö firmalle.
Yksikään firma ei varmasti vastusta jos duunarit vapaaehtoisesti lahjoittavat aikaansa työnantajalle.
Jokainen voi ihan itse päättää, että haluaako moista tehdä.
Ei ole. Liukumien ajatus on ihan vain se, että työntekijä voi omasta aloitteestaan säädellä työaikaansa. Jos on töissä kiireellisempää, mikä edellyttää pidempää päivää, niin silloin mennään ylitöinä ja asianmukaisilla ylityökorvauksilla.
Rautalangasta vielä:
Työntekijän omasta aloitteesta pidempää/lyhyempää päivää: liukuma
Työnantajan aloitteesta/tarpeesta pidempää päivää: ylityö
Itse teen juurikin noita simulointi/lujarihommia eräässä suomalaisessa suuryrityksessä.Onkos täällä DI:t olleet tyytyväisiä työelämään ja palkkaan? Itse kun lähdin tekniikkaa opiskelemaan, niin halusin varmaan saavuttaa jotain tekniikan parissa, mutta myös taloudellisesti. DI hommissa tekisin varmaan jotain simulointi/lujarihommia. Itsestä alkoi kuitenkin valmistumisen kynnyksellä tuntumaan siltä, etten tule Suomessa asiantuntijatyössä ansaitsemaan riittävän hyvin. Tähän varmasti vaikutti sekin, että opiskelut olivat tämän vuosikymmenen eurokriisin aikana, jolloin teollisuus haki tuloskasvua enemmän kiristysten ja ulkoistusten, kuin investointien kautta, eikä työpaikkoja ollut niin paljon tarjolla. Nyt olen sitten opiskelemassa toista alaa, mutta mietin oliko oikea päätös ja paluu tekniikan pariin vähän houkuttelisi.
@helppo92 taisit olla suoraan jossain tilaajapuolella hommissa? Hyvän liksan oot kyllä saanut neuvoteltua. Itse vielä paperit saamatta (ensi vuoden projekti) ja pöydän toisella puolella asiantuntijatiimin vetäjänä karvan yli 3k 37,5h töillä.
Parasta omassa työpaikassa on se että voin mennä ja tulla lähes miten lystää, kun on näyttänyt että hommat tulee valmiiksi ajoissa.
Varastotyöstä nuoruudessa kokemusta ja vaikka periaatteesa on mahdollista saada isoa tilia, niin kyllä sen eteen on annettava kaikkensa. Siiryin koodauksen pariin ja vaikka palkka on vain 40k vuodessa, niin pääkoppa pysyy paljon paremmin kasassa kun tietää että se on max 40h per viikko eikä tuntiakaan ylitöitä.Vuoden nyt varastolla olen ollut töissä. Viimeisin palkkalaskelma tämän vuoden kertymäksi 45 500 ja joulukuun lisät tulevat vasta tammikuun tilissä, joten luultavasti vuoden kokonaisliksa on noin 47 500e/bruttona. Ylitöitä tähän mennessä olen tehnyt 182h ja teen yöpainotteista vuorokiertoa, jonka ansiosta viimeisin aamuvuoro oli joskus alkuvuodesta.
Niinhän tuo aikalailla totta on. Sitten kun tajuaa tuon yllä olevan niin jossain vaiheessa toivottavasti tajuaa, että sillä palkalla ei loppujen lopuksi ole kovin paljon väliä vaan moni muu asia ratkaisee ennen sitä palkkaa ellei sitten ole harakka ja elämä on vain kaiken kiiltävän perässä juoksemista.Ensinnä pitää ymmärtää, ettei suomessa suurin osa tienaa juuri mitään. 10 desiilin raja on niinkin alhaalla kuin ~5600€/kk brutto.
Jos jotain haluaa tienata, on suositeltavaa lähteä ulkomaille.
Siihen elämiseen kuuluu aika paljon muutakin kuin vuokra + ruoka. Vaikka nyt lapsiperheessä päivähoitomaksut ja vakuutukset. Usein perheessä vain toinen on töissä ja toinen lasten kanssa kotona jne. Sinkkuna tietty vähän toinen juttu.Riippuu missä ulkomailla asuu, keski-euroopassa eläminen (vuokra + ruoka) on halvempaa kuin Suomessa ellei ole ihan pakko asua isossa suurkaupungissa.
Ei ole lapsia mutta ymmärtääkseni päivähoito/päiväkotimaksut on noin ~100€/kk per lapsi. Ainakin Saksassa vakuutusmaksut on about samaa luokkaa kuin suomessa, paitsi auton kaskovakuutus mikä on tavallisella perheautolla satasen tai pari kalliimpi vuodessa, mutta tätä sitten kompensoi alhaisempi hankintahinta ja halvempi polttoaine. Mutta sitä ei välttämättä tarvitse ja itse pärjäsin pari vuotta ihan vaan junalla koska julkinen liikenne on halpaa ja varsinkin junat toimivat paremmin kuin VR.Siihen elämiseen kuuluu aika paljon muutakin kuin vuokra + ruoka. Vaikka nyt lapsiperheessä päivähoitomaksut ja vakuutukset. Usein perheessä vain toinen on töissä ja toinen lasten kanssa kotona jne. Sinkkuna tietty vähän toinen juttu.
Kuulostaa vähän vastaavalta kuin itselläni. Tosin koulusta saatua pohjaa en itse näe merkittävimpänä. Itsellä lähtötilannetta helpotti tausta elektroniikkateollisuudessa. Itse aloitin vuonna 2013 hieman ennen AMK:sta valmistumista (sähköpuoli) nykyisellä työnantajalla. Toimialana rakennusalan konsultointi. Itsellä palkkakehitys mennyt näin:En ole tilaajapuolella töissä, mutta tarkemmin en ala avaamaan työnkuvaa.
Palkkaa en ole sen kummemmin neuvotellut, vaan hyväksynyt sen mitä tarjottu. Palkankorotuksia en ole myöskään pyytäny. Ei näihin hommiin "valmiita" tyyppejä löydä tuosta vaan ja kai työnantaja haluaa, että ei jatkuvasti tarvii uusia henkilöitä kouluttaa vuoden ajan tähän hommaan. Omat opinnot sentään anto lähes parhaan mahdollisen pohjan tähän työhön, mutta nyt vasta parin vuoden jälkeen tuntuu jotain osaavankin.
Vuoden nyt varastolla olen ollut töissä. Viimeisin palkkalaskelma tämän vuoden kertymäksi 45 500 ja joulukuun lisät tulevat vasta tammikuun tilissä, joten luultavasti vuoden kokonaisliksa on noin 47 500e/bruttona. Ylitöitä tähän mennessä olen tehnyt 182h ja teen yöpainotteista vuorokiertoa, jonka ansiosta viimeisin aamuvuoro oli joskus alkuvuodesta.
Vuoden nyt varastolla olen ollut töissä. Viimeisin palkkalaskelma tämän vuoden kertymäksi 45 500 ja joulukuun lisät tulevat vasta tammikuun tilissä, joten luultavasti vuoden kokonaisliksa on noin 47 500e/bruttona. Ylitöitä tähän mennessä olen tehnyt 182h ja teen yöpainotteista vuorokiertoa, jonka ansiosta viimeisin aamuvuoro oli joskus alkuvuodesta.
Ei varmaa oleellista mutta mistä valmistunut?Tässä ne vuodet jolloin oltu valmistumisen jälkeen vakinaisena (koko vuosi töitä). Peruspalkka hilautunut jatkuvasti ylöspäin. Heittoa tuonut bonarit, lisät, ylityöt, yms. IT-ala pk-seudulla.
2013 ~49k
2014 ~57k
2015 ~53k
2016 ~57k
2017 ~57k
2018 ~70k
2019 ~69k