Palkkakeskustelu

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja H0rna, 05.02.2017.

1. Bertta

Bertta

Rekisteröitynyt:
    13.01.2019
    Aina kannattaa kokeilla kepillä jäätä. Tarjottua paikkaa ei ole pakko ottaa vastaan.

Kannustan kaikkia kilpailuttamaan työnantajia ja vaihtamaan rahakkaampiin positioihin. Yritykset myyvät tuotteitaan ja palveluitaan parhaalla mahdollisella hinnalla ja samoin pitäisi työntekijöiden toimia markkinataloudessa.

McMasterille kommenttina, että harvoin palkkaa noin vain nostetaan koeajan päätyttyä, mutta voit itse pyytää sitä tuossa vaiheessa.

Oper ja McMaster tykkäävät tästä.
  2. elmo

elmo

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämmöstä se on sitten jossain vaiheessa olet itse se dinosaurus eikä oikein napostele sykkiä kuten nuorena ja tehdään se mitä riittää. Itse olen jo ikäloppu 35v dinosaurus ja kyllä sen muistaa melkein kun eilisen. Melkein yhdessä yössä kävi niin, että totesin, että vitut (joskus 2016). Turhaan tässä sykkii kun ei se näy missään. Joku kaunis kiitos voi jossain kohtaa tulla, mutta muuten ihan turha yrittää ylittää itseään. Silti on vuositulot nousseet tuosta motivaation tipahduksen ajankohdasta 50 -> 57k€. Vaihtamallahan se varmaan paranis kun tulis uusia haasteita, mutta amiksena palkka varmaan vain laskisi niin antaa olla kun hommat on kuitenkin ihan ok. Ei vaan kiinnosta sykkiä. Jotta ihan jees sääntö kyllä se 5v ja duuni vaihtoon. Oma motivaatio pysyy yllä ja palkka tulee samalla kilpailutettua.

Toi kyllä pistäisi sieppaamaan jos koulunpenkiltä menee ohi eikä osaamisessa ole eroa? Kipinkapin kyselemään mistä roikkuu jos arvostaa omaa osaamista. Mutta juu vaihtamalla se taitaa vain parantua, jos oma positio ei ole mitekään elintärkeä yritykselle niin harvassa on ne isot korotukset vanhoille työnekijöille.

BaTTman, Riksteri, Kan Dee Dokata ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  3. Ihime

Ihime Team AMD

Rekisteröitynyt:
    20.05.2018
    Itse alotin nykysessä firmassa puolikkaana joka sopi itelle mainiosti kun pysty tekemään yrittäjänä hommia samalla, mutta siinä rupes perhekuvioitten takia tuntumaa että täyspäiväsenä "8-16" ois parempi ratkasu vaikka tulot vähän laskis. Firmassa olivat sitä mieltä että ehdottomasti haluavat minut sinne tekemään koko päivää. Ei vaan mitenkää tuntunu sitte vuoteen etenevä homma vaikka oli kokoaja "työn alla, mutta iso emoyhtiö nii kaikki hidasta ja hankalaa" tms. Lopulta alko itellä palamaan jo vähä hermot kun ei mitään tapahdu ja kävin parissa haastattelussa kun tuli linkedini kautta sopivasti pyyntöä. Toiseen paikkaan oli jo nimeä vaille soppari valmis ja mainittin tästä esimiehelle kun kyseli f2f keskustelussa mun tilanteesta. Kummasti tästä 2vk ja täyspäiväsyys onnistuuki ja pienellä palkankorotuksella että vastaa toista tarjousta.
    Näköjää tuoki tollasta peliä on. Luultavasti ois antanu työnantaja mennä jos ei arvostais työpanosta, mutta melkosta "painetta" vaati että jotain oikeasti tapahtu.
    Jäin vahnhaan paikkaan kun mukavaa ja rentoa hommaa pääasiassa.

demas tykkää tästä.
  4. eba

eba Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    04.09.2018
    Itsellänikin isossa IT-talossa vaati vähän vääntöä, ennenkuin sain 2,5v jälkeen vakkaripaikan. Oli kilpailijalta työsopimus allekirjoitusta vailla, niin tuli yllättäen vakkaripaikka viikon sisällä (vaikka tästä oltiin puhuttu vuoden päivät jo). Olin siis vuokrafirman kautta töissä. Nyt vajaa 5v talossa olleena, palkka noussut 2k --> 3,1k (tosin ennen oli mahdollista saada se vajaa tonni provikoita). Koulutus: Datanomi

5. Siimes

Siimes

Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Luonnollisesti oma osaaminen on parempi ja tehtävänkuva laajempi kuin koulunpenkiltä tulleilla, ja sama on myös silloin, jos tulee "kokenut" uusi työntekijä/konsultti firmaan, niin silloinkin oma osaaminen on reippaasti edellä pelkästään firman sisäisten tuotteiden tuntemuksessa. Urallani olen jo melko monta työntekijää mentoroinut sisään, joista kaikilla on ollut suurempi palkka kuin itsellä.

Tosiaan testaajana aloitin ja olin täysin keltanokka alussa. Katsoin että testausosaaminen on niin firmakohtaista osaamista, että sitä olisi vaikea kaupitella muille firmoille, niin siitä sisuuntuneena halusin oppia jotain myytävää osaamista(python-automaatio) ja firmaa käyttäisin vain oppimisalustana, joka antaa pienen korvauksen siitä hyvästä, että opiskelen arvokkaita taitoja itselleni. Nyt löytyy linkedinistä jokin maaginen määrä kokemusta ja avainsanoja, niin on alkanut satelemaan yhteydenottoja, niin se on toki sitten lisänny omaa ammatillista itsetuntoa.

Aloituspalkat on nousseet ja kokemusta omaavat työntekijät saavat järkiään sen 4k-tarjouksen tullessaan sisään firmaan. Jos aloituspalkka on huono, niin sitä et tule koskaan saamaan nostettua järkevälle tasolle tässä firmassa ja siitä johtuen keski-ikä firmassa kasvaa, kun täältä haetaan kannukset muihin firmoihin, joissa sitten maksetaan oikeaa palkkaa.

Tosiaan oma tilanne on se, että olen kohtuu todennäköisesti lähdössä konsulttihommiin. Konsulttifirma on kirjoitellut esisopparin, ensimmäinen asiakasfirma on ilmoittanut, että ilman muuta ottavat heille hommiin, kunhan saavat "budjettiriihen" valmiiksi. Toki itse pessimistinä ajattelen, että se on vieläkin aika 50/60, että pääseekö vielä vaihtamaan firmaa.

Huomenna olisi sitten erääseen toiseen firmaan haastattelu, joka on itseasiassa eka työpaikka yli 6 vuoteen, johon olen itse hakenut. Tämä nyt käynnissä konsulttifirma-keissi on suosittelusta lähtenyt liikkeelle.

6. uaz1

uaz1 Make ATK Great Again Köyhä

Rekisteröitynyt:
    14.08.2018
    Excel-soturina hitusen yli 5k€/kk. Data-analyytikko lukee käyntikortissa.
    Pientä palkkaa kompensoi se, ettei kukaan seuraa työaikaa, joten ei tartte turhaan notkua toimistolla ja etätöitä voi tehdä niin paljon kuin jaksaa.

demas, SmeO ja Mechanical Man tykkäävät tästä.
  7. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tulipa tossa kolmisen viikkoa sitten soitto headhunterilta ja kun kertoi paikasta, niin alkoi kiinnostamaan. Järkättiin puhelinhaastattelu (mahdollinen tuleva esimies ei Suomessa) ja hyvin meni. Vähän palkkaneuvottelua tähän väliin ja kiinnostaa edelleen ;)
    Seuraavaksi lounaalle tulevan kollegan kanssa ja taas meni hyvin. Sitten esimies tuli Suomessa käymään, käytiin lounaalla ja juteltiin työnkuvasta + tapasin yhden tulevan kollegan. Kaikki vaikutti hyvältä, niin eikun käteltiin homma.

Ihan kiva, kun palkka nousee 20-40% (tosin osa tosta tulee auton muodossa, kun saan täyden autoedun palkan päälle, mutta sehän kannattaa ottaa) ja hommat vaikuttaa tosi mielenkiintoisilta ja ainakin tapaamani kollegat tosi fiksuilta.. Peruspalkka tulee olemaan pikkuisen enemmän kuin mulla nyt, mutta palkassa on "variable pay" -osa, joka maksetaan kvartaaleittan ja ainakin edellisen 2v se on ollut luokkaa 25-35% peruspalkan päälle.

Kk-palkka asettunee 8-9te + auto päälle.

pkuitune, Hugidisel, mopnex ja 13 muuta tykkäävät tästä.
  8. mmst1

mmst1

Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Pitäs tässä kohta valmistua, sähköalalla suunnittelu/projektinjohtotalossa töissä esimiehenä kouralliselle insinöörejä ja osallistun kans tekemiseen. Millasta liksaa pitäisi pyytää? Sijainti on muutama kymmenen kilsaa pk-seudulta ja valtakunnallinen toimija toki. Liksa on nyt karvan yli 3k.

Toinen juttu on se että ens vuonna siirryn mahdollisesti liiketoimintavastaavaksi tähän samaan hommaan mitä nyt teen. Paljonko tollasessa hommassa sit pitäs olla liksa? Siinä alkaa olla jo vähän vastuutakin. Työnkuva on melko selkeä kyllä itsellä jo että mitä tulisin tekemään.

9. Mechanical Man

Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minkälaista itse duuni olisi?

10. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Valmistuksen digitalisointi/Industry 4.0 pre-sales.

11. Mechanical Man

Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mielenkiintoista, aika kovalta liksalta kuulostaa tuohon duuniin. No, kyllä myyntitykit on rahansa ansainneet noissa projekteissa.

12. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Ehkä mun +20v kokemus teollisuudesta ja valmistuksen järjestelmistä useilla eri teollisuuden aloilla globaalisti vaikuttaa vähän palkkaan (ja tehtävänkuvaan). Olen työskennellyt ~15 maassa valmistuksen projekteissa Eurooppa/Aasia/Amerikka. Puhutaan siis senioritason asiantuntijaroolista. Tehtaiden/prosessien analysointia digitalisointihankkeiden näkökulmasta jne.

Wemps, Joenssen, debuggeri ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  13. kjns

kjns

Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Taitaa se palkka olla ihan linjassa kyllä noilla pelimerkeillä :D

14. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tuli kyllä verokoneesta tsekkailtua muutamaa tulevaa kollegaa ja vuositulot 2018 siellä 125-135te (ja oikeat vuositulothan on vielä ainakin n.10% noiden päälle). Tosin ei ihan samassa roolissa, kun mun tuleva, mutta kertoo palkkatasosta kuitenkin tuolla. Vaimolle häviän kyllä vielä selvästi :(

Trotor, Wemps ja Mechanical Man tykkäävät tästä.
  15. demas

demas

Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    No ei se hirmuisesti haittaa....opettaa nöyryyttä :D mut samalla talouden tulot on kunnossa jos sullakin hyvä liksa joten koita kestää.

16. korvaoo

korvaoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sattuuko kellään olemaan ammatti cnc hiomakoneen ääressä? kinostais aavistuksen palkkataso, kun tuollaiseen tehtävään olisi nyt hyvät saumat päästä ja tuo on alana sen verta spesiaali ettei oikein tahdo löytyä mitään tietoa.

17. Mikkos

Mikkos

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Antaa mukavasti perspektiiviä kun jotku tienaa kahdessa kuukaudessa enemmän kuin toiset tienaa vuodessa.

Trotor tykkää tästä.
  18. rth

rth

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tervetuloa tähän kerhoon. Vaimo tekee urakkaa ja tienaa reilusti enemmän mitä minä pienemmällä tuntimäärällä. :lol: Muistat vaan pyytää viikkorahaa välillä.

eba, Awelonian ja Corle tykkäävät tästä.
  19. McMaster

McMaster

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vähän riippuu hiomakoneesta ja työpaikasta. Mutta veikkaisin haitarin olevan luokkaa 13-16€/h.

20. neaa82

neaa82

Rekisteröitynyt:
    29.04.2019
    Hitto ärsyttää. 170k€ ei riitä vaan häviän vaimolle 40k€. Kylläpä syö miestä. Onneks on nopeampi auto kun hällä

21. emagdnim

emagdnim

Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tä? edit: ah, joo. Miksi toi syö miestä? Ei palkka ole miehen mitta. Kuulostaa, että teillä menee hyvin (taloudellisesti, perheenä).

22. mmst1

mmst1

Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ite oisin vaan tyytyväinen jos emäntä tienais enempi. Ei tarvis aina olla itte maksumiehenä :)

demas, MedHot, valexi ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  23. elmo

elmo

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näinpä. Meillä oli lainanhoitotili mihin piti säästää myös. Loppupeleissä se oli tulojentasaustili. Minä siirsin ja emäntä siirsi pois...

vemkki, BaTTman ja Vision tykkäävät tästä.
  24. Tilipitappitippitappi

Tilipitappitippitappi

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Tyhmä kerskuu hevosellaan, hullu vaimollaan ja lahjaton lapsillaan."
    Jotenki tuli mieleen tuo vanha sanonta ;) :p

emviiex, eba, BaTTman ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  25. Awelonian

Awelonian Residentti maahanmuuttaja

Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Onkohan keskiluokassa ja ylemmässä keskiluokassa nykyään paljonkin siten päin, että nainen on se joka tienaa enemmän kuin mies? Itse en nyt millään yli 100k liksalla ole, vaan ihan normisti keskiluokkaa jollain 50-60ke ansioilla per vuosi ja vaimo tienaa hitusen enemmän. Toki tekee myös oikeita töitä, eikä it-hommia.

26. juhei

juhei

Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    En usko että on merkittävissä määrin tuollaista, ja toi pari viestiä ylempänä oleva juttukin oli varmaan huumoria taikka humble brag

27. kjns

kjns

Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tulee varmaan yleistymään tulevaisuudessa, ottaen huomioon, että naiset on nykyään enemmistönä niin yliopistoissa kuin ammattikorkeissa, ja koulutus edelleen sentään vähän korreloi tulotason kanssa. Tietty perinteisesti rahakkaat it/tekniikan alat on vielä miesvaltaisia, mutta eiköhän tuo suuntaus ole kuitenkin voimistuva niilläkin aloilla.

Naisten osuus taisi olla suunnilleen luokkaa YO: reilu 50%, AMK: n. 60%, ylempi AMK: 70%.

28. mmst1

mmst1

Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Tähän pitää vielä korjata sen verran, että on sillä kolikolla monta muutakin puolta: kyllä mä oikeasti olen tyytyväinen, että emännällä on:
    -säännölliset työajat
    -stressitön työ
    -työ jonka tekemisestä tykkää

Helpottaa aika paljon arkea, kun kummatkin ei ole stressaavia konsulttiapinoita.

eba ja akir0 tykkäävät tästä.
  29. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Meillä niin päin, että mies tienaa enemmän. Mieluusti olisin kyllä ottanut lääkärivaimon, se olisi pelkkää plussaa jos puoliso tienaisi itseä enemmän. ;)

Btw, oli muuten aika absurdia uran alkuvuosina, kun vuosituloni olivat samalla kymmenluvulla kuin vaimolla. Minä siis DI ja vaimo lähihoitaja. Suomi ja tasapäistäminen. :facepalm:

Edit: Selvennyksenä viimeiseen. Vaimo teki kolmivuorotyötä, joten kokonaispalkka hänellä oli siinä 2500 e /kk paikkeilla, mikä on varsin hyvä lähihoitajalle. Itse taas R&D-hommissa eräässä OMXH25-yrityksessä. Mutta koska kyseessä ei ole IT-ala, niin noissa R&D-hommissa on juniorina harvinaista tienata enemmän kuin low-3000 e /kk. Molempien vuositulot alkoivat kolmosella; hänellä alarajalla ja minulla ylärajalla. "Kymmenluvulla" tarkoitin siis kymmeniä tuhansia.

Viimeksi muokattu: 15.11.2019
    Mechanical Man tykkää tästä.
  30. Randomizer

Randomizer

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    DI:n keskipalkka on kuitenkin aivan huomattavasti suurempi kuin lähihoitajan. Tietysti uran alussa on palkka pienempi, toisinkuin lähihoitajalla jonka tulot eivät paljoa uran aikana nouse. Lähihoitajakin tarvitsee kuitenkin AMK-tutkinnon, puhumattakaan mitä paskaa itse työ on.

31. Mechanical Man

Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lähihoitajat tulevat amiksesta

Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat AMK:sta.

hmb tykkää tästä.
  32. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Ei kyllä pitäisi DI:n palkka edes alussa olla lähihoitajan palkkaa alempana. DI:n alkupalkka pitäisi aina olla yli 3te, ja lähihoitajat ei pääse tohon koskaan.

33. nakkirakki

nakkirakki

Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja ovat AMK-tutkintoja, mutta lähihoitaja on ammattikoulututkinto.

34. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    hmb, eba ja Randomizer tykkäävät tästä.
  35. Randomizer

Randomizer

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    PK-seutu vääristänee jonkin verran aloituspalkkoja.

36. Randomizer

Randomizer

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Ai tätä en tiennytkään. Jos tosiaan DI:n alkupalkka on ollut parin tonnin kieppeillä niin jokin on todellakin pielessä.

37. BaTTman

BaTTman

Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Ei kait tuo nyt automaattisesti meinaa että DI tienaisi vähemmän.

38. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Tarkensin tuota alkuperäistä viestiäni. En suinkaan tarkoittanut, että palkkani DI:nä olisi ollut tasoissa lähihoitajan kanssa vaan että vuosituloni olivat samoissa kymmenissä tuhansissa. Eli molempien vuosipalkka oli muotoa 3xxxx EUR.

Kysymällä tehdyt palkkatilastot ovat muuten yleensä yläkanttiin. Viime vuonna juttelin Aalto-yliopiston eräältä "premium"-linjalta valmistuneen ja pk-seudulla työskentelevän noin 30-vuotiaan DI:n kanssa, jonka mielestä 3500-4000 EUR/kk oli korkeahko palkka. o_O

39. Paapaa

Paapaa

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juuri tuli TEK:n päivitetty alkupalkkasuositus, joka olisi vastavalmistuneelle DI:lle 3880e. TEK:n tilaston mukaan 90% vastaajista tienaa kuitenkin alle sen valmistuttuaan. 10% tienaa alle noin 2800e. Mediaani on karkeasti jossain 3300 euron tuntumassa.

Palkkatilastot

40. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tiedä sitten, miten paikkansapitävä tieto alla on?

Palkat nousivat

Eli 2018 Valmistuneiden keskipalkka 3400e ja mediaani 3508e.

Itse en ole mistään premium linjalta, vaan ihan toisesta päästä :) Itse sain valmistuttuani TEK:n alkupalkkasuosituksen mukaista palkkaa.

41. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Yli 30te vuodessa on kyllä lähihoitajalle hyvä tienesti. Tolla varmaan pääsee ihan lähihoitajien top 10%?

Ja alle 40te vuodessa on DI:lle alle keskiarvon ihan vastavalmistuneellekin.

42. Mechanical Man

Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    upload_2019-11-15_13-3-23.png
    Kyllä tästä vähän tulee sellainen ajatus, että saattaa olla kallellaan johonkin suuntaan. 10% vastaajista tohtoreita ja lisensiaatteja kuulostaa vinoutuneelta.

43. Outrider

Outrider

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä kesti 7 vuotta valmistumisesta (kone-DI) päästä ohi TEKin alkupalkkasuosituksesta.

44. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Niin?

Vastaukset on kuitenkin jaoteltu tutkinnon mukaan. Eli DI:lle pätee toi 3400/3500e.

edit. Eipä taida olla. mutta valmistumisvuosi ei kyllä tarkoita tohtorin tai lisensiaatin valmistumisvuotta, vaan DI. Noi jatkotutkinnot tulee sit myöhemmin.

45. █ █ █ █ █

█ █ █ █ █

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuo aloituspalkka on konseptina vähän vinoutunut. 3500e/kk "aloituspalkka" yleensä vaati sitä, että on ollut esim. samassa firmassa jo kauemmin töissä tai tehnyt useat kesät/opiskelun ohessa ns. "alan hommia". 3500e/kk vasta valmistuneelle DI:lle, jolla on pelkkä duunarikokemus ja DI-työn tekokin tapahtuu omana projektina, on utopiaa. Itse lasken aloituspalkaksi sen, mitä maksetaan alalle tullessa. Jos teet käytännössä samoja tehtäviä jo koulun aikana, ei se ole enää "aloituspalkka". Esimerkiksi DI-työ voidaan tehdä firmaan korvauksella 2500e/kk ja valmistumisen jälkeen palkka nostetaan 3500e/kk. Oikea "aloituspalkka" on siis 2500e/kk, ei 3500e/kk. 3500e/kk on palkankorotus.

eba, hmb, kapo ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  46. Mechanical Man

Mechanical Man

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin, minkä tyyppinen henkilö vastaa. Ne pahnan pohjimmaiset eivät ehkä vastaa kovinkaan herkästi.

Trotor tykkää tästä.
  47. Paapaa

Paapaa

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 valmistui Suomessa noin 15000 ylempään korkeakoulututkintoon ja tohtoreita 1800. ICT-alan numerot 1100 ja 144 vastaavasti. Lisensiaatit eivät ole merkittävä määrä. Eli ei tuo nyt niin vinoutuneelta näytä.

Trotor, Mechanical Man ja Honzo tykkäävät tästä.
  48. jarhu

jarhu

Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itsekin alotin vasta valmistuneena (amk, ei korkeakoulu) reilusti alle keskiarvon ja tein koulutusta vastaamatonta työtä koska tein töitä jo opiskellessa ja jatkoin niitä useamman vuoden. Viimeiset yli 5 vuotta koulutus on vastannut työtehtäviä. Aika nopeasti työtehtävien muuttumisen myötä pääsi tite-inssien keskiarvolle ja nykyään saman vuoden valmistuneista tilastoissa katsottuna yläpäähän.

Eiköhän vastaava ole yleistä DI:llä myös. Ensimmäinen tehtävä ei edes täysin vastaa koulutusta kun ollut kiire vain päästä ylipäätänsä töihin eikä välttämättä osata(lue uskalleta) laittaa omalle työlle hintaa. Toki normi amk-inssi jää sinne suorittavalle portaalle eikä sinänsä vertailukelpoinen. Voisin kuvitella että DI:llä kuitenkin on entistä suurempi hyppäys alussa.

49. Honzo

Honzo

Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No se nyt on ihan sama mitä sinä lasket aloituspalkaksi, mutta tilastoissa näkyy se palkka, joka on DI-tutkinnon suorittamisen jälkeen palkka.
    Mitään muuta järkevää tapaa ei ole.

Minäkin aloitin omalla alalla ekana opiskeluvuotena. "Eli tulin alalle" mutta palkka nyt ei varmasti ollut lähelläkään DI:n palkkaa. Oli markka-aikaa, mutta koetan muistella. Tais olla joku 40mk/t ja nousi opiskeluvuosien (5) aikana jonnekin 60mk/t. Dippatyön tein stipendillä ja sain 60tmk siitä(verottomana), tein sen 4kk aikana. Stipendi juoksi 6kk. Aloituspalkka oli v.2000 15tmk/kk. Ja ekan vuoden jälkeen nousi 16200mk/kk. Opiskeluvuodet siis "olin alalla" mutta eka vakinainen työpaikka valmistumisen jälkeen ei ollut sama, jossa olin koko opiskeluajan+Dippatyön, eikä edes samalla alalla. Tai itse asiassa aloitin pari kuukautta ennen valmistumista tuolla. Mikä siis ois mun aloituspalkka sun mukaan?

50. munse

munse

Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Itselläkin on sellainen tuntuma, että konepuolella palkkakehitys voi olla aika vaatimatonta mikäli pysyttelee suorittavassa portaassa. Olen siis kone-DI ja asiantuntijahommissa.

Nykyisessä työssä palkka on noussut noin viidessä vuodessa reilusta 3k noin 4k. Tuokin nousu on saatu kikkailemalla työntajan nihkeän palkkapoliitikan ympäri kiinteän ylityökorvauksen avulla (en siis oikeasti tee ylitöitä juurikaan).

Toisaalta tämä työ on juuri sitä mistä pidän. Ja jos olisin samoissa hommissa muualla, se olisi suurella todennäköisyydellä konsulttina (lue: renkinä) olemista, mitä en todellakaan halua tehdä. :lol: