Kannattaa tunnistaa että minkälainen firma on kyseessä mihin on menossa töihin jotta ymmärtää minkälainen sisäinen dynamiikka eri tiimien välillä on. Siltä pohjalta ymmärtää myös palkkarakenteen muodostumisen.
Pääsääntöisesti firmoilla on kolmen tyyppisiä arvovirtoja:
1. Tuoteorientoituneita, joiden tuottama lisäarvo tulee tuotteen kehityksestä ja sen myymisestä asiakkaalle
2 Ratkaisuorientoituneita, jotka paketoivat muiden yritysten tuotteita palvelukokonaisuuksiksi, joita myyvät asiakkaille
3.Palveluorientoituneita, jotka pyörittävät asiakkaalle jotakin palvelukokonaisuutta
Ja suurin osa firmoista tekee vähän kaikkea, jossakin mittakaavassa.
Arvovirtoja voi sitten kehittää joko innovoimalla tai optimoimalla ja se vaatii vähän erityyppistä osaamista, osa-alueesta riippuen.
Nyt sitten jos meillä on esim tuoteorientoitunut firma, joka keskittyy innovointiin niin substanssiosaamista arvostetaan paljon ja myyntiä yleensä vähemmän.
Tai sitten jos meillä on palveluorientoitunut firma, joka keskittyy optimointiin on myynti tärkeää ja asiakassuhteen hoitaminen mutta varsinainen substanssipuoli ei ole niin pinnalla.