Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.