Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä ole vuosien varrella tullut vielä yhtään työnantajaa vastaan, joka maksaisi optiot, osakkeet tahi bonukset, jos ei ole maksuhetkellä vielä talossa töissä. Kaikki kertymät ovat kadonneet aina taivaan tuuliin työsuhteen päättyessä. Ensimmäinen oma kadotettu potti oli reilut 40k markkaa 90-luvun puolella.
Mulla oli yhden aiemman työnantajan kriteeri, että työsuhde piti olla voimassa 31. joulukuuta niin, ettei ole antanut irtisanoutumisilmoitusta. Sanoin itseni irti ennen loppiaista, alotin helmikuussa uudet työt ja sain edellisvuoden bonarit edelliseltä työnantajalta huhtikuussa.

Meillä taas riittää, että työsuhde on voimassa seuraavan vuoden helmikuun viimeisenä päivänä, niin edellisen vuoden bonukset maksetaan vielä normaalisti tilille huhtikuun palkanmaksun yhteydessä. Siis esimerkiksi vuoden 2024 bonukset saa, jos työsuhde on voimassa helmikuun viimeisenä päivänä 2025.

Mulla oli yhden aiemman työnantajan kriteeri, että työsuhde piti olla voimassa 31. joulukuuta niin, ettei ole antanut irtisanoutumisilmoitusta. Sanoin itseni irti ennen loppiaista, alotin helmikuussa uudet työt ja sain edellisvuoden bonarit edelliseltä työnantajalta huhtikuussa.
Meillä taas riittää, että työsuhde on voimassa seuraavan vuoden helmikuun viimeisenä päivänä, niin edellisen vuoden bonukset maksetaan vielä normaalisti tilille huhtikuun palkanmaksun yhteydessä. Siis esimerkiksi vuoden 2024 bonukset saa, jos työsuhde on voimassa helmikuun viimeisenä päivänä 2025.
Hyvä että näitäkin löytyy. Varsinkin tuo, että riittää vuoden lopulla töissä olo, jos bonukset tulee maksuun huhtikuussa, on jo aika hyvin.

Viimeksi muokattu:
Ymmärsin tuon enemmänkin niin että Munse kysyi että minkä bonusmallin mukaan bonukset lasketaan kuin että minkähetkistä kk-palkkaa laskussa käytetään.
Tarkoitin molempia. Eli työnantajallani näyttää menevän homma siten, että edellisvuoden bonuksissa (tänä vuonna maksettavat) käytetään silloista palkkaa ja bonusmallia kullekin edellisvuoden päivälle. Tai ehkä kullekin kuukaudelle, sillä muutos osui kuun ekaan päivään. Tosin palkan muutos oli tässä huomattavasti pienempi kuin bonusmallin muutos.

Profit sharing kyseessä.

Rupesin tässä miettimään tätä mun työuraa ja nykyistä palkkaa mihin olen ihan tyytyväinen ns. työnkuvaan ja stressiin nähden. Nyt mahdollisesti pääsisin pestiin missä palkka nousisi, mutta myös vastuu. Kyseessä IT-ala.

Se että palkka nousee ja jää suhteessa vaan vähemmän ja vähemmän käteen, niin onko jotain tiettyä "palkkatasoa" minkä yli ei enää kannata edes konkreettisesti pyrkiä? Siis tottakai 5000 on aina parempi kuin 4000, mutta lähinnä mutustelen palkan tuomaa vastuuta ja sitä myötä stressiä, peilaten vapaa-ajalla olevaa aikaa.

Tavoite on kuitenkin luoda "sivu-uraa" työn ohella joka mahdollisesti tulevaisuudessa toisi leivän täysin pöytään (ei takuuta). Olisi sitä mitä haluan tehdä, tosin stressiä kyllä tulisi jo viimeistään sillon jos aikoo tehdä itsenäisesti leivän pöytään.

Toki pidän pienestä stressistä ko se vie eteenpäin ja tuntuu luonnolliselta saavuttaa asioita sekä pitää lankoja käsissä. Mutta täytyy asioita alkaa suhteuttamaan.

Rupesin tässä miettimään tätä mun työuraa ja nykyistä palkkaa mihin olen ihan tyytyväinen ns. työnkuvaan ja stressiin nähden. Nyt mahdollisesti pääsisin pestiin missä palkka nousisi, mutta myös vastuu. Kyseessä IT-ala.

Se että palkka nousee ja jää suhteessa vaan vähemmän ja vähemmän käteen, niin onko jotain tiettyä "palkkatasoa" minkä yli ei enää kannata edes konkreettisesti pyrkiä? Siis tottakai 5000 on aina parempi kuin 4000, mutta lähinnä mutustelen palkan tuomaa vastuuta ja sitä myötä stressiä, peilaten vapaa-ajalla olevaa aikaa.

Tavoite on kuitenkin luoda "sivu-uraa" työn ohella joka mahdollisesti tulevaisuudessa toisi leivän täysin pöytään (ei takuuta). Olisi sitä mitä haluan tehdä, tosin stressiä kyllä tulisi jo viimeistään sillon jos aikoo tehdä itsenäisesti leivän pöytään.

Toki pidän pienestä stressistä ko se vie eteenpäin ja tuntuu luonnolliselta saavuttaa asioita sekä pitää lankoja käsissä. Mutta täytyy asioita alkaa suhteuttamaan.

En usko, että on mitään "matemaattista" kaavaa.
Tähän vain sinä pystyt vastaamaan ja selvästi olet jo sitä jo ruvennut miettimään.

Tää on tosiaan henkilökohtaisia juttuja, mutta katsoisin tässä sisimpään ja miettisin että tuleeko tossa vastaan uusia kiinnostavia haasteita ja pääseekö ratkomaan ongelmia jotka aidosti kiinnostaa - vai onko vaan pelkkä ”Numbers go up” ja hommat potentiaalisesti paskoontuu.

Itse teen toisinaan aika stressaaviakin hommia omassa roolissa tuotekehityksessä ja välillä syö miestä, mutta rehellisyyden nimissä en tiedä haluaisinko silti vaihtaa kevyempään ja stressivapaampaan rooliin kun viime kädessä hommat on kiinnostavia ja koen pystyväni tuottamaan lisäarvoa palkkani edestä.

Edit: sanon vielä että stagnaatio uralla ei välttämättä ole hyväksi vaikka hommat maistuu, kannattaa kokeilla vaihtelua niin tietää oliko suunta oikea vai ei.

Viimeksi muokattu:

Sehän se just onkin, että pitäisi löytää sweet spot palkan ja vastuun/stressin suhteen. Tonni lisää bruttona voi tarkoittaa, että käteen jää jotain 500 € enemmän, mutta vastuut ja stressi moninkertaistuu sekä alaisten määrä kasvaa tms.

En tiedä IT-alasta, mutta perinteisillä insinöörialoilla voinee olla tyytyväinen 4000-5000 €/kk palkkaan ilman alaisia, ilman ylitöitä ja ilman liian suurta työkuormaa/stressiä.

Eiköhän se miten ja mistä ottaa stressiä riipu ihan henkilöstä. Esim. mua rupeaa stressaamaan kun on niin monta eri asiaa käynnissä päällekkäin, että joka palaverissa täysin eri aihe eikä välissä tilaisuutta pureksia ajatuksia. Mua taas ei stressaa paine, epävarmuudet tai yllättävät muutokset.

Varmasti on joku sweetspot, mut pitää huomioida, että tietyn pisteen jälkeen korotukset on isompia. Kun mä katon verokoneesta mun esimiestä se saa tuplat muhun nähden, sen yläpuolella ehkä korotus voi olla lähes yhtä iso. Tällöin ylennys varmaan edelleen tuntuu hyvältä myös stressi / kompensaatio vertailussa. Toisaalta jossain manageri / director tasoilla tilanne voi olla ihan toinen.

Mulla on vuosipalkka noussut työpaikan vaihdoissa 65t€ —> 90t€ —> 150t€. Stressitasot kovimmat tossa 90t€ työssä, mutta eipä siinäkään stressiä liikaa ollut. Konsulttihommia kun oli, niin aina jonkin verran liikkuvia osia, jotka aiheutti välillä stressiä, mutta ei liikaa. Taas toi kovapalkkaisin oli kaikista leppoisin. Myyntityötä, jossa myyntibonareilla pääsi koviin tuloihin. Ei siis voi suoraan vetää johtopäätöstä stressin ja palkan välille.

Optioissa (tyypillisesti) ja bonareissa se periaatteellinen ero, että optioissa voidaan vaatia omaa sitoutumista (osakkeen osto), joten ehdot tulee IMO luettua ja omaksuttua aika tarkkaan. Bonukset on usein palkanlisää, ja niiden sääntöihin ei ihan kaikki tutustu niin tarkkaan etukäteen? Vai olenko ihan väärässä?
Mä olen työnantajan puolelta neljässä eri ”ohjelmassa”

- lyhyen tähtäimen bonukset. Näissä on joku vuosipalkan prosentti joka riippuu työn vaativuudesta esim. 5-30% vuosipalkasta. On firman tasolla tavoitteet jotka voi täyttyä 0-200%, eli voit jäädä ilman tai parhaassa tapauksessa saada lähes vuosipalkan verran (tai voisi jos olisi korkeammalla pallilla)
- optiot joissa annetaan tietty määrä optioita. Näissä selkeät tavoitteet, esim. osakkeen hintaan / liikevaihtoon tms liittyen. Tavoitteet voi täyttyä max 200% ja mun tapauksessa 100% olis yleensä vähän alle puolen vuoden palkka. Aikaisemmin näitä ei ollut joka vuosi, mutta nyttemmin on.
- osakepalkkio. Tässä ei mitään muuta ehtoa kuin pysyä firman työntekijänä niin saa 3 vuoden jälkeen läjän osakkeita
- osakeosto-ohjelma. Ostat kuukausittain osakkeita ja 3v kuluttua firma antaa sulle saman verran kuin olet ostanut.

Niinkuin sanoit, optiot on ainoa jossa on monimutkaisemmat ehdot. No ehkä myös noissa lyhyemmissä, mut ikkuna on niin lyhyt ettei niitä mieti samalla tavalla. Nyt niiden ehdoilla pyritään selvästi pitämään kulut kurissa.

Kun mä katon verokoneesta mun esimiestä se saa tuplat muhun nähden, sen yläpuolella ehkä korotus voi olla lähes yhtä iso. Tällöin ylennys varmaan edelleen tuntuu hyvältä myös stressi / kompensaatio vertailussa. Toisaalta jossain manageri / director tasoilla tilanne voi olla ihan toinen.
Millä hemmetin alalla esimies tienaa tuplasti alaiseensa nähden? Vai onko sun homma jotain osa-aikatyötä matalapalkka-alalla?

Huonot tai puuttuvat optio-ohjelmat ovat yksi syy miksi suomalaiset firmat eivät menesty (kansainvälisesti). Kannattaisi ottaa jenkkifirnoista mallia.
No ehkä isoin ero tässä on verottaja. Suomessa joudut maksamaan verot optioista heti kun ne laukeaa, käytännössä sen takia työnantaja myy puolet niistä heti verojen kattamiseksi. Esim. meillä se optio-järjestelmä on semmonen, jossa jäljelle jäävät osakkeet pitää myydä tai siirtää muualle, ja myyminen helpompaa.

Jenkeissä verot maksetaan vasta myydessä, ja se tekee osakkeiden säilyttämisestä paljon todennäköisemmän vaihtoehdon. Tämä johtaa siihen, että isompi osa vastaanottajista pitää osakkeet ja näin muuttuu osakkeenomistajiksi joka kannustaa ja sitouttaa ihan eri tavalla.

Tuo ero todennäköisesti johtaa siihen, että osakepalkkiot tai optiot ovat siellä paljon laajempia, esim. koko firmalle. Täällä se tuntuu enemmän vaan osalta palkkaa / tavalta vähentää irtinanoutumisen todennäköisyyttä eikä samaa sitoutumista synny.

Millä hemmetin alalla esimies tienaa tuplasti alaiseensa nähden? Vai onko sun homma jotain osa-aikatyötä matalapalkka-alalla?
Mulla on suhteellisen iso budjettivastuu / laaja alue, ja siihen nähden palkka ei tunnu erityisen hyvältä. Esimiehellä tietysti aika erilainen työkuva, mutta onhan vastuuta vielä enemmän.

Eli meillä ainakin VP taso on se jossa palkka voi hypätä kunnolla.

Jos luin oikein tilastoja niin mä olen varmaan 2% eniten tienaavien joukossa, ja esimies sitten varmaan eniten tienaavan 0,5% joukossa. Toki suomessa tohon ei paljoa vaadita, ja jos mulle ei tulisi mitään bonuksia / optioita niin jäisin vähän ton alle (eikä pomokaan varmaan silloin tienaisi läheskään niin paljoa).

Ainakin edellisessä duunissa mun esihenkilö, lafkan maajohtaja, tienasi about kolme kertaa enemmän mitä minä :D
Itsellänikin oli hetken aikaa esimiehenä firman tj ja osaomistaja, kun olin projektipäällikkö. Luulen että sen palkka oli ainakin kolminkertainen ellei enemmän.

Mulla on vuosipalkka noussut työpaikan vaihdoissa 65t€ —> 90t€ —> 150t€. Stressitasot kovimmat tossa 90t€ työssä, mutta eipä siinäkään stressiä liikaa ollut. Konsulttihommia kun oli, niin aina jonkin verran liikkuvia osia, jotka aiheutti välillä stressiä, mutta ei liikaa. Taas toi kovapalkkaisin oli kaikista leppoisin. Myyntityötä, jossa myyntibonareilla pääsi koviin tuloihin. Ei siis voi suoraan vetää johtopäätöstä stressin ja palkan välille.
Ei aina voikaan, mutta yleisesti ottaen palkan lisäys ei tule "ilmaiseksi", vaan monesti työnkuva laajenee, tulee lisää vastuita, työntekijältä vaaditaan enemmän jne.

Sinänsä stressi on huono ilmaisu, koska se on subjektiivista, mutta ainakin minä miellän että sillä tarkoitetaan tässä yhteydessä lisävastuita ym.

Eiköhän se miten ja mistä ottaa stressiä riipu ihan henkilöstä. Esim. mua rupeaa stressaamaan kun on niin monta eri asiaa käynnissä päällekkäin, että joka palaverissa täysin eri aihe eikä välissä tilaisuutta pureksia ajatuksia. Mua taas ei stressaa paine, epävarmuudet tai yllättävät muutokset.

Varmasti on joku sweetspot, mut pitää huomioida, että tietyn pisteen jälkeen korotukset on isompia. Kun mä katon verokoneesta mun esimiestä se saa tuplat muhun nähden, sen yläpuolella ehkä korotus voi olla lähes yhtä iso. Tällöin ylennys varmaan edelleen tuntuu hyvältä myös stressi / kompensaatio vertailussa. Toisaalta jossain manageri / director tasoilla tilanne voi olla ihan toinen.
Tuo stressaavuus riippuu tosiaan henkilöstä mutta ihan helvetin paljon sitten myös koko organisaatiosta ja omasta esimiehestä ja mahdollisista johdettavista tai tiimiläisistä.
Olen huomannut että omaan stressinsietokykyyn tai ylipäänsä stressaavuuteen vaikuttaa aika paljon esim oma taloudellinen tilanne ja ”kotiolot”.
Maksoimme juuri omakotitalon loppulainan pankille ja muita pankkilainoja on 0eur. Töissä stressailuun auttaa kun voi tuudittautua ajatukseen että voi nostaa kytkintä kun siltä tuntuu tai sanoa pomolle että etsitte sitten varmaan tehtävään jonkun pätevämmän. En yleensä suuremmin varo sanomisiani ja nyt varmaan vielä vähemmän.

No ehkä isoin ero tässä on verottaja. Suomessa joudut maksamaan verot optioista heti kun ne laukeaa, käytännössä sen takia työnantaja myy puolet niistä heti verojen kattamiseksi. Esim. meillä se optio-järjestelmä on semmonen, jossa jäljelle jäävät osakkeet pitää myydä tai siirtää muualle, ja myyminen helpompaa.

Jenkeissä verot maksetaan vasta myydessä, ja se tekee osakkeiden säilyttämisestä paljon todennäköisemmän vaihtoehdon. Tämä johtaa siihen, että isompi osa vastaanottajista pitää osakkeet ja näin muuttuu osakkeenomistajiksi joka kannustaa ja sitouttaa ihan eri tavalla.
Jenkeissä on monenlaista optiosysteemiä. Osassa menee verot laukeamishetkellä, osassa myydessä. On myös systeemeitä missä saa itse päättää haluaako maksaa laukeamis vai myyntihetkellä mutta verotustapa pitää päättää ennen optio-ohjelman vastaanottamista. Mikään ole niin monimutkaista kuin verotusasiat.

Ainakin edellisessä duunissa mun esihenkilö, lafkan maajohtaja, tienasi about kolme kertaa enemmän mitä minä :D
Mulla on suhteellisen iso budjettivastuu / laaja alue, ja siihen nähden palkka ei tunnu erityisen hyvältä. Esimiehellä tietysti aika erilainen työkuva, mutta onhan vastuuta vielä enemmän.

Eli meillä ainakin VP taso on se jossa palkka voi hypätä kunnolla.

Jos luin oikein tilastoja niin mä olen varmaan 2% eniten tienaavien joukossa, ja esimies sitten varmaan eniten tienaavan 0,5% joukossa. Toki suomessa tohon ei paljoa vaadita, ja jos mulle ei tulisi mitään bonuksia / optioita niin jäisin vähän ton alle (eikä pomokaan varmaan silloin tienaisi läheskään niin paljoa).
Okei, eli täytyy mennä vielä ylemmä sitten. Teknologiateollisuudessa tottunut, että jos ite on t&k-inssinä/vastuusuunnittelijana ja tienannut vaikka sen n. 75t, niin aivan turha etsiä oman pomon nimeä verottajan listoilta (silloin kun se raja oli 100t).
Helvetti, muutama vuosi sitten näin ison tehtaan tuotekehitystirehtöörin verottajan listalla - syy siihen miksi oli päässyt yli 100t ansioiden, oli maatilaltaan saadut pienet pääomatulot. Palkkaus oli yksi suurimpia syitä, miksi tuolta aikanaan lähdin..

Mun vastuualueella lienee yli 100 teknistä tyyppiä (devaajia tai jonkun alueen asiantuntijoita) ja suht monen peruspalkka on ainakin lähellä mun palkkaa, ehkä samalla tasolla. Kaikilla niistä ei välttämättä ole yhtä kovia bonuksia, tai mistä sen tietää…

Ei meillä siis ole mitään autonaattista hierarkian mukaista palkkaa. Esimies voi myös hyvin tienata vähemmän kuin alainen jos se alainen on tosi kova (tai harvinainen). Myös VP tasolla lienee isoa eroa, ehkä joku VP tienaa tuplat siitä mitä toinen (tolla tasolla löytyy jo aika säännöllisesti verotiedoista).

En ole ikinä täällä ”maailmalla” kyllä kuullut että bonukset olisi jotenkin ehdolliset, aina saa sen osuuden minkä on tienannut. Edellisen firman bonuksia maksettiin vielä about vuosi sen jälkeen kun olin lähtenyt uuteen työpaikkaan.

Täällä saksassa menee tässä firmassa palkkahaitarit suunnilleen näin, isommissa firmoissa varmaan samansuuntaisesti:

Operaattorit 35-50k€/vuosi
Insinöörit/asiantuntijat 65-120k€/vuosi ja bonus 10-20% tuloksen mukaan.
Pomot 100k€ alkaen ja bonukset about 1.5x insinöörien vastaavasta.

Palkka-avoimuutta ei harrasteta ja verotiedot on salaisia, joten ylläolevat haitarit on arvioita/juorujen perusteella. Jotain osviittaa antaa ammattiliittojen palkkaportaat mutta ne eivät ole kovin läpinäkyviä. Kaikki nämä tiedot loppuu pomo (manager/team lead tasolle), silloin ollaan myös liiton taulukoiden ulkopuolella.

Keskiverto-inssi tienaa jotain 70-80k välillä (<5v työkokemusta), 65k on suoraan koulusta tulevan palkka. 80-100k on (>5v työkokemusta) kokeneempien inssien palkkaporras ja 100k+ on sitten +15v työkokemusta omaavien. Tietenkin vastuut ja osaamiset vaikuttaa myös palkkaukseen, ei pelkät kokemusvuodet.

Keskiverto-inssi tienaa jotain 70-80k välillä (<5v työkokemusta), 65k on suoraan koulusta tulevan palkka. 80-100k on (>5v työkokemusta) kokeneempien inssien palkkaporras ja 100k+ on sitten +15v työkokemusta omaavien. Tietenkin vastuut ja osaamiset vaikuttaa myös palkkaukseen, ei pelkät kokemusvuodet.
Tuohon kun yhdistää että lähestulkoon kaikki on halvempaa kuin Suomessa niin nopeasti miettimällä insinööritason duunari elää aika paljon leveämmin Saksassa. Mikään uutinen tuo nyt ei toki ole, käsittääkseni se on aina ollut noin. Yli 10v sitten kun oli vielä inssiopinnot kesken niin oli koulussa joku info/esittely ja mulle jäi sieltä mielikuva lähes kaksinkertaisesta ostovoimasta..tiedä sitten onko tosta mitään tilastoja olemassa.

Joka tapauksessa aika hyvältä kuulostaa noi saksalaiset palkkatasot.

Tuohon kun yhdistää että lähestulkoon kaikki on halvempaa kuin Suomessa niin nopeasti miettimällä insinööritason duunari elää aika paljon leveämmin Saksassa. Mikään uutinen tuo nyt ei toki ole, käsittääkseni se on aina ollut noin. Yli 10v sitten kun oli vielä inssiopinnot kesken niin oli koulussa joku info/esittely ja mulle jäi sieltä mielikuva lähes kaksinkertaisesta ostovoimasta..tiedä sitten onko tosta mitään tilastoja olemassa.

Joka tapauksessa aika hyvältä kuulostaa noi saksalaiset palkkatasot.
No Suomessa korkeakoulutetut on palkkakuopassa ja insinöörejä puskee työmarkkinoille ovista ja ikkunoista, kun amkkeja on joka niemessä ja notkossa. Täällä amikset voi tienata enemmän ja rakentaa puolen miljoonan omakotitaloja. Siihen päälle vielä muutenkin ulkomaita huonompi ostovoima, niin ihmekös tuo.

En ole ikinä täällä ”maailmalla” kyllä kuullut että bonukset olisi jotenkin ehdolliset, aina saa sen osuuden minkä on tienannut. Edellisen firman bonuksia maksettiin vielä about vuosi sen jälkeen kun olin lähtenyt uuteen työpaikkaan.

Täällä saksassa menee tässä firmassa palkkahaitarit suunnilleen näin, isommissa firmoissa varmaan samansuuntaisesti:

Operaattorit 35-50k€/vuosi
Insinöörit/asiantuntijat 65-120k€/vuosi ja bonus 10-20% tuloksen mukaan.
Pomot 100k€ alkaen ja bonukset about 1.5x insinöörien vastaavasta.

Palkka-avoimuutta ei harrasteta ja verotiedot on salaisia, joten ylläolevat haitarit on arvioita/juorujen perusteella. Jotain osviittaa antaa ammattiliittojen palkkaportaat mutta ne eivät ole kovin läpinäkyviä. Kaikki nämä tiedot loppuu pomo (manager/team lead tasolle), silloin ollaan myös liiton taulukoiden ulkopuolella.

Pitäisikö muuttaa Saksaan...

• Tykkää
Reactions: eba
Eikös täällä ollut oma topic ulkomailla työskentelyyn ;)
Siellä monesti todettu että saksassa paremmat palkat.

Kysytäämpä jos täältä löytyisi kokemuksia vastaavasta. Elikkä työnkuva muuttui tuossa vasta ja sen myötä vastuut kasvoi hieman. Muutoksen takia sunnuntaikorvaus jää kokonaan pois, joten aloin kyselemään palkankorotusta ettei nyt ainakaan tulotaso tippuisi. Firma on tuossa edellisten palkkaneuvottelujen jälkeen myyty uudelle omistajalle ja sen myötä toimitusjohtaja on vaihtunut. Nyt palkkaneuvotteluissa tuli sitten esille, että jatkossa ei voitaisi maksaa enää matkakorvauksia ollenkaan, jotka tähän asti on maksettu ja maksimipalkka nykyiseen työtehtävään olisi melkolailla sama kuin palkkani sunnuntaikorvauksen kanssa on ollut. Sain kuitenkin "avokätisen" tarjouksen, että korotetaan palkkaa 270e palkkamallin mukaisesta maksimista. Käytännössä tarkoittaisi siis sitä, että olen kuukaudessa saanut hieman reilu tonnin matkakorvauksia, jotka jäisivät nyt kokonaan pois eli palkka tippuu lähes tuon verran nettona. Onko tuossa oikein mitään mihin pystyy vetoamaan, että palkka pysyy samana kuin nykyään? Syö motivaatiota aikalailla, kun ylennyksen myötä palkankorotus neuvottelut kääntyykin palkan alennus neuvotteluiksi.😅 Alkanut jo tässä katselemaan mitä työpaikkoja olisi tarjolla muualla, mikäli tuohon palkkaukseen ei muutosta saada.

Kysytäämpä jos täältä löytyisi kokemuksia vastaavasta. Elikkä työnkuva muuttui tuossa vasta ja sen myötä vastuut kasvoi hieman. Muutoksen takia sunnuntaikorvaus jää kokonaan pois, joten aloin kyselemään palkankorotusta ettei nyt ainakaan tulotaso tippuisi. Firma on tuossa edellisten palkkaneuvottelujen jälkeen myyty uudelle omistajalle ja sen myötä toimitusjohtaja on vaihtunut. Nyt palkkaneuvotteluissa tuli sitten esille, että jatkossa ei voitaisi maksaa enää matkakorvauksia ollenkaan, jotka tähän asti on maksettu ja maksimipalkka nykyiseen työtehtävään olisi melkolailla sama kuin palkkani sunnuntaikorvauksen kanssa on ollut. Sain kuitenkin "avokätisen" tarjouksen, että korotetaan palkkaa 270e palkkamallin mukaisesta maksimista. Käytännössä tarkoittaisi siis sitä, että olen kuukaudessa saanut hieman reilu tonnin matkakorvauksia, jotka jäisivät nyt kokonaan pois eli palkka tippuu lähes tuon verran nettona. Onko tuossa oikein mitään mihin pystyy vetoamaan, että palkka pysyy samana kuin nykyään? Syö motivaatiota aikalailla, kun ylennyksen myötä palkankorotus neuvottelut kääntyykin palkan alennus neuvotteluiksi.😅 Alkanut jo tässä katselemaan mitä työpaikkoja olisi tarjolla muualla, mikäli tuohon palkkaukseen ei muutosta saada.
Vähän hassulta kuulostaa mutta matkustamisesta siis ei varmaan enää ole?

Siis ylennyksen myötä ei tarvitse työskennellä sunnuntaisin eikä matkustaa? Vai mistä nämä muutokset johtuisivat?

Joo siis ylennyksen myötä ei tarvitse enää sunnuntaisin työskennellä, joten siksi se jää pois. Matkustamista on yhtä paljon kuin tähänkin asti, mutta tuossa tulee se ongelma, että mulla tulee kolme vuotta täyteen samalla työmaalla, jonka johdosta verottajan määräysten mukaisesti verottomia kilometrikorvauksia ei voida enää maksaa. Oma näkemys olisi se, että kulukorvauksena maksettaisiin verollisena kilometrikorvauksen suuruinen korvaus ja bruttopalkka pysyisi vähintään samana kuin tähänkin asti. Tuollakin nettopalkka tippuu huomattavasti, kun palkka menee kokonaisuudessaan verolliseksi, mutta oman näkemyksen mukaan tuo nyt on vähimmäisvaatimus. Firma vetoaa siihen, että kulut kasvaa liikaa jos verotettava tulo kasvaa niin isoksi ja palkkamaksimi ylittyy huomattavasti uudistuksen myötä..

No Suomessa korkeakoulutetut on palkkakuopassa ja insinöörejä puskee työmarkkinoille ovista ja ikkunoista, kun amkkeja on joka niemessä ja notkossa. Täällä amikset voi tienata enemmän ja rakentaa puolen miljoonan omakotitaloja. Siihen päälle vielä muutenkin ulkomaita huonompi ostovoima, niin ihmekös tuo.
Jep. Ja AMK:sta valmistuineiden taso laskee vuosi vuodelta (samoin kuin tietysti muistakin kouluista), silti pitää lisätä määriä että Suomessa olisi paljon insinöörejä :D :D sillä se talous lähtee kasvuun kun on entistä enemmän porukkaa (työttömänä kylläkin moni) toimihenkilöinä..

• Tykkää
Ajattelin mennä keskustelemaan pomolle palkankorotuksesta. Olisiko hyvä ottaa mukaan oma ns. muistilappu, josta näen kaikki perustelut mitä olen kirjoittanut? Olisiko tuo sellainen hyvä "lisä", että pomokin näkee, että olen hyvin valmistautunut?

Ajattelin mennä keskustelemaan pomolle palkankorotuksesta. Olisiko hyvä ottaa mukaan oma ns. muistilappu, josta näen kaikki perustelut mitä olen kirjoittanut? Olisiko tuo sellainen hyvä "lisä", että pomokin näkee, että olen hyvin valmistautunut?
Eiköhän parempi ole se, että asian osaat selittää hyvin. Oli lappua tai ei.

Osaan kyllä hyvin selittää ja perustella (oikeasti hyvät perustelut). Ajattelin, että tuoko se muistilappu mitään "lisäarvoa" siihen.

Osaan kyllä hyvin selittää ja perustella (oikeasti hyvät perustelut). Ajattelin, että tuoko se muistilappu mitään "lisäarvoa" siihen.
Jos oikeasti osaat hommasi ja tiedät mitä teet ja minkälaista tulosta teet niin ei kai siinä mitään ihmeen muistilappuja tarvitse?

Itse olen hoitanut asian niin, että laitan pomolle maililla faktatietoa siitä mitä viivan alle minun toimestani jää ja ehdotuksen miten se voisi näkyä palkassani ja sitten soittanut perään. Toki oma työni on tässä suhteessa aika hyvä kun voin tosiaan eurolleen näyttää mitä firman eteen olen tehnyt. Monessa hommassa tällainen ei tietenkään ole mahdollista.

2024 peruspalkka 4200 €. Kokonaisansiotulot samalta vuodelta 80 k€'ish, päälle 12 k€'ish päivärahoja. Käyttöönottoinsinööri, sähköautomaatioinsinöörin koulutuksella. Aloitin oman alan hommat hieman "vanhemmalla" iällä sattuneista syistä. Eka oman alan duuni 2021 suunnittelufirmassa noin 2800 € kuukausipalkalla. Nykyinen työ sisältää reissuja ympäri maailmaa, on täten raskasta henkisesti ja fyysisesti eikä menetetty vapaa-aika usein tunnu olevan saatavan korvauksen arvoista, mutta toisaalta en halua lähivuosina vaihtaa takaisin suunnitteluhommiinkaan ja romahduttaa tulotasoa. Rahaa jää hyvin säästöön, ja varhainen eläköityminen motivoi.

Mun fiilis (en ole ollut siellä pöydän toisella puolella antamassa/päättämässä asioista, korotuksia olen kyllä anellut ja jokusen saanutkin) on se että kun on hyvät perustelut niin se on hyvä lisä. Tarkoitan että jos menet vaan sanomaan että "on mennyt omasta mielestä ok viimeinen vuosi" niin se voi riittää tai sitten ei. Parempi jos voit tuon lisäksi perustella että vastuut on selkeästi kasvaneet, toimenkuva muttunut, joku iso kokonaisuus meni erityisen hyvin maaliin tai vaikka olet ollut paljon asiakasrajapinnassa..tai jotain muuta tuollaista. Muistilappu ei mun mielestä tuo mitään lisäarvoa.

Toivotaan että natsaa :)

Jos oikeasti osaat hommasi ja tiedät mitä teet ja minkälaista tulosta teet niin ei kai siinä mitään ihmeen muistilappuja tarvitse?

Itse olen hoitanut asian niin, että laitan pomolle maililla faktatietoa siitä mitä viivan alle minun toimestani jää ja ehdotuksen miten se voisi näkyä palkassani ja sitten soittanut perään. Toki oma työni on tässä suhteessa aika hyvä kun voin tosiaan eurolleen näyttää mitä firman eteen olen tehnyt. Monessa hommassa tällainen ei tietenkään ole mahdollista.
Ajattelin laittaa mailia esimiehelle. Hyvät perustelut ja paljonko haluan lisää palkkaa.

Viimeksi muokattu:

Todellakin on varmaan todella harvinaista, että oikeasti on sellainen työnkuva, että pystyy osoittamaan mitä viivan alle jää, ja vieläpä niin, että se on totuus kyseisestä asiasta.

Monilta jää "epähuomiossa" laskuista pois muiden osuus kyseisestä asiasta, kuin myös pakolliset kulut jne.

Voi olla vaikea näyttää miten oma toiminta vaikuttaa viivan alle jäävään osuuteen ellei ole myyjä (ja silloin todennäköisesti saa jo komissiota). Tästä huolimatta ehkä työskentelee tuotteen tai palvelun kanssa jonka osalta sen saa selville?

Esim. kun meillä oltiin nihkeitä palkankorotuksia kohtaan kun monelta osin menee huonosti, mä viittasin siihen miten työskentelen keskeisessä roolissa just sen tuotteen kanssa joka pitää firmaa pystyssä.

Kaikkea kannattaa yrittää. Ja jos korotusta ei saa kannattaa tiedustella mitä sinulta odotetaan jotta sen saa. Tämä siirtää velvollisuuden osoittaa oma arvo esimiehelle jonka pitää sitten kertoa kriteerit. Jos hänen mainitsemissa kriteereissä on muutenkin tapahtunut kehitystä edellisen korotuksen jälkeen tarjoutuu hyvä tilaisuus todeta ”kiva, mielestäni olenkin kehittynyt alueella X ja Y edellisen korotuksen jälkeen ja jatkan tsemppaamista”. Seuraavalla kierroksella sut on sitten vaikea ohittaa.

Juttelin pomon kanssa palkankorotuksesta ja työnkuvasta. Kyllähän sieltä jotain pitäisi olla tulossa, mutta osittain taulukoiden mukaan mennään. Muuten meni keskustelut hyvin, mutta ”nythän sieltä on TESsin myötä myös korotuksia tulossa” jätti vähän huonon fiiliksen. Pahimmillaan käy niin, että palkka nousee mutta ei sen takia että työn vaativuus on kasvanut ja suoriutuminen ollut hyvää, vaan sen takia että tulee jotain indeksikorotuksia.

• Tykkää
Voi olla vaikea näyttää miten oma toiminta vaikuttaa viivan alle jäävään osuuteen ellei ole myyjä (ja silloin todennäköisesti saa jo komissiota). Tästä huolimatta ehkä työskentelee tuotteen tai palvelun kanssa jonka osalta sen saa selville?

Esim. kun meillä oltiin nihkeitä palkankorotuksia kohtaan kun monelta osin menee huonosti, mä viittasin siihen miten työskentelen keskeisessä roolissa just sen tuotteen kanssa joka pitää firmaa pystyssä.

Kaikkea kannattaa yrittää. Ja jos korotusta ei saa kannattaa tiedustella mitä sinulta odotetaan jotta sen saa. Tämä siirtää velvollisuuden osoittaa oma arvo esimiehelle jonka pitää sitten kertoa kriteerit. Jos hänen mainitsemissa kriteereissä on muutenkin tapahtunut kehitystä edellisen korotuksen jälkeen tarjoutuu hyvä tilaisuus todeta ”kiva, mielestäni olenkin kehittynyt alueella X ja Y edellisen korotuksen jälkeen ja jatkan tsemppaamista”. Seuraavalla kierroksella sut on sitten vaikea ohittaa.

Monien myyjienkin ymv. "viivan alle" jäävän tuloksen tekemisessä on oikeasti paljon enemmän porukkaa tekemässä ja tehnyt töitä ja mahdollistanut sen myymisen jne. Harvoin se myyjä tjmv. on ihan kaiken työn tehnyt ihan itse, että on puitteet myymiseen, että voi myydä jne.

Ja sitten vielä se, että miten se arvotetaan, että kuka on ansainnut minkä verran siitä kokonaispotista. Tämä asia on mennyt jo pidempään niin, että esim. perus duunareille/tekijöille jaetaan yhä pienempiä osuuksia tästä potista ja se on tämän nykyisen kulttuurin mukaan "reilua ja oikeudenmukaista".

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 207
Jäsenet
78 776
Uusin jäsen
mikhot

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom