Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Jos 12 tuntisia ja asuu ulkopaikkakunnalla 3 päivää viikosta, niin ei herkkua sekään.
No näillehän on sairaalan puolesta keikka-asunnot/lepotilat, niin ei tarvii edes kämppää vuokrata. Varmaan just ja just pärjää, jos vertaa siihe raksapenaan, joka on 5pv viikosta toisella paikkakunnalla painamassa jotain kerrostaloa pystyyn.

Miksi toi ei olisi ”oikeaa työtä”?
Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta kuvittelisin että tuollaisilla "downshiftaajilla" ei välttämättä olisi tarpeeksi resilienssiä, jos pitäisi leipänsä eteen esim. 5pv viikossa kuokkia ojaa.

Sitten ihmetellään, miten sote on kallista, kun lääkärimäärät lobattu niin alas ja palkat karanneet käsistä sekä loputkin downshiftailee, kun ei jaksa tehdä edes 38h viikossa töitä.

No itse tiedän yhden terveyskeskuslääkärin joka käy pienellä paikkakunnalla päivystämässä (aivan yli hinnalla, koska ei halukkaita). Tekee 3 päiväistä viikkoa, kun hänelle riittää "vain" joku 7ke kuukausipalkka.

Tommosen kun joskus yrittää opettaa oikeisiin töihin, niin saattaa olla haastetta.

Ei tuo terveyskeskulääkärin duuni nyt mitään herkkua ole kun on jatkuva kiire ja saa kuunnella Marjatta-mummon juttuja harhoista ja yksinäisyydestä sekä tähystellä Penan peräpukamia. Palkan pitäisi olla paljon korkeampi, että itse harkitsisin työn vaihtamista tuollaiseen IT-alalta (jos kuvitellaan, että minulla olisi alalle pätevyys).

Ehkä ilmaisin itseäni vähän huonosti, mutta kuvittelisin että tuollaisilla "downshiftaajilla" ei välttämättä olisi tarpeeksi resilienssiä, jos pitäisi leipänsä eteen esim. 5pv viikossa kuokkia ojaa.

Sitten ihmetellään, miten sote on kallista, kun lääkärimäärät lobattu niin alas ja palkat karanneet käsistä sekä loputkin downshiftailee, kun ei jaksa tehdä edes 38h viikossa töitä.
Miksi pitäisi tehdä se 5 pv, jos vähemmälläkin pärjää? Noin mäkin tekisin. Tossahan tulee sitten työllistettyä useampi lääkäri, kun joku muu tekee sitten ne puuttuvat 2pv.

On tuossa monia muitakin asioita mitä pitäisi miettiä ja verrata kuin pelkät tunnit. Esim. joutuuko omalla ajallaan ylläpitämään osaamistaan ja miten pitää olla saavutettavissa. Muutenkin tietotyön ja fyysisen työn suora vertaaminen on aina vähän haastavaa, kun rasittavat eri tavalla itse töissä ja niiden ulkopuolella. Mutta lääkäreitä voisi kyllä olla määrällisesti enemmän, että ei voisi ns. ”kiristää” tekijäpuutteella kaikenlaisia ehtoja soppariin ja ihan siksikin, että saisi kunnollista palvelua.

Tämä ”ei jaksa edes 38h viikossa” kalskahti jotenkin korvaan. Ainakin tietotyössä tuo 37,5h työviikko on aika teennäistä ja vanhentunutta. Ei kukaan oikeasti pysty tuollaiseen määrään tehokasta aivotyötä. Lyhyemmälläkin työviikolla saisi varmasti saman aikaan, kun on vähemmän sitä tyhjäkäyntiä. Muutenkaan en oikein ymmärrä isojen työtuntien ihannointia kun ei täällä kuuluisi olla tarkoitus elää vain töitä tehdäkseen. Kaikki työ on tehostunut hirveästi ja jatkossa AI:n kanssa varmasti vielä enemmän niin sen olisi pikkuhiljaa aika näkyä myös työtuntien määrässä.

Viimeksi muokattu:
No näillehän on sairaalan puolesta keikka-asunnot/lepotilat, niin ei tarvii edes kämppää vuokrata. Varmaan just ja just pärjää, jos vertaa siihe raksapenaan, joka on 5pv viikosta toisella paikkakunnalla painamassa jotain kerrostaloa pystyyn.
36 tuntia kolmessa vuorokaudessa terveyskeskuksessa vs 37,5 tuntia etänä joustavin työajoin. Koulutus tolla lääkärillä lienee lisensiaatti tai tohtori.

Raksapenaan on turha verrata, se olisi lähärin tasoa.

Sosiaalisessa mediassa törmäsin videoon jossa haastateltiin yrittäjää joka mainitsi että yrittäjyyden negatiiviste puolet unohtuu kun ei tarvi enää käyttää energiaa työntekemisen sijaan työpaikalla pätemiseen ja toisten kanssa kilpailuun. Mulle tarjottiin töitä isosta maailmanlaajuisesta konsulttitalosta ja ihan hetken jo harkitsin, mutta kävin googlettemaan fimasta enemmän ja hyvin nopeasti selvisi että yrityksessä on vahva etenemiskulttuuri jota ei voi ohittaa; palkankorotuksia vain xx määrä vuodessa JOS tavoitteet on saavutettu (esimies puoltaa) ja uralla voi edetä vain yhden portaan tietyssä ajassa. Yritykselle tietysti läpinäkyvää ja juuri koulusta päässeillekin selkeä systeemi, mutta johtaa väkisinkin siihen että työntekemisen sijaan pyritään tekemään asioita, jotta näyttäisi siltä että on ansainnut palkankorotuksen/ylenemisen.
Itse vierastan sitä että palkitaan joku henkilö/tiimi siitä että projekti meni onnistuneesti ajallaan läpi - kun töiden tekeminen mahdollisimman hyvin pitäisi olla aina ja kaikkien tavoitteena ja siitä se kuukausipalkka maksetaan.
Ehkä se johtuu introverttiudestani, mutta ärsyttää ihmiset jotka juoksee esimiehelle kertomassa joka pikku asiasta jonka ovat keksineet. Pahimmillaan joku työkaveri on varastanut oman ideani ja kun pomo jossain palaverissa nostaa asian esille ja kiittelee "keksijää" niin on aika mahdoton itse käydä siinä vaiheessa kertomaan että itse sen keksin alunperin.
Se on vähän miten sen ottaa. Itse olen ollut koko urani tuollaisessa firmassa ja sinänsä urapolku on hyvin selkeä. Ylennyksiä ja palkankorotuksia tullut tasaisesti. Olen melko vaatimaton tyyppi enkä ole ikinä mielestäni pyrkinyt näyttämään mitään vaan hoitanut hommat hyvin. Mutta tottakai noissa pitää myös pystyä ottamaan roolia ja näyttämään että pystyt toiminaan ns. seuraavalla tasolla. Ylennykset eivät tule automaationa vuosien mukaan vaan pitää pystyä osoittamaan että pystyy toiminaan seuraavalla uratasolla.

Kuten sanoin, ei ole itseltä pois jos joku haluaa teettää korjaamolla.

Ja tarkoitan mukavuuksilla esim. nelivetoa. Siihen ei kympit riitä kun pitää huoltaa.

Ja pitää olla kyllä joku litran kippo, että öljynvaihto maksaa kymppejä. Itsellä on öljyn määrä 7l, niin kympeillä selviää tilaamalla öljyn Saksasta ja vaihtamalla itse.

Jakohihnan vaihto saattaa edelleen johonkin perusvaihtoon olla sen muutaman satasen, mutta jos perusvaggilaisiin taisi olla lähempänä tonnia.

Kyllähän kaiken saa käännettyä päälaelleen, kun etsii ääriesimerkit.

Eikun viekää vaan autonne huoltoon kun ei kerran kirpaise. :thumbsup:
Ihan itse etsit tässä ääriesimerkit.

Jakohinhnan vaihto perus vaggilaisiin maksaa satasia, omaani vaihdatin pari vuotta sitten ja maksoi 420€ osineen (vaihtoväli 6 vuotta/200tkm). Kyseessä 13 vuotta vanha Golf.

Oljymäärä 7 litraa? Ajat jollain vanhalla V8 koneella?

Neliveto ollut työautossa vasta 10 vuotta, ei ole muuten vaatinut mitään ylimääräistä huoltoa ja toimii, tämäkin on toki vag kukine niin ei mene läpi tällä foorumilla?

Ei oo ollu itellä kyllä hinkua mihinkään verkkokauppojen koodailuun pk-yrityksille julkkaripuolen isoista järjestelmäprojekteista..

Mutta onko Tata Consulting tuttu? Näköjään intialainen firma ja jää kyllä lähettämättä mitkään CV:t sinne, mutta joku rekrykonsultti huuteli pilviarkkarin hommiin kys. firmalle ja ihan ok liksalla, niin tuli vaan mieleen. Ja siis ensimmäinen intialainen IT-talo, kun kuulen, että Suomessa toimintaa..

Ihan itse etsit tässä ääriesimerkit.

Jakohinhnan vaihto perus vaggilaisiin maksaa satasia, omaani vaihdatin pari vuotta sitten ja maksoi 420€ osineen (vaihtoväli 6 vuotta/200tkm). Kyseessä 13 vuotta vanha Golf.

Oljymäärä 7 litraa? Ajat jollain vanhalla V8 koneella?

Neliveto ollut työautossa vasta 10 vuotta, ei ole muuten vaatinut mitään ylimääräistä huoltoa ja toimii, tämäkin on toki vag kukine niin ei mene läpi tällä foorumilla?

Jahas, että taas tälle linjalle.

2-litrainen TDI-Octavia ei sitten vissiin ole perus-VAG?

Sulla on ollut hyvä tuuri jos et ole kymmeneen vuoteen joutunut nelivedolle tekemään edes peräöljyjen vaihtoa.

Eikä kyllä kiinnosta alkaa sulle selvittelemään, millä ajan.

Sanoin jo kertaalleen että ei muuta kun sinne korjaamolle vaan jos ei kerran kirpaise. Mikä kohta siitä jäi ymmärtämättä?

Tämä ketju on palkkakeskustelu eikä mikään väittely autojen korjauksista.

Niin onkin ja liittyi alun perin ostovoimaan joka taas liittyy palkkoihin. Mutta sitten alkoi vääntö.

Yritin sanoa, että auton pitää olla yksinkertainen, jotta huolto ei maksa korjaamossa paljoa. Siitäkin on näemmä monia näkemyksiä, mikä on yksinkertainen. :D

Mutta jotta ei tule nollapostaus, niin sellainen kontribuutio, että nyt kun on omaa väkeä potkittu pois palkkalistoilta ja joudutaan sitten käyttämään extejä, niin ullatus, ullatus, hinnat on lähteneet nousuun ja kuuleman mukaan 200e/h jo asiantuntijatasolla ei ole mikään ihmeellinen pyyntö nykyään.

Noin vinkkinä palkkaneuvotteluihin.

Tässä itse työnhaussa ja on näköjään aika tiukassa senioritason osaajallekin kovapalkkaiset hommat. Itse olen 100t€/vuoteen antanut palkkatoiveeksi ja yhdessä paikassa olin varmasti top3 -ehdokas, mutta palkkatoive pudotti mut pois (en ollut valmis joustamaan) Toisessa on nyt viimeinen haastattelu edessä, mutta tiedossa on jo, että tohon palkkatoiveeseen ei päästä. Kolmannessa on eka haastattelu takana ja vaikuttaa palkkapyyntö olevan vähän yläkanttiin siinä. Tiedän olevani ihan top-ehdokas tohonkin hommaan.

Saas nähdä. Itsellä >20v kokemus usealta eri kulmalta haettuihin positioihin (asiakkaan puolelta, konsultoinnista ja myynnistä).

Pakko näköjään vähän joustaa palkassa. Viimeiset 7v kuitenkin tulot olleet nousujohteisesti 90-155t€, keskiarvon ollessa yli 120t€.

Ei siinä, toimeen tulee kyllä, mutta onhan se asennoiduttava vähän uudelleen työhön, jos palkka putoaa 50-60t€ vuoteen…

Tässä itse työnhaussa ja on näköjään aika tiukassa senioritason osaajallekin kovapalkkaiset hommat. Itse olen 100t€/vuoteen antanut palkkatoiveeksi ja yhdessä paikassa olin varmasti top3 -ehdokas, mutta palkkatoive pudotti mut pois (en ollut valmis joustamaan) Toisessa on nyt viimeinen haastattelu edessä, mutta tiedossa on jo, että tohon palkkatoiveeseen ei päästä. Kolmannessa on eka haastattelu takana ja vaikuttaa palkkapyyntö olevan vähän yläkanttiin siinä. Tiedän olevani ihan top-ehdokas tohonkin hommaan.

Saas nähdä. Itsellä >20v kokemus usealta eri kulmalta haettuihin positioihin (asiakkaan puolelta, konsultoinnista ja myynnistä).

Pakko näköjään vähän joustaa palkassa. Viimeiset 7v kuitenkin tulot olleet nousujohteisesti 90-155t€, keskiarvon ollessa yli 120t€.

Ei siinä, toimeen tulee kyllä, mutta onhan se asennoiduttava vähän uudelleen työhön, jos palkka putoaa 50-60t€ vuoteen…

Tämä. Jos haetaan senioritason tekijää, niin ei sitä oikein tahdo löytyä junioritason palkalla. Mutta tätähän ei ne HR business partnerit oikein ymmärrä.

Sattui tässä melkoisen hauska homma eilen, kun tekaisn tuonne erään toimittajan portaalin profiilin, niin eikö sieltä sitten soita jamppa alihankkinjaverkoston rekrypuolelta, että "olis tämmöinen puolen vuoden case". Soitteli jo kelloja siinä kohtaa ja varmistuksen sain myöhemmin, että meikäläisen entinen työnantajahan se on vähän tehnyt lisämäärittelyitä ja nyt ei meinaa arkkarin aika riittää.

Itsellä taas on vielä toistaiseksi melko matala hinta laitettuna, kun ei ole refejä vielä kertynyt, niin oletettavasti siksi kiinnosti.

Olisiko tiimi sitten katsonut pienenä riskinä, joskaan en niin hullu sentään ole, että lähtisin ulkoisena konsulttina torpedoimaan entistä työnantajaa. :cigarbeye:

No tuli sieltä sitten vastaus, joka pisti hiukan huvittamaan. Kuulemma haetaan nyt hiukan "valmiimpaa tekijää". No ehkä näin, mutta sitten ei hintakaan ehkä olisi tuo.

Ja kun toisaalta ei ole oikein annettu tehdä, niin taitotaso ei ole ehkä ihan vielä itsellekään selvä. Erilaisia systeemeitä nyt on tullut kuitenkin konffailtua pieni ikänsä niin työn kuin harrastuksen puolesta..

Mitä noista senioritason hommista yleensä maksetaan? Tuo 155 t€ alkaa olla jo semmoinen liksa että monet toimaritkin tienaa vähemmän niin ei ihme että pudotusta tulee.

Mitä noista senioritason hommista yleensä maksetaan? Tuo 155 t€ alkaa olla jo semmoinen liksa että monet toimaritkin tienaa vähemmän niin ei ihme että pudotusta tulee.
Itse olen kaikkien tuntemassa isossa suomalaisessa pörssifirmassa, ja arvioisin, että täällä saa olla sellainen satakunta alaista ennen kuin edes 100k paukkuu.

Itse olen kaikkien tuntemassa isossa suomalaisessa pörssifirmassa, ja arvioisin, että täällä saa olla sellainen satakunta alaista ennen kuin edes 100k paukkuu.

Sitten vielä ihmetellään, että miksi joitakin kirpaisee jo viiden huntin autonhuolto. :D

Suurimman osan senioripuolen palkat lienevät siellä 5-6ke paikkeilla kuussa, joka jättää maamme upean verotuksen jälkeen sellaiset reilut 3 kiloa lapaan.

Sitten kun jo linkkaria lainatakseni (en muista tarkkaa sanamuotoa), ns. sosiaalinen asuminenkin tarjoilee jo 1500e/kk vuokria, niin se on siinä, mikäli sattuu olemaan perhettä ja lapsia harrastuksineen.

Tähän voi nyt sitten ne korvessa asuvat peräkammarin pojat tulla kertomaan, että miten vaikka tonnilla kuussa pärjää kyllä ihan hyvin. Eipä sillä, itsekin pärjäisin, mutta se taitaisi vaatia sitä, että pistäisi tuon naispuoleisen olennon omille teilleen ja muuttaisi isäukon luokse korpeen itsekin - ja ryhtyisi elämäntapatyöttömäksi, mikäli nyt sitten sopivia etätöitä ei sattuisi löytymään.

• Tykkää
Reactions: eba

Ne on kovia liksoja tavallisen "erikoisasiantuntijan" saappaista katsottuna. Meillä EVP-tittelillä saa jonkun 160-170 k€ vuoteen, jos verokonetta on uskominen.

Tuonne €70-80k isoissa konsulttifirmoissa kai lähtökohtaisesti, ja joinain vuosina voi bonarit nostaa huntin paikkeille. Sitten voi olla että joidenkin hassujen venkoilujen (jotain yritysjärjestelyjä, vanhat vanhoilla ehdoilla uuteen malliin joka ei ihan istu tms) voi tulla aika korkeitakin perusliksoja onnekkaille. Mutta luulisin että suurin osa noista +100k liksoista tulee pienissä firmoissa missä ei ole elätettävää organisaatiota, eli ei juuri ole hemmoja jotka ei tee itse (tai tekee pienen osan) laskutettavaa duunia, ja iso osa asiakaslaskutuksesta tulee suoraan duunarin liksaan. Esm. €3k/kk+50% laskutuksesta on isot pojat kertoilleet. Kuitenkin se tuntilaskutus pyörii seniorilla siinä huntista ylöspäin (joskus saattaa hyvässä alessa saada alle), niin tuleehan siitä ihan kiva liksa. Se, miten kiva, riippuu sitten paljon siitä kuinka ylhäällä onnistuu pitämään laskutettavuuden pidemmällä aikavälillä.

• Tykkää
Reactions: eba
Ei oo kokemusta, mutta mun hunch on, että "asiakaspuolella" eli ei-konsultti/eilakaislafirmoissa maksetaan vielä nihkeämmin, kymppi tai pari vähemmän vuodessa jaa bonarit on useilla aloilla kai aika laihat. Muuten meno voi sitten olla leppoisampaa (en ole ihan varma uskonko tähän) ja edut paremmat(?) Ainakin julkisen lomat on monesti kateutta herättäviä.

Juu, konsulttihommista sitten toki enemmän. Sitten jos omaan piikkiin tekee, niin voi päästä ihan hyvällekin ansiolle - eihän siinä yrittämisessä muuten mitään järkeä olisikaan..

No myynnissä ne parhaat liksat on. Itsekin olen ollut myyntipuolella viime ajat ja siellä tollainen 100t€+ on ihan saavutettavissa monessakin firmassa. Parhaat myyjät meillä sai 250-300t€/vuosi. Itse en siis myyjä ole ollut, mutta myyntiorganisaatiossa kuitenkin. Konsulttihommissa mulla jäänyt alle satkun. Mutta kyllä isossa konsulttitalossa Seniorina, joka tarkoittaa jotain 50/50 konsultointia ja myyntiä, pääsee 120t€ paremmalle puolelle vuodessa.

Herää vaan kysymys, että miksi edes vaihtaa jos palkat putoaa heti sen 5-60t€ vuoteen?

Minulla on sama tuntuma senior IT -hommista. Paikkoja kyllä aukeaa, mutta jos nyt haluaisi vaihtaa, pitäisi mahdollisesti taipua alempaan palkkaan kuin mitä samasta hommasta olisi aiemmin maksettu.

Katselin vastikään avointa paikkaa kiinnostavassa firmassa, jossa palkkatarjous oli mielestäni alakanttiin, ja joka oli vaatimuksiltaan sellainen, että aiemmin paikka olisi jäänyt pidemmäksi aikaa täyttämättä noilla parametreilla (yhdistelmä teknologioita, joiden osaamista harvemmin löytyy samalta henkilöltä).

Ajattelin, että jätän paikan joksikin aikaa hautumaan ja palaan asiaan myöhemmin pyytäen parempaa palkkaa. Mutta tekijä löytyikin nopeasti ja jäin nuolemaan näppejäni. Pari muutakin vastaavaa ollut, joita olen kytännyt nyt vuoden vaihteen jälkeen. No, onneksi ei ole mitään pakkoa vaihtaa juuri nyt. Tekisi mieli keskipitkällä aikavälillä vaihtaa uusiin kuvioihin ihan vaan "vaihtelu virkistää"-pohjalta, mutta nykyinen palkka vuosittaisine bonuksineen rajoittaa intoa.

Tuli vähän sellainen paikka, että katsoin parhaaksi lähteä. Sain kohtalaisen anteliaan eropaketin ja katselen tässä kaikessa rauhassa tilannetta.
Ymmärrän ihan täysin, itsekin olen kerran lähtenyt ja ottanut suurinpiirtein 20% bruttopalkan alennuksen (summat toki paljon pienempiä kuin sinulla), kun meno ei enää miellyttänyt. Nelisen vuotta myöhemmin palkka taitaa olla tuota entistä tasoa lopultakin, mutta hetkeäkään ei ole kaduttanut.

Ymmärrän ihan täysin, itsekin olen kerran lähtenyt ja ottanut suurinpiirtein 20% bruttopalkan alennuksen (summat toki paljon pienempiä kuin sinulla), kun meno ei enää miellyttänyt. Nelisen vuotta myöhemmin palkka taitaa olla tuota entistä tasoa lopultakin, mutta hetkeäkään ei ole kaduttanut.
Suomen verottaja on kyllä sellanen tekijä, että huonossa työympäristössä downshiftaus hiipii helposti mieleen, varsinkin jos kämppä ja autot on jo maksussa. Kova runttaus sen eteen, että tienaa vuodessa 3000-4000 euroa nettona enemmän ei vaan tunnu järkevältä, jos oma organisaatio ei arvosta työtä tai sua henkilönä.

Laitetaas palkkakeskustelun alle työelämäkeskustelun sijaan kun tämä liittyy enemmän rahaan.

Onko jotain mitä ottaa huomioon rahaan / etuihin yms. liittyen näissä kahdessa vaihtoehdossa (liittyy irtisanoutumiseen ja uudessa työssä aloittamisessa):

1. Viimeinen työpäivä maaliskuun puolessa välissä (sitä ennen viikko vanhoja lomia + viikko "pekkasia"), aloitus uudessa työpaikassa maaliskuun loppupuolella

2. Viimeinen työpäivä huhtikuun alussa (sitä ennen viikko vanhoja lomia + viikko "pekkasia"), aloitus uudessa työpaikassa huhtikuun alussa.

Eli jotain mitä tulee ottaa huomioon entisen ja nykyisen työpaikan osalta molemmissa skenaarioissa?

Laitetaas palkkakeskustelun alle työelämäkeskustelun sijaan kun tämä liittyy enemmän rahaan.

Onko jotain mitä ottaa huomioon rahaan / etuihin yms. liittyen näissä kahdessa vaihtoehdossa (liittyy irtisanoutumiseen ja uudessa työssä aloittamisessa):

1. Viimeinen työpäivä maaliskuun puolessa välissä (sitä ennen viikko vanhoja lomia + viikko "pekkasia"), aloitus uudessa työpaikassa maaliskuun loppupuolella

2. Viimeinen työpäivä huhtikuun alussa (sitä ennen viikko vanhoja lomia + viikko "pekkasia"), aloitus uudessa työpaikassa huhtikuun alussa.

Eli jotain mitä tulee ottaa huomioon entisen ja nykyisen työpaikan osalta molemmissa skenaarioissa?
Ainakin se, että jos uusi työ alkaa vasta huhitkuussa niin joudut odottamana talviloman kertymistä yhden vuoden pidempään eli pahimillaan melkein 2 vuotta.

Lainaus jostain:
"Jos työsuhde on kestänyt 31.3. mennessä alle vuoden, lomapäiviä kertyy 2 arkipäivää, tai jos työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, kertyy 2,5 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Puolikkaat lomapäivät pyöristetään aina ylöspäin."

Ainakin se, että jos uusi työ alkaa vasta huhitkuussa niin joudut odottamana talviloman kertymistä yhden vuoden pidempään eli pahimillaan melkein 2 vuotta.

Lainaus jostain:
"Jos työsuhde on kestänyt 31.3. mennessä alle vuoden, lomapäiviä kertyy 2 arkipäivää, tai jos työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, kertyy 2,5 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Puolikkaat lomapäivät pyöristetään aina ylöspäin."

Joo tämä olikin selvä asia joka puoltaa vahvasti aikaisempaa aloitusta, unohdin vain koomassa kirjoittaa sen tähän.

Kuluvan vuoden lomatkin ovat kertyneet samalla tavalla ja maksetaan yhtä suurena ulos, riippumatta skenaariosta. (?)

Hmm,eikö se nimenomaan lomakertymän kannalta ole paras kun alottaa 1.4.? Kunhan huhtikuun alkuun on eka duunipäivä niin riittää. Olen 95% varma tästä :) (eli ei tarvi alottaa maaliskuun puolella kuten @pokkus viestiä itse tulkitsin?)

Ja tietysti se on se ja sama alottaako maaliskuun puolella, mutta tärkeää että 1.4. on jo töissä. Itsellä meni viime duunin vaihdossa toukokuun puolelle niin sillon tuli tätä asiaa tutkailtua.

Viimeksi muokattu:

Lainaus jostain:
Juuri näin, jos ei saa neuvoteltua täysiä lomia heti ensimmäiselle lomakaudelle, niin maaliskuun loppu paras aika aloittaa ja huhtikuun alku huonoin. Viikon verran voi menettää lomaa.

Hmm,eikö se nimenomaan lomakertymän kannalta ole paras kun alottaa 1.4.? Kunhan huhtikuun alkuun on eka duunipäivä niin riittää. Olen 95% varma tästä :) (eli ei tarvi alottaa maaliskuun puolella kuten @pokkusviestiä itse tulkitsin?)
Tuossa yllähän se sääntö oli, 2,5v päivää / kk tulee lomaa jos työsuhde on kestänyt yli vuoden 31.3.
1.4. aloitus ei riitä tähän.

Minulla alkoi nykyinen työsuhde 3.4. (maanantai) eikä ainakaan itsellä kertynyt täydet lomat heti alusta alkaen. Aloitin tosin työt saikulla kun onnistuin katkaisemaan käteni töiden vaihtumisen välisenä viikonloppuna, en tiedä oliko sillä mitään merkitystä. :D

Huhtikuun 1. Päivä riittää, itsellä sama tilanne ja asiaa varmistelin hr:stä:

”Vuosilomaa ansaitaan 30 päivää (eli 2,5 päivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta), jos työsuhde on jatkunut 31.3. mennessä keskeytymättä vähintään vuoden tai alkaa viimeistään huhtikuun ensimmäisenä arkipäivänä”

Okei, mielenkiintoista että tuo 1.4 on tuollainen rajatapaus.

Toivottavasti tästä keskustelusta on hyötyä muille, mutta omissa kahdessa skenaariossa tuo raja on onneksi selvempi eikä lomien kertymisestä ole epäselvyyttä suuntaan eikä toiseen.

Puhutaan ne täydet lomat kun duunipaikkaa vaihdetaan :)
Kyllä jokaisen työnantajan pitää ymmärtää että kokeneet työntekijät varsinkin lomaa tarvitsevat.
Koulunpenkiltä tulevat voivat sitten aloittaa ns tyhjästä, heillä pitää intoa olla eritavalla :P

Okei, mielenkiintoista että tuo 1.4 on tuollainen rajatapaus.

Toivottavasti tästä keskustelusta on hyötyä muille, mutta omissa kahdessa skenaariossa tuo raja on onneksi selvempi eikä lomien kertymisestä ole epäselvyyttä suuntaan eikä toiseen.
lomanmääräytymiskausi on 1.4.-31.3., eli uusi vuosi alkaa aina 1.4. Tästä syystä tuo pvm on merkitsevä.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 338
Jäsenet
76 422
Uusin jäsen
miro123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom