Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla on hyvin erilainen kuva softakehityksestä. Vaikea sanoa taidoista, mutta pitkää päivää ei ole koskaan tarvinnut tehdä (sitä jopa vahditaan ja siihen puututaan jos joku innostuu liikaa) ja hyvää palautetta tulee vaikka itsestä tuntuu aina siltä että pitäisi voida tehdä enemmän ja paremmin (taitaa olla aika yleistä alalla). Palkka minulla on ihan hyvä ja se voi vieläkin kehittyä (n. 6200 €/kk) ja tehtävät riippuvat paljon siitä mikä milläkin hetkellä on tarve.

Siitä olen samaa mieltä että perinteiset kädentaitoa vaativat työt ovat mielelle helpompia ja saa niistä hyvänä aikana yrittäjänä ihan hyvän tulonkin.

Tällä hetkellä on vähän huono tilanne, mutta kuulostaa siltä että jos tilanne helpottaa saattaisit olla iloisempi toisella työnantajalla. Tsemppiä myös muihin haasteisiin!
Softakehityksessä on varmaan aika suuria eroja eri yritysten välillä, ja jopa organisaatioiden välillä kookkaammissa yrityksissä.

Mun nähdäkseni >6000 eur/kk palkat softadevaajalle ovat pääkaupunkiseudun ulkopuolella suhteellisen harvinaisia. Valtaosa puurtaa 3300 - 5000 eur/kk palkoilla, kuten itsekin joskus aikoinaan. Ylempään palkkaluokkaan yltäminen vaatii nähdäkseni kovaa suorittamista tai sitten pirun hyviä puhujalahjoja (joita mulla ei ole).

Firmojen kauniit puheet työntekijöiden työhyvinvoinnista ja tasa-arvoisesta kohtelusta loppuu siihen hetkeen, kun on meneillään tarpeeksi kriittinen projekti, jonka yksi kantavista voimista satut olemaan. Yksi tapa klaarata tämä tilanne on downshiftata firman sisällä tai yksinkertaisesti tehdä vähemmän, kuten monet tuntuu tekevän. Downshiftaamista oon miettinyt jo pidempään, koska taloudellinen nettohyöty on loppujen lopuksi aika olematon verrattuna siihen, että suurehkolta osin elää työlle. Toinen on sitten tuo suosittelemasi yrityksen vaihto, mutta sitä ennen pitäisi saada itsensä parempaan kondikseen.

Kiitti tsempistä!

Kysytään tällein nopeasti että mikä olisi hyvä tuntipalkka duunarille niin että se duunari ei olisi kallis? Mikä olisi siis omasta mielestäsi kohtuullinen tuntipalkka vaikkapa putkarille tai sähkärille että kutsuisit kotiisi hommiin?
Varmaan riippuu ihan hommasta mikä pitää tehdä? Onko kyseessä valokatkaisijan asennus vai sulaketaulun asennus.

Itse tein Suomessa sähköasentajan hommia ennen kuin siirryin toimistossa rötväämiseen ja kouluttauduin insinööriksi. Asentajana tienasin säännöllisellä työajalla urakkahommissa 50-65k€/vuosi ja insinörttinä ei ainakaan vielä pääse samoihin.

Vitutus toki huomattavasti matalampi nykyään toimistohommissa ja ehkä stressikin, kun ei tarvi kuunnella vittuilevia kollegoita ja kärki/esimiehiä. Noissa raksahommissa on todella myrkyttynyt ilmapiiri ja porukka keskimäärin aika junttia. Nykyään raksojen ohi ajellessa tulee sellainen pieni hymy kasvoille ja mielessäni mietin, että never again, vaikka saisi 200k€ vuodessa.

Edit. Korjaus vanhaan palkkaan, kun paras vuosi oli 65k€
Ei kyllä jaksaisi millään urakalla näitä duunarin hommia tehdä, puhumattakaan jostain reissuhommista. Riittää itselle ihan hyvin 40h/vk ja joka päivä 15:30 jälkeen voi unohtaa työjutut, ei paljoa tässä firmassa ylitöitä kysellä, tai ainakaan en kovin herkästi niihin itse edes suostu kun ei siitä itse hyödy mitään.

Toista se on mesuilla kun puhelin pirisee jatkuvaan tahtiin ja sitä ja tätä ja tota täytyy kaupasta hakea ja samaan aikaan pitäisi ongelmia työmaalla selvitellä. Lisäksi ylempi johto voi painostaa niskassa. Osa osaa organisoida omat hommansa ja olla stressaamattama mutta luulen että se on aika pitkälti luonnekysymys.

Eli että onko kyseessä C luokan asentaja joka ei osaa mitään katkaisijan vaihtoa hankalempaa tehdä vai B luokan asentaja joka osaa tehdä vähän enemmän?
Nämä pienet varmaan tuntihinnalla menee. Jos nyt miettii niin noin pieneen hommaan kyllä vituttaa maksaa se 150e + matkat + tarvikkeet, vaikka duunari ei tota kaikkea saakkaan. Pakkohan se on jos haluaa vakuutusyhtiöiden paineeseen lähteä. Sitten taas meillä sähkäri asensi autolaturin, lisävalot kylppäriin, astrokellot ulkovalaisimiin, hinta oli n 800e luokkaa ja aikaa meni semmonen 4-5h. Odotin yli tonnia tosin kun niin monta hommaa. Mutta onhan se perkeleen kallista.
Hankalampi tuntuu olevan saavan kustannusarvioita tai hintaa kun kysyy.

Monet tykkäävät kehua kuinka duunarina tienaa, mutta samalla ei tietenkään mainita paljonko tunteja ja minkälaisilla työvuoroilla ne on tienattu. Joo, varmaan jos painaa 70 tuntia urakkaa viikossa niin näkyyhän se palkassa.

Tosin on duunarihommissa enemmän sykkimistä kuin siinä että tekee 38 tuntia/viikko etätöitä kotisohvalta käsin
Tässä omassa tapauksessani tulot hankittiin ihan 38h/vk työmäärällä, mutta koska urakalla painettiin niin tuo työpäivän sisältö oli peräsuoli pitkällä sykkimistä minimi tauoilla. Ja tosiaan kollegat vittuili heti jos joku teki töitä normaalilla tahdilla, eikä juossut paikasta toiseen ja tehnyt hommiaan ns. hutiloiden, koska siitä saadaan rahaa.

Mutta muuten samaa mieltä. Ei sopinut itselleni ja vaikka tienaan nykyään vähemmän, niin nautin suuresti lämpimässä toimistossa sluibailusta.

Minä nautin vapaudesta tehdä töitä kotoa ja siitä, että kesken päivän voi vaikka lähteä kauppaan jos huvittaa. Palaverit toki täytyy hoitaa ajallaan, muuten ajankohta on vapaa kunhan tunnit tulevat täyteen. Eikä kukaan häiritse sen jälkeen, kun laittaa koneen kiinni. Työmatkoihin ei mene aikaa ja ruuissa säästää kun voi syödä kotona. Puoliso on kotona myös.

Eikä putkarienkaan työtilanne ole nyt hyvä, lomautuksia sielläkin.

Kysytään tällein nopeasti että mikä olisi hyvä tuntipalkka duunarille niin että se duunari ei olisi kallis? Mikä olisi siis omasta mielestäsi kohtuullinen tuntipalkka vaikkapa putkarille tai sähkärille että kutsuisit kotiisi hommiin?
Duunarin pitäisi olla halvempi ratkaisu kuin ottaa lomaa ja hoitaa homma itse.

Nämä pienet varmaan tuntihinnalla menee. Jos nyt miettii niin noin pieneen hommaan kyllä vituttaa maksaa se 150e + matkat + tarvikkeet, vaikka duunari ei tota kaikkea saakkaan. Pakkohan se on jos haluaa vakuutusyhtiöiden paineeseen lähteä. Sitten taas meillä sähkäri asensi autolaturin, lisävalot kylppäriin, astrokellot ulkovalaisimiin, hinta oli n 800e luokkaa ja aikaa meni semmonen 4-5h. Odotin yli tonnia tosin kun niin monta hommaa. Mutta onhan se perkeleen kallista.
Hankalampi tuntuu olevan saavan kustannusarvioita tai hintaa kun kysyy.
noissa pikku hommissa on se ongelma että niissä on kiinteät kulut samat kuin isoissa hommissa. 15 min hommassa on saman verran puhelimeen vastaamista, asiakkaan kanssa juttelua, homman organisointia, kalenteriin laittamista, tavaroiden hakua, laskutusta jne kuin 8h hommassa.

Hintaa ja kustannusarvio on hankala antaa kun asiakas sanoo että tälläinen pikku hananvaihtohomma 15min. ja sitten se onkin ihan jotain muuta. Sulut ei toimi, kaikki on jumissa, putket lämpimätiä, allaskaappi niin täynnä tavaraa että ovi ei mene kiinni, vesimittari on tottakai varaston perällä mitä ei ole 10 vuoteen tyhjennetty jne. asiakas on ostanut torilta halvan hanan mistä puuttuu osia ja sitten vielä valitetaan kun se vuotaa asennuksen jälkeen. Asiakkaat ei vaan osaa antaa tarvittavia tietoja että voisi tarkan tarjouksen laskea, siihen vain pitää laittaa reippaasti ylihintaa tai tarkkoja ehtoja.

ja muistaa että verottaja vie varmaan 30-40 prosenttia hinnasta itselleen ja valtio pakollisina maksuina (vakuutukset, verot, tellit, lellit, työterveys, jne) loput. ja siitä mitä duuanrille jää käteen niin taas on valtio viemässä reilun siivun siitäkin. Pimeänä saa halvemmalla mutta perävalotakuulla sitten yleensä.

Viime viikolla duunissa hyvä, ahkera ja nopea putkari laskutti 45 €/h.

Suomessa duunareille maksetaan todella hyvin, palkka on isompi kuin monella korkeakoulutetulla. Sitten ihmetellään, kun kellään ei ole varaa tilata kotiinsa ammattilaista ja räpelletään asennuksia itse sähköasennuksista lähtien. Monet tykkäävät kehua kuinka duunarina tienaa, mutta samalla ei tietenkään mainita paljonko tunteja ja minkälaisilla työvuoroilla ne on tienattu. Joo, varmaan jos painaa 70 tuntia urakkaa viikossa niin näkyyhän se palkassa.

Tosin on duunarihommissa enemmän sykkimistä kuin siinä että tekee 38 tuntia/viikko etätöitä kotisohvalta käsin. Duunarihommissa on monella kroppa varmaan ihan paskana eläkeiässä, mutta toisaalta taas toimistohommissa pitäisi aina keksiä jotain fyysistä tekemistä työpäivän käsienheiluttelun jatkeeksi, että sekä kroppa että mieli pysyisi terveenä pitkässä juoksussa.

Kotikeikat vie vaan paljon aikaa muilta töiltä ja sitten täytyy vielä pitää vakuutuksia voimassa jos nyt sattuu jotain käymään, että saadaan joku tolkullinen kustannus niille virheillekkin.
Yksityisille tehtävät keikat on enemmän tai vähemmän kehnoja rahallisesti suhteutettuna vaivaan ja niitä otetaan työllistävän vaikutuksen takia.

Jos ei halua maksaa ammattitaidosta ja siitä, että homma tulee tehtyä valmiiksi niin sitten tekee itse ja hommaa työkalut, jotka nekin maksaa jotain. Joku parinsadan asennushomma on aivan ilmaista ajansäästöön nähden ja ettei tartte itse tehdä.

omasta työstä ei tartte veroja, vakuutuksia ja muita kuluja hoitaa itse. paitsi ehkä työkalut pitää hankkia jos ei niitä jo ole. Mutta ei kai se 20-25€/tunti nyt niin paha ole minkä se duunari saa palkkaa. loput rahat menee muualle kuin sille duunarille.

eipä esim. joku atk tukikaan kotiin tilattuna ihan ilmausta ole vaikka ei kai siitä ole mitään kuluja. bussilla pääsee kohteeseen ja mitään ei tarvitse ottaa mukaan. Koulutusta tai lupia ei tartte.

Tiedät itsekin, että tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta.

Varmaan riippuu ihan hommasta mikä pitää tehdä? Onko kyseessä valokatkaisijan asennus vai sulaketaulun asennus.

Juuri tuli vastaan yksi kohde missä oli joku hyvä ja halpa saatu tekemään putkihommat. Rivariasunto oli vedetty uudet putket pinnassa. 12 kupariputkella koko huoneisto, runkoa myöten. kuparilla, ei siis kromilla. Siinä ei kaikki määräykset ihan täyty. saati ulkonäkö, mutta se on mitä on...

omasta työstä ei tartte veroja, vakuutuksia ja muita kuluja hoitaa itse. paitsi ehkä työkalut pitää hankkia jos ei niitä jo ole. Mutta ei kai se 20-25€/tunti nyt niin paha ole minkä se duunari saa palkkaa. loput rahat menee muualle kuin sille duunarille.

eipä esim. joku atk tukikaan kotiin tilattuna ihan ilmausta ole vaikka ei kai siitä ole mitään kuluja. bussilla pääsee kohteeseen ja mitään ei tarvitse ottaa mukaan. Koulutusta tai lupia ei tartte.
Jos on halvempi tehdä itse(palkanmenetys lomaa ottamalla versus operaation hinta), osaa tehdä itse ja saa tehdä itse niin miksi maksaisi ammattilaiselle? Asiakkaiksi jää vain ne jotka eivät osaa, viitsi(raha ei este) tai ei saa tehdä.

Viimeksi muokattu:
noissa pikku hommissa on se ongelma että niissä on kiinteät kulut samat kuin isoissa hommissa. 15 min hommassa on saman verran puhelimeen vastaamista, asiakkaan kanssa juttelua, homman organisointia, kalenteriin laittamista, tavaroiden hakua, laskutusta jne kuin 8h hommassa.

Hintaa ja kustannusarvio on hankala antaa kun asiakas sanoo että tälläinen pikku hananvaihtohomma 15min. ja sitten se onkin ihan jotain muuta. Sulut ei toimi, kaikki on jumissa, putket lämpimätiä, allaskaappi niin täynnä tavaraa että ovi ei mene kiinni, vesimittari on tottakai varaston perällä mitä ei ole 10 vuoteen tyhjennetty jne. asiakas on ostanut torilta halvan hanan mistä puuttuu osia ja sitten vielä valitetaan kun se vuotaa asennuksen jälkeen. Asiakkaat ei vaan osaa antaa tarvittavia tietoja että voisi tarkan tarjouksen laskea, siihen vain pitää laittaa reippaasti ylihintaa tai tarkkoja ehtoja.

ja muistaa että verottaja vie varmaan 30-40 prosenttia hinnasta itselleen ja valtio pakollisina maksuina (vakuutukset, verot, tellit, lellit, työterveys, jne) loput. ja siitä mitä duuanrille jää käteen niin taas on valtio viemässä reilun siivun siitäkin. Pimeänä saa halvemmalla mutta perävalotakuulla sitten yleensä.
Näinhän se on. Asiakkaan näkökulmasta sitä ei vain nähdä. Joskus 15-30min homma (oikeasti) tuo silti sen 200e laskun ja se syö miestä (asiakkaan näkökulmasta).

Yksilön palkan kulmasta puitesopimukset on syöpää. Pääosin päivähinnat aivan kuraa. Jos firma keskittyy vain julkkarin puitesopimuksiin ei se tulos ja kannattavuus ole kovinkaan korkea. Se taas peilaa suoraan palkkaukseen, bonareihin jne. Tai no kyllähän johto osansa ottaa (kuten pitäökin) mutta riviasiantuntijana palkkaus patempi sellaisissa joissa asiakkaat yksityisellä sektorilla.
Tehdään noita yksityisellä puolellakin, sillä toimittaja saa jalan oven väliin ja on ”preffered partner”, kun positioita aukeaa. Laskutushinnat voi olla merkitty puitesopimukseen. Mutta aika paljon olen nähnyt projektisopimuksia, joissa laskutus on sovittu juuri siihen rooliin ohi puitesopimuksen.
Julkiselta puolelta itsellä ei ole juurikaan kokemusta.

Näinhän se on. Asiakkaan näkökulmasta sitä ei vain nähdä. Joskus 15-30min homma (oikeasti) tuo silti sen 200e laskun ja se syö miestä (asiakkaan näkökulmasta).
Isoin ongelmahan on, että asiakkaan on etukäteen lähes mahdoton arvioida mitä joutuu maksamaan.

Kerran nähnyt sähkömiehellä selkeän hinnaston netissä josta näkyi arviot matkojen + työn tuntiveloituksesta ja senhän mä tilasin heti.

Isoin ongelmahan on, että asiakkaan on etukäteen lähes mahdoton arvioida mitä joutuu maksamaan.

Kerran nähnyt sähkömiehellä selkeän hinnaston netissä josta näkyi arviot matkojen + työn tuntiveloituksesta ja senhän mä tilasin heti.
kyllähän esim. bauhaus tarjoaa kiinteähintaisia asennustöitä, mutta niillä on tarkat kriteerit mitkä pitää täyttyä että ei tule lisähintaa. Ja jossain tapauksissa tuntiveloitus voisi olla edullisempi... Asiakkailla om monesti tapana kuvitella asiat paremmiksi kuin ne onkaan. vielä kun it firmat oppisi tekemään kiinteähintaisia hommia niin saisi valtiokin hommat maaliin aikataulussa ja budjetissa. Tai rakennushankkeet sen puoleen...

Sopiva hinta olisi se, että yhdellä nettotuntipalkalla saisi palkattua yhdeksi tunniksi duunarin hommiin.

Se, että saisin vaihdettua omaa osaamistani 1:1 jonkun toisen osaamiseen kuulostaa minusta ihan suhteellisen reilulta. Jos nyt haluan aivokirurgin palveluita, niin hyväksyn että voin joutua maksamaan enemmän kuin tunnin, mutta tälleen lähtökohtaisesti ”tavallisten ihmisten” vaihtaessa työpanosta 1:1 kuulostaa ihan reilulta lähtökohdalta.

Ongelma ei ole duunarin palkka tai edes sen sähköfirman hallinnon kulut, vaan ne kaikki verot jotka menevät kaikista väleistä ja nostavat duunarin bruttohinnan aivan älyttömiin sfääreihin suhteessa omiin ansioihin.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 480
Jäsenet
76 040
Uusin jäsen
janibala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom