Softakehityksessä on varmaan aika suuria eroja eri yritysten välillä, ja jopa organisaatioiden välillä kookkaammissa yrityksissä.Minulla on hyvin erilainen kuva softakehityksestä. Vaikea sanoa taidoista, mutta pitkää päivää ei ole koskaan tarvinnut tehdä (sitä jopa vahditaan ja siihen puututaan jos joku innostuu liikaa) ja hyvää palautetta tulee vaikka itsestä tuntuu aina siltä että pitäisi voida tehdä enemmän ja paremmin (taitaa olla aika yleistä alalla). Palkka minulla on ihan hyvä ja se voi vieläkin kehittyä (n. 6200 €/kk) ja tehtävät riippuvat paljon siitä mikä milläkin hetkellä on tarve.
Siitä olen samaa mieltä että perinteiset kädentaitoa vaativat työt ovat mielelle helpompia ja saa niistä hyvänä aikana yrittäjänä ihan hyvän tulonkin.
Tällä hetkellä on vähän huono tilanne, mutta kuulostaa siltä että jos tilanne helpottaa saattaisit olla iloisempi toisella työnantajalla. Tsemppiä myös muihin haasteisiin!
Mun nähdäkseni >6000 eur/kk palkat softadevaajalle ovat pääkaupunkiseudun ulkopuolella suhteellisen harvinaisia. Valtaosa puurtaa 3300 - 5000 eur/kk palkoilla, kuten itsekin joskus aikoinaan. Ylempään palkkaluokkaan yltäminen vaatii nähdäkseni kovaa suorittamista tai sitten pirun hyviä puhujalahjoja (joita mulla ei ole).
Firmojen kauniit puheet työntekijöiden työhyvinvoinnista ja tasa-arvoisesta kohtelusta loppuu siihen hetkeen, kun on meneillään tarpeeksi kriittinen projekti, jonka yksi kantavista voimista satut olemaan. Yksi tapa klaarata tämä tilanne on downshiftata firman sisällä tai yksinkertaisesti tehdä vähemmän, kuten monet tuntuu tekevän. Downshiftaamista oon miettinyt jo pidempään, koska taloudellinen nettohyöty on loppujen lopuksi aika olematon verrattuna siihen, että suurehkolta osin elää työlle. Toinen on sitten tuo suosittelemasi yrityksen vaihto, mutta sitä ennen pitäisi saada itsensä parempaan kondikseen.
Kiitti tsempistä!