Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Mullakin edellisessä työpaikassa oli noin. Aamulla herätys klo 4:00 -> kentälle -> lento -> tiukalla aikataululla työpäivä -> kotona just ennen puolta yötä ja HR’n mukaan työpäivän pituus oli normaali 7.5h. Yllättäen eivät halunneet järkevämpää mallia johon olisi sisältynyt perillä yöpyminen ja sen myötä normaalimman pituiset päivät.
 
Vuodessa pitää pari hassua kertaa reissata muutamiin häppeningeihin ja työryhmän kokouksiin 50 - 100 km sisällä kehä kolmosesta. Voiko tälläisistä reissuista pyytää korvauksia työnantajalta vai kilometrikorvauksia verottajalta? Aikaisemmin on saatu järjestettyä yhteiskuljetus kollegan kyydissä, tänä vuonna joutunut menemään omalla (sähkö)autolla.
 
Mullakin edellisessä työpaikassa oli noin. Aamulla herätys klo 4:00 -> kentälle -> lento -> tiukalla aikataululla työpäivä -> kotona just ennen puolta yötä ja HR’n mukaan työpäivän pituus oli normaali 7.5h. Yllättäen eivät halunneet järkevämpää mallia johon olisi sisältynyt perillä yöpyminen ja sen myötä normaalimman pituiset päivät.
Meillä taitaa virallisesti olla noin, mutta vain tunnollisimmat noudattaa. Itse sanoin suoraan etten vapaa ajallani matkusta työasioissa ja tästä ei olla mitään nyt reilu kahteen vuoteen sanottu vaikka laitan tunnit matkustamisesta. En toki hotelliöitä merkkaa työtunneiksi, mutta lähinnä matkustusajan sekä päivän hotelliin asti. Tunni myös pankissa eli vapaina käytettävissä, tämä ollut ihan ok esim nyt tulossa sellanen 3vko jouluvapaat kun käytän kaikki putkeen.
 
Vuodessa pitää pari hassua kertaa reissata muutamiin häppeningeihin ja työryhmän kokouksiin 50 - 100 km sisällä kehä kolmosesta. Voiko tälläisistä reissuista pyytää korvauksia työnantajalta vai kilometrikorvauksia verottajalta? Aikaisemmin on saatu järjestettyä yhteiskuljetus kollegan kyydissä, tänä vuonna joutunut menemään omalla (sähkö)autolla.
No kilometrit ja päivärahat työnantajalta tietenkin.
Työreissujahan nuo ovat.
Ja jos kyytiläinen, korkeampi km korvaus.
 
Täällä kun on nyt keskustelua matkakorvauksista niin ajattelin jakaa miten meillä on käytäntö mihin olen tyytyväinen. Käytäntöjä on näissä varmaan yhtä monta kuin on firmojakin ja olen myös kuullut että jossain ei makseta ollenkaan.

-Kodin ja työpaikan väliset matkat vähentää kukin omassa verotuksessaan.
-Oman auton käyttö toimipisteen alueella kuuluu työsopimukseen.
Käytännössä tällä karsitaan pois <10km matkakorvaukset jotka työllistää molempia osapuolia enemmän mitä niillä kumpikaan tienaa. Toki voi ottaa firman auton jos ei ketään ole pidemmillä reissuilla.​
-Reissuun lähtiessä otetaan firman auto ja palkka juoksee siitä kun on työpaikalle saapunut eli ajelusta maksetaan.
Päivärahat saa yli naapurikuntien menevistä yli 10h matkat mukaan lukien reissuista vaikka kerkeäisi kotiin yöksi, puolipäivärahat yli 6h alle 10h.​
Hotelliyöpymisissä palkka juoksee siihen asti että on hotellilla ja alkaa juoksemaan seuraavana päivänä heti hotellilta lähtiessä.​
Omalla autolla voi mennä jos ei autoja ole vapaana tällöin kilometrit normaalisti.​
Junamatkoilla palkka juoksee, toki töitä pitäis yrittää junassa tehä mahdollisuuksien mukaan.​
Ylityöt maksetaan vaikka ne olisi matkatunteja.​

Reissuhommat on hyviä päivärahan saa verottomana taskuun eikä siitä häviä eläkepyramidiin mitään, matkatunnit myös helppoa rahaa.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
"ylempi toimihenkilö". Ajatellaan tes:ssa+työsopimuksessa, että matkustus kuuluu toimenkuvaan ja siten kompensoitu jo peruspalkassa. Aikoinaan noista piti tapella ja paras ase oli "no mä lähden sitten matkaan 08:00" tai joku muu soveltuva ukaasi. Sai tapauskohtaisia poikkeuksia tai sitten ei. Joskus asiakas suostui kompensoimaan matkustusta. Suomen ulkopuolelle jos matkusti oli paremmat säännöt kuin suomen sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
IT-alalta jotain ehkä, minä? (asiantuntija-rooli, asiakas maksaa), Suomi.
1998: 7000 mk
1999: 12000 mk
2010: 5000 e
Ainiin, unohtui. +12k tarjottiin jokin aika sitten. Hyvä tarjous, mutta palkkavero tekee aika pahan loven tuohon. Ja olisi ollut suht. vaativa homma todnäk ts. vastuussa vähän kaikesta firmassa.
Jännä sinänsä, että ero loppujen lopuksi rahanarvokorjattuna 1. oikeaan duunipaikkaan '99 tilanteessa ei tuossa kuitenkaan olisi ollut kuin 4x. Vai onko se paljon kuitenkin 25 vuodessa .. itse siinä kohtaa uraa varmaan, että palkkahuippu lienee muutenkin tässä kohtaa aika lähellä.
(head-hunterit soitteli pitkästä aikaa -- tosin väärään numeroon .. samannimistä toista kaveria tavoittelivat .. :cautious:)
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Toivottavasti näissä tapauksissa se korvaus sitten tosiaan työstä on riittävä, ettei harmita ajella pitkin maita ja mantuja ”ilmaiseksi”.
Ei ollut ainakaan itsellä mikään kaksinen korvaus isossa teollisuusyrityksessä ylempänä toimihenkilönä työmatkoja tehdessä, joten reissaaminen oli lähinnä ylimääräistä harmia. Vastikään teollisuudesta IT-alalle hypänneenä matkustus on vanhaan verrattuna yhtä juhlaa, kun työmatkoista saa kunnon korvaukset eikä tarvitse vetää "rakkaudesta lajiin".
 
Ei ollut ainakaan itsellä mikään kaksinen korvaus isossa teollisuusyrityksessä ylempänä toimihenkilönä työmatkoja tehdessä, joten reissaaminen oli lähinnä ylimääräistä harmia. Vastikään teollisuudesta IT-alalle hypänneenä matkustus on vanhaan verrattuna yhtä juhlaa, kun työmatkoista saa kunnon korvaukset eikä tarvitse vetää "rakkaudesta lajiin".
IT-alalla vielä kun olin suomessa duunissa niin about kaikki oli ylempiä toimihenkilöitä. Matkustuskäytännöt oli ylemmän toimihenkilön tes ja parannuksia siihen sai vain tinkaamalla tai jos matkustusaika oli asiakkaan kanssa sovittu työajaksi/korvattavaksi. Toki yksittäisten yritysten käytäntö voi suosia työntekijää enemmän kuin perus tes.
 
IT-alalla vielä kun olin suomessa duunissa niin about kaikki oli ylempiä toimihenkilöitä. Matkustuskäytännöt oli ylemmän toimihenkilön tes ja parannuksia siihen sai vain tinkaamalla tai jos matkustusaika oli asiakkaan kanssa sovittu työajaksi/korvattavaksi. Toki yksittäisten yritysten käytäntö voi suosia työntekijää enemmän kuin perus tes.
Harvemmin on ollut vastaan tässä 20 vuoden aikana kun grindannu yhtäjaksoisesti IT-alalla, että olisi ylempiä toimihenkilöitä arkkitehtiä tai linjaesimiehiä matalammalla tasolla. Yksi poikkeava yritys on tullut vastaan tuossa, missä normi koodari on koulun penkiltä taloon tullessa jo ylempi.

Itse sennuarkkarina ollut on-off työsuhteissa sekä toimihenkilönä että ylempänä toimihenkilönä. Noissakin missä ylempänä on ollut työsopimuksessa työajat määriteltynä, mutta vaihtelevasti matkustusajat.
 
Nykyisin taitaa olla it-alalla iso osa tietoalan tessin piirissä, siinä taisi olla matkustus palkallista. Tosin aika monessa työsopparissa sitten on ehtoa, että ei makseta, sisältyy palkkaan. Aika harvoin on mainintaa, että millainen osuus palkasta sen matkustamisen kuittaa, eli sikäli ihan pelleilyä.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
Se tulee kyllä ihan työaikalaista ja sen 2. Luvun 3 pykälän kirjauksesta. Jos jossain tessissä on sovittu toisin, se on sill8in paremmin kuin mitä laki edellyttää. Eli lain minimiä paremmin voi sopia, muttei huonommin.

 
Nykyisin taitaa olla it-alalla iso osa tietoalan tessin piirissä, siinä taisi olla matkustus palkallista.
Nykyisin tuo TES ei ole enää yleissitova, joten sen kattavuus on pienempi kuin aiemmin. Se sisältää matka-ajan korvaamisen, mutta siitä voidaan sopia myös paikallisesti toisin.
 
Olen itse perusjärjestelmäasiantuntijana atk-hommissa, ja kolmessa viime työpaikassa ylemmän toimihenkilön sopparilla. Taitaa olla yleistä firmoissa, jotka eivät ole atk-taloja. Onneksi ei ole ollut kovin paljon matkustelua, tai sitten reissut on osuneet työpäivän kohdalle ja pysyneet pääosin työajalla.
 
Useammalla eri (ei-IT) alalla työskennelleenä yleensä se perusinsinööri on jo ollut ylempi. Matkoja korvattu vaihtelevasti sen mukaan mitä liitot saaneet tessiin ujutettua. Nykyisen tessin alla ihan yrityiskohtaista miten korvataan. Osalla ei, osalla osittain, osalla kokonaan.
 
Nytkun vielä lentäminenkin kiellettiin niin junalla pitäisi ja sehän ottaa aina yhden kokonaisen työpäivän täältä pohjoisesta pää-Heseen. Tohon loppui mun matkustamiset, esimies ymmärtää kyllä. Ei ketään voi pakottaa omalla ajalla matkustamaan päivää yhteen suuntaan.
Itse olen hoitanut tämän siten, että lähden edellisenä päivänä ns. virka-aikana, jolloin ei tarvitse yötä myöten matkustella. Toisaalta taas viimeisenä päivänä hoidetaan aamulla palaverit ns. loppuun ja lähdetään matkustamaan taas kotia työpäivän puitteissa.
 
Harvemmin on ollut vastaan tässä 20 vuoden aikana kun grindannu yhtäjaksoisesti IT-alalla, että olisi ylempiä toimihenkilöitä arkkitehtiä tai linjaesimiehiä matalammalla tasolla. Yksi poikkeava yritys on tullut vastaan tuossa, missä normi koodari on koulun penkiltä taloon tullessa jo ylempi.

Itse sennuarkkarina ollut on-off työsuhteissa sekä toimihenkilönä että ylempänä toimihenkilönä. Noissakin missä ylempänä on ollut työsopimuksessa työajat määriteltynä, mutta vaihtelevasti matkustusajat.
Itsellä kokemusta 25 vuotta esim. Nokia, Siemens, yms. vastaavat firmat ohjelmistokehitykseen liittyvien tehtävien parissa. Kyllä niissä on heti rivikoodarit ja vastaavat olleet ylempiä toimihenkilöitä.
e: karsittu listaa excelöinnin vaikeuttamiseksi
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ylemmät toimihenkilöt saavat työajan ulkopuolella matkustamisesta korvauksen, jos matkustaminen menee tarpeeksi monta tuntia normaalin työajan ulkopuolelle. Korvauksen suuruus verojen jälkeen on kotimaan päivärahan luokkaa. Korvaukseen tulee korotus, jos menee yölle asti. Viikonlopun puolelle menemisestä vielä lisäkorotus.
 
Useammalla eri (ei-IT) alalla työskennelleenä yleensä se perusinsinööri on jo ollut ylempi. Matkoja korvattu vaihtelevasti sen mukaan mitä liitot saaneet tessiin ujutettua. Nykyisen tessin alla ihan yrityiskohtaista miten korvataan. Osalla ei, osalla osittain, osalla kokonaan.

Sama kokemus itsellä. Perus ei-IT-insinöörinä kolmessa eri yli 1000 henkilöä työllistävässä yrityksessä kaikki insinöörit ovat automaattisesti olleet ylempiä toimihenkilöitä. Nykyiseen paikkaan tulin tosin projarina, niin en tiedä koskeeko myös rivi-insinöörejä.

Omat matkustelut ajoitan mahdollisimman paljon työajalle ja loput laitan tunti-tunnista ylitöiksi. Keväällä syntyvän esikoisen myötä matkustelun mielekkyys alkaa varmaan laskemaan, vaikka matkapäiviä ei olekaan kuin noin viikon verran kuukaudessa.
 
Mitä pitäisi osata ottaa sitten huomioon jos siirretään toimihenkilöstä ylemmäksi toimihenkilöksi? Selvästi ainakin palkan pitäisi nousta matkustuksen verran, koska näistä ei enää korvauksia saa. Onko jotain muuta huomioitavaa?
 
Mitä pitäisi osata ottaa sitten huomioon jos siirretään toimihenkilöstä ylemmäksi toimihenkilöksi? Selvästi ainakin palkan pitäisi nousta matkustuksen verran, koska näistä ei enää korvauksia saa. Onko jotain muuta huomioitavaa?

TESistä riippuen eroa voi olla myös siinä miten ylitöitä, lisätöitä ja mahdollisia viikonloppuja korvataan, tai tarkemmin ei korvata. Eli jos oletus on että joudut tekemään ylitöitä tai viikonloppukeikkoja tms. eikä niistä enää korvata mitään niin palkkapyyntö sen mukaiseksi että ne on huomioitu pohjapalkassa. Ja toki ne omat TESit koskien näitä kannattaa lukea läpi ja katsoa löytyykö sieltä jotain merkittäviä eroja toimihenkilöiden ja ylempien välillä.
 
Nykyisin tuo TES ei ole enää yleissitova, joten sen kattavuus on pienempi kuin aiemmin. Se sisältää matka-ajan korvaamisen, mutta siitä voidaan sopia myös paikallisesti toisin.
Joo, sitovuus tosiaan lienee jonkin verran pienempi ja firmakohtaisissa ainakaan konsulteilla lienee harvemmin palkallinen matkustus. Onneksi covid muutenkin järkevöitti matkustusta. Näppituntumalla harvemmin enää lennätetään parin tunnin palaveriin satelliittitoimistoilta.
 
Kollegalla oli ainakin ylempänä TH:nä 6kk irtisanomisaika, se meinasi hieman ahdistaa kun kävi lähtöä miettimään. Toki näissäkin luultavasti eroa alakohtaisesti.
 
Itse olen hoitanut tämän siten, että lähden edellisenä päivänä ns. virka-aikana, jolloin ei tarvitse yötä myöten matkustella. Toisaalta taas viimeisenä päivänä hoidetaan aamulla palaverit ns. loppuun ja lähdetään matkustamaan taas kotia työpäivän puitteissa.

Sama. Käytännössä tällä toimintatavalla omalla kohdallani hukataan laskennallisesti hieman kohteesta riippuen n. 1-1,5 työpäivän työpanos aina yhtä työreissua kohti, sekä firmalle tulee vähintään yhden yön hotellikulut ja lisääntyneet päivärahat maksettavaksi, mutta kun ei kelpaa se että matkustusajat saisi edes tuntipankkiin/vapaana niin mennään sitten näillä. Joskus olen myötämielinen ja saatan lähteä aamuyöllä liikenteeseen jos on järkevä yhteys kohteeseen eikä tarvitse vapaapäivänä lähteä liikenteeseen ja palatakin yömyöhään jos on seuraavana päivänä vaikka jokin oma meno. Käytännössä 90% reissuista tulee lähdettyä ma iltapäivällä liikenteeseen ja palattua to/pe iltapäivästä kotiin - matkustan n. 20-25 reissua vuoteen ja matka suuntautuu aina Suomesta ulos EU-alueelle lentäen.
 
Kollegalla oli ainakin ylempänä TH:nä 6kk irtisanomisaika, se meinasi hieman ahdistaa kun kävi lähtöä miettimään. Toki näissäkin luultavasti eroa alakohtaisesti.
Joo, minullakin on työnantajan puolelta annettaviin rukkasiin 6 kk irtisanomisaika. Jos itse olen aloitteellinen, niin se on 1 kk.
 
Irtisanomisaika määräytyy kai sen mukaan kuinka pitkään on ollut työnantajalla töissä?
Joissain paikoissa niinkin. En sitä kaverin sopparia koskaan nähnyt, mutta sanoi vaan silloin. Tietääkseni oli muutaman vuoden ollut talossa, alle 10 luultavasti. Ja tuo oli tosiaan työntekijän irtisanoessa, pelastus tuossa tilanteessa oli se, että meitä oltiin siirtämässä konsernin sisällä toiseen yhtiöön ja siirtymäaikana ei ollut irtisanomisaikaa.
 
Vuodenvaihde on taas lähestymässä, ja tyhjäpää headhunterit pommittavat geneerisillä työtarjouksillaan. Tarjolla on yksinomaan tiiminvetäjän tai myyntipäällikön pestejä, jotka eivät voisi hevosen vitun vertaa kiinnostaa. Kysyin aivan piruikseni parilta rekrykonsultilta paljonko palkkaus olisi, ei tahtonut tulla suoraa vastausta vaan halusivat haaskata aikaani kutsumalla videohaastetteluun, josta kohteliaasta kieltäydyin. Lopulta toiselta tuli palkkatarjous vastaan, jossa luvattiin hurjat 3300 euroa + mahdolliset myyntibonukset kuukaudessa. Melkoinen haistapaska-palkka johtavan myyntipäällikön palkasta sisältäen esimiesvastuun ja vitusti alaisia. Saan nykyisessä duunissa yli tuplat tuohon nähden, eikä tarvitse myydä yhtään mitään kenellekään saati leimata kenenkään HR-kuponkeja.
 
Meillä taitaa virallisesti olla noin, mutta vain tunnollisimmat noudattaa. Itse sanoin suoraan etten vapaa ajallani matkusta työasioissa ja tästä ei olla mitään nyt reilu kahteen vuoteen sanottu vaikka laitan tunnit matkustamisesta. En toki hotelliöitä merkkaa työtunneiksi, mutta lähinnä matkustusajan sekä päivän hotelliin asti. Tunni myös pankissa eli vapaina käytettävissä, tämä ollut ihan ok esim nyt tulossa sellanen 3vko jouluvapaat kun käytän kaikki putkeen.
No meillä nimenomaan HR oli tiukkana, ja ehkä mä sitten olin tunnollinen (vaikea olla olematta kun keskustelu oli käyty). Ilmotin sitten, että matkustan työaikana. Yhden semmosen reissun taisin tehdä, mut käytännössä matkustaminen väheni reilusti.

Nykysellä työnantajalla on rennompaa. Mitään päivärahoja kummempaa ei saa, mut varaa ne lennot ja hotellit mitä haluaa ja kirjaa tunnit miten vaan. Luotetaan työntekijään ja se on siinä.
 
No meillä nimenomaan HR oli tiukkana, ja ehkä mä sitten olin tunnollinen (vaikea olla olematta kun keskustelu oli käyty). Ilmotin sitten, että matkustan työaikana. Yhden semmosen reissun taisin tehdä, mut käytännössä matkustaminen väheni reilusti.

Nykysellä työnantajalla on rennompaa. Mitään päivärahoja kummempaa ei saa, mut varaa ne lennot ja hotellit mitä haluaa ja kirjaa tunnit miten vaan. Luotetaan työntekijään ja se on siinä.
Näin sen tulisikin olla. Meillä ei saa päivärahoja matkustuspäiviltä, mutta sitä tosiaan kompensoi firman luottokortti, jolla saa maksaa kaikki ruuat ja juomat tuolloin. Erikseen jopa lupa ostaa pari annosta alkoholia ruuan kera jos hotelli iltasella maistuu.

Siltikin päiväraha olisi enemmän kun harvoin tulee reissussa syötyä kun lounas, kahvi ja illalinen. Ei tule erikseen laskettua, mutta aika harvoin se 50e tulee edes käytettyä päivässä kortilla.
 
No meillä nimenomaan HR oli tiukkana, ja ehkä mä sitten olin tunnollinen (vaikea olla olematta kun keskustelu oli käyty). Ilmotin sitten, että matkustan työaikana. Yhden semmosen reissun taisin tehdä, mut käytännössä matkustaminen väheni reilusti.

Nykysellä työnantajalla on rennompaa. Mitään päivärahoja kummempaa ei saa, mut varaa ne lennot ja hotellit mitä haluaa ja kirjaa tunnit miten vaan. Luotetaan työntekijään ja se on siinä.
Meillä ylemmät toimihenkilöt käytännössä esimieshenkilöitä tai tosi spessu lead engineerejä/erikoisasiantuntijoita. Matkatunneista ei tosiaan makseta, mutta myöskään työaikaseurantaa eikä säännöllistä työaikaa ei ole.
Ite voin kattoo että viikolla meni matkoissa ylimääräistä ja pitää perjantain vapaata, mutta sitä ei merkata mihinkään erikseen vapaana.
Aika usein tuokin malli taitaa johtaa siihen että porukka tekee helvetisti tunteja ja käytännössä voi olla vaikea pitää 2 viikkoa ylimääräistä lomaa perusteella että on tehnyt niska limassa töitä viimeisen puoli vuotta.

Oma palkka nousi jonkun ihan naurettavan 5% verran kun siirryin esimieshenkilötehtäviin mutta itte olen ainakin toistaiseksi saanut pidettyä jonkinlaisen balanssin yllä. Ja asiakaslaskutettavan työn&matkat voin merkata ihan työaikapankkiin asti, sieltä voi sitten paremmin pitää vaikka viikon lomaa kerrallaan. Taas taitaa olla joku 6 viikkoa plussalla pankki vaikka olen kyllä tälle vuotta pitänyt 2 viikkoa ylimäistä vapaatakin.
 
Omassa työsuhteessa ei myöskään sovelleta työaikalakia, työaika on 37,5h viikossa, that's it. Eli ei myöskään ylityökorvauksia ja työmatkoista saa päivärahat. Joskaan ei myöskään mitään kyttäämistä ole ja on paljon vapauksia touhuta, mutta komppaan edellistä, kyllä tuo tarkoittaa sitä että tunteja tulee tehtyä enemmän kuin 37,5h, joista kannattaa yrittää itse pitää kuitenkin jonkinlaista kirjanpitoa just in case joku alkaisi kyselemään ylimääräisten lomien perään.
 
Lopulta toiselta tuli palkkatarjous vastaan, jossa luvattiin hurjat 3300 euroa + mahdolliset myyntibonukset kuukaudessa. Melkoinen haistapaska-palkka johtavan myyntipäällikön palkasta sisältäen esimiesvastuun ja vitusti alaisia.
Jollekin tuo voi olla hyvä pesti ja hyvä palkka joten mitä sitä väheksymään julkisesti.

Saan nykyisessä duunissa yli tuplat tuohon nähden, eikä tarvitse myydä yhtään mitään kenellekään saati leimata kenenkään HR-kuponkeja.
Vertaat tarjottua myyntityötä omaasi jossa ei tarvitse myydä mitään ? Mikä oli pointti ?
 
Eikö tollaset 4-6kk irtisanomisajat ole jo työnantajallekin pieni riski? Tai siis jos sitä työntekijää ei oikein kiinnostakaan tehdä enää mitään vaan saa vaikka pöytänsä tyhjättyä muutamassa viikossa ja sitten venyttelee esaria 5 kuukautta sen jälkeen.
 
Eikö tollaset 4-6kk irtisanomisajat ole jo työnantajallekin pieni riski? Tai siis jos sitä työntekijää ei oikein kiinnostakaan tehdä enää mitään vaan saa vaikka pöytänsä tyhjättyä muutamassa viikossa ja sitten venyttelee esaria 5 kuukautta sen jälkeen.
Mutta kun tuollaisen pitkän irtisanomisajan ansaitsee väkistekkin kun on vaan riittävän kauan saman työnantajan leivissä ( lakisääteinen juttu ). Ei siinä työnantajalta kysellä mitään, että onko se kiva juttu vai ei.

Jos työnantaja haluu vähentää tätä riskia, niin pitää siivota porukkaa tasasin väliajon että ei pääse konkareita pesiytymään organisaatioon. Eikä sekään ihan hyvä juttu ole, että pitää ajaa osaajat pois.
 
missä siellä niin sanotaan ?

Muun sopimista ei ole kyseisellä lailla rajoitettu ja Suomessa vallitsee sopimusvapaus, joten siksi muun sopiminen on sallittua. Ei sitä tarvitse erikseen "sanoa" vaan kyseessä on länsimaisen oikeuskäytännön peruslähtökohta. Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua.

Tuossa laissahan määritellään vain defaultit, joita noudatetaan, jos muuta ei sovita, ja tietyt reunaehdot. Toki mahdollisesta yleissitovasta TES:istä voi tulla tiukempia ehtoja.

Seuraavassa oletettavasti luotettavassa lähteessä asia on kerrottu selkeämmin kuin lakitekstissä: Irtisanomisaika | Omaluottamusmies
 
Viimeksi muokattu:
Muun sopimista ei ole kyseisellä lailla rajoitettu ja Suomessa vallitsee sopimusvapaus, joten siksi muun sopiminen on sallittua. Ei sitä tarvitse erikseen "sanoa" vaan kyseessä on länsimaisen oikeuskäytännön peruslähtökohta. Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua.

Tuossa laissahan määritellään vain defaultit, joita noudatetaan, jos muuta ei sovita, ja tietyt reunaehdot. Toki mahdollisesta yleissitovasta TES:istä voi tulla tiukempia ehtoja.

Seuraavassa oletettavasti luotettavassa lähteessä asia on kerrottu selkeämmin kuin lakitekstissä: Irtisanomisaika | Omaluottamusmies
Tuo oli uutta, mutta voiko lain sanomia irtisanomisaikoja todellakin lyhentää ?

Tuo likkikään ei ihan antanut ihan täyttä vastausta siihen , että voiko työnantajan aikaa lyhentää, pidentään voi tietty. Tuo esimerkki voi hyvin olla pidennys ?

Mutta oli miten oli, miksi työntekijä luopuisi lain määrämistä ajoista ja huonontaisi niitä sopimuksella tietoisesti ?
 
Olen itse ollut siinä käsityksessä, että työehtojen heikentäminen työntekijän näkökulmasta ei ole erikseen sopimallakaan sallittua. Eli vaikka jossain irtisanomisaikaa käsittelevässä pykälässä ei erikseen kielletä huonompien ehtojen sopimista, niin se kielto löytyy jostain muualta työlainsäädännöstä.
 
Keskeistä onkin, että irtisanomisaikapykälissä mahdollistetaan asiasta sopiminen. TSL 13:6 §:n mukaan työntekijän oikeuksia ei saa sopimuksella heikentää, ellei tästä laista muuta johdu. Rajoitukset tähän sopimisoikeuteen ovat TSL 6:2 §:ssä, eikä niihin kuulu laissa säädettyä lyhyemmästä irtisanomisajasta sopiminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 201
Viestejä
4 531 857
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom