Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen hoitanut tämän siten, että lähden edellisenä päivänä ns. virka-aikana, jolloin ei tarvitse yötä myöten matkustella. Toisaalta taas viimeisenä päivänä hoidetaan aamulla palaverit ns. loppuun ja lähdetään matkustamaan taas kotia työpäivän puitteissa.

Sama. Käytännössä tällä toimintatavalla omalla kohdallani hukataan laskennallisesti hieman kohteesta riippuen n. 1-1,5 työpäivän työpanos aina yhtä työreissua kohti, sekä firmalle tulee vähintään yhden yön hotellikulut ja lisääntyneet päivärahat maksettavaksi, mutta kun ei kelpaa se että matkustusajat saisi edes tuntipankkiin/vapaana niin mennään sitten näillä. Joskus olen myötämielinen ja saatan lähteä aamuyöllä liikenteeseen jos on järkevä yhteys kohteeseen eikä tarvitse vapaapäivänä lähteä liikenteeseen ja palatakin yömyöhään jos on seuraavana päivänä vaikka jokin oma meno. Käytännössä 90% reissuista tulee lähdettyä ma iltapäivällä liikenteeseen ja palattua to/pe iltapäivästä kotiin - matkustan n. 20-25 reissua vuoteen ja matka suuntautuu aina Suomesta ulos EU-alueelle lentäen.

Kollegalla oli ainakin ylempänä TH:nä 6kk irtisanomisaika, se meinasi hieman ahdistaa kun kävi lähtöä miettimään. Toki näissäkin luultavasti eroa alakohtaisesti.
Joo, minullakin on työnantajan puolelta annettaviin rukkasiin 6 kk irtisanomisaika. Jos itse olen aloitteellinen, niin se on 1 kk.

Irtisanomisaika määräytyy kai sen mukaan kuinka pitkään on ollut työnantajalla töissä?
Joissain paikoissa niinkin. En sitä kaverin sopparia koskaan nähnyt, mutta sanoi vaan silloin. Tietääkseni oli muutaman vuoden ollut talossa, alle 10 luultavasti. Ja tuo oli tosiaan työntekijän irtisanoessa, pelastus tuossa tilanteessa oli se, että meitä oltiin siirtämässä konsernin sisällä toiseen yhtiöön ja siirtymäaikana ei ollut irtisanomisaikaa.

Vuodenvaihde on taas lähestymässä, ja tyhjäpää headhunterit pommittavat geneerisillä työtarjouksillaan. Tarjolla on yksinomaan tiiminvetäjän tai myyntipäällikön pestejä, jotka eivät voisi hevosen vitun vertaa kiinnostaa. Kysyin aivan piruikseni parilta rekrykonsultilta paljonko palkkaus olisi, ei tahtonut tulla suoraa vastausta vaan halusivat haaskata aikaani kutsumalla videohaastetteluun, josta kohteliaasta kieltäydyin. Lopulta toiselta tuli palkkatarjous vastaan, jossa luvattiin hurjat 3300 euroa + mahdolliset myyntibonukset kuukaudessa. Melkoinen haistapaska-palkka johtavan myyntipäällikön palkasta sisältäen esimiesvastuun ja vitusti alaisia. Saan nykyisessä duunissa yli tuplat tuohon nähden, eikä tarvitse myydä yhtään mitään kenellekään saati leimata kenenkään HR-kuponkeja.

Meillä taitaa virallisesti olla noin, mutta vain tunnollisimmat noudattaa. Itse sanoin suoraan etten vapaa ajallani matkusta työasioissa ja tästä ei olla mitään nyt reilu kahteen vuoteen sanottu vaikka laitan tunnit matkustamisesta. En toki hotelliöitä merkkaa työtunneiksi, mutta lähinnä matkustusajan sekä päivän hotelliin asti. Tunni myös pankissa eli vapaina käytettävissä, tämä ollut ihan ok esim nyt tulossa sellanen 3vko jouluvapaat kun käytän kaikki putkeen.
No meillä nimenomaan HR oli tiukkana, ja ehkä mä sitten olin tunnollinen (vaikea olla olematta kun keskustelu oli käyty). Ilmotin sitten, että matkustan työaikana. Yhden semmosen reissun taisin tehdä, mut käytännössä matkustaminen väheni reilusti.

Nykysellä työnantajalla on rennompaa. Mitään päivärahoja kummempaa ei saa, mut varaa ne lennot ja hotellit mitä haluaa ja kirjaa tunnit miten vaan. Luotetaan työntekijään ja se on siinä.

No meillä nimenomaan HR oli tiukkana, ja ehkä mä sitten olin tunnollinen (vaikea olla olematta kun keskustelu oli käyty). Ilmotin sitten, että matkustan työaikana. Yhden semmosen reissun taisin tehdä, mut käytännössä matkustaminen väheni reilusti.

Nykysellä työnantajalla on rennompaa. Mitään päivärahoja kummempaa ei saa, mut varaa ne lennot ja hotellit mitä haluaa ja kirjaa tunnit miten vaan. Luotetaan työntekijään ja se on siinä.
Näin sen tulisikin olla. Meillä ei saa päivärahoja matkustuspäiviltä, mutta sitä tosiaan kompensoi firman luottokortti, jolla saa maksaa kaikki ruuat ja juomat tuolloin. Erikseen jopa lupa ostaa pari annosta alkoholia ruuan kera jos hotelli iltasella maistuu.

Siltikin päiväraha olisi enemmän kun harvoin tulee reissussa syötyä kun lounas, kahvi ja illalinen. Ei tule erikseen laskettua, mutta aika harvoin se 50e tulee edes käytettyä päivässä kortilla.

Meillä ylemmät toimihenkilöt käytännössä esimieshenkilöitä tai tosi spessu lead engineerejä/erikoisasiantuntijoita. Matkatunneista ei tosiaan makseta, mutta myöskään työaikaseurantaa eikä säännöllistä työaikaa ei ole.
Ite voin kattoo että viikolla meni matkoissa ylimääräistä ja pitää perjantain vapaata, mutta sitä ei merkata mihinkään erikseen vapaana.
Aika usein tuokin malli taitaa johtaa siihen että porukka tekee helvetisti tunteja ja käytännössä voi olla vaikea pitää 2 viikkoa ylimääräistä lomaa perusteella että on tehnyt niska limassa töitä viimeisen puoli vuotta.

Oma palkka nousi jonkun ihan naurettavan 5% verran kun siirryin esimieshenkilötehtäviin mutta itte olen ainakin toistaiseksi saanut pidettyä jonkinlaisen balanssin yllä. Ja asiakaslaskutettavan työn&matkat voin merkata ihan työaikapankkiin asti, sieltä voi sitten paremmin pitää vaikka viikon lomaa kerrallaan. Taas taitaa olla joku 6 viikkoa plussalla pankki vaikka olen kyllä tälle vuotta pitänyt 2 viikkoa ylimäistä vapaatakin.

Omassa työsuhteessa ei myöskään sovelleta työaikalakia, työaika on 37,5h viikossa, that's it. Eli ei myöskään ylityökorvauksia ja työmatkoista saa päivärahat. Joskaan ei myöskään mitään kyttäämistä ole ja on paljon vapauksia touhuta, mutta komppaan edellistä, kyllä tuo tarkoittaa sitä että tunteja tulee tehtyä enemmän kuin 37,5h, joista kannattaa yrittää itse pitää kuitenkin jonkinlaista kirjanpitoa just in case joku alkaisi kyselemään ylimääräisten lomien perään.

Lopulta toiselta tuli palkkatarjous vastaan, jossa luvattiin hurjat 3300 euroa + mahdolliset myyntibonukset kuukaudessa. Melkoinen haistapaska-palkka johtavan myyntipäällikön palkasta sisältäen esimiesvastuun ja vitusti alaisia.
Jollekin tuo voi olla hyvä pesti ja hyvä palkka joten mitä sitä väheksymään julkisesti.

Saan nykyisessä duunissa yli tuplat tuohon nähden, eikä tarvitse myydä yhtään mitään kenellekään saati leimata kenenkään HR-kuponkeja.
Vertaat tarjottua myyntityötä omaasi jossa ei tarvitse myydä mitään ? Mikä oli pointti ?

Eikö tollaset 4-6kk irtisanomisajat ole jo työnantajallekin pieni riski? Tai siis jos sitä työntekijää ei oikein kiinnostakaan tehdä enää mitään vaan saa vaikka pöytänsä tyhjättyä muutamassa viikossa ja sitten venyttelee esaria 5 kuukautta sen jälkeen.

Eikö tollaset 4-6kk irtisanomisajat ole jo työnantajallekin pieni riski? Tai siis jos sitä työntekijää ei oikein kiinnostakaan tehdä enää mitään vaan saa vaikka pöytänsä tyhjättyä muutamassa viikossa ja sitten venyttelee esaria 5 kuukautta sen jälkeen.
Mutta kun tuollaisen pitkän irtisanomisajan ansaitsee väkistekkin kun on vaan riittävän kauan saman työnantajan leivissä ( lakisääteinen juttu ). Ei siinä työnantajalta kysellä mitään, että onko se kiva juttu vai ei.

Jos työnantaja haluu vähentää tätä riskia, niin pitää siivota porukkaa tasasin väliajon että ei pääse konkareita pesiytymään organisaatioon. Eikä sekään ihan hyvä juttu ole, että pitää ajaa osaajat pois.

Mutta kun tuollaisen pitkän irtisanomisajan ansaitsee väkistekkin kun on vaan riittävän kauan saman työnantajan leivissä ( lakisääteinen juttu ). Ei siinä työnantajalta kysellä mitään, että onko se kiva juttu vai ei.
Irtisanomisajasta voi sopia laista poikkeavasti.

Irtisanomisaika myös työnantajan osalta saadaan sopia laissa säädettyä lyhyemmäksi, työsopimuslaki 6:2 ja 6:3.

missä siellä niin sanotaan ?

Muun sopimista ei ole kyseisellä lailla rajoitettu ja Suomessa vallitsee sopimusvapaus, joten siksi muun sopiminen on sallittua. Ei sitä tarvitse erikseen "sanoa" vaan kyseessä on länsimaisen oikeuskäytännön peruslähtökohta. Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua.

Tuossa laissahan määritellään vain defaultit, joita noudatetaan, jos muuta ei sovita, ja tietyt reunaehdot. Toki mahdollisesta yleissitovasta TES:istä voi tulla tiukempia ehtoja.

Seuraavassa oletettavasti luotettavassa lähteessä asia on kerrottu selkeämmin kuin lakitekstissä: Irtisanomisaika | Omaluottamusmies

Viimeksi muokattu:
Muun sopimista ei ole kyseisellä lailla rajoitettu ja Suomessa vallitsee sopimusvapaus, joten siksi muun sopiminen on sallittua. Ei sitä tarvitse erikseen "sanoa" vaan kyseessä on länsimaisen oikeuskäytännön peruslähtökohta. Kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua.

Tuossa laissahan määritellään vain defaultit, joita noudatetaan, jos muuta ei sovita, ja tietyt reunaehdot. Toki mahdollisesta yleissitovasta TES:istä voi tulla tiukempia ehtoja.

Seuraavassa oletettavasti luotettavassa lähteessä asia on kerrottu selkeämmin kuin lakitekstissä: Irtisanomisaika | Omaluottamusmies
Tuo oli uutta, mutta voiko lain sanomia irtisanomisaikoja todellakin lyhentää ?

Tuo likkikään ei ihan antanut ihan täyttä vastausta siihen , että voiko työnantajan aikaa lyhentää, pidentään voi tietty. Tuo esimerkki voi hyvin olla pidennys ?

Mutta oli miten oli, miksi työntekijä luopuisi lain määrämistä ajoista ja huonontaisi niitä sopimuksella tietoisesti ?

Olen itse ollut siinä käsityksessä, että työehtojen heikentäminen työntekijän näkökulmasta ei ole erikseen sopimallakaan sallittua. Eli vaikka jossain irtisanomisaikaa käsittelevässä pykälässä ei erikseen kielletä huonompien ehtojen sopimista, niin se kielto löytyy jostain muualta työlainsäädännöstä.

Keskeistä onkin, että irtisanomisaikapykälissä mahdollistetaan asiasta sopiminen. TSL 13:6 §:n mukaan työntekijän oikeuksia ei saa sopimuksella heikentää, ellei tästä laista muuta johdu. Rajoitukset tähän sopimisoikeuteen ovat TSL 6:2 §:ssä, eikä niihin kuulu laissa säädettyä lyhyemmästä irtisanomisajasta sopiminen.

Jos työnantaja haluu vähentää tätä riskia, niin pitää siivota porukkaa tasasin väliajon että ei pääse konkareita pesiytymään organisaatioon. Eikä sekään ihan hyvä juttu ole, että pitää ajaa osaajat pois.
Smugu tais kysyä siltä kantilta että kun työnantaja haluaa paljon lakisääteistä pidemmän irtisanomisajan.

Ja onhan tuo myös riski että joku neppailee kiveksiä 6kk mutta myös riskinhallintaa etteivät osaajat vaihtaisi työpaikkaa 2 viikon varoitusajalla. Vaikuttaa suht yleiseltä väähn spesiaalimmissa hommissa, ittellä nykyisessä ja toisesta paikasta tarjotussa sopparissa muistaakseni 3kk irtisanoutumisaika heti alusta alkaen.

Smugu tais kysyä siltä kantilta että kun työnantaja haluaa paljon lakisääteistä pidemmän irtisanomisajan.

Ja onhan tuo myös riski että joku neppailee kiveksiä 6kk mutta myös riskinhallintaa etteivät osaajat vaihtaisi työpaikkaa 2 viikon varoitusajalla. Vaikuttaa suht yleiseltä väähn spesiaalimmissa hommissa, ittellä nykyisessä ja toisesta paikasta tarjotussa sopparissa muistaakseni 3kk irtisanoutumisaika heti alusta alkaen.
Itselläni muuten kävi kerran niin, että toimari teki mun uuden sopparin kun kunnon HR:ää ei vielä pienessä firmassa ollut. Siitä oli unohtunut tuo irtisanoutumisajan pidennys, niin 2 viikon varoitusajalla pääsin lähtemään. Samalla nimikkeellä olevilla työkavereilla oli 2-3kk, ja hetki siinä ihmeteltiin asiaa esimiehen kanssa, mutta HR sitten varmisti että ei mulla ole kuin 2vko.

Jollekin tuo voi olla hyvä pesti ja hyvä palkka joten mitä sitä väheksymään julkisesti.

Vertaat tarjottua myyntityötä omaasi jossa ei tarvitse myydä mitään ? Mikä oli pointti ?
Palkka kuulosti kohtalaisen säälittävältä verrattuna työ kuvaukseen, saman verran tienaa suunnilleen vastavalmistunut insinööri (ei trainee). Siihen päälle (kallis) konsultti headhunttaamassa henkilöitä, jotka tienaavat takuulla huomattavasti paremmin. Ilmeisesti taantuma on käynnistänyt jälleen kerran palkka alen, ja työnantajat koittavat katsoa kuinka matalalle aita asettuu.
Subprime kriisin aikaan oli reilua meininkiä, vastavalmistuneet 9 euron päiväpalkalla "harjoittelemaan" ja 2500 euron kuukausipalkalla haettiin senior tason erikoisosaajia, jotka osaavat jo valmiiksi kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Suomi on pieni ja paskainen maa, kun pientä kriisiä pukkaa talousrintamalla, heti on 500 hakijaa jonossa jokaista työpaikkaa kohden ja kapitalistisiat hierovat käsiään yhteen.

Mutta oli miten oli, miksi työntekijä luopuisi lain määrämistä ajoista ja huonontaisi niitä sopimuksella tietoisesti ?
Voi ja kannattaa esimerkiksi eropakettia vastaan. Täten työntekijä teknisesti irtisanoutuu itse.

Toinen vaihtoehto tietty jäädä 6kk ajaksi hengailemaan.

Itse otin aikoinaan paketin, 14kk liksa könttänä tilille ja käytännössä olin heti vapaa menemään vaikka uusiin töihin (työvelvoitekin päättyi heti). Mutta olin silti vapaaherrana puoli vuotta koska muksu oli silloin pieni ja golf kiinnosti.

Voi ja kannattaa esimerkiksi eropakettia vastaan. Täten työntekijä teknisesti irtisanoutuu itse.

Toinen vaihtoehto tietty jäädä 6kk ajaksi hengailemaan.

Yhdessä edellisessä työpaikassa porukkaa irtisanottiin reilummalla kädellä ja irtisanomisaika oli ilman työvelvoitetta PAITSI yhdessä sopiessa olisikin työvelvoite. Jossain vaiheessa firma huomasi että tarvitsisikin työvoimaa ja yritti kutsua porukkaa takaisin töihin koska irtisanomisaika. Mutta tuon pienen asian takia, eli yhdessä sopien, kas kummaa ei sopinutkaan kenellekään duunarille. Siinä vaiheessa huomasivat mokanneensa sanamuodoissa kun eivät saaneetkaan ketään saneltua takaisin töihin. porukka sitten oli 6kk kotona tai ties missä. osa hyppäsi suoraan uusiin hommiin ja nosti palkkaa kahdesta paikasta sen irtisanomisajan eli parhaimmillaan 6kk.

Eropaketeissa on sitten se että voi tulla karenssi työkkäriin ja firmalla ei ole takaisinotto velvollituutta toisin kuin niillä jotka on irtisanottu. itse joskus päässyt takaisin töihin takaisinottovelvollisuuden takia. Ja yhdelle työntekijälle kerran tarjottiin x kuukauden palkka jos irtisanoutuu itse. pääsivät pysyvästi eroon kerralla.

Vuosi alkaa lähestyä loppuaan, kokonaistulojen jäädessä päälle 80 kilojuuroon. 100 kiloa ei mennyt vielä tänä vuonna rikki, jäin itseasiassa aika paljon jälkeen viime vuoden ansioista. Pääasiallisena syypäänä suurimpien projektien siirtyminen hamaan tulevaisuuteen, jolloin omaa työpanostani kaivattiin vähemmän loppuvuodesta, sekä firmassa ollut kova kulukuuri, jonka seurauksena porukkaa lensi taas kymmenittäin kilometritehtaalle, ja budjetteja leikattiin rajusti, jolloin piti tehdä 40 tunnissa raakile valmiiksi, sen sijaan että olisi käyttänyt 200 tuntia laadukkaaseen tuotokseen, mutta näillä mennään, ja todennäköisesti perästä kuuluu. Työmäärän pienentymisen myötä saatoin välttää potentiaalisen burnoutin. Viimeiset neljä vuotta ovat olleet melkoista paahtamista kiitoradalla, ja vähempi voisi riittää. Rahaa tulee semikohtalaisesti työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden, eikä 10 - 30 % lisäpalkkio näkyisi juuri mitenkään elintasossani. Oma positio on käytännössä järjestelmäasiantuntija ja työpaikan sijaintina PK-seutu.

Viimeksi muokattu:
Vuosi alkaa lähestyä loppuaan, kokonaistulojen jäädessä päälle 80 kilojuuroon. 100 kiloa ei mennyt vielä tänä vuonna rikki, jäin itseasiassa aika paljon jälkeen viime vuoden ansioista. Pääasiallisena syypäänä suurimpien projektien siirtyminen hamaan tulevaisuuteen, jolloin omaa työpanostani kaivattiin vähemmän loppuvuodesta, sekä firmassa ollut kova kulukuuri, jonka seurauksena porukkaa lensi taas kymmenittäin kilometritehtaalle, ja budjetteja leikattiin rajusti, jolloin piti tehdä 40 tunnissa raakile valmiiksi, sen sijaan että olisi käyttänyt 200 tuntia laadukkaaseen tuotokseen, mutta näillä mennään, ja todennäköisesti perästä kuuluu. Työmäärän pienentymisen myötä saatoin välttää potentiaalisen burnoutin. Viimeiset neljä vuotta ovat olleet melkoista paahtamista kiitoradalla, ja vähempi voisi riittää. Rahaa tulee semikohtalaisesti työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden, eikä 10 - 30 % lisäpalkkio näkyisi juuri mitenkään elintasossani. Oma positio on käytännössä järjestelmäasiantuntija ja työpaikan sijaintina PK-seutu.
Saanko kysyä, mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa "omaa työpanostani kaivattiin vähemmän loppuvuodesta"? Miten aiempi kiire nosti tulojasi? Paljon lisä-/ylitöitä vai hyvät bonarit? Jos ensimmäinen, se ei IMO ole kannattava ja terve (sananmukaisesti) tapa kasvattaa vuosituloja. Jos kyse enemmänkin bonareista, ne on oikea tapa palkita hyvästä työstä.

Saanko kysyä, mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa "omaa työpanostani kaivattiin vähemmän loppuvuodesta"? Miten aiempi kiire nosti tulojasi? Paljon lisä-/ylitöitä vai hyvät bonarit? Jos ensimmäinen, se ei IMO ole kannattava ja terve (sananmukaisesti) tapa kasvattaa vuosituloja. Jos kyse enemmänkin bonareista, ne on oikea tapa palkita hyvästä työstä.
Pääsääntöisesti ylityöt, toissijaisesti projektitavoitteista kertyvät bonukset. Omassa työsopimuksessa ei ole varsinaista kattoa ylitöille paitsi nimellisesti työsuojelun kannalta, ja mitä enemmän ylimääräistä viikko tai kuukausi työaikaa kertyy sitä suuremmin maksetaan ylimääräisistä tunneista. Pahimpien projektikiireiden aikana 60 - 80 tunnin työviikko oli enemmän sääntö kuin poikkeus.

Pääsääntöisesti ylityöt, toissijaisesti projektitavoitteista kertyvät bonukset. Omassa työsopimuksessa ei ole varsinaista kattoa ylitöille paitsi nimellisesti työsuojelun kannalta, ja mitä enemmän ylimääräistä viikko tai kuukausi työaikaa kertyy sitä suuremmin maksetaan ylimääräisistä tunneista. Pahimpien projektikiireiden aikana 60 - 80 tunnin työviikko oli enemmän sääntö kuin poikkeus.
Mainitsit itsekin burnoutin. Se on melkein se ja sama onko vuositulot peruspalkkana 80k€ vai niska limassa ylitöitä painaen 100k€. Tolla 20k€ isommalla brutolla saa nettona noin 11k€ enemmän.
Hintana sille on oman vapaa-ajan ja jaksamisen myynti ja jos on perhettä, siltä ajan varastamista. Esim. mainitsemasi 80 tunnin viikko tarkoittaa 16 tuntia päivässä/5 päivää, tai jos viikonloputkin painaa niin 11,5 tuntia päivä/7 päivänä. Ei (minun korvaani) ole kovin pienen rahamäärän arvoista. Jaksaahan noita varmaan satunnaisesti, mutta aika pian tulee myös työsuojelulain rajatkin vastaan, sallittu maksimityön määrä tasoitettuna tarkasteluajalle on maksimissaan 48t/viikko.

Niin tai näin, itse lasken terveydelle enemmän hintaa kuin esim. 20k€ brutto/vuosi. Sitten jos burnout iskee, se 20 k€ palaa aika nopeaan ja kelan sairauspäivärahoille kun tippuu, on tiputus todella iso. Mutta kukin tietenkin omalla tavallaan.

Mainitsit itsekin burnoutin. Se on melkein se ja sama onko vuositulot peruspalkkana 80k€ vai niska limassa ylitöitä painaen 100k€. Tolla 20k€ isommalla brutolla saa nettona noin 11k€ enemmän.
Elämä on valintoja. Töitä ja vastuuta on ollut viime vuosina runsaasti tarjolla, ja sitä kuuluisaa sankarin viittaakin on tarjottu. Kieltämättä on tullut painettua satanen lasissa, ja pyritty saamaan asioita valmiiksi helvetillisissä deadlineissä. Jälkeenpäin voi miettiä, onko sitten missannut parhaat vuotensa oravanpyörän rattaissa vai olisiko kannattanut kehittää jotain mielenkiintoisempaa.

Elämä on valintoja. Töitä ja vastuuta on ollut viime vuosina runsaasti tarjolla, ja sitä kuuluisaa sankarin viittaakin on tarjottu. Kieltämättä on tullut painettua satanen lasissa, ja pyritty saamaan asioita valmiiksi helvetillisissä deadlineissä. Jälkeenpäin voi miettiä, onko sitten missannut parhaat vuotensa oravanpyörän rattaissa vai olisiko kannattanut kehittää jotain mielenkiintoisempaa.
Noinhan se menee. Mutta hyvästä työstä ja vastuunkannosta pitää saada oikea palkinto. Ylityöt ja työn jatkuminen ei ole välttämättä sitä.
Olet selkeästi ammattilainen omassa työssäsi, koita hankkia sille oikeaa tunnustusta työnantajan puoleltakin.

Kuitenkin aiemkin mainitsit että mahdollisen burnoutin juuri sait väistettyä, vaikka tulot tipahtivatkin. Se on aika priceless. Nimim. Kokemusta on.

Kuitenkin aiemkin mainitsit että mahdollisen burnoutin juuri sait väistettyä, vaikka tulot tipahtivatkin. Se on aika priceless. Nimim. Kokemusta on.
Burnout on varsin petollinen, koska se ei yleensä varoita tulostaan. Jos on painettu monta vuotta liian lujaa omaan psyykkeeseen nähden, saattaa pienikin takaisku kaataa korttitalon. Viime vuosina se olisi voinut tulla teoriassa koska tahansa. Edellinen burnout tapahtui runsaat 10 vuotta sitten, johon riitti muutama kohtalainen haaveri, jonka jälkeen äärimmilleen viety minuuttiaikataulu ei enään pitänyt, ja piti alkaa hakea vauhtia uudelleen pohjalta. Oma elämäntapa on ollut aina sellaista Living on the edge -paahtamista, johon sisältyy luonnollisesti riskejä.

Jaaha, reilu vuosi firmassa takana projektipäällikkönä, ja nyt oltaisiin siirtämässä vastuulle kaksi alakohtaista erikoisprosessia. Toiseen minulla on pätevyys ja sertifiointi edellisen firman kautta, toisessa käytetään ulkopuolista toimijaa tarkastajana (lähinnä piirustushyväksynnät ym.). Vastuulla olisi nyt ainakin prosessidokumentaatio, ylläpito ja vuosittaiset auditoinnit, sekä toisen prosessin osalta varmaan toimittaja-auditointeja.

Liksa tällä hetkelllä 4650€ huitteilla. Minkälaista hintalappua laittaisitte lisävastuille? Laatu- ja auditointikokemusta on ennestään jo.

Mä miettisin sitä enemmän sen kautta kuinka paljon liiketoimintaa sen kautta on riippuvaista noista prosesseista. Jos on keskeisessä osassa toimintaa joka tuottaa merkittävästi liikevaihtoa yritykselle niin silloin ylempänä organisaatiossa ehkä ymmärretään että sun tärkeys yrityksen menestyksen kannalta on korkeampi kuin ennen.

Jos asetat itsesi korkeamman johtajan kenkiin se näkee työntekijät investointina, eli firma investoi jollekin alueelle jonka kokee tärkeäksi (esim noi prosessit). Siinä viitekehyksessä voi miettiä miten ”return on investment” muuttuu uusien vastuiden myötä ja käyttää sitä perusteluna.

Noin ainakin itse tekisin, koska mulla on ollut heikko menestys yrittäessäni vaan perustella korotuksia omasta näkökannastani (sain uusia tehtäviä / sain uusia vastuita / elinkustannusindeksi). Mieti miten toinen osapuoli näkee asiat ja perustele argumenteilla jotka sopivat siihen.

Jaaha, reilu vuosi firmassa takana projektipäällikkönä, ja nyt oltaisiin siirtämässä vastuulle kaksi alakohtaista erikoisprosessia. Toiseen minulla on pätevyys ja sertifiointi edellisen firman kautta, toisessa käytetään ulkopuolista toimijaa tarkastajana (lähinnä piirustushyväksynnät ym.). Vastuulla olisi nyt ainakin prosessidokumentaatio, ylläpito ja vuosittaiset auditoinnit, sekä toisen prosessin osalta varmaan toimittaja-auditointeja.

Liksa tällä hetkelllä 4650€ huitteilla. Minkälaista hintalappua laittaisitte lisävastuille? Laatu- ja auditointikokemusta on ennestään jo.
Tämä ei kerro oikeastaan yhtään mitään alasta tai tehtävistä. Paljon sanoja ilman konkretiaa.

Sen tarkemmin omaa alaakaan aukomatta projektipäälliköiden palkat ovat alkaen n. 6000€+. Perustoimihenkilöillä 4500€+.

Mikä olisi mielestänne kohtuullinen palkkapyyntö?

”Director/Head of” tason tehtävä jossa osastolla alaisena reilu 10 henkilöä + muutamia alikonsultteja. Osaston porukka asiantuntijoita päällikkö/insinööri titteleillä. Projekteihin liittyvästä konsultoinnista/tietotyöstä kysymys, ei siis myydä mitään fyysistä. Ei kuitenkaan IT ala kyseessä vaan ”perinteisemmällä” kentällä toimitaan. Liikevaihto sadan millin tienoilla.

Kilpailijalla saan nyt 6k€/kk manager tasolla, kourallinen alaisia (samaa laatua mitä tuossa toisessa tehtävässä). Esimies vetää tätä koko osastoa, eli hänellä on nyt about saman verran alaisia mitä haettavassa tehtävässä. Haenkin tavallaan esimiehen tehtävää kilpailijalta, erona se että kilpailijalla puuttuu pari kappaletta näitä minunlaisia ”välimanagereita”. Kilpailija on myös liikevaihdoltaan huomattavasti pienempi mitä nykyinen talo.

”Director/Head of” tason tehtävä jossa osastolla alaisena reilu 10 henkilöä + muutamia alikonsultteja. Osaston porukka asiantuntijoita päällikkö/insinööri titteleillä. Projekteihin liittyvästä konsultoinnista/tietotyöstä kysymys, ei siis myydä mitään fyysistä. Ei kuitenkaan IT ala kyseessä vaan ”perinteisemmällä” kentällä toimitaan. Liikevaihto sadan millin tienoilla.

Kilpailijalla saan nyt 6k€/kk manager tasolla, kourallinen alaisia (samaa laatua mitä tuossa toisessa tehtävässä). Esimies vetää tätä koko osastoa, eli hänellä on nyt about saman verran alaisia mitä haettavassa tehtävässä. Haenkin tavallaan esimiehen tehtävää kilpailijalta, erona se että kilpailijalla puuttuu pari kappaletta näitä minunlaisia ”välimanagereita”. Kilpailija on myös liikevaihdoltaan huomattavasti pienempi mitä nykyinen talo.
Varmaan joku 7,5 - 8 k.

Mä saan Director tason tehtävässä jossa ohjaillaan yli 100 teknistä tyyppiä (tosin ei alaisina) tuon 7,5k/kk ja päälle max 20% vuosittaista bonusta. Lisäksi vielä optioita (tiukemmilla ehdoilla) ja ajoittain pieniä määriä pidemmän ajan osake-kannustimia. Käytännössä bonuksista tulee varmaan keskimäärin se 20k per vuosi jos jakaisi viiden vuoden keskiarvolle. Liikevaihtoa saman verran.

Ja kokisin kyllä olevani aika palkkakuopassa, osittain koska mun tontti on se josta valtaosa liikevaihdosta tulee, ja samoin se joka kasvaa nopeiten.

Mä saan Director tason tehtävässä jossa ohjaillaan yli 100 teknistä tyyppiä (tosin ei alaisina) tuon 7,5k/kk ja päälle max 20% vuosittaista bonusta. Lisäksi vielä optioita (tiukemmilla ehdoilla) ja ajoittain pieniä määriä pidemmän ajan osake-kannustimia. Käytännössä bonuksista tulee varmaan keskimäärin se 20k per vuosi jos jakaisi viiden vuoden keskiarvolle. Liikevaihtoa saman verran.

Ja kokisin kyllä olevani aika palkkakuopassa, osittain koska mun tontti on se josta valtaosa liikevaihdosta tulee, ja samoin se joka kasvaa nopeiten.

Lisätään vielä sen verran kun sinulla on muhkeat bonarit, että tuossa em. tehtävässä max bonarit on 1x kuukausipalkka. Lisäksi jotain projektibonareita, joista ei sen syvemmin vielä puhuttu.

Kysy verottajalta nykyisen pomosi palkka, jos kerta tekee vastaavaa. 8k paikkeilta voisi lähteä liikkeelly.

Lisätään vielä sen verran kun sinulla on muhkeat bonarit, että tuossa em. tehtävässä max bonarit on 1x kuukausipalkka. Lisäksi jotain projektibonareita, joista ei sen syvemmin vielä puhuttu.
Bonareissa toki ratkaisevaa mitä maksetaan, ei maksimit…

Tämä ei kerro oikeastaan yhtään mitään alasta tai tehtävistä. Paljon sanoja ilman konkretiaa.

Sen tarkemmin omaa alaakaan aukomatta projektipäälliköiden palkat ovat alkaen n. 6000€+. Perustoimihenkilöillä 4500€+.
Johtuu siitä että ala on kapea ja pieni ja tämän alan projareita on Suomessa korkeintaan joitakin kymmeniä. Kapea konepajateollisuuden niché kuitenkin. En halua tarkkaa alaa paljastaa, koska silloin olisi varsin helppo kohdistaa henkilöön, jota en tässä halua.

Sen verran tiedän että oma palkka on muiden firman projareiden (3kpl) kanssa aika linjassa, varsinkin kun itsellä ei ole virallista koulutustaustaa.

Täytyy kyllä sanoa, että ei nyt ihan hohdokkaasti ole alkanut tämä vuosi ja moti on jokseenkin hukassa.

Ensin tuli ilmoitus, että jatkossa on pakko käydä toimistolla 6 krt / kk. Tähän työnantajalla on toki täysi oikeus, mutta kun oma tiimi on joka tapauksessa hajallaan ympäri Suomea, niin perustelut tuolle pakotukselle on vähintäänkin ontuvia. Varsinkin kun sen jälkeen kun korona pakotti kankean julkisen puolen laitoksen täysiin etätöihin, homma on mennyt suunnilleen kaikilla mitattavilla parametreillä koko ajan vaan paremmin. Henkilöstökyselyissä ihmiset on olleet tyytyväisiä, kaikki tulostavoitteet on lyöty, ulkopuolista rahoitusta tullut hyvin jne. Mutta nyt on vaan johdolle iskenyt joku RTO - psykoosi "kun kaikki muutkin".

Lähinnä tässä itsellä on se, että kun kyseessä ei nyt varsinaisesti mikään unelmatyöni ole muutenkaan, vaan lähinnä se on ollut mukavan vakaa duuni, joka yleiseltä vaativuudeltaan ja joustavuudeltaan ollut aika hyvä mätsi pikkulapsiarkeen ja tasapainottaa perheessä hyvin vaimon vähän sekavampia työkuviota. Varsinkin tuo täyden etätyön suoma työaikojen joustavuus on ollut tärkeää, koska vaimo saa usein vasta edellisenä iltana kuulla seuraavan päivän työt ja kuviot saattaa muuttua voimakkaasti päivän aikanakin, joten hyvin usein sumplitaan lasten päiväkotiviemisiä ja -hakemisia hyvin lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa tämä kaikki muuttuu hieman hankalammaksi kun minun pitääkin ruveta ynnäilemään ja huolehtimaan, että saa kvartaaleittain läsnäpäivät täyteen yms. skeidaa. On myös suorastaan itsestäänselvää, että tämähän on vain alkua ja, että jatkossa läsnäolovaatimus tulee vain kasvamaan.

Tähän päälle sitten oli äsken kehityskeskustelut, jotka valtiolla määräävät sitten myös kuluvan vuoden palkan, koska niissä tsekataan vastaako nykyinen työkuva määriteltyä vaatimustasoa (peruspalkka) ja katsotaan miten edellisen vuoden tavoitteet on saavutettu ja sitä kautta säädetään henkilökohtainen palkanosa. Noh, tässähän kävi sitten niin, että esihenkilö aika ykskantaan ilmoitti, että minun henkilökohtaisen suoriutumisen osuus on jo "liian korkealla" (koska vitun typerä systeemi, johon en nyt jaksa tarkemmin mennä), mutta toisaalta hän koki myös, että rahkeita ei ole myöskään vaatimustason nostoon, vaikka tänä vuonna tulee viisi vuotta täyteen nykyisellä tasolla ja sinä aikana työnkuva on merkittävästi laajentunut. Seurauksena tällä siis, että palkka pysyy koko tämän vuoden muuttumattomana viime vuoteen. Esihenkilö kysyi, että miltäs tämä kuulostaa, johon totesin, että eihän se nyt kovin hyvältä kuulosta.

Eniten vituttaa se, että varsinkin viime vuoden aikana tuli oikeasti otettua reilusti lisää uusia tehtäviä ja vastuita. Olin projektipäällikkönä useammassa hankkeessa, avainhenkilönä monessa isossa asiakastyössä ja ministeriötoimeksiannossa jne. ja varsinkin vuoden loppuneljänneksen painoin vielä aivan peräsuoli pitkällä töitä ja paikkasin vielä muidenkin hommia. Palkinnoksi siitä palkanalennus, kun jatkossa pitää ravata enemmän toimistolla eli työssäkäyntikustannukset kasvaa ja sitten palkka pysyy samana, samalla kun elinkustannukset jatkaa nousuaan, eli efektiivisesti tulee vaan palkanalennus.

Ajattelin nyt hetken vielä katsoa touhua, mutta voisi kyllä pikkuhiljaa päivitellä CV:n taas pelikuntoon. Jos nykyisen työn paras puoli, eli täyden etätyön suoma joustavuus menetetään, onkin oikeastaan ihan sama vaihtaa sellaiseen duuniin, jossa menetetystä vapaa-ajasta ja varsinkin työpanoksesta maksetaan sentään kunnon korvaus. Ideaalitilanteessa toki löytyisi sellainen työnantaja, joka on kiinnostuneempi tuloksesta kuin typeristä piirileikeistä ja maksaisi sen mukaisesti.

Ugh, vittusaatana.

Viimeksi muokattu:
No hyvä puoli omien vastuiden kasvamisessa on, että siinä oppii uutta ja se nostaa sun arvoa seuraavassa työpaikan vaihdossa.

Mulla on tainnut jokaisella työnantajalla käydä tolleen. Vastuita ja sen kautta osaamista tulee lisää, mut kompensaatio ei kasva mukana. Samaan aikaan se mitä saisi siirtymällä muualle nousee osaamisen myötä ja jossain vaiheessa ero on niin suuri että vaihtaa työnantajaa.

Täytyy kyllä sanoa, että ei nyt ihan hohdokkaasti ole alkanut tämä vuosi ja moti on jokseenkin hukassa.

Ensin tuli ilmoitus, että jatkossa on pakko käydä toimistolla 6 krt / kk. Tähän työnantajalla on toki täysi oikeus, mutta kun oma tiimi on joka tapauksessa hajallaan ympäri Suomea, niin perustellut tuolle pakotukselle on vähintäänkin ontuvia. Varsinkin kun sen jälkeen kun korona pakotti kankean julkisen puolen laitoksen täysiin etätöihin, homma on mennyt suunnilleen kaikilla mitattavilla parametreillä koko ajan vaan paremmin. Henkilöstökyselyissä ihmiset on olleet tyytyväisiä, kaikki tulostavoitteet on lyöty, ulkopuolista rahoitusta tullut hyvin jne. Mutta nyt on vaan johdolle iskenyt joku RTO - psykoosi "kun kaikki muutkin".

Lähinnä tässä itsellä on se, että kun kyseessä ei nyt varsinaisesti mikään unelmatyöni ole muutenkaan, vaan lähinnä se on ollut mukavan vakaa duuni, joka yleiseltä vaativuudeltaan ja joustavuudeltaan ollut aika hyvä mätsi pikkulapsiarkeen ja tasapainottaa perheessä hyvin vaimon vähän sekavampia työkuviota. Varsinkin tuo täyden etätyön suoma työaikojen joustavuus on ollut tärkeää, koska vaimo saa usein vasta edellisenä iltana kuulla seuraavan päivän työt ja kuviot saattaa muuttua voimakkaasti päivän aikanakin, joten hyvin usein sumplitaan lasten päiväkotiviemisiä ja -hakemisia hyvin lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa tämä kaikki muuttuu hieman hankalammaksi kun minun pitääkin ruveta ynnäilemään ja huolehtimaan, että saa kvartaaleittain läsnäpäivät täyteen yms. skeidaa. On myös suorastaan itsestäänselvää, että tämähän on vain alkua ja, että jatkossa läsnäolovaatimus tulee vain kasvamaan.

Tähän päälle sitten oli äsken kehityskeskustelut, jotka valtiolla määräävät sitten myös kuluvan vuoden palkan, koska niissä tsekataan vastaako nykyinen työkuva määriteltyä vaatimustasoa (peruspalkka) ja katsotaan miten edellisen vuoden tavoitteet on saavutettu ja sitä kautta säädetään henkilökohtainen palkanosa. Noh, tässähän kävi sitten niin, että esihenkilö aika ykskantaan ilmoitti, että minun henkilökohtaisen suoriutumisen osuus on jo "liian korkealla" (koska vitun typerä systeemi, johon en nyt jaksa tarkemmin mennä), mutta toisaalta hän koki myös, että rahkeita ei ole myöskään vaatimustason nostoon, vaikka tänä vuonna tulee viisi vuotta täyteen nykyisellä tasolla ja sinä aikana työnkuva on merkittävästi laajentunut. Seurauksena tällä siis, että palkka pysyy koko tämän vuoden muuttumattomana viime vuoteen. Esihenkilö kysyi, että miltäs tämä kuulostaa, johon totesin, että eihän se nyt kovin hyvältä kuulosta.

Eniten vituttaa se, että varsinkin viime vuoden aikana tuli oikeasti otettua reilusti lisää uusia tehtäviä ja vastuita. Olin projektipäällikkönä useammassa hankkeessa, avainhenkilönä monessa isossa asiakastyössä ja ministeriötoimeksiannossa jne. ja varsinkin vuoden loppuneljänneksen painoin vielä aivan peräsuoli pitkällä töitä ja paikkasin vielä muidenkin hommia. Palkinnoksi siitä efektiivinen palkanalennus, kun jatkossa pitää ravata enemmän toimistolla eli työssäkäyntikustannukset kasvaa ja sitten palkka pysyy samana, samalla kun elinkustannukset jatkaa nousuaan, eli efektiivisesti tulee vaan palkanalennus.

Ajattelin nyt hetken vielä katsoa touhua, mutta voisi kyllä pikkuhiljaa päivitellä CV:n taas pelikuntoon. Jos nykyisen työn paras puoli, eli täyden etätyön suoma joustavuus menetetään, onkin oikeastaan ihan sama vaihtaa sellaiseen duuniin, jossa menetetystä vapaa-ajasta ja varsinkin työpanoksesta maksetaan sentään kunnon korvaus. Ideaalitilanteessa toki löytyisi sellainen työnantaja, joka on kiinnostuneempi tuloksesta kuin typeristä piirileikeistä ja maksaisi sen mukaisesti.

Ugh, vittusaatana.
Ymmärrän. Pohdin omalle kohdalle ja etätöistä luopuminen (tai vapaus tehdä) veisi kiinnostuksen kankkulan kaivoon. Käyn toimistolla kerran-kaksi kuussa ihan kun on joskus kiva moikata ihmisiä. Matkustamisen kanssa ja ns paskanpuhumisen (jaarittelun) myötä työpäivät ovat lähtökohtaisesti tehottomampia kuin etänä tulee tehtyä.

Onko tuo 6krt kk sellanen "kaikkien olisi hyvä olla" vai sitten sellainen "sinähän tulet ja kirjaan ne ylös" tyyppinen pakko. Ensimmäisellä jatkaisin samaan malliin kuin nyt ja myöhemmin pyytäisin anteeksi jos asia oikeasti jotain krinnaa. Jälkimmäisessä tekisin myös cv päivittelyä, vaikka 6krt ei nyt vielä niin paljon paha ole varsinkin jos ne päivät saa itse valita.

Kiinnosti tuo puolisosi työkuvio? Missä on sallittua ilmoittaa vuorosta tunteja ennen? Eikös listassa pitäisi olla se väh 3vko tunnit tiedossa ellei sitten yrittäjänä toimi ja ns asiakkaiden aikataulut määrää nämä.

Ymmärrän. Pohdin omalle kohdalle ja etätöistä luopuminen (tai vapaus tehdä) veisi kiinnostuksen kankkulan kaivoon. Käyn toimistolla kerran-kaksi kuussa ihan kun on joskus kiva moikata ihmisiä. Matkustamisen kanssa ja ns paskanpuhumisen (jaarittelun) myötä työpäivät ovat lähtökohtaisesti tehottomampia kuin etänä tulee tehtyä.

Meillä oli tähän asti "vahva suositus", että kerran viikossa pitäisi käydä konttorilla ja tätä yritin suunnilleen noudattaa, vaikka toki välillä oli jaksoja etten ole käynyt ollenkaan konttorilla viikkoihin, jos on pitänyt oikeasti tehdä töitä ja saada jotain aikaankin. Koska työtehon kannaltahan nuo konttoripäivät on juurikin lähinnä sitä kahvihuoneessa lätinää ja puolentoista tunnin lounaita. Eipä siinä, että noissa avokarsinoissa työnteosta muutenkaan tulisi hevon helvettiä kun joku molottaa vieressä jotain puhelua koko ajan tms.

Onko tuo 6krt kk sellanen "kaikkien olisi hyvä olla" vai sitten sellainen "sinähän tulet ja kirjaan ne ylös" tyyppinen pakko. Ensimmäisellä jatkaisin samaan malliin kuin nyt ja myöhemmin pyytäisin anteeksi jos asia oikeasti jotain krinnaa. Jälkimmäisessä tekisin myös cv päivittelyä, vaikka 6krt ei nyt vielä niin paljon paha ole varsinkin jos ne päivät saa itse valita.

"Tarkoitus ei ole luoda kyttäyskulttuuria" kuului johdon saatesanat tähän muutokseen. Tosin jokaisen tulee jatkossa merkitä jokaiselle päivälle outlook-kalenteriin onko toimistolla vai himassa, esihenkilöiden tulee vähintään neljännesvuosittain valvoa että merkintöjä on tehty ja kollegoiden pitää käräyttää jos joku on merkannut itsensä toimistolle, mutta ei sieltä löydykään. :-)

Mutta tosiaan, eipä tuo 6 krt kuussa vielä mikään maailmanloppu ole, mutta aika vahva kutina on tosiaan siihen suuntaan, että tässä nyt ollaan sammakkoa keittämässä. Seuraavaksi taas vähän lisää "kun eihän se ole kuin pari päivää lisää" jne. Kuten sanottua, jään nyt vielä tarkkailemaan tilannetta, että miten tuo käytännössä lähtee pyörimään, mutta saatesanoissa oli myös asiaankuuluvat uhkailut, että tuosta läsnäolovelvoitteesta lipsuminen johtaa "normaaleihin kurinpidollisiin toimenpiteisiin".

Kiinnosti tuo puolisosi työkuvio? Missä on sallittua ilmoittaa vuorosta tunteja ennen? Eikös listassa pitäisi olla se väh 3vko tunnit tiedossa ellei sitten yrittäjänä toimi ja ns asiakkaiden aikataulut määrää nämä.

Tulkki ja nollatuntisoppari. Homma toimii siten, että hän itse avaa järjestelmään varattavia tulkkausaikoja aina noin kuukaudeksi kerrallaan eteenpäin ja sitten asiakkaat/välitys napsii sieltä näissä raameissa aikoja ja työkeikat saattaa olla missä tahansa koko Uudenmaan alueella. Osa keikoista tulee toki hyvissä ajoin, mutta paljon tulee tosiaan myös lyhyemmällä varoajalla, kun asiakkaat tilailee tulkkeja tarpeen mukaan ja niitä välitetään tulkeille joilla on vaan kalenterissa vapaata tulkkkausaikaa auki, eli keikkoja saattaa tulla vielä saman päivän sisälläkin. Lisäksi jos joku aiemmin sovittu keikka peruuntuu, tilalle voi tulla korvaava keikka vaikka ihan toiselle puolen Uuttamaata, jolloin vaimo ei välttämättä ehdikään hakea lapsia jne. Toki hän voi vaikuttaa työaikoihinsa sillä, että avaa rajatummin aikoja kalenteriinsa, mutta silloin on iso todennäköisyys, että tulee vain jotain lyhyttä silppukeikkaa (jos sitäkään) ja rahakkaammat koko päivän keikat jää saamatta.

Tuo heidän alansa työkuvio on itsellekin ihan käsittämätön, mutta minkäs teet kun toinen työstään tykkää ja onhan tuossa toki se etu, että hän voi tosiaan aika vapaasti säätää omat työaikansa. Itse olen aina sanonut, että tuossa duunissa on joka tapauksessa vähän niin kuin kaikki yrittäjyyden huonot puolet, ilman niitä hyviä, joten olisi jokseenkin se ja sama pistää vaan oma firma pystyyn niin saisi edes isomman siivun hommasta itselle. Ei vaan kuulemma uskalla. :D

Ensin tuli ilmoitus, että jatkossa on pakko käydä toimistolla 6 krt / kk. Tähän työnantajalla on toki täysi oikeus, mutta kun oma tiimi on joka tapauksessa hajallaan ympäri Suomea, niin perustelut tuolle pakotukselle on vähintäänkin ontuvia. Varsinkin kun sen jälkeen kun korona pakotti kankean julkisen puolen laitoksen täysiin etätöihin, homma on mennyt suunnilleen kaikilla mitattavilla parametreillä koko ajan vaan paremmin. Henkilöstökyselyissä ihmiset on olleet tyytyväisiä, kaikki tulostavoitteet on lyöty, ulkopuolista rahoitusta tullut hyvin jne. Mutta nyt on vaan johdolle iskenyt joku RTO - psykoosi "kun kaikki muutkin".

Eniten vituttaa se, että varsinkin viime vuoden aikana tuli oikeasti otettua reilusti lisää uusia tehtäviä ja vastuita. Olin projektipäällikkönä useammassa hankkeessa, avainhenkilönä monessa isossa asiakastyössä ja ministeriötoimeksiannossa jne. ja varsinkin vuoden loppuneljänneksen painoin vielä aivan peräsuoli pitkällä töitä ja paikkasin vielä muidenkin hommia. Palkinnoksi siitä palkanalennus, kun jatkossa pitää ravata enemmän toimistolla eli työssäkäyntikustannukset kasvaa ja sitten palkka pysyy samana, samalla kun elinkustannukset jatkaa nousuaan, eli efektiivisesti tulee vaan palkanalennus.

Ugh, vittusaatana.
Onhan se ymmärrettävää, että jo saavutetuista eduista on vaikea luopua. Ehkä kannattaisi vain olla tyytyväinen, että on edes osittainen etätyömahdollisuus toisin kuin monella muulla.

Mielenkiintoinen on tuo palkan tarkistustapa.

Ihan käsittämättömän paska trendi tämä toimistolle pakottaminen. Kuka tota on onnistunut lobbaamaan noin että tosi monet firmat ovat lähteneet tuohon höpötykseen mukaan? Omalla työpaikalla on "kaksi päivää viikossa" mutta se lasketaan koko tiimin kesken keskiarvona. Eli jos joku on 5 päivää viikossa toimistolla, toinen voi olla kotona vaikka koko ajan. Oma tiimi on eri paikkakunnalla joten se on se ja sama oonko toimistolla vai en, mua ei lasketa tuohon mukaan, vaan ainoastaan ne jotka ovat ns. pääkallopaikkakonttorilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 453
Jäsenet
78 808
Uusin jäsen
Paukkulaakeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom