Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Jollekin tuo voi olla hyvä pesti ja hyvä palkka joten mitä sitä väheksymään julkisesti.

Vertaat tarjottua myyntityötä omaasi jossa ei tarvitse myydä mitään ? Mikä oli pointti ?
Palkka kuulosti kohtalaisen säälittävältä verrattuna työ kuvaukseen, saman verran tienaa suunnilleen vastavalmistunut insinööri (ei trainee). Siihen päälle (kallis) konsultti headhunttaamassa henkilöitä, jotka tienaavat takuulla huomattavasti paremmin. Ilmeisesti taantuma on käynnistänyt jälleen kerran palkka alen, ja työnantajat koittavat katsoa kuinka matalalle aita asettuu.
Subprime kriisin aikaan oli reilua meininkiä, vastavalmistuneet 9 euron päiväpalkalla "harjoittelemaan" ja 2500 euron kuukausipalkalla haettiin senior tason erikoisosaajia, jotka osaavat jo valmiiksi kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Suomi on pieni ja paskainen maa, kun pientä kriisiä pukkaa talousrintamalla, heti on 500 hakijaa jonossa jokaista työpaikkaa kohden ja kapitalistisiat hierovat käsiään yhteen.

Mutta oli miten oli, miksi työntekijä luopuisi lain määrämistä ajoista ja huonontaisi niitä sopimuksella tietoisesti ?
Voi ja kannattaa esimerkiksi eropakettia vastaan. Täten työntekijä teknisesti irtisanoutuu itse.

Toinen vaihtoehto tietty jäädä 6kk ajaksi hengailemaan.

Itse otin aikoinaan paketin, 14kk liksa könttänä tilille ja käytännössä olin heti vapaa menemään vaikka uusiin töihin (työvelvoitekin päättyi heti). Mutta olin silti vapaaherrana puoli vuotta koska muksu oli silloin pieni ja golf kiinnosti.

Voi ja kannattaa esimerkiksi eropakettia vastaan. Täten työntekijä teknisesti irtisanoutuu itse.

Toinen vaihtoehto tietty jäädä 6kk ajaksi hengailemaan.

Yhdessä edellisessä työpaikassa porukkaa irtisanottiin reilummalla kädellä ja irtisanomisaika oli ilman työvelvoitetta PAITSI yhdessä sopiessa olisikin työvelvoite. Jossain vaiheessa firma huomasi että tarvitsisikin työvoimaa ja yritti kutsua porukkaa takaisin töihin koska irtisanomisaika. Mutta tuon pienen asian takia, eli yhdessä sopien, kas kummaa ei sopinutkaan kenellekään duunarille. Siinä vaiheessa huomasivat mokanneensa sanamuodoissa kun eivät saaneetkaan ketään saneltua takaisin töihin. porukka sitten oli 6kk kotona tai ties missä. osa hyppäsi suoraan uusiin hommiin ja nosti palkkaa kahdesta paikasta sen irtisanomisajan eli parhaimmillaan 6kk.

Eropaketeissa on sitten se että voi tulla karenssi työkkäriin ja firmalla ei ole takaisinotto velvollituutta toisin kuin niillä jotka on irtisanottu. itse joskus päässyt takaisin töihin takaisinottovelvollisuuden takia. Ja yhdelle työntekijälle kerran tarjottiin x kuukauden palkka jos irtisanoutuu itse. pääsivät pysyvästi eroon kerralla.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 288
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom