Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tainnut olla täämä se juttu. Vaan se, että Suomessa on niin kallista palkata työvoimaa, että omalla raksalla töitä tekevät kovapalkkaisetkin, kuten lääkärit, sen sijaan, että palkkaisivat jonkun tekemään. Toisinsanoen kovapalkkasenkaan netto ei ylitä sitä summaa, joka pitää maksaa työstä raksamiehelle (ei nyt sotketa ammattitaitoa tähän, vaan ihan kustannusmielessä mietitään).
Tämä ei ole mikään uusi asia. Suht hyväpalkkainen kaverini sanoi samaa jo joskus 15v sitten kun omakotitaloaan rakensi. Eli että paremmille tienesteille pääsisi, jos saisi pitää vuoden palkatonta lomaa ja olla omalla raksallaan töissä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ei tainnut olla täämä se juttu. Vaan se, että Suomessa on niin kallista palkata työvoimaa, että omalla raksalla töitä tekevät kovapalkkaisetkin, kuten lääkärit, sen sijaan, että palkkaisivat jonkun tekemään. Toisinsanoen kovapalkkasenkaan netto ei ylitä sitä summaa, joka pitää maksaa työstä raksamiehelle (ei nyt sotketa ammattitaitoa tähän, vaan ihan kustannusmielessä mietitään).
Mihin maahan vertaat? Monessa Eurooppaan maista työnantajakulut ovet suomeakin korkeammat. Voi olla yllätys että työnantajan sosiaalimaksut ovat meillä vain keskipaikkeilla Euroopan mittakaavassa.

Miksi kovapalkkaisen neton pitäisi riittää maksamaan raksatekijän tuntihintoja? Mitä nyt kyselin sukulaiselta joka on sovellusarkkitehti New Yorkissa niin ei siellä asiantuntijapalkallakaan nyt kovin helposti maksella 100-150 dollaria per tunti laskuttavan puusepän taksoja. Putkimies kuulemma samaa hintaluokkaa.
 
Vastaan itselleni, harjoittelijan palkka kehittyi ihan mukavasti kun sama työnantaja palkkasi vakituiseksi ja hommat vaihtui suunnittelusta tarjouspuolella työskentelyyn.

2020 - 1900€ / kk
2021 - 3100€ / kk
2022 - 3300€ / kk
2023 - 3700€ / kk

Siitä suuntaa uusille valmistuneille AMK-insinööreille. Itse ainakin olen ihan tyytyväinen.

Päivitys tilanteeseen, edelleen samalla työnantajalla ja sama rooli vuodesta 2021 lähtien.

2024 - 3980€ / kk

Yleiskorotus tuonee palkan yli neljän tonnin rajan 2025 alkuvuonna. Nykyisen tehtävän palkkakatto lienee jossain 4500 - 5000€ / kk välissä kun kokemusta kertyy lisää, joten sitä kohti polkiessa tulevien vuosien aikana.
 
Päivitys tilanteeseen, edelleen samalla työnantajalla ja sama rooli vuodesta 2021 lähtien.

2024 - 3980€ / kk

Yleiskorotus tuonee palkan yli neljän tonnin rajan 2025 alkuvuonna. Nykyisen tehtävän palkkakatto lienee jossain 4500 - 5000€ / kk välissä kun kokemusta kertyy lisää, joten sitä kohti polkiessa tulevien vuosien aikana.
Alkupalkka oli kyllä aika "meh", ellet ollut vielä opiskelijastatuksella. Tuo ensimmäinen korotus ja pari seuraavaa sen sijaan olivat aika ok. Nyt vain pidät huolta, että trendi jatkuu vielä ainakin muutaman korotuksen verran.
 
Tämä ei ole mikään uusi asia. Suht hyväpalkkainen kaverini sanoi samaa jo joskus 15v sitten kun omakotitaloaan rakensi. Eli että paremmille tienesteille pääsisi, jos saisi pitää vuoden palkatonta lomaa ja olla omalla raksallaan töissä.
Mekin rakennettiin +10v vuotta sitten. Muistaakseni arkipäivälle jäi palkasta käteen itselle silloin 150 euroa. Ei tuolla kovin kummallisen timpurin päivälaskua maksanut silloinkaan -saatika nyt.
Ottamatta kantaa siihen, oliko järkeä tehdä itse suuri osuus rakennustöistä (rankkaa töiden jne ohella). Säästi siinä kuitenkin ehkä noin kahden vuoden nettopalkan (vähemmän velkaa sen verran).

Nykyään mielellään toki käytän ostettua työvoimaa (yrittäjiä kun itsekin olen - palkanmaksaminen, vakuutukset ja työterveydet jne on yksityiselle aika savotta, jos jotain menee pieleen), kun tarve apuvoimille on <20 päivää vuodessa, eikä kokonaisen talon rakentaminen. Ja kotitalousvähennystä on saanut, kun ei rakenneta uutta.

Ja kun palkkakeskustelu on, niin tänä vuonna palkkani lienee noin 38ke brutto - tuonne tienoille verotus on Suomessa aika maltillinen ja linjassa yhteisöveron kanssa. Veroprosentti ~17%. (YEL erikseen, niin ei mene TYEL-maksuja sen 8-9% mitä pitää laskea työssäkäyvän veropros päälle).

(kaikenlaista piti opetella, laatoitus, tasoitukset, lvi jne, jotain elementtiportaiden asennusta 60 tonnin nosturia ohjeistaen )

porras.png
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vuotuinen katsaus palkka/työtilanteeseen:
Taustalla siis kone-DI ja ala ensimmäistä työvuotta lukuunottamatta mikroelektroniikka/puolijohteet. Ensi vuonna alkaa 10. vuosi työuraa valmistumisen jälkeen.



2025: 8100€ brutto/kk + bonus (arvio ~12k€)
Puolijohdeteknologian parissa insinöörinä. Yleiskorotus palkkaan. Keski-Eurooppa.

Kaikki ilmoitetut palkat ovat peruspalkkoja ilman mitään ylityö/matkakorvauksia. Nykyään ei ole alaisia tai tiiminvetovastuuta, eikä ole kiinnostusta hakeutua mihinkään esimieshommiin.
Viimeisin työpaikan vaihto toi näennäisesti palkkakehitykseen takapakkia, mutta todellisuudessa työtunteja on huomattavasti vähemmän (45h/vk työtunnit + loma 25pv/vuosi ennen ja nykyään 35-40h/vk + 30pv/vuosi loma) joten reaali-ansiotaso on jatkuvasti noussut ainakin tuntipalkan mukaan.

Ensi vuodeksi sovittu palkankorotus jäi vähän vaatimattomaksi, tiukentunut taloustilanne kurjistaa budjetteja ja ei oikeen löytynyt kunnon perusteita pyytää parempaa korotusta. Mutta seuraavan kierroksen 2026 korotukselle löytyy jo suunnitelma hahmoteltuna miten perustella hiukan parempi korotus, tavoitteena saada peruspalkka vuositasolla kuusinumeroiseksi ilman bonuksia.
Todella hyvä kehitys! Miten tuon verotuksen kanssa Aasiassa sekä asuntoetu siellä? Näin äkkiseltään katsottuna todella kovat palkat siellä kun laskee nuo edut mukaan ja todennäköisesti alhaiset veroprosentit.
 
Hyväksyyköhän verottaja loppuvuodeksi 0% verokorttia ? Alkuvuodesta oli lomautuksia ja olen koko vuoden mennyt samalla, ehkä vähän isolla veroprosentilla.
 
Hyväksyyköhän verottaja loppuvuodeksi 0% verokorttia ? Alkuvuodesta oli lomautuksia ja olen koko vuoden mennyt samalla, ehkä vähän isolla veroprosentilla.
Ei se ole hyväksymisestä kiinni, teet muutosverokortin, johon merkitset jo maksetuksi veroksi summan niin, että veroprosentiksi muotostuu 0%. Tai vastaavasti loppuvuoden tuloarvioksi 0. Maksat sitten jäännösveroa, mikäli sitä muodostuu. Toki paras on arvioida loppuvuoden tulot ja laittaa ne oikein niin et joudu maksamaan jäännösveroa. Kun teet uutta verokorttia, verottajan pitäisi löytää hakemukseen tulorekisteristä suht ajantasaiset tiedot jo maksetuista veroista ja muista maksuista, sekä tuloista tähän asti.
 
Hyväksyyköhän verottaja loppuvuodeksi 0% verokorttia ? Alkuvuodesta oli lomautuksia ja olen koko vuoden mennyt samalla, ehkä vähän isolla veroprosentilla.
Itse tein ainakin viimevuonna näin eikä mitään ongelmaa, kun tienasin vähemmän mitä oletin alkuvuonna.

Ihan mukavaa kun Joulukuussa napsahtaa 0% verokortilla palkka tilille.
 
Työsopimuksessa maininta, että suostun matkatöihin niin voiko työnantaja vaatia, että olen vaikka 1-2kk/vuosi (ripoteltuna pitkin vuotta) komennuksella ulkomailla vai voinko kieltäytyä ja antaa omat vaatimukset, että esim 25% korotus kuukausipalkkaan niin suostun?
Työ ei ole millään muotoa sellaista, että aikanaan työt aloittaessa olisi voinut ajatella, että työt vie ulkomaille. Nyt tilanteet kuitenkin muuttuneet niin töiden osalta kuin oman yksityiselämänkin osalta niin ilman kunnon korvausta tuollainen 1-2kk vuodesta poissa kotoa ei juurikaan houkuttele.
 
Työsopimuksessa maininta, että suostun matkatöihin niin voiko työnantaja vaatia, että olen vaikka 1-2kk/vuosi (ripoteltuna pitkin vuotta) komennuksella ulkomailla vai voinko kieltäytyä ja antaa omat vaatimukset, että esim 25% korotus kuukausipalkkaan niin suostun?
Työ ei ole millään muotoa sellaista, että aikanaan työt aloittaessa olisi voinut ajatella, että työt vie ulkomaille. Nyt tilanteet kuitenkin muuttuneet niin töiden osalta kuin oman yksityiselämänkin osalta niin ilman kunnon korvausta tuollainen 1-2kk vuodesta poissa kotoa ei juurikaan houkuttele.
Onko sopimuksessa määritelty tarkemmin mitä se matkatyö käsittää? Minullakin on tyyliin "muut työnantajan määräämät tehtävät" ja tuskin nyt ihan mitä tahansa voi laittaa tekemään. Kohtuullisuusperiaate varmaan pätee näissä sopimusasioissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Onko sopimuksessa määritelty tarkemmin mitä se matkatyö käsittää? Minullakin on tyyliin "muut työnantajan määräämät tehtävät" ja tuskin nyt ihan mitä tahansa voi laittaa tekemään. Kohtuullisuusperiaate varmaan pätee näissä sopimusasioissa.
Ei ole mitenkään sen tarkemmin määritelty tuota.
En tiedä onko yleisesti käytössä mitään "komennuslisää" mutta mitä nyt kavereilta kuullut niin ainakin heille tuollaista lisää maksetaan vain pitkistä ulkomaankomennuksista (yli vuoden yhtäjaksoisista komennuksista). Itselle vapaa-aika perheen kanssa on kuitenkin sen verran tärkeää, että pelkkä päiväraha ei vielä houkuttele lähtemään reissuhommiin.
 
Puhutaanko tässä nyt parin päivän reissuista vai pidemmistä pätkistä? Ainahan sitä voi palkasta neuvotella työnantajan kanssa, kun tehtävät muuttuvat. Jos kyseessä on hetkellinen tarve tehdä useampia lyhyitä matkoja ulkomaille, niin neuvotteluasetelma on tietysti heikompi.
 
Puhutaanko tässä nyt parin päivän reissuista vai pidemmistä pätkistä? Ainahan sitä voi palkasta neuvotella työnantajan kanssa, kun tehtävät muuttuvat. Jos kyseessä on hetkellinen tarve tehdä useampia lyhyitä matkoja ulkomaille, niin neuvotteluasetelma on tietysti heikompi.
Luultavasti 1-2vk aina kerrallaan. Lähinnä kiinnostaa nyt se, että voiko työnantaja vaatia lähtemään vedoten tuohon sopimuksessa olevaan lauseeseen.
Voi olla hetkellinen tarve tällaiselle tai sitten pidempi aikainen. Mahdoton tässä vaiheessa ennustaa sitä.
 
Luultavasti 1-2vk aina kerrallaan. Lähinnä kiinnostaa nyt se, että voiko työnantaja vaatia lähtemään vedoten tuohon sopimuksessa olevaan lauseeseen.
Voi olla hetkellinen tarve tällaiselle tai sitten pidempi aikainen. Mahdoton tässä vaiheessa ennustaa sitä.

Insinööriliitto sanoo näin.

Matkustaminen

Työntekijän velvollisuus suorittaa työtehtäviin liittyvät matkat riippuvat siitä, mitä asiasta on sovittu. Työntekijä voi antaa työsopimuksessa suostumuksen matkustamiseen, jolloin matkoista ei voi myöhemmin kieltäytyä rikkomatta työsuhteen ehtoja. Toisaalta työntekijä voi myös velvoittautua työskentelemään vain yhdessä työntekopaikassa. Jos työhön ei ole tarkoitus kuulua lainkaan matkustamista, on suositeltavaa kirjata työsopimukseen, että työntekijä ei ole velvollinen matkustamaan varsinaisen työskentelypaikkansa ulkopuolelle.
 
Ihan mielenkiintoinen tapaus on tuo jos matkustaminen ei kiinnosta tippaakaan ja TA sitä vaatii/haluaa. Sinänsä jos puhutaan tuosta @wolfhroc määrän alaosasta eli 1kk /vuosi niin eihän se tarkoittaisi kuin 4 viikon mittaista reissua vuodessa. Toisaalta yläraja eli 2kk/vuosi alkaa kuulostamaan jo siltä että ei itseänikään nappaisi. Itse olin joskus sellaisessa duunissa jossa matkustusta oli jonkun verran mutta se oli pääasiassa maanantai-perjantai -reissuja ja Euroopassa. On mielestäni iso ero jos reissut on toiselle aikavyöhykkeelle ja jos ne menee viikonloppujen yli, silloin normaalielämä hankaloituu todella paljon. Itse pidin noista ma-pe reissuista (mun työajasta reissua oli ehkä se 25% ajasta, eli käytännössä yksi reissu kuukaudessa ja toisaalta tämä jakso kun matkustusmäärää oli enemmän on suhteellisen lyhyt siivu omalla työuralla) koska se tarkoitti oikeastaan vain "arkiharrastusten" vaikeutumista mutta toisaalta päivärahat antaa hyvää lisätienestiä ja ma-pe reissuilla yleensä ehti edes yhtenä-kahtena iltana hieman tutustua kaupunkiin.

Mutta päivitteleppä tänne miten tilanteesi menee, yleensä helppoa jos kaikki osapuolet suostuu keskustelemaan, olemaan yhteistyöhaluisia ja joustamaan. Kyllä TA varmasti ymmärtää että jos kaverilla ei ole mitään halua matkustaa niin ei sellaista kannata toiselle puolen maapalloa kuskata :D
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoinen tapaus on tuo jos matkustaminen ei kiinnosta tippaakaan ja TA sitä vaatii/haluaa. Sinänsä jos puhutaan tuosta @wolfhroc määrän alaosasta eli 1kk /vuosi niin eihän se tarkoittaisi kuin 4 viikon mittaista reissua vuodessa. Toisaalta yläraja eli 2kk/vuosi alkaa kuulostamaan jo siltä että ei itseänikään nappaisi. Itse olin joskus sellaisessa duunissa jossa matkustusta oli jonkun verran mutta se oli pääasiassa maanantai-perjantai -reissuja ja Euroopassa. On mielestäni iso ero jos reissut on toiselle aikavyöhykkeelle ja jos ne menee viikonloppujen yli, silloin normaalielämä hankaloituu todella paljon. Itse pidin noista ma-pe reissuista (mun työajasta reissua oli ehkä se 25% ajasta, eli käytännössä yksi reissu kuukaudessa ja toisaalta tämä jakso kun matkustusmäärää oli enemmän on suhteellisen lyhyt siivu omalla työuralla) koska se tarkoitti oikeastaan vain "arkiharrastusten" vaikeutumista mutta toisaalta päivärahat antaa hyvää lisätienestiä ja ma-pe reissuilla yleensä ehti edes yhtenä-kahtena iltana hieman tutustua kaupunkiin.

Mutta päivitteleppä tänne miten tilanteesi menee, yleensä helppoa jos kaikki osapuolet suostuu keskustelemaan, olemaan yhteistyöhaluisia ja joustamaan. Kyllä TA varmasti ymmärtää että jos kaverilla ei ole mitään halua matkustaa niin ei sellaista kannata toiselle puolen maapalloa kuskata :D
En nyt sano etteikö kiinnosta tippaakaan. Sillon tällön on ihan mukava tehdä joku lyhyehkö keikka mutta jos alkaa olemaan niin, että vuodesta vaikka se pari kuukautta menee reissussa niin ajatuksena se tuntuu aika pitkältä ajalta, vaikka ehkä se helpottaa asiaa jos se jakautuu pitkin vuotta. En usko, että työnantaja pakottaisi reissuun väkisin, ei ainakaan kotimaan keikoille ole koskaan tarvinnut vasten tahtoaan lähteä. En ole nytkään sanonut suoraan että en lähde niin varmaan tulkittu, että kyllä se sinne saadaan lähtemään.
Vähän ailahtelevat ajatukset tuon suhteen. Ehkä eniten sen takia, että jos en itse siitä saisi kuin sen pienen päivärahan mutta sitten työmäärä kasvaisi huomattavasti koska toimistolla omat työt odottaisi aina kun palaan ja vapaa-aika perheen kanssa vähenisi huomattavasti. Eli käytännössä tuossa tapauksessa olisi 2kk/v lisätyötä itselle päivärahan hinnalla.

Ehkä olen vain liian kangistunut istumaan toimistolla ja kaikki viimeisetkin halut johonkin uuteen tutustumiseen kadonnut. Voisi kyllä tehdä ihan hyvääkin päästä hetkeksi pois toimistolta.
 
Ehkä eniten sen takia, että jos en itse siitä saisi kuin sen pienen päivärahan mutta sitten työmäärä kasvaisi huomattavasti koska toimistolla omat työt odottaisi aina kun palaan ja vapaa-aika perheen kanssa vähenisi huomattavasti. Eli käytännössä tuossa tapauksessa olisi 2kk/v lisätyötä itselle päivärahan hinnalla.

Nyt sitten tarkkana tämän kanssa että näin ei pääse tapahtumaan. Työnantajan kanssa kun näistä reissuista keskustelet niin pitää sopia miten sun ”normaalit työt” hoidetaan niinä aikoina kun olet reissussa, lähtökohta ei voi olla että teet sitten pitkää päivää ja kurit kiinni kun tulet reissusta takaisin.

Ja keskusteluun myös reissupäivien pituus ja niiden korvaaminen, omalla kokemuksella reissussa tehdään usein vähän pidempää päivää kuin 8-16 niin kannattaa olla selvät sävelet miten nämä hoidetaan, ovatko esim liukumaa vai ylityötä.

Ja sitten se matka-ajan palkka, eli jos pääset tulopäivänä hotellille vasta klo 20 illalla ja olet reissusta kotona klo 23 niin onko klo 16 ylittävä aika palkallista vai ei. Näissä voi olla myös TES tai paikallisesti sovittuja juttuja.

Tää matkustaminen on vähän mielipiteitä jakavaa hommaa. Mulle se on ihan synkeintä paskaa jota välttelen niin paljon kuin voin, toiset taas tykkää paljonkin. Työ kuitenkin vaatii välillä reissaamista, mutta onneksi ei tarvitse edes joka vuosi käydä.

Reissuja suunnitellessa kannattaa myös niitä kotijuttuja miettiä, puolisollakin voi olla mielipide asiaan jos reissua meinaa pukata enemmänkin. Lisäksi lapset yleensä reagoi vanhemman poissaoloon, osa enemmän ja osa vähemmän niin siinä voi muksusta riippuen saada aina reissun päätteeksi riihipirun kotiin viikoksi kylään mikä saattaa myös vähentää reissauksen mielekkyyttä…
 
Valmistuminen dippainssiks ja palkkaneuvotteluissa sain iha ok korotuksen 4200e -> 4700e. Neuvotteluihin lähdin tavoitteena 4800e, muttei tällä kertaa sinne asti noussut. Esimies kumminkin vakuutteli, että palkkakehitys jatkuu nousevana tulevaisuudessakin.
RooliPalkkaVuosi
IT-Tukihenkilö2100e2018
IT-Tukihenkilö2300e2019
Software Developer16e/t nollatuntisopimus2021
Software Engineer18e/t nollatuntisopimus2022
IAM Engineer4200e2024
IAM Engineer4700e2025
 
Ja keskusteluun myös reissupäivien pituus ja niiden korvaaminen, omalla kokemuksella reissussa tehdään usein vähän pidempää päivää kuin 8-16 niin kannattaa olla selvät sävelet miten nämä hoidetaan, ovatko esim liukumaa vai ylityötä.

Ja sitten se matka-ajan palkka, eli jos pääset tulopäivänä hotellille vasta klo 20 illalla ja olet reissusta kotona klo 23 niin onko klo 16 ylittävä aika palkallista vai ei. Näissä voi olla myös TES tai paikallisesti sovittuja juttuja.
Nämä juuri. Edellisessä työpaikassa kun aloitin, niin kukaan ei oikein ohjeistanut että miten matkoja pitäisi laskea, niin itse ajelin paljon ns. omalla ajalla. Toki silloin ei niin paljoa reissua ollut ja ei paremmasta tiennyt, niin kyllä se menetteli kun kotimaassa vain reissasi.

Myöhemmin sitten reissut lisääntyi mutta myös matkojen tulkinta, joten kello laitettiin käyntiin jo silloin kun kotoa starttasin. Monesti kerkesi jo keskiviikkoon mennessä saada viikkotunnit täyteen ja loput työaikapankkiin. Tällainen reissuviikko sitten lopetettiin ihan viimeistään torstaina, joten pitkiä vkloppuja oli usein. Työnantajahan tuossa voittaa, että ylityötunnit annetaan 1:1 vapaana, mutta itse olin siinä tilanteessa että mieluummin pidin sitä vapaata kuin hankin lompakkoon täytettä.
 
On myös sopimuksia joissa matka-aika ei ole lainkaan työaikaa, kuten mm. firmassa jossa itse olen töissä. Sattuneesta syystä ei paljon nappailla lähteä jos ei ole aivan pakko. Yleensä ei. Nytkun vielä lentäminenkin kiellettiin niin junalla pitäisi ja sehän ottaa aina yhden kokonaisen työpäivän täältä pohjoisesta pää-Heseen. Tohon loppui mun matkustamiset, esimies ymmärtää kyllä. Ei ketään voi pakottaa omalla ajalla matkustamaan päivää yhteen suuntaan. Periaatteessa voisit junassa viettää sen päivän töitä tekemällä mutta nykyisillä verkkojen kattavuuksilla aika arpapeliä.
 
Mullakin edellisessä työpaikassa oli noin. Aamulla herätys klo 4:00 -> kentälle -> lento -> tiukalla aikataululla työpäivä -> kotona just ennen puolta yötä ja HR’n mukaan työpäivän pituus oli normaali 7.5h. Yllättäen eivät halunneet järkevämpää mallia johon olisi sisältynyt perillä yöpyminen ja sen myötä normaalimman pituiset päivät.
 
Vuodessa pitää pari hassua kertaa reissata muutamiin häppeningeihin ja työryhmän kokouksiin 50 - 100 km sisällä kehä kolmosesta. Voiko tälläisistä reissuista pyytää korvauksia työnantajalta vai kilometrikorvauksia verottajalta? Aikaisemmin on saatu järjestettyä yhteiskuljetus kollegan kyydissä, tänä vuonna joutunut menemään omalla (sähkö)autolla.
 
Mullakin edellisessä työpaikassa oli noin. Aamulla herätys klo 4:00 -> kentälle -> lento -> tiukalla aikataululla työpäivä -> kotona just ennen puolta yötä ja HR’n mukaan työpäivän pituus oli normaali 7.5h. Yllättäen eivät halunneet järkevämpää mallia johon olisi sisältynyt perillä yöpyminen ja sen myötä normaalimman pituiset päivät.
Meillä taitaa virallisesti olla noin, mutta vain tunnollisimmat noudattaa. Itse sanoin suoraan etten vapaa ajallani matkusta työasioissa ja tästä ei olla mitään nyt reilu kahteen vuoteen sanottu vaikka laitan tunnit matkustamisesta. En toki hotelliöitä merkkaa työtunneiksi, mutta lähinnä matkustusajan sekä päivän hotelliin asti. Tunni myös pankissa eli vapaina käytettävissä, tämä ollut ihan ok esim nyt tulossa sellanen 3vko jouluvapaat kun käytän kaikki putkeen.
 
Vuodessa pitää pari hassua kertaa reissata muutamiin häppeningeihin ja työryhmän kokouksiin 50 - 100 km sisällä kehä kolmosesta. Voiko tälläisistä reissuista pyytää korvauksia työnantajalta vai kilometrikorvauksia verottajalta? Aikaisemmin on saatu järjestettyä yhteiskuljetus kollegan kyydissä, tänä vuonna joutunut menemään omalla (sähkö)autolla.
No kilometrit ja päivärahat työnantajalta tietenkin.
Työreissujahan nuo ovat.
Ja jos kyytiläinen, korkeampi km korvaus.
 
Täällä kun on nyt keskustelua matkakorvauksista niin ajattelin jakaa miten meillä on käytäntö mihin olen tyytyväinen. Käytäntöjä on näissä varmaan yhtä monta kuin on firmojakin ja olen myös kuullut että jossain ei makseta ollenkaan.

-Kodin ja työpaikan väliset matkat vähentää kukin omassa verotuksessaan.
-Oman auton käyttö toimipisteen alueella kuuluu työsopimukseen.
Käytännössä tällä karsitaan pois <10km matkakorvaukset jotka työllistää molempia osapuolia enemmän mitä niillä kumpikaan tienaa. Toki voi ottaa firman auton jos ei ketään ole pidemmillä reissuilla.​
-Reissuun lähtiessä otetaan firman auto ja palkka juoksee siitä kun on työpaikalle saapunut eli ajelusta maksetaan.
Päivärahat saa yli naapurikuntien menevistä yli 10h matkat mukaan lukien reissuista vaikka kerkeäisi kotiin yöksi, puolipäivärahat yli 6h alle 10h.​
Hotelliyöpymisissä palkka juoksee siihen asti että on hotellilla ja alkaa juoksemaan seuraavana päivänä heti hotellilta lähtiessä.​
Omalla autolla voi mennä jos ei autoja ole vapaana tällöin kilometrit normaalisti.​
Junamatkoilla palkka juoksee, toki töitä pitäis yrittää junassa tehä mahdollisuuksien mukaan.​
Ylityöt maksetaan vaikka ne olisi matkatunteja.​

Reissuhommat on hyviä päivärahan saa verottomana taskuun eikä siitä häviä eläkepyramidiin mitään, matkatunnit myös helppoa rahaa.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
"ylempi toimihenkilö". Ajatellaan tes:ssa+työsopimuksessa, että matkustus kuuluu toimenkuvaan ja siten kompensoitu jo peruspalkassa. Aikoinaan noista piti tapella ja paras ase oli "no mä lähden sitten matkaan 08:00" tai joku muu soveltuva ukaasi. Sai tapauskohtaisia poikkeuksia tai sitten ei. Joskus asiakas suostui kompensoimaan matkustusta. Suomen ulkopuolelle jos matkusti oli paremmat säännöt kuin suomen sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
"ylempi toimihenkilö". Ajatellaan tes:ssa+sopimuksissa että matkustus kuuluu toimenkuvaan ja siten kompensoitu jo peruspalkassa.
Aivan. Toivottavasti näissä tapauksissa se korvaus sitten tosiaan työstä on riittävä, ettei harmita ajella pitkin maita ja mantuja ”ilmaiseksi”.
 
IT-alalta jotain ehkä, minä? (asiantuntija-rooli, asiakas maksaa), Suomi.
1998: 7000 mk
1999: 12000 mk
2010: 5000 e
Ainiin, unohtui. +12k tarjottiin jokin aika sitten. Hyvä tarjous, mutta palkkavero tekee aika pahan loven tuohon. Ja olisi ollut suht. vaativa homma todnäk ts. vastuussa vähän kaikesta firmassa.
Jännä sinänsä, että ero loppujen lopuksi rahanarvokorjattuna 1. oikeaan duunipaikkaan '99 tilanteessa ei tuossa kuitenkaan olisi ollut kuin 4x. Vai onko se paljon kuitenkin 25 vuodessa .. itse siinä kohtaa uraa varmaan, että palkkahuippu lienee muutenkin tässä kohtaa aika lähellä.
(head-hunterit soitteli pitkästä aikaa -- tosin väärään numeroon .. samannimistä toista kaveria tavoittelivat .. :cautious:)
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Toivottavasti näissä tapauksissa se korvaus sitten tosiaan työstä on riittävä, ettei harmita ajella pitkin maita ja mantuja ”ilmaiseksi”.
Ei ollut ainakaan itsellä mikään kaksinen korvaus isossa teollisuusyrityksessä ylempänä toimihenkilönä työmatkoja tehdessä, joten reissaaminen oli lähinnä ylimääräistä harmia. Vastikään teollisuudesta IT-alalle hypänneenä matkustus on vanhaan verrattuna yhtä juhlaa, kun työmatkoista saa kunnon korvaukset eikä tarvitse vetää "rakkaudesta lajiin".
 
Ei ollut ainakaan itsellä mikään kaksinen korvaus isossa teollisuusyrityksessä ylempänä toimihenkilönä työmatkoja tehdessä, joten reissaaminen oli lähinnä ylimääräistä harmia. Vastikään teollisuudesta IT-alalle hypänneenä matkustus on vanhaan verrattuna yhtä juhlaa, kun työmatkoista saa kunnon korvaukset eikä tarvitse vetää "rakkaudesta lajiin".
IT-alalla vielä kun olin suomessa duunissa niin about kaikki oli ylempiä toimihenkilöitä. Matkustuskäytännöt oli ylemmän toimihenkilön tes ja parannuksia siihen sai vain tinkaamalla tai jos matkustusaika oli asiakkaan kanssa sovittu työajaksi/korvattavaksi. Toki yksittäisten yritysten käytäntö voi suosia työntekijää enemmän kuin perus tes.
 
IT-alalla vielä kun olin suomessa duunissa niin about kaikki oli ylempiä toimihenkilöitä. Matkustuskäytännöt oli ylemmän toimihenkilön tes ja parannuksia siihen sai vain tinkaamalla tai jos matkustusaika oli asiakkaan kanssa sovittu työajaksi/korvattavaksi. Toki yksittäisten yritysten käytäntö voi suosia työntekijää enemmän kuin perus tes.
Harvemmin on ollut vastaan tässä 20 vuoden aikana kun grindannu yhtäjaksoisesti IT-alalla, että olisi ylempiä toimihenkilöitä arkkitehtiä tai linjaesimiehiä matalammalla tasolla. Yksi poikkeava yritys on tullut vastaan tuossa, missä normi koodari on koulun penkiltä taloon tullessa jo ylempi.

Itse sennuarkkarina ollut on-off työsuhteissa sekä toimihenkilönä että ylempänä toimihenkilönä. Noissakin missä ylempänä on ollut työsopimuksessa työajat määriteltynä, mutta vaihtelevasti matkustusajat.
 
Nykyisin taitaa olla it-alalla iso osa tietoalan tessin piirissä, siinä taisi olla matkustus palkallista. Tosin aika monessa työsopparissa sitten on ehtoa, että ei makseta, sisältyy palkkaan. Aika harvoin on mainintaa, että millainen osuus palkasta sen matkustamisen kuittaa, eli sikäli ihan pelleilyä.
 
Mielenkiintoista kyllä, että joissain työpaikoissa ja työehtosopimuksissa pitäisi työmatkailu hoitaa omalla vapaa-ajalla ilman korvausta? Luulin, että automaattisesti matkatunnit merkataan aina ja reissu starttaa siitä kun kotiovi menee perässä kiinni ja loppuu siihen kun kotiovi taas aukeaa reissun päätteeksi. Toki hotellissa nukkumisesta en laskuta firmaa. Siltikään ei houkuta matkustaa kun ainakin meillä noista saa vaan ihan normaaleja tunteja pankkiin.
Se tulee kyllä ihan työaikalaista ja sen 2. Luvun 3 pykälän kirjauksesta. Jos jossain tessissä on sovittu toisin, se on sill8in paremmin kuin mitä laki edellyttää. Eli lain minimiä paremmin voi sopia, muttei huonommin.

 
Nykyisin taitaa olla it-alalla iso osa tietoalan tessin piirissä, siinä taisi olla matkustus palkallista.
Nykyisin tuo TES ei ole enää yleissitova, joten sen kattavuus on pienempi kuin aiemmin. Se sisältää matka-ajan korvaamisen, mutta siitä voidaan sopia myös paikallisesti toisin.
 
Olen itse perusjärjestelmäasiantuntijana atk-hommissa, ja kolmessa viime työpaikassa ylemmän toimihenkilön sopparilla. Taitaa olla yleistä firmoissa, jotka eivät ole atk-taloja. Onneksi ei ole ollut kovin paljon matkustelua, tai sitten reissut on osuneet työpäivän kohdalle ja pysyneet pääosin työajalla.
 
Useammalla eri (ei-IT) alalla työskennelleenä yleensä se perusinsinööri on jo ollut ylempi. Matkoja korvattu vaihtelevasti sen mukaan mitä liitot saaneet tessiin ujutettua. Nykyisen tessin alla ihan yrityiskohtaista miten korvataan. Osalla ei, osalla osittain, osalla kokonaan.
 
Nytkun vielä lentäminenkin kiellettiin niin junalla pitäisi ja sehän ottaa aina yhden kokonaisen työpäivän täältä pohjoisesta pää-Heseen. Tohon loppui mun matkustamiset, esimies ymmärtää kyllä. Ei ketään voi pakottaa omalla ajalla matkustamaan päivää yhteen suuntaan.
Itse olen hoitanut tämän siten, että lähden edellisenä päivänä ns. virka-aikana, jolloin ei tarvitse yötä myöten matkustella. Toisaalta taas viimeisenä päivänä hoidetaan aamulla palaverit ns. loppuun ja lähdetään matkustamaan taas kotia työpäivän puitteissa.
 
Harvemmin on ollut vastaan tässä 20 vuoden aikana kun grindannu yhtäjaksoisesti IT-alalla, että olisi ylempiä toimihenkilöitä arkkitehtiä tai linjaesimiehiä matalammalla tasolla. Yksi poikkeava yritys on tullut vastaan tuossa, missä normi koodari on koulun penkiltä taloon tullessa jo ylempi.

Itse sennuarkkarina ollut on-off työsuhteissa sekä toimihenkilönä että ylempänä toimihenkilönä. Noissakin missä ylempänä on ollut työsopimuksessa työajat määriteltynä, mutta vaihtelevasti matkustusajat.
Itsellä kokemusta 25 vuotta esim. Nokia, Siemens, yms. vastaavat firmat ohjelmistokehitykseen liittyvien tehtävien parissa. Kyllä niissä on heti rivikoodarit ja vastaavat olleet ylempiä toimihenkilöitä.
e: karsittu listaa excelöinnin vaikeuttamiseksi
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ylemmät toimihenkilöt saavat työajan ulkopuolella matkustamisesta korvauksen, jos matkustaminen menee tarpeeksi monta tuntia normaalin työajan ulkopuolelle. Korvauksen suuruus verojen jälkeen on kotimaan päivärahan luokkaa. Korvaukseen tulee korotus, jos menee yölle asti. Viikonlopun puolelle menemisestä vielä lisäkorotus.
 
Useammalla eri (ei-IT) alalla työskennelleenä yleensä se perusinsinööri on jo ollut ylempi. Matkoja korvattu vaihtelevasti sen mukaan mitä liitot saaneet tessiin ujutettua. Nykyisen tessin alla ihan yrityiskohtaista miten korvataan. Osalla ei, osalla osittain, osalla kokonaan.

Sama kokemus itsellä. Perus ei-IT-insinöörinä kolmessa eri yli 1000 henkilöä työllistävässä yrityksessä kaikki insinöörit ovat automaattisesti olleet ylempiä toimihenkilöitä. Nykyiseen paikkaan tulin tosin projarina, niin en tiedä koskeeko myös rivi-insinöörejä.

Omat matkustelut ajoitan mahdollisimman paljon työajalle ja loput laitan tunti-tunnista ylitöiksi. Keväällä syntyvän esikoisen myötä matkustelun mielekkyys alkaa varmaan laskemaan, vaikka matkapäiviä ei olekaan kuin noin viikon verran kuukaudessa.
 
Mitä pitäisi osata ottaa sitten huomioon jos siirretään toimihenkilöstä ylemmäksi toimihenkilöksi? Selvästi ainakin palkan pitäisi nousta matkustuksen verran, koska näistä ei enää korvauksia saa. Onko jotain muuta huomioitavaa?
 
Mitä pitäisi osata ottaa sitten huomioon jos siirretään toimihenkilöstä ylemmäksi toimihenkilöksi? Selvästi ainakin palkan pitäisi nousta matkustuksen verran, koska näistä ei enää korvauksia saa. Onko jotain muuta huomioitavaa?

TESistä riippuen eroa voi olla myös siinä miten ylitöitä, lisätöitä ja mahdollisia viikonloppuja korvataan, tai tarkemmin ei korvata. Eli jos oletus on että joudut tekemään ylitöitä tai viikonloppukeikkoja tms. eikä niistä enää korvata mitään niin palkkapyyntö sen mukaiseksi että ne on huomioitu pohjapalkassa. Ja toki ne omat TESit koskien näitä kannattaa lukea läpi ja katsoa löytyykö sieltä jotain merkittäviä eroja toimihenkilöiden ja ylempien välillä.
 
Nykyisin tuo TES ei ole enää yleissitova, joten sen kattavuus on pienempi kuin aiemmin. Se sisältää matka-ajan korvaamisen, mutta siitä voidaan sopia myös paikallisesti toisin.
Joo, sitovuus tosiaan lienee jonkin verran pienempi ja firmakohtaisissa ainakaan konsulteilla lienee harvemmin palkallinen matkustus. Onneksi covid muutenkin järkevöitti matkustusta. Näppituntumalla harvemmin enää lennätetään parin tunnin palaveriin satelliittitoimistoilta.
 
Kollegalla oli ainakin ylempänä TH:nä 6kk irtisanomisaika, se meinasi hieman ahdistaa kun kävi lähtöä miettimään. Toki näissäkin luultavasti eroa alakohtaisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 409
Viestejä
4 887 782
Jäsenet
78 803
Uusin jäsen
DixieRebel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom