Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Kyselisin, että onko kenelläkään kokemusta tuotantoinsinöörin palkkauksesta? Olisi mahdollisesti tarjolla tuotantoinsinöörin roolia kaukolämmöntuotannossa, jossa vastuulla on voimalaitoksien tuotanto, huolto ja huoltotiimin esimies tehtävät. Tarkemmin aukeaa ensiviikon haastattelussa ja laitoin palkkatoiveeksi 4500e/kk, mutta mietin, että onko liian matala suhteessa vastuuseen.
Meidän isohkolla metsäteollisuuden tehtaalla nuo päälliköiden palkat bonusten kanssa olleet sen 70-80k vuoteen. Eli yksiköiden päälliköt, kuten tuo kunnossapidon päällikkö. Tehtaan johtajalla olikin sitten jotain 160k€.
 
Kirjotellaas tänne vähän omia kokemuksia, ehkä joku saa näistä jotain hyötyä. Alunperin datanomin papereilla suoraan duuniin IT-tukihenkilöksi 2100€/kk palkalla, joka nousi vuoden jälkeen 2300€/kk.
Pari vuotta sitä jaksoin kunnes totesin, että lähdempä opiskelemaan lisää ja nyt yliopistossa kolmas vuosi menossa ohjelmistotuotannon parissa.

En ole koskaan seurannut TEKin palkkasuosituksia vaan pyytäny aina enemmän, mutta tottakai niistä on hyötyä mikäli ei tiedä yhtään paljon voi pyytää palkkaa.
Ensimmäinen työpaikkani opiskelijana oli osa-aikaisena koodarina reactin parissa 16€/t. Aloitan nyt uudessa työpaikassa osa-aikaisena software engineer nimikkeellä ja kesällä sitten täydet tunnit. Haastattelussa sanoin suoraan, että päätoimiseksi koodariksi en halua johon totesivat ok keksitään jotain muuta. Palkkatoiveena pyysin 18€/t johon sain vastauksen "aika paljon korkeampi kuin TEKin suositus". Vastasin vain, että katso se hakemus/cv uudestaan en hakenut mitään harjoittelijan paikkaa. Tuon kommentin jälkeen palkkatoive meni suoraan läpi, olisi vissiin pitäny pyytää vielä enemmän.
Sain siis piilotyöpaikan ja pääsin osaksi muutaman henkilön IT-tiimiä.

Päivitellääs tänne, eli nykyinen tilanne diplomityötä vaille valmistuminen. Joulukuussa aloitin lähettelemään avoimia hakemuksia ja etsimään piilotyöpaikkoja. Kahdessa haastattelussa kerkesin käydä ja
viime viikolla sain työtarjouksen 4200€/kk + diplomityön tekeminen samaan paikkaan sekä siirtyminen tietoturva puolelle.
 
Isohkossa teräs-yhtiössä vuorokunnossapidossa 10 vuoden työkokemuksella 60k ilman ylitöitä. 4x12h työpäivää ja kuusi päivää vapaalla. Välillä vaseliinia boksereissa asti mutta pääasiassa työ erittäin vaihtelevaa ja mieluista.
Miten maksetaan vuorolisät esim tuolta yövuorolta?
 
Jei, seuraavaan palkkaan +1.3%. Kyllä kelpaa taas.
Jep, n. 66€ bruttona lisää peruspalkkaan. Nettona jää korotuksesta käteen reilu 30€.
Ylitöiden ja bonusten kanssa viime vuoden ansiot oli 90k€. Jos ei ihmeitä tapahdu, niin tänä vuonna pitäisi olla aikalailla samat tulot.
Työt on IT -asiantuntija/koodarihommia teollisuuden parissa. Työkokemusta alalta n. 15vuotta.
 
Pakko kysyä täällä ihmisiltä jotka osaa. Vapaa autoetua olisi nyt pukkaamassa työnantajalta ja itseäni se ei voisi vähempää kiinnostaa. Onko mitään perustetta miksi tällaiseen on ns. pakko suostua eikä vaan ottaa sitä ennemmin rahana? Syynä on toki se, että joutuu valitsemaan autoista jotka ei itseäni kiinnosta ja ajot kun ovat luokkaa 11-15tkm per vuosi, ei tuosta juuri mitään hyödy. Suosin työmatkailussa joukkoliikennettä vaikken Hesassa asukaan ja taloudessa nyt jo kaksi autoa joista maksettavaa yhteensä jäljellä enää ~15ke, jotka halutessaan voisi kuitata poiskin. Takuullisia molemmat. En vaan näe mitään järkeä miksi joku Skoda tai Volkswagen tai Audi olisi mielekäs vaihtoehto, kun ei ole mitään mielenkiintoa omistaa mitään noista.

Lähinnä kysymys kuuluu, kuinka neuvotella palkka sen vapaan autoedun sijaan. Rahalla saa ja tekee enemmän, kuin ajaa jollain A6:lla.
 
Pakko kysyä täällä ihmisiltä jotka osaa. Vapaa autoetua olisi nyt pukkaamassa työnantajalta ja itseäni se ei voisi vähempää kiinnostaa. Onko mitään perustetta miksi tällaiseen on ns. pakko suostua eikä vaan ottaa sitä ennemmin rahana? Syynä on toki se, että joutuu valitsemaan autoista jotka ei itseäni kiinnosta ja ajot kun ovat luokkaa 11-15tkm per vuosi, ei tuosta juuri mitään hyödy. Suosin työmatkailussa joukkoliikennettä vaikken Hesassa asukaan ja taloudessa nyt jo kaksi autoa joista maksettavaa yhteensä jäljellä enää ~15ke, jotka halutessaan voisi kuitata poiskin. Takuullisia molemmat. En vaan näe mitään järkeä miksi joku Skoda tai Volkswagen tai Audi olisi mielekäs vaihtoehto, kun ei ole mitään mielenkiintoa omistaa mitään noista.

Lähinnä kysymys kuuluu, kuinka neuvotella palkka sen vapaan autoedun sijaan. Rahalla saa ja tekee enemmän, kuin ajaa jollain A6:lla.
15tkm siis työajoja?
 
15tkm siis työajoja?

Ei todellakaan, työajoja tulee hyvä jos edes 3tkm vuoteen. VR:llä menee 70% kaikista työajoista ja nekin yleensä kohti pääkaupunkiseutua. Siksi tämä onkin täysin turhaa mielestäni, mutta ilmeisesti tähän positioon "kuuluu ottaa vapaa autoetu".
 
Ei todellakaan, työajoja tulee hyvä jos edes 3tkm vuoteen. VR:llä menee 70% kaikista työajoista ja nekin yleensä kohti pääkaupunkiseutua. Siksi tämä onkin täysin turhaa mielestäni, mutta ilmeisesti tähän positioon "kuuluu ottaa vapaa autoetu".

Kuulostaa aika hiton oudolta pakottamiselta, sano vaan että ei kiitos. Toisaalta kyllähän noi VAGin uudet sähköautot ois erittäin jees, että ei muuta ku ID7/Q4-etron/Enyaq tulille!
 
sano vaan että ei kiitos.
ymmärtääkseeni se olisi etu jonka verotusarvo lisättäisiin palkanpäälle. Päättelen siitä että olisi halua ennemmin saada etu rahana. Eli jollain tapaa se olisi tyhmää olla ottamatta kun saisi ilmaisen auton mutta ennemmin ottaisi senkin rahana.
 
Kuulostaa aika hiton oudolta pakottamiselta, sano vaan että ei kiitos. Toisaalta kyllähän noi VAGin uudet sähköautot ois erittäin jees, että ei muuta ku ID7/Q4-etron/Enyaq tulille!
Jos vaihtoehtona ei todellakaan ole edes vähän pienempää kuukausittaista kulkuneuvomaksua palkan päälle, niin tuo vapaa autoetu kannattaa ottaa jo pelkästään eläkekertymän vuoksi :) Sitten pitää vain keksiä jotain muuta käyttöä esim. jo olemassaolevalle autolle, tai sitten tuolle liisarille.

Plus palkankorotuksetkin saatetaan laskea tuo autoetu mukaanlukien, jolloin siitä saa myös hyötyä.

Tietty jos tuota ei saa mitenkään hyödynnettyä, niin takkiin tulee veroprosentin kautta.
 
Meillä myyntipuolella ei ollut vaihtoehtoa muuta kun ottaa vapaa autoetu. Politiikka on, että oman auton käytöstä ei makseta kilometrejä koska pahimmillaan niitä myyjillä voi olla jopa 50tkm vuodessa.
 
Takuullisia molemmat. En vaan näe mitään järkeä miksi joku Skoda tai Volkswagen tai Audi olisi mielekäs vaihtoehto, kun ei ole mitään mielenkiintoa omistaa mitään noista.
Eikö tässä kannattaisi talouden tämän hetkiset autot myydä ja ottaa työsuhdeauto?

Millainen politiikka teillä on työsuhdeauton kanssa? Oletko laskenut paljonko se auton pitäminen tuo sinulle kustannuksia omasta rahasta?

Itse hyppisin innosta jos saisin uuden täyssähköauton ja se rasittaisi omaa palkkapussiani vain 500€ nykyisen 800-1000€/kk sijaan.
 
Eikö tässä kannattaisi talouden tämän hetkiset autot myydä ja ottaa työsuhdeauto?

Millainen politiikka teillä on työsuhdeauton kanssa? Oletko laskenut paljonko se auton pitäminen tuo sinulle kustannuksia omasta rahasta?

Itse hyppisin innosta jos saisin uuden täyssähköauton ja se rasittaisi omaa palkkapussiani vain 500€ nykyisen 800-1000€/kk sijaan.
Tässä on vähän se, että halutessani molemmat talouden autot saa velattomaksi ilman, että se tekisi minkäänlaista lovea mihinkään. Nykyään makselen ~450€ omastani ja toisesta tulee ~280€ kuussa. Toinen plugari ja toinen täyssähkö. Molemmissa tooooodella halpa laina, koska ostettu silloin kun sai näitä "nollatarjouksia" eli todellinen vuosikorko jotain 1.2% tms. Tuossa jos laskee kummankin kuukausittaiset kulut eli sen 730€/kk mitä menee lyhennyksiin ja sitten jokunen kymppi sähköihin (molempia voi ladata töissä ilimatteeksi) ja aina vähän väliä eli tyyliin kerran kuussa plugarin tankkaaminen joka on n. 80€. Tuosta menee ehkä se 810€/kk plus toki vakuutukset ja muut. Ja tämä kahdelle autolle, jotka ovat alle kolmen vuoden ikäisiä molemmat. Joten jos korvaan vain omani, niin takkiin tulee ja kaupanpäälle se vitutus että ajaa jollain millä ei halua ajaa. Rahallisesti hyödyn mielestäni enemmän jos saman saisi rahana, koska silloin sen voi pistää kiinni rahastoihin tai muihin tai muuten vaan lähteä lomalle perheen kanssa.
 
Meillä myyntipuolella ei ollut vaihtoehtoa muuta kun ottaa vapaa autoetu. Politiikka on, että oman auton käytöstä ei makseta kilometrejä koska pahimmillaan niitä myyjillä voi olla jopa 50tkm vuodessa.

Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?
 
Ei se autoetu ilmainen kuitenkaan ole, verot siitäkin joutuu maksamaan. Eli jos autoa ei todellakaan tarvitse, niin turhahan se etu on.
 
Ei se autoetu ilmainen kuitenkaan ole, verot siitäkin joutuu maksamaan. Eli jos autoa ei todellakaan tarvitse, niin turhahan se etu on.

Ja jos siitä ei voi kieltäytyä ni vitutus pitää vaan niellä ja laittaa oma auto kiertoon. Mutta onhan toi outo tilanne, että työnantaja pakottaa pienempään nettopalkkaan. Luulis että toi ois neuvoteltavissa oleva juttu, että ei ois ainakaan pakko ottaa.
 
Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.

Eli itselle tuo on ihan win win tilanne vaikka siitä sen 400-450€/kk menee veroihin. Oman auton kustannukset oli kuitenkin enemmän kun tuon per kk. Samalla reilusti korkeampi palkka ja autoedun takia vielä korkeampi eläkekertymä.
 
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.

Eli itselle tuo on ihan win win tilanne vaikka siitä sen 400-450€/kk menee veroihin. Oman auton kustannukset oli kuitenkin enemmän kun tuon per kk. Samalla reilusti korkeampi palkka ja autoedun takia vielä korkeampi eläkekertymä.

Ei tartte kyl kummonen auto että menee joku 400e kuukaudessa veroihin, vakuutuksiin, huoltoihin, renkaisiin ja polttoaineisiin. Mulla esim. menee jo sellaset 200e pelkkään diisseliin, vaikka aika maltilliset 2000km/kk tulis arkiajoa. Ja auto on 11v vanha.

Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
 
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.
Niin jos on vapaa autoetu, mutta vaihtoehtona on myös että työntekijä maksaa "bensat" omista ajoista.
Taisi olla vielä niin, että verotusarvoakin voi säätää jos omia ajoja on vähän, mutta vaatii jonkinlaista verottajalle kelpaavaa ajopäiväkirjaa...
 
Minkälaisia soppareita noi autoedut on? Rajataanko niissä mitä on ”oma käyttö”. Jos ajatellaan hypoteettisesti, että käyttää autoa viikonloppuisin Uber kuljetuksiin niin onko tuommoinen kielletty? Moraalisesti aika epäilyttävää, mutta jos tuommoista ei ole suoraan kielletty niin ei kai sille kukaan mitään voi?
 
Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
Tarvitse olla kuin 50 kilsaa töihin niin on puolet jo kasassa ilman kauppa- tai harrastusajoja. Itsekin vedin yhdessä vaiheessa jotain 30 tonnia vuoteen ilman varsinaisia työajoja.

Mutta jos ajatellaan jotain myyntimiestä joka käy yrityksissä pyörimässä niin Helsingistä kerta viikkoon Turkuun ja kerta viikkoon Tampereelle on jo 40 tonnia vuoteen. Onhan se ihan perkeleesti, mutta kyllä jotkut painaa ja työnantaja suorastaan yllyttää siihen, mutta kyllähän teams jne. on alkanut noita ajoja korvaamaan...
 
Tarvitse olla kuin 50 kilsaa töihin niin on puolet jo kasassa ilman kauppa- tai harrastusajoja. Itsekin vedin yhdessä vaiheessa jotain 30 tonnia vuoteen ilman varsinaisia työajoja.
Mulla tuli nyt uudella autolla 30tkm vuoteen vaikka työmatka ja kauppamatka on molemmat 4km suuntaansa. Työajoja ei ole ollenkaan. Käytännössä siis pelkkiä vapaa-ajan rullailuja erilaisiin paikkoihin (harrastuksiin, erilaisiin kauppoihin, kesälomareissuille).
 
Ei tartte kyl kummonen auto että menee joku 400e kuukaudessa veroihin, vakuutuksiin, huoltoihin, renkaisiin ja polttoaineisiin. Mulla esim. menee jo sellaset 200e pelkkään diisseliin, vaikka aika maltilliset 2000km/kk tulis arkiajoa. Ja auto on 11v vanha.

Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
Itsellä ei tuollaisia tule läheskään kun en myyjänä ole vaan teknisenä asiantuntijana. Mutta teollisuuteen myydään lastuavia työkaluja ja pahimmillaan myyjällä voi olla alueena koko Suomi. Meillä ei ole, mutta tiedän firmoja joissa on. Joten siitä kyllä vuositasolla kertyy kilometrejä paljon. Asiakaskäynnit on kuitenkin aika tärkeitä myynnin edistäjiä.
 
Ja jos siitä ei voi kieltäytyä ni vitutus pitää vaan niellä ja laittaa oma auto kiertoon. Mutta onhan toi outo tilanne, että työnantaja pakottaa pienempään nettopalkkaan. Luulis että toi ois neuvoteltavissa oleva juttu, että ei ois ainakaan pakko ottaa.
Älä muuta sano. Dirikkatasolla on "sovittu että on firman auto". Ymmärtäisin tämän jos a) autoa tarvitsisi muuhun toimintaan b) ei olisi ennestään autoa. Ja nuo vaihtoehdot on nyt vielä sellaista peruskauraa, ettei innosta mikään omistajuus ollenkaan. Yritän ainakin itse neuvotella, etten autoa saa vaan vapaan autoedun verran ihan käteisenä. Jos taas sen Audin joudun ottamaan, ajan sitä kuin vierasta sikaa säälimättä yhtään koko liisarin ajan. En varmaan edes pesisi tai imuroisi koko paskaa. Ei siinä pienet lommotkaan haittaisi tai mitkään, et sikälihän se olisi ihan pätevä vehje. Saisi vanteetkin kanttari-ihottumaa eikä vituttaisi ollenkaan toisin kuin oman auton tapauksessa.

Ilmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.
 
lmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.

Autoetu voi olla työntekijällekin hyvä diili jos sitä autoa tarvitsee joka tapauksessa, sitten ajaa firman tarjoamalla liisarilla oman auton sijaan. Jos taas sitä autoa ei tarvitse, niin sitten se ei tietty ole kovin hyvä etu.

Työnantajan kannalta autoedun tarjoaminen voi olla palkan maksamista halvempaa koska firma saa vähentää liisausmaksut kuluina, joten autoedun tilalle ei rahapalkkaa varmaan saa ainakaan 1:1 suhteella. Toki kannattaa kysyä mahdollisuutta saada etu mieluummin rahana koska autot on jo omasta takaa eikä enempää tarvitse.
 
Älä muuta sano. Dirikkatasolla on "sovittu että on firman auto". Ymmärtäisin tämän jos a) autoa tarvitsisi muuhun toimintaan b) ei olisi ennestään autoa. Ja nuo vaihtoehdot on nyt vielä sellaista peruskauraa, ettei innosta mikään omistajuus ollenkaan. Yritän ainakin itse neuvotella, etten autoa saa vaan vapaan autoedun verran ihan käteisenä. Jos taas sen Audin joudun ottamaan, ajan sitä kuin vierasta sikaa säälimättä yhtään koko liisarin ajan. En varmaan edes pesisi tai imuroisi koko paskaa. Ei siinä pienet lommotkaan haittaisi tai mitkään, et sikälihän se olisi ihan pätevä vehje. Saisi vanteetkin kanttari-ihottumaa eikä vituttaisi ollenkaan toisin kuin oman auton tapauksessa.

Ilmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.

On se "palkka" edullisempaa maksaa autona kuin rahana työnantajalle niin voi olla vaikea saada etuusen verran lisää palkkaa.
 
Autoetu voi olla työntekijällekin hyvä diili jos sitä autoa tarvitsee joka tapauksessa, sitten ajaa firman tarjoamalla liisarilla oman auton sijaan. Jos taas sitä autoa ei tarvitse, niin sitten se ei tietty ole kovin hyvä etu.

Työnantajan kannalta autoedun tarjoaminen voi olla palkan maksamista halvempaa koska firma saa vähentää liisausmaksut kuluina, joten autoedun tilalle ei rahapalkkaa varmaan saa ainakaan 1:1 suhteella. Toki kannattaa kysyä mahdollisuutta saada etu mieluummin rahana koska autot on jo omasta takaa eikä enempää tarvitse.
Tuossa ihmettelin auton pakottamista jos kilsoja on n vähän, että 15t vuodessa? Meillä firman auto myös pakotettu, mutta kilsoja tulee 30-40t vuoteen + omat ajot. Ihan päivänselvää, että firmalle halvempaa näin kun maksaa kilsakorvauksia. Onhan tuon kallis kun perkele verotuksellisesti ja taitaisi oma palkka olla n 500-600e kuussa enemmän käteen ilman autoa, mutta näillä penkinkulutuksilla ihan kiva ajaa uudella kaaralla huolettomasti. Eikä tarvitse miettiä autoilun kuluja.
 
Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?

Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa. Käyttöautoedussa saa jotain luokkaa 0,15€/km, joka just ja just kattaa pikkubensaturbon, mutta silti joutuu käytännössä maksamaan kuitenkin ne kilometrit mitkä kuluu työmatkoihin.
 
Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa. Käyttöautoedussa saa jotain luokkaa 0,15€/km, joka just ja just kattaa pikkubensaturbon, mutta silti joutuu käytännössä maksamaan kuitenkin ne kilometrit mitkä kuluu työmatkoihin.
Tais vuoden alusta laskea jopa 0,13snt/km
 
Kun nyt on aiheena niin jos yrittäjänä ottaa itselle vapaan autoedun, niin onko edellytyksenä, että työajoja on (joku määrä)?
 
On se "palkka" edullisempaa maksaa autona kuin rahana työnantajalle niin voi olla vaikea saada etuusen verran lisää palkkaa.
En mä tiedä onko tässä merkittävää eroa, 500 euron kulu auton muodossa tai palkkana. Palkoista sitten vielä sivukulut mutta tuskinpa paljon tuntuu enää.
 
Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa.

Kuriositeettina voi saada vapaassa autoedusta myös kilometrikorvaukset, mutta vaatii 2 työnantajaa. 1. työnantajalta otetaan vapaa autoetu. Sitten sillä autolla ajetaan 2. työnantajan työajoja ja niistä otetaan lisäksi kilometrikorvaus. Tämän hyväksyttävyydestä on ihan korkeimman hallinto-oikeuden päätös olemassa.

Kun nyt on aiheena niin jos yrittäjänä ottaa itselle vapaan autoedun, niin onko edellytyksenä, että työajoja on (joku määrä)?

Oy:ssä auto on joka tapauksessa osakeyhtiön, jos siitä haluaa vähennyksiä tehdä. Tuolloin ne yksityisajot pitää tehdä joka tapauksessa autoetuna tai käyttöetuna yksityishenkilölle, jos firman autolla meinaa ajaa omia ajoja. Tämä riippumatta kilometrimääristä.

Tmi riippuu siitä miten paljon ajoja yksityis- vs työajoja tulee. Auto kuuluu tuolloin yksityishenkilölle, jota tavallaan lainataan yrityksen käyttöön. Jos työajoja yli 50 %, voi vähentää tuloksesta kaikki auton kulut siltä osin kuin prosentuaalisesti niitä kertyy toiminimelle (esim ajat 90 % työajoja, joten 90 % kaikista auton kuluista kuuluu toiminimelle). Halutessaan voi toki käyttää myös tuota verottajan kilometrikorvausta tuolloinkin. Jos työajoja alle 50 %, pitää vähentää tuloksesta kilometrikorvauksen mukaisena summana.
 
Kuriositeettina voi saada vapaassa autoedusta myös kilometrikorvaukset, mutta vaatii 2 työnantajaa. 1. työnantajalta otetaan vapaa autoetu. Sitten sillä autolla ajetaan 2. työnantajan työajoja ja niistä otetaan lisäksi kilometrikorvaus. Tämän hyväksyttävyydestä on ihan korkeimman hallinto-oikeuden päätös olemassa.



Oy:ssä auto on joka tapauksessa osakeyhtiön, jos siitä haluaa vähennyksiä tehdä. Tuolloin ne yksityisajot pitää tehdä joka tapauksessa autoetuna tai käyttöetuna yksityishenkilölle, jos firman autolla meinaa ajaa omia ajoja. Tämä riippumatta kilometrimääristä.

Tmi riippuu siitä miten paljon ajoja yksityis- vs työajoja tulee. Auto kuuluu tuolloin yksityishenkilölle, jota tavallaan lainataan yrityksen käyttöön. Jos työajoja yli 50 %, voi vähentää tuloksesta kaikki auton kulut siltä osin kuin prosentuaalisesti niitä kertyy toiminimelle (esim ajat 90 % työajoja, joten 90 % kaikista auton kuluista kuuluu toiminimelle). Halutessaan voi toki käyttää myös tuota verottajan kilometrikorvausta tuolloinkin. Jos työajoja alle 50 %, pitää vähentää tuloksesta kilometrikorvauksen mukaisena summana.
Mitenhän tämä toimisi jos työnantajalla on kaksi firmaa ja sama työntekijä on molemmissa töissä? Itse ajelen työajot omalla autolla ja verottomia korvauksia tulee joku 2000€/kk muun palkan päälle. Kelpaisi tuon lisäksi saada autokin"toisista" töistä. ;)
 
Kokonainen sivu taas vaihteeksi muuta kuin palkoista keskustelemista, painukaa nyt vittuun tuon turhan OT:n kanssa
4200-jotain euroa kuussa, about tonnin noussut 2021 jälkeen
 
Huomautus - asiaton käytös ja provosointi, keskity asialliseen keskusteluun
Oikein hienoa. Nyt kun vielä kerrot mikä ammatti ja mikä homma ja mikä kokemus. Muuten ei ole kovin kaksinen informaatioarvo tuollakaan.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Softainsinööri, 5V
 
Kokonainen sivu taas vaihteeksi muuta kuin palkoista keskustelemista, painukaa nyt vittuun tuon turhan OT:n kanssa
4200-jotain euroa kuussa, about tonnin noussut 2021 jälkeen
Keskustelu on ollut autoedusta ja se on osa palkkanmuodostumista. Ihan täysin asiallista ja hyödyllistä keskustelua, mistä joku voi oppiakin jotain.

Mistäköhän pitäisi sitten keskustella? Ketään tuskin kiinnostaa anonyymien henkilöiden heitot omista palkkatuloistaan nimeämättömistä firmoista, joita tässäkin ketjussa on heitelty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 616
Viestejä
4 887 370
Jäsenet
78 850
Uusin jäsen
torittajamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom