Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä myyntipuolella ei ollut vaihtoehtoa muuta kun ottaa vapaa autoetu. Politiikka on, että oman auton käytöstä ei makseta kilometrejä koska pahimmillaan niitä myyjillä voi olla jopa 50tkm vuodessa.

Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?
 
Ei se autoetu ilmainen kuitenkaan ole, verot siitäkin joutuu maksamaan. Eli jos autoa ei todellakaan tarvitse, niin turhahan se etu on.
 
Ei se autoetu ilmainen kuitenkaan ole, verot siitäkin joutuu maksamaan. Eli jos autoa ei todellakaan tarvitse, niin turhahan se etu on.

Ja jos siitä ei voi kieltäytyä ni vitutus pitää vaan niellä ja laittaa oma auto kiertoon. Mutta onhan toi outo tilanne, että työnantaja pakottaa pienempään nettopalkkaan. Luulis että toi ois neuvoteltavissa oleva juttu, että ei ois ainakaan pakko ottaa.
 
Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.

Eli itselle tuo on ihan win win tilanne vaikka siitä sen 400-450€/kk menee veroihin. Oman auton kustannukset oli kuitenkin enemmän kun tuon per kk. Samalla reilusti korkeampi palkka ja autoedun takia vielä korkeampi eläkekertymä.
 
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.

Eli itselle tuo on ihan win win tilanne vaikka siitä sen 400-450€/kk menee veroihin. Oman auton kustannukset oli kuitenkin enemmän kun tuon per kk. Samalla reilusti korkeampi palkka ja autoedun takia vielä korkeampi eläkekertymä.

Ei tartte kyl kummonen auto että menee joku 400e kuukaudessa veroihin, vakuutuksiin, huoltoihin, renkaisiin ja polttoaineisiin. Mulla esim. menee jo sellaset 200e pelkkään diisseliin, vaikka aika maltilliset 2000km/kk tulis arkiajoa. Ja auto on 11v vanha.

Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
 
Juu, kaikki kustannukset firman piikkiin. Itse ei tarvi maksaa mistään, kotilatauskin hyvitettään kun plugari kyseessä.
Niin jos on vapaa autoetu, mutta vaihtoehtona on myös että työntekijä maksaa "bensat" omista ajoista.
Taisi olla vielä niin, että verotusarvoakin voi säätää jos omia ajoja on vähän, mutta vaatii jonkinlaista verottajalle kelpaavaa ajopäiväkirjaa...
 
Minkälaisia soppareita noi autoedut on? Rajataanko niissä mitä on ”oma käyttö”. Jos ajatellaan hypoteettisesti, että käyttää autoa viikonloppuisin Uber kuljetuksiin niin onko tuommoinen kielletty? Moraalisesti aika epäilyttävää, mutta jos tuommoista ei ole suoraan kielletty niin ei kai sille kukaan mitään voi?
 
Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
Tarvitse olla kuin 50 kilsaa töihin niin on puolet jo kasassa ilman kauppa- tai harrastusajoja. Itsekin vedin yhdessä vaiheessa jotain 30 tonnia vuoteen ilman varsinaisia työajoja.

Mutta jos ajatellaan jotain myyntimiestä joka käy yrityksissä pyörimässä niin Helsingistä kerta viikkoon Turkuun ja kerta viikkoon Tampereelle on jo 40 tonnia vuoteen. Onhan se ihan perkeleesti, mutta kyllä jotkut painaa ja työnantaja suorastaan yllyttää siihen, mutta kyllähän teams jne. on alkanut noita ajoja korvaamaan...
 
Tarvitse olla kuin 50 kilsaa töihin niin on puolet jo kasassa ilman kauppa- tai harrastusajoja. Itsekin vedin yhdessä vaiheessa jotain 30 tonnia vuoteen ilman varsinaisia työajoja.
Mulla tuli nyt uudella autolla 30tkm vuoteen vaikka työmatka ja kauppamatka on molemmat 4km suuntaansa. Työajoja ei ole ollenkaan. Käytännössä siis pelkkiä vapaa-ajan rullailuja erilaisiin paikkoihin (harrastuksiin, erilaisiin kauppoihin, kesälomareissuille).
 
Ei tartte kyl kummonen auto että menee joku 400e kuukaudessa veroihin, vakuutuksiin, huoltoihin, renkaisiin ja polttoaineisiin. Mulla esim. menee jo sellaset 200e pelkkään diisseliin, vaikka aika maltilliset 2000km/kk tulis arkiajoa. Ja auto on 11v vanha.

Menee jo OT, mutta minkälaisesta ajosta/tarpeesta kertyy vuositasolla noin helvetisti (50tkm) kilsoja?
Itsellä ei tuollaisia tule läheskään kun en myyjänä ole vaan teknisenä asiantuntijana. Mutta teollisuuteen myydään lastuavia työkaluja ja pahimmillaan myyjällä voi olla alueena koko Suomi. Meillä ei ole, mutta tiedän firmoja joissa on. Joten siitä kyllä vuositasolla kertyy kilometrejä paljon. Asiakaskäynnit on kuitenkin aika tärkeitä myynnin edistäjiä.
 
Ja jos siitä ei voi kieltäytyä ni vitutus pitää vaan niellä ja laittaa oma auto kiertoon. Mutta onhan toi outo tilanne, että työnantaja pakottaa pienempään nettopalkkaan. Luulis että toi ois neuvoteltavissa oleva juttu, että ei ois ainakaan pakko ottaa.
Älä muuta sano. Dirikkatasolla on "sovittu että on firman auto". Ymmärtäisin tämän jos a) autoa tarvitsisi muuhun toimintaan b) ei olisi ennestään autoa. Ja nuo vaihtoehdot on nyt vielä sellaista peruskauraa, ettei innosta mikään omistajuus ollenkaan. Yritän ainakin itse neuvotella, etten autoa saa vaan vapaan autoedun verran ihan käteisenä. Jos taas sen Audin joudun ottamaan, ajan sitä kuin vierasta sikaa säälimättä yhtään koko liisarin ajan. En varmaan edes pesisi tai imuroisi koko paskaa. Ei siinä pienet lommotkaan haittaisi tai mitkään, et sikälihän se olisi ihan pätevä vehje. Saisi vanteetkin kanttari-ihottumaa eikä vituttaisi ollenkaan toisin kuin oman auton tapauksessa.

Ilmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.
 
lmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.

Autoetu voi olla työntekijällekin hyvä diili jos sitä autoa tarvitsee joka tapauksessa, sitten ajaa firman tarjoamalla liisarilla oman auton sijaan. Jos taas sitä autoa ei tarvitse, niin sitten se ei tietty ole kovin hyvä etu.

Työnantajan kannalta autoedun tarjoaminen voi olla palkan maksamista halvempaa koska firma saa vähentää liisausmaksut kuluina, joten autoedun tilalle ei rahapalkkaa varmaan saa ainakaan 1:1 suhteella. Toki kannattaa kysyä mahdollisuutta saada etu mieluummin rahana koska autot on jo omasta takaa eikä enempää tarvitse.
 
Älä muuta sano. Dirikkatasolla on "sovittu että on firman auto". Ymmärtäisin tämän jos a) autoa tarvitsisi muuhun toimintaan b) ei olisi ennestään autoa. Ja nuo vaihtoehdot on nyt vielä sellaista peruskauraa, ettei innosta mikään omistajuus ollenkaan. Yritän ainakin itse neuvotella, etten autoa saa vaan vapaan autoedun verran ihan käteisenä. Jos taas sen Audin joudun ottamaan, ajan sitä kuin vierasta sikaa säälimättä yhtään koko liisarin ajan. En varmaan edes pesisi tai imuroisi koko paskaa. Ei siinä pienet lommotkaan haittaisi tai mitkään, et sikälihän se olisi ihan pätevä vehje. Saisi vanteetkin kanttari-ihottumaa eikä vituttaisi ollenkaan toisin kuin oman auton tapauksessa.

Ilmeisesti tää autojuttu on ollut joku 10v sitten joku vähän parempi neuvotteluvaltti tai ikään kuin hyvä idis jolla saa ihmiset kiinnostumaan positiosta tms. No katotaan miten "johtoryhmä" tulee tässä vastaan, en oikein tiedä miten firmalle tuollainen toimii, että voiko verotuksessa jotenkin vähentää noita autoetuja vai mikä tässä on takana. Itse pääsen bussilla puolessa tunnissa töihin täältä maalta tai autolla 20 minuutin sisään, joten ei se nyt ole perusteltu mitenkään.

On se "palkka" edullisempaa maksaa autona kuin rahana työnantajalle niin voi olla vaikea saada etuusen verran lisää palkkaa.
 
Autoetu voi olla työntekijällekin hyvä diili jos sitä autoa tarvitsee joka tapauksessa, sitten ajaa firman tarjoamalla liisarilla oman auton sijaan. Jos taas sitä autoa ei tarvitse, niin sitten se ei tietty ole kovin hyvä etu.

Työnantajan kannalta autoedun tarjoaminen voi olla palkan maksamista halvempaa koska firma saa vähentää liisausmaksut kuluina, joten autoedun tilalle ei rahapalkkaa varmaan saa ainakaan 1:1 suhteella. Toki kannattaa kysyä mahdollisuutta saada etu mieluummin rahana koska autot on jo omasta takaa eikä enempää tarvitse.
Tuossa ihmettelin auton pakottamista jos kilsoja on n vähän, että 15t vuodessa? Meillä firman auto myös pakotettu, mutta kilsoja tulee 30-40t vuoteen + omat ajot. Ihan päivänselvää, että firmalle halvempaa näin kun maksaa kilsakorvauksia. Onhan tuon kallis kun perkele verotuksellisesti ja taitaisi oma palkka olla n 500-600e kuussa enemmän käteen ilman autoa, mutta näillä penkinkulutuksilla ihan kiva ajaa uudella kaaralla huolettomasti. Eikä tarvitse miettiä autoilun kuluja.
 
Mites noi maksut sit nyt autoedun kanssa menee? Voiko tankata firman kortilla?

Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa. Käyttöautoedussa saa jotain luokkaa 0,15€/km, joka just ja just kattaa pikkubensaturbon, mutta silti joutuu käytännössä maksamaan kuitenkin ne kilometrit mitkä kuluu työmatkoihin.
 
Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa. Käyttöautoedussa saa jotain luokkaa 0,15€/km, joka just ja just kattaa pikkubensaturbon, mutta silti joutuu käytännössä maksamaan kuitenkin ne kilometrit mitkä kuluu työmatkoihin.
Tais vuoden alusta laskea jopa 0,13snt/km
 
Kun nyt on aiheena niin jos yrittäjänä ottaa itselle vapaan autoedun, niin onko edellytyksenä, että työajoja on (joku määrä)?
 
On se "palkka" edullisempaa maksaa autona kuin rahana työnantajalle niin voi olla vaikea saada etuusen verran lisää palkkaa.
En mä tiedä onko tässä merkittävää eroa, 500 euron kulu auton muodossa tai palkkana. Palkoista sitten vielä sivukulut mutta tuskinpa paljon tuntuu enää.
 
Vapaa-autoetu tarkoittaa just sitä, että tankkaus (myös omaan käyttöön) firman kortilla. Kilometrejä siitä ei kuitenkaan saa, vaikka etu olisi osana palkkaa.

Kuriositeettina voi saada vapaassa autoedusta myös kilometrikorvaukset, mutta vaatii 2 työnantajaa. 1. työnantajalta otetaan vapaa autoetu. Sitten sillä autolla ajetaan 2. työnantajan työajoja ja niistä otetaan lisäksi kilometrikorvaus. Tämän hyväksyttävyydestä on ihan korkeimman hallinto-oikeuden päätös olemassa.

Kun nyt on aiheena niin jos yrittäjänä ottaa itselle vapaan autoedun, niin onko edellytyksenä, että työajoja on (joku määrä)?

Oy:ssä auto on joka tapauksessa osakeyhtiön, jos siitä haluaa vähennyksiä tehdä. Tuolloin ne yksityisajot pitää tehdä joka tapauksessa autoetuna tai käyttöetuna yksityishenkilölle, jos firman autolla meinaa ajaa omia ajoja. Tämä riippumatta kilometrimääristä.

Tmi riippuu siitä miten paljon ajoja yksityis- vs työajoja tulee. Auto kuuluu tuolloin yksityishenkilölle, jota tavallaan lainataan yrityksen käyttöön. Jos työajoja yli 50 %, voi vähentää tuloksesta kaikki auton kulut siltä osin kuin prosentuaalisesti niitä kertyy toiminimelle (esim ajat 90 % työajoja, joten 90 % kaikista auton kuluista kuuluu toiminimelle). Halutessaan voi toki käyttää myös tuota verottajan kilometrikorvausta tuolloinkin. Jos työajoja alle 50 %, pitää vähentää tuloksesta kilometrikorvauksen mukaisena summana.
 
Kuriositeettina voi saada vapaassa autoedusta myös kilometrikorvaukset, mutta vaatii 2 työnantajaa. 1. työnantajalta otetaan vapaa autoetu. Sitten sillä autolla ajetaan 2. työnantajan työajoja ja niistä otetaan lisäksi kilometrikorvaus. Tämän hyväksyttävyydestä on ihan korkeimman hallinto-oikeuden päätös olemassa.



Oy:ssä auto on joka tapauksessa osakeyhtiön, jos siitä haluaa vähennyksiä tehdä. Tuolloin ne yksityisajot pitää tehdä joka tapauksessa autoetuna tai käyttöetuna yksityishenkilölle, jos firman autolla meinaa ajaa omia ajoja. Tämä riippumatta kilometrimääristä.

Tmi riippuu siitä miten paljon ajoja yksityis- vs työajoja tulee. Auto kuuluu tuolloin yksityishenkilölle, jota tavallaan lainataan yrityksen käyttöön. Jos työajoja yli 50 %, voi vähentää tuloksesta kaikki auton kulut siltä osin kuin prosentuaalisesti niitä kertyy toiminimelle (esim ajat 90 % työajoja, joten 90 % kaikista auton kuluista kuuluu toiminimelle). Halutessaan voi toki käyttää myös tuota verottajan kilometrikorvausta tuolloinkin. Jos työajoja alle 50 %, pitää vähentää tuloksesta kilometrikorvauksen mukaisena summana.
Mitenhän tämä toimisi jos työnantajalla on kaksi firmaa ja sama työntekijä on molemmissa töissä? Itse ajelen työajot omalla autolla ja verottomia korvauksia tulee joku 2000€/kk muun palkan päälle. Kelpaisi tuon lisäksi saada autokin"toisista" töistä. ;)
 
Kokonainen sivu taas vaihteeksi muuta kuin palkoista keskustelemista, painukaa nyt vittuun tuon turhan OT:n kanssa
4200-jotain euroa kuussa, about tonnin noussut 2021 jälkeen
 
Huomautus - asiaton käytös ja provosointi, keskity asialliseen keskusteluun
Oikein hienoa. Nyt kun vielä kerrot mikä ammatti ja mikä homma ja mikä kokemus. Muuten ei ole kovin kaksinen informaatioarvo tuollakaan.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Softainsinööri, 5V
 
Kokonainen sivu taas vaihteeksi muuta kuin palkoista keskustelemista, painukaa nyt vittuun tuon turhan OT:n kanssa
4200-jotain euroa kuussa, about tonnin noussut 2021 jälkeen
Keskustelu on ollut autoedusta ja se on osa palkkanmuodostumista. Ihan täysin asiallista ja hyödyllistä keskustelua, mistä joku voi oppiakin jotain.

Mistäköhän pitäisi sitten keskustella? Ketään tuskin kiinnostaa anonyymien henkilöiden heitot omista palkkatuloistaan nimeämättömistä firmoista, joita tässäkin ketjussa on heitelty.
 
Terve.

Keski-Suomi, Talotekniikan insinööri -14 pohjakoulutus kaksoistutkinto.

Ehdin ennen valmistumista olemaan samassa firmassa kesätöissä. Paperit käteen ja 2400€kk juhannuksena 2014. Työ oli saneeraustyönjohtaja. Asiakaspalvelua paljon.

2016 talvella eka korotus 2560€kk.

2017 vuoden vaihtuessa vaihdoin suunnittelupuolelle kun vähän ohjelmistoja oli hallussa. Alkupalkka 2850€kk. SKOL4

2018 keväällä nousi palkka 3080€/kk ja vaihdoin firman sisällä kuntotutkimuspuolelle.

2019 keväällä nousi 3230€/kk.

2020 keväällä projektipäällikkyys, nousu SKOL3, ja kaksi alan erikoistusmiskoulutusta, joista toinen tehty ja toinen työn alla. Vaikutus oli suuri, palkka nyt 3570€/kk ja parille asiakkaalle ylityösopimus, joka tuo 1-2 kuukaudelle vuodessa isomman palkan ja vuodelle jaettuna about 200€/kk lisää. Lisäksi päivärahat tuo nettona noin 160€/kk.

Käteen jää palkasta keskimäärin 2550€ + lounareilla 180€ sisältäen keskimääräisen ylityökorvauksen. Päivärahat tuo sen 160 tuohon. 2600-2900€ käteen on aikalailla joka tili.

Etelässä meillä on toimisto ja kollegan palkan samalla koulutuksella ja lähes samalla taustalla tiedän olevan n. 600€/kk parempi, mutta on siellä asumiskulutkin isompia.

Olen ihan tyytyväinen. Pystyisim tienaamaan yli 4k€/kk samoilla spekseillä täällä kilpailijalla, mutta tässä firmassa on hyvä olla tällä hetkellä.

Päivitystä. Eksyin palstalle ja ilokseni voin ilmoittaa, että firma ja toimi sama. Ylityösopimus kompensoitu palkkaan ja työtunnit viikossa vaihtelevasti 37,5-45h. Palkka nyt noin 5300€/kk ja Keski-Suomi.
 
Oma palkkakehitykseni menee kutakuinkinkin näin:
2007 Kassalla töissä tuntipalkkalaisena opiskelujen yhteydessä n. 7,5e/h = 1500e-1600e/kk vklppulisineen
2008-2011 Varastohommia palkka n. 9,5e - 10e/h = n. 1600e/kk
2010-2012 Vakuutusyhtiössä vakuutuskäsittelijänä palkka n. 2000e/kk
2012 - 2015 Opiskeluja välissä (amk-tutkinto)
2015-2017 Vakuutusyhtiössä asiantuntijahommissa peruspalkka n. 2350e/kk + päälle mahdolliset ylityökorvaukset
2017 Vaihto rakennusalalle asiantuntijahommiin. Palkka n. 2500e/kk
2019 Sama firma, palkankorotus ja palkka n. 2700e/kk
2022 Sama firma, palkankorotus ja palkka n. 3150e/kk
2023 Lähdin opiskelemaan rakennusmestariksi
2024 Kesällä työnjohtoharjoittelijana ja palkka tulee olemaan 2500e/kk

Tavoitteet ->
2025 Palkka työnjohtoharjoittelusta 3000e/kk
2026 Valmistuminen koulusta ja palkka vähintään 4000e/kk.
2027 Palkka 4300-4500e/kk
2028 ?

Katotaan miten homma menee, mutta vähän tuntuu, että itse olen matalapalkkaisiin hommiin päätynyt aiemmin. Nyt olisi tarkoitus, että pääsisin oikeasti vähän isompiin palkkoihin käsiksi. Ei tietenkään paras mahdollinen tilanne ole tällä hetkellä rakennusalalla, mutta ainakin kysyntää tuntuu yhä olevan pätevöityneille työnjohtajille. Raksalla meinaan on paljon ei pätevöityneitä työnjohtajia ja tulevaisuudessa vaaditaan yhä enemmissä määrin työnjohtohommiin pätevyyksiä.
 
Samassa talossa on tullut oltua hetki jo. Aikanaan jäi ammattikoulu kesken, kun tuonne päädyin töihin. 2012 suoritin ammattitutkinnon näyttöinä, 2015-2018 opiskelin tietojenkäsittely tradenomiksi.
2005-2014 peruspalkkoja en muista, sisältää reilusti eri lisiä, 2015-2020 mennyt aikalailla indeksikorotuksilla, mutta hommia karsinut välissä.
Tyytyväinen olen nykyiseen tilanteeseen. Etänä voi tehdä oman harkinnan mukaan ja liukuva työaika.

2005-2008 tuotantoa osa-aikaisena
2009-2012 tuotanto 3-vuoroa ja reilusti ylitöitä
2013-2014 viikonloppuja+ylitöitä reilusti

2005 23979 10kk
2006 11289 6kk
2007 26115
2008 33833
2009 37446
2010 38144
2011 40601
2012 44546
2013 50493 osastoesimieheksi
2014 47824
2015 47881 tuotannonsuunnittelu muiden hommien kylkeen (3700€/kk)
2016 48241
2017 45497
2018 24723 opintovapaa 6kk
2019 47132 esimieshommat pois, pelkkä tuotannonsuunnittelu
2020 3860/kk
2021 4400/kk samalla viikkotyöaika 40h -> 37,5h työviikko, hommat aikalailla samat

2022-2023 yleisiä korotuksia
2024 5200€ tuotannonsuunnittelupäällikkö

Sama talo edelleen.
Tyytyväinen edellleenkin palkkaan ja työoloihin. Työaika riittää hyvin ilman sykkimistä ja iltaisinkin saa olla rauhassa. Teen etänä yleensä 2-3pv viikossa.
 
2022 Sama firma, palkankorotus ja palkka n. 3150e/kk
2023 Lähdin opiskelemaan rakennusmestariksi
2024 Kesällä työnjohtoharjoittelijana ja palkka tulee olemaan 2500e/kk
Tässä mietin, että eikö rakmest opintoja olisi voinut suorittaa työn ohessa edellisessä firmassa, jolloin opintojen edetessä/valmistuttua olisi voinut kinuta lisää palkkaa. Sitten olisi ollut pohjapalkka alla, kun neuvottelee firman vaihdosta.

Tosin rakennusalalla nyt sen verran kokenutta seppää työttömänä, että ymmärtäähän sen. Tuossa just koulussa tuli kaveri vastaan, joka opiskeli pari vuotta aiemmin rakennusmestariksi. Nyt sitten lappua luukulla monella lafkalla ja alalla ylitarjontaa osaajista.
Opiskelee nyt sitten toista insinöörin tutkintoa.
 
Tässä mietin, että eikö rakmest opintoja olisi voinut suorittaa työn ohessa edellisessä firmassa, jolloin opintojen edetessä/valmistuttua olisi voinut kinuta lisää palkkaa. Sitten olisi ollut pohjapalkka alla, kun neuvottelee firman vaihdosta.

Tosin rakennusalalla nyt sen verran kokenutta seppää työttömänä, että ymmärtäähän sen. Tuossa just koulussa tuli kaveri vastaan, joka opiskeli pari vuotta aiemmin rakennusmestariksi. Nyt sitten lappua luukulla monella lafkalla ja alalla ylitarjontaa osaajista.
Opiskelee nyt sitten toista insinöörin tutkintoa.

Tässä kävi omalta osaltani niin, että kenkää tuli edellisestä firmasta juurikin rakennusalan työtilanteen takia, jonka johdosta päätin lähteä opiskelemaan. Itse luotan siihen, että nämä suhdanteet tästä vielä muuttuvat. Suomessa on paljon vanhaa rakennuskantaa ja painetta myös rakentaa uutta. Meidän luokalta varmaan n. 50-60% on lopettanut koulun heti ensimmäisen vuoden aikana näin btw. Tiedä sitten syytä.. ihmetyttää sekin, että vievät sitten muilta oikeasti mahdollisesti motivoituneilta koulupaikan. Mikäli niin huonosti käy, että opiskeluiden jälkeen olen työttömänä ja raksalle ei meinaa päästä, niin täytyy mahdollisesti sitten suuntaa katse tekniseksi isännöitsijäksi tai vakuutusyhtiöön rakennusvahinkojen puolelle tms.
 
Tässä mietin, että eikö rakmest opintoja olisi voinut suorittaa työn ohessa edellisessä firmassa, jolloin opintojen edetessä/valmistuttua olisi voinut kinuta lisää palkkaa. Sitten olisi ollut pohjapalkka alla, kun neuvottelee firman vaihdosta.

Tosin rakennusalalla nyt sen verran kokenutta seppää työttömänä, että ymmärtäähän sen. Tuossa just koulussa tuli kaveri vastaan, joka opiskeli pari vuotta aiemmin rakennusmestariksi. Nyt sitten lappua luukulla monella lafkalla ja alalla ylitarjontaa osaajista.
Opiskelee nyt sitten toista insinöörin tutkintoa.
Melkein luulis olevan fiksumpaa opiskella suoraan rakennusinsinööriksi kun noin puoli vuotta lisää koulua, ja saa pätevyyden työnjohdon lisäksi kaikkeen muuhunkin alalla.
 
Melkein luulis olevan fiksumpaa opiskella suoraan rakennusinsinööriksi kun noin puoli vuotta lisää koulua, ja saa pätevyyden työnjohdon lisäksi kaikkeen muuhunkin alalla.

Sekin totta, ei vaan suunnittelupuoli yhtään nappaa. Työnjohdolliset hommat kiinnostaa enempi ainakin tässä vaiheessa.
 
Melkein luulis olevan fiksumpaa opiskella suoraan rakennusinsinööriksi kun noin puoli vuotta lisää koulua, ja saa pätevyyden työnjohdon lisäksi kaikkeen muuhunkin alalla.
Saa pätevyyden rakennesuunnitteluun, mutta suunnittelu on alalla se heikkopalkkaisin työ.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu, että myyn omaa osaamistani aivan järkyttävän halvalla. Miten kaikilla on niin korkeat palkat?Vai onko tässä ketjussa keksitty suurin osa jutuista tai täällä on äänessä vain rikas ääripää? Olen ymmälläni. Onko teillä paljon tienaavilla työpäivät miten stressaavia ja pitääkö sykkiä sekunnista toiseen, käyttekö kahvilla ja lounaalla?
 
Ilman tarkempaa tietoa on vaikea vastata tohon kysymykseen. Toki tänne varmaan herkemmin postailee ne jotka ovat tyytyväisiä palkkaansa.

IT-alalla oli pitkään pula tekijöistä, ja sen myötä palkat nousivat aika paljon viimeisen 5-8v aikana.

Firmat taas eivät mielellään maksa kellekään lisää, eli jos ei halua vaihtaa työnantajaa pitää usein vääntää aika kovaa. Mulla on hyvä palkka, ja sainkin vuoden vaihteessa yli 10% korotuksen. Edellisestä olikin sitten vuosia vaikka työ muuttui koko ajan vaativammaksi ja stressaavammaksi.

Se mistä ihmiset stressaa riippuu varmaan tapauksesta. Ihmisille maksetaan arvosta mitä tuottaa firmalle. Saman yrityksen sisällä voi olla samalla tittelillä ihmisiä vastaavalla palkalla joilla ihan eri stressit.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ilman tarkempaa tietoa on vaikea vastata tohon kysymykseen. Toki tänne varmaan herkemmin postailee ne jotka ovat tyytyväisiä palkkaansa.

IT-alalla oli pitkään pula tekijöistä, ja sen myötä palkat nousivat aika paljon viimeisen 5-8v aikana.

Tässä varmaan isoimmat syyt, ja varsinkin tuo ensimmäinen vaikuttaa. Varmasti pienempi kynnys kertoa omia palkkatietojaan, kun tietää että on hyvin palkattu. Mediaani- ja keskiarvopalkat olisivat varmasti ihan erilaiset, jos saataisiin koko foorumin käyttäjistä satunnaisotos.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu, että myyn omaa osaamistani aivan järkyttävän halvalla. Miten kaikilla on niin korkeat palkat?Vai onko tässä ketjussa keksitty suurin osa jutuista tai täällä on äänessä vain rikas ääripää? Olen ymmälläni. Onko teillä paljon tienaavilla työpäivät miten stressaavia ja pitääkö sykkiä sekunnista toiseen, käyttekö kahvilla ja lounaalla?
Kieltämättä silloin kun palkka oli pienempi, ei sitä tehnyt mieli tänne postailla. Kun se kymmenkertaistui niin tuntuu jotenkin sopivan paremmin ketjun henkeen.

Työpäivät on ehkä hieman stressaavampia kuin keskimäärin ja sykkiä saa silloin kuin huvittaa. Kahvilla ja lounaalla saa käydä vapaasti, kukaan ei kyttää miten käytän aikaa, vaan homma perustuu luottamukseen ja tuloksiin.

Esim. viime kuukausipalkasta maksoin verollisesta osuudesta ammattiliiton jäsenmaksua 380€ ja sen päälle oli vielä verotonta palkkaa reilu 7000€.

Tämä oli tosin aikamoinen cherrypickaus, mutta sopii hyvin ketjun henkeen ;)

Vuoden muina kuukausina en päässyt lähellekään samalle tulotasolle, paitsi kesäkuussa hieman sinnepäin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tätä ketjua lukiessa tuntuu, että myyn omaa osaamistani aivan järkyttävän halvalla. Miten kaikilla on niin korkeat palkat?Vai onko tässä ketjussa keksitty suurin osa jutuista tai täällä on äänessä vain rikas ääripää? Olen ymmälläni. Onko teillä paljon tienaavilla työpäivät miten stressaavia ja pitääkö sykkiä sekunnista toiseen, käyttekö kahvilla ja lounaalla?
Tuossa on aika paljon avoimia kysymyksiä, esim. mitä osaamisesi on, miten määritellään korkea palkka jne. Monella ammattiliitolla on palkkatilastoja, joihin omia tuloja voi verrata. Uskon että niistä saa lähempänä totuutta olevan kuvan, sillä nämä foorumin vastaukset ovat enemmän tai vähemmän vääristyneitä.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu, että myyn omaa osaamistani aivan järkyttävän halvalla. Miten kaikilla on niin korkeat palkat?Vai onko tässä ketjussa keksitty suurin osa jutuista tai täällä on äänessä vain rikas ääripää? Olen ymmälläni. Onko teillä paljon tienaavilla työpäivät miten stressaavia ja pitääkö sykkiä sekunnista toiseen, käyttekö kahvilla ja lounaalla?
Tuskin monikaan TES:n taulukkohintaa tienaava tänne tulee huutelemaan.

Itse olen mediaanipalkkojen ylimmässä desiilissä ja stressiä/tekemistä on riittänyt nykyisin välillä liikaa. Palkkakehitys surkea (samassa firmassa edelleen siis), mutta ehkä enemmän pitää syyttää itseäni kun en ole vaatinut lisää palkkaa. Olen siis ottanut lisävastuita ja alaisia jne. projektikiireissä ajatuksella "tarkistetaan palkka seuraavissa perffirevieweissä", mutta pomoa vaihtunut yms. niin jäänyt korotukset hoitamatta. Palkka on sinänsä ihan ok, mutta jos vertaa muutaman vuoden takaisiin niin palkka melkein sama ja tekemistä paljon enemmän...
 
Noniin. Oli kyllä taas yksi helvetin keskustelu tuosta autoedusta, koska siinä nyt sai vääntää kättä oikein toimaria myöden. Elikkäs dirikkatasolle kuuluu vapaa autoetu, vaikka työajoja tulee vain muutama tuhat kilsaa vuodessa. Mielestäni jo tässä vaiheessa tämä on jo kyseenalainen "etu". Kuten epäilinkin, niin tämä on joku firman vanha jäänne, jossa tietyn position kylkeen tuo vapaa autoetu tuodaan ikään kuin bonukseksi. Itselläni toki tilanne on se, että en kaipaa jotain sähköskodaa tai muuta yhtä epäseksikästä, sillä perheessä on jo kaksi autoa ja ne täyttävät liikkumisen tarpeet vähintäänkin erinomaisesti. Noh, nyt kun on väännetty kättä tästä pidemmän aikaa, sain lopuksi itselleni sopparin, jossa saan 70% vapaan autoedun arvosta suoraan palkkana, vaikka kuulemma "tämä nyt on vähän huonompi diili". Yritin perustella kyllä, että mikä järki vapaalla autoedulla on, jos työajoja on alta 5tkm vuodessa ja sille autolle ei ihan oikeasti ole tarvetta. Mutta näin se menee, koska "näin on aina ennenkin ollut" ja olen kuulemma "yksittäinen poikkeus".

Tuntuu kyllä, että vaikka kuinka progressiivinen työyhteisö olisikaan kyseessä, niin aina on näitä vanhan liiton jääriä siellä dirikkapuolella jotka ei tajua että heidän Audi ei ole meikäläisten (80-luvulla syntyneiden) mikään menestyksen tai hyvinvoinnin symboli. Elikkäs summa summarum: vapaa autoetu olisi n. 1300€ kuukaudessa ja koska nyt onnistuin neuvottelemaan, että otan sen sijaan 70% siitä autoedusta rahana, saan hippaisen reilu 900€ lisää palkkaa sen autoedun sijaan. Mielestäni jäin tässä asiassa voitolle, mutta kyllä se taas haastoi tätä näkemystä ihmisten raha-asioiden ymmärryksestä ja rankasti. Asiahan olisi tosiaan vallan erilainen jos autolle olisi tarvetta tai perusteltua olemassaoloa.
 
Kuulostaa mun mielestä hyvältä diililtä. Normaalisti toi autoetu olisi kai ota tai jätä, eikä palkkana kompensoitaisi jos ei ottaisi?
No meillä on tollainen raha tai auto. Esim. Mulla on 790€ autorahaa, jos ei ota autoa. Reilun neljä vuotta ajellut omalla, mutta nyt vaihdan täysetuautoon ensi kesänä. Verotusarvoa tolla tulevalle sähkiksellä on 1010€ ja se on aika maksimi, jonka voin saada. Hinnaltaan n 75te kärry. 4v/100tkm saa ajaa. Työajoa ei ole. Viimeiseen kolmeen vuoteen, ehkä n. 1000km tullut kilometrikorvauksellista ajoa.

Laskeskelin, että on ihan ok diili, varsinkin tässä korkotasossa. Ja on täysin riskitön.
 
Kieltämättä silloin kun palkka oli pienempi, ei sitä tehnyt mieli tänne postailla. Kun se kymmenkertaistui niin tuntuu jotenkin sopivan paremmin ketjun henkeen.

Työpäivät on ehkä hieman stressaavampia kuin keskimäärin ja sykkiä saa silloin kuin huvittaa. Kahvilla ja lounaalla saa käydä vapaasti, kukaan ei kyttää miten käytän aikaa, vaan homma perustuu luottamukseen ja tuloksiin.

Esim. viime kuukausipalkasta maksoin verollisesta osuudesta ammattiliiton jäsenmaksua 380€ ja sen päälle oli vielä verotonta palkkaa reilu 7000€.

Tämä oli tosin aikamoinen cherrypickaus, mutta sopii hyvin ketjun henkeen ;)

Vuoden muina kuukausina en päässyt lähellekään samalle tulotasolle, paitsi kesäkuussa hieman sinnepäin.
Aika kallis ay-jäsenmaksu. Pron jäsenmaksu on max 49 €/kk, vaikka kuukausipalkka olis 50 donaa.
 
Kieltämättä silloin kun palkka oli pienempi, ei sitä tehnyt mieli tänne postailla. Kun se kymmenkertaistui niin tuntuu jotenkin sopivan paremmin ketjun henkeen.

Työpäivät on ehkä hieman stressaavampia kuin keskimäärin ja sykkiä saa silloin kuin huvittaa. Kahvilla ja lounaalla saa käydä vapaasti, kukaan ei kyttää miten käytän aikaa, vaan homma perustuu luottamukseen ja tuloksiin.

Esim. viime kuukausipalkasta maksoin verollisesta osuudesta ammattiliiton jäsenmaksua 380€ ja sen päälle oli vielä verotonta palkkaa reilu 7000€.

Tämä oli tosin aikamoinen cherrypickaus, mutta sopii hyvin ketjun henkeen ;)

Vuoden muina kuukausina en päässyt lähellekään samalle tulotasolle, paitsi kesäkuussa hieman sinnepäin.
Siis mitä?
Maksoit 380€ liiton maksua. Toihan on ryöstöä. Maksan TEK:n jäsenmaksua 351€ vuodessa, sisältäen kassamaksun…

edit: TEK jäsenmaksu siis on kiinteä summa.
 
Itse vaihdoin loimaalaisesta KoKoon viime vuonna (en ole korkeakoulutettu, mutta työtehtävälläkin pääsee jäseneksi). Taisi olla tämän vuoden jäsenmaksu 66 euroa. En ole kokenut liiton olevan minun hyvinvointini mukaisilla linjoilla monessa asiassa niin pelkkä kassajäsenyys riittää omalla kohdalla.
 
Siis mitä?
Maksoit 380€ liiton maksua. Toihan on ryöstöä. Maksan TEK:n jäsenmaksua 351€ vuodessa, sisältäen kassamaksun…

edit: TEK jäsenmaksu siis on kiinteä summa.
"AKT:n jäsenmaksu vuonna 2024 on 1,6 % bruttopalkasta"

Kai sitä voisi harkita alan vaihdon jälkeen myös liiton vaihtoa. Mutta olen hyötynyt jäsenyydestä noin 50k€, niin mielellään maksaa jotain hilusia takaisinkin. Jos liiton sijaan porukka olisi kaikki ollut jossain ytk:ssa, niin itseltä olisi jäänyt nuo 50k€ saamatta kun liitto ei olisi ollut ajamassa asioitani.
 
"AKT:n jäsenmaksu vuonna 2024 on 1,6 % bruttopalkasta"

Kai sitä voisi harkita alan vaihdon jälkeen myös liiton vaihtoa. Mutta olen hyötynyt jäsenyydestä noin 50k€, niin mielellään maksaa jotain hilusia takaisinkin.

Oliko tuo nyt siis kuukausimaksu vai vuosimaksu? Jos kuukauden bruttopalkka oli 24750€, niin siitä 1,6% on 380€. Eli sulla oli yhden kuukauden tulot todella kovat (varmaankin lisien takia) tai sitten en vaan ymmärrä jotain.

Ja tuohon tuli päälle 7000€ verotonta? jos näin, ja toisena kuukautena pääsit melkein samaan, niin et voi ainakaan huonosta palkasta valittaa.
 
"AKT:n jäsenmaksu vuonna 2024 on 1,6 % bruttopalkasta"
Taskurahoja, Rakennusliiton jäsenmaksu oli muistaakseni suurimmillaan 3,3, % bruttopalkasta. En ole itse toki koskaan kuulunut Rakennusliittoon, mutta muistelen että silloin nuorena kun kuuluin vähän aikaa Puu- ja erityisalojen liittoon, maksoi sielläkin yli 2%.
 
"AKT:n jäsenmaksu vuonna 2024 on 1,6 % bruttopalkasta"

Kai sitä voisi harkita alan vaihdon jälkeen myös liiton vaihtoa. Mutta olen hyötynyt jäsenyydestä noin 50k€, niin mielellään maksaa jotain hilusia takaisinkin. Jos liiton sijaan porukka olisi kaikki ollut jossain ytk:ssa, niin itseltä olisi jäänyt nuo 50k€ saamatta kun liitto ei olisi ollut ajamassa asioitani.
Aivan tolkuton toi maksu...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 990
Viestejä
4 498 054
Jäsenet
74 320
Uusin jäsen
Skivu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom