Palkkakeskustelu

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 069
Niita managereita on vaan niin paljon helpompi loytaa kuin hyvia koodareita.
Olen eri mieltä. Kroonista pulaa pätevistä ohjelmistokehitysprojektipäälliköistä jotka ymmärtää jotain koodauksestakin. Johtanut tilanteeseen että hyville projektipäälliköille kasaantuu birusti projekteja eikä uusia päästä aina aloittamaan kun niille ei ole vetäjää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 751
Oma kokemukseni patevista projektipaallikoista on se etta sita patevampi mita vahemman tietaa koodauksesta ja kaikesta muusta sen sijaan. Kaikein tarkeinta on tuntea omat koodarinsa, sen jalkeen asiakkaansa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Oma kokemukseni patevista projektipaallikoista on se etta sita patevampi mita vahemman tietaa koodauksesta ja kaikesta muusta sen sijaan. Kaikein tarkeinta on tuntea omat koodarinsa, sen jalkeen asiakkaansa.
Omat kokemukset vuosien varrelta on just päinvastaisia :rolleyes: Jos ei varsinaisesta työstä ymmärrä mitään, niin kaikki menee päin honkia, mikä tietysti voi olla esim. metsäteollisuudesta tulleelle projektinvetäjälle ihan normaalia ;) Aikataulut on mitä sattuu, keksitään ihmeellisiä prosesseja, ei osata sanoa ei muiden tuputtamille ihme prosesseille, asiakka(a/i)lle myydään mahdottomia, tehdään päätöksiä ymmärtämättä seurauksia jne. jne.

Ei nyt välttämättä tarvitse olla mikään guru koodaamaan, mutta jotain pitäisi siitä itse asiasta ja softan tekemisestä ymmärtää - edes sen verran, että ymmärtää oman tiedon rajallisuuden ja kysyy tarvittaessa varsinaisilta asiantuntijoilta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 751
des sen verran, että ymmärtää oman tiedon rajallisuuden ja kysyy tarvittaessa varsinaisilta asiantuntijoilta.
Niin tuohon ei sita koodaus taitoa tarvita ja siita voi olla jopa haittaa. Mutta mutta. Meilla on erilaiset kokemukset. Itse saattaisin jopa sanoa etta vanhat kapiaset voisivat olla parhaimpia projektipaallikoita mutta kun ei ole sellaisesta kokemusta niin en sano.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
53
Laitetaas oma palkkakehitys. Alanvaihdon jälkeen tietoturvahommia konsulttina samassa firmassa nyt hieman yli 5 vuotta. Aikaisempi työkokemus ei mitenkään relevanttia. Suluissa suunnilleen jaksojen kesto. Alussa olisi pitänyt pyytää enemmän tai vaihtaa vaan työpaikkaa. Esimiesten vaihtumisen myötä palkkakin kehittyi paremmin.

Kesäharjoittelija 2400€/kk, pyysin 3000€ mutta palkkaus suoraan TES:n mukaan (3kk)
Junior 2800€, pyysin 3000€ (16kk)
Mid 3450€, sain mitä pyysin, olisi pitänyt pyytää enemmän (16kk)
Mid 3900€, joka nousi 4000€, sain mitä pyysin (12kk)
Mid 4500€, joka nousi 4600€, sain mitä pyysin (18kk)
Senior 5300€, pyysin 5500€
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
206
Oma kokemukseni patevista projektipaallikoista on se etta sita patevampi mita vahemman tietaa koodauksesta ja kaikesta muusta sen sijaan. Kaikein tarkeinta on tuntea omat koodarinsa, sen jalkeen asiakkaansa.
Ei nyt liity IT-alaan, mutta jos projarina häärii henkilö, jolta puuttuu tietämys aiheesta, mutta luulee tietävänsä mm. Kaiken, eikä uskalla myöntää tietämättömyyttään, on tuhoon tuomittu ajatus. Sellaiselta jos kysyy jotain, niin se olis sama ku heittäisin lantin toivomuskaivoon ja toivoisit lottovoittoa. Ei enää koskaan sellaista projaria: aika meni kaikkeen muuhun kuin sen projektin edistämiseen ja käytännössä joudut itse ottamaan ohjat käsiisi, jotta asiat edes jotenkin etenivät. Kaikkea ei tarvitse tietää, mutta tunnustaisi edes kuolevaisuutensa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 751
mutta jos projarina häärii henkilö, jolta puuttuu tietämys aiheesta, mutta luulee tietävänsä mm. Kaiken, eikä uskalla myöntää tietämättömyyttään,
Ma en puhukaan sellaisesta henkilosta. Puhun henkilosta joka ei tieda mitaan koodaamisesta ja ei luule tietavansa kaikkea ja kayttaa tiimeja hyodykseen edistaakseen projektia. Vahan hassulta se juu tuntui valilla tiimin sanella niita alakerran toita mita taytyy tehda jotta saatiin tyoaikakuvaukset toimimaan mutta heti kun oltiin lahella sellaista mika nakyi asiakkaalle niin henkilo rokkasi.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
182
Kesäharjoittelija 2400€/kk, pyysin 3000€ mutta palkkaus suoraan TES:n mukaan (3kk)
Junior 2800€, pyysin 3000€ (16kk)
Mid 3450€, sain mitä pyysin, olisi pitänyt pyytää enemmän (16kk)
Mid 3900€, joka nousi 4000€, sain mitä pyysin (12kk)
Mid 4500€, joka nousi 4600€, sain mitä pyysin (18kk)
Senior 5300€, pyysin 5500€
Asiallinen kehitys. Paljoa vähempään ei voi tyytyä, jos haluaa nettopalkan seuraavan inflaatiota ja vähän vielä osaamislisää päälle. Tulevaisuudessa yhtä nopea kehitys voi vaan olla vaikeampi saavuttaa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
376
Oma koulutus, palkkakehitys ja työhistoria karkeasti:

Sähköalanperustutkinto -> heti valmistuttua 18v junnuna (2008) automaatioasentajaksi jopa alle sähköalan minimipalkalla (korjattiin kun opin lukemaan Tes:iä).
n.10-vuotta eteenpäin tästä alan rautainen ammattilainen, mutta edelleen palkka n. 18,5e/h +tes lisät. Olen tähän asti ollut liian vaatimaton palkasuhteen
enkä osannut vaatia enemmän.

Palkkoihin ja työoloihin kyrpiintyneenä hain AMK:hon automaatioinsinööriksi. Toisen vuodenopiskelijana projektinhoitajaksi alan yritykseen.
-Alkuun 3250e/kk
-Koeajan (6kk) jälkeen 3400e/kk+kuukausittaiset bonukset
-n.1v jälkeen palkankilpailutus kilpailijalla --> jäin nykyiseen, mutta pohja palkkanousi 3950e/kk.
-n.1v tästä projektipääliköksi ja palkka 4300e/kk+bonukset

Eli nykyään palkka on tuo 4300e/kk +bonukset. Bonuksia tulee kuukaudessa varmaan keskimäärin n.300e, mutta se voi vaihdella 200-800e välillä.
Bonukset riippuu omien urakoiden laskutuksesta. Tänä vuonna tulee yrityksessä 3v täyteen ja viimevuonna valmistuin koulusta.

Kilpailijalta tarjous 5000e/kk + vuosibonukset. Pyysin että käydään tarkemmin läpi tuota mistä ja miten bonukset määräytyy, mutta karkeasti kuulemma summa on n. 1-4kk palkan suuruinen riippuen miten on projektit menneet.
Työmatka kasvaa konttorille kasvaa nykyisestä 15min --> 40min suunta. Etätyötä periaatteessa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, mutta olen sen tyyppinen, että parhaiten töitä saan aikaan konttorilla ja siksi sinne yleensä haluankin mennä.
Kyseessä pieni yritys, kun nykyinen on suomen suurin ja alansa markkinan johtaja.

Työnkuva on sama. Projektien suuruus todennäköisesti kutistuu useampiin pienempiin, kun nykyisessä olisi tulossa megaluokan ryhmäprojekteja.

Viihdyn nykyisessä firmassa ja meillä on hyvä meininki konttorilla ja työnantaja pariviikkoa sitten kehityskeskustelussa lupasi pienehköä palkankorotusta edelliseen 200-300e/kk.

Lähtisittekö rahan perässä itse näillä spekseillä?



 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
664
Kilpailijalta tarjous 5000e/kk + vuosibonukset. Pyysin että käydään tarkemmin läpi tuota mistä ja miten bonukset määräytyy, mutta karkeasti kuulemma summa on n. 1-4kk palkan suuruinen riippuen miten on projektit menneet.
Työmatka kasvaa konttorille kasvaa nykyisestä 15min --> 40min suunta. Etätyötä periaatteessa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, mutta olen sen tyyppinen, että parhaiten töitä saan aikaan konttorilla ja siksi sinne yleensä haluankin mennä.
Kyseessä pieni yritys, kun nykyinen on suomen suurin ja alansa markkinan johtaja.

Työnkuva on sama. Projektien suuruus todennäköisesti kutistuu useampiin pienempiin, kun nykyisessä olisi tulossa megaluokan ryhmäprojekteja.

Viihdyn nykyisessä firmassa ja meillä on hyvä meininki konttorilla ja työnantaja pariviikkoa sitten kehityskeskustelussa lupasi pienehköä palkankorotusta edelliseen 200-300e/kk.

Lähtisittekö rahan perässä itse näillä spekseillä?



Itse tein palkkatasojen osalta, silloisen firman hyvän meiningin ja firmojen koon puolesta saman vaihdon pari vuotta sitten ja vaikka tässä on sen jälkeen työrintamalla sattunut kaikenlaista, niin en kadu kyllä hetkeäkään. Tapauksessani työmatka ei juurikaan kuitenkaan muuttunut ja voisi tuossa jopa omassa tapauksessani ainakin perheellisenä saada vaakakupin melko tasoihin. Vaikea valinta edessä varmasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 471
2006 harjoittelija = 1300€
2007 vakituinen TVR nosto luokkaan 4 = 1600€
Perus tessin mukaisia korotuksia tuossa välissä, kaikkea en muista.
2010 työtoimenkuvan muutos vaativampaan ja TVR 7 = joku 2200€ kai
Ikälisät ja muut hekojen korotukset, tuotantovastaavan lisät ja tessien lisäykset tuosta eteenpäin = 2800€ nyt
Siinä palkkakehitys täältä ruohonjuuritasolta vajaan 20 vuoden ajalta samassa firmassa.
Aika surullista eikö?

Mutta omalla 2800€ brutolla on vain 12,5% veroprosentti koko vuoden.
Huonomminkin voisi asiat olla.

Palkkakehitys on niinkin huimaa kun tessin korotukset sallii.
Vaihtamalla ei parane näissä hommissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 845
2006 harjoittelija = 1300€
2007 vakituinen TVR nosto luokkaan 4 = 1600€
Perus tessin mukaisia korotuksia tuossa välissä, kaikkea en muista.
2010 työtoimenkuvan muutos vaativampaan ja TVR 7 = joku 2200€ kai
Ikälisät ja muut hekojen korotukset, tuotantovastaavan lisät ja tessien lisäykset tuosta eteenpäin = 2800€ nyt
Siinä palkkakehitys täältä ruohonjuuritasolta vajaan 20 vuoden ajalta samassa firmassa.
Aika surullista eikö?

Mutta omalla 2800€ brutolla on vain 12,5% veroprosentti koko vuoden.
Huonomminkin voisi asiat olla.

Palkkakehitys on niinkin huimaa kun tessin korotukset sallii.
Vaihtamalla ei parane näissä hommissa.
Voit sä aina kouluttautua johonkin muuhun hommaan. Niin mäkin tein. Vaihtoehtoisestin voi toki voivotella omaa tilannettaan internetissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 410
Jos hommat on mukavia niin mikäs siinä. Itse pyörin jossain 3500e/kk ja joka päivä vituttaa olla pakkasessa ja tehdä urakkahommia. Onneksi amk tutkinto parin vuoden päästä ja pääsee siistiin sisähommaan. ;)
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
2006 harjoittelija = 1300€
2007 vakituinen TVR nosto luokkaan 4 = 1600€
Perus tessin mukaisia korotuksia tuossa välissä, kaikkea en muista.
2010 työtoimenkuvan muutos vaativampaan ja TVR 7 = joku 2200€ kai
Ikälisät ja muut hekojen korotukset, tuotantovastaavan lisät ja tessien lisäykset tuosta eteenpäin = 2800€ nyt
Siinä palkkakehitys täältä ruohonjuuritasolta vajaan 20 vuoden ajalta samassa firmassa.
Aika surullista eikö?

Mutta omalla 2800€ brutolla on vain 12,5% veroprosentti koko vuoden.
Huonomminkin voisi asiat olla.

Palkkakehitys on niinkin huimaa kun tessin korotukset sallii.
Vaihtamalla ei parane näissä hommissa.
Ei se huimaa ole palkkakehitys vaikka saisi TES-korotusten lisäksi henkilökohtaisia meriittikorotuksiakin, jos samassa firmassa pysyy.

Harjoittelija 7300 mk/kk 06/1998, valmistuminen AMKsta 09/1998 10000 mk/kk, 20+ vuotta, pari tittelinmuutosta ja joku 6 tai 7 meriittikorotusta ja ollaan tasolla 4500 €/kk. Vastaavasti tänä vuonna valmistunut ja ilman seniorinimikettä oleva saa alkupalkkana 3400 €/kk.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 471
Voit sä aina kouluttautua johonkin muuhun hommaan. Niin mäkin tein. Vaihtoehtoisestin voi toki voivotella omaa tilannettaan internetissä.
Niin, voihan sitä. Alkaa vaan tässä neljänkympin iässä olemaan jo vähän liian myöhäistä.
Mutta hommat on kyllä yleensä aika lunkkia touhua 80% ajasta, poikkeuksena nuo kiirestressiajat milloin pälli leviää. Kaikki kaikessa itse asiassa ei vituta lähteä töihin aamulla.
Olen sentään vakiinnuttanut paikkani tässä konsernissa ja olen ottanut tuota vastuuta ja nakkihommia niin paljon että olen ainakin yksi viimeisimmistä tyypeistä joita lomautetaan tai irtisanotaan jos siihen asti mennään.

Palkka voisi kyllä olla parempi. Mutta tulotaso on tämä ja sen mukaan elellään. Lähinnä tämä inflaatio ja polttoaineiden hinta ja kaiken kallistuminen vituttaa, koska palkat ei todellakaan ole nousseet samassa suhteessa verrattuna kaikkiin kuluihin. Ainakaan meikäläisen kohdalla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 949
Eipä kaikilla ole palkat noussut. Mulla reilussa viidessä vuodessa 7% ja tuolle ajalle mahtuu kaksi ylennystä ja hirveästi kehuja… Toki palkka edelleen ylimmässä desiilissä, mutta silti ärsyttää.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Eipä kaikilla ole palkat noussut. Mulla reilussa viidessä vuodessa 7% ja tuolle ajalle mahtuu kaksi ylennystä ja hirveästi kehuja… Toki palkka edelleen ylimmässä desiilissä, mutta silti ärsyttää.
Juuei, jos otetaan viimeisen kymmenen vuoden palkkakehitys, niin tulee yli 20% laskua eli reilu -20% 10 vuoden takaiseen palkkaan. Toisaalta +50% viimeisen viiden vuoden aikana :) Samalla nimikkeellä hommissa tällä hetkellä kuin kymmenen vuotta sitten, työnantaja on kyllä eri. Tullut kyllä tässä viimeisen 10 vuoden aikana taas todistettua henkilökohtaisestikin, että ei ne vastuut vaan työnantaja lähinnä sen palkan ratkaisee. Huonoin palkka hommasta, jossa tuli tehtyä eniten ja laajin vastuu - ja kun ei palkka noussut oikealle tasolle alun jälkeen puheista huolimatta, niin paikkaahan siinä piti vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2023
Viestejä
20
Niin, voihan sitä. Alkaa vaan tässä neljänkympin iässä olemaan jo vähän liian myöhäistä.
Mihinkään muuhun kantaa ottamatta:

Työuraa on vielä edessä enemmän kuin takana. Monimuotovaihtoehtoja opiskeluun on tarjolla, jos jokin muu ala alkaa kiinnostamaan. Erilaisia taloudellisia tukihimmeleitäkin löytyy.

Pakkohan ei ole tietenkään alaa vaihtaa jos on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
723
Mihinkään muuhun kantaa ottamatta:

Työuraa on vielä edessä enemmän kuin takana. Monimuotovaihtoehtoja opiskeluun on tarjolla, jos jokin muu ala alkaa kiinnostamaan. Erilaisia taloudellisia tukihimmeleitäkin löytyy.

Pakkohan ei ole tietenkään alaa vaihtaa jos on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen
Itse tässä 40 ikävuoden jälkeen aloitin amk opinnot monimuotona, samalla alalla tosin kuin nyt jo olen. Tukihimmeleitä en kyllä ole hirveästi löytänyt vaikka palkka ainakin hetkellisesti pudonnut sen 20%. kiinnostaa kyllä mitä ne taloudelliset Tukihimmelit on mitkä eivät ole lainaa.

mutta siis kyllä tässä vielä pitäisi työelämässä sen varmaan 25 vuotta olla eli ei edes puolessa välissä työuraa vielä. Ja kai koulutus aina kannattaa...

Alaa ehtinyt jo kerran vaihtaa 12 vuoden työuran jälkeen toiselle alalle jossa ollut jo sen 10v.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
307
Itse tässä 40 ikävuoden jälkeen aloitin amk opinnot monimuotona, samalla alalla tosin kuin nyt jo olen. Tukihimmeleitä en kyllä ole hirveästi löytänyt vaikka palkka ainakin hetkellisesti pudonnut sen 20%. kiinnostaa kyllä mitä ne taloudelliset Tukihimmelit on mitkä eivät ole lainaa.

mutta siis kyllä tässä vielä pitäisi työelämässä sen varmaan 25 vuotta olla eli ei edes puolessa välissä työuraa vielä. Ja kai koulutus aina kannattaa...

Alaa ehtinyt jo kerran vaihtaa 12 vuoden työuran jälkeen toiselle alalle jossa ollut jo sen 10v.
Noh, aikuiskoulutustukea ei enää kauaa tod.näk. saa, mutta siinä nyt yksi tukihimmeli joka mieleen tulee ja jota itse hyödynnän vielä kun saa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 076
Itse vaihdoin alaa aikuiskoulutustuen avulla. Sain sitä n. 1700 €/kk noin 9 kk ajan, jonka jälkeen sain palkallisen harjoittelupaikan uudelta alalta. Tein myös kesät vanhan alan hommia, koska se oli paremmalla palkalla. Ei olisi onnistunut oma alanvaihto ilman tuota tukea. En ihan nelikymppinen velä ollut, mutta kuitenkin selvästi yli 30 oli ikää kun tuon aloitin.

Kun kerran palkkakeskustelu on, niin viimeisin tilinauha sanoi 5800 €/kk ilman mitään ekstroja.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
723
Niin siis käyt töissä samaan aikaan ?
Kyllä, tuolla muutava viesti aikaisemmin mainitsin että opiskelen momimuotona. Eli se yleensä tarkoittaa että työn ohessa. tällä hetkellä yksi päivä viikossa lähiopiskelua, jolloin pitää olla pois töistä joten tulot pudonneet sen 20%. eli siis joku 850€/kk tippuu tulot ja aikuiskoulutustuki olisi sen reilun satasen/kk. ja kohta sekin kai loppuu. Palkka olisi n. 4300€/kk jos kävisin täyspäiväisesti töissä. Samaan aikaan lainat ja yhtiövastikkeet ja kaikki muut menot pomppaa...
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
210
Kilpailijalta tarjous 5000e/kk + vuosibonukset. Pyysin että käydään tarkemmin läpi tuota mistä ja miten bonukset määräytyy, mutta karkeasti kuulemma summa on n. 1-4kk palkan suuruinen riippuen miten on projektit menneet.
Työmatka kasvaa konttorille kasvaa nykyisestä 15min --> 40min suunta. Etätyötä periaatteessa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, mutta olen sen tyyppinen, että parhaiten töitä saan aikaan konttorilla ja siksi sinne yleensä haluankin mennä.
Kyseessä pieni yritys, kun nykyinen on suomen suurin ja alansa markkinan johtaja.

Työnkuva on sama. Projektien suuruus todennäköisesti kutistuu useampiin pienempiin, kun nykyisessä olisi tulossa megaluokan ryhmäprojekteja.

Viihdyn nykyisessä firmassa ja meillä on hyvä meininki konttorilla ja työnantaja pariviikkoa sitten kehityskeskustelussa lupasi pienehköä palkankorotusta edelliseen 200-300e/kk.

Lähtisittekö rahan perässä itse näillä spekseillä?
Eihän tuosta tulisi kuin roposia korotusta nykyiseen.
Nyt 4300+300eur korotus, tarjottu 5000eur. Erotukseksi jää 400 eur, tossa tuloluokassa "lisäveroprosentti" alkaa olla aika lähelle 50% eli tuosta ei jää sulla käteen kuin 200eur/kk.
Työmatkoihin 50 min enemmän per päivä, tekee kuussa 17 tuntia. Työmatkoihin kuluneen ajan jos laskee niin tuo on huonopi diili kuin sun nykyinen ja tuo melkein 1 tunti lisää päivässä työmatkoihin ei omaa elämää ainakaan piristäisi.

Ainakin kuulostelisin prospect-firman työilmapiiriä ja fiiliksiä hyvinkin tarkkaan, pikkufirmoissa on usein etunsa mutta voivat olla myös melko "erikoisia" työpaikkoina.
Ihan eri asia sitten jos et viihtyisi nykyisessä työpaikassa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
376
Eihän tuosta tulisi kuin roposia korotusta nykyiseen.
Nyt 4300+300eur korotus, tarjottu 5000eur. Erotukseksi jää 400 eur, tossa tuloluokassa "lisäveroprosentti" alkaa olla aika lähelle 50% eli tuosta ei jää sulla käteen kuin 200eur/kk.
Työmatkoihin 50 min enemmän per päivä, tekee kuussa 17 tuntia. Työmatkoihin kuluneen ajan jos laskee niin tuo on huonopi diili kuin sun nykyinen ja tuo melkein 1 tunti lisää päivässä työmatkoihin ei omaa elämää ainakaan piristäisi.

Ainakin kuulostelisin prospect-firman työilmapiiriä ja fiiliksiä hyvinkin tarkkaan, pikkufirmoissa on usein etunsa mutta voivat olla myös melko "erikoisia" työpaikkoina.
Ihan eri asia sitten jos et viihtyisi nykyisessä työpaikassa.
Tarkennetaan siis nyt vielä:

Nykyinen palkka 4300e/kk. Tähän on luvattu pieni palkankorotus. Pyysin 500e, mutta esimies sanoi heti ettei voi korottaa noin paljon. Arvelen tästä, että korotus tulee olemaan 200e. Tämän lisäksi saan joka kuukausi bonuksia laskutusten mukaan. Keskimäärin bonukset oli viimevuonna n. 300e/kk.
Eli nykyinen palkka on n. 4600e/kk+ tulossa oleva korotus vuodenvaihteessa = 4800e/kk arviolta.

Kilpailijan tarjous on 5000e/kk, mutta tämän lisäksi minulle maksetaan kerran vuodessa suoritukseen perustuva bonus joka puheiden mukaan mitä vaan 5000-20 000e/v väliltä. (1-4kk palkkaa vastaava suuruus).


Tuo työmatkaan kuluva aika on kyllä ikävä asia. Toki etäpäiviä ja projektikohteissa on myös osa työajasta, eli ihan joka päivä ei tarvitse konttorille ajaa.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
319
2013 ~49k
2014 ~57k
2015 ~53k
2016 ~57k
2017 ~57k
2018 ~70k
2019 ~69k
2020 ~66k (ylitöitä ja päivystystä vähemmän kuin edellisinä vuosina. Pieni palkankorotus.)
2021 ~75k (työpaikka vaihtui, ei ylitöitä)
2022 ~87k€ palkka korjaantui vuoden aikana kivasti joka näkynee ensi vuoden tuloissa. Maltillisesti ylitöitä ~100h koko vuonna.

2023 ~115k Ei ylitöitä. Tuntuu että näin palkollisena aletaan olla lähellä maksimia, friikkuna pääsisi hieman optimoimaan verotusta.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 646
Tarkennetaan siis nyt vielä:

Nykyinen palkka 4300e/kk. Tähän on luvattu pieni palkankorotus. Pyysin 500e, mutta esimies sanoi heti ettei voi korottaa noin paljon. Arvelen tästä, että korotus tulee olemaan 200e. Tämän lisäksi saan joka kuukausi bonuksia laskutusten mukaan. Keskimäärin bonukset oli viimevuonna n. 300e/kk.
Eli nykyinen palkka on n. 4600e/kk+ tulossa oleva korotus vuodenvaihteessa = 4800e/kk arviolta.

Kilpailijan tarjous on 5000e/kk, mutta tämän lisäksi minulle maksetaan kerran vuodessa suoritukseen perustuva bonus joka puheiden mukaan mitä vaan 5000-20 000e/v väliltä. (1-4kk palkkaa vastaava suuruus).


Tuo työmatkaan kuluva aika on kyllä ikävä asia. Toki etäpäiviä ja projektikohteissa on myös osa työajasta, eli ihan joka päivä ei tarvitse konttorille ajaa.
Palkan takia en vaihtaisi jos nykyisessä hommassa hommat on kivoja ja työilmapiiri hyvä (vrt 4800e nyt ja ilmapiiri hyvä tai 5000e ja ilmapiiristä ei tiedä). Toki sitten lasket mitkä asiat painaa eniten. Tuo sitten "puheiden" mukaan 5-20k voi olla tosiaan mitä vain. Hiukan vaikuttaisi päätöksessä ,että tienaatko sen 20k ylimääräistä vai voidaanko sanoa, että "tänä vuonna ei tule bonuksia" eli onko tuo suoritukseen perustuva bonus merkattu ihan soppariin? Meillä esim bonukset saattaa tulla kerran vuodessa riippuen miten yritys pärjää, yhtä hyvin voivat sanoa ettei bonuksia tänä vuonna, joten en laske niitä mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 965
Juu, ei työmatkaa kannata hilusten takia moninkertaistaa, jos nykyisessä paikassa viihtyy. Se on sitten toinen asia, jos uusi yritys tarjoaa urapolkuun jotain tms. Jos on valmis lähtemään, niin avoimin kortein nykyisen suuntaan tarjouksesta viestiminen voisi olla vaihtoehto. Yleensä sieltä niitä pikkuhiluja löytyy, jos työntekijän haluavat pitää. Tai jos moisesta tarjouksesta keskustelusta noisee paskamyrsky, niin kertonee ehkä firman hr:stä ja esimiehestä jotain. Ts. itse yrittäisin saada nykyiseen vähän paremman lisän kohteliaasti kertomalla, että sain houkuttelevan tarjouksen muualta.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
376
Palkan takia en vaihtaisi jos nykyisessä hommassa hommat on kivoja ja työilmapiiri hyvä (vrt 4800e nyt ja ilmapiiri hyvä tai 5000e ja ilmapiiristä ei tiedä). Toki sitten lasket mitkä asiat painaa eniten. Tuo sitten "puheiden" mukaan 5-20k voi olla tosiaan mitä vain. Hiukan vaikuttaisi päätöksessä ,että tienaatko sen 20k ylimääräistä vai voidaanko sanoa, että "tänä vuonna ei tule bonuksia" eli onko tuo suoritukseen perustuva bonus merkattu ihan soppariin? Meillä esim bonukset saattaa tulla kerran vuodessa riippuen miten yritys pärjää, yhtä hyvin voivat sanoa ettei bonuksia tänä vuonna, joten en laske niitä mukaan.
Jep. Oli tarkoitus pitää palaveri vielä rekrytoijan kanssa ensiviikolla ja käydä tuota bonus asiaa tarkemmin läpi. Tunnen ennestään siis tämän rekryäjän ja hän sanoi, että esim. edellisessä firmassa ei ollut koskaan mahdollista saavuttaa maksimi bonuksia, mutta tässä hänen nykyisessään firmassa
se ei olisi edes kovin vaikeata.

Hyvä bonussysteemi on sellainen joka kannustaa työtekijää hoitamaan työnsä hyvin jonka lopputuloksena on firmalle ja työntekijälle win/win tilanne.
Valitettavan usein bonus systeemillä vain perustellaan huonompaa palkkaa, "koska on mahdollisuus" tienata näin paljon ja näin paljon, mutta todellisuudessa maksimi bonukset vain on olemassa paperilla.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 027
Hyvä bonussysteemi on sellainen joka kannustaa työtekijää hoitamaan työnsä hyvin jonka lopputuloksena on firmalle ja työntekijälle win/win tilanne.
Noinhan ne bonukset tosiaan pitäisi olla. Nykyään on sellaiset bonukset että käytännössä konsernitason "cash flow" on ratkaisevin tekijä. Isossa firmassa tuohon ei omalla tekemisellä ole kuin teoriassa merkitystä joten bonarit tulee tai on tulematta itsestä riippumatta. Tosi heikko systeemi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 646
Noinhan ne bonukset tosiaan pitäisi olla. Nykyään on sellaiset bonukset että käytännössä konsernitason "cash flow" on ratkaisevin tekijä. Isossa firmassa tuohon ei omalla tekemisellä ole kuin teoriassa merkitystä joten bonarit tulee tai on tulematta itsestä riippumatta. Tosi heikko systeemi.
Meillä juuri näin eli firman cash flow ratkaisee. Jos jokaisella osa-alueella menee hyvin niin saadaan 1-2kk vastaava palkka. Kuitenkin bonus systeemiä ei mainita rekryissä tai sen aikana ellei joku erikseen kysy. Saatat saada tai sitten et.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
8
Ei ole valmistumisen jälkeen 6 vuoden aikana tullut kuin ensimmäisenä vuonna pieni vuosibonus, vaikka molemmissa firmoissa tämmöiset firman vuositulokseen perustuvat bonusmallit ovat olemassa. Muina vuosina koko firman "heikko taloustilanne" on tarkoittanut, ettei henkilökohtaisia bonuksia ole jaettu. Ne kun ovat riippuvaisia muustakin, kuin henkilökohtaisesta tai oman osaston tuloksesta.

Yhtenä vuonna lähin esimies sai hyvin onnistuneelle tiimilleen (n.15 hlö) jonkun 1000€ joulubonuksen neuvoteltua, vaikka koko firman talousluvut eivät olleet kovin mairittelevia.

Yleensä näissä isommissa (>500 hlö) useita toimipisteitä ja toimialoja sisältäviä firmoja (omat kokemukset rakennusalalta) tuntuu yhdistävän, että osa osastoista tekee timanttista tulosta, osa joko nollatulosta tai jopa hieman persnettoa ja iso hallinto/paljon johtajia varmistavat sen, että muutama kannattava yksikkö ei koko lafkan taloutta saa pidettyä merkittävästi positiivisena.
Tietää melkein poikkeuksetta, että nyt alkuvuodesta taas julkaistaan bonustaulukot ja tavoitteet esim. liikevaihdolle/tulokselle, niin voi melkein suoraan nähdä, ettei mitään joulubonusta ole tänäkään vuonna tulossa. Ei tuommoinen bonusmalli ole millään tavalla kannustava.

Ylempien toimihenkilöiden TES taas varmistaa, että palkka ei ainakaan inflaation mukana tule nousemaan, kun tälle vuodelle neuvoteltu 2.3% kokonaisvaikutus palkkasummaan (minimissään 1.3% palkankorotus jokaiselle) on yksi vitsi kun inflaatio laukkaa lähes 10% vauhtia. Viime vuonna korotus oli 2,5% ellen ihan väärin muista, pennosia kuitenkin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 083
Ylempien toimihenkilöiden TES taas varmistaa, että palkka ei ainakaan inflaation mukana tule nousemaan, kun tälle vuodelle neuvoteltu 2.3% kokonaisvaikutus palkkasummaan (minimissään 1.3% palkankorotus jokaiselle) on yksi vitsi kun inflaatio laukkaa lähes 10% vauhtia. Viime vuonna korotus oli 2,5% ellen ihan väärin muista, pennosia kuitenkin.
Viime vuonna ja vielä alkuvuodesta noissa inflaatiolukemissa mentiinkin, mutta kesän jälkeen ne ovat jo puolittuneet ja allekin. Lokakuussa esim. elintarvikkeiden hintojen vuosimuutos oli neljä %. Toki tuossa ehti jo palkka jäädä hintakehityksestä, eli sinänsä ei muuta tilannetta.


1701678371964.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
85
Laitetaas oma palkkakehitys. Alanvaihdon jälkeen tietoturvahommia konsulttina samassa firmassa nyt hieman yli 5 vuotta. Aikaisempi työkokemus ei mitenkään relevanttia. Suluissa suunnilleen jaksojen kesto. Alussa olisi pitänyt pyytää enemmän tai vaihtaa vaan työpaikkaa. Esimiesten vaihtumisen myötä palkkakin kehittyi paremmin.

Kesäharjoittelija 2400€/kk, pyysin 3000€ mutta palkkaus suoraan TES:n mukaan (3kk)
Junior 2800€, pyysin 3000€ (16kk)
Mid 3450€, sain mitä pyysin, olisi pitänyt pyytää enemmän (16kk)
Mid 3900€, joka nousi 4000€, sain mitä pyysin (12kk)
Mid 4500€, joka nousi 4600€, sain mitä pyysin (18kk)
Senior 5300€, pyysin 5500€
Minkälaista hommaa tuohon tietoturvakonsultointiin kuulu? Tietoturva-alan palkat kiinnostaa varsinkin ohjelmistokehityksen ja penetraatiotestauksen kulmasta. Heikosti löytyy tietoa ja henkilöitä, joiden kanssa asiasta keskustella.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
53
Minkälaista hommaa tuohon tietoturvakonsultointiin kuulu? Tietoturva-alan palkat kiinnostaa varsinkin ohjelmistokehityksen ja penetraatiotestauksen kulmasta. Heikosti löytyy tietoa ja henkilöitä, joiden kanssa asiasta keskustella.
Teknistä tietoturvatestausta, lähinnä web-sovelluksia. Oman kokemukseni mukaan sovellustarkastuksia tehdään paljon enemmän kuin esim. network pentestejä tai mitään kovempaa red teamausta. Muissa firmoissa voi tietysti olla erilaista, en ole kovin verkostoitunut. IOT ja muita laitetarkastuksiakin näkyy jonkin verran. Penetraatiotestaus on sitä seksikkäintä juttua jota kaikki haluavat tehdä, mutta ei ole hirveästi tarjolla. Koodikatselmointi voi olla aika hyvä spesialiteetti jos omaa ohjelmistokehitystaustaa.

Ulkomailla normaali pentestaaja voi kuulemma saada vähemmän palkkaa kuin esim appsecin osaaja koska kaikki haluavat olla pentestaajia. Olettaisin, että tietoturvaan keskittynyt ohjelmistotyyppi saa samaa palkkaa tietoturvatalossa kuin esim. minä, mutta pelkässä ohjelmistotalossa se voisi olla heikompi, ainakin omat opiskelijakaverit aloittivat aika alhaalta. Tietoturvakonsultoinnissa on paljon kovemmat tuntihinnat kuin perus koodarikonsulteilla. Koodareilla utilisaatioprosentti on kuitenkin korkeampi.

Jos mututuntumalta jotain asteikkoa pitäisi yritää rakentaa, alimmista palkoista ylöspäin: tier 1/2 SOC analyst < normaali koodari < perus tietoturvatestaus, koodikatselmointi, tietoturvallinen ohjelmistokehitys < spesialiteetit kuten tietoturva-arkkitehdit, auditoinnit, ehkä privacy?, tier 3 SOC/DFIR < johdon konsultointi (ciso tason hommia).

Konsultoinnissa on se hyvä puoli, että oman arvonsa näkee aika helposti jos vain tarpeeksi kiinnostaa numeroita exceliin heitellä. Siitä on sitten helppo alkaa rakentaa perusteluja palkankorotusta varten.

Valtiolla palkat ovat aina mainittu työhakemuksissa eli niitä kannattaa pitää silmällä.
 
Liittynyt
05.12.2023
Viestejä
2
Vaihdoin muutama kk sitten firman sisällä osastoa. Sähkötyöt vaihtuivat tietoteknisiin. Käytännössä työtehtävät on erilaista asiakkaiden ongelmien ratkontaa tietoteknisissä asioissa, pilvipalvelujen ylläpitoa, firman IT-tukea ja pienimuotoista koodausta. Koodaus on käsittänyt tähän asti bugikorjauksia olemassa oleviin sovelluksiin, scriptejä ja joitain sovelluksia olen tehnyt Pythonilla firman sisäiseen käyttöön. Kieliä pitää jollain tavoin hallita tuo edellä mainittu Python, Java ja eri C-kielet.

Työ on todella vaihtelevaa ja pidän siitä, ja opittavaa on paljon - mikä motivoi. Itseä lähinnä häiritsee se, että palkka ei seurannut perässä, vaikka työtehtävät vaikeutuvat. Vaan samalla 2700€/kk jatketaan. Ymmärsin rivien välistä, että tähän kysymykseen palataan kun on AMK-tutkinto valmis tietotekniikan puolelta, joka näillä näkymin tapahtuu ensi vuoden lopulla. No ehkä tämä "ongelma" on linjassa muiden aloittelevien kanssa...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Vaihdoin muutama kk sitten firman sisällä osastoa. Sähkötyöt vaihtuivat tietoteknisiin. Käytännössä työtehtävät on erilaista asiakkaiden ongelmien ratkontaa tietoteknisissä asioissa, pilvipalvelujen ylläpitoa, firman IT-tukea ja pienimuotoista koodausta. Koodaus on käsittänyt tähän asti bugikorjauksia olemassa oleviin sovelluksiin, scriptejä ja joitain sovelluksia olen tehnyt Pythonilla firman sisäiseen käyttöön. Kieliä pitää jollain tavoin hallita tuo edellä mainittu Python, Java ja eri C-kielet.

Työ on todella vaihtelevaa ja pidän siitä, ja opittavaa on paljon - mikä motivoi. Itseä lähinnä häiritsee se, että palkka ei seurannut perässä, vaikka työtehtävät vaikeutuvat. Vaan samalla 2700€/kk jatketaan. Ymmärsin rivien välistä, että tähän kysymykseen palataan kun on AMK-tutkinto valmis tietotekniikan puolelta, joka näillä näkymin tapahtuu ensi vuoden lopulla. No ehkä tämä "ongelma" on linjassa muiden aloittelevien kanssa...
Äkkiseltään ihan linjassa opiskelijan palkkasuositukseen. Hankala kuitenkin näillä tiedoilla sanoa tarkemmin onko täysin linjassa vai osittain, aika moni muuttuja tuohon vaikuttaa ihan paikkakunnasta, työkokemuksesta, yrityksestä ja sen kokoluokasta lähtien. Jos työ on mielekästä ja aiemmin ei ollut niin siinä mielessähän tuo on jo parannus aiempaan kun töiden toimenkuva muuttui paremmaksi. Kerää kokemusta tuossa hommassa ja samalla paperit ulos koulusta niin sitten voipi laittaa verkkoja vesille jollei palkkakehitys vastaa odotuksia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: 3me
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Kyselisin, että onko kenelläkään kokemusta tuotantoinsinöörin palkkauksesta? Olisi mahdollisesti tarjolla tuotantoinsinöörin roolia kaukolämmöntuotannossa, jossa vastuulla on voimalaitoksien tuotanto, huolto ja huoltotiimin esimies tehtävät. Tarkemmin aukeaa ensiviikon haastattelussa ja laitoin palkkatoiveeksi 4500e/kk, mutta mietin, että onko liian matala suhteessa vastuuseen.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
210
Kyselisin, että onko kenelläkään kokemusta tuotantoinsinöörin palkkauksesta? Olisi mahdollisesti tarjolla tuotantoinsinöörin roolia kaukolämmöntuotannossa, jossa vastuulla on voimalaitoksien tuotanto, huolto ja huoltotiimin esimies tehtävät. Tarkemmin aukeaa ensiviikon haastattelussa ja laitoin palkkatoiveeksi 4500e/kk, mutta mietin, että onko liian matala suhteessa vastuuseen.
Tuo voi olla ihan linjassa jossain pikkukylillä, johonkin pk-seudulle kuulostaisi matalalta,
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
37
Tuo voi olla ihan linjassa jossain pikkukylillä, johonkin pk-seudulle kuulostaisi matalalta,
Joo, keski Suomessa isompa kaupunki olisi vastuualueena. Jouduin hieman pikaisesti hakemaan, kun hakuaika oli samana päivänä päättymässä kuin ilmoituksen näin. Itsellä kokemusta vajaat 8 vuotta teollisuuden suunnittelusta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
252
Isohkossa teräs-yhtiössä vuorokunnossapidossa 10 vuoden työkokemuksella 60k ilman ylitöitä. 4x12h työpäivää ja kuusi päivää vapaalla. Välillä vaseliinia boksereissa asti mutta pääasiassa työ erittäin vaihtelevaa ja mieluista.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 341
Ei huono, vähemmillä työtunneilla parempi liksa kuin keskiverto dippainssillä.
Tuo mahtaa olla 5-vuorolaiselle ihan normi palkka isommasta tehtaasta, palkkahan sisältää n. 30% haittalisiä ja itse tienaisin n. saman jos suotuisin vuoroon, mutta en halua luopua päivävuorosta.:joy: Paperimiehet tienaa n. 20k€ tuon päälle ihan perus amiksina, joten ei kova palkka vaadi aina sitä dippainssin koulutusta vaan oikeita valintoja.
 

wertiy

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2018
Viestejä
126
Hieman masentavaa lukea tätä ketjua. Luonnontieteiden alan asiantuntija tutkimuspuolella, Helsinki, palkka vajaa 4500 €/kk. Valtion hommissa samasta hommasta 3500-4000 €/kk.

Rahan perässä tätä ei voi tehdä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 076
Hieman masentavaa lukea tätä ketjua. Luonnontieteiden alan asiantuntija tutkimuspuolella, Helsinki, palkka vajaa 4500 €/kk. Valtion hommissa samasta hommasta 3500-4000 €/kk.

Rahan perässä tätä ei voi tehdä.
Yllä jo vähän vihjattiinkin, että olisi hyvä ottaa vähän laajempaa perspektiiviä jos 4500 €/kk palkka on masentava.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 246
Viestejä
4 279 474
Jäsenet
71 634
Uusin jäsen
piirtoheitin

Hinta.fi

Ylös Bottom