Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.Teidän valmistumiset ei merkkaa työnantajalle paskan markkaa. Ei se nay tuloksessa. Hankkikaa työkokemusta ja vaihtakaa työpaikkaa saannollisesti niin palkka nousoo.
Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?Ei merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.
Tietysti näinkin, mutta yleisesti tuntuu siltä, että opiskelijalla on opiskelijan palkka ja valmistuneella isompi palkka. Voi olla etteivät pysty vastata vielä siihen tasoon, minkä vaatisin valmistuneena.Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?
Ei merkkaa mut samaa aikaa ne työnantajat ei kyl halua maksaa sit täyttä palkkaa jos ei o valmistunu / papereitaEi merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.
Varmaan riippuu missä työskentelee. Jos on jotain pätevyysvaatimuksia niin yleensä valmistumista odottelevilla on myös jotain rajoitteita työnteossa. Taitaa kyllä olla lopulta aika vähän semmosia aloja julkisen sektorin ulkopuolella, joissa on lailla ohjattuja pätevyyksiä. Onko sote ainoa isompi kenttä? Luulen, että sähkötyöluvatkaan ei irtoa ilman koulua.Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?
Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.Jos taas työ ei vaadi koulutusta, eikä valmistuminen näy osaamisessa niin kai sen vaikutus myös tuottavuuteen on aika pieni.
Tuskin tähän on yhtä oikeaa totuutta ja viimekädessä palkanmaksajan mielipide sen taitaa ratkaista aloilla, joilla ei olla tes-palkoilla. Ratkaiseva asia voi olla lopulta jopa se, että onko hyvä vai huono päivä. Foorumin kirjoittelun perusteella olen ymmärtänyt, että esimerkiksi it-alalla on paljon itseoppineita kavereita, joilla on kova osaaminen ja eivät ole ihan pienituloisimmasta päästä.Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.
Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.
Nykyään on tuntunut yleistyvän se, että ihan joka asiaan toivotaan koulutusta. Ja mielellään korkeakoulutaustaa, siis. Eihän se toki siitä kerro, kuka lopulta palkataan, mutta noita sivusilmällä välillä tutkiessa on aika suuresti ihmetyttänyt, miten ihan jonkun asiakaspalvelijan nimikkeellä olevaan työhön toivotaan vaikka kaupallista koulutusta, vaikka ihan työpaikkailmoituksessa tehtävää kuvataan lähinnä siten, että vastaat puhelimeen.Itse kyllä koen, että esim. oman alan korkeakoulututkinto osoittaa jonkinlaista ammatillisuutta, mielenkiintoa ja perehtyneisyyttä asiaan ja pidän koulutusta oleellisena tekijänä osaamisessa. Kyllähän moni firma laittaakin noita koulutusvaatimuksia työpaikkailmoituksiin, vaikka tehtävä ei juridisesti mitään tutkintoa vaatisikaan. Taitaa olla jopa enemmän sääntö kuin poikkeus?
Itselläkin kieltämättä stereotypia itse pätevöityneestä kaverista on, että haluaa vähän sooloilla, auktoriteetit vaikeita ja menee putkinäöllä kohti vain sitä omaa juttuaan. Usein sitten erityisen hyvä juuri tässä, eikä välttämättä oikein pärjää muiden haasteiden kanssa. Ei tämä välttämättä pidä paikkaansa oikein kenenkään kohdalla, enkä halua, että kukaan loukkaantuu. Kuvailin vain omassa päässäni olevaa stereotypiaa.Kai se koulun onnistuneesti suorittaminen kertoo jotain ihmisen elämänhallinnasta vs peruskoulut käynyt.
Joo siis jos puuttuu täysin koulutus ja henkilön työhistoriakin on todella katkeileva, niin se voi hyvin kertoa siitä, ettei ehkä sääntöjen tai auktoriteettien kanssa tule toimeen. Mistäs sen tosiaan tietää, kun ihmiset ei ole mustavalkoisia. Toisaalta henkilöllä voi olla vakaa työhistoria ilman koulutusta. Oon kyllä tavannut aika putkinäköisiä ja auktoriteettikammoisia tai yllättävän yhteistyökyvyttömiä korkeallekin kouluttautuneita ihmisiä. Mutta joo, kuten sanoit niin on stereotypioita, joihin osa ihmisistä sitten istuu ja osa ei.Itselläkin kieltämättä stereotypia itse pätevöityneestä kaverista on, että haluaa vähän sooloilla, auktoriteetit vaikeita ja menee putkinäöllä kohti vain sitä omaa juttuaan. Usein sitten erityisen hyvä juuri tässä, eikä välttämättä oikein pärjää muiden haasteiden kanssa. Ei tämä välttämättä pidä paikkaansa oikein kenenkään kohdalla, enkä halua, että kukaan loukkaantuu. Kuvailin vain omassa päässäni olevaa stereotypiaa.
Kun jonkun koulun läpäisee niin yleensä vaaditaan ainakin jonkinlaisia yhteistyötaitoja, kykyä noudattaa muiden laatimia aikatauluja ja että osaa seurata ohjeita tarkkuudella x.
Itse olin taannoin sopinut koeajan jälkeisen korotuksen sopimusta tehdessä.Miten homma on toiminut teillä ketkä olette saaneet palkankorotuksen koeajan päätyttyä? Oletteko sopineet asiasta jo sopimusta tehdessä, pyytäneet itse kehityskeskustelussa vai onko työnantaja antanut omasta aloitteestaan?
Itselläni ei ole minkäänlaista tulospalkkiomallia vaan kiinteä kuukausipalkka. Olen vielä sen verran nuori koodari, että työnantajan palkkakatto on toivottavasti kaukana nykyisestä tulotasostani. Tuntuu vähän aikaiselta olla pyytämässä lisää palkkaa, mutta raha kiinnostaa aina. Täytyy vielä miettiä jätänkö asian ensi kevääseen jolloin tulee vuosi täyteen.Itse olin taannoin sopinut koeajan jälkeisen korotuksen sopimusta tehdessä.
Millaisia palkitsemismalleja teillä on peruspalkkauksen lisäksi käytössä/tarjolla? Jossain kohtaa se palkkakatto kuitenkin tietyllä tapaa tulee eteen, niin työnantaja voisi herkemmin olla tarjoamassa erilaisia palkitsemismalleja (esim. tulospalkkiomalli, henkilöstörahasto, verovapaat edut ym.) palkankorotuksen sijaan. Samalla voisi kysyä, että onko teillä tullut muutoksia/parannuksia esim. tulospalkkiomalliin työsuhteen aikana vai onko sen ehdot pysyneet hamaan tappiin asti samana?
Se kertoo kuitenkin elämänhallinnasta siinä tilanteessa (nuorena). Jos esim. ajatellaan että puuttuva tutkinto kertoo siitä ettei pysty tekemään pitkäjänteistä työtä niin mistä kertoo vuoden välein vaihtuvat työnantajat? Ei mikään ole niin mustavalkoista.Kai se koulun onnistuneesti suorittaminen kertoo jotain ihmisen elämänhallinnasta vs peruskoulut käynyt.
Näinhän se. Tykkään usein käyttää lääkäreitä jonkinlaisena verrokkiryhmänä korkeastikoulutettujen joukossa, koska yleisesti sekä koulutuksen tasoa että ammattikuntaa arvostetaan. Lisäksi monilla on kosketuspinta heihin ainakin asiakkaana.Oon kyllä tavannut aika putkinäköisiä ja auktoriteettikammoisia tai yllättävän yhteistyökyvyttömiä korkeallekin kouluttautuneita ihmisiä. Mutta joo, kuten sanoit niin on stereotypioita, joihin osa ihmisistä sitten istuu ja osa ei.
Yleensä vasta-argumenttina säädylliselle minimipalkalle on, että se tappaa pienituloisten työpaikat. En oikein osaa arvioida missä mittakaavassa niin kävisi.Ohisalon 1500 euron vastaus oli yhdistettynä jonkinlaiseen perustuloon. Marinin vastaus nojasi vahvasti siihen reiluuteen, ei siihen mikä olisi tässä hetkessä realistista. Omasta mielestäni pääkaupunkiseutu huomioiden reilu vähimmäinen bruttopalkka olisi joku 2500 euroa kuussa, siis viisipäiväistä viikkoa kahdeksan tuntia päivässä tekevän. Katsomatta koulutukseen.
Työsopimus tehdessä niin sanotiin että palka nousee sitten koeajan jälkeen.Miten homma on toiminut teillä ketkä olette saaneet palkankorotuksen koeajan päätyttyä? Oletteko sopineet asiasta jo sopimusta tehdessä, pyytäneet itse kehityskeskustelussa vai onko työnantaja antanut omasta aloitteestaan?
Minkä alan insinööri? Onko mahdollista vaihtaa yksityiselle sektorille ja mahdollisten uusien urakehityspolkujen äärelle?Itse insinöörinä julkisella sektorilla marginaalialalla. Palkka 3600€/kk ja ei siitä nouse kuin yleiskorotuksilla. Työuraa takana 20 vuotta.
Marginaaliala aiheuttaa sen, ettei urakehitykselle ole mahdollisuuksia, eikä kysyntää yksityisellä puolella.
Varmaan muitakin julkkarilla samanlaisessa tilanteessa, miten jaksatte motivoida itseänne?
20+ vuotta vielä työuraa jäljellä, joten jotain pitäisi keksiä. Täysin uudelle alalle vaihtaminen vaatisi kouluttautumisen, eikä silti mitään takeita paremmasta ansiotasosta. Sen verran kävin ohjelmointia kokeilemassa, että suoritin 5op python perusteet. Yllättävän hyvin pärjäsin nollakokemuksells, mutta huomasin ettei ole minun juttuni kuitenkaan. YAMK-tutkintoja kovasti mainostetaan, pitäisikö lähteä sellaista suorittamaan, palkassa ei toki sekään näkyisi.
Onko muilla samanlaisia pohdintoja?
Oikeasti pieni vai ei vain kiinnosta ajatella niin pitkälle?Omat vuositulot työnkuvan vaihdon jälkeen selvillä eli,
Kokonaistulot 84ke
Joista verollisia ansioita ~60ke
Ja verottomia 24ke
Vähennyksien jälkeen veroprosentti asettunee noin 25% luokkaan
Tehtävänkuvana sähkötöidenjohtaja tuotantoteollisuuden kunnossapidossa, kk palkka ja keskiarvo tuotantopalkkioille 980e/kk tälle vuotta.
Kikkailemalla sain verottomien osuutta nostettua, eläkettä ei kerry juu.. Mutta todennäköisyys sille että elän +70v ja pääsen eläkkeelle on häviävän pieni
Minkä alan insinööri? Onko mahdollista vaihtaa yksityiselle sektorille ja mahdollisten uusien urakehityspolkujen äärelle?
Tietotekniikka ja konetekniikka ovat insinöörialoista ne todennäköisimmät korkean ansiotason tuojat. Mutta tuurista ja sattumastahan se työura usein muodostuu. En minäkään tietoisesti valinnut huonopalkkaista työtä ilman urakehitystä, mutta sattuma toi tälle alalle enkä alussa ymmärtänyt lähteä ajoissa muualle.ja minkälainen hajonta insinööreillä on palkan suhteen alasta riippuen? itse miettinyt LVI insinööriksi kouluttautumista, mutta jo nyt perus tuntipalkalla putkihommissa palkka yli 4100€/kk (verottomien ruokarahojen kanssa). jos palkka tippuu niin ei kai kannata kouluttautua ainakaan ansion takia. Eri asia sitten että voisi päästä kevyempiin sisähommiin. En usko että tätä hommaa pystyy vielä 25 vuotta tekemään terveenä...
Perinnölliset tekijät, voihan sitä osua "musta pekka" kouraan ja sinnittelee pidemmälle.. mutta kyllä noilla verollisilla tuloilla jotain kertymää saa aikaanOikeasti pieni vai ei vain kiinnosta ajatella niin pitkälle?
Säädyllinen, mitä sillä sitten tarkotietaan, meidän (Suomi) asteikolla vitonen, kymppi vai kaksikymppi tunti.Yleensä vasta-argumenttina säädylliselle minimipalkalle on, että se tappaa pienituloisten työpaikat. En oikein osaa arvioida missä mittakaavassa niin kävisi.
Jos ajattelee matalapalkka-alojen olevan esim. päivittäiskauppa, hoitotyö, b2c-palvelut ja ehkä logistiikkakin niin on vaikea kuvitella, että ihmiset lopettaisi syömisen, eivät haluaisi sairaalaan, eivät ostaisi vaikka kampaajapalveluita tai hakisivat itse pakettinsa jostain satamasta.
Tietotekniikka ja konetekniikka ovat insinöörialoista ne todennäköisimmät korkean ansiotason tuojat. Mutta tuurista ja sattumastahan se työura usein muodostuu. En minäkään tietoisesti valinnut huonopalkkaista työtä ilman urakehitystä, mutta sattuma toi tälle alalle enkä alussa ymmärtänyt lähteä ajoissa muualle.
Ihminen söisi edelleen ja kävisi sairaalassakin. Kaupoissa ja sairaaloissa olisi vain pitkällä tähtäimellä vähemmän työntekijöitä. Parturipalveluista olen jo monen tuttunui nähnyt luopuneen, kun ovat oppineet tekemään perusleikkaukset kotitrimmerillä itse. Tämä varmasti lisääntyisi.Yleensä vasta-argumenttina säädylliselle minimipalkalle on, että se tappaa pienituloisten työpaikat. En oikein osaa arvioida missä mittakaavassa niin kävisi.
Jos ajattelee matalapalkka-alojen olevan esim. päivittäiskauppa, hoitotyö, b2c-palvelut ja ehkä logistiikkakin niin on vaikea kuvitella, että ihmiset lopettaisi syömisen, eivät haluaisi sairaalaan, eivät ostaisi vaikka kampaajapalveluita tai hakisivat itse pakettinsa jostain satamasta.
Jos joku 2000-3000€/kk olisi minimipalkka, niin luonnollisesti inflaatio söisi rahan arvoa siten että tuo summa olisi käytännössä pian yhtä arvoton kuin nykyisilläkin minimipalkoilla. Siinä inflaation loppuvaikutusta odotellessa saatettaisiin menettää paljon varsinkin kansainvälisiä yrityksiä ja työpaikkoja. Suomesta tulisi nopeasti yhteisvaluutan takia Euroopan kallein maa ja työttömyys lisääntyisi ja sitä kautta valtio velkaantuisi ja yrittäisi nyhtää entistä kovemmalla veroasteella jäljelle jääneitä työllisiä.Ohisalon 1500€/kk oli tentin paras vaihtoehto minimipalkaksi. Palkansaajaa pitäisi kiinnostaa ainoastaan nettopalkka eli käteen jäävä palkka. Bruttopalkalla ei kustanneta omaa elämistä. Nettopalkkaan voidaan vaikuttaa verotukseen kajoamalla. 1500€/kk (tai muuta minimipalkkaa) bruttona tienaavan palkansaajan tuloveroprosentin tulisi olla lähellä nollaa, jolloin käteen jäävä osuuskin voitaisiin pitää mahdollisimman lähellä tuota 1500€/kk. Tällöin ihmisiä työllistyy ja nousee pois valtion budjetista maksettavien sosiaalietuuksien piiristä, joten nettovaikutus valtion talouteen on karkeasti positiiviseen suuntaan vaikka henkilö ei maksaisikaan veroja. Veroja hän maksaa joka tapauksessa kuluttamalla.
Toisena kärjistettynä vaihtoehtona se demareiden 3000€/kk minimipalkka. Eikä tarvitse edes noinkaan paljoa minimipalkaksi. Veroprosentit voidaan olettaa menevän nykyisellään, joten käteen jää palkansaajalle hieman päälle 2000€/kk. Täälläkin jo aiemmin mainittuna; ikävästi vastapuolena inflaatio iskee ja palvelut heikkenevät, ja pahimmillaan yritykset siirtyvät muualle. Työpaikat vähenevät. Enemmän työttömiä syömässä valtion budjettia yms.
Toi on vaan semmonen kysymys pääministerille mihin ei voi mitenkään vastata oikein eikä oikeaa vastausta ole vaan aina joku tai joku taho pahoittaa mielensä, oli vastaus mitä tahansa.Tommoset 3 tonnin heitot kertovat vaan miten idiootti ja kujalla Sanna Marin on. No hitto hänhän on suomen pääministeri. Voi vittu.
Aina on joku taho, joka mielensä pahoittaa. Sille ei voi mitään. Kuitenkin näkisin, että ministerin suusta olisi voinut olettaa tulevan sellainen järkevä ja todellisuuspohjainen harkittu heitto, jossa mielensäpahoittajinta olisivat olleet ne minimipalkkaa saavat sen sijaan, että mieli pahoitetaan enemmän talousoppineiden puolella. Demarit toki yrittävät kalastella vasemmiston puolelta kannattajia lisää, kun Kokoomus repii kannattajia jo keskeltäkin.Toi on vaan semmonen kysymys pääministerille mihin ei voi mitenkään vastata oikein eikä oikeaa vastausta ole vaan aina joku tai joku taho pahoittaa mielensä, oli vastaus mitä tahansa.
Jos kysymys on se mikä mielikuva siitä jäi linkatusta uutisessa, niin kysymys oli pääministerille ja pääministeri siihen vastasi.Toi on vaan semmonen kysymys pääministerille mihin ei voi mitenkään vastata oikein eikä oikeaa vastausta ole vaan aina joku tai joku taho pahoittaa mielensä, oli vastaus mitä tahansa.
Talous ankkoja tullut aiemminkin, ehkä siihen linjaan sopii, tai sitten vain näyttää Rinteelle miten pelataan isosti, ei vappu satanen, ei vapputonni, vaan kunnon tupla - tripla tonni.hs sanoi:Pohdin pienimmän palkkauksen ja keskipalkkauksen välistä, kun meillä on korkea inflaatiotaso ja kustannukset nousevat, asuminen on kallista ja palkalla pitää tulla toimeen. Niin sanoisin, että tämä [3 000 euroa kuukaudessa] menee enemmän sinne alakanttiin kuin yläkanttiin”, Marin sanoi.
Tommoset 3 tonnin heitot kertovat vaan miten idiootti ja kujalla Sanna Marin on. No hitto hänhän on suomen pääministeri. Voi vittu.
Toi on vaan semmonen kysymys pääministerille mihin ei voi mitenkään vastata oikein eikä oikeaa vastausta ole vaan aina joku tai joku taho pahoittaa mielensä, oli vastaus mitä tahansa.
Myös vaimon vuosiansiot ilmoitetaan useamman kerran vuodessa.Noooh, täällä nyt on muutama nimimerkki, joiden täytyy pakonomaisesti päästä tuomaan esille vähintään kerran kuukaudessa oma tulotasonsa / omaisuutensa. Ihan kuin se olisi joku onnellisuuden mittari / tavoite johon kaikkien pitäisi pyrkiä.
Sehän tekisi inflaatiolle hyvää kun minimipalkka olisi 3000€.
Oot insinöörinä julkisella sektorilla, onko toi työ siis omaan inssi koulutukseen liittyvä? mikä semmonen inssi linja on mistä valmistuu vaan johonki specifistiseen julkisen sektorin työhon?Tietotekniikka ja konetekniikka ovat insinöörialoista ne todennäköisimmät korkean ansiotason tuojat. Mutta tuurista ja sattumastahan se työura usein muodostuu. En minäkään tietoisesti valinnut huonopalkkaista työtä ilman urakehitystä, mutta sattuma toi tälle alalle enkä alussa ymmärtänyt lähteä ajoissa muualle.
Ei ole suoranaisesti omaan koulutusalaani kuuluva työ. 20 vuoden jälkeen sillä koulutusalalla vaan ei ole enää mitään merkitystä työelämässä, vain työkokemus ratkaisee. Omassa tehtävässäni ei vain ole kertynyt sellaista osaamista, jolla olisi kysyntää yksityisellä sektorilla.Oot insinöörinä julkisella sektorilla, onko toi työ siis omaan inssi koulutukseen liittyvä? mikä semmonen inssi linja on mistä valmistuu vaan johonki specifistiseen julkisen sektorin työhon?
Merkittävä osa pätevistä insinööreistä kilpailee ihan kansainvälisesti, eli jos Irina-Iiro ei osaa ruotsia (julkiset) niin hän kilpailee kansainvälisesti, jos asiakkaat ei ole valmiita maksamaan, niin Irina-Iiro tekee halvemmalla, tai muuttaa työnperässä.Tämäpä tämä. Tuollaiset numeroheitot on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt taikaiskusta Kalle-Kaarina Kassahenkilö saisi parin tonnin sijaan kolme, ei se vastaisi ostovoimaltaan samaa kuin kolme tonnia nyt ja sitten ennen pitkään Irina-Iiro Insinööri saisi kuuden sijaan yhdeksän.
Hieno kuulla tällaisia tarinoita. Oma pessimismini perustuu vain omiin luuloihini, joten voisi olla aika aktivoitua hakemusten suhteen. Joitain hakemuksia vuosien aikana tullut tehtyä mutta haastatteluihin ei ole tie auennut.Meinaatko ettei olisi ollenkaan kysyntää vai ei sellaista kysyntää, että siitä saisi haluasi palkan ? Oletko koska viimeksi käynyt haastattelussa ? Itse päädyin 1,5v sitten hakemaan paikkaa, josta oli varma että "liian isot saappaat, ei sopivaa koulutusta eikä kokemusta" ja niin vain pääsin sisään että heilahti ja palkka noussut 1,3ke/kk verran aiempaan pestiin nähden.
24v inssihommia takana valtiolla ja valtion oy:ssä. Palkka 4330 seniorina ja projektipäällikkönä. Joskus miettinyt yamk-tutkintoa, mutta ainut hyöty olisi muodollinen pätevyys tiettyihin valtion hommiin. Nääh, en taida jaksaa. Hyvinä puolina 9-10 viikkoa vuosilomaa, hyvä työporukka, suuri "vapaus" töiden suhteen ja mielenkiintoiset hommat. Jos yhtälöön kuuluisi vielä edullinen asuminen jossain muualla kuin täällä ison kirkon liepeillä, niin yhtälö olis jopa verraten hyvä.Itse insinöörinä julkisella sektorilla marginaalialalla. Palkka 3600€/kk ja ei siitä nouse kuin yleiskorotuksilla. Työuraa takana 20 vuotta.
Marginaaliala aiheuttaa sen, ettei urakehitykselle ole mahdollisuuksia, eikä kysyntää yksityisellä puolella.
Varmaan muitakin julkkarilla samanlaisessa tilanteessa, miten jaksatte motivoida itseänne?
20+ vuotta vielä työuraa jäljellä, joten jotain pitäisi keksiä. Täysin uudelle alalle vaihtaminen vaatisi kouluttautumisen, eikä silti mitään takeita paremmasta ansiotasosta. Sen verran kävin ohjelmointia kokeilemassa, että suoritin 5op python perusteet. Yllättävän hyvin pärjäsin nollakokemuksells, mutta huomasin ettei ole minun juttuni kuitenkaan. YAMK-tutkintoja kovasti mainostetaan, pitäisikö lähteä sellaista suorittamaan, palkassa ei toki sekään näkyisi.
Onko muilla samanlaisia pohdintoja?
Joskus miettinyt yamk-tutkintoa, mutta ainut hyöty olisi muodollinen pätevyys tiettyihin valtion hommiin. Nääh, en taida jaksaa.
Itse tartuin tuohon 2500 € / kk, jota disfear pohti omassa viestissään. Ajattelisin, että se ei ole mikään tähtitieteellinen summa, kun suurimmalla osalla matalapalkka-aloistakin palkka jo kakkosella alkaa tai on ainakin melko liki.Säädyllinen, mitä sillä sitten tarkotietaan, meidän (Suomi) asteikolla vitonen, kymppi vai kaksikymppi tunti.
Jonkun pitäisi varmaan mennä Sveitsiin kertomaan, että ovat idiootteja ja kujalla. Ehkä sitten pärjäisivät vähän paremmin jatkossa. Kantonista riippuen minimipalkat siellä ovat 19 - 23 € / h. Vittu sentään.Tommoset 3 tonnin heitot kertovat vaan miten idiootti ja kujalla Sanna Marin on. No hitto hänhän on suomen pääministeri. Voi vittu.
Odottaisin taikaseinän voivan melko paksusti, koska korkeampi palkka korottaa verotuloja ja vähentää suoria tulonsiirtoja. Toki julkinen sektori on suuri työllistäjä matalapalkka-aloilla, joten palkkakustannukset siellä kyllä nousisivat myös.Jullkisellakin puolella loppuu paikat siinä vaiheessa kun uudentalouden taikaseinä lakkaa toimimasta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.