Insinöörien ostamat kodinhoitopalvelut eivät vastoin yleistä käsitystä elätä kovinkaan isoa osaa meidän työikäisistä.
Sori huono ulosanti, esimerkeille yritin avata ajatus, siinä epäonnistuin. Toki kotisiivous ei ole iso prosentti kaikesta työstä.
Yritin sanoa että jos työ hinnoitellaan pitkäksi, niin sille ei ole kysyntää.
Insinööri tekee ne hommat itse, ei vain sitä siivousta, vaan paljon muutakin.
Työantaja tekee saman, jos koulutettu tekee saman homman samalla kustannuksella, niin ei kannata palkata kouluttamatonta. Insinööri tekee itse matkalaskut, keittää kahvit, varaa matkat jne. toki se on tehtotonta/kallista, joten sitä tehostetaan robotiikalla ja osassa tehtäviä sen kolmentonnit (sivukuilla viiden) kilpailijoita ovat mailmanlaajuinen työvoima).
Julkisella puolella toki määrätty että tässä palvelussa on oltava niin ja niin monta käsiparia, jos vielä palvelu joka lailla määrätty pakolliseksi, julkisesti rahoitetuksi, niin kyllä, töitä ja kysyntää pisaa niin pitkään kuin se taikaseinä toimii. Koska verotit ne menot, niin vapailla markkinoilla verokiila kasvaa ja sen insinöörin kannattaa tehdä entistä enemmän itse....
Saattaisi olla, että ne hinnatkaan ei niin paljon nousisi, koska meille jäisi vielä tulonsiirtojen varassa elävää väkeä, joita on kuitenkin aika paljon. Lisäksi se aiemmin mainittu argumentti, että henkilöstökulujen osuus tuotteiden hinnasta ei ole yleensä 100%. Nyt ei ole puhe kuitenkaan tessien triplaamisesta tms., vaan ehkä n. 20 % korotuksesta matalapalkka-aloille.
Vapailla markkinoilla toki kilpailu toimii, toiminta tehostuu. Jos työn hinta nousee, niin työnosuutta voidaan vähentää, osaa voidaan teettää siellä missä edullisempaa.
Osassa toki hinnat nousee, mutta se ohjaa kulutusta muihin tuotteisiin ja palveluihin.
Mainitut julkset palevelut, välttämättömät palvelut, niin palvelumaksuja voidaan nostaa ja kun ei kilpailua niin kysyntä jatkaa, ja tai velkaa/veroja lisäten.
Minipalkkalaisten työlisyyttä voidaan tukea palkka tuella, jolloin työantajan kannattaa teettää työtä, ja insinöörin kannattaa käyttää palveluita, jotka tosin maksaa osittain verojenkautta, sekin taiten hietotava, eikä ongelmaton vs ei minimipalkkaa ja tulonsiirrot suoraan pinipalkkaiselle.