Palkkakeskustelu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Mitä odotit tässä ketjussa olevan jos ei keskustelua palkasta?
Lähinnä toin esille sitä "vääristymää" minkä voi saada, jos luulee, että kaikki tienaavat kyseisiä summia vaikka kyseessä onkin samat nimimerkit viestistä toiseen. Ja kuten tuossa toinenkin totesi, niin ei ne viestit rajoitu vain tähän ketjuun vaan ihan muihinkin viestiketjuihin tuodaan samaa asiaa jatkuvasti esille.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Esimerkiksi @Honzo n 50kilon vuosibonus vastaa karkeesti mun kahden vuoden bruttopalkkaa. :D
Mä voisin varmaan saada enemmänkin rahanpaskaa jos mua kiinnostais panostaa asiaan. Mä oon mieluummin pienemmällä palkalla enemmän vapaalla, kuin isommalla enemmän töissä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Esimerkiksi @Honzo n 50kilon vuosibonus vastaa karkeesti mun kahden vuoden bruttopalkkaa. :D
Mä voisin varmaan saada enemmänkin rahanpaskaa jos mua kiinnostais panostaa asiaan. Mä oon mieluummin pienemmällä palkalla enemmän vapaalla, kuin isommalla enemmän töissä.
Toisaalta, jos saa säästettyä 50k€ vuodessa, niin voisi jäädä aikaisin eläkkeelle, eikä tarvitse tehdä sinne 70-vuotiaaksi kuten meille kasarin lapsille on nyt ennusteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Toisaalta, jos saa säästettyä 50k€ vuodessa, niin voisi jäädä aikaisin eläkkeelle, eikä tarvitse tehdä sinne 70-vuotiaaksi kuten meille kasarin lapsille on nyt ennusteet.
Jep, kämppä olis maksettu kahdessa vuodessa ja jos vielä jaksais kitua pari kolme vuotta töissä niin sitä elelis mukavasti eläkkeeseen asti.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Toisaalta, jos saa säästettyä 50k€ vuodessa, niin voisi jäädä aikaisin eläkkeelle, eikä tarvitse tehdä sinne 70-vuotiaaksi kuten meille kasarin lapsille on nyt ennusteet.
Tuskin saa, eläminen maksaa ku tienaa noin paljo ja veroja ym menee kans kiva summa.. mitähän tosta jää kätee n.80ke?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Tuskin saa, eläminen maksaa ku tienaa noin paljo ja veroja ym menee kans kiva summa.. mitähän tosta jää kätee n.80ke?
Osa ihmisistä osaa kyllä elää tuhlailematta, vaikka tulot nousee. Kyllä 80k netosta saisi jo helposti 50k€ säästöön jos yksin asuu. Parisuhteessa eläen saisi jo varmaan 60k€/v säästettyä.

En siis itse kuulu noihin fire säästäjiin, vaikka kyllä tulojen kasvaessa myös säästöön menevä määrä on kasvanut.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Olenkohan itse kerran aiemmin tähän viestiin palkoista kirjoittanut.
Suoraan on töissä asiakkaallakin minulta kysytty, että paljon teidän töissä tienaa/paljon palkkasi on? En vastannut ja juurikin siksi, että vaikka avointa keskustelua puollan niin silti se jotenkin helposti kääntyy negatiiviseksi.
Liian tabu on mielestäni palkoista puhua, niinköhän palkat nousisivat kun tulisi esille miten samassakin firmassa samoja töitä tekevät tienaavat kovasti eri verran?

Täällä tehdään puhdasta 7.5h päiväduunia tuon palkan eteen. Edellisessä töissä pääsi parhaillaan 42k/v tienesteihin, mutta siihen kuului vuositasolla 160+h ylitöitä ja sitä menetettyä aikaa ei ne ylityöt vaan mielestäni korvaa.
Hyvä olisi sikäli vuosipalkoista puhuessa kai tuoda esille jos siihen sisältyy max ylityöt?
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
Oletteko olleet tilanteessa jossa menettäisitte nykyisen työn parin..muutaman tonnin bonarit työpaikan vaihdon yhteydessä? Kuukauden myöhemmin aloittamalla kerkeäisi vielä saada nuo bonarit, mutta tuleva firma haluaa aloittavan aikaisemmin.

Oletteko leiponeet nuo puuttuvat bonarit palkkapyyntöön jollekin aikavälille, todennut että voivoi vai tehneet jotain muuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Oletteko olleet tilanteessa jossa menettäisitte nykyisen työn parin..muutaman tonnin bonarit työpaikan vaihdon yhteydessä? Kuukauden myöhemmin aloittamalla kerkeäisi vielä saada nuo bonarit, mutta tuleva firma haluaa aloittavan aikaisemmin.

Oletteko leiponeet nuo puuttuvat bonarit palkkapyyntöön jollekin aikavälille, todennut että voivoi vai tehneet jotain muuta?
Eiköhän se tuossa tilanteessa ole selkeintä pistää kortit pöydälle ja sanoa, että kk aikaisemmin maksaa minulle x euroa, joten maksatteko sen vai voitteko odottaa kuukauden. Jos kumpikaan ei käy, niin sitten tietysti sun täytyy päättää vaihdatko silti. Joskus olen "lomaltapaluurahan" kanssa joutunut kikkailemaan aloitusajan suhteen, taitaa tuollaiset muinaisjäänteet olla jo poistuneet.

Toiseen keskusteluaiheeseen liittyen, niin joo isot bruttotulot näyttää hyvältä, mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa ahdistaa siinä kohtaa, kun verojen määrä ylittää palkansaajan keskimääräisen bruttoansion ja jokaisesta lisäeurosta, jonka saa tienattua menee yli puolet rosvosektoriin.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 596
Eiköhän se tuossa tilanteessa ole selkeintä pistää kortit pöydälle ja sanoa, että kk aikaisemmin maksaa minulle x euroa, joten maksatteko sen vai voitteko odottaa kuukauden. Jos kumpikaan ei käy, niin sitten tietysti sun täytyy päättää vaihdatko silti. Joskus olen "lomaltapaluurahan" kanssa joutunut kikkailemaan aloitusajan suhteen, taitaa tuollaiset muinaisjäänteet olla jo poistuneet.

Toiseen keskusteluaiheeseen liittyen, niin joo isot bruttotulot näyttää hyvältä, mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa ahdistaa siinä kohtaa, kun verojen määrä ylittää palkansaajan keskimääräisen bruttoansion ja jokaisesta lisäeurosta, jonka saa tienattua menee yli puolet rosvosektoriin.
Itsehän kuulin kuukausi pari työpaikan vastaanottamisen jlk, että bonuksia (jos niitä tulee), maksetaan kerran vuodessa kuukautena x, jos on aloitettu kuukautena y. Tässä vaiheessa en ollut edes tietoinen bonuksenmaksupäivistä
 
Liittynyt
10.04.2019
Viestejä
30
Mikä teollisuus(?) , saisko vähä tarkennusta, niitä ku on monia eri.. teknologia, metalli, paperi, kemia jne.
Veikkaisin kumminki, et jossaa isommassa firmassa joko paperi,sellu tai metalli.
Metalliteollisuus. Firmassa noin 60 työntekijää ja liikevaihto noin 10 miljoonaa
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Lähinnä toin esille sitä "vääristymää" minkä voi saada, jos luulee, että kaikki tienaavat kyseisiä summia vaikka kyseessä onkin samat nimimerkit viestistä toiseen. Ja kuten tuossa toinenkin totesi, niin ei ne viestit rajoitu vain tähän ketjuun vaan ihan muihinkin viestiketjuihin tuodaan samaa asiaa jatkuvasti esille.
Tilastokeskukseltahan löytyy kattavaa tietoa siitä, mitä suomalaiset tienaa. Suomessa ylimpään desiiliin pääsee suht pienillä tuloilla (älä hermostu, ymmärrän kyllä että 90% tienaa silloinkin vähemmän). Tilastoista saa kuitenkin ymmärryksen myös siitä kuinka paljon niitä pienituloisia on.

Mua ainakin kiinnostaa mitä enemmän tienaavat tekevät työkseen ja kuinka suuri osuus palkasta tulee bonareina - saa sitten paremman käsityksen millä voi parantaa omaa tilannettaan.

Eihän tienaamisessa (työläisenä) kuitenkaan ole mitään maagista. Joillakin aloilla tienaa paremmin, ja niiden alojen sisälläkin jakauma voi yleensä olla iso. Jos on vaikka lähihoitaja ja haluaa merkittävästi enemmän tuloja se tapahtuu todennäköisemmin alaa vaihtamalla kuin vaatimalla lisää palkkaa (kannattaisin kyllä parempia palkkoja hoitajille).

T. Ylimmässä desiilissä oleva kouluttamaton joka on vaihtanut ammattia 6 kertaa
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Jep mediaani tulot Suomessa oli joku 3000e+/kk eli 50% tienaa alle ton ja eihän se meiltä muilta o pois jos muut tienaa enemmän.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Tilastokeskukseltahan löytyy kattavaa tietoa siitä, mitä suomalaiset tienaa. Suomessa ylimpään desiiliin pääsee suht pienillä tuloilla (älä hermostu, ymmärrän kyllä että 90% tienaa silloinkin vähemmän). Tilastoista saa kuitenkin ymmärryksen myös siitä kuinka paljon niitä pienituloisia on.

Mua ainakin kiinnostaa mitä enemmän tienaavat tekevät työkseen ja kuinka suuri osuus palkasta tulee bonareina - saa sitten paremman käsityksen millä voi parantaa omaa tilannettaan.
Niin, eihän tuohon ylimpään desiiliin mitään ihmeellisiä tuloja tarvitse ja itsekin siellä helposti olen. Ja itsekin mieluusti luen noita juttuja paljonko porukka tienaa ja millaisesta työstä. Vielä mieluummin kuitenkin luen jutun kymmeneltä eri henkilöltä kuin kymmenen kertaa samalta henkilöltä :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Ja itsekin mieluusti luen noita juttuja paljonko porukka tienaa ja millaisesta työstä. Vielä mieluummin kuitenkin luen jutun kymmeneltä eri henkilöltä kuin kymmenen kertaa samalta henkilöltä :thumbsup:
Älä nyt. Sieltä yleensä saa kaksi yhden hinnalla tarjouksen kun vaimon palkka kerrotaan samalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Teollisuusautomaation ohjaustekniikan myyntiä / asiantuntijatyötä. Vuosiansiot noin 85ke. Koostuu peruspalkasta + noin 30% bonuksista. Bonukset ”yhteisiä”, eli ei paljoa mahdollisuutta vaikuttaa lopulliseen toteutumaan. Noin seitsemän vuotta ”oman alan hommissa” AMK valmistumisen jälkeen.

Työ vapaata ja kohtalaisen helppoa, ei minkäänlaista työajan seurantaa eikä ketään kiinnosta mitä / miten / milloin / missä teen. Täysin vapaat kädet suunnitella koko vuosi, mutta toki jos performanssi laskee ja hommat jäävät rästiin niin ”käry käy”.

Työaika pysyy 37,5h / viikko pl. matkustaessa, mutta ne saa liukumilla pelattua takaisin. Matkustamista jonkin verran mutta onneksi pystyy itse vaikuttamaan. ”Jo näillä vuosilla” kuitenkin ollaan jo siinä pisteessä, että hotellit ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Verottomia näistä kertyy noin 10ke vuodessa.

En näe tulevaisuutta tässä hommassa koska portfolio ja asiakaskunta varsin monotonisia omaan makuun. Haaveissa siirtyä puhtaasti ohjelmisto- ja palvelumyyntiin. Suurimpana houkuttimena työn kiinnostavuus ja palkkaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Joskus olen "lomaltapaluurahan" kanssa joutunut kikkailemaan aloitusajan suhteen, taitaa tuollaiset muinaisjäänteet olla jo poistuneet.

Ei tuo käsittääkseni ole vieläkään varsinaisesti poistunut ainakaan teollisuuden tesseissä. Vain nimike lomaltapaluuraha on poistunut. Minulla ainakin on vieläkin tessissä että puolet lomarahoista jää saamatta jos ei palaa takaisin lomilta töihin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Ensimmäinen korotus tälle vuodelle, viisisataa. Uusi tavoite vuodelle 22 64ke. Teoreettinen tsäänssi päästä 70k€, mutta paljon pitää taas tapahtua.
2,5 vuotta siinä meni että tuplasin varsin vaatimattoman aloituspalkan. Niin ja siis PKS ulkopuolella.
Hiukan jäin tavoitteesta 62k€, tosin vähän voi tuosta vielä petraantua. Myyjä tuotetalossa. Melko paljon alkaa olla erikoisosaamista. Ensimmäisinä vuosina oli melko rankkkaa ja töitä painettiin kovaa. Nyt alkaa palikat kolahtelemaan paikalleen.
 
Viimeksi muokattu:

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Vanhempi konsultti, viralliselta titteliltä arkkitehti, spesifiä softaa ulkoisille asiakkaille, isossa talossa. IT-alalla 8 vuotta, tämän softan kanssa viitisen vuotta. Pohjapalkka 6k€/kk, päälle noin 5-25% laskutusprovisiota/kk. Tänä vuonna tulot 85-90kE.

Ensi vuoden alusta vaihdan firmaa ja pohjapalkka nousee 500e, mutta bonusosuus vastaavasti pienenee, joten suurta eroa bruttotuloihin tuskin syntyy. Mukavampi tehdä isommalla kiinteällä, niin ei tule liikaa kyttäiltyä laskutusprosentteja.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Jos opiskelisitte viimeistä vuotta ja vaihtaisitte opiskelun aikaisesta työpaikasta toiseen siis tässä kesken opiskelun, niin miten haluaisitte että palkkaus näkyisi uudessa työsopimuksessa. Harkitsen siis vaihtoa toiseen yritykseen ja palkka varmaan nousisi nykyisestä, mutta miten kannattaisi vaatia, että se nousisi sitten kun n. vuoden päästä valmistuisin. Kannattaisiko työsopimukseen vaatia kirjattavaksi jo nyt joku summa, että ”palkka nousee määrään X valmistumisen jälkeen” vaiko vaan jotain ”palkkaus katsotaan uusiksi valmistumisen jälkeen”. Mielipiteitä, kokemuksia?
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
110
Jos opiskelisitte viimeistä vuotta ja vaihtaisitte opiskelun aikaisesta työpaikasta toiseen siis tässä kesken opiskelun, niin miten haluaisitte että palkkaus näkyisi uudessa työsopimuksessa. Harkitsen siis vaihtoa toiseen yritykseen ja palkka varmaan nousisi nykyisestä, mutta miten kannattaisi vaatia, että se nousisi sitten kun n. vuoden päästä valmistuisin. Kannattaisiko työsopimukseen vaatia kirjattavaksi jo nyt joku summa, että ”palkka nousee määrään X valmistumisen jälkeen” vaiko vaan jotain ”palkkaus katsotaan uusiksi valmistumisen jälkeen”. Mielipiteitä, kokemuksia?
Mahdollisimman selkeästi nousee X määrän valmistumisen jälkeen eikä mahdollisuuksia tulkinnan varaisuuksiin. Itselläni kävi siten, että kirjattiin, että palkka nousee valmistumisen(YAMK) jälkeen 3100-3200e/kk. Ja kuten arvata saattaa töissä pitänyt niin kiirettä, ettei paukkuja opinnäytetyön tekemiseen ole riittänyt. Ja korotetun palkankin motivaattori sulanut pois koska, yksi indeksikorotus ja työn meriitit nostivat palkan jo korkeammalle tasolle. Olisi pitänyt selkeästi kirjauttaa, että +400-500e valmistumisen jälkeen eikä jättää porsaanreikiä, joita tietynlaiset työnantajat kylmästi hyödyntää..
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Teidän valmistumiset ei merkkaa työnantajalle paskan markkaa. Ei se nay tuloksessa. Hankkikaa työkokemusta ja vaihtakaa työpaikkaa saannollisesti niin palkka nousoo.
Ei merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Ei merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.
Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?
Tietysti näinkin, mutta yleisesti tuntuu siltä, että opiskelijalla on opiskelijan palkka ja valmistuneella isompi palkka. Voi olla etteivät pysty vastata vielä siihen tasoon, minkä vaatisin valmistuneena.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Ei merkkaa ei. Siksi se pitääkin olla siinä sopimuksessa, että se tulee täytäntöön. Ja jos sitä ei sinne kirjata niin sitten ei tarvitse paikkaa vaihtaakaan vaan jatkaa edellisessä. Ainoastaan tuo merkkaustapa oli tässä kysymyksessä.
Ei merkkaa mut samaa aikaa ne työnantajat ei kyl halua maksaa sit täyttä palkkaa jos ei o valmistunu / papereita :D
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Miksi ei voi vaatia riittävää palkkaa ilman että valmistuminen siihen mitään vaikuttaisi? Miksi siis odottaa vuoden päähän?
Varmaan riippuu missä työskentelee. Jos on jotain pätevyysvaatimuksia niin yleensä valmistumista odottelevilla on myös jotain rajoitteita työnteossa. Taitaa kyllä olla lopulta aika vähän semmosia aloja julkisen sektorin ulkopuolella, joissa on lailla ohjattuja pätevyyksiä. Onko sote ainoa isompi kenttä? Luulen, että sähkötyöluvatkaan ei irtoa ilman koulua.

Sitten tietysti jotain pienempiä aloja, joissa voi olla aika paljonkin rajoittavia ehtoja. Meri- ja lentoliikenne, farmasia ja ajoneuvojen katsastukset yms. Vai saako leiman lyödä lappuun konttorilla, jos ei ole insinööri?

Jos taas työ ei vaadi koulutusta, eikä valmistuminen näy osaamisessa niin kai sen vaikutus myös tuottavuuteen on aika pieni.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Jos taas työ ei vaadi koulutusta, eikä valmistuminen näy osaamisessa niin kai sen vaikutus myös tuottavuuteen on aika pieni.
Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.
Tuskin tähän on yhtä oikeaa totuutta ja viimekädessä palkanmaksajan mielipide sen taitaa ratkaista aloilla, joilla ei olla tes-palkoilla. Ratkaiseva asia voi olla lopulta jopa se, että onko hyvä vai huono päivä. Foorumin kirjoittelun perusteella olen ymmärtänyt, että esimerkiksi it-alalla on paljon itseoppineita kavereita, joilla on kova osaaminen ja eivät ole ihan pienituloisimmasta päästä.

Itse kyllä koen, että esim. oman alan korkeakoulututkinto osoittaa jonkinlaista ammatillisuutta, mielenkiintoa ja perehtyneisyyttä asiaan ja pidän koulutusta oleellisena tekijänä osaamisessa. Kyllähän moni firma laittaakin noita koulutusvaatimuksia työpaikkailmoituksiin, vaikka tehtävä ei juridisesti mitään tutkintoa vaatisikaan. Taitaa olla jopa enemmän sääntö kuin poikkeus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Olen itse ymmärtänyt, että ainakin isoissa yrityksissä ne paperit ovat merkki pätevyydestä työhön. Sillä ei ole väliä vaikka olisit täysin samaa työtä ja tehnyt vaikkapa kolme vuotta. Maagisesti se vaan katsotaan, että sitten kun on paperit kourassa niin voit saada myös sen tasoista palkkaa.
Meillä katsotaan kyl sitä aiempaa työkokemusta ja osaamista.
Ne merkkaa vaakakupissa paljon enemmän kuin se, et sulla on paperit, mut ei käytännön kokemusta duuneista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Itse kyllä koen, että esim. oman alan korkeakoulututkinto osoittaa jonkinlaista ammatillisuutta, mielenkiintoa ja perehtyneisyyttä asiaan ja pidän koulutusta oleellisena tekijänä osaamisessa. Kyllähän moni firma laittaakin noita koulutusvaatimuksia työpaikkailmoituksiin, vaikka tehtävä ei juridisesti mitään tutkintoa vaatisikaan. Taitaa olla jopa enemmän sääntö kuin poikkeus?
Nykyään on tuntunut yleistyvän se, että ihan joka asiaan toivotaan koulutusta. Ja mielellään korkeakoulutaustaa, siis. Eihän se toki siitä kerro, kuka lopulta palkataan, mutta noita sivusilmällä välillä tutkiessa on aika suuresti ihmetyttänyt, miten ihan jonkun asiakaspalvelijan nimikkeellä olevaan työhön toivotaan vaikka kaupallista koulutusta, vaikka ihan työpaikkailmoituksessa tehtävää kuvataan lähinnä siten, että vastaat puhelimeen.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Kai se koulun onnistuneesti suorittaminen kertoo jotain ihmisen elämänhallinnasta vs peruskoulut käynyt.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Kai se koulun onnistuneesti suorittaminen kertoo jotain ihmisen elämänhallinnasta vs peruskoulut käynyt.
Itselläkin kieltämättä stereotypia itse pätevöityneestä kaverista on, että haluaa vähän sooloilla, auktoriteetit vaikeita ja menee putkinäöllä kohti vain sitä omaa juttuaan. Usein sitten erityisen hyvä juuri tässä, eikä välttämättä oikein pärjää muiden haasteiden kanssa. Ei tämä välttämättä pidä paikkaansa oikein kenenkään kohdalla, enkä halua, että kukaan loukkaantuu. Kuvailin vain omassa päässäni olevaa stereotypiaa.

Kun jonkun koulun läpäisee niin yleensä vaaditaan ainakin jonkinlaisia yhteistyötaitoja, kykyä noudattaa muiden laatimia aikatauluja ja että osaa seurata ohjeita tarkkuudella x.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Itselläkin kieltämättä stereotypia itse pätevöityneestä kaverista on, että haluaa vähän sooloilla, auktoriteetit vaikeita ja menee putkinäöllä kohti vain sitä omaa juttuaan. Usein sitten erityisen hyvä juuri tässä, eikä välttämättä oikein pärjää muiden haasteiden kanssa. Ei tämä välttämättä pidä paikkaansa oikein kenenkään kohdalla, enkä halua, että kukaan loukkaantuu. Kuvailin vain omassa päässäni olevaa stereotypiaa.

Kun jonkun koulun läpäisee niin yleensä vaaditaan ainakin jonkinlaisia yhteistyötaitoja, kykyä noudattaa muiden laatimia aikatauluja ja että osaa seurata ohjeita tarkkuudella x.
Joo siis jos puuttuu täysin koulutus ja henkilön työhistoriakin on todella katkeileva, niin se voi hyvin kertoa siitä, ettei ehkä sääntöjen tai auktoriteettien kanssa tule toimeen. Mistäs sen tosiaan tietää, kun ihmiset ei ole mustavalkoisia. Toisaalta henkilöllä voi olla vakaa työhistoria ilman koulutusta. Oon kyllä tavannut aika putkinäköisiä ja auktoriteettikammoisia tai yllättävän yhteistyökyvyttömiä korkeallekin kouluttautuneita ihmisiä. Mutta joo, kuten sanoit niin on stereotypioita, joihin osa ihmisistä sitten istuu ja osa ei.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Miten homma on toiminut teillä ketkä olette saaneet palkankorotuksen koeajan päätyttyä? Oletteko sopineet asiasta jo sopimusta tehdessä, pyytäneet itse kehityskeskustelussa vai onko työnantaja antanut omasta aloitteestaan?
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
47
Miten homma on toiminut teillä ketkä olette saaneet palkankorotuksen koeajan päätyttyä? Oletteko sopineet asiasta jo sopimusta tehdessä, pyytäneet itse kehityskeskustelussa vai onko työnantaja antanut omasta aloitteestaan?
Itse olin taannoin sopinut koeajan jälkeisen korotuksen sopimusta tehdessä.

Millaisia palkitsemismalleja teillä on peruspalkkauksen lisäksi käytössä/tarjolla? Jossain kohtaa se palkkakatto kuitenkin tietyllä tapaa tulee eteen, niin työnantaja voisi herkemmin olla tarjoamassa erilaisia palkitsemismalleja (esim. tulospalkkiomalli, henkilöstörahasto, verovapaat edut ym.) palkankorotuksen sijaan. Samalla voisi kysyä, että onko teillä tullut muutoksia/parannuksia esim. tulospalkkiomalliin työsuhteen aikana vai onko sen ehdot pysyneet hamaan tappiin asti samana?
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Itse olin taannoin sopinut koeajan jälkeisen korotuksen sopimusta tehdessä.

Millaisia palkitsemismalleja teillä on peruspalkkauksen lisäksi käytössä/tarjolla? Jossain kohtaa se palkkakatto kuitenkin tietyllä tapaa tulee eteen, niin työnantaja voisi herkemmin olla tarjoamassa erilaisia palkitsemismalleja (esim. tulospalkkiomalli, henkilöstörahasto, verovapaat edut ym.) palkankorotuksen sijaan. Samalla voisi kysyä, että onko teillä tullut muutoksia/parannuksia esim. tulospalkkiomalliin työsuhteen aikana vai onko sen ehdot pysyneet hamaan tappiin asti samana?
Itselläni ei ole minkäänlaista tulospalkkiomallia vaan kiinteä kuukausipalkka. Olen vielä sen verran nuori koodari, että työnantajan palkkakatto on toivottavasti kaukana nykyisestä tulotasostani. Tuntuu vähän aikaiselta olla pyytämässä lisää palkkaa, mutta raha kiinnostaa aina. Täytyy vielä miettiä jätänkö asian ensi kevääseen jolloin tulee vuosi täyteen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Kai se koulun onnistuneesti suorittaminen kertoo jotain ihmisen elämänhallinnasta vs peruskoulut käynyt.
Se kertoo kuitenkin elämänhallinnasta siinä tilanteessa (nuorena). Jos esim. ajatellaan että puuttuva tutkinto kertoo siitä ettei pysty tekemään pitkäjänteistä työtä niin mistä kertoo vuoden välein vaihtuvat työnantajat? Ei mikään ole niin mustavalkoista.

Mä en tosiaan nuorena ollut mikään pitkäjänteisin kaveri ja koulut jäivät väliin. Sittemmin olen muuttunut aika paljon, ja viimeiset 20v kaikki työsuhteet ovat olleet pitkiä. Kovasti on kehuttu, ja käytännössä kaikki työnantajan vaihdot ovat tapahtuneet niin että aikaisemman työpaikan esimies / joku johtaja on napannut mut töihin uudelle työnantajalleen.

Mulla ei ole myöskään ollut mitään ongelmia koulutuksen puutteen kanssa, todennäköisesti koska rupeaa olemaan niin pitkä työhistoria.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Oon kyllä tavannut aika putkinäköisiä ja auktoriteettikammoisia tai yllättävän yhteistyökyvyttömiä korkeallekin kouluttautuneita ihmisiä. Mutta joo, kuten sanoit niin on stereotypioita, joihin osa ihmisistä sitten istuu ja osa ei.
Näinhän se. Tykkään usein käyttää lääkäreitä jonkinlaisena verrokkiryhmänä korkeastikoulutettujen joukossa, koska yleisesti sekä koulutuksen tasoa että ammattikuntaa arvostetaan. Lisäksi monilla on kosketuspinta heihin ainakin asiakkaana.

Kun tarkastelee tätä joukkoa niin kyllä sieltä löytyy kaikenlaisia persoonia. On tunnollisia ja välinpitämättömiä, töykeitä ja ystävällisiä, sosiaalisia ja hiljaisia jne. Kaikki yksilöt ei vaan mitenkään yhden valitun ominaisuuden perusteella mene oletettuun lokeroonsa. Ja kuten @dropadrop sanoi, ihmiset muuttuu matkan varrella ja se, joka ennen oli vaikka epävarmuuden vuoksi röyhkeä voikin myöhemmin olla varsin lupsakka. Tai se aiemmin lupsakka saa liikaa kolhuja elämässä ja muuttuu mulkuksi.

Tää taitaa nyt alkaa silti mennä aika pitkälle tuosta palkkakeskustelusta, joten päätän tähän.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Lääkäri on tietysti hyvä esimerkki ammatista jossa koulutus on aivan ehdoton vaatimus. Samaan tapaan esim. insinööri joka suunnittelee siltaa varmaan toinen.

IT-alan ammateissa tilanne on vähän toinen, koska niin iso osa oppimisesta tapahtuu työn ohessa ja kaikki muuttuu nopeasti. Kuinka moni kovapalkkainen sysadmin esim. opiskeli mitään AWS’ään tai Azureen liittyvää osana koulutustaan? Samoin jos heijastan omia kesken jäänyttä tietojenkäsittelytieteen opintoja käytäntöön niin niissä oli yllättävän vähän yhteistä. Toki joistakin asioista oli (esim. tietorakenteet), mutta henkilön näkökannasta jolla oli jo työkokemusta suurin osa kursseista (esim. verkkoihin liittyvät, tietokannat ja ohjelmoinnit tietorakenteita lukuunottamatta) olivat todella alkeellisella tasolla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Joo, jatketaan aiheessa. SAK:n tentissä suurten puolueiden puheenjohtajilta kysyttiin, mikä olisi sellainen bruttopalkka, joka pitäisi Suomessa vähintään ideaalisti tienata. Tai siis mikä olisi reilu korvaus.


Ohisalon 1500 euron vastaus oli yhdistettynä jonkinlaiseen perustuloon. Marinin vastaus nojasi vahvasti siihen reiluuteen, ei siihen mikä olisi tässä hetkessä realistista. Omasta mielestäni pääkaupunkiseutu huomioiden reilu vähimmäinen bruttopalkka olisi joku 2500 euroa kuussa, siis viisipäiväistä viikkoa kahdeksan tuntia päivässä tekevän. Katsomatta koulutukseen.

En nyt tiedä, kuuluisiko aihe paremmin kotimaan politiikkaan vai tänne, mutta palkoista tässä kuitenkin on kyse.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
elämä ei ole reilua. 3000€ on vain munis eiku unissain. 2tuntulla elettävä ja varmaan alaa vaihdettava. veneasentaja/mekaanikko/korjaaja/huoltaja. autoalalla sais sen lähemmäs 3tonttua

huomaa että täällä kirjoittavat ovat suurituloisia pääasiassa. ei kyllä "köyhänä" paljoa tule palkkaa huudeltua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Ohisalon 1500 euron vastaus oli yhdistettynä jonkinlaiseen perustuloon. Marinin vastaus nojasi vahvasti siihen reiluuteen, ei siihen mikä olisi tässä hetkessä realistista. Omasta mielestäni pääkaupunkiseutu huomioiden reilu vähimmäinen bruttopalkka olisi joku 2500 euroa kuussa, siis viisipäiväistä viikkoa kahdeksan tuntia päivässä tekevän. Katsomatta koulutukseen.
Yleensä vasta-argumenttina säädylliselle minimipalkalle on, että se tappaa pienituloisten työpaikat. En oikein osaa arvioida missä mittakaavassa niin kävisi.

Jos ajattelee matalapalkka-alojen olevan esim. päivittäiskauppa, hoitotyö, b2c-palvelut ja ehkä logistiikkakin niin on vaikea kuvitella, että ihmiset lopettaisi syömisen, eivät haluaisi sairaalaan, eivät ostaisi vaikka kampaajapalveluita tai hakisivat itse pakettinsa jostain satamasta.

Ja päivittäiskaupallakin loppuen lopuksi henkilöstökustannukset on jotain 10 %, eli tuotteiden hinnat loppukäyttäjillä ei ainakaan joka osa-alueella nousisi ihan vitusti, vaikka palkka nousisi 20-30 %. Tietysti joissain toiminnoissa voisi tulla tarvetta henkilöstön vähentämiselle, mutta ajattelisin tuollaisen kunnollisen minimipalkan olevan kaikkien etu ja luultavasti siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Tuolla hinnalla taitaisi päästä myös useimmissa tapauksissa pois sossutukien piiristä ja toisaalta palvelualat voisivat isona työllistäjänä hyötyäkin siitä, että heidän työntekijöillään olisi varaa ostaa toistensa palveluita.

Kilpailukykyyn ei juuri olisi vaikutusta, koska vientialojen palkat taitaa pääsääntöisesti olla jo yli tuon 2500€?

Miinuspuolina tulee yhtäkkiä mieleen, että jos kulutukseen ilmestyy nopeasti iso määrä löysää rahaa niin miten käy inflaation? Itselläni on ajatus, että moni pienipalkkainen varmaan käyttäisi extrasataset mielellään palveluihin ja ehkä johonkin hankintoihin, joista on tullut haaveiltua. Jos ilmiö johtaisi hintatason nousuun, 2500 € tienaavat olisivat uudelleen köyhiä.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
400
Miten homma on toiminut teillä ketkä olette saaneet palkankorotuksen koeajan päätyttyä? Oletteko sopineet asiasta jo sopimusta tehdessä, pyytäneet itse kehityskeskustelussa vai onko työnantaja antanut omasta aloitteestaan?
Työsopimus tehdessä niin sanotiin että palka nousee sitten koeajan jälkeen.
 
Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
17
Itse insinöörinä julkisella sektorilla marginaalialalla. Palkka 3600€/kk ja ei siitä nouse kuin yleiskorotuksilla. Työuraa takana 20 vuotta.
Marginaaliala aiheuttaa sen, ettei urakehitykselle ole mahdollisuuksia, eikä kysyntää yksityisellä puolella.

Varmaan muitakin julkkarilla samanlaisessa tilanteessa, miten jaksatte motivoida itseänne?
20+ vuotta vielä työuraa jäljellä, joten jotain pitäisi keksiä. Täysin uudelle alalle vaihtaminen vaatisi kouluttautumisen, eikä silti mitään takeita paremmasta ansiotasosta. Sen verran kävin ohjelmointia kokeilemassa, että suoritin 5op python perusteet. Yllättävän hyvin pärjäsin nollakokemuksells, mutta huomasin ettei ole minun juttuni kuitenkaan. YAMK-tutkintoja kovasti mainostetaan, pitäisikö lähteä sellaista suorittamaan, palkassa ei toki sekään näkyisi.

Onko muilla samanlaisia pohdintoja?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Omat vuositulot työnkuvan vaihdon jälkeen selvillä eli,

Kokonaistulot 84ke
Joista verollisia ansioita ~60ke
Ja verottomia 24ke
Vähennyksien jälkeen veroprosentti asettunee noin 25% luokkaan

Tehtävänkuvana sähkötöidenjohtaja tuotantoteollisuuden kunnossapidossa, kk palkka ja keskiarvo tuotantopalkkioille 980e/kk tälle vuotta.
Kikkailemalla sain verottomien osuutta nostettua, eläkettä ei kerry juu.. Mutta todennäköisyys sille että elän +70v ja pääsen eläkkeelle on häviävän pieni
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 465
Viestejä
4 200 287
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom