Palkkakeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
54
Mulla on menossa nyt kolmas työnantaja vähän reilun 4 vuoden sisällä.
Tänä aikana olen ollut viidessä eri työtehtävässä.
Oon vaihtanut kun eteen on tullut kiinnostava paikka tai jos on tuntunut, että nykyinen työpaikka ei tarjoa enää sellaisia kehitysmahdollisuuksia, jotka houkuttavat.

Ei oo ainakaan mulle ollut esteenä tuo, että on vaihdoksia sattunut.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…
Itse vaihdoin työpaikkaa ja palkka laski parilla satasella kuussa. Toisaalta vastineeksi sain kävelymatkan töihin, hyvät työkaverit, mielenkiintoiset tehtävät.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Tosiaan tarkennuksena kysymykseen, että palkkaa nousisi 30% ja titteli olisi uudessa paikassa sama. Vanhassa viihdyn hyvin ja työssäni olen myös varsin pätevä, eli sinällään ei varsinaista hinkua tai tarvetta olisi lähteä, mutta tuo korotus olisi kyllä niin iso, että pistää harkitsemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 076
About 20v työuraa IT hommissa takana. Kolmas varsinainen työnantaja menossa. Yksi työsuhde näistä kesti vain reilu vuoden.
Palkkaa varmasti saisi paremmin muualtakin, nykyisen homman työtehtävät suhtkoht mielenkiintoisia, sekä työmatka reilu 5km pitävät vaa'an vahvasti pysymisen puolesta.
Ah, ja bonuksena se, että omasta tahdostani saan tehdä 4pv työviikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
Usein on mahdollista neuvotella täydet lomat tai ainakin jonkin verran lomaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
Neuvottelukysymys, ja vaikka ei saisi palkallisena niin palkattomana onnistuu ainakin useimmiten. Koskaan en ole jättänyt kesälomia pitämättä, ja yleensä talvilomatkin pidetty.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
182
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
Itsellä kesti edellinen työsuhde noin 18kk. Sain uuteen paikkaan puhuttua pari viikkoa lomaa pohjalle + mahdollisuus palkattomaan ja normi kertymän. Jos muuten uusi paikka on selvästi miellyttävämpi niin voin vähän joustaa lomista.
Jos lomat kokonaan palaisi, niin kyllä se perheelliselle on tiukka paikka
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Palkalliset vapaat on olleet tarjouksessa pyytämättäkin. Nykyiseen paikkaan siirtyessäni sanoi tuleva esimies, että "ei kukaan lähde muuten edes miettimään vaihtamista".

Ne menee siis niin, että 4vk palkallinen vapaa kesällä, johon kuitenkin sisältyy tämän lomanmääräytymisvuoden aikana kertyneet päivät. Eli ei saa 4vk palkallista + lomapäivät vielä päälle. Tässä sopparissa oli todella mukava yllätys se, että sain talville 2023 ja 2024 viikon palkalliset vapaat samoin suoraan.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.
Siinä vaiheessa kun on töitä tarjottu niin "Mites ne lomat?".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Aika hiljaista voi olla myös ns. tusinatehtävissä, jossa ei ole kovin suurta merkitystä kuka tasavertaisista hakijoista otetaan. Jos taas kyse on eritysosaajasta, niin muutaman tonnin ”bonus” allekirjoituksesta lomien muodossa ei liene suurikaan ongelma.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kysynnästä tietenkin paljon kiinni. Voisin kuvitella, että hoiva-alalla saisi tällä hetkellä neuvoteltua aika helposti palkallista vapaata, ja se on todellakin sekä työnantajan että työntekijän etu jaksamismielessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Aika hiljaista voi olla myös ns. tusinatehtävissä, jossa ei ole kovin suurta merkitystä kuka tasavertaisista hakijoista otetaan. Jos taas kyse on eritysosaajasta, niin muutaman tonnin ”bonus” allekirjoituksesta lomien muodossa ei liene suurikaan ongelma.
Jep, tätä mä juuri tarkoitan. Mulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään mahdollisuuksia "neuvotella" lomista työhastatteluissa. Palkatonta saattaisi saadan mutta jos palkallisista lomista puhuu niin se on kiitos ja seuraava hakija sisään. Ei paljon mosurihommissa näistä neuvotella kun ei juuri myöskään palkoista.
 
Liittynyt
04.11.2022
Viestejä
14
Ja kyllä työnantajat ymmärtävät, tai ainakin pitäisi ymmärtää, että lomat ovat hyvä asia jaksamisen yms suhteen.
Ei korreloi kuin tiettyyn rajaan asti, afaik. Siitä on olemassa tilastoja, mutta tulos on päinvastainen, jos on liikaa lomaa -- ihmisellä alkaa omat projektit, ja nopeampi burnout --> menetät työntekijän. Kuitenkin ilman lomia -- burnout, ja menetät henkilön taas. Eli kultainen raja on jossain siinä välissä. ;)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?
Haastattelussa ottanut esiin. Nykyisessä paikassa palkalliset oli HR:n puolesta firmatasolla kielletty, palkatonta sai ottaa täydet 4 viikkoa mikä omalla kohdalla toimi, kun edellisestä paikasta otin lomat rahana ulos.

Edellisessä paikassa sain viikon palkallista kesälle ja siihen palkatonta päälle oman maun mukaan.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.

Siinä vaiheessa otin esille, kun sain tietää tulleeni valituksi. Tällöin vielä yrityksen henkilöstöjohtan kanssa neuvoteltiin palkasta ym. yksityiskohdista.

Sain lopulta pakettiin täydet lomat seuraavalle kesälle (en toki tiedä, oliko jopa firman käytäntö).

En lopulta kylläkään allekirjoittanut sopimusta muista syistä.
 
Liittynyt
04.11.2022
Viestejä
14
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?

Itse reilusti yli keskituloinen (ja oma lähipiiri myös), mutta koskaan ei ole kenelläkään ollut pöydällä lomat työpaikan vaihdon yhteydessä, vaan aika itsestäänselvänä menty lomamääräytymissääntöjen mukaan (osa toki valtiolla töissä). Tuntuu omaan korvaan olevan siis melko kuplautunutta/polarisoitunutta näkemys täällä, jos meininki on luokkaa "itsestäänselvästi mukana sopparissa, eihän kukaan muuten vaihtaisi" :asif:
Kiintoisaa olisi tietää alimmat palkkatasot / alat, missä noita täysiä lomia huseerataan sopparissa messiin.
Palkkakeskustelun vaiheessa. Hakemuksessa laitan "neuvoteltavissa" aina siihen kohtaan, jos vaan pystyy. Aiheena juurikin raha / firman omat osakkeet / lomat /matkat /bonukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Omalla työnantajalla kuuluu kirjattuun HR-politiikkaan että jokaisella on se viisi viikkoa palkallista lomaa, riippumatta työsuhteen kestosta. Aloitin alkuvuodesta ja olen pitänyt aivan normaalisti palkalliset lomat tänä vuonna. Asiasta ei siis edes neuvoteltu haastattelussa, vaan suoraan ilmoitettiin työnantajan puolelta että lomat kuuluu pakettiin.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Itse tässä ihan äskettäin vaihdoin työpaikkaa, ja haastattelussa sanoin, että täysiä lomia en halua menettää. Ihan suorilta totesivat, että tokihan lomaa täytyy saada pitää, ja sopparissa onkin maininta "ns. täydet lomat talvilomasta 2022/23 alkaen". Lomarahat toki tulevat vain oikeasti kertyneen saldon perusteella.

Edellisessä työpaikassa taas oli käytäntö, että kaikki uudet saivat viikon palkallista ja oikeuden pitää seuraavaan lomakertymään negatiivisesti vaikuttamatonta palkatonta lomaa max. siten että kokonaisloma oli tuo 4+1 viikkoa. Tästä käytännöstä ei käsittääkseni poikettu ja sama tarjous oli sekä junnuille että vuosikymmeniä alalla olleille.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…
Vastaus tulee automaattisesti siitä, että onko palkan nettolisäys oikeassa suhteessa itselle siihen, että joutuu taas opettelemaan uuden talon tavoille ja ihan uuteen hommaan. Tuolla tasolla marginaalivero on noin 50%, joten 500 euron palkan lisäyksestä saat nettona itsellesi noin 250€. Siitä sitten miettimään, onko se omalla alalla vaivan arvoista.

Itselle muutos pitäisi olla vähintään 1000€, että harkitsisin oikeasti.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
About 20v työuraa IT hommissa takana. Kolmas varsinainen työnantaja menossa. Yksi työsuhde näistä kesti vain reilu vuoden.
Palkkaa varmasti saisi paremmin muualtakin, nykyisen homman työtehtävät suhtkoht mielenkiintoisia, sekä työmatka reilu 5km pitävät vaa'an vahvasti pysymisen puolesta.
Ah, ja bonuksena se, että omasta tahdostani saan tehdä 4pv työviikkoa.
Tämä on kyllä kova :thumbsup:Tietyn pisteen jälkeen palkankorostusta huomattavasti parempi vaihtoehto olisi 4pv työviikko, siihen kun ei verottajakaan pääse väliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 076
Tämä on kyllä kova :thumbsup:Tietyn pisteen jälkeen palkankorostusta huomattavasti parempi vaihtoehto olisi 4pv työviikko, siihen kun ei verottajakaan pääse väliin.
Tämä on tosiaan kova juttu ainakin minulle. Mulla on myös vähän perhebisneksiä joihin ehkä kuukaudesta päivän kaksi käytän tällä hetkellä, ja nehän tulevat nätisti juuri näiden palkattomien vapaiden aikana tehtyä.
Ja sovittu toki on, että joustoa löytyy, eli tarvittaessa tehdään esim proggisten aikaan täyttä viikkoa.
Nimim. Viime sunnuntaista huomisiltaan 2 viikon vapaiden edestä ylitöitä, rahana en ole noita koskaan ottanut. Vapaa-aikani on arvokkaampaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
241
Mites te ihmiset olette toimineet, jotka olette neuvottelleet lomat mukaan pakettiin? Pistättekö suoraan pyynnön mukaan hakemuksen palkkatoiveeseen vai nostatteko esille haastatteluissa tiukkaana vaatimuskena vaivai..?
Sitten kun työtä on sulle tarjottu ja palkasta sovittu, ennen sopimuksen hyväksyntää. "Onhan täydet lomat ekana vuonna ja isomman kertymän mukaan tokana vuonna ok?"
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
37
Oma tausta metallissa,nykyään toimin tuotannossa esimiehenä ja vastuualueena on CNC-työstöt.
Palkkakehitys ja työnkuva:
2010-2012:11€/h CNC-koneistaja
2012-2016: 14€/h muottien CNC-koneistus
2016-2018: 14,5€/h CNC-koneistus
2018--》3315€/kk Tuotannon esimies

Nykyiseen palkkaan olen ihan tyytyväinen,lisää on tulossa tammikuussa kun päästään palkkaneuvotteluissa maaliin.
Päivitetään omia tietoja, vuosi näköjään taas vierähtänyt ja tulot on hieman nousseet. Eli tällä hetkellä palkka on 3890€/kk, tämä alkaa olla nykyisessä firmassa näillä meriiteillä ja vastuilla maksimi. Silti tammikuussa otetaan taas painit HR-osaston kanssa ja yritetään selättää 4 kilon raja tulevana vuonna
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
Sitten kun työtä on sulle tarjottu ja palkasta sovittu, ennen sopimuksen hyväksyntää. "Onhan täydet lomat ekana vuonna ja isomman kertymän mukaan tokana vuonna ok?"
Ja miten vastaat kun työnantaja sanoo että ei tietenkään mitään täysiä lomia, normaalien lomapykälien mukaan mennään? Näin se on itsellä mennyt jokaisessa asiantuntijahommassa, turha haaveilla mistään täysistä lomista (lue: ylimääräisistä bonuksista) heti aloittaessa. Mutta en ole hommissa IT-alalla, ehkä siinä ero.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Ja miten vastaat kun työnantaja sanoo että ei tietenkään mitään täysiä lomia, normaalien lomapykälien mukaan mennään? Näin se on itsellä mennyt jokaisessa asiantuntijahommassa, turha haaveilla mistään täysistä lomista (lue: ylimääräisistä bonuksista) heti aloittaessa. Mutta en ole hommissa IT-alalla, ehkä siinä ero.
Sitten sopimusta ei hyväksytä jos on deal breaker. Itsellä viimeksi ei annettu täysiä lomia, mutta 20 pvää palkallista vapaata ja kertymä tietysti normaalisti. Halusin paikan, joten tämä sopi hyvin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Ne pitää saada sovittua ennen allekirjoitusta, muuten varmasti nihkeätä. Tai näin muutaman IT-toverien suusta kuullut, itsehän oman korteni olen valinut -> Lähteeköhän pian 13. vuosi ja kokonaisuudessaan ensimmäisestä saman työnantajan työsuhteesta 25. vuosi :lol:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Hoitoalalla oli kyllä kivaa, kun lomapäiviä oli 28. Jos olisi pidempään viihtynyt, olisi saanut 10 lisää. Olin Vuodessa 6vk paikallisella ja 2vk palkattomalla, mukavasti lomia siinä. Kesällä 4, syksyllä 1, jouluna 1, talvella yks ja huhti-toukokuussa myös viikko.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Kunnallisella siis ite ja jo joitakin vuosia on ollut se 38 lomapäivää, nythän olisi myös mahdollista vaihtaa lomakorvaus vapaiksi eli 57 päivää lomaa vuodessa, tekee melkein 3 kuukautta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
15 vuotta hyväksyttävää työkokemusta takana niin lomapäiviä on 38. Lomakorvaus vaihdettavissa 50% vapaiksi on 19 eli 38+19=57 päivää lomaa.
Aivan mahtavaa. Itsellä vasta -24 tuo 15 vuoden oikeus, eli nykyisessä tilanteessa vissiin 30 lomapäivää = 45 päivää lomarahojen kanssa.

Mahtaako tuo olla subjektiivinen oikeus vaihtaa ne vai voiko kusipäinen esimies torpedoida pyyntöni?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Ne pitää saada sovittua ennen allekirjoitusta, muuten varmasti nihkeätä. Tai näin muutaman IT-toverien suusta kuullut, itsehän oman korteni olen valinut -> Lähteeköhän pian 13. vuosi ja kokonaisuudessaan ensimmäisestä saman työnantajan työsuhteesta 25. vuosi :lol:
Itse en muistanut ottaa aihetta esille sopimusta tehdessä, mutta sitten kesän tullen kysyin aiheesta ja sain 4 vko ja ensi vuodelle tulee vielä 1 viikko lisää. Oikea kertymä olisi ollut 2 vko.

Myyntihommissa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Tuohan on ennen tessiin kirjaustakin ollut paikallisella sopimisella mahdollista, mutta nyt tuossa on kirjattu että lähtökohtaisesti tuo pitää tulla työntekijän puolelta eli työnantaja ei tuohon voi pakottaa.
Työntekijöiden tasapuolisen kohtelun vuoksi jos jollekin tuo on myönnetty niin toiselta sitä ei voida evätä.

Itse jäämässä näillä näppylöillä vuorotteluvapaalle, siinä sama periaate kun yhdelle on myönnetty niin muut seuraa samassa reiässä perässä :D
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Aivan mahtavaa. Itsellä vasta -24 tuo 15 vuoden oikeus, eli nykyisessä tilanteessa vissiin 30 lomapäivää = 45 päivää lomarahojen kanssa.

Mahtaako tuo olla subjektiivinen oikeus vaihtaa ne vai voiko kusipäinen esimies torpedoida pyyntöni?
Hoitoalalla ei voinut vaihtaa lomarahoja lomiksi, koska työvoimapula. Yksi huono puoli sielläkin. Kuulemma olisi pitänyt sama lupa antaa joka lekurille ja hoitajalle.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
82
Itse olen tällä hetkellä miettimässä työnantajan vaihtoa. Uudessa työssä olisi n. 300 euroa pienempi bruttopalkka, mutta työtehtävät olisivat omasta mielestä kiinnostavampia ja ennenkaikkia huomattavasti uudemmilla teknologioilla. Lisäksi työnantaja olisi hieman isompi. Työsuhde-edut ovat ehkä kokonaisuudessaan vastaavat molemmissa, mutta toisaalta uudessa työpaikassa olisi työkulttuuri hieman byrokraattisempaa. Samalla kuitenkin ammattimaisempaa, mille annan ison arvon.

Iso kysymys on se, että kumpi työ ja asia palvelee omaa uraani ja tulevaisuuttani paremmin. Onko se 300 euroa isompi bruttopalkka vai se, että pääsee tekemään kiinnostavampia asioita uudemmilla tekniikoilla ammattimaisemmassa ympäristössä. Toisaalta osaaminen on molemmissa työpaikoissa huippuluokkaa, mutta tämä ei aina korreloi ammattimaisuuden kanssa.

Vaikeita kyssäreitä monella eri tapaa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Sanoisin että jälkimmäinen. Mielummin ottaa 300€ nyt turpaan palkassa ja tekee työtä joka mielenkiintoista.

Ja koska uusi työnantaja, palkka voi jo koeajan jälkeen nousta tuon 300€!

Kannattaa yrittää sopia valmiiksi, itse tein viimeksi niin että annettiin aloituspalkka -> 4kk koeajan jälkeen 10% lisää ->12kk kun tuli täyteen niin vielä yksi 10%.

Nämä oli siis ihan soppariin kirjoitettu pyynnöstäni niin oli kokoajan se vaadittava motivaattori tiedossa
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Itse olen tällä hetkellä miettimässä työnantajan vaihtoa. Uudessa työssä olisi n. 300 euroa pienempi bruttopalkka, mutta työtehtävät olisivat omasta mielestä kiinnostavampia ja ennenkaikkia huomattavasti uudemmilla teknologioilla. Lisäksi työnantaja olisi hieman isompi. Työsuhde-edut ovat ehkä kokonaisuudessaan vastaavat molemmissa, mutta toisaalta uudessa työpaikassa olisi työkulttuuri hieman byrokraattisempaa. Samalla kuitenkin ammattimaisempaa, mille annan ison arvon.

Iso kysymys on se, että kumpi työ ja asia palvelee omaa uraani ja tulevaisuuttani paremmin. Onko se 300 euroa isompi bruttopalkka vai se, että pääsee tekemään kiinnostavampia asioita uudemmilla tekniikoilla ammattimaisemmassa ympäristössä. Toisaalta osaaminen on molemmissa työpaikoissa huippuluokkaa, mutta tämä ei aina korreloi ammattimaisuuden kanssa.

Vaikeita kyssäreitä monella eri tapaa.
Urakehityksen kannalta kuulostaisi järkevältä vaihtaa. Riippuu tietysti nykyisestä palkastasi, mutta 300 euroa on aika helposti nettona "vain" 150 euroa ja tosiaan pienellä neuvottelulla voit saada siihen hyvinkin jonkinlaisen kehityssuunnitelman.

Itse vaihdoin aikanaan noin 500 euroa pienemmälle bruttopalkalle ja se oli osaamisen ja yleisen kehittymisen kannalta paras päätös, mitä olen työn kannalta ikinä tehnyt.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
241
Ja miten vastaat kun työnantaja sanoo että ei tietenkään mitään täysiä lomia, normaalien lomapykälien mukaan mennään? Näin se on itsellä mennyt jokaisessa asiantuntijahommassa, turha haaveilla mistään täysistä lomista (lue: ylimääräisistä bonuksista) heti aloittaessa. Mutta en ole hommissa IT-alalla, ehkä siinä ero.
Sitten sanot että moikka jos on siitä kiinni tai kysyt sopiiko pitää täysiä vastaavat palkattomana tai osa palkallisena, osa palkattomana.
 
Liittynyt
13.11.2022
Viestejä
2
Mulla loppuu itsellä 6kk harjoittelu ja muuttuu palkalliseksi.
Valmistun ohjelmistokehittäjäksi Ammattikoulusta.

Olen yrityksessä tehnyt tehtäviä joita palkallinen Junior devaajakin tekee. Eli en ole täysin kädetön. Käytössä Laravel, Vue.js,Bootstrap ja kielistä PHP eniten käytössä. Osaan myös Python ja C++(AMK kursseja)
Millaisia palkkoja teillä muilla on ollut aloittaessa? Kiinnostaa myös jos on työllistynyt kesken opintojen. Mulla on palkkaneuvottelut edessä enkä oikein tiedä semmoista hyvää aloitusta mistä lähtee rakentaa.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
43
It-tukihenkilönä pienessä kaupungissa. Palkka noin 2284e/kk ja sentit päälle, ennen veroja. Ei aiempaa kokemusta tai koulutusta alasta. Hain aikanaan (n. 20v sitten) opiskelemaan IT-alaa mutta kun matemaattiset taidot on nolla niin en päässyt. Harrastanut pelaamista ja kasannut muutaman koneen vapaa-ajalla. Alunperin tarjosin työnantajalle markkinointiosaamista jota on n. 5v edestä (pyöritin mainostoimistoa yms jokunen vuosi sitten) mutta markkinointiosaston johtaja joka on koulutukseltaan IT-insinööri sanoi että on mahdotonta perehdyttää ja opettaa minut markkinointiin, joten pääsin/jouduin IT-osastolle. Työtehtäviin kuuluu koko kaupungin IT-ongelmien hoitoa, mukaanlukien sairaala silloin tällöin jos vaikkapa sairaalan it-osasto on sairaana jne. Perehdytän myös uudet IT-tukihenkilöt jotka tulevat taloon ja heillä harvoin on osaamista IT-alasta, niinkuin ei minullakaan. Tuo perehdytys homma tuli täysin puskista, eräänä aamuna vain pomo toi uuden työntekijän mulle ja sanoi että sä varmaan jatkat tästä, opetat tälle mitä me tehään. Nyt on tullut jo useampia perehdytettyä sekä opetettua työhön. Onneksi on kohta tämä duuni taputeltu, mutta tietääpä että osaa myös IT-alan hommat jos tarvetta tulee ja (jos) löytyy joku joka maksaa it-alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Jos puhutaan yli 4ke bruttopalkoista niin aika vähän tuolla on merkitystä sinun talouteesi. Itse valitsisin mielekkään paikan, etenkin jos sieltä saatava työkokemuson relevanttia tulevaisuudessa.
Juuri näin, itsekin joskus vaihdoin epämielekkäästä työstä muutaman satasen huonommalle palkalle vähän erinäköisiin hommiin. Nettona se ei sitten ollutkaan kuin noin -200€/kk. Nousi se liksa sitten jo koeajan jälkeen paremmaksi kuin edellisessä paikassa. Myöhemmin, uuden työkokemuksen myötä vaihdoin taas uuteen firmaan ja tuolloin bruttona noin tonnin korotus. Tod.näk. en olisi nykyisille liksoille (peruspalkka 5.3k€/kk) päässyt, jos en olisi tarttunut tilaisuuteen hitusen pienemmällä palkalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 076
... mutta tietääpä että osaa myös IT-alan hommat jos tarvetta tulee ja (jos) löytyy joku joka maksaa it-alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
No jos kunnalla olet töissä, niin eikös sitä suosiolla jonkun kunta TESsin mukaan mennä?
Itse tosiaan ~20v IT-hommia tehnyt, suurinosa tuosta ajasta mennyt Kaupan alan TESin (toki se ICT liite) mukaan.
Ts. ei ne sun hommat periaatteessa sitä ratkaise, että mitä TESsiä noudatetaan. Imo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Päivitetään omia tietoja, vuosi näköjään taas vierähtänyt ja tulot on hieman nousseet. Eli tällä hetkellä palkka on 3890€/kk, tämä alkaa olla nykyisessä firmassa näillä meriiteillä ja vastuilla maksimi. Silti tammikuussa otetaan taas painit HR-osaston kanssa ja yritetään selättää 4 kilon raja tulevana vuonna
Oma palkkakehitys cnc-koneistajana seuraavanlainen, aloitettu markka-aikaan.
1999-2001 koneistaja/CAM ohjelmointi: 7000mk/kk
2001-2003 cnc-koneistaja/CAM ohjelmointi: 1500€/kk
2003 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi (muutto Ausseihin, työpaikanvaihto): 18.5AUD/h (n. 12€/h)
2004-2005 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi: 23 AUD/h (n. 14.5€/h)
2006-2008 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi: 25AUD/h (n. 15.75€/h)
2008-2010 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi: 28AUD/h (n. 17.50€/h)
2011-2015 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi (paluu suomeen, työpaikanvaihto): 15€/h
2015-2018 cnc koneistaja/CAM ohjelmointi: 17.5€/h
2019 Menetelmäsuunnittelija (työpaikanvaihto): 3500€/kk
2020 Menetelmäsuunnittelija: 3700€/kk
2021 Menetelmäsuunnittelija: 3800€/kk
2022 Menetelmäsuunnittelija: 4136€/kk

Nykyisessä paikassa varmasti vielä noston varaa. Mutta nykyinen liksa alkaa olla ihan kohdillaan. 7.5h päivillä tuo tekee n. 25.5€/h kun kuitenkin säännöllinen työaika on, tuon voi vielä tunneillakin jakaa vaikka tuntien määrä ei enää palkkaan vaikutakkaan.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Onko täällä porukka neuvotellut jonkinlaisia palkan kehityssuunnitelmia sopimusneuvotteluissa ja/tai sopimuksen teon jälkeen?
Itse olen onnistunut sopimaan tulevat palkankorotukset työpaikan ja tehtävän vaihdon yhteydessä. Mielestäni se on molemminpuolisesti hyvä, sillä tekijää tuo motivoi mukavasti ja työnantaja saa "sisäänajovaiheen" jälkeen korkeammalla kustannuksella osaavamman työpanoksen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom