Palkkakeskustelu

Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Mä välillä olen soittanut ihan verottajalle ja kysellyt tulotietoja, jos tiedossa on jonkun henkilön nimi, joka työskentelee samassa pestissä, johon olet itse hakemassa :geek: Siitä saa hyvin osviittaa, että mitä palkkaa toivoa myös.
Tässä pitää muistaa pari juttua. Ensimmäinen on että palkat on toki vanhoja. Muista siis laskea mukaan 1-2 vuosikorotusta riippuen mihin aikaan vuodesta kyselet. Toinen on verottajan tekemät vähennykset. Verottajalta saatava luku on hieman oikeaa ansiota matalampi, muistaakseni noin 10%. Tätä voi haarukoida kysymällä omaa palkkaa verottajalta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Jotenkin nyt jumitan;

Jos sunnuntaityö (100%) ja iltatyö (15%) on ns. päällekkäin, niin saanko noilta iltatyön päälle osuvilta tunneilta yhteensä 115% palkan, vaiko meneekö laskenta "suuremman lisän mukaan" eli ts. 100% ?
Sama yö-sunnuntaityössä. Onko palkka 100% + 40% yölisä = 140% vaiko 100%
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Jotenkin nyt jumitan;

Jos sunnuntaityö (100%) ja iltatyö (15%) on ns. päällekkäin, niin saanko noilta iltatyön päälle osuvilta tunneilta yhteensä 115% palkan, vaiko meneekö laskenta "suuremman lisän mukaan" eli ts. 100% ?
Sama yö-sunnuntaityössä. Onko palkka 100% + 40% yölisä = 140% vaiko 100%
Ovat erillisiä palkanosia, jokainen maksetaan toisistaan riippumatta.

Sunnuntailta saa normi palkan, sunnuntaityökorvauksen ja ilta/yötyölisän, eli illalta saa 115% korotuksella ja yöltä 140% korotuksella.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Väittäisin että olet hieman alipalkattu jos projektipäällikkönä toimit. Mulla on peruskoulu pohja ja toimin työnjohtajana raksalla. Viime vuoden verotettavat tulot taisi olla 59 000€
Tää on kyllä näitä oikeen tekkiläisten juttuja vissiin. Raksalla kun et tee kuin korkeintaan nokkamiehen hommia tai jotain hyvin pieniä urakoita saat johtaa ilman RI/RMK papereita. Jotku asiakkaat jopa vaativat tietyn verran kokemusta työnjohdosta jotta voi olla vastaava työnjohtaja.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Tää on kyllä näitä oikeen tekkiläisten juttuja vissiin. Raksalla kun et tee kuin korkeintaan nokkamiehen hommia tai jotain hyvin pieniä urakoita saat johtaa ilman RI/RMK papereita. Jotku asiakkaat jopa vaativat tietyn verran kokemusta työnjohdosta jotta voi olla vastaava työnjohtaja.
Missäs kohtaa viestiä väitin toimivani vastaavana mestarina ?

Ja miten sen hyvin pienen urakan nyt ottaa.... viimeisen kohteen budjetti oli n. 20 miljoonaa ja mun vastuulla oli tasoitus, maalaus, kalusteet, parketit, ikkuna- ja oviasennukset, listoitus, lattiavalut, vesikatto, sähkö, kodinkoneet ja varusteet, yleiset tilat (verkkokopit, talopesula ym), laatoitus.... varmaan jotain jäi vielä listastakin.

editoidaan nyt vielä sen verran, että työnjohtajalla ei ole mitään vaatimuksia, jos työmaalla on nimettynä vastaava työnjohtaja. Riittää että pulju missä työskentelet katsoo sut päteväksi työhön. Itseasiassa voit olla työpäällikkökin ilman papereita jos sut katsotaan vaan tarpeeks päteväksi. Ainoa jolla pitää olla pahvit ja kokemus kunnossa on vastaava työnjohtaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Missäs kohtaa viestiä väitin toimivani vastaavana mestarina ?

Ja miten sen hyvin pienen urakan nyt ottaa.... viimeisen kohteen budjetti oli n. 20 miljoonaa ja mun vastuulla oli tasoitus, maalaus, kalusteet, parketit, ikkuna- ja oviasennukset, listoitus, lattiavalut, vesikatto, sähkö, kodinkoneet ja varusteet, yleiset tilat (verkkokopit, talopesula ym), laatoitus.... varmaan jotain jäi vielä listastakin.

editoidaan nyt vielä sen verran, että työnjohtajalla ei ole mitään vaatimuksia, jos työmaalla on nimettynä vastaava työnjohtaja. Riittää että pulju missä työskentelet katsoo sut päteväksi työhön. Itseasiassa voit olla työpäällikkökin ilman papereita jos sut katsotaan vaan tarpeeks päteväksi. Ainoa jolla pitää olla pahvit ja kokemus kunnossa on vastaava työnjohtaja.
Noh olin sitten väärässä.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
Veroprosenttilaskuri sieltä vaan laskeskelemaan veroprosenttia eri palkoilla, voit laittaa kaikki omat vähennykset yms. niin saat tarkempaa tietoa
Veroprosenttilaskurissa kannattaa sitten vieläpä tuijotella niitä euroja eikä prosentteja. Prosentit pyöristyvät 0.5% tarkkuudella ylöspäin jolla voi olla jo merkitystä kun esim vertailee autoedun vaikutusta.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
208
ei tuo palkankorotus tosissaa paljoa enään tuo tilille kulutukseen kun yli 4k ylitetty. nappasin 400e korotuksen devi homissa. Vahvasti olen mieltä että paikkaa vaihtamalla saa todelliset korotukset, jos on saadakseen.
Itsellä on riittänyt pelkät puheetkin paikan vaihtamisesta, tähän mennessä on aina se 10% oltu valmiita nostamaan. Nyt alle vuoteen 2x 10% palkankorotusta ja pohdin vielä työpaikan vaihtoa +15% korotuksen kanssa, sitten olis +10% +10% +15% korotusta + indeksikorotukset yhdessä vuodessa.
Alkupuolisko "urasta" oli köpöisellä palkalla:
2009: 2200
xxxx:n+1
2015: 3200
jotain ja jotain
2021: 4200+autoetu
2021 kypsyin hommiin, firman vaihto palkan pysyessä samana 4200+autoetu
2022 4700+ autoetu
2023 5100 +autoetu +vähän erilainen bonusmalli (jolla ei käytännön merkitystä.)
Nyt houkuteltu takas edelliseen firmaan +7000eur/kk mutta en ole vielä oikein osannut päättää. Positio olisi projekti/kehityspäällikkö, tuntui olevan neuvotteluvaraa vähän sen mukaan mitä itseä kiinnostaisi tehdä. :hmm:
Tuntuu itsestäkin jo helvetinmoiselta palkalta kun tuolla rahalla saa jo kaksikin tekijää vähintään samalla koulutuksella. Tosin nykyisessä firmassa on tullut vastaan sellaisia uuvatteja että vaikka niitä saisi neljä samaan rahaan niin jättäisin rekryäjänä välistä.

5000-6000eur kuukausiansioiden jälkeen sillä palkalla ei enää ole niin suurta merkitystä, enemmän vaikuttavat esimerkiksi työyhteisö ja työn kuormittavuus.
Itse olen luonteeltani kyllä sellainen että näennäisestä rentoudesta ja leväperäisyydestä huolimatta asiaan tulee yleensä paneuduttua 200% ja jotain mielenkiintoista kun on töissä meneillään niin työasioita prosessoi käytännössä koko hereilläoloajan.
Tuo vaan tahtoo aiheuttaa burn-outin tapaisia oireta sitten kun on liikaa asioita selvitettävänä ja jatkuva kiire painaa päälle. Osa porukasta on selkeesti 8-16 töissä ja vapaa-ajalla seuraavat jalkapalloa tai jotain vastaavaa. :lol:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Niin sitä luulee kunnes palkka on sen 10k ja huomaa, että rahaa on aika paljon enemmän käytössä kaikista verojekuista huolimatta. Kyllä sinne tilille tulee ihan oikeasti enemmän, vaikka verottaja omansa viekin.
Leikkasit omasta lainauksestasi pois sen kaikista olennaisimman eli miten se suurempi palkka mahdollisesti stressaa enemmän ja muuten vähentää vapaa-aikaa. Kukaan ei varmasti kiellä, etteikö ottaisi lisää palkkaa ihan samasta työstä, mutta jossain kohtaa alkaa arvostamaan muita asioita enemmän kuin käteen jäävä rahasumma.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 296
Kysytäänkö muka oikeasti työhaastatteluissa paljonko tienaat nyt? Eipä ole tullut vastaan. Ihan sama kun mun pyynti on se mitä haluan tästä haettavasta paikasta.
Solitalta ainakin kysyivät kun koronan alkaessa hain. Vähän ihmettelen miksi. Ei niille kelvannut koodari 20 vuoden kokemuksella edes neljällä tonnilla, ihme firma. Oli kyllä haastattelijakin sellainen mussukka että en varmaan olisi edes mennyt sinne.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Tämä siitä huolimatta vaikka olisi pula tekijöistä tai hakijalla miten kova osaaminen tahansa verrattuna muihin hakijoihin.
Tämä on juuri ongelma maassa, jossa on vahvoja ammattiliittoja. Tes asettaa standardin molemmille osapuolille ja mitään neuvottelua ei synny. On pelkkää sanahelinää väittää, että Tes asettaisi minimipalkan. Suomessa se useimmilla aloilla asettaa maksimipalkan ja tämä on katastrofi työntekijöille sellaisilla aloilla, joissa heistä on kysyntää.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Tämä on juuri ongelma maassa, jossa on vahvoja ammattiliittoja. Tes asettaa standardin molemmille osapuolille ja mitään neuvottelua ei synny. On pelkkää sanahelinää väittää, että Tes asettaisi minimipalkan. Suomessa se useimmilla aloilla asettaa maksimipalkan ja tämä on katastrofi työntekijöille sellaisilla aloilla, joissa heistä on kysyntää.
Tämä oli minulle uusi ajatus että TES asettaisi minimipalkan aloilla joilla työntekijälle on kysyntää. Itselläni on tullut vastaan lähinnä päinvastaisia tilanteita että yritykset joissa olen ollut töissä ei kukaan ole tehnyt tessipalkalla. Samaa olen kuullut esim. LVI(S) aloilla olevilta tutuilta, että ei tarvitse tehdä TES palkalla.

Tarkoitetaanko tässä nyt julkisia aloja joilla palkoilla ei yleensä muutenkaan kilpailla?

Jos nyt otetaan tarkkailuun esim. sairaanhoitajat. Uskotko että tilanne olisi parempi ilman työehtosopimusta? Miksi?
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
163
Harvassa ovat ne yksityiset firmat, joissa TES määrittelee kovien osaajien palkan. Nehän lähtee siinä tapauksessa muualle.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
649
Niin sitä luulee kunnes palkka on sen 10k ja huomaa, että rahaa on aika paljon enemmän käytössä kaikista verojekuista huolimatta. Kyllä sinne tilille tulee ihan oikeasti enemmän, vaikka verottaja omansa viekin.
Olet sinänsä täysin oikeassa, mutta näin omalla kokemuksella kummankin palkkatason työtä tehneeni voin aika vakavin kasvoin sanoa että sellaisen 5-6k€/kk palkan ja 10k€/kk tienaavan erossa on erittäin suuri gappi ero työmäärässä, vastuussa ja odotuksissa sekä stressitasoista. Varmasti on poikkeuksia, mutta erittäin harvinaista. Esim. hyvä myyjä oikeassa firmassa voi tienata tuon verran tai enemmänkin, mutta silloin on myynti verissä. Tähän vaikuttaa paljon ikä, perhetilanne, perusluonne jne. Joillekin varmaan sopii, mutta yleensä näissä täytyy tingata jostain elämänalueesta jonkin verran. Ja tietysti se hemmetin progressio vie oman motivaationsa tästäkin.

Minä downshiftasin jo näin nelikymppisenä kun tuli rahallisesti erittäin hyvä tilaisuus lähteä vanhasta duunista ja oli takataskussa varmana edessä tuollainen kiva, vakaa 70-80k€/a duuni bonuksista riippuen, josta jää nettona enemmän kuin riittävästi kivasti käteen ja time, effort, compensation ratio äärimmäisen kohdallaan. En nyt tunnistuskuumotuksessa viitsi enempää paljastaa, mutta olen kahden äärimmäisen itseohjautuvan asiantuntijan esihlö + kehitän (eli pöhisen) samalla uusia prosesseja toimintaan sekä sparrailen firman muita toimintoja omasta funktiostani.

Mutta en asukaan PK-seudulla ja ei ole enää asuntolainaakaan, joten ymmärrän tietysti muitakin näkemyksiä.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 234
Harvassa ovat ne yksityiset firmat, joissa TES määrittelee kovien osaajien palkan. Nehän lähtee siinä tapauksessa muualle.
Jos talossa on palkkausjärjstelmä, niin sehän sen palkan määrittelee eikä TES. Esim. meidän palkkausjärjestelmässä palkka määräytyy tehtävän vaativuusluokan mukaan. Esim. omassa vaativuusluokassani alaraja on 3600 €/kk ja yläraja 7200 €/kk. Mediaani on jossain 4500 €/kk kohdalla.

TES:in minimi sitä paitsi määrittelee lähinnä duunariportaan hommat, ei asiantuntijoiden.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Täällä joka toinen vaikuttaa olevan huippuasiantuntija ja hankkivan tuon 10 k€ /kk. :D
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Joo tätä on naureltu monta kertaa, klassinen io-techin palkkataso. Sitten ne samat kaverit tuolla kauppaosiolla tinkaa 6.90 euron postikuluista…
Eikö saa tingata jos palkka on kunnossa? Menee kyllä jo ihan ot, mutta ei korkeat tulot tarkoita että rahaa pitäisi käyttää senttiäkään enempään kuin on tarve.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 443
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
Kait se nyt aika pitkälti yksilöstä ja kaikista mahdollisista ja mahdottomista muuttujista riippuu... 60k€ vuosituloilla en jaksaisi vaihdella vaikka tulisi 1k€/kk lisää.

Eikö saa tingata jos palkka on kunnossa? Menee kyllä jo ihan ot, mutta ei korkeat tulot tarkoita että rahaa pitäisi käyttää senttiäkään enempään kuin on tarve.
No näinpä. Jonnin verran myynyt romua netissä ja porukka kutka tulee hakemaan paikan päältä ajelee jollain perus kiesillä tai satasen datsunilla. Kerran yritettiin tingata tulemaan puoli väliin vastaan tulee kuulemma niin kaukaa. No en lähtenyt. Tuli silti hakemaan ja kun pihaan kuvarsi sähköporsse niin vähän veti hiljaiseksi. Ehkä siinä on sitten syynsä miksi toiset ajaa datsunilla ja toiset sähköporssella :hmm:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
Että uusi paikka on mielenkiintoinen ja jotain mitä haluaa tehdä sekä auttaa tulevaisuudessa omaa kehittymistä/uraa. Ja tietenkin, että tuleva firma on OK.

Eli en näe, että palkan mikään pakko nousta on, itseasiassa oma vuosiansio hiukan tippui viimeisimmän vaihdon seurauksena. Mutta aika tapauskohtaistahan se tietenkin on, mikä sitten olisi se kombo millä vaihtaisi.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 435
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
Toki se rahallinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta ois hyvä hakee hollille mut lomahommat painaa nykyään aikalailla.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
Kodin ja työpaikan väliseen matkusteluun kuluva aika on merkittävä juttu pidemmällä aikavälillä ja mitä vanhemmaksi itse tulee. Puoli tuntia päivässäkin on jo paljon, itsellä muuttui viimeksi vartin suuntaansa ja kyllä senkin vaan huomaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Onko teillä ollut jotain perus prinsiippiä, millä harkitsette työpaikan vaihtoa? Usein kuulee sanottavan, että 10% on jo sellainen, että voi hypätä samoihin tehtäviin toiseen firmaan, mutta itse koen esim. 400e korotuksen olevan melko alhainen, jos on muuten tyytyväinen työtehtäviinsä.
Jos firma ilmottaisi että jatkossa kaikki on toimistolla 3-5 päivää viikossa niin nostaisin kytkintä välittömästi, vaikka alemmalla palkalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 296
Eikö saa tingata jos palkka on kunnossa? Menee kyllä jo ihan ot, mutta ei korkeat tulot tarkoita että rahaa pitäisi käyttää senttiäkään enempään kuin on tarve.
Ei saa se on niin vitun ärsyttävää muutamasta eurosta vääntää ja luulis et noilla satasen tuntipalkoilla on parempaakin tekemistä :D

Edit: sitten on näitä kusettaja-Nalleja joiden palkat ei varmasti ole mitä väittävät.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Täällä joka toinen vaikuttaa olevan huippuasiantuntija ja hankkivan tuon 10 k€ /kk. :D
Ei edes vitsi, mutta kaverini veli, joka on -93 syntynyt tienasi vuonna -21 n. 200t€ myyjänä. Myy jotai hemmetin sukituksia ja toimii samana aluepäällikkönä. Iskee pieni kateus, vaikka itsestäni ei myyjäksi olisikaan koskaan. Sitten tieneisteillänsä ostelee jotain sijoitusasuntoja lisänä. Ei ole käynyt, kuin pelkän lukion.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Kodin ja työpaikan väliseen matkusteluun kuluva aika on merkittävä juttu pidemmällä aikavälillä ja mitä vanhemmaksi itse tulee. Puoli tuntia päivässäkin on jo paljon, itsellä muuttui viimeksi vartin suuntaansa ja kyllä senkin vaan huomaa.
Tämä yksi suurimmista itsellä.
Toki duunin pitää olla mielekästä. Ts itsellä ei kyllä palkka ole ratkaiseva, jos ny jotenkin samalla aaltopituudella ollaan.
Varmasti muualla saisin palkkaa lisää, mutta tuo alle vartin matka ja suomessa hyvinkin ainutlaatuinen työympäristö tuo ison lisän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Paljonko AMK lehtorien palkat? Tiedän, että siihen vaikuttavat monet seikat mm. osaaminen, saatavuuslilsät ja jne... Mutta nyt kiinnostaa ne oikeat palkat mitä ne on olleet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Kodin ja työpaikan väliseen matkusteluun kuluva aika on merkittävä juttu pidemmällä aikavälillä ja mitä vanhemmaksi itse tulee. Puoli tuntia päivässäkin on jo paljon, itsellä muuttui viimeksi vartin suuntaansa ja kyllä senkin vaan huomaa.
Toki tossakin on aika monta muuttujaa. Vartti kehäkolmosen sisällä yleisissä vastaa tuntia hiljaisemmalla tiellä omalla autolla.
Toinen on se että mitä sillä matkalla saavuttaa. Omalla kohdalla työmatkan piteneminen n. kymmenestä minutista 35minuttiin tarkoitti että sain vaihdettua hikisen 57neliön kerrostalokuution 120m2 omakotitaloon omalla tontilla maaseudun rauhassa. Eikä kertaakaan ole työmatka vituttanut. Toki tuuri on siinä että yleiset menee niin mukavasti että kun ottaa potkulaudan mukaan koti-asema ja asema-työpaikka välille niin aikaa kuluu yhtä kauan kuin autolla. Paitsi että junassa on mukavempi matkustaa kun yleensä vaunut ihan tyhjiä ja saa lueskella uutiset ja töllää Netflixiä.
Bensaan toki menee jonkin verran rahaa mutta edelleen se on pieni uhraus sille mitä sillä saa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 316
Paljonko AMK lehtorien palkat? Tiedän, että siihen vaikuttavat monet seikat mm. osaaminen, saatavuuslilsät ja jne... Mutta nyt kiinnostaa ne oikeat palkat mitä ne on olleet?
Olen käsittänyt, että jotain 3-5 kiloeuron välissä se on, riippuen juurikin niistä eri tekijöistä. Yliopistonlehtorit jollain kymmenen vuoden kokemuksella nostelee jotain rontti viittä tonnia kuussa. Tässäkin toki jonkin verran hajontaa eri yliopistoissa jne.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Toki tossakin on aika monta muuttujaa. Vartti kehäkolmosen sisällä yleisissä vastaa tuntia hiljaisemmalla tiellä omalla autolla.
Toinen on se että mitä sillä matkalla saavuttaa. Omalla kohdalla työmatkan piteneminen n. kymmenestä minutista 35minuttiin tarkoitti että sain vaihdettua hikisen 57neliön kerrostalokuution 120m2 omakotitaloon omalla tontilla maaseudun rauhassa. Eikä kertaakaan ole työmatka vituttanut. Toki tuuri on siinä että yleiset menee niin mukavasti että kun ottaa potkulaudan mukaan koti-asema ja asema-työpaikka välille niin aikaa kuluu yhtä kauan kuin autolla. Paitsi että junassa on mukavempi matkustaa kun yleensä vaunut ihan tyhjiä ja saa lueskella uutiset ja töllää Netflixiä.
Bensaan toki menee jonkin verran rahaa mutta edelleen se on pieni uhraus sille mitä sillä saa.
Monella se varmaan menee niin päin, että aletaan siirtymään pitkästä työmatkasta lyhyempään. Itse olen varsinaisen työuran alkuajasta reilut 12 vuotta käyttänyt kolmatta tuntia päivässä normaaleihin työmatkoihin lähinnä junalla, tämä siis ennen massiivista etätyösiirtymää, ja matkustanut työn puolesta toisinaan paljonkin. On ollut melkoinen ero siirtyä max puolen tunnin ajomatkan päähän. Palkassa jouduin ottamaan vähän takkiin, mutta olen sittemmin saanut kurottua sen kiinni ja luultavasti mennyt kehityksessä ohikin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Kannattaisi sanoa ala edes suurinpiirtein ja millaisiin hommiin on hakemassa.

Menee pahasti metsään jos olet hakemassa jotain perusduunari-hommaa ja kuuntelet palkkapyyntövinkkejä +5000€ kuukaudessa tienaavilta huippukoodareilta. Tällä hetkellä IT-alalla ei ole TESsillä mitään merkitystä heti kun menee vähänkin vaativimpiin hommiin missä kysyntä tekijöistä on kova, jollain toisella alalla lähtökohta on TES eikä siitä neuvotella kun oven takana on seuraava hakija odottamassa.
Itse tiedän montakin "ihan perus duunaria" jotka tienaavat +5k€
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Paljonko AMK lehtorien palkat? Tiedän, että siihen vaikuttavat monet seikat mm. osaaminen, saatavuuslilsät ja jne... Mutta nyt kiinnostaa ne oikeat palkat mitä ne on olleet?
Olen käsittänyt, että jotain 3-5 kiloeuron välissä se on, riippuen juurikin niistä eri tekijöistä. Yliopistonlehtorit jollain kymmenen vuoden kokemuksella nostelee jotain rontti viittä tonnia kuussa. Tässäkin toki jonkin verran hajontaa eri yliopistoissa jne.
Mulla on yksi fysiikasta väitellyt ystävä AMK:ssa lehtorina, kuukausipalkka noin 5500 euron kieppeillä.

Edit: Olikin itse asiassa yliopettaja, komento takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Itsellä vielä hetken työmatka tuon 35km sivu ja palkka n. 4200€/kk. Omalla autolla joutuu kulkemaan kun julkisia ei ole. Kuun vaihteessa uusi työpaikka, palkka 5300€/kk + 15% bonus ja vapaa autoetu päälle. Työt kotitoimistossa ja satunnaisia asiakkailla käyntejä. Säästyy reilu tunti päivässä työmatkoista.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Jos joku osaa neuvoa:

Vaimo ollut osa-aikaisena siivoojana, lomapäiviä näytti kertyneen 18kpl.

Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin tuo 18 lomapäivää antaa työehtosopimuksessa löytyvän kertoimen ~ 131 ja sille kerrotaan tuntipalkka.

Tilinauhaan on kirjoitettu nyt (prosenttiperusteinen laskenta) joka muuttaa tuon lomapalkan määrän naurettavan pieneksi.

Lomarahasta (50% lomapalkasta) ei ole myöskään mitään maksettu.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
Jos joku osaa neuvoa:

Vaimo ollut osa-aikaisena siivoojana, lomapäiviä näytti kertyneen 18kpl.

Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin tuo 18 lomapäivää antaa työehtosopimuksessa löytyvän kertoimen ~ 131 ja sille kerrotaan tuntipalkka.

Tilinauhaan on kirjoitettu nyt (prosenttiperusteinen laskenta) joka muuttaa tuon lomapalkan määrän naurettavan pieneksi.

Lomarahasta (50% lomapalkasta) ei ole myöskään mitään maksettu.
Vuosilomalaki tekee eron vähintään 14 päivää kuussa työskentelevän ja sitä vähemmän työskentelevän välillä. Vaimosi kuuluu kuvauksesi perusteella jälkimmäiseen ryhmään.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
84
Miten it-konsulttippalkat yleisesti muodustuu? Pohjapalkka varmaan niin huono, että ei laskuja maksele ja jos laskuttaa jonku 20k kuussa niin saa tyyliin itse siitä 10% ? Onko täällä oikeasti kavereita ketkä osaisi jeesata millaisia ehtoja kannattaa rekryttävänä asettaa ja tuleeko nää mallit suoraa politiikasta vai onko henkilökohtaista neuvotteluvaraa?
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
136
Miten it-konsulttippalkat yleisesti muodustuu? Pohjapalkka varmaan niin huono, että ei laskuja maksele ja jos laskuttaa jonku 20k kuussa niin saa tyyliin itse siitä 10% ? Onko täällä oikeasti kavereita ketkä osaisi jeesata millaisia ehtoja kannattaa rekryttävänä asettaa ja tuleeko nää mallit suoraa politiikasta vai onko henkilökohtaista neuvotteluvaraa?
Riippuu firmasta. Kahden konsulttifirman kokemuksella pohjapalkatkin ovat ok. Nykyisessä oma pohjapalkka reilu 4k. Toki näissä firmoissa on sitten niin, että kaverit joita ei koeajan puitteissa saada myytyä asiakasprojektiin eivät pääsääntöisesti enää koeajan jälkeen firmassa saa jatkoa.
20k laskutusta kuussa tarkoittaa jo aika kovaa tuntihintaa. Ehkä puolet tuosta on suunnilleen keskimäärin mitä laskutetaan ja ainakin meillä hieman alle 10% tulee itselle.
Palkkamalleista ei voi ainakaan meillä neuvotella. Sama malli kaikille, eikä puhelahjojen tai pärstäkertoimen mukaan.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Jotkut firmat myös kertovat palkkamallin avoimesti, esim. Bradleys digital Rekry
(en ole firmassa töissä tai muutenkaan liity siihen mitenkään, linkkarissa on tullut pari kertaa vastaan kun ovat tuota mainostaneet)
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Miten it-konsulttippalkat yleisesti muodustuu? Pohjapalkka varmaan niin huono, että ei laskuja maksele ja jos laskuttaa jonku 20k kuussa niin saa tyyliin itse siitä 10% ? Onko täällä oikeasti kavereita ketkä osaisi jeesata millaisia ehtoja kannattaa rekryttävänä asettaa ja tuleeko nää mallit suoraa politiikasta vai onko henkilökohtaista neuvotteluvaraa?
Paras oli mun mielestä eräs firma jossa kaveri oli pariin otteeseen. Sai valita kolmesta vaihtoehdosta: kiinteä palkka (esim. 5k), matalampi peruspalkka (vaikka 3k) ja sitten laskutuksesta provisiota esim 20% tai sitten 50% laskutuksesta (ja joku erittäin matala minimi joka tulee jos ei muuten kerry, vaikkapa 1.5k).
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Huomaa kyllä että sullakin noussut rikastuminen päähän kun pitää jokaisella sijoitusaiheisella foorumilla olla kertomassa rahoista ja kuittailemassa vähävaraisemmille :D
Niin, meidänhän on vain luotettava, että reilut 300 viestiä pelkkää nousukasmaista omaisuudella retostelua ja fuksikylteri-tason sijoitusbingoa internetiin näpytellyt hahmo puhuu totista totta :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 317
Viestejä
4 194 176
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom