Palkkakeskustelu

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
129
Tosin pakko myöntää, että ihan vähän jäi mietityttämään tuon ns. yllätysnimen tilanne ykkössijalla 133 miljoonan tuloilla, kun itse sanoo kyseessä olevan näppäilyvirhe, mutta verottaja kuulemma on noi tiedot kuitenkin kolmesti tarkistanut.
Ehkä verottaja on tarkistanut lähinnä oman päänsä, että siellä ei ole tapahtunut virhettä, asiakkaan näppäilyvirhettä varmaan vähän vaikeampi verottajan itse tarkistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 702
Ehkä verottaja on tarkistanut lähinnä oman päänsä, että siellä ei ole tapahtunut virhettä, asiakkaan näppäilyvirhettä varmaan vähän vaikeampi verottajan itse tarkistaa.
Nimenomaan tuosta oli kyse: verottaja ei ole tehnyt mokaa, vaan käyttänyt saamiaan lukuja. Verotettava on kertonut virheestä, joten ei tuossa ole mitään epäselvää. Typo, joka pitää oikaista ja sitten homma on kunnossa.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Voi vaikka näppärästi tarkastaa pomonsa liksan, joka perusteli, että "hyvää duunia, mutta ei pysty korottamaan liksaa yhtään" ja samalla itse veti 15% korotuksen toimenkuvan muuttumatta (true story kaverilta).
Onko kyseisellä pomolla tapana leuhkia alaisilleen omista korotuksistaan tai onko firmassa muuten vaan palkka-avoimuus? Vai oliko tämä tieto sittenkin peräisin verottajalta? Verokoneen tiedoissa ei oteta huomioon mitään muuta kuin verotettavat ansiot. Sieltä ei irtoa tietoa, kuinka paljon pomon on pitänyt tehdä vaikka ylitöitä tai hänen tulojen sidonnaisuutta yhtiön tulokseen. Tai jos hänellä on sivubisneksiä tai muita töitä päätyön ohella.

Tiedän myös yrittäjiä, joilla ansiotulot voivat vaihdella kymmenillä tuhansilla euroilla vuosittain riippuen paljonko nostavat kulloinkin palkkaa. Edellisvuonna saattoi olla sadan tonnin ansiotulot ja seuraavana alle 20 tonnin ansiotulot. Ja toimitusjohtajien palkatkin ovat enemmänkin yritysten hallitusten määrittämiä palkkioita tehtävän hoitamisesta, eikä siellä varsinaisesti ulista että "nyt en saanut tästä pitkäksi venyneestä päivästä erillistä korvausta".

Palkka-avoimuus on sinänsä hyvä asia. Palkka-avoimuudessa vertailtaisiin peruspalkkoja. Verokoneet eivät edistä varsinaisesti edes avoimuutta, jos näytetään vain murto-osan ansiot vuodessa. Kaikkien verotiedot esiin tai vaihtoehtoisesti piiloon.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Taas on ulina "kateellisten päivästä" menossa. Se on ihan terveellistä, että tuloissa on avoimuutta, vaikka kaikenlaista jemmailua verotettavista tuloista onkin mahdollista tehdä. Voi vaikka näppärästi tarkastaa pomonsa liksan, joka perusteli, että "hyvää duunia, mutta ei pysty korottamaan liksaa yhtään" ja samalla itse veti 15% korotuksen toimenkuvan muuttumatta (true story kaverilta).

Ja ei, en ole useampaan vuoteen tutkinut naapureiden tai muidenkaan tuloja verolistoilta.
Minusta tuon pitäisi olla joko kaikki tai ei mitään. Eli kaikkien tulot näkyville tai ei kenenkään tuloja. Näkeehän tuon jo uutisoinnistakin, että tuota 100k rajaa pidettäessä homma menee kateellisuuden puolelle. Ja mitä tuohon 15% korotukseen tulee, et voi tietää onko ko. pomolla jotain sivubisnestä tai vaikka perittyä metsää tms jota pistetty sileäksi ja josta tuo 15% "korotus" on oikeasti peräisin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
Minusta tuon pitäisi olla joko kaikki tai ei mitään. Eli kaikkien tulot näkyville tai ei kenenkään tuloja. Näkeehän tuon jo uutisoinnistakin, että tuota 100k rajaa pidettäessä homma menee kateellisuuden puolelle. Ja mitä tuohon 15% korotukseen tulee, et voi tietää onko ko. pomolla jotain sivubisnestä tai vaikka perittyä metsää tms jota pistetty sileäksi ja josta tuo 15% "korotus" on oikeasti peräisin.
Olisi minustakin parempi antaa kaikki tiedot, mutta kai se johtuu häpeästä joita pienituloiset kokee. Eli kaikki voi sanoa tienaavansa vaikka 7ke kuussa eikä kukaan voi tarkistaa käymättä verotoimistossa.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Tosin pakko myöntää, että ihan vähän jäi mietityttämään tuon ns. yllätysnimen tilanne ykkössijalla 133 miljoonan tuloilla, kun itse sanoo kyseessä olevan näppäilyvirhe, mutta verottaja kuulemma on noi tiedot kuitenkin kolmesti tarkistanut.
Eiköhän tämä ollut ihan tahallinen näppäilyvirhe, jolla sai oman nimen lehtien palstoille. 133,7 = leet
Kukapa oli kuullut pelifirmasta Goofy Unicorn Oy ennen tätä aamua? :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Itsellä myyjänä vähittäiskaupassa
1800-2200e/kk

Osastovastaavana
2200 - 2400e/kk

Myymälöiden visualisti
2600e/kk

Projekti ja muutospäällikkö
3600e/kk + kilsoja n 1000km kuussa

Projektipäällikkö (firma vaihtui IT alalle)
4300e/kk

Kaikenkaikkiaan n 10vuotta mennyt tässä kehityksessä. Nyt rupeaa palkka olemaan sellainen, että mukavaa työtä ja työaikaa sekä mahdollisuutta vaikuttaa arvostaa enemmän kuin että vaihtaisin palkan perässä. Voisin jopa stressittömäpää tehdä parisataa pienemmällä. Toki kiva jos inflaation tahdissa pysyisi palkkakehitys tulevaisuudessa.
Itse vaihtamassa työpaikkaa juuri syystä, että tähän asti ollut mukavaa työtä ja työn mukavuus/palkkasuhde ollut hyvä enkä ole viimeistä hintaa halunnut edes huudattaa. Nyt viimeisen vuoden sisään mennyt kuitenkin tekeminen sen verran ei-mukavaksi että sitä ei korjata enää edes palkankorotuksella. Parille asiakkaalle vihjasin että työpaikan vaihto kiinnostaisi niin tänään oli yksi haastattelu, jonka lopputulema oli että tule meille vaan jos kiinnostaa. Kerroin että palaan asiaan ensi viikolla kun maanantaina on työhaastattelu sillä toisella asiakkaalla ja pitää kysellä tarkemmin, mitä heillä on tarjota. Ensin mainitussa palkka säilyy vähintään samana ja tekeminen muuttuu asiakkaan tuntien takaisin sellaiseksi, jollaista se oli vuosi pari sitten. Jälkimmäisessä tapauksessa joutuisi pari sataa antamaan alennusta, mutta työ muuttuisi stressittömämmäksi.

Itsellä on yksi kollega mikä on ihan yhtä kypsä nykytouhuun ja lähtee luultavasti kohta mun jälkeen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
miten toi vero vähennys menee
voinko vähentää asunnon ja työpaikan väliset kulut verotuksessa auton mukaan jos joudun lähtemään kotoa ennen klo 05.00 tai muuten en ehdi töihin klo 08.00 menessä julkisilla
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
miten toi vero vähennys menee
voinko vähentää asunnon ja työpaikan väliset kulut verotuksessa auton mukaan jos joudun lähtemään kotoa ennen klo 05.00 tai muuten en ehdi töihin klo 08.00 menessä julkisilla
Aika selvästi ne hyväksyttävät syyt oman auton käyttöön on täällä listattu:
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
No ei. Pomon liksan tarkastamiseen ei tarvita mitään julkisia hakukoneita tai iltapaskalehtiä. Esim. IT-alalla on enenevissä määrin firman sisäinen palkka-avoimuus. Eli voit katsoa kollegan tai pomon liksan tai palkkahaarukan, mutta firmassa työskentelemättömälle naapurille tai sukulaiselle asia ei kuulu paskan vertaa. Tällaisia firmoja on useita nykyään.
Itse en ole kyllä vielä törmännyt omalla uralla yhteenkään, tosin on aika tuore ilmiö ja koko mittakaavassa IT-alallakin harvinainen, vaikka niitä jokunen onkin. "Useita" ei prosentuaalisesti kovin montaa yritystä koske.

Itseäni ei kyllä haittaa nuo julkistukset yhtään, pystyy samalla tsekkailemaan myös missä firmassa maksetaan sopivia palkkoja :) Rekryilmoissa yms. noita vieläkin ikävästi pimitetään.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 025
No ei. Pomon liksan tarkastamiseen ei tarvita mitään julkisia hakukoneita tai iltapaskalehtiä. Esim. IT-alalla on enenevissä määrin firman sisäinen palkka-avoimuus. Eli voit katsoa kollegan tai pomon liksan tai palkkahaarukan, mutta firmassa työskentelemättömälle naapurille tai sukulaiselle asia ei kuulu paskan vertaa. Tällaisia firmoja on useita nykyään.

Samoin eri alojen tai sukupuolien palkkaeroihin ei tarvita hakukoneita, vaan esim. anonymisoitu data. Et voi hakea naapurin liksaa mutta voit tarkastella kaikkien naispuolisten sairaanhoitajien liksan.

Nykyisellään kyse on vain tirkistelystä ja klikkihuoraamisesta. Mutta näköjään joku sitäkin kaipaa.
Eikö pomon taikka naapurin verotiedot voi jokainen vapaasti käydä katsomassa jos vain vaivautuu verotoimistoon paikan päälle? Tuo lehden sivu eroaa siinä että ei ole kaikkia tietoja ja voi hakea netin kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Eikä tuolla edes näy 100 000€ tienanneet, vaan ne joiden verotettava tulo vähennysten jälkeen oli yli 100 000€. Eli vähintään joku 110 000€ täytyy tienata jotta näkyy listalla.

Itse maksoin veroja noin 33k€, tähän päälle eläkemaksut niin joku 43% tuloista menee muualle kun itselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Itselle ainakin moiset listat ihan se ja sama. Jos tuonne nyt välillä tosiaan "päätyy" niin voi voi.

Ja tosiaan "verovapaat" osingotkin, niin moni noistakin kärtyinen kun tuollaisia on olemassa, unohtavat tosiaan että firma joka niitä maksaa, on maksanut jo aika perkeleesti niitä verojakin. Ja muutenkin siinä kohtaa firmakin pitää aika hyvässä tikissä olla että edes voivat osinkoja jakaa.

Mut joo, ehkä nämä verotiedot eivät tähän topicciin sinänsä edes kuuluisi.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Eikä tuolla edes näy 100 000€ tienanneet, vaan ne joiden verotettava tulo vähennysten jälkeen oli yli 100 000€. Eli vähintään joku 110 000€ täytyy tienata jotta näkyy listalla.

Itse maksoin veroja noin 33k€, tähän päälle eläkemaksut niin joku 43% tuloista menee muualle kun itselle.
Tulothan voi olla vaikka kuinka pienet myös. Listalle pääsee myös pääomatuloilla...
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
246
Onko jollain tiedossa hyvää hihavakiota kuinka paljon verottajan julkaisemat tiedot eroaa tuossa 100-150k luokassa palkasta? Mitä kaikkia vähennyksiä tuossa otetaan huomioon? Eli jos verokone näyttää vaikka 120k = 10k/kk, paljonko on tullut bruttona?
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Onko jollain tiedossa hyvää hihavakiota kuinka paljon verottajan julkaisemat tiedot eroaa tuossa 100-150k luokassa palkasta? Mitä kaikkia vähennyksiä tuossa otetaan huomioon? Eli jos verokone näyttää vaikka 120k = 10k/kk, paljonko on tullut bruttona?
En ole noin pienituloinen mutta palkkalaskelman mukaan tienasin viime vuonna bruttona 192 000 euroa. Verottajan julkaisemassa listassa palkkatulojen kohdalla näkyy 172 000 euroa. Vähennyksistä en osaa sanoa, mutta esimerkiksi maksimi kotitalousvähennys vielä puuttuu tapauksessani.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
465
Onko jollain tiedossa hyvää hihavakiota kuinka paljon verottajan julkaisemat tiedot eroaa tuossa 100-150k luokassa palkasta? Mitä kaikkia vähennyksiä tuossa otetaan huomioon? Eli jos verokone näyttää vaikka 120k = 10k/kk, paljonko on tullut bruttona?
10-15% eroa keskimäärin, oma ~135 = n. 120
huomioon otettavat vähennykset ( työhuone, kotitalous, matkakulut ym ) näkee verotuspäätökseltä
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Onko jollain tiedossa hyvää hihavakiota kuinka paljon verottajan julkaisemat tiedot eroaa tuossa 100-150k luokassa palkasta? Mitä kaikkia vähennyksiä tuossa otetaan huomioon? Eli jos verokone näyttää vaikka 120k = 10k/kk, paljonko on tullut bruttona?
Itsellä näkyy 0.11M€ ansiotulojen kohdalla iltapävalehtien verokoneissa, tarkempi kone antaa klikatessa 114 xxx€. Palkkakuitissa viime vuodelle lukee 129545e. Eli n. 12% ero mulla.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
Tietty kanssa vähän riippuu mistä hommista puhutaan ja onko onko tarjous luokkaa "once in a lifetime" vai ihan perus urasteppi/palkan vivutus.
En nyt itte lähtis ihan heti lätkimään työpaikasta jonkun pari satkua lisää liksaa samoista hommista-tyyppisen tarjouksen perässä, mutta jos tarjotussa positiossa olis jotain erityistä ja painavia syitä hyväksyä (erityisen mielekkäät työt, uran raketoiminen tms) ja aiheuttaa aiemmalle työnantajalle harmia niin sitten voisin harkita pikaistakin lähtöä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Mulla pistää aina silmään jos joku on ollut positiossa alle vuoden, mutta varmasti on paljon hyviä syitä lähteä lätkimään nopeamminkin. Ei luulisi että yksityäinen lyhyt työsuhde olisi mikään punainen vaate rekryssä jos siihen oli hyvä syy.
 

SaLe_X

Tukijäsen
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
202
Itse tein alanvaihdon, kun edellinen työpaikka alkoi maistua sananmukaisesti puulta, ja opiskelin tässä korona-aikana tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi. Tietoturvapuoleen koitin erikoistua. Opinnäytetyötä olisi enää vailla.

Viime huhtikuussa menin työharjoitteluun, josta maksoivat 2300€/kk. Työharjoittelun loppupuolella pääsin mukaan asiakasprojektiin testaamaan tietoturvaa ja työnantajalla tuli kova kiirus vakinaistaa minut. 3200€ pyysin, 3000€ sain. Toki lounas-, kulttuuri- ja liikuntaetu. Noin 80% etätyö, kerran kaksi päivää viikossa toimistolla.

Mielestäni ihan ok tässä vaiheessa, kun opinnäytetyö on kesken. Vielä pari vuotta sitten ajattelin, että tällä oman elämän kulurakenteella tuollainen kolme kiloa olisikin ihan ok palkka. Sitten eräs kääpiö idässä aloitti sodan ja elämisen hinta nousi 20%. Joten seuraavina vuosina täytyy tehdä jotain peliliikkeitä, että päästään edes tuonne nelosen tienoille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Itse tein alanvaihdon, kun edellinen työpaikka alkoi maistua sananmukaisesti puulta, ja opiskelin tässä korona-aikana tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi. Tietoturvapuoleen koitin erikoistua. Opinnäytetyötä olisi enää vailla.

Viime huhtikuussa menin työharjoitteluun, josta maksoivat 2300€/kk. Työharjoittelun loppupuolella pääsin mukaan asiakasprojektiin testaamaan tietoturvaa ja työnantajalla tuli kova kiirus vakinaistaa minut. 3200€ pyysin, 3000€ sain. Toki lounas-, kulttuuri- ja liikuntaetu. Noin 80% etätyö, kerran kaksi päivää viikossa toimistolla.

Mielestäni ihan ok tässä vaiheessa, kun opinnäytetyö on kesken. Vielä pari vuotta sitten ajattelin, että tällä oman elämän kulurakenteella tuollainen kolme kiloa olisikin ihan ok palkka. Sitten eräs kääpiö idässä aloitti sodan ja elämisen hinta nousi 20%. Joten seuraavina vuosina täytyy tehdä jotain peliliikkeitä, että päästään edes tuonne nelosen tienoille.
Tämän hetken pulan ja kyberin palkkojen kuplautumisen huomioiden en näkisi ongelmia nopealle palkkakehitykselle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
Mielestäni kun haluaa ja koska haluaa. Jokaisen varmasti tärkeä löytää se paikkansa ja viihtyä firmassa. Itse olen pariinkin kertaan vaihtanut muutaman kuukauden syklillä kun ei tuntunut omalta. Olen myös vaihtanut eri toimialalle ja halunnut myös palata takaisin. Parissa haastattelussa kysytty että miksi ja ainahan noihin on ollut hyvät perusteet. Ei ominta alaa, hyvä tarjous tullut, uusia haasteita jne. Kauhean usein tuota ei tosiaan tee. Sen verran rankkaa rekryihin meno, hakeminen ja haastattelut. Mutta ei kannata ajatella mitä muut on mieltä. Toki joku työnantaja saattaa katsoa kieroon jos monia paikkoja lyhyessä ajassa, mutta jos noita pari mahtuu työuraan niin ei mitään merkitystä. Hyvä headhunt on hyvä syy vaihtaa jos paikka kiinnostaa.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
318
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
Nykyisessä firmassa olen ollut hieman alle vuoden. Työ on jees ja palkka reilut 5k€. Ensi viikolla pari haastattelua, toiseen palkkapyyntö 6100€ ja toiseen 6500€. Ensimmäisessä vastuu hieman pienempi mitä nyt joka on urakehityksen kannalta +-0, jälkimmäisessä huomattavasti isompi vastuu ja urakehityksen kannalta mallia ”keskikokoinen raketti”. Ensimmäiseen laitoin itse hakemuksen sisään ja jälkimmäinen headhuntterin kautta.

En näe tässä ongelmaa cv:n kannalta, ensimmäistä kertaa vakkarityössä. Sitä ennen vain projektikohtaisia sopimuksia ja niistäkin 5 edellistä vuotta saman työnantajan kautta. Olen siis valmis vaihtamaan jos näkyy palkassa n. +1k€/kk ja työtehtävät ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia mitä nykyiset.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
223
Mikä on teidän mielestä sopiva aika vaihtaa työpaikkaa jos saa paremman tarjouksen esim. headhuntterilta? 2v varmaan alkaa muutenkin olla sellainen, että ei katsota pahalla jos vaihtaa mutta jos saa alle vuoden talossa oltuaan tarjouksen muusta firmasta, niin voisitteko tarttua ko. tarjoukseen? Vai tuntuuko, että "ei voi vielä vaihtaa"
Kannattaa miettiä ehkä askeleen eteenpäin. Rekrytoinnissa saatetaan katsoa myös urakiertoa ja jos se on nopeaa, niin oletusarvo on, että et viihdy missään paikassa kovin pitkään. Toki joillain aloilla se on normaalia. Esim. minun edustamassa firmassa kyllä palkataan, jos on hyvä työhistoria, mutta koskee vain tuntipalkkalaisia. Toimihenkilöksi ei pääse "uraputkiraketit".
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Kyllä mä tunnen muutaman kaverin, joilla saattaa kymmeneen vuoteen mahtua 8 työpaikkaa. Eipä ole näyttänyt haittaavan. Tai ihan ok positioissa ja kunnon liksoilla ovat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Hyvä myös miettiä sitä, että jos vuoden välein vaihtaa satkun kahden takia niin kehittyykö työssä?
Jos olet ollut reilusti yli vuoden samassa projektissa työstämässä samaa tuotetta niin mitä siinä enää oppii? Rutiinilla menee. Uudet projektit ja haasteet ovat sitä mikä pakottaa kehittymään. Jos niitä ei löydy firman sisältä niin sitten muualta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
318
Jos olet ollut reilusti yli vuoden samassa projektissa työstämässä samaa tuotetta niin mitä siinä enää oppii? Rutiinilla menee. Uudet projektit ja haasteet ovat sitä mikä pakottaa kehittymään. Jos niitä ei löydy firman sisältä niin sitten muualta.
Esimerkiksi teollisuuden investointiprojektit kestävät toteutusvaiheeltaan tyypillisesti 2-4 vuotta. Ensimmäinen vuosi tehdään pelkästään suunnittelua. Kyllä siinä kehittyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Jos olet ollut reilusti yli vuoden samassa projektissa työstämässä samaa tuotetta niin mitä siinä enää oppii? Rutiinilla menee. Uudet projektit ja haasteet ovat sitä mikä pakottaa kehittymään. Jos niitä ei löydy firman sisältä niin sitten muualta.
Tuohan nyt riippuu ihan projektin koosta ja laajuudesta. Ne missä olen itse ollut niin kaikissa on puhuttu ennemmin vuosista kuin kuukausista
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Tuohan nyt riippuu ihan projektin koosta ja laajuudesta. Ne missä olen itse ollut niin kaikissa on puhuttu ennemmin vuosista kuin kuukausista
Ja on sitä työtä muutakin kuin projektihommia. Mulla meni ekat 3-6kk edes päästä vähän nykyhommista jyvälle. Nyt 3v jälkeenkään en tunne osaavani lähellekään kaikkea. Jos näistä hommista ois vuoden jälkeen vaihtanut pois, niin eipä juuri mitään olisi jäänyt käteen. Olin tossa aiemmin 3 vuotta konsulttihommissa ja niissä toki sykli vähän erilainen ja 3v jälkeen olin jo aika kypsä :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Joskus on niin hemmetin hirveä paikka, että vaihtaisi vaikka laskisi palkka. Tää riippuu niin monesta tekijästä, ettei voi yleispätevää vastausta antaa. Vaikka paperilla seuraava työ olisi saman arvoinen, mutta palkka isompi, niin silti miettisin aika pitkään. Aina liittyy riskiä siihen työpaikan vaihtoon kuitenkin. Etenkin tilanteessa, jossa on nykyhetkeen tyytyväinen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
548
Kannattaa miettiä ehkä askeleen eteenpäin. Rekrytoinnissa saatetaan katsoa myös urakiertoa ja jos se on nopeaa, niin oletusarvo on, että et viihdy missään paikassa kovin pitkään. Toki joillain aloilla se on normaalia. Esim. minun edustamassa firmassa kyllä palkataan, jos on hyvä työhistoria, mutta koskee vain tuntipalkkalaisia. Toimihenkilöksi ei pääse "uraputkiraketit".
Olen itse vaihtanut valmistumisen jälkeen aikavälillä 2015-2020 viidesti työnantajaa, eikä yhdessäkään haastattelussa ole ihmetelty noiden työsuhteiden lyhyyttä. Nykyisessä pestissä tuli juuri kaksi vuotta täyteen, mikä on kohdallani pisin työsuhde koskaan :D

Toinen maiseman vaihdos tuli pakon edessä määräaikaisen sopimuksen loputtua, mutta kaikki muut työnantajan vaihtamiset ovat tapahtuneet omasta tahdosta. Palkka nousi kahdesti vaihtamisen myötä, laski kahdesti ja pysyi kerran täysin samana, mutta ihan mukavasti tuo palkka on kuitenkin miltei tuplaantunut sitten valmistumisen. Kaipa se on hyvin tapauskohtaista, miten tuohon tiheään vaihtamiseen suhtaudutaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Voisiko tuohon vaan vastata, että tyypillisesti senhetkinen työnantaja antoi aika nihkeästi lisää, mutta työpaikkaa vaihtamalla sai paremmat korotukset?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Mulla on menossa nyt kolmas työnantaja vähän reilun 4 vuoden sisällä.
Tänä aikana olen ollut viidessä eri työtehtävässä.
Oon vaihtanut kun eteen on tullut kiinnostava paikka tai jos on tuntunut, että nykyinen työpaikka ei tarjoa enää sellaisia kehitysmahdollisuuksia, jotka houkuttavat.

Ei oo ainakaan mulle ollut esteenä tuo, että on vaihdoksia sattunut.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Mikä on se määrä, jonka jälkeen voi vaihtaa? Jos palkka esim 3000 ja tarjotaan 3500, onko OK vaihtaa vaikka olis ollu vasta alle vuoden tms töissä? Vai pitääkö saada 4000? Millaisten summien vuoksi kehtaa…
Itse vaihdoin työpaikkaa ja palkka laski parilla satasella kuussa. Toisaalta vastineeksi sain kävelymatkan töihin, hyvät työkaverit, mielenkiintoiset tehtävät.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Tosiaan tarkennuksena kysymykseen, että palkkaa nousisi 30% ja titteli olisi uudessa paikassa sama. Vanhassa viihdyn hyvin ja työssäni olen myös varsin pätevä, eli sinällään ei varsinaista hinkua tai tarvetta olisi lähteä, mutta tuo korotus olisi kyllä niin iso, että pistää harkitsemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
About 20v työuraa IT hommissa takana. Kolmas varsinainen työnantaja menossa. Yksi työsuhde näistä kesti vain reilu vuoden.
Palkkaa varmasti saisi paremmin muualtakin, nykyisen homman työtehtävät suhtkoht mielenkiintoisia, sekä työmatka reilu 5km pitävät vaa'an vahvasti pysymisen puolesta.
Ah, ja bonuksena se, että omasta tahdostani saan tehdä 4pv työviikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Milloin te kerran vuodessa työpaikkaa vaihtavat pidätte lomia? Eihän tossa ajassa ehdi edes kertyä mitään kun on jo uusi duuni ja kertyminen alkaa taas alusta. Vai ettekö lomaile ollenkaan ja elämä on työtä, työtä työtä?
Usein on mahdollista neuvotella täydet lomat tai ainakin jonkin verran lomaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 352
Viestejä
4 198 963
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom