Palkkakeskustelu

Jännästi keskustelu lähti liikenteeseen kun ensimäinen sanoi, että voi olla stressiä ja toinen kysyi, mikä siinä vastuussa painaa. Ensimäisessä viestissä ei sanallakaan mainittu vastuuta. Stressi ja vastuu ovat kaksi eri asiaa vaikka voivat kulkea käsi kädessä.

Vastuun myötä saa kuitenkin kokemusta, ja sillä kokemuksella voi hankkia paikan jossa arvostetaan enemmän.

Musta on outoa jos joku rupeaa hoitamaan hommiaan löperösti koska kokee ettei saa tarpeeksi palkkaa vastuuseen nähden. Silloinhan jokanen kolleega näkee sut laiskottelijana, ja kun joskus saat uuden esimiehen joka voisi ajaa parempaa kompensaatiota niin et sitä ansaitse.

En ite oikein näe että voisin toimia noin. Hommat hoidetaan kunnolla, ja jos motivaatiota ei löydy niin aloitetaan paremman paikan metsästys.
En tietääkseni missään sanonut, että hoitaisin hommani löperösti? Lisäksi aiemmin olen todennut, että ei anna luonne periksi hoitaa asioita vasemmalla kädellä.

Mutta ei mua enää kiinnosta vapaa-aikana pyöritellä mielessä kuinka asian x,y tai z voisi tehdä paremmin. Tai vastailla vapaalta työmaileihin, jos ei se jonkun asian etenemiseen vaikuta. Omaa tyhmyyttäni ja innokkuuttani olen näin tehnyt, kummastakaan ei vain makseta mitään. Aiemmin kuvittelin että kun jatkuvasti ylittää itsensä se näkyisi myös omalla tilillä. Pyöritellään kumminkin vuositasolla kuusinumeroisia summia, että kyse ei ole mistään omista tuntemuksista vaan ihan mitattavissa olevasta asiasta.

Eikä mulla ole tapana poltella siltojakaan. Jos jostain parempi tarjous tulisi, niin kyllä sen nykyisen esimiehenkin pöydällä käyttäisin ja ihan suoraan sanoisin, että ei täällä muuta ongelmaa ole kuin palkka, toivon että pystyisitte tähän vastaamaan.

Make

Teki maksullisena järkeä.
Ohjelmistokehittäjä, ura alkoi 2017 lopussa:
2017-2018: 2400€/kk
2019: 2750€/kk
2020: 3000€/kk
*työpaikan vaihto*
2020: 3400€/kk

Tarkoituksena laajentaa stackia niin että seuraavassa firmassa voi pyytää 4000€+ :btooth:

Tunteeko kukaan yritystä nimeltä Integrata? (integrata.fi) Olen valmistumassa KTM:ksi piakkoin ja paikka vaikuttaa omanlaiselta.

Minkälaiselta palkka saattaisi näyttää noissa HR-tehtävissä? Erityisesti HR-järjestelmä/Mepco HRM.

Urakehitys tuntui vaikealta nykyisessä puljussa, joten vaihdan elokuussa toiseen firmaan. Kuukausipalkka nousee 4200 euroon, ja muut edut pysyvät suurinpiirtein ennallaan. Itse työympäristö vaikuttaa olevan suurin upgrade; talossa on enemmän työntekijöitä, hyvä yhteishenki ja kommunikaatio vaikuttaa hyvin avoimelta. Lisäksi puitteet ovat kunnossa.

Titteli vaihtuu data-analyytikoksi (sain itse valita ja ajattelin että tuleepahan vähän vaihtelua cv:seen). Työnkuva ainakin aluksi 50:50 R&D:tä ja konsultointia.
Kävi silleen hassusti, että ymmärsin työsopimusta allekirjoitettaessa lounareiden tulevan palkan päälle ravintoetuna (kuten viestin edellisessä työpaikassa olleen) ja näin ei sitten ollutkaan. Kun nostin asian esille, päädyimme nostamaan palkanosaa 4360,60 euroon (about lounareiden verotusarvon verran). Vähän ikävä ei-tasaluku, mutta en jaksanut vääntää yhtään enempää kun oon ostellut niin paljon tietotekniikkaa firman piikkiin että ihan hävettää ja muutenkin kaikki ollut tosi jees.

Kävi silleen hassusti, että ymmärsin työsopimusta allekirjoitettaessa lounareiden tulevan palkan päälle ravintoetuna (kuten viestin edellisessä työpaikassa olleen) ja näin ei sitten ollutkaan. Kun nostin asian esille, päädyimme nostamaan palkanosaa 4360,60 euroon (about lounareiden verotusarvon verran). Vähän ikävä ei-tasaluku, mutta en jaksanut vääntää yhtään enempää kun oon ostellut niin paljon tietotekniikkaa firman piikkiin että ihan hävettää ja muutenkin kaikki ollut tosi jees.
Noh, seuraava prosenttiperusteinen yleiskorotus olisi sotkenut tasaluvun joka tapauksessa. Sinällää aika se ja sama, kunhan luku vaan on tarpeeksi iso. Verojen jälkeen ei tilille tasalukua tule kuitenkaan.

Tuo data-analytiikka on ollut eräs viime vuosien buzzword. Onko se uudelleenbrändättyä tilastotiedettä vai ihan oikeasti uusi juttu?

Ei piruilua, mielenkiinnosta kyselen. :)

Tunteeko kukaan yritystä nimeltä Integrata? (integrata.fi) Olen valmistumassa KTM:ksi piakkoin ja paikka vaikuttaa omanlaiselta.

Minkälaiselta palkka saattaisi näyttää noissa HR-tehtävissä? Erityisesti HR-järjestelmä/Mepco HRM.
Voisin kuvitella että vastavalmistuva KTM nostaa Helsingissä 2800 ja muualla 2600 euroa kuukaudessa HR tehtävästä.

Tuo data-analytiikka on ollut eräs viime vuosien buzzword. Onko se uudelleenbrändättyä tilastotiedettä vai ihan oikeasti uusi juttu?

Ei piruilua, mielenkiinnosta kyselen. :)
Tilastotieteen lisäksi tuon alle voi pudota myös koneoppimismallien kehitys ja käyttö, yleinen tiedon löytyminen datasta (tai miettiminen miten sitä voisi löytää) yms. Tilastotiede sisältää paljon menetelmiä, mutta data-analytiikka voi olla enemmän business tai tuotevetoista jolloin mikä vaan niitä tukeva käy (oli se tilastotiedettä tai jotain muuta).

Nyt ei enää trolliväitteitä jos ei puhuta yli 5000 euron palkoista heh ;).

Minulle annetaan 2300 euroa brutto/kuukausi kun useimmat muut jotka aloittaa samassa työpaikassa IT tuki saa alkupalkkana noin 2200 euroa/kuukausi.

Tämän lisäksi minun sopimuksessa on 3 kuukauden koeaika... ja eka palkka keskustelu voi teoriassa realisesti yrittää koeajan jälkeen. En tiedä mitä muilla on koeaika samassa firmassa ja se on heidän yksityisasia.
Miksi minulla noin? Kysyin siitä se ole heidän ehdotus suoraan sopimuksessa he haluavat että olen kauan samassa firmassa töissä.
Firmassa on niitä jotka puhuu vain suomea ja englantia. Minä puhun äidinkieli tasolla ruotsia ja suomea ja erittäin hyvä englanti taso. Sain myös haastattelussa täydet pisteet heidän IT ala testi kysymyksistä.

Normaali koeaika mitä Suomen valtio vaatii että korkeintaan saa olla koeaika on 6 kuukautta koeaika.

Jo ja muuten ne jotka aloittaa Sykes IT tuki Turku saa alku palkkaa jotain 1800-1900 euroa /brutto ja ehkä monen vuoden jälkeen se voi nousta jonnekin 2000-2250 euro brutto/kuukausi luokkaan. Minulla on ystävä joka on töissä Sykes Turku IT tuessa.

Löysin muuten mitä Tiiminvetäjä palkka on Sykes jos aloittaa tai saa sen paikan mutta veikaan voivat rekrytoida sisäisesti (tarkoitan että esim tiimijäsen Sykes saa ylennyksen Tiiminvetäjä paikkaan) 2400 euroa brutto /kuukausi.

Viimeksi muokattu:
Palkkatulojen lisäksi voi olla huomattavasti muita tuloja. Toisaiseksi vielä minun palkka netto tulot on suurin tulonlähde ainakin tällä hetkellä....joten tässä threadissa mainitsen ammati IT tuki ja brutto palkka siitä 2300/kuukausi.

On muuten niitäkin joilla on kaksi osaaikaista työpaikkaa tai mahdollisesti yksi koko aikainen työpaikka ja yksi osaaikainen työpaikka.

Viimeksi muokattu:
Mä en keskitynyt tai löytänyt parempaa paikkaa tällä kyssärille joten laitan tähän. Viesti voidaan poistaa tai siirtää jos parempi paikka on.

Olen hakenut uusia töitä ja ensviikolla haastattelu ja aika hyvät mahdollisuudet päästä (kop kop). Uudessa työpaikassa on todennäköisesti 500-1000€ isompi palkka kuin nykyseissä, mutta missä vaihessa olisi esimerkiksi infota omaa esimiestä paikanvaihdoksesta, jos haluaisi esimerkiksi kuulla vanhan paikan parhaan palkkatarjouksen. En ole olleenkan varma voivatko he korottaa palkkaa, koska olen X vaativuustasolla ja palkat menevät aikalailla vaatimustasojen ja suoritusten mukaan. Vanhassa paikassa ei siis muuta vikaaa kuin ehkä hieman alipalkattu. Työtehtävät vanhassa ja uudessa aikalailla samalaista.

Eroilmoitus ainakin varmaan vasta kun nimi uudessa pahvissa?

Mä en keskitynyt tai löytänyt parempaa paikkaa tällä kyssärille joten laitan tähän. Viesti voidaan poistaa tai siirtää jos parempi paikka on.

Olen hakenut uusia töitä ja ensviikolla haastattelu ja aika hyvät mahdollisuudet päästä (kop kop). Uudessa työpaikassa on todennäköisesti 500-1000€ isompi palkka kuin nykyseissä, mutta missä vaihessa olisi esimerkiksi infota omaa esimiestä paikanvaihdoksesta, jos haluaisi esimerkiksi kuulla vanhan paikan parhaan palkkatarjouksen. En ole olleenkan varma voivatko he korottaa palkkaa, koska olen X vaativuustasolla ja palkat menevät aikalailla vaatimustasojen ja suoritusten mukaan. Vanhassa paikassa ei siis muuta vikaaa kuin ehkä hieman alipalkattu. Työtehtävät vanhassa ja uudessa aikalailla samalaista.

Minä olen ilmoittanut siinä vaiheessa kun on varmasti valittu tehtävään. Aikaisemmin on turha varsinkin jos ei tarjoakkaan korotusta niin ei usko enää myöhemmin irtisanoutumisuhkaa todelliseksi.

Mä oon ilmoittanut siinä vaiheessa kun on valittu uuteen paikkaan, mutta ennen kuin nimet on paperissa. Näin vanhalla työnantajalla on ollut mahdollisuus antaa parempi tarjous ja koettaa pitää talossa. Tällä tavalla sain viimeksi n. 30% palkankorotuksen. Ainoa häviäjä on tämä uusi työnantaja jonka mahdollisesti pitää tehdä uusi työnhakurulianssi.

Mä oon ilmoittanut siinä vaiheessa kun on valittu uuteen paikkaan, mutta ennen kuin nimet on paperissa. Näin vanhalla työnantajalla on ollut mahdollisuus antaa parempi tarjous ja koettaa pitää talossa. Tällä tavalla sain viimeksi n. 30% palkankorotuksen. Ainoa häviäjä on tämä uusi työnantaja jonka mahdollisesti pitää tehdä uusi työnhakurulianssi.
Fiksu uusi työnantaja laittaisi "kiitos mutta ei kiitos" mailit vasta kun paperit on allekirjoitettu. Näin jos valittu henkilö ei tulekaan, voidaan ottaa nykyisestä hausta seuraavaksi paras. Ei tarvitse koko rekryä vetää uudelleen.

Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.

Fiksu uusi työnantaja laittaisi "kiitos mutta ei kiitos" mailit vasta kun paperit on allekirjoitettu. Näin jos valittu henkilö ei tulekaan, voidaan ottaa nykyisestä hausta seuraavaksi paras. Ei tarvitse koko rekryä vetää uudelleen.
Mietipä nyt vielä hetki olisiko tämä juridisesti kovin toimiva malli. Tehdään n kappaletta työsopimuksia joita ei ole aikomustakaan noudattaa?

Edit. pois ajatushärö

Viimeksi muokattu:
Näin sitä luulisi. Tässä keississä tuli vähän katkeraa tilitystä siitä että heidän on pakko aloittaa alusta...

Siinähän on tietenkin vähän se, että kun on laittanut nimen paperiin niin on vähän niinkuin sitoutunut aloittamaan sen työn kun sopimuskin asiasta on tehty. Tuntuisi oudolta käydä laittamassa nimi paperiin ja sitten soittamassa perään, että enpäs tuukkaan, huijasin. Jos allekirjoituksesta on sovittu, mutta nimi ei ole vielä paperissa niin se on ehkä reilumpi ja laillisempikin aikaikkuna. Toki usein aika lyhyt.

Itse olen kyllä vain vaihtanut paikkaa kun niin päättänyt. Näkeepähän mikä on meininki muuallakin.
Toki jos on nimet papereissa niin on liian myöhäistä. Siksi kannattaa hyödyntää sitä lyhyttä aikaikkunaa.

Jos haluaa palkkaa yrittää vivuttaa vanhalla työnantajalla, niin pyytää vaan sieltä uudesta paikasta työsopimuksen itselleen tutustumista varten vaikka 24h ajaksi. Tällä välillä ehtii kilpailuttamaan palkkaa, ja jos ei onnaa niin palauttaa allekirjoitetun työsopimuksen. Jos onnaa, niin sanoo vaan että ei kiitos.

Jos haluaa palkkaa yrittää vivuttaa vanhalla työnantajalla, niin pyytää vaan sieltä uudesta paikasta työsopimuksen itselleen tutustumista varten vaikka 24h ajaksi. Tällä välillä ehtii kilpailuttamaan palkkaa, ja jos ei onnaa niin palauttaa allekirjoitetun työsopimuksen. Jos onnaa, niin sanoo vaan että ei kiitos.
No kyllä mä olen ainakin aina saanut työsopparin etukäteen nähtäväksi. Viimeiset pari (2017 ja 2019) ainakin valmiiksi työnantajapuolelta allekirjoitettuna. Muutaman päivän saanut tutustua (ja luetuttaa liiton lakimiehellä). Sitten omat nimet papereihin ja sähköpostilla menemään ja homma maalissa.

Toki jos on nimet papereissa niin on liian myöhäistä. Siksi kannattaa hyödyntää sitä lyhyttä aikaikkunaa.
Eipä tuo myöhäistä normaalisti ole siinäkään vaiheessa. Todennäköisesti uusi työsuhde on alkamassa myöhemmin kuin sen hetkinen irtisanoutumisaika eli tuon voi irtisanoa ennen kuin töitä tarvitsee aloittaa.

Ohjelmistokehittäjä, ura alkoi 2017 lopussa:
2017-2018: 2400€/kk
2019: 2750€/kk
2020: 3000€/kk
*työpaikan vaihto*
2020: 3400€/kk

Tarkoituksena laajentaa stackia niin että seuraavassa firmassa voi pyytää 4000€+ :btooth:
Onko mikä asuinkunta? Ainakin täällä Oulunseudulla paikoissa missä minä olen ollut, maksetaan koulun penkiltä tuleville Android koodareille jo tuo reilu 3k. Seniori 4-5v kokemuksella 4300e ja sitten vähän pidempään olleet johon itsekkin jo onneksi kuulun niin 5200e+. Nämähän on tietenkin vain omasta kokemuksesta mutta "olen myös kuullut" muualta samanlaisia palkkatasoja.

Nyt siis puhutaan yhden alustan osaajista (Android Java+Kotlin).

Nyt on itsellä eka vuosi tulossa, että palkka menee keskimäärin viisinumeroiseksi /kk.
Eka vakityö vuonna 2000.

Just kaivelin eläketietoja ja sieltä:

Opiskeluaikaan 1997-1999 (ennen 1997 ei kertynyt eläkettä, koska olin alle 23v... Tuloja on vuodesta 1993)
1366e/kk

2000-2003 (Työpaikka 1)
3000e/kk

2003-2004 (Työpaikka 2)
3450e/kk

2005
4450e/kk

2006
4850e/kk

2007-2016 (Työpaikka 3) Aikalailla tasaista, jokunen parempi vuosi bonareiden vuoksi
5200-5900e/kk

2017-2019 (Työpaikka 4)
7100-7500/kk

ja nyt sitten työpaikassa 5 sinne viisinumeroiseen kuukausipalkkaan (Peruspalkka+kvartaalibonukset).

Konetekniiknan DI vuosimallia 2000.
Teollisuuden parissa vuodesta 1996 lähtien. Tuotannon ohjaamista+digitalisointia. Tuotantofirmoissa (Opiskeluaika+ 2 ja 3) ja konsulttifirmoissa (1 ja 4) , nykyisin ratkaisujen myyntiä (5).

tpu

Totta, mutta minulla kävi kerran niinkin, että kun oltiin uuden työnantajan kanssa puhelimessa sovittu, että paikka on minun, niin sovin sopparin allekirjoituksen vasta 3 päivän päähän, kun halusin katsoa ensin yhden toisen kortin. Kävikin sitten niin, että pari tuntia ennen sovittua allekirjoittamista, uusi työnantaja soittikin, ettei tartte tullakaan :D

• Tykkää
Reactions: eba

rth

No kyllä mä olen ainakin aina saanut työsopparin etukäteen nähtäväksi. Viimeiset pari (2017 ja 2019) ainakin valmiiksi työnantajapuolelta allekirjoitettuna. Muutaman päivän saanut tutustua (ja luetuttaa liiton lakimiehellä). Sitten omat nimet papereihin ja sähköpostilla menemään ja homma maalissa.
Pakko kysyä uteliaisuudesta miten monimutkainen työsopimus voi olla jos siihen tarvitaan lakimiestäkin?

tpu

^ Samaa ihmettelen. Ei kai minullakaan ole koskaan työsopparissa henkilötietojen lisäksi juuri muuta ollut kuin palkka, työaika ja titteli. Ja tuo työaika olikin hyvä kun oli sopparissa eikä TES:issä, niin kiky-tunnitkaan eivät koskeneet minua silloin kun olivat ajankohtaisia :)

Mutta ehkä tuo yksinkertainen soppari kertoo, että työkin on yksinkertaista ja siksi tästä ei maksetakaan mitään 5-numeroisia summia kuukaudessa ;)

Kyllähän asiantuntijatason työsopparissa monesti on pykäliä kilpailukiellosta, keksinnöistä, sallassapidosta, bonuksista yms, jotka eivät välttämättä ole ihan yksiselitteisiä. Liiton lakimiehiltä voi esim tarkistaa, ovatko työnantajan kirjaamat pykälät laillisia.

Edit: ja johtajatason sopparit on sitten vielä asia erikseen.

Pakko kysyä uteliaisuudesta miten monimutkainen työsopimus voi olla jos siihen tarvitaan lakimiestäkin?
Kyllähän työsopimuksessa on montakin kohtaa.

Nopeasti viimeisestä sopparista (10 sivua) mm. kohdat:

DUTIES AND RESTRICTIONS
COMPENSATION
CHANGES MY TERMS OF EMPLOYMENT
CONFIDENTIALITY
COMPETITION
TERMINATION
OTHER

Olivat aika pitkiä ja ei joka kohdasta täysin selviä ilman lakimiestä. Parempi tarkastuttaa. Ja sainkin muutaman kommentit, jotka kävin läpi työnantajan kanssa.

2015: 2100e/kk - Kesähessun paikka, sähkö-DI opinnot viimeisillään
2015: 2300e/kk - Kesähessuilu vaihtui dippatyön tekoon samassa puljussa
2016: 2800e/kk - Valmistuin
2017: 3000e/kk - Korotus kysymättä hyvästä työstä
2018: 3200e/kk - Korotus itse kysymällä
2019: 4000e/kk - Firman vaihto ja koodaushommiin

2015: 2100e/kk - Kesähessun paikka, sähkö-DI opinnot viimeisillään
2015: 2300e/kk - Kesähessuilu vaihtui dippatyön tekoon samassa puljussa
2016: 2800e/kk - Valmistuin
2017: 3000e/kk - Korotus kysymättä hyvästä työstä
2018: 3200e/kk - Korotus itse kysymällä
2019: 4000e/kk - Firman vaihto ja koodaushommiin
Onnistuiko alanvaihto sähköstä koodariksi sujuvasti? Itse olen aika ajoin pyöritellyt mielessä samaa, tosin konehommia teen enkä sähköhommia.

Onnistuiko alanvaihto sähköstä koodariksi sujuvasti? Itse olen aika ajoin pyöritellyt mielessä samaa, tosin konehommia teen enkä sähköhommia.
Aika kivuttomasti juu. Ensimmäiseen paikkaan mihin tuli haastattelukutsu en päässyt, mutta sielläkin kävin kolmessa haastattelussa ja otettiin ihan tosissaan. Toiseen paikkaan pääsin ja oli vain yksi haastattelu. Paikka on sellainen että ainakin teoriassa sähköpuolen opinnoista ja kokemuksesta voi olla hyötyä (tai ainakin haastattelussa niillä pystyi leijumaan). Ensimmäinen oli ihan puhdas ohjelmistotalo. Relevantti koodauskokemus oli harrastusten puolelta. Voin kyllä suositella sellaisia taloja jossa tehdään pääasiassa rautaa tai jotain tuotetta, ja ohjelmisto on siinä sitten sivussa, ainakin sisäänpääsyn helppouden perusteella. Saa ainakin jalan oven väliin. Puhtaat ohjelmistotalot tuntuu vaativan paljon enemmän näyttöä koodauspuolelta ja mahdollisesti tutkintoakin.

Viimeksi muokattu:
IT-alalla ollut koko urani, koulutustausta ylioppilas. Oma historia menee suunnilleen näin:

2000-2010: määräaikaisia työsuhteita alussa, vakkariksi noin puolivälissä vuosikymmentä. Myös vuorotöitä ja ylitöitä. Vuosipalkka pyöri reilussa 50k eurossa.
2010-2015: siirtyminen asiantuntijaksi päivätöihin ja ammatillista erikoistumista. Vuosipalkka nousi n. 65k euroon ilman ylitöitä.
2015-2020: erikoistumisen jatkaminen ja työpaikan vaihtoja. Peruspalkka nousi 5k -> 8,5k ja vuosipalkka yli 100k euroon.

Kuluvana vuonna vuosipalkka tulee olemaan n. 120k.

• Tykkää
Reactions: Sid
IT-alalla ollut koko urani, koulutustausta ylioppilas. Oma historia menee suunnilleen näin:

2000-2010: määräaikaisia työsuhteita alussa, vakkariksi noin puolivälissä vuosikymmentä. Myös vuorotöitä ja ylitöitä. Vuosipalkka pyöri reilussa 50k eurossa.
2010-2015: siirtyminen asiantuntijaksi päivätöihin ja ammatillista erikoistumista. Vuosipalkka nousi n. 65k euroon ilman ylitöitä.
2015-2020: erikoistumisen jatkaminen ja työpaikan vaihtoja. Peruspalkka nousi 5k -> 8,5k ja vuosipalkka yli 100k euroon.

Kuluvana vuonna vuosipalkka tulee olemaan n. 120k.
Tämä on hyvin ympäripyöreää kun ei ole pienintäkään kuvausta niistä työnkuvista.

Mihin pitää erikoistua, että pääsee 120k vuosiliksoille?

Ympäripyöreys oli tarkoituksella. Julkipilven kanssa teen kuitenkin töitä tällä hetkellä ja tunnen hyvin siirtymän omista/toimittajien konesaleista sinne, ml. liittyvät kulttuuri-, prosessi-, työkalu- ja tekemisen muutokset.

Toisaalta silloin on myös voimassa se kuuluisa koeaika, jolloin voi lopettaa jos siltä tuntuu.

Ympäripyöreys oli tarkoituksella. Julkipilven kanssa teen kuitenkin töitä tällä hetkellä ja tunnen hyvin siirtymän omista/toimittajien konesaleista sinne, ml. liittyvät kulttuuri-, prosessi-, työkalu- ja tekemisen muutokset.
Vaikka tässä nyt puhutaankin anekdootista, niin voitaneen tehdä yksi arvaus yritysten toiminnasta:

Duunista jonka palkkakulut menevat yrityksen sisällä OPEX-kuluna olemassaolevan systeemin pyöritykseen on vaikea saada korkeaa palkkaa, koska se on firman näkökulmasta nykyhetkestä ikuisuuteen jatkuva kuluerä, eikä sellaisten kuluerien voi antaa kasvaa.

Sen sijaan projektiluonteinen CAPEX:ina sisäisessä laskutuksessa menevä duuni on helpompi perustella korkeapalkkaiseksi, koska melkein joka projektin todetaan olevan investointi, joka vähentää jatkossa toteutuvia kuluja. Kertaluonteiseen investointiin on paljon helpompi heittää massia, koska tuloksena tulee säästöjä.

Toki cloudsiirtymät joskus jopa tehostavat hommia, koska yritysten omat konesalit ovat aika epätehokasta näpertelyä.

Vaikka tässä nyt puhutaankin anekdootista, niin voitaneen tehdä yksi arvaus yritysten toiminnasta:

Duunista jonka palkkakulut menevat yrityksen sisällä OPEX-kuluna olemassaolevan systeemin pyöritykseen on vaikea saada korkeaa palkkaa, koska se on firman näkökulmasta nykyhetkestä ikuisuuteen jatkuva kuluerä, eikä sellaisten kuluerien voi antaa kasvaa.

Sen sijaan projektiluonteinen CAPEX:ina sisäisessä laskutuksessa menevä duuni on helpompi perustella korkeapalkkaiseksi, koska melkein joka projektin todetaan olevan investointi, joka vähentää jatkossa toteutuvia kuluja. Kertaluonteiseen investointiin on paljon helpompi heittää massia, koska tuloksena tulee säästöjä.

Toki cloudsiirtymät joskus jopa tehostavat hommia, koska yritysten omat konesalit ovat aika epätehokasta näpertelyä.
Olen ns. Opex-henkilö.

Kun puhutaan näistä kuusinumeroisista vuosipalkoista niin on hyvä huomioida että Suomen jyrkkä tuloveroprogressio tasaa tehokkaasti nettotuloja:
palkka.jpg

Ensi vuonna tuloveroasteeni nousee tuosta vielä entisestään :tdown:
Työtehtäväni on siis ihan ohjelmistosuunnittelija, pysyvällä etätyöluvalla.

Kun puhutaan näistä kuusinumeroisista vuosipalkoista niin on hyvä huomioida että Suomen jyrkkä tuloveroprogressio tasaa tehokkaasti nettotuloja:

Kyllä kai tuollakin toimeen tulee.

Hurjat tulot tekniseksi asiantuntijaksi. Onko viime vuosien "buumilla" osuutta palkkaan vai onko IT-alalla ollut perinteisestikin mahdollisuus päästä asiantuntijana tuontasoisiin tuloihin? En usko, että valmistavassa teollisuudessa on mahdollista päästä 100k tuloihin ohjelmistosuunnittelijaa vastaavissa tehtävissä.

Tässä tullaan siihen asialliseen perusteeseen. Käytännöissä näin voi tehdä, mutta kyllähän siinä periaatteessa sopimusta rikotaan.
Mieluummin kannattaa vain irtisanoutua, tuon siis voi tehdä ennen töiden alkamistakin sopimuksen allekirjoituksen jälkeen irtisanoutumisaikaa noudattaen. Koeajan käyttö tuohon tarkoitukseen on vähän niin ja näin. Tuosta on muistaakseni jopa joku ennakkotapaus, että esim. parempi palkka muualta ei kelpaa työntekijän puolelta koeaikaiseen työsuhteen purkuun. Joutuu sitten korvaamaan työnantajalle tekemättömän irtisanomisajan. Tietty jos tarpeeksi paljon parempaa palkkaa saa, niin ei tuo korvaus kirpaise ;)

Hurjat tulot tekniseksi asiantuntijaksi. Onko viime vuosien "buumilla" osuutta palkkaan vai onko IT-alalla ollut perinteisestikin mahdollisuus päästä asiantuntijana tuontasoisiin tuloihin? En usko, että valmistavassa teollisuudessa on mahdollista päästä 100k tuloihin ohjelmistosuunnittelijaa vastaavissa tehtävissä.
Ei tuo vaadi kuin oikean firman, joka tekee tarpeeksi tulosta, että kokeneille softakavereille voidaan maksaa hyvin. Noissa on yleensä myös se, että tekijöiden palkka-asteikot menevät rinnakkain pomojen kanssa perinteisen suomalaisen systeemin sijaan, jossa pomot ovat pykälän-pari ylemmällä asteikossa. Senior engineerikin noissa voi saada yli 120k€ vuodessa, ja tärkeämmät avainkehittäjät sitten vielä enemmän. Valitettavasti noita firmoja ei hirveän montaa Suomessa ole, ja nekin lähinnä pääkaupunkiseudulla. Ehkä tämä etäkuvio jossain vaiheessa parantaa tilannetta. Itselläkin on jokunen firma kiikarissa, joista voisi hakea jos sopivia hommia tulisi tarjolle etänä :)

Edit: Vielä lisäisin sen, että harvemmin asiakasprojekteja tekevät firmat pystyvät kovimpia palkkoja maksamaan softantekemisestä. Asiakas kun ei määräänsä enempää suostu maksamaan, jos ei ole joku todella erikoinen tapaus, johon ei tekijöitä löydy ns. normituntihinnoilla. Yleensä nuo paremmat palkanmaksajat ovat firmoja, jotka tekevät omia tuotteita. Oli ne sitten softaa tai jotain softapohjaisia palveluja. Noissa katteet voivat olla ihan toista luokkaa, kun ei tarvitse tehtailla väsätä mitään kasaan ja kuljettaa myyntiin. Noh, kyllä tietysti hyvin tehtynä myös laitepuolta sisältävillä tuotteilla katetta saadaan koviin palkkoihin, jos on tarpeeksi kovia tuotteita, että pystyy hyvin hinnoittelemaan.

Edit2: Otetaanpa vaikka tuore esimerkki, mitä linkedin pukkasi näkyville. Principal homma, nimikkeen perusteella siis Job Level 65-67

Sen perusteella, mitä Suomen Microsoftin palkoista tiedän, niin tuo olisi JL65:llä 150+k€ vuodessa palkan ja muiden korvausten kanssa. Että jos sijainti ja vaatimukset napsahtaa kohdalle, niin siitä sitten palkkaa hakemaan.

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
106 082
Jäsenet
43 429
Uusin jäsen
youngboi

Hinta.fi

Ylös Bottom