Palkkakeskustelu

Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 142
Eduista sen verran että olin aikaisemmin pikkufirmassa töissä ja hallituksen puheenjohtajalla oli tapana sanoa työntekijöille, jotka kyselivät etujen perään: "meillä on hyvin yksinkertainen etujärjestelmä. Meillä maksetaan palkkaa ja sillä voi sitten ostaa ihan mitä tahansa huvittaa".

Tuo tietysti pitää paikkansa ja siellä palkat olivat ihan kilpailukykyiset. Mutta Suomessa ollaan haluttu tukea noita kohdennettuja etuuksia ja ne ovat työnantajalle ja työntekijälle merkittävästi halvempi tapa kuin puhdas rahapalkka. Etuudesta riippuen 25-100% työntekijän näkökulmasta.

Reilusti yksinkertaistaen vois sanoa että jos saat 1000€ etuuksia, pitäisi palkkaa saada etuuksien hankkimiseen 2000€ ja työnantajalle aiheutuisi palkan maksamisesta 2500€ kustannukset. Tietysti riippuu paljon verotusarvosta ja veroprosentista ja siitä onko etuudelle käyttöä. Etuudet eivät tietenkään kerrytä eläkettä.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Ymmärrän, että myyjä joka saa siitä onnistuneesta jättikaupasta kymmeniä tuhansia bonusta haluaa hioa juttuja 7pv viikossa yötä myöten, motivaatio on pienempi kun on koko sen ajan paikalla (jopa matkustaen toiselle puolelle maapalloa) ja ei saa jälkeenpäin edes mainintaa. En nyt ole kuitenkaan kade, noin isot diilit vaatii myyjältä hirveästi työtä joka menee hukkaan jollei saa kauppoja.
Sen verran palaan tähän ettet pelottele potentiaalisia myynnistä kiinnostuneita pois kauhukuvilla jotka ovat kärjistettyjä stereotypioita.
Itse tein 20 vuotta IT-talossa töitä palvelinhallinnan ja muun ylläpidon kanssa. Olen erittäin onnellinen että käänsin täysin kelkan ja pääsin siitä oravanpyörästä pois.

Myynti on erittäin palkitsevaa.
Sen tosin tässä parissa vuodessa jo oppinut että palkkamalleja on monia. Kannattaa pitää tiukasti kiinni siitä että saa riittävän pohjapalkan jolla maksaa laskut ja elää mukavasti. Bonukset on sitten asia erikseen, niitä tulee jos on tullakseen.
Omasta duunista sen verran että ihan koti- tai Helsingin konttorilta teen myyntiä ja "tapaan" asiakkaita, ennen koronaa käytiin paljon asiakkaillakin tässä parin sadan kilsan säteellä. Nykyään ollaan niin ympäristötietoihisa ettei sitä myyjääkään ajateta ympäri Suomea jos homma hoituu Teamsin välityksellä.

Myynnin hyvät tulot ei vaadi mitään ylitsepääsemätöntä maailmalla reissaamista tai yötöitä.
Itse olen ollut aina tarkka sen suhteen että teen töitä vain klo 8-16 ja kaikki muu aika menee perheelle sekä urheiluun. En ole, enkä kuole työnsankarina johonkin sydäriin.

Vaikka ollaan offtopicin puolella niin sanotaan että myyntipäällikön tehtävät sisältää paljon muuta kuin luukuttamista. Itse vihaan sitä että luukutetaan ilman päämäärää, sen voi tehdä joku robotti. Itse astun kuvaan vasta sen jälkeen kun kontakti ja liidi on olemassa. Asiakkaiden "tapaaminen" ja keskustelut sekä heille oikein ratkaisuiden löytäminen on se suola. Pienessä firmassa saa osallistua tuotteen suunnitteluun ja markkinointiin myös. Antoisaa.

Pohjapalkat pyörii siellä 2000-3000t€ välissä ja bonuksia tulee isommista kaupoista se 1000€-15 000€ per kauppa. Pienistä kaupoista mitä pyörii koko ajan tulee bonareita kymppejä ja satasia.

Eikä tämä mitään ruusuilla tanssimista ole, nyt 3 vuoden jälkeen siitä kun lähdin IT-talosta pois ohitin vasta vuositasolla sen palkan. En silti kadu mitään. Riskejä on mukava ottaa kunhan vain saa sen minimi toimeentulon aina ettei ole perusarjen menojen ja laskujen kanssa kusessa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Eduista sen verran että meillä pienessä firmassa ei ole mitään virallista muuta kuin puhelinetu. Ja tietty läppäri mitä nyt voi käyttää jossain määrin omiin juttuihinkin.

Muut ovat sitten alaan liittyviä, varastosta saa tavaraa harvase päivä ja kun se on sellaista mikä kuluu arjessa niin hyöty on arviolta ainakin kymppejä viikossa.

Isomman IT-talon edut aikaisemmassa elämässä oli sitä Edenred -liikuntaseteliä 50/50 suhteella, firman kuntosalia, ruokaetu jne.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 142
Onko teillä nuo edut aina tulleet palkan päälle? Esim lounasetu juuri
Riippuu aina edusta ja yrityksen politiikasta. Lounasetu voidaan maksaa joko palkan päälle ja verottaja verottaa siitä verotusarvon tai sitten työntekijä voi maksaa siitä omavastuun ja verotusarvoa ei mene.

Sitten autoetu on nykyään aika usein niin että palkasta vähennetään joku tietty osuus leasing hinnasta tai verotusarvosta jos etuus ei ole välttämätön. Asuntoedussa sama juttu.

Muut edut tulevat yleensä palkan päälle ja sitten niistä lasketaan verotusarvo jos sellainenen on.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
343
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunta maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
Olen kunnallisella sairaanhoitajana. Meillä saa firman kanttiinista 10% alennusta ja lounasravintolasta kans jonkin verran halvemmalla, mutta sitä samaa sairaalaruokaa se on, mikä välillä on ihan hyvää ja välillä ei. Sinne ei tosin useinkaan töistä ehdi. Ennen sai jouluaattona töissä olevat ilmaiset ruoan, mutta se lopetettiin, koska ei ole tasapuolista. Ilmainen joulupuuro vielä on ollut, joskin en ole yleensä koskaan silloin töissä, kun se on ja epäilen, että koronan vuoksi perutaan tänä vuonna. Ilmaisen pyörän takavalon olen ehkä saamassa. Jotain liikuntaetua meidän talolla kai on, mutta ilmeisesti sen saaminen osoittautui ainakin meille kai liian byrokraattiseksi. Työsuhdematkalippu bussiin, joka olisi kai tyyliin 10€ alennus, on ehkä joskus tulossa. Työsuhde-etujen takia tätä työtä ei ainakaan kannata tehdä.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Eduista sen verran että meillä pienessä firmassa ei ole mitään virallista muuta kuin puhelinetu. Ja tietty läppäri mitä nyt voi käyttää jossain määrin omiin juttuihinkin.

Muut ovat sitten alaan liittyviä, varastosta saa tavaraa harvase päivä ja kun se on sellaista mikä kuluu arjessa niin hyöty on arviolta ainakin kymppejä viikossa.

Isomman IT-talon edut aikaisemmassa elämässä oli sitä Edenred -liikuntaseteliä 50/50 suhteella, firman kuntosalia, ruokaetu jne.
Olen huomannut myös saman että pienemmissä firmoissa harvemmin työsuhde-etuja on. Onkohan tässä taustalla se, että ei "tajuta" antaa vai ajatellaanko niissä että moisia ei välttämättä tarvita? Vai se, että ei välttämättä kassaa mistä noita jakaa.

Oletko itse kokenut jotain positiivisia asioita työskennellessäsi pienemmässä firmassa vrt. isompi firma?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 142
Olen huomannut myös saman että pienemmissä firmoissa harvemmin työsuhde-etuja on. Onkohan tässä taustalla se, että ei "tajuta" antaa vai ajatellaanko niissä että moisia ei välttämättä tarvita? Vai se, että ei välttämättä kassaa mistä noita jakaa.
Riippuu varmaan firmasta mutta ainakin pienissä IT firmoissa se yleensä halvempien etuuksien suhteen johtuu niiden pyörittämiseen kuluvasta ajasta (lounas ja liikunta) ja kalliimpien osalta niihin liittyvästä riskistä (auto ja asunto). Siinä vaiheessa kun firmassa on 20 käyttämätöntä liisariautoa seisomassa pihalla henkilöstövähennyksen jälkeen alkaa johtoa kuumottaa. (tää oli kyllä vähän isommassa firmassa mutta pienemmässä vaikuttaa se ykskin auto)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Riippuu varmaan firmasta mutta ainakin pienissä IT firmoissa se yleensä halvempien etuuksien suhteen johtuu niiden pyörittämiseen kuluvasta ajasta (lounas ja liikunta) ja kalliimpien osalta niihin liittyvästä riskistä (auto ja asunto). Siinä vaiheessa kun firmassa on 20 käyttämätöntä liisariautoa seisomassa pihalla henkilöstövähennyksen jälkeen alkaa johtoa kuumottaa. (tää oli kyllä vähän isommassa firmassa mutta pienemmässä vaikuttaa se ykskin auto)
Oli niin tai näin, niin mieluusti vaihtaisin edut parempaan palkkaan. Ainoastaan puhelinedun pitäisin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Olen huomannut myös saman että pienemmissä firmoissa harvemmin työsuhde-etuja on. Onkohan tässä taustalla se, että ei "tajuta" antaa vai ajatellaanko niissä että moisia ei välttämättä tarvita? Vai se, että ei välttämättä kassaa mistä noita jakaa.

Oletko itse kokenut jotain positiivisia asioita työskennellessäsi pienemmässä firmassa vrt. isompi firma?
Pieni vs iso firma on todella erilaiset tässä suhteessa. Vaikka itse työ voi ollakin joissain tapauksissa samanlaista.
Pienissä firmoissa missä olen ollut ei ole kunnon lakisääteistä työterveyshuoltoakaan, pomo saattaa olettaa että soita hänelle että jäät himaan etkä mene sinne lekurille turhasta. Tämä kärjistetysti.
Kaikki siitä firman kassasta pois. Moni pikkufirma pitää kaksin käsin kiinni rahoistaan. Isossa firmassa kun olin niin tulihan sitä juostua lekurillakin ihan eri malliin. Mutta tämä nyt on vain yksi esimerkki. Itsellä tosin sairauskuluvakuutuskin mitä käytän joten tämä ei ole käänteentekevä asia mulle.

Vaikka edut tärkeitä onkin niin sanoisin että työ ja siinä viihtyvyys on kaikista tärkein. Ja tokihan voit sillä palkallakin hankkia ihan itse niitä samoja juttuja kuin eduilla, jos ajatellaan että työn vaihtamisessa pikkufirmaan palkka nousisi.

Itse kun tunnen pikkufirman politiikkaa juuri nyt myynnin suunnalta niin summaisin kuten yllä sanoin, firmalta saat silloin kun tuot jotain konkreettista sinne.

Itsellä todella iso ero tosiaan firmojen koossa IT-firmassa oli tuhansia ja nykyisessä 6 työntekijää. :)
Kuulumme isompaan konserniin mutta ei siinäkään ole kuin noin 50 työntekijää.

Vaikutusmahdollisuudet on pienemmässä firmassa suuremmat. Isossa firmassa olit todellakin vain yksi muista ja kaikki kehitysehdotukset todella hidasta byrokraattista.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Oli niin tai näin, niin mieluusti vaihtaisin edut parempaan palkkaan. Ainoastaan puhelinedun pitäisin.
Kyllä esim. lounasetu palkan päälle on hyvä. Esim itse maksan 10.7e lounarista n. 3.5e.

Jos sais vain palkkana ton 10.7e, niin siitä jäis käteen n. 6e.

Tai vaikka kultttuuri/liikuntasetelit. Itse saan sen 400e/v "ilmaiseksi". Mulla ainakin noi menee käyttöön. Jos taas toi tulis palkkana, niin taas vain se n.250e jäis käteen. Firmalle kun tosiaan on edullisempaa maksaa noina etuina juutuja ja siksi niitä maksavatkin. Tuskin edes samaa vertaa saisi palkan päälle, jos ei maksettaisi etuina...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Jos toimii suunnittelufirmassa automaatioinssinä eli tekee PLC/HMI/SCADA ohjelmointia sekä ehkä myös sähkösuunnittelua niin aika tiukassa on 4k€ palkka muutaman vuoden kokemuksella. Enemmänkin siellä 3,5k€ tienoilla. Eri asia varmaankin jos toimii esim tehtaan automaatioinssinä tai yrityksessä joka itse tekee suunnittelun ja valmistaa laitteita. Itsellä on kokemusta ainoastaan suunnittelufirmoista. Työtehtäviin kuuluu aina RFI/RFP vaiheessa myynnintukena toimimisesta, technical lead projekteissa ja ihan ohjelmointityöt myös. Palkka on 3,7k€/kk ja 10 vuoden kokemus.
Joo, mä just meinasin noita suoraan teollisuuden palveluksessa olevia kavereita jotka suunnittelee/ylläpitää/kehittää omia tuotteita ja prosesseja.
Suunnittelufirmat on kilpaillu hinnat niin alas, ettei tuolla "perus teollisuusautomaation" puolella ole paljoa varaa maksaa suunnittelijalle. Sitten firmat jotka tekee jotain hyvin spesifiä suunnittelua korkeamman katteen tuotteille/teollisuudelle voi saada kovempia liksoja.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Kyllä esim. lounasetu palkan päälle on hyvä. Esim itse maksan 10.7e lounarista n. 3.5e.

Jos sais vain palkkana ton 10.7e, niin siitä jäis käteen n. 6e.

Tai vaikka kultttuuri/liikuntasetelit. Itse saan sen 400e/v "ilmaiseksi". Mulla ainakin noi menee käyttöön. Jos taas toi tulis palkkana, niin taas vain se n.250e jäis käteen. Firmalle kun tosiaan on edullisempaa maksaa noina etuina juutuja ja siksi niitä maksavatkin. Tuskin edes samaa vertaa saisi palkan päälle, jos ei maksettaisi etuina...
Meillä on leivottu alennukset työpaikkaruokaloiden hintoihin valmiiksi, maksavat noin 5 euroa riippuen mitä on tarjolla. Vaimo saa kulttuuri- ja liikuntaseteleitä yllin kyllin, niillä käydään molemmat leffassa. Pitää tosin muistaa ostaa sarjalippuja, kun on kyseessä toisen setelit.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Oli niin tai näin, niin mieluusti vaihtaisin edut parempaan palkkaan. Ainoastaan puhelinedun pitäisin.
Parempi palkka on työntekijän valinta, koska palkasta maksetaan mm. lomarahat ja palkkaa nostetaan yleiskorotusten mukaan.
Erilaiset edut ovat yleensä kiinteitä, eikä niistä makseta lomarahoja - TES perusteiset lisät (ylityöt yms) tosin pääsääntöisesti maksetaan myös luontoiseduista.

Työnantajalle on siis edullisempaa antaa korvaus jonain muuna kuin rahana.

Itselläni (IT-ala) on etuina todella kattava terveydenhuolto (sisältää about kaiken päiväkirurgiasta hampaisiin), vapaa-ajan tapaturmavakuutus ja vapaa autoetu palkan päälle. Lounarit ja jumppa/kulttuurisetelit vähennetään palkasta (liikunta-ja kulttuurietu 50%).
Autoedun otan rahana. Systeemi on vähän jännä, koska "autoraha" on kiinteä, eikä se elä inflaation mukana. Etu oikeana autona sen sijaan elää kustannusmuutosten mukana. Korvausero on venähtänyt jo 400e siitä kun edun sain (siis edun maksimiarvo).
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Meillä on leivottu alennukset työpaikkaruokaloiden hintoihin valmiiksi, maksavat noin 5 euroa riippuen mitä on tarjolla. Vaimo saa kulttuuri- ja liikuntaseteleitä yllin kyllin, niillä käydään molemmat leffassa. Pitää tosin muistaa ostaa sarjalippuja, kun on kyseessä toisen setelit.
No itse kun teen etätöitä, niin noi lounarit on käteviä. Voi syödä missä haluaa, myös lapset/vaimo saa syödäkseen :)
Ja tosiaa jos on joku harrastus, joka maksaa sen >400e/vuosi, niin liikuntasetelit on hyvä homma (esim. vaikka salikortti, tai hissiliput )
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Meillä on leivottu alennukset työpaikkaruokaloiden hintoihin valmiiksi, maksavat noin 5 euroa riippuen mitä on tarjolla. Vaimo saa kulttuuri- ja liikuntaseteleitä yllin kyllin, niillä käydään molemmat leffassa. Pitää tosin muistaa ostaa sarjalippuja, kun on kyseessä toisen setelit.
Tästä muuten hieman offtopic-huomiona, että koitin tuota vuoden sisään tehdä finnkinossa, mutta olivat todella tarkkoja tuon suhteen etten voinut sarjalipulla ostaa seuralle lippua. Sarjalipuille, jotka ostin, printattiin meikäläisen oma nimi väärinkäytösten estämiseksi. Onko tohon jokin kiertoreitti vai onko tuo nimiprinttaus vain pelote, jolla ei todellisuudessa mitään väliä, jos asiakaspalvelija ei sitä hokaa?

Pohjimmiltaanhan käsittääkseni kulttuurisetelien/lounareiden käyttäminen muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöön taitaa olla kiellettyä, mutta taitaa vähän pudota yhteiskunnalliselle harmaalle alueelle jonka moni kuluttaja hyväksyy ja palveluntarjoajatkin vaihtelevasti. Hassua vain tuo aikaisempi kokemus, kun aikaisemmissa työpaikoissa on tullut sarjalippuja ostettuja seurueelle ongelmitta ja onpa sitä joskus muinoin tutut maksellu porukan ravintolareissujakin lounarinipuilla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Meillä saa liikuntaan / kulttuuriin n. 200€/v. Puhelinetu, tosin verotusarvohan tossa on kallis. Lounarit joista kympin aterialle jää varmaan 6€ maksettavaa. Ennen kaikki sai autoedun, nykyään vaan ne jotka sitä tarvii työhönsä. Pyöräetu on, mutta laskin että se on lähinnä järkevä lähinnä semmosten pyörien kohdalla jotka eivät mua harrastajana kiinnosta.

Noiden päälle on sitten vielä hierontaa, personal trainer tyyppistä palvelua yms joita ei ole niin selkeästi määritelty.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Puhelinetu, tosin verotusarvohan tossa on kallis.
Mikäli puhelineduksi saa kunnon puhelimen järkevällä uusintasyklillä ja asiallisen liittymän, niin 20 euron verotusarvo puhelimesta ja liittymästä vapaaseen käyttöön ei musta tunnu kauhean kalliilta. Realistisestihan sitä maksaa vain marginaaliveron määrän tuosta verotusarvosta, mun tapauksessa marginaalivero taitaa olla ~48% joten kustannus olis vähän alle kympin kuussa. Eihän tolla rahalla saa nykyään edes rajatonta puhelinliittymää, jostain kunnon puhelimesta puhumattakaan.

Toki se on sitte työnantajasta kiinni millaisia vehkeitä ja liittymiä tarjoaa, verotusarvohan on aina sama riippumatta siitä onko laitteena galazy Z fold2 ja liittymänä rajaton 5G vai antaako työntekijälle Nokian näppäinpuhelimen ja liittymän ilman nettiyhteyttä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tästä muuten hieman offtopic-huomiona, että koitin tuota vuoden sisään tehdä finnkinossa, mutta olivat todella tarkkoja tuon suhteen etten voinut sarjalipulla ostaa seuralle lippua. Sarjalipuille, jotka ostin, printattiin meikäläisen oma nimi väärinkäytösten estämiseksi. Onko tohon jokin kiertoreitti vai onko tuo nimiprinttaus vain pelote, jolla ei todellisuudessa mitään väliä, jos asiakaspalvelija ei sitä hokaa?

Pohjimmiltaanhan käsittääkseni kulttuurisetelien/lounareiden käyttäminen muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöön taitaa olla kiellettyä, mutta taitaa vähän pudota yhteiskunnalliselle harmaalle alueelle jonka moni kuluttaja hyväksyy ja palveluntarjoajatkin vaihtelevasti. Hassua vain tuo aikaisempi kokemus, kun aikaisemmissa työpaikoissa on tullut sarjalippuja ostettuja seurueelle ongelmitta ja onpa sitä joskus muinoin tutut maksellu porukan ravintolareissujakin lounarinipuilla.
En ole Finnkinossa kokeillut. Erään pienemmän teatteriketjun kohdalla on toiminut, tosin en ole yli vuoteen käynyt.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Ite taas monta kertaa varannut liput molemmille etukäteen ja käynyt maksamassa omalla edenredillä. Ei ole kukaan valittanut.
Itel nimenomaan edenredillä tuo episodi. Taispa olla sitten virkaintoinen kassatäti. Tosin luulisi, että sarjalippujen kohdalla muillekin tulisi nimi lippuihin..? Mahtaako noiden käyttöä sitten vahtia tekniikka vai vaan henkilöstö, oh well, pitää kokeilla taas joskus.
Koronan takia tuppaa tota kulttuurirahaa kertymään melkosesti, että vaikea saada nopeasti palamaan ellei tuhlaamalla tuhlaamaan ryhdy. Massit ei kuitenkaan loputtomiin kortilla pysy eikä vaikka bufferiksi ostetut leffaliput nykyään ole hurjia aikoja voimassa, niin siksi kiva esim. tarjota frendeille jotain.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Hakekaa ne finnkinon sarjaliput ärrältä ja sitten maksatte niillä seurueen liput etukäteen netissä, niin ei ole mitään ongelmaa. Monissa paikoissa ollaan todella tarkkoja sen suhteen, että se etu tulee varmasti vain omaan käyttöön, kai noita sitten valvotaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Tästä muuten hieman offtopic-huomiona, että koitin tuota vuoden sisään tehdä finnkinossa, mutta olivat todella tarkkoja tuon suhteen etten voinut sarjalipulla ostaa seuralle lippua. Sarjalipuille, jotka ostin, printattiin meikäläisen oma nimi väärinkäytösten estämiseksi. Onko tohon jokin kiertoreitti vai onko tuo nimiprinttaus vain pelote, jolla ei todellisuudessa mitään väliä, jos asiakaspalvelija ei sitä hokaa?

Pohjimmiltaanhan käsittääkseni kulttuurisetelien/lounareiden käyttäminen muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöön taitaa olla kiellettyä, mutta taitaa vähän pudota yhteiskunnalliselle harmaalle alueelle jonka moni kuluttaja hyväksyy ja palveluntarjoajatkin vaihtelevasti. Hassua vain tuo aikaisempi kokemus, kun aikaisemmissa työpaikoissa on tullut sarjalippuja ostettuja seurueelle ongelmitta ja onpa sitä joskus muinoin tutut maksellu porukan ravintolareissujakin lounarinipuilla.
Käytä ne sarjaliput netin kautta. Siellähän ei tarvi syöttää muuta kuin se koodi, ihan sama mitä nimiä paperilipulle on printattu.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 368
Itse olen tehnyt niin että en edes mainitse käyttäväni etua kun maksan vaikka kaveriporukan keilaamaan (toki keilaus on huono esimerkki koska sitä ne eivät valvo) / SPAhan / minigolffi yms yms yms. Eli kun hinta tulee päätteeseen -> maksat "tavallisesti" sun Edenred kortilla -> maksu menee ja myyjä saattaa huomautta että tuolla olisi voinut maksaa vain itsensä, mutta eivät voi tuossa mitään ja elämä jatkuu. Maksu kun on jo mennyt, ja tuohan on ihan tavallinen Mastercard kortti niin sitä ei voi etukäteen edes tietää.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Mikäli puhelineduksi saa kunnon puhelimen järkevällä uusintasyklillä ja asiallisen liittymän, niin 20 euron verotusarvo puhelimesta ja liittymästä vapaaseen käyttöön ei musta tunnu kauhean kalliilta. Realistisestihan sitä maksaa vain marginaaliveron määrän tuosta verotusarvosta, mun tapauksessa marginaalivero taitaa olla ~48% joten kustannus olis vähän alle kympin kuussa. Eihän tolla rahalla saa nykyään edes rajatonta puhelinliittymää, jostain kunnon puhelimesta puhumattakaan.

Toki se on sitte työnantajasta kiinni millaisia vehkeitä ja liittymiä tarjoaa, verotusarvohan on aina sama riippumatta siitä onko laitteena galazy Z fold2 ja liittymänä rajaton 5G vai antaako työntekijälle Nokian näppäinpuhelimen ja liittymän ilman nettiyhteyttä.
No joo, enpä ole ajatellutkaan että ilman firman liittymää ei varmaan olis myöskään tätä firman iphone 11 pro’ta...
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
56
Virikeseteleitä se 100 kpl vuodessa, Terveystalon lähes täydet työterveyspalvelut, vapaa-ajanvakuutus, tyky/sauna-iltoja 2-3 kpl vuodessa. Kaikki työvaatteet saa firmalta, itse olen hakenut kengät about puolentoista vuoden välein, työhousuja tarpeen mukaan. Lounareista pitää maksaa vähän ja puhelimenkin varmaan saisin käyttöön jos haluaisin, mutta en halua tehdä töitä työpaikan ulkopuolella.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Meillä nyt ainakin seuraavia, mitä tulee mieleen:
- Puhelinetu
- Kattava työterveys, työpaikan työterveystoimipisteessä kaikki fyisoterapeutteja myöten.
- Oman "yksikön" saunailtoihin 200€/vuosi/henkilö rahaa. Lisäksi kerran vuodessa koko konsernin juhla, jossa ei myöskään säästellä rahassa vaan on isoja esiintyjiä ja ilmaista viinaa ja ruokaa koko illan.
- Työnantajan tukema lounas työpaikkaruokalassa. Ruokalassa usein kolme eri ruokavaihtoehtoa, joista halvin 3,5€ ja kallein 8,5€. Lisäksi salaattibuffet 5€.
- Smartum 800€/vuosi, josta omavastuu puolet.
- Kulkulupaa näyttämällä saa muutamista paikallisista liikkeistä 10-25% alennuksia.
- Alennuksia tai ilmaislippuja paikallisten urheiluseurojen otteluihin.
- Työpaikan työkaluvarastosta saa työkaluja kotilainaan. (Löytyy oikeastaan ihan kaikkea mitä vaan voi tarvita)
- DIY-henkilöille auton pesu- ja huoltohalli käytettävissä.
- Monia aktiviteettikerhoja, kuten esimerkiksi metsästys-, voimailu- tai veneilykerhot. Joiden kautta saa alennuksia "alan" tuotteista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Meillä nyt ainakin seuraavia, mitä tulee mieleen:
- Puhelinetu
- Kattava työterveys, työpaikan työterveystoimipisteessä kaikki fyisoterapeutteja myöten.
- Oman "yksikön" saunailtoihin 200€/vuosi/henkilö rahaa. Lisäksi kerran vuodessa koko konsernin juhla, jossa ei myöskään säästellä rahassa vaan on isoja esiintyjiä ja ilmaista viinaa ja ruokaa koko illan.
- Työnantajan tukema lounas työpaikkaruokalassa. Ruokalassa usein kolme eri ruokavaihtoehtoa, joista halvin 3,5€ ja kallein 8,5€. Lisäksi salaattibuffet 5€.
- Smartum 800€/vuosi, josta omavastuu puolet.
- Kulkulupaa näyttämällä saa muutamista paikallisista liikkeistä 10-25% alennuksia.
- Alennuksia tai ilmaislippuja paikallisten urheiluseurojen otteluihin.
- Työpaikan työkaluvarastosta saa työkaluja kotilainaan. (Löytyy oikeastaan ihan kaikkea mitä vaan voi tarvita)
- DIY-henkilöille auton pesu- ja huoltohalli käytettävissä.
- Monia aktiviteettikerhoja, kuten esimerkiksi metsästys-, voimailu- tai veneilykerhot. Joiden kautta saa alennuksia "alan" tuotteista.
Taidat olla kansanedustaja :D
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Meillä on aikalailla nuo vakiot mitä on aiemmin mainittu IT-alan konsulttipajoista. Harrastaa saa myös firman piikkiin jos löytää tarpeeksi suuren köörin mukaan (maksavat esim. vuorot salibandyyn). Hammashuolto olisi mukava lisä. Autoetu on aika perustasoa, siinä on lähinnä "etuna" ilmaiset pesut ja renkaiden säilytys.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Tuli tässä työnhaun keskellä mieleen, että mitä kanavia pitkin te töissä olevat olette uusia töitä hakeneet? Itsellä käytössä mollin sivut ja linked inissä rekrytöijille näkyy tieto että uudet työt kiinnostavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Tuli tässä työnhaun keskellä mieleen, että mitä kanavia pitkin te töissä olevat olette uusia töitä hakeneet? Itsellä käytössä mollin sivut ja linked inissä rekrytöijille näkyy tieto että uudet työt kiinnostavat.
Riippuu varmasti mikä ala.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Hakemuksia lähettämällä / soittamalla. Kaikki paikat joihin päässyt niin on kyllä tullut nimenomaan ensin soittamalla ja tämän jälkeen puhelun perusteella tehdyn hakemuksen pohjalta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Tuli tässä työnhaun keskellä mieleen, että mitä kanavia pitkin te töissä olevat olette uusia töitä hakeneet? Itsellä käytössä mollin sivut ja linked inissä rekrytöijille näkyy tieto että uudet työt kiinnostavat.
Linkkarin kautta spottasin nykyisen homman ja ihan kylmiltään laitoin hakemuksen. Muutaman kerran headhunterit lähestyneet myös siellä, joten se tuntuu olevan kohtuu hyvä väylä.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Tuli tässä työnhaun keskellä mieleen, että mitä kanavia pitkin te töissä olevat olette uusia töitä hakeneet? Itsellä käytössä mollin sivut ja linked inissä rekrytöijille näkyy tieto että uudet työt kiinnostavat.
Yllä kertomani myyntipäällikön työn sain Rainmakerin kautta, ei olisi moni varmaan uskonut. Pari kk olin rainkmakerin listoilla ja sitten siirto firman listoille.

Mulla pelkkää positiivista näistä työnvälittäjistä. En päässyt oikotien duunien haussa edes haastatteluihin. Mutta kun annoin tietoni rainmakerille, Work powerille ja Rekrytointitallille niin tarjouksia alkoi satelemaan. Pääosin nämä hakee työntekijöitä työnantajien nimeen, ei vuokrahommia jos joku sitä pelkää. Eli työnantaja on ulkoistanut suurimman osan hakuprosessista.
 

Kissabussi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
446
Ettei keskustelusta saisi sellaista kuvaa että isoissa firmoissa on järjestään aivan huippuedut, niin meillä tällaista.

-150e vuodessa ePassiin rahaa, itsellä jää ainakin puolet aina käytttämättä
-Ihan hyvä työterveys, ei kaikenkattava mutta jotkut vähän erikoisemmatkin operaatiot on menny firman piikkiin
-yhdet isommat juhlat vuodessa missä ilmaista viinaa, ruokaa ja sirkushuveja, 1-2 pienempää tykypäivää lisäksi
-noin 50-100 euron edestä lahjakortteja vuodessa, vaihtelee
-vissyt, kahvit, limut ja silloin tällöin jotain pientä syötävää toimistolla tarjolla, varastolta satunnaisesti saa jotain tavaraa kotiin vietäväksi
-joiltain paikallisilta kuntosaleilta yms. kai saa firman natsoja esittelemällä jotain pikkualennuksia jos ne jotain kiinnostaa

Iso tunnettu yritys, ei IT-ala. En valita, olisin edelleen tyytyväinen vaikka karsisivat kaiken paitsi työterveyden pois.
 
Liittynyt
20.09.2020
Viestejä
38
Yllä kertomani myyntipäällikön työn sain Rainmakerin kautta, ei olisi moni varmaan uskonut. Pari kk olin rainkmakerin listoilla ja sitten siirto firman listoille.

Mulla pelkkää positiivista näistä työnvälittäjistä. En päässyt oikotien duunien haussa edes haastatteluihin. Mutta kun annoin tietoni rainmakerille, Work powerille ja Rekrytointitallille niin tarjouksia alkoi satelemaan. Pääosin nämä hakee työntekijöitä työnantajien nimeen, ei vuokrahommia jos joku sitä pelkää. Eli työnantaja on ulkoistanut suurimman osan hakuprosessista.
Hyvä pointti, täytyy selvitellä tuotakin puolta.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
424
Minkäslaisia työsuhde-etuja täällä muuten on? Itse näin röntgenhoitajana kunta maksaa mulle 40€/vuosi Eazybreak-liikuntaseteliä.

Kiinnostaa, että minkä verran noita saa esim. yksityisellä puolella koodaus/asiantuntijahommissa. Tai saako jossain päin julkisellakin enemmän.

Sinänsä kyllä liikuntahalli ja sen sali olis 0€/vuosi, sinne olis vaan 96km matkaa kotoa. Uimahalli kanssa 0€/vuosi ja sinne 116km. Yksi ratkaisu olis toki muuttaa tänne perähikiälle... mut se olis kyllä sellanen itsemurharatkaisu sosiaalisen elämän ym. suhteen että ei kiitos.
Itse kunta-alalla nimimerkin hommissa ja 3x10e liikuntasetelit ja jouluruoka. Siinäpä ne. Toki kukaan ei kyttää eikä ole työajanseurantaa. Km korvaukset maksetaan autosta/pyörästä ja palkka tulee kuun 15 päivä. Työhön pääsin kaverin vinkkaamana 5v sitte, ilman minkäänlaista alan koulutusta. Opetellut ja perehdyttänyt itseni tässä matkan varrella, välillä on hetkiä että imekää kaikki paskaa, mutta loppujen lopuksi teen tätä joko eläkkeeseen tai kirkkomaahan asti. Pitää vain pysähtyä ja tajuta kuinka hyvin oikeasti on asiat työn puolesta.
Itsellä paikallinen sairaala ja työympäristössä naisia tyyliin 90%, joten lampun vaihdosta olet Jumalasta seuraava.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Tästä muuten hieman offtopic-huomiona, että koitin tuota vuoden sisään tehdä finnkinossa, mutta olivat todella tarkkoja tuon suhteen etten voinut sarjalipulla ostaa seuralle lippua. Sarjalipuille, jotka ostin, printattiin meikäläisen oma nimi väärinkäytösten estämiseksi. Onko tohon jokin kiertoreitti vai onko tuo nimiprinttaus vain pelote, jolla ei todellisuudessa mitään väliä, jos asiakaspalvelija ei sitä hokaa?

Pohjimmiltaanhan käsittääkseni kulttuurisetelien/lounareiden käyttäminen muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöön taitaa olla kiellettyä, mutta taitaa vähän pudota yhteiskunnalliselle harmaalle alueelle jonka moni kuluttaja hyväksyy ja palveluntarjoajatkin vaihtelevasti. Hassua vain tuo aikaisempi kokemus, kun aikaisemmissa työpaikoissa on tullut sarjalippuja ostettuja seurueelle ongelmitta ja onpa sitä joskus muinoin tutut maksellu porukan ravintolareissujakin lounarinipuilla.
Jatketaan offtopicia, on kyllä naurettavaa kuinka tarkasti tuota jossain kytätään. Menee hankalaksi ja aiheuttaa lisätyötä. Sama myös lounareiden kanssa. Ennen kun kävi ravintolassa niin pystyi pistämään nipun lounareita maksuksi ja kaikki hyvin. Nyt jos lounasetua jää käyttämättä niin sillä ei voi oikein tehdä mitään.

Ja sitten itse asiheeseen, omassa firmassa on ihan kohtuudella etuja, puhelinetu (joka taitaa olla aika vakio IT alan hommissa), e-Passi rahaa tulee muutama satanen/vuosi, lounas-etu (se taitaa mennä niin että 10e ostoksesta maksetaan itse se 7.5e), perus-työterveys.. noiden lisäksi varmaan jotain jota en muista/tiedä.

Olen tyytyväinen ja kiitollinen kaikkiin etuihin mitä saan. Mielestäni moni firma (ja osa työntekijöistä) ei välttämättä jaksa miettiä ja hankkia etuja koska vaatii työtä ja ehkä hankalakin löytää etua jota käytettäisiin lähes 100% hyödyksi. Sen takia moni sanoo että "kunhan palkkaa saa (hyvin) niin se on riittävä etu". Näillä palkan kylkiäisillä voi kuitenkin saada jotain hyötyä sillä tapaa että firma ja työntekijä kumpikin hyötyy enemmän tuesta kuin vastaavasta summasta raha-palkkaa joten kyllä noihin kannattaa hetki käyttää firmassa aikaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Kulttuuri-, liikunta- ja lounasedut ovat nimenomaan henkilökohtaisia etuja eikä niitä saa muut henkilöt hyödyntää. En tiedä onko tuo rike, rikos, verojen kiertoa vai jotain muuta lain kannalta, mutta sallittua se ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kulttuuri-, liikunta- ja lounasedut ovat nimenomaan henkilökohtaisia etuja eikä niitä saa muut henkilöt hyödyntää. En tiedä onko tuo rike, rikos, verojen kiertoa vai jotain muuta lain kannalta, mutta sallittua se ei ole.
Ymmärrän perustelut kun sillä yritetään estää etujen jälleenmyyntiä, mutta kun siitä on maksettu ja verot kerätty, mitä väliä kuka sen kuluttaa? Jos käy elokuvissa ja maksaa kaverin lipun omasta kulttuuriedusta, keneltä se on pois?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Ymmärrän perustelut kun sillä yritetään estää etujen jälleenmyyntiä, mutta kun siitä on maksettu ja verot kerätty, mitä väliä kuka sen kuluttaa? Jos käy elokuvissa ja maksaa kaverin lipun omasta kulttuuriedusta, keneltä se on pois?
Veronmaksajilta? Sehän on edunsaajalle veroetu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Veronmaksajilta? Sehän on edunsaajalle veroetu.
Mitä siis tarkalleen ottaen maksaa veronmaksajille jos edut menevät jonkun muun kuin omaan käyttöön? Menettääkö veronmaksaja siinä ylimääräistä kun elokuva osuu muille kun omille verkkokalvoille ja pitsa menee parempiin suihin? Alkaa kuulostaa tekijänoikeusmafian retoriikalta.

Edut ovat kuin etukäteen kulutettua rahaa. Kupongilla saa vain tiettyjä asioita. Mietipä piiriä jossa ojennetaan kympin seteliä henkilöltä toiselle. Menettääkö veronmaksaja siinäkin joka kerta kun seteli annetaan seuraavalle? Sitä ei voi laskea moneen kertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Mitä siis tarkalleen ottaen maksaa veronmaksajille jos edut menevät jonkun muun kuin omaan käyttöön? Menettääkö veronmaksaja siinä ylimääräistä kun elokuva osuu muille kun omille verkkokalvoille ja pitsa menee parempiin suihin? Alkaa kuulostaa tekijänoikeusmafian retoriikalta.
Veronmaksajat menettää sen toisen henkilön lipusta maksettavat verot. Sen sijaan, että vaikutus olisi 1 veroton elokuvalippu ja 1 verollinen elokuvalippu niin molemmat menevät verotuetuilla lipuilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Veronmaksajat menettää sen toisen henkilön lipusta maksettavat verot. Sen sijaan, että vaikutus olisi 1 veroton elokuvalippu ja 1 verollinen elokuvalippu niin molemmat menevät verotuetuilla lipuilla.
Esimerkissäsi oletat että henkilö käy elokuvissa pelkästään ilmaislipuilla ja käyminen loppuu kun pitäisi maksaa. Ei taida toimia näin oikeassa elämässä. Jättäisitkö itse elokuvan näkemättä jos et pääse kulttuurisetelillä?

Minulla on kulttuurietua kymmeneen elokuvalippuun. Käyn kaverini kanssa kymmenen kertaa elokuvissa. Lippuja kuluu 20 kappaletta á 10 euroa.

Maksan vain omat lippuni = 10 x 0 + 10 x 10 = 100€
Maksan myös kaverin liput = 5 x 0 + 5 x 0 + 5 x 10 + 5 x 10 = 100€

Se on siis verottajalle ihan zero sum, miten ne kuluttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Kulttuuri-, liikunta- ja lounasedut ovat nimenomaan henkilökohtaisia etuja eikä niitä saa muut henkilöt hyödyntää. En tiedä onko tuo rike, rikos, verojen kiertoa vai jotain muuta lain kannalta, mutta sallittua se ei ole.
Koko veronalainen etuus menee verolle. Esimerkkinä saat 400e arvosta kulttuuriseteleitä, maksat niillä 0,01e jonkun muun maksuja ja verottaja saa sen tietoon -> 400e verotetaan kuten se olisi palkkatuloa sinullle eli tuosta tulee sulle ~150-200e lasku marginaaliverosta riippuen. Sitä en sitten tiiä joutuu työnantaja vielä maksaan tyellit päälle, mutta tuskin tuossa mitään "verorikosta" tuon 'palkaksiveron' päälle lähdetään sinulle ajamaan...
Esimerkissäsi oletat että henkilö käy elokuvissa pelkästään ilmaislipuilla ja käyminen loppuu kun pitäisi maksaa. Ei taida toimia näin oikeassa elämässä. Jättäisitkö itse elokuvan näkemättä jos et pääse kulttuurisetelillä?

Minulla on kulttuurietua kymmeneen elokuvalippuun. Käyn kaverini kanssa kymmenen kertaa elokuvissa. Lippuja kuluu 20 kappaletta á 10 euroa.

Maksan vain omat lippuni = 10 x 0 + 10 x 10 = 100€
Maksan myös kaverin liput = 5 x 0 + 5 x 0 + 5 x 10 + 5 x 10 = 100€

Se on siis verottajalle ihan zero sum, miten ne kuluttaa.
Abstraktissa esimerkissäsi periaatteessa kyllä aivan sama, mutta ei tuollaista skenaariota reaalimaailmassa todellisuudessa ole. Ylempi tapa on by the book - alemmassa verottajalle eli yhteyskunnalle tulee veronmenetys jonka suuruus on 100e:n palkkatulosta menetettävät verot (kts. peruste yltä).
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
67
Isohko rakennusalan yritys. Puhelinetu, lounassetelit, 200e/vuosi liikuntarahaa, hyvä työterveyshuolto, isohko nippu muitakin "etuja" palveluihin ja toimittajiin, joilta saa alennuksia henkilökortilla, joilla ei juurikaan kuitenkaan ole käyttöä. Autoetu olisi mahdollinen, mutta yleistä käytäntöä paskempi käytäntö. Ei tule palkan päälle vaan on osa palkkaa ja verotusarvo otetaan pois nettopalkasta. Hyvä, jos on paljon omia ajoja, halu ajaa uudella autolla ja pärjää pienellä kipolla. Ei mitään henkilöstöpäivä tai muitakaan sosiaalisia juttuja. Työläppäri kai jollain tapaa voi laskea eduksi. Etätyömahdollisuus tehtävien salliessa. Voi olla muitakin, joista en vain tiedä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
35
Vähän oftopicia. Toimiiko joku tekkiläinen riskienhallintapäällikkönä- tai asiantuntijana? Mitä työtehtäviinne kuuluu ja minkälaista palkkaa saatte? Kyselyn, kun tarjottiin omassa organisaatiossa riskienhallintaan liittyvää tehtävää. Tällä hetkellä on pienimuotoisesti tullut sellaista tehtyä oman yksikön osalta. Nyt ilmeisesti tulossa laajempaa kokonaisuutta ja vastuukin lisääntyisi.
 
Liittynyt
26.02.2018
Viestejä
85
KOKO JUTTU TILAAJILLE
- Google tietää näyttää kaikille teaserin: firman nimi, kk-palkka, vuosipalkka (12.5x)
(muokattu: lisäämällä Googlen tiedot. En jaa maksumuurin takaista informaatiota ihan periaatteesta. Joku on tuohon käyttänyt aikaa myös tivi-toimituksessa. 1 kk kokeilutilauksen hinta melko kohtuullinen..)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 541
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom