Palkkakeskustelu

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 697
Mä olen aina tehnyt sen mitä on tarvinnut, koska toki haluaa että tuote mitä tehdään menestyy. Vaikka moni varsinaisten työtehtävien ulkopuolella olevat hommat voivat olla ikäviä, ne yleensä ovat juttuja jotka tukevat sitä onnistumista.

Usein niistä jutuista voi myös oppia yllättävän paljon. Ainakin mulla eka kerta kun pyydettiin asiakastapaamiseen koin sen ikävänä nakkina. Sittemmin olen huomannut että niistä oppii enemmän kuin mistään (sekä asiakkaan tarpeista, että firman myyjistä, tuesta, millä on merkitystä jne).

Jos joku työ ei maistu niin sitten lähden muualle. Toki sanon etukäteen että joku asia ei nappaa, välillä on muitakin jotka sen voivat tehdä.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta jos firman ainoalle web devaajalle aletaan laittamaan myyntihommia nykyisen työn lisäksi niin jotain on pielessä.

Itse olen tosiaan aika avoimesti suhtautunut kaikkeen uuteen tekemiseen mihin on kyselty, mutta olenkin sellainen käsienheiluttelijatyyppi asiakasrajapinnassa joten kaikenlaisen uuden oppiminen kiinnostaa ja edistää uramahdollisuuksia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Myynti on yksi ainoista asioista mitä en ole tehnyt, eli siinä mielessä en varmaan osaa suhtautua neutraalisti vaan olisin joskus jopa utelias testaamaan sen verran että ymmärtäisin mielentilan (varmaan muutama kuukausi jo riittäisi).

Kyllä mä tajuan kyllä että toi voi ärsyttää, mutta samalla kynnys pyytää firman ainoata devaajaa myyjäksi on varmaan aika korkea. Se joko tarkottaa:

- myyjiä on liian vähän
- rahaa on liian vähän (eikä keksitä muuta kuin yrittää lisätä myyntiä)
- tarvitaan myyjä joka ymmärtää teknisiä kysymyksiä
- devaajaa ei tarvita täyspäiväisesti, mutta ei haluta potkia pois joten keksitään jotain muuta

Kaikki noi vaihtoehdot on semmosia että joko oot kiitollinen että on töitä, tai rupeat kattelemaan hommia muualta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
- tarvitaan myyjä joka ymmärtää teknisiä kysymyksiä
- devaajaa ei tarvita täyspäiväisesti (koska ei ymmärretä, että ei se tietokone tee mitään itsestään vaan devaaja)
Käsittääkseni nämä on ne nykyiset syyt.

Mielestäni pikkusen rapiat 3k ilman mitään etuja ja minkäänlaista korvausta työmatkoista on todella huono diili kenelle tahansa devaajalle, ettei auta kuin katella muuta.
Puolenkymmentä proggista koko ajan meneillään, uusien myynti ja siihen päälle kaikki "sisäiset kehitystehtävät ja IT", niin aika kokki siinä saa olla soppansa kanssa....
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Riippunee siitä kuinka haluttua osaamista löytyy, kuinka haastattelijat tykkää, ja löytyykö paikka maksuhalukkaalle työnantajalle.

Mäkin sanoisin että suht hyvä palkka koodaajalle, mutta tunnen kyllä enemmänkin tienaavia. Ehkä etukäteen kannattaa selvittyy mahdollisten työnantajien palkkataso?
Palkka koodaajat on yleensä kaikkein huonoiten tienaavia koodajia. Isoimmat ammattilaiset saa palkan päälle osuutensa softatuotteiden myynnistä ja usein ovat myös työnantajansa osakkeenomistajia. Isoimmilla ammattilaisilla bonukset ja pääomatulot ovat yleensä suuremmat kuin palkkatulo mitä työstä saa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Käsittääkseni nämä on ne nykyiset syyt.

Mielestäni pikkusen rapiat 3k ilman mitään etuja ja minkäänlaista korvausta työmatkoista on todella huono diili kenelle tahansa devaajalle, ettei auta kuin katella muuta.
Puolenkymmentä proggista koko ajan meneillään, uusien myynti ja siihen päälle kaikki "sisäiset kehitystehtävät ja IT", niin aika kokki siinä saa olla soppansa kanssa....
Niin siis mistä korvauksista tässä on kyse? Kai sinä nyt päivärahat saat kuitenkin työmatkoista?
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Ois ajankohtaista vaatia hyvillä perusteluilla palkankorotusta UX Designer-roolissa. Onko ajatuksia millaista prosentuaalista korotusta on aiheellista pyytää ? Kohtuullinen, mutta silti realistinen ettei aivan idioottina pidetä siis. Mietin jotain 10-15%, josta lähtä keskustelemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Ei päivärahaa eikä kilsakorvauksia? Itse ainakin lopettaisin heti tuollaisessa.

Oma työnkuvani on kaikki maan ja taivaan väliltä, reissua on paljon ympäri maailmaa ja kaikkea tulee eteen, mutta saan sentään kilsat/päivärahat ja toki kaikki lentoliput ja hotellit ym maksaa firma tietysti. Palkkakin ihan ok ja saan päättää itse käytännössä ihan kaiken, ainoa mikä merkitsee on että tulee tulosta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Ei päivärahaa eikä kilsakorvauksia? Itse ainakin lopettaisin heti tuollaisessa.

Oma työnkuvani on kaikki maan ja taivaan väliltä, reissua on paljon ympäri maailmaa ja kaikkea tulee eteen, mutta saan sentään kilsat/päivärahat ja toki kaikki lentoliput ja hotellit ym maksaa firma tietysti. Palkkakin ihan ok ja saan päättää itse käytännössä ihan kaiken, ainoa mikä merkitsee on että tulee tulosta.
Onhan se älytöntä, että edellytetään esim. Helsinkiin matkustusta vapaa-ajalla eikä sitä korvata millään tapaa taikka muotoa.

Heti, kun jotain löytyy, niin ovipumppu käy.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 697
Aloin miettimään että onko tuo edes laillista? Vai onko matkarahojen ja ym. maksaminen vapaaehtoista?
Samaa itsekin mietin. Riippuu vähän mitä TESsissä lukee, mutta kyllähän jotain korvausta pitää noista saada. Helpottaisi jos @J45U kertoisi vähän konkreettisemmin millaista matkustamista vaaditaan. Onko vapaa-ajalla matkustaminen sitä että sunnuntaina pitää illalla lähteä liikkeelle että ehtii toiselle paikkakunnalle maanantaiaamun klo 8 palaveriin jne

Päivärahat ei siis ole pakollisia mutta eihän sitä omaan piikkiin voi pakottaa matkustamaan
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kuulostaa kyllä jo pahemman luokan riistofirmalta :bored:
Eihän sua voida omalla kustannuksella laittaa asiakkaan luokse menemään, firma varmaan sitten maksaa joko kilsat oman auton käytöstä tai taksi- ja juna/bussi/lentojumpan, mutta älä saatanasssa omalla kustannuksella käy työmatkaa heittämässä. Siihen sulla ei ole mitään velvollisuutta. Jos ei firma maksa työn tekemisen kustannuksia niin sellaisesta firmasta kannattaa lähteä juosten karkuun. Ellei toki ole jollain kiinteällä johtajapalkalla töissä missä kaikki on leivottu kiinteään kk-palkkaan (joka on 5-numeroinen)..

Itsekin olen ollut firmassa jossa työmatkustamiseen käytetystä ajasta ei maksettu, mutta perse ei olis kyllä liikkunut mihinkään jos kilometrit ja päivärahat olis jääny tulematta. Enpä tuollakaan diilillä kyllä tehnyt yleensä kuin työpäivän aikaan mahtuvia reissuja, omalla ajalla työmatkailu kun ei tuntunut kauhean houkuttelevalta firman maksamalla palkkatasolla....
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Jos työsopimuksessa on listattu työntekopaikoiksi useampi paikka ja niillä tehdään töitä, niin matkustaminen menee omalla ajalla ja rahalla. Laki on tästä aika selkeä, mutta tulkinta on vaikea jos lisäillään epämääräisesti vaikkapa maakuntia.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Jos työsopimuksessa on listattu työntekopaikoiksi useampi paikka ja niillä tehdään töitä, niin matkustaminen menee omalla ajalla ja rahalla. Laki on tästä aika selkeä, mutta tulkinta on vaikea jos lisäillään epämääräisesti vaikkapa maakuntia.
Firman autoa tulee käyttää ja tosiaan naapurimaakunnassa pari toimipistettä.
Jos firman auto ei ole käytettävissä, niin omalla, jolloin myös km korvaukset. Ei muuta.

Mutta on se lähtökohtaisesti ihan älytöntä, että työpäivä pitenee esim 4h eli puolikkaalla työpäivästä eikä sitä korvata mitenkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Firman autoa tulee käyttää ja tosiaan naapurimaakunnassa pari toimipistettä.
Jos firman auto ei ole käytettävissä, niin omalla, jolloin myös km korvaukset. Ei muuta.

Mutta on se lähtökohtaisesti ihan älytöntä, että työpäivä pitenee esim 4h eli puolikkaalla työpäivästä eikä sitä korvata mitenkään.
Siinä voi myös sanoa, että en lähde. Ennemmin tai myöhemmin tajuavat järjestää YT:t.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Siinä voi myös sanoa, että en lähde. Ennemmin tai myöhemmin tajuavat järjestää YT:t.
Tai sitten antavat kirjallisen varoituksen ja sen jälkeen potkut.


Riippuu tosiaan, mitä on työsopimuksessa tai muutoin sovittu työntekopaikoiksi. Kun työnantaja antaa käyttää firman autoa siirtymisiin, niin se on itseasiassa vastaantuloa asiassa. Toinen vaihtoehto on vähentää kilometrit verotuksessa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Onko tälle toimintatavalle annettu mitään selitystä työnantajan puolelta? Kuulostaa laittomalta. Itse en yrittäisi tuollaisen firman kanssa edes neuvotella vaan vaihtaisin suosiolla työpaikkaa. Näiden epämääräisten nyrkkipajojen kanssa ei kannata jäädä hajottamaan omaa kuulaansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Tai sitten antavat kirjallisen varoituksen ja sen jälkeen potkut.


Riippuu tosiaan, mitä on työsopimuksessa tai muutoin sovittu työntekopaikoiksi. Kun työnantaja antaa käyttää firman autoa siirtymisiin, niin se on itseasiassa vastaantuloa asiassa. Toinen vaihtoehto on vähentää kilometrit verotuksessa.
Riippuu tosiaan mitä sinne työsoppariin on kirjattu. Jos siellä on vaan it-alan juttuja ja sitten pitäisi yhtäkkiä ravata yhtenään omalla ajalla asiakkaalla, niin nostaisin ainakin äläkän ja sanoisin, että tuo on syytä kirjata työsoppariin ja samalla nostetaan palkkaa tai en allekirjoita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Firman autoa tulee käyttää ja tosiaan naapurimaakunnassa pari toimipistettä.
Jos firman auto ei ole käytettävissä, niin omalla, jolloin myös km korvaukset. Ei muuta.

Mutta on se lähtökohtaisesti ihan älytöntä, että työpäivä pitenee esim 4h eli puolikkaalla työpäivästä eikä sitä korvata mitenkään.
Sitten liikkeelle lähdetään kello 8 kotipihasta ja saavutaan asiakkaalle kun saavutaan. Jos ja takaisin liikkeelle sellaisena aikana että ollaan 1600 kotipihalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 207
Sitten liikkeelle lähdetään kello 8 kotipihasta ja saavutaan asiakkaalle kun saavutaan. Jos ja takaisin liikkeelle sellaisena aikana että ollaan 1600 kotipihalla.
Näinhän se, että jos firma ei suostu korvaamaan matkustusaikaa niin itse ainakin sitten matkustan vain työajalla. Jotkut pitkät harvoin tapahtuvat reissut on eri asia, mutta jos tuollaista päivämatkustamista odotetaan tapahtuvan toistuvasti omalla ajalla, niin silloin kannattaa vähän miettiä onko työpaikassa järkeä enää jatkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Näinhän se, että jos firma ei suostu korvaamaan matkustusaikaa niin itse ainakin sitten matkustan vain työajalla. Jotkut pitkät harvoin tapahtuvat reissut on eri asia, mutta jos tuollaista päivämatkustamista odotetaan tapahtuvan toistuvasti omalla ajalla, niin silloin kannattaa vähän miettiä onko työpaikassa järkeä enää jatkaa.
Samaa mieltä. Tosin itse lähden monesti viiden kuuden aikaan ja palaan joskus myöhään illalla. Hotellissakin voisi olla mutta ei aina jaksa kun sitäkin pitää pari yötä viikossa tehdä. Tosin vastapainoksi pidän yleensä 2kk kesälomaa ja 2 viikkoa talvilomaa, vaikka ei oikeasti ole kuin se 5 viikkoa/vuosi jne. Ja toki siis päivärahat ym saa aina. Sopii hyvin minulle kun saa päättää työajoista ja vapaista todella vapaasti.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 596
Mikä on sellainen henkilö/firma? , joka tulee tarkastamaan onko sulla palkka oikealla tasolla? Vertaa siis muihin vastaaviin työpaikkoihin ja työn vaativuuteen, että mitä tästä pitäisi maksaa/yleinen taso?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mikä on sellainen henkilö/firma? , joka tulee tarkastamaan onko sulla palkka oikealla tasolla? Vertaa siis muihin vastaaviin työpaikkoihin ja työn vaativuuteen, että mitä tästä pitäisi maksaa/yleinen taso?
Riippuu vähän hommasta, mutta onhan noita jotain keskiarvoja oikotiellä yms. Haet siellä nimikkeellä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 596
Riippuu vähän hommasta, mutta onhan noita jotain keskiarvoja oikotiellä yms. Haet siellä nimikkeellä.
Ei ihan mitä hain. Olen töissä ja työkollega oli tuollaisen jonkun palkkamittauksen/tarkastuksen tilannut. Tuli ihan tyyppi haastattelemaan ja hakemaan infoa työnkuvasta ja haastavuudesta sekä teki arvion mitä siitä maksetaan/pitäisi ainakin saada. Täytyy kysellä häneltä ensi viikolla. Ajattelin jos olisi löytynyt vastausta kun en googlesta löytänyt.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ei ihan mitä hain. Olen töissä ja työkollega oli tuollaisen jonkun palkkamittauksen/tarkastuksen tilannut. Tuli ihan tyyppi haastattelemaan ja hakemaan infoa työnkuvasta ja haastavuudesta sekä teki arvion mitä siitä maksetaan/pitäisi ainakin saada. Täytyy kysellä häneltä ensi viikolla. Ajattelin jos olisi löytynyt vastausta kun en googlesta löytänyt.
Joo, en ajatellutkaan vastanneeni suoraan kysymykseesi. :) Tuolta kuitenkin voi vähän suuntaa hakea. En ole kyllä kuullut tuollaisesta palvelusta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ei ihan mitä hain. Olen töissä ja työkollega oli tuollaisen jonkun palkkamittauksen/tarkastuksen tilannut. Tuli ihan tyyppi haastattelemaan ja hakemaan infoa työnkuvasta ja haastavuudesta sekä teki arvion mitä siitä maksetaan/pitäisi ainakin saada. Täytyy kysellä häneltä ensi viikolla. Ajattelin jos olisi löytynyt vastausta kun en googlesta löytänyt.
Nyt kuulostaa kyllä aika tuuhealta. Eihän tollaista ole? Siis oikeasti? Kyllähän ihan samanlaisissa hommissakin on aivan valtavia eroja, varsinkin firmojen välillä. Siinä, missä toinen maksaa 5te/kk, saattaa toinen maksaa 8te/kk. Ei ole olemassa mitään "oikeaa palkkaa"..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Niin ja eihän se työn haastavuus mitään kerro. Tärkein asia palkassa on työntekijän arvo/tuottavuus firmalle. Itsekin tiedän aivan samassa roolissa olevilla samassa firmassa yli 100% eroja palkassa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ei ihan mitä hain. Olen töissä ja työkollega oli tuollaisen jonkun palkkamittauksen/tarkastuksen tilannut. Tuli ihan tyyppi haastattelemaan ja hakemaan infoa työnkuvasta ja haastavuudesta sekä teki arvion mitä siitä maksetaan/pitäisi ainakin saada. Täytyy kysellä häneltä ensi viikolla. Ajattelin jos olisi löytynyt vastausta kun en googlesta löytänyt.
Kuulostaa vähän samalta kuin liiton palkkaneuvonta. Itsekin joskus kyselin sieltä mikä näkemys heillä on, onko palkka linjassa tehtävien kanssa. Ensin tuli kyselykaavake jonka jälkeen käytiin puhelimitse asiat tarkemmin läpi ja palkkaneuvoja kertoi sitten oman näkemyksensä asiaan. Apunaan nuo käyttää ”alatuntemusta” sekä mm. liiton palkkakyselyn tuloksia sun muuta, eli kyseessä on aina enempi vähempi valistunut arvaus.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 283
Lainaan ketjua: kvtes (ts); Työvuoro vuorotyössä sunnuntaina ja itsenäisyyspäivä päällekkäin. Mikä on oikea korvaus? 100% ja normisunnuntai vai onko se vaan jos erikoispyhä sattuu sunnuntain kanssa päällekäin, niin vaan että näin sattui.
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
343
Lainaan ketjua: kvtes (ts); Työvuoro vuorotyössä sunnuntaina ja itsenäisyyspäivä päällekkäin. Mikä on oikea korvaus? 100% ja normisunnuntai vai onko se vaan jos erikoispyhä sattuu sunnuntain kanssa päällekäin, niin vaan että näin sattui.
Tietääkseni ihan normisunnuntai. Jos tuo olisi arkena, siitä saisi ylimääräisen vapaan, mutta tämähän se syynä esim. joululistoissa, että työpäivien määrä vaihtelee riippuen montako pyhää osuu arkeen.
 

Jbk

Liittynyt
27.09.2018
Viestejä
66
Lainaan ketjua: kvtes (ts); Työvuoro vuorotyössä sunnuntaina ja itsenäisyyspäivä päällekkäin. Mikä on oikea korvaus? 100% ja normisunnuntai vai onko se vaan jos erikoispyhä sattuu sunnuntain kanssa päällekäin, niin vaan että näin sattui.
Ihan vaan normisunnuntai on.
 
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
362
Onkos täällä lakimiehiä paikalla?
Meille kävi seuraava skenaario:
Vaimo ollut useamman vuoden kuntoutustuella ja itse työkyvytön, eli kelan etuuksilla mennään. Vaimolla vakkariduuni missä ollut kymmenisen vuotta. Nyt työnantaja oli päättänyt maksaa 2017-2018 lomat rahana, mitään vaimolta kysymättä/ilmoittamatta ja sihteeri, jonka olisi pitänyt verokortti vaimolta pyytää, soitti siinä vaiheessa, kun rahat olivat jo tilillä ja veroprosenttina oli tietenkin ollut 60%.
Mä olin varma, että soitto palkanlaskentaan korjaa tilanteen, koska vika ei ollut vaimon puolella. Kieltäytyvät tekemästä uutta ajoa, koska se on kuulemma maksullinen toimint (?). Liiton lakimiehelle soiteltu asiasta, mutta vaikutti aika flekmaattiselta manjana tapaukselta, eikä ole saanut parissa viikossa mitään aikaiseksi.

Tiedän toki, että seuraavassa veronpalautuksessa rahat tulevat, mutta hieman meinaa pistää ketutuksen puolella, koska 1. meillä olisi ollut juuri nyt huutava tarve sille 7000e mikä olisi ilman sihteerin sähläilyjä tullut ja 2. kun tiedustelin lomarahojen vaikutuksia tukiin, niin kertamaksu olisi ollut huomattavasti parempi vaihtoehto tukien kannalta.

Osaako joku sanoa, miten asian voisi (pakolla) vääntää niin, että palkanlaskenta tekisi uuden ajon? Mun mielestä tapahtunut on kuitenkin todella väärin vaimoani kohtaan, kun ei ensin ilmoiteta että meinataan maksella lomia rahoina ja sitten vielä sössitään verokortin pyynti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Palkanlaskennan maksullisuus on ihan normaalia - tilitoimistot / ohjelmistot laskuttavat per tapahtuma / ajo.

Se, että mitä se maksaa on sitten eri asia.
 
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
362
Palkanlaskennan maksullisuus on ihan normaalia - tilitoimistot / ohjelmistot laskuttavat per tapahtuma / ajo.

Se, että mitä se maksaa on sitten eri asia.
Osaatko yhtään arvioida mitä se voisi olla? Mietin sitäkin, että jos ei millään muuten saada uutta ajoa niin maksettaisiin se itse. Mikäli nyt tähänkään suostutaan. Musta vaan aika uskomatonta, että kun kyseessä on selkeä työnajapuolen virhe, niin sitä ei suostuta korjaamaan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Osaatko yhtään arvioida mitä se voisi olla? Mietin sitäkin, että jos ei millään muuten saada uutta ajoa niin maksettaisiin se itse. Mikäli nyt tähänkään suostutaan. Musta vaan aika uskomatonta, että kun kyseessä on selkeä työnajapuolen virhe, niin sitä ei suostuta korjaamaan..
Vaikea sanoa, vuosia sitten omalle parin miehen nyrkkipajalle laskelmat olivat pari euroa per henkilö kun tein itse, mutta voidaan puhua kympeistäkin varmaankin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Onkos täällä lakimiehiä paikalla?
En ole lakimies, mutta täältä saattaisi löytyä paremmin apua: io-techin lakimiehet hoi.

Itse ehkä yrittäisin tuossa tilanteessa vain uudestaan. Soita sinne liiton lakimiehelle ja vaadi toimia, kannattaa kuulostaa vihaiselta, koska jostain syystä silloin asioita alkaa tapahtumaan. Jos mahdollista, niin pyydä eri tyyppi langan päähän. Työnantajalle myös vaan uusia yhteydenottoja, jossa pyrit saamaan homman eteenpäin tavalla tai toisella. Voit sanoa suoraan, että se uusi ajo ei hirveästi maksa, vaan kalliimmaksi käy jos tätä aletaan vatvomaan enemmän. Ja jos se on oikeasti muutamasta eurosta kiinni niin voin maksaa itse.

Monesti kyse on vaan laiskuudesta / osaamattomuudesta, joka peitetään jonkun helpon tekosyyn taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Ihmettelen vähän että voiko tuossa nyt niin isoa eroa olla nettosumman osalta? Jos kerran mentiin lisäprosentille, niin eikö se lisäprosentti nyt melko lähellä ole sitä marginaaliveroastetta? Toki veroa menee vähän reilummin, mutta meneekö niin paljon että sillä nyt on väliä?

Tietysti jos rahat on tiukoilla niin voihan se tuntua isoltakin summalta, mutta oudolta kuulostaa myös että maksetaan yllättäen ja pyytämättä, ja sitten kuitenkin olisi juuri nyt akuutti tarve sille kyseiselle summalle....

Edit: Luinpas vielä uudestaan. Eli ei siis ole tällä hetkellä töissä ja verokorttia ei ollut toimitettu ollenkaan. No sitten kuulostaa järkevältä, että harmittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Koettelin huvikseni markkina-arvoa headhunterin avulla ja toinen yritys olisikin valmis maksamaan miltei 20% enemmän samoista it-hommista joita teen nyt. Pomon kanssa jutskailun jälkeen toinen vahtoehto olisi osittain siirtyä haastavampiin, lähempänä omaa koulutusta oleviin hommiin. Alkuvuoden indeksikorotusten lisäksi firma kykenee hieman tulla vastaan, jolloin lopullinen erotus lähestyy ei-maksa-vaivaa -tasoa.

Vähän hankala tilanne. Olisi hölmöä jättää korotus ottamatta, koska tällöin olisin käytännössä tuplannut palkkani ~neljässä vuodessa. Olen myös suht tyytyväinen ollut nykyiseenkin tilanteeseen. Omassa vaakakupissa taitaa nyt painaa enemmän potentiaalinen urakehitys tällä jännemmällä puolella – mieluummin devaan asioita laajemmin ja abstraktimmin kuin heti uran alussa profiloidun yhden (vielä) marginaalituotteen kehittäjäksi.

Millaisia valintoja täällä on tehty vastaavissa tilanteissa ja kannattiko?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Koettelin huvikseni markkina-arvoa headhunterin avulla ja toinen yritys olisikin valmis maksamaan miltei 20% enemmän samoista it-hommista joita teen nyt. Pomon kanssa jutskailun jälkeen toinen vahtoehto olisi osittain siirtyä haastavampiin, lähempänä omaa koulutusta oleviin hommiin. Alkuvuoden indeksikorotusten lisäksi firma kykenee hieman tulla vastaan, jolloin lopullinen erotus lähestyy ei-maksa-vaivaa -tasoa.

Vähän hankala tilanne. Olisi hölmöä jättää korotus ottamatta, koska tällöin olisin käytännössä tuplannut palkkani ~neljässä vuodessa. Olen myös suht tyytyväinen ollut nykyiseenkin tilanteeseen. Omassa vaakakupissa taitaa nyt painaa enemmän potentiaalinen urakehitys tällä jännemmällä puolella – mieluummin devaan asioita laajemmin ja abstraktimmin kuin heti uran alussa profiloidun yhden (vielä) marginaalituotteen kehittäjäksi.

Millaisia valintoja täällä on tehty vastaavissa tilanteissa ja kannattiko?

Kauanko olet ollut nykyisessä firmassa töissä? Puhut että uran alkuvaiheessa, joten oletan ettet kovin kauaa.

Itse ehkä pysyisin vastaavassa tilanteessa samassa firmassa töissä. Saat kokemusta vaativammista tehtävistä (=edelleen paremmat uramahdollisuudet jatkossa), firma on jo tuttu ja toisaalta kuten totesit, palkassakaan et juuri häviä. Mahdollisuushan kun on myös se, että siirryt uuteen firmaan ja huomaat, että et siellä syystä tai toisesta viihdykään.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Kauanko olet ollut nykyisessä firmassa töissä? Puhut että uran alkuvaiheessa, joten oletan ettet kovin kauaa.

Itse ehkä pysyisin vastaavassa tilanteessa samassa firmassa töissä. Saat kokemusta vaativammista tehtävistä (=edelleen paremmat uramahdollisuudet jatkossa), firma on jo tuttu ja toisaalta kuten totesit, palkassakaan et juuri häviä. Mahdollisuushan kun on myös se, että siirryt uuteen firmaan ja huomaat, että et siellä syystä tai toisesta viihdykään.
Vajaat neljä vuotta olen asiakastukenut ja kehittänyt erästä isohkoa ja spesifiä tietopankkisovellusta. Pivotoimalla data platformien ja raportoinnin suuntaan tästä putoaa pari kerrosta sokeria pois. Olen tosiaan samoilla linjoilla, että parempi laajentaa osaamista kuin urautua yhteen nurkkaan.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
79
Vajaat neljä vuotta olen asiakastukenut ja kehittänyt erästä isohkoa ja spesifiä tietopankkisovellusta. Pivotoimalla data platformien ja raportoinnin suuntaan tästä putoaa pari kerrosta sokeria pois. Olen tosiaan samoilla linjoilla, että parempi laajentaa osaamista kuin urautua yhteen nurkkaan.
Oman osaamisen kehittäminen ja laajentaminen on erittäin arvokasta sekä motivoivaa. Sinun kannattaa jäädä nykyiseen firmaan.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Katselin tuossa just viimeisintä palkkakuittia ja huomasin että olin saanut noin 11% palkankorotuksen. Mielenkiintoista tästä tekee se, että en ole palkankorotusta pyytänyt eikä kukaan ole asiasta mitään maininnut. Kyselin vielä varmuudeksi esimieheltäni asiasta, niin hän vahvisti korotuksen ja sanoi vaan että oon tehny hyvää duunia :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Katselin tuossa just viimeisintä palkkakuittia ja huomasin että olin saanut noin 11% palkankorotuksen. Mielenkiintoista tästä tekee se, että en ole palkankorotusta pyytänyt eikä kukaan ole asiasta mitään maininnut. Kyselin vielä varmuudeksi esimieheltäni asiasta, niin hän vahvisti korotuksen ja sanoi vaan että oon tehny hyvää duunia :D
Kummallista, ettei asiasta ole tehty sen suurempaa numeroa. Omalla työpaikalla kun saa ns. meriittikorotuksen, niin esimies kertoo asiasta ja samalla annetaan paikallisjohdon esimiehelle lähettämän sähköpostin jossa sama asia kerrotaan kirjoitettuna ja paikallisjohdon onnitteluilla varustettuna. Ei pitäisi jäädä huomaamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
3
Terve.

Keski-Suomi, Talotekniikan insinööri -14 pohjakoulutus kaksoistutkinto.

Ehdin ennen valmistumista olemaan samassa firmassa kesätöissä. Paperit käteen ja 2400€kk juhannuksena 2014. Työ oli saneeraustyönjohtaja. Asiakaspalvelua paljon.

2016 talvella eka korotus 2560€kk.

2017 vuoden vaihtuessa vaihdoin suunnittelupuolelle kun vähän ohjelmistoja oli hallussa. Alkupalkka 2850€kk. SKOL4

2018 keväällä nousi palkka 3080€/kk ja vaihdoin firman sisällä kuntotutkimuspuolelle.

2019 keväällä nousi 3230€/kk.

2020 keväällä projektipäällikkyys, nousu SKOL3, ja kaksi alan erikoistusmiskoulutusta, joista toinen tehty ja toinen työn alla. Vaikutus oli suuri, palkka nyt 3570€/kk ja parille asiakkaalle ylityösopimus, joka tuo 1-2 kuukaudelle vuodessa isomman palkan ja vuodelle jaettuna about 200€/kk lisää. Lisäksi päivärahat tuo nettona noin 160€/kk.

Käteen jää palkasta keskimäärin 2550€ + lounareilla 180€ sisältäen keskimääräisen ylityökorvauksen. Päivärahat tuo sen 160 tuohon. 2600-2900€ käteen on aikalailla joka tili.

Etelässä meillä on toimisto ja kollegan palkan samalla koulutuksella ja lähes samalla taustalla tiedän olevan n. 600€/kk parempi, mutta on siellä asumiskulutkin isompia.

Olen ihan tyytyväinen. Pystyisim tienaamaan yli 4k€/kk samoilla spekseillä täällä kilpailijalla, mutta tässä firmassa on hyvä olla tällä hetkellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Perämies tankkerilla. Työkokemus 10 vuotta (sisältäen miehistötason duunit), koulutus kesken jäänyt Amk. Palkka 3700e/kk. Lisinä lomalla ollessa reilu 600e/kk ruoka-&asumiskorvaus ja jos töissä ollessa ajan ns. 12-4 vahtia, niin yötyökorvaus töissä ollessa n. 200e/kk. 70h/kk ylitöitä sisältyy palkkaan. Normityöaika 2*4h päivässä. Vuosilomat maksetaan rahana. Vuorottelu n. 6 viikkoa töitä ja sit saman verran lomaa. Smartumin seteleitä saadaan tilata 80 vuodessa, josta 60% maksetaan ite ja 40% työnantaja, eli edun arvo huikea 160e vuodessa. Työmatkat maksetaan töihin päin. Kotiinpäin itse, jos kotimaanvaihto ja työantaja maksaa jos kotiin asti jos ulkomaanvaihto. Tosin nyt kun ulkomaanvaihdot on kiellettyjä, niin myös kotimaan kotimatkat maksetaan. Töissä saatavasta ruuasta maksetaan itse verotusarvo. Verotus luonnollisesti meriveroprosentin mukaan.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
649
Perämies tankkerilla. Työkokemus 10 vuotta (sisältäen miehistötason duunit), koulutus kesken jäänyt Amk. Palkka 3700e/kk. Lisinä lomalla ollessa reilu 600e/kk ruoka-&asumiskorvaus ja jos töissä ollessa ajan ns. 12-4 vahtia, niin yötyökorvaus töissä ollessa n. 200e/kk. 70h/kk ylitöitä sisältyy palkkaan. Normityöaika 2*4h päivässä. Vuosilomat maksetaan rahana. Vuorottelu n. 6 viikkoa töitä ja sit saman verran lomaa. Smartumin seteleitä saadaan tilata 80 vuodessa, josta 60% maksetaan ite ja 40% työnantaja, eli edun arvo huikea 160e vuodessa. Työmatkat maksetaan töihin päin. Kotiinpäin itse, jos kotimaanvaihto ja työantaja maksaa jos kotiin asti jos ulkomaanvaihto. Tosin nyt kun ulkomaanvaihdot on kiellettyjä, niin myös kotimaan kotimatkat maksetaan. Töissä saatavasta ruuasta maksetaan itse verotusarvo. Verotus luonnollisesti meriveroprosentin mukaan.
Nämä erikoisalat aina mielenkiintoisia, kiitos jakamisesta. Mitä tuosta sitten tulee suunnilleen bruttovuosituloksi ja miten paljon tuo meriveroprosentti on pienempi meihin maakrapuihin verrattuna?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Tän vuoden verotettavat tulot n. 55ke (tässä siis mukana ruuan verotusarvo) ja veroprosentti tänä vuonna 19 tai 19,5%, ens vuonna nousee 20%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Tän vuoden verotettavat tulot n. 55ke (tässä siis mukana ruuan verotusarvo) ja veroprosentti tänä vuonna 19 tai 19,5%, ens vuonna nousee 20%.
Onhan tuo aika paljon edukkaampi kun maissa. Onko tossa muita vähennyksiä muuten mukana? Täällä 8 prosenttiyksikköä suurempi ja samat vuositulot.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
50k meni rikki ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Bonuksia korporaatio maksaa suhteessa vuoden palkkakertymään, ja työnantajaa vaihtaneena sain tänä vuonna vain ~neljänneksen täysistä bonuksista. Ensi vuodelle arvioisin 55k, ellei nyt mitään erityistä tapahdu.

Koodiapinan hommaa sekä sulautettujen että palvelinjärjestelmien parissa R&D:ssä teollisuudessa, liukuvat työajat ilman sen kummempaa seurantaa ja ylitöitä tälle vuodelle 0 tuntia.
Ei mennyt 55k rikki. Vuoden palkkakertymä 54821,17 :itku:
Bonusta tuli keväällä viitisen sataa euroa vähemmän kuin olin arvioinut.

Hommat samat ja ylitöitä edelleen 0.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Onhan tuo aika paljon edukkaampi kun maissa. Onko tossa muita vähennyksiä muuten mukana? Täällä 8 prosenttiyksikköä suurempi ja samat vuositulot.
Ei oo mitään muita vähennyksiä mukana. Työmatkat tosiaan korvaa työnantaja suoraan palkan mukana kuitteja vastaan/kilometri perusteisesti ja ne on verotonta "tuloa".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 404
Viestejä
4 197 799
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom