Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Toisaalta voi valita auton jossa on kestävä ketju niin ei ole tuotakaan murhetta.Ei omassa 07 Kiassa ihan tuohon satasen vuoden huolto ja korjauskuluihin pääse mutta ei olla kovin kaukanakaan.Viimeisen viiden vuoden aikana on uusittu akku(60-70€),takatukivarsi (50€), kallistuksenvakaajan runkopuslat(29€)takajarrupalat(28€)laatikkoöljy (RedLine 50€)jarruneste (n.10€) jäähdytysneste (10€)+öljyt,suodattimet(n.50€) kerran vuodessa lisäksi pyyhkisulat noin vuoden välein ja renkaat n. viiden vuoden välein.Satasen vuosi kuluihin ei kyllä kukaan pääse jos autoa pitää pitempään ja ajaa vähintään 10 tkm vuosi,jos aina sopivasti pystyy vaihtamaan auton hyvillä renkailla ja isommat huollot tehtynä niin voi onnistua mutta pitää vaihtaa aika usein ja sattua hyvät yksilöt kohdalle.
 
"kestävä ketju" tarkoittaa meikäläisittäin kiristimen sekä ketjun vaihtamista noin joka 200tkm välein, ja hintaa tuolle operaatiolle kertyy yleensä enemmän kuin vastaavassa ajassa tarvittaviin hihnanvaihtoihin menisi :D
 
Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.
 
Noita hihnojen vaihtoja turhaan usein pelätään. Ei se näihin normaaleihin autoihin ole kuin muutaman satasen homma ja ei sitä tarvii joka vuosi tehdä.

Tämä! Ja samalla jää jäähdyttimen nesteet vaihtamatta kun ei sitä "hirvittävän kallista jakopäätä" tehdä ajallaan kuntoon.

Typerimmät ajavat esim 180tkm/6 vuotta ohjearvossa siihen KUMPI VIIMEISEKSI tulee vastaan. o_O Ja sehän on ne kilsat..sitte ihmetellään ja heilutetaan käsiä ku jakopää paskottu 'ennen aikojaan' 160tkm kohdalla 10 vuoden iässä :darra:

Jukra on tullu tänään 2K maaleja nuuhkittua maskin läpi.
 
Jos dieseleistä puhutaan niin volkkarin yleisin 1.9TDi jakopään tekeminen on helposti purettavaan autoon sen 500 helposti, ja jos on hankalasti purettava niin enemmän.

Pelkkä laadukas hihnasarja maksaa moottorin versiosta riippuen 120-200€ ja sit menee uusiksi myös jäähdytysnesteet.
 
Ihme mutuilua taas. "normaaleja autoja". Mikä on normaali auto?

En tiedä mikä palvelu tuo Autojerry Autojerry.fi on tai kuinka luotettava, mutta halvimmat jakohihnojen vaihdot:

upload_2019-12-7_21-35-3.png



Ja kalleimmat:

upload_2019-12-7_21-35-45.png
 
Ihme mutuilua taas. "normaaleja autoja". Mikä on normaali auto?

En tiedä mikä palvelu tuo Autojerry Autojerry.fi on tai kuinka luotettava, mutta halvimmat jakohihnojen vaihdot:

upload_2019-12-7_21-35-3.png



Ja kalleimmat:

upload_2019-12-7_21-35-45.png
En ota kantaa alkuperäiseen keskusteluun remmivaihtojen hinnoista, mutta Autojerryn ansaintalogiikka on sellainen, että se ottaa välistä siinä määrin paljon, että sieltä puuttuu merkittävä määrä sellaisia korjausfirmoja joilla asiakkaita riittää ilman tällaisia välistävetäjiä. Vastaavasti palvelua käyttää myös asiakkaiden puolelta vain marginaaliporukka ja nämäkin varmaan jossakin määrin uusavutonta tavismassaa ilman suhteellisuudentajua.

En myöskään usko, että Autojerryn kautta tehdyt tarjoukset olisivat monissakaan tapauksissa lopullisia kuittiin päätyneitä summia.
 
Ok.
Itse kun olen Opelini (astra-g 1.6) jakohihnaa vaihdattanut, niin paikkakunnasta riippuen halvimmat vaihtohinnat ovat olleet jotain 350-500€ muistaakseni. Ei mikään kallis tosiaan, mutta on siis autoja joissa hihnan vaihto lähemmäs tonnia, ellei löydä sitä halvinta pajaa suhteilla.

Minulla ei ole rasva-apina kavereita enkä tunne mutenkaan korjaamoita, niin en saa mitään kaveri alennuskia ja tosiaan on kallista autoja korjauttaa.

Opelini on ollut luotettava eikä ole tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja jakohihnaa, mutta vanha bemu e39 oli kallis. Jousi katki 500€, etuiskarit 800€,takaiskarit tonni, abs sensori 800€, jarruletku 400€, ilmastointi tonni, ohjaustehostin 600, laturi 500, suurinpiirtein, en muista tarkkaan, näin vaan mainitakseni viimeisimmät korjaukset, ei määräailaishuoltoja renkaita, niitä menee toki joka autoon
 
Minun uskossa taas sieltä saa kilpailukykyiseen hintaan ja tarjouksen hinta on myös kuitissa. Näin parinkymmenen keikan perusteella.
Minulla on pari tuttavaa autokorjaamoyrittäjinä ja olivat sitä mieltä, että ei ole juurikaan järkeä tehdä diiliä Autojerryn kanssa, kun siitä kärsii pitkässä juoksussa sekä yrittäjä että asiakas. Ideahan tuossa on toki hyvä, mutta lopputulos voi hyvinkin olla, että tehdään paljon paskaa työtä mahdollisimman halvalla ja huonoilla osilla, jotta saadaan niitä kauppoja aikaiseksi. Siinä mielessä Autojerry on varmasti mainio.

Jos ei välitä varaosien ja/tai työn laadusta, niin sitten se on varmasti ihan ok ja ehkä satunnaisesti muutenkin. Hyvällä korjaamolla on asiakkaita muutenkin ja paska saa sen kautta asiakkaita, joten ehkä se on win-win -tilanne. :D
 
Nää BMW hinnat ovat jotain ihan uskomatonta. Miten joku ABS-sensori voi maksaa 800e? Oliks toi marmorihinta?
Mä vaihdoin mun Meganeen ABS-sensorin ja kun itse teki , osa maksoi 62,50€.
Ja nääkin kun hakee mätänetin sijasta euroopan verkkokaupoista niin taitaa abs anturinkin hinta olla lähempänä 6.25e vs. 62e...

Jos uusi abs anturi maksaa 800e niin suosittaisin tutustumaan purkuauton käsitteeseen.

En toki bemareista tiedä mutta luulisi muutamalla kympillä hakevan abs anturin kaltaisen nippelin uudemmastakin purkuautosta?
 
Tuskimpa se itse anturi noin paljon on maksanut vaan nuo voi olla joskus ultrapaskoja vaihtaa kun kaikki hajoaa tai on niin jumissa ettei irtoa kuin rikkomalla. Äkkiä tulee hintaa jos abs anturin lisäksi pitää vaihtaa abs pulssikehä ja joka paikka on suolakuran jumittama.
 
Joo, ABS anturin tilasin itse netistä parilla kympillä. Yritin itse vaihtaa ja oli niin jumissa ruuvit että vein lopulta pajalle.

Eka paja soitti pian takaisin että ei lähde ruuvit auki eikä heillä ole enempää aika nyt jumpata, eli onko ok että auto jää tänne pidemmäksi määrittelemättönäksi ajaksi työn alle. Mitään eivät luvanneet.

Kävin hakee auton pois ja ajoin seuraavaan liikkeeseen , myöskin pikku paja, jossa kaverit olivat tehokkaampia ja vaihtoivat osan päivässä. Työ maksoi siis aivan julmetusti. En tiedä taistelivatko oikeasti ruuvien kanssa niin kauan kuin laskussa luki, mutta ei ollut paljoa vaihtoehtoa.

Sama oli jarruletkun kanssa. Osan arvo muutama hassu euro, mutta paikat niin jumissa että ite ei millään saanut niitä auki vaikka kuinka hitsi pillin kanssa lämmitin. Pajalla katkoivat jarruputket ja laittoivat uudet liittimet jarruletkulle. Pienen kumiputken takia osaa vaihtui paljon ja hinta taas noin auton arvo.

Toki pitäisi vielä ottaa huomioon kuinka paljon mentän palkkaa kun en ole töissä vaan ajelen autoa korjaamoon ja bussilla töihin ja aamulla hakee auton takas. Tuntipalkka kuitenkin melkein 30€.

Hyvin pian se uuden auton arvonalenema on pienempi, varsinkin jos uusi auto on jokin järkevä haluttu malli, jokin toyota.
 
Kaksi vuotta sitten ostettu japanissa tehty 2002 vm bensa farkku corolla, ilmastoinnilla. Ajettu 215tkm:stä 240tkm:iin. Ostohinta 2500€. Ketjukone, vaihtoväli ikuinen.

Tähän asti menneet remonttikustannukset:
Jarrusatula 95€
Jarrupalat 34€
Syyläri 114€, jäähdytinnesteet 15€
Moniurahihna 19,90€
Öljyä ei syö, kahdesti vaihdettu, 4litraa kerralla.

Katsastuksesta moitteitta läpi kaksi kertaa.

Arvo tuskin laskenut juurikaan. Auton käyttöarvo kuitenkin sellainen, etten ole myymässä. Perheen kakkosauto.

Moitteina sisämelu.
 
Ostin oiskohan nyt 3 vuotta sitten Ford Mondeo 2011 68tkm, vaihdettu kaikki suodattimet, moottori ja vaihteisto öljyt ja tulpat, mittarissa nyt 109tkm.
Muista korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, kohta 120tkm kohdalla isompi huolto jossa vaihdetaan normaalin huollon lisäksi vaihteisto öljyt suodattimineen.
Kesä renkaat joutu nyt kesällä ostamaan muuten ei ole muita kuluja ollut kuin polttoaine noin 1500€/vuosi.
 
Tuossa Toiotan tapauksessa voi olla että ABS anturin kiinnikkeen paikkaan on pitäny tehdä täysremppa. Eli olka-akseli irti paikaltaan (jarrut, vetari(etu/taka, ei mainittu), ja siinä olevan paskottuneen pultin/kiinnikkeen poisto ja uuden kiinnityspisteen kohdistus samaan paikaan. Eii ihan niitä nopeimpia hommia - aikaa vaan palaa väkisinkin.

Itsekin vaihtanut autokohtaisen takajarruputkiston - koska lähin liitos oli taka-akselipalkista korin puolelle siirryttäessä. Eli putkea oli kulunut toisella puolen toista metriä ja toisella puolen vajaa metri. Metrikamasta en innostunut tuota taittelemaan. Sitä ärräpäiden määrää.. Toisaalta, saapa polkasta jarrua kunnollakin - eikä posahda taka-akselin suolakylpyyn talveksi uitetut putket rikki.
 
Puhutko kokemuksesta vai ihan vain paskaa (oliko se sulla se epäonninen bensakutonen :D )?

Mulla ei viiteen vuoteen diudin kanssa nimittäin ole mennyt millään tapaa edes kunnolla kolmasosaa tosta vaikka laskee tuon 570 eur maksanee VNT-kontrollerin siihen soppaan.

Jos päästä pikasesti laskee normaalit huollot, sis. kierroksen jarruja, ZF:n alkuperäisen automaattiöljysatsin suodattimineen, tuon VNT-kontrollerin, yhden kardaanin tiivisteen, jne niin kustannukset taitaa hieman yli 5 vuodessa olla juuri ja juuri yli 2000 eur (ja siinäkin on ~300 eur turhaa kun auto huollettiin ekan kerran Audilla).

550 euron rengassatsia en tuohon laskenut koska se oli ihan oma valinta ottaa premium renkaat eikä esim. jotain 200-300 eur halvempia Kumhoja, tms...

Tais olla mulla tää epäonninen bensakutonen A6 audi :D

Talvirenkaat kun kävin vaihdattaa alle, niin katselin siinä vähän lampulla alustaa jne ja totesin, et hanttarin puolelta etu-, ja takajousi poikki juuresta :D Ja tietty naputtavat venttiilinostimet 3. sylinterillä vituttaa, mut korjaus maksais ketjunvaihtoineen n. 5000e. Joten ajetaan loppuun ja sitten osina myyntiin :D

Edit. aattelin vähän selvittää tuota hintaa ketjunvaihdossa.

-Moottori irti
-Kansi/kannet irti ja plaanaus + uudet venttiilinnostajat vähintään tuohon 3:s sylinteriin, mieluiten sitten kaikki kerralla.
-Ketju + kiristimet n. 300-500e + vaatii audin oman jigin jolla nokat yms. saa lukittua, ei ajoitusmerkkejä koneessa lainkaan.
-Taitaa harvempi nyrkkipaja tuota ees tehdä... Joten jää vähän kalliimpien nyrkkipajojen hommaks tai sitten audille merkkihuoltoon... (+vitusti € siinä tapauksessa.)
-Ja kun kerran irroitetaan moottori, niin sitten kandee jo imupuolikin avata ja tehdä karstanpoisto imusarjoista....

2. edit. kuva ketjuista selvennykseksi.. ja ei, eivät sijaitse koneen etupuolella vaan koneen ja vaihdelaatikon välissä, siksi pitää kone irroittaa.

TimingChainProblemFixedDSC0007.jpg


edit 3.

Kilsoja nyt 360tkm+ ja tähän on jo tehty kerran jakopää uusiks.
 
Viimeksi muokattu:
Onneks audissa on ees Bosen äänentoistojärjestelmä niin ei häiritse tuo naputus :D Kuolometallia vähän kovemmalle niin soppelisti hukkuu naputus tuplabasarin alle :vihellys:
 
Kyllä mielestäni tuo hihnanvaihto kuitenkin kuluissa näkyy, kun samalla pitää vaihtaa yleensä se vesipumppukin, toki aina autosta riippuen. Ja vanhemmassa autossa pitää myös miettiä, vaihtaako samalla moniurahihnan ja kiristimen ja/tai ohjauspyörät. Esim Pösö 307 se maksoi teetettynä 600e ja Lexuksessa 1000e, vaihtoväli on vielä siten ikävä, että kun ajaa vähän niin tulee aika vastaan eikä km, muistaakseni Pösössä 4v ja Lexuksessa 6v. Toki moni skippaa tuon aikamääreen kokonaan ja vaihtaa vain kilometrien mukaisesti, mutta en tiedä onko sekään kovin fiksua.

Toki jos nyt vaihtaa pelkän hihnan ja kiristimen, niin onhan se halvempaa, kunnes vesipumppu pettää tai moniurahihnapyörä leikkaa kiinni, molemmat on noista tapahtunut itselle.

Helpommalla pääsis jos olisi kestävä ketjukone ja erillinen vesipumppu, niin ensimmäistä ei tarvi vaihtaa ja toinen on helppo vaihtaa, jos tarpeellista on.
 
Kyllä mielestäni tuo hihnanvaihto kuitenkin kuluissa näkyy, kun samalla pitää vaihtaa yleensä se vesipumppukin, toki aina autosta riippuen. Ja vanhemmassa autossa pitää myös miettiä, vaihtaako samalla moniurahihnan ja kiristimen ja/tai ohjauspyörät. Esim Pösö 307 se maksoi teetettynä 600e ja Lexuksessa 1000e, vaihtoväli on vielä siten ikävä, että kun ajaa vähän niin tulee aika vastaan eikä km, muistaakseni Pösössä 4v ja Lexuksessa 6v. Toki moni skippaa tuon aikamääreen kokonaan ja vaihtaa vain kilometrien mukaisesti, mutta en tiedä onko sekään kovin fiksua.

Toki jos nyt vaihtaa pelkän hihnan ja kiristimen, niin onhan se halvempaa, kunnes vesipumppu pettää tai moniurahihnapyörä leikkaa kiinni, molemmat on noista tapahtunut itselle.

Helpommalla pääsis jos olisi kestävä ketjukone ja erillinen vesipumppu, niin ensimmäistä ei tarvi vaihtaa ja toinen on helppo vaihtaa, jos tarpeellista on.

Ikävää vain on se, et nykyään on niin harvoin enää kestäviä ketjukoneita, toisin kuin 30 vuotta sitten... VAGinoissa ainakaan ole 90-luvulla enää noi ketjukoneet olleet luotettavia.
 
Ikävää vain on se, et nykyään on niin harvoin enää kestäviä ketjukoneita, toisin kuin 30 vuotta sitten... VAGinoissa ainakaan ole 90-luvulla enää noi ketjukoneet olleet luotettavia.
Euroopassa ei osata tehdä tai suunnitella ketjukoneita.
 
Eiköhän täällä osattaisi, mutta kun autot ja niiden osat tehdään nykyään kestämään vain minimissään vaaditun määrän, eikä yhtään sen yli. Sitten välillä käy niin ikävästi, että ne osat ei kestänytkään sitä mitä simulaatiossa.
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.
 
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.
Ongelma taitaa enemmän olla siinä että usein uuden auton ostajaa nuo asiat ei kiinnosta pisaran tippaakaan kun auto vaihdetaan aina uuteen ennen takuun loppumista tai 100tkm täyttymistä.

Se paska arpa jää hyvin usein seuraaville omistajiolle.
 
Olet luultavasti oikeassa.

Mutta luulisi että kuluttajat äänestäisi jaloillaan tällaista hehkulamppuhuijausta vastaan.


Kuluttajat on aika heikoilla, kun lainsäädäntö ohjaa autonvalmistajia valmistamaan tuotteensa mahdollisimman kevyiksi jotta saadaan WLTP päästönumerot mahdollisimman alhaisiksi. Kolikon kääntöpuolella on sitten tämä että auto kuluttaa 5dl vähemmän per 100km mutta menee paaliin jo 100tkm kohdalla.
 
Euroopassa ei osata tehdä tai suunnitella ketjukoneita.
Eikä kyllä jenkeissäkään.

Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.
 
Eikä kyllä jenkeissäkään.

Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.

VAGin ongelma on kaiketi ollut enemmän se, et laahaimet hajoo, kun ei oo tarpeeks hyvää materiaalia laitettu ketjun alle..
 
PSA THP koneiden ketjut on kyllä kans oma rotunsa, vissiin bmw ja mini käyttää samaa kannua/konstruktiota.
 
Ihan kertakäyttökamaa, sen pohjalta mitä itse lukenut aihetta vierestä. Tuo jakoketjun sijoittaminen vauhtipyörän päähän on yks vihon viimeinen idea mitä hetkeen on nähnyt. Siksi esim 1 bemmit saa jäädä kauppaan - vaikka kivan oloisia kamppeita ovatkin. Hyi stana mikä rakenne.
 
Ihan kertakäyttökamaa, sen pohjalta mitä itse lukenut aihetta vierestä. Tuo jakoketjun sijoittaminen vauhtipyörän päähän on yks vihon viimeinen idea mitä hetkeen on nähnyt. Siksi esim 1 bemmit saa jäädä kauppaan - vaikka kivan oloisia kamppeita ovatkin. Hyi stana mikä rakenne.
Eikös ne vaihda sen ketjun siihen niin että vanha ketju katkaistaan, uusi kiinnitetään siihen perään ja vedetään vanhalla ketjulla uusi paikalleen??
 
Vähän riippuu onko ketju kolmesta lenkistä tehty vai yhdstä. Muistaisin että tuolla tapaa vaihdettiin vaan vanhempien monirivisten ketjukoneiden nokkaketjut. Nämä nykyiset polkupyöränketjut on sellaisia kerroksittain paikalleen liu-utettavia. Tässä nyt se N47 missä kolmessa pätkässä se jakopää. En tekis pihalla tunkin ja pukkien varassa tätä. Pilarinosturia toi vaatii - mun laiskuusasteella ainakin.
 
Vähän riippuu onko ketju kolmesta lenkistä tehty vai yhdstä. Muistaisin että tuolla tapaa vaihdettiin vaan vanhempien monirivisten ketjukoneiden nokkaketjut. Nämä nykyiset polkupyöränketjut on sellaisia kerroksittain paikalleen liu-utettavia. Tässä nyt se N47 missä kolmessa pätkässä se jakopää. En tekis pihalla tunkin ja pukkien varassa tätä. Pilarinosturia toi vaatii - mun laiskuusasteella ainakin.

Jaa, enpä tiennyt että se rakenne on noin jaettu..

Eihän tuo nyt tietysti mikään helppo vaihto ole, mutta kyllähän tuon kotitallissakin tekee. Lähinnä tuo vaihteiston irroitus on se ylimääräinen duuni, mutta takavetoisessa se ei ole niin paha rasti.

Se etu tuossa ketjussa on että se ei hyppää yli vaikka se kiristin hajoaakin, pitää vain hirmuista meteliä, toisin kuin se volkkarin ketjumalli joka sekoittaa jaon kun kiristin loppuu.

Eikö tuohon voi vaihtaa pelkkää kiristintä yläkautta?
 
Minulla oli tuossa aikaisemmin aivan unelmieni auto jota pidin hyvin ja jopa ylihuolsin kun ajattelin että pidän tätä todella pitkään että kyllä nämä autot kestää ajamista kun pitää kunnossa eikä ~200tkm ole vielä mitään vaikka ikää onkin yli 10 vuotta. Ulkoa aivan uskomattoman siisti yksilö, 100% ruosteeton, ei syönyt eikä vuotanut öljyä eikä mitään nesteitä, aivan kuin suoraan tehtaalta tullut ja moni kaveri katseli että aika helmi.

Sitten vaikka kuinka olin laittanut kaikki perus kuluvat osat jouset+iskarit+ilmastoinin+ohjaustehostimen+syylärin+kaikkea pientä (eli remppaa moninkertaisesti auton arvon), niin auto jätti keväällä tielle kun laturi antautui kesken reissun. Sitten kuukautta jälkeenpäin auto jätti tielle kun bensapumppu lopetti toimintansa eikä kotia päästy vaikka kuinka sitä puukalikalla naputteli tankin pohjan läpi. Seuraavaksi jäätiin tielle kun meni jarrut, jarruputki oli ruostunut, repesi täysin puhki ja laski nesteet pihalle.

Rahaahan nuo korjaukset vaan ovat, mutta se vitutus kun odotat puoli päivää tienposkessa hinausautoa joka lopulta illan jo pimentyessä kiskoo sinut jonnekkin lähimmän korjaamon pihaan keskellä eimitään, auto jää sinne, itse soitat taksin joka vie kaupungin matkakekukseen josta sitten bussilla jatkuu oma reissua yötä myöten ja joskus hakemaan auto sieltä takaisin. Kasko korvaa extra kulut ja yöpymisen tien päällä, mutta silti kun loma menee pilalle niin ketuttaa aivan eri tavalla.

Lopulta kosla nettiautoon myyntiin, kilpailukykyinen hinta ja ostaja löytyi seuraavana päivänä ja sain siitä sen mitä noista tonnin pommeista saa. Ehkä se toimi(i) uudella omistajalla täydellisesti kun kaikki kohteet oli minun toimesta rempattu, mutta itse en enää halunnut kokea yhtään tiellejäämistä.
 
PSA THP koneiden ketjut on kyllä kans oma rotunsa, vissiin bmw ja mini käyttää samaa kannua/konstruktiota.

Tosin vaivaa vain PSA-puolella vain 150-pohjaisia THP:tä eli 150/156/163/165. THP200-sarjalaisten kanssa ei ole ketjumurheita ollut.
 
Eikä kyllä jenkeissäkään.

Katoppa huviksesi mikä määrä henkilöautojen V6 koneissa on ketjuvikoja ihan leiristä riippumatta.

Ihan samoja ongelmia vielä kuin esim volkkarilla tai bmw:llä että ketjut kuluu ja kiristimistä loppuu liike.
En ole kyllä yhtään GM:n vanhempaa kutosta nähnyt tai kuullut että olisi ketjuongelmia ollut. 3.1/3.4/3.8/4.3 on kokemuksia. Uudemmista ei niinkään.

Kai ne joskus 400tkm jälkeen menee mutta kyllä ainakin edellämainittujen usakoneiden kompastuskiviä ovat kansipahvit ja/tai imusarjan tiivisteet?
 
Tämä.

Ja kun vielä muistutetaan että tojotan vvti koneet ei tosiaan ole mitään luottomyllyjä.
Jaa. Mitähän vvti koneista sitten hajoaa? Vai kuinka vanhoista koneista puhutaan? Tietyn aikavälin diesel koneissa oli ongelmia. Bensojen ongelmista en ole kuullutkaan. Jos nyt tosiaan oli aiheena 150tkm ajetut, niin oletan että ikää alle 15v.
 
"kestävä ketju" tarkoittaa meikäläisittäin kiristimen sekä ketjun vaihtamista noin joka 200tkm välein, ja hintaa tuolle operaatiolle kertyy yleensä enemmän kuin vastaavassa ajassa tarvittaviin hihnanvaihtoihin menisi :D

ls1 moottori ketjulla löytyy yhdestä autosta, 250tkm on mittarissa ja tehot siinä ~300kw paikkeilla. Toi 4l65 laatikko tossa ekana menee jos jotain hajoaa.

Ketjun vaihto on tietty hyvä aika vaihtaa johkin äreämpään nokka akseliin.

Hiluxissa on yli 400tkm ja 22r moottori. hyvin kulkee vielä toki perä alkaa olla väljä.

09 mallin camry ajettu 238tkm ja eiköhän silläkin joku 400tkm aja kuhan ilmastointi ei petä.

Fabia 1.4l VRS:ssä oli 118tkm ja joskus kolisi kun starttasi :D


GM:n V6:sta on noista HFV6 kokemusta ja niissä venyy ketjuja mutta usein syynä että niitä ei ole huollettu.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Tojot ovat olleen aina hintavia.

-88 corolla maksoi vuonna 1999 32000mk (80000km mittarilukema)

Perheessä oli joskus -88 Corolla 4A-F moottorilla ja ei sitä ajamalla loppuun saanut, kun määräaikaishuollot teki.

Lähti kiertoon jotain 300+tkm ajettuna.
 
Joku tuollainen perus tyhmä Toyotan matalaviritteinen nelos- tai kuutoskone ajalta ennen pahinta säästö, optimoiti ja kierrätys buumia kestää ajaa helposti täällä sen +400 tkm lähinnä kulutusosien vaihdolla, jonka jälkeen musta mies ajaa sillä vielä toisen mokoman Afrikan savannilla.
 
Vähän kuten volkkarin 1.9 TDI ajalta ennen pumppusuutinkoneita ja hiukkasloukkuja, jos pitää perusjutuista huolen niin 500tkm menee ihan tosta noin vain.

Se on kyllä oikeasti hiton huoletonta ja halpaa ajelua jos löytää tervepeltisen vaikka audin jostain ennen vuosituhannen vaihdetta. Niillä vain tahtoo usein olla ajettu jo se 500 tai ylikin :D
 
Jaa. Mitähän vvti koneista sitten hajoaa? Vai kuinka vanhoista koneista puhutaan? Tietyn aikavälin diesel koneissa oli ongelmia. Bensojen ongelmista en ole kuullutkaan. Jos nyt tosiaan oli aiheena 150tkm ajetut, niin oletan että ikää alle 15v.
Ainakin 2000-2004/2005 Avensiksista ja corolloista löytyy tota alkupään vvti myllyä mistä alkoi öljyä kulumaan 100tkm nurkilla. Männänrenkaat ei kestäneet.

Ei nyt se luotettavin lähde, mutta vastaavia juttuja löytyy läjäpäin: Toyota - Toyota VVT-I excessive oil consumption-answers! | Motoring discussion | Back Room Forum | Honest John

On noita pari tullut vastaankin tutuilla.
 
Ainakin 2000-2004/2005 Avensiksista ja corolloista löytyy tota alkupään vvti myllyä mistä alkoi öljyä kulumaan 100tkm nurkilla. Männänrenkaat ei kestäneet.

Ei nyt se luotettavin lähde, mutta vastaavia juttuja löytyy läjäpäin: Toyota - Toyota VVT-I excessive oil consumption-answers! | Motoring discussion | Back Room Forum | Honest John

On noita pari tullut vastaankin tutuilla.

Broidilla oil Juuri tuollainen Joma allow syömään öljyä huolella 100 tonnin jälkeen. Vaikka huolti hyvin laiskasti ja ajoi usein öljyt alaviivassa niin kesti hyvin 378 tonniin jonka jälkeen vaihtoi autoa. Ei siis ollut mikään suuri rahareikä.
 
Mielenkiintoisesti täällä on juttua Toyotasta, kun tänään aamulla oli työmatkalla edessä suht tuore avensis. Liikennevaloista kiihdytyksessä alkoi auto savuamaan todella rajusti, huuto oli älytön ja noin 2s myöhemmin oksensi öljyt maahan. Villi veikkaus öljykäynnistä ja ryntäyksestä. Taitaa olla kaikilla merkeillä ollut huonoja malleja ja hyvistäkin malleista on huonoja yksilöitä.
 
Mielenkiintoisesti täällä on juttua Toyotasta, kun tänään aamulla oli työmatkalla edessä suht tuore avensis. Liikennevaloista kiihdytyksessä alkoi auto savuamaan todella rajusti, huuto oli älytön ja noin 2s myöhemmin oksensi öljyt maahan. Villi veikkaus öljykäynnistä ja ryntäyksestä. Taitaa olla kaikilla merkeillä ollut huonoja malleja ja hyvistäkin malleista on huonoja yksilöitä.

Olikohan niin tuore Anjovis, että siinä oli BMW:n epäonninen 1,6 litrainen diesel?
 
Broidilla oil Juuri tuollainen Joma allow syömään öljyä huolella 100 tonnin jälkeen. Vaikka huolti hyvin laiskasti ja ajoi usein öljyt alaviivassa niin kesti hyvin 378 tonniin jonka jälkeen vaihtoi autoa. Ei siis ollut mikään suuri rahareikä.
No ei mutta jos oikeasti vetää litran tonnilla niin aika usein saa lykkiä uusia tulppia vaihdella katteja ym.

Niin ja jos painat menemään 250tkm ja litra menee jokasella tonnilla niin kai sen konerempankin olisi tehnyt jo? :D

Toki jos vähemmän syö niin ei niin paha.

Tuuriakin kyllä varmaan ollut mukana kun noin pitkälle kestänyt.
 
Olikohan niin tuore Anjovis, että siinä oli BMW:n epäonninen 1,6 litrainen diesel?

Avensiksien sielunelämä ei ole kyllä niin hyvin tiedossa, mutta ns uusinta koria oleva. Wikipedia kertoo noissa olevan joko Toyotan omaa moottoria tai BMW-peräistä, mutta jollain tavalla Toyotan pimppaamaa dieseliä.

No ei mutta jos oikeasti vetää litran tonnilla niin aika usein saa lykkiä uusia tulppia vaihdella katteja ym.

Öljynsyönti myös helposti karstoittaa pakoventtiilejä, jolloin on riski venttiilin kantamisesta. Kovin pitkään ei tarvitse venttiilin kantaa, jotta siitä seuraa venttiilin palaminen. Toki juuri mainitsemasi muutkin osat kuten turbo, egr jne ottavat itseensä. Jos autoa meinaa pitää oikeasti pitkään, on se remontti ehkä kannattava tehdä ihan taloudellisestikkin.
 
Öljynsyönti myös helposti karstoittaa pakoventtiilejä, jolloin on riski venttiilin kantamisesta. Kovin pitkään ei tarvitse venttiilin kantaa, jotta siitä seuraa venttiilin palaminen. Toki juuri mainitsemasi muutkin osat kuten turbo, egr jne ottavat itseensä. Jos autoa meinaa pitää oikeasti pitkään, on se remontti ehkä kannattava tehdä ihan taloudellisestikkin.

Lambda-anturitkaan ei tykänne öljystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 243
Viestejä
4 501 620
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom