Niin, oliko toi "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" teksti siis työmääräyksessä, ei laskussa?
Työnjohtaja ilmeisesti tehnyt tiskidiagnoosin, että jousipalkeet pitää vaihtaa? AP. mennyt laittamaan allekirjoituksen tälläiseen työtilaukseen?
Meillä on ollut vuoto ilmajousituksessa, ja 3 eri komponenttia vaihdettu / korjattu sen takia. Ei kuullosta kovin uskottavalta. En missää nimessä maksaisi tuota koko laskua.
Ja hieman myös ihmetyttää toi " niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa " -> Pitäähän ne uudet pussit saada sinne samaan väliin. Kuulostaa selitykseltä. Ei nopeuta työtä yhtään rikkoa ne vanhat palkeet.
Meilläkin on joskus duunissa käynyt niin, että asentaja on ominpäin mennyt korjaamaan asiakkaan auton ilman lupaa. Ja on käynytkin niin, että asiakkaalla ei ole ollut rahaa korjaukseen tai olisi itse halunnut vaihtaa viallisen osan. Jossei ole lupaa korjata autoa, niin ei siitä ole mitään voitu veloittakkaan. Mennyt nämä korjaukset sitten susitililtä kokonaisuudessaan.
Laskussa lukee.
Siis mikä on työmääräys noin karrikoiden? Olisiko minun pitänyt allekirjoittaa kirjallisesti joku työmääräys/sopimus? Vai siis onko työmääräys joku suullinenkin juttu?
Mikä on työmääräys noin niin kun juridisesti? En tietääkseni ole moista tehnyt. Meillä oli puhe, että torstaina katsovat mitä autosta löytyy vikana ja korjaavat.
Karkeasti näin ulkomuistista puhekielellä jutusteltuna:
Keskustelu: Toin auton korjaukseen
Työn vastaanottaja: Ootas sanos rekkari
*auton tiedot*
Työn vastaanottaja: Mikäs vialla
Minä: 20 min sitten meni perä alas kesken ajon, perä alhaalla. Otan puhelimen ja näytän kuvaa perä alhaalla olevasta mersusta. Joku ilmajousitus juttuhan se varmaan on, ne kait ne yleisiä mutta voi kuulemma olla joku vipujuttukin. Että jos sais korjaukseen.
Työn vastaanottaja: Juu noi on näissä yleisiä, mutta ei ne nykyään niin kalliita. Bemarin X6 oli kuulemma jollakin asiakkaalla 109e kpl.
Minä: Juu en tiedä mikä on, mutta korjatkaa ja millon joudatte korjaamaan?
Työn vastaanottaja: Torstaina voidaan katsoa
Minä: Ok, no oon reissussa niin ihan hyvä.sekin Selvitelkää.
Työn vastaanottaja: Onko oireilluit aiemmin, että onko vuotanut?
Minä: Ei ole oireillut ollenkaan, että suoraan ajosta meni pohjiin. Ei ole vuotanut.
Työn vastaanottaja: Juu saattapa ne samaankin aikaan mennä mahdollisesti mutta torstaina katsellaan.
Mitään lappua tms. en nähnyt missään välissä saati saanut itselleni (olisiko pitänyt?).
Ajattelin että peruskeissi, ne selvittelee vian ja korjaa sitten. Noh mielestäni ovat nyt korjanneet ensin ja selvitelleet sitten, että oho eipäs ollutkaan ilmapussit vaan painelinja.
Juu ei kyllä itseltäkään mikään "priima sisääntuonti", jatkossa tarkemmin...
Mutta kaikki edelliset korjaukset mitä tässä nyt on ollutkin, niin kaikissa laskuissa on ollut vianetsintä ykkösenä. Viimeksikin kun Mersun laturin hihna meni, niin soittivat että hihna menny että vaihdetaanko?
Oletin ehdottomasti, että soittavat kaikenlaisista isommista vioista, jos löytyy. Tuntuu jotenkin oudolta että päätetään tehdä tonnin remontti asiakkaalta kysymättä, en ainakaan itse kokenut tilaavani mitään muuta työtä kun vian etsinnnän ja korjauksen..
EDIT: Muistaakseni Airmatic tarkoittaa, että kaikilla neljällä pyörällä on ilmajouset. Perussetti taitaa olla, että vaan takana on ja edessä raudat.
Oppirahoja tässä on toki osa, mutta kyllä minä silti olisin mieluummin tuon 158e maksanut ja sitten kun ne ilmapussit oikeasti menisi, niin olisin korjauttanut tutulla ja halvemmilla pusseillakin.. Yleensä nimittäin ilmajousitus vaikka menee, niin autolla voi ajaa ainakin vähäsen, kun antaa pumpata täyteen.. Nyt meni kerrasta tonttiin ja siksi suoraan korjaamolle 20min vian ilmenemisestä, eli luulisi työn vastaanottajakin ymmärtävän, että en ole voinut mitenkään 20min sisällä selvitellä vikaa koska tulen suoraan tien päältä korjaamolle.