Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän kuten volkkarin 1.9 TDI ajalta ennen pumppusuutinkoneita ja hiukkasloukkuja, jos pitää perusjutuista huolen niin 500tkm menee ihan tosta noin vain.

Se on kyllä oikeasti hiton huoletonta ja halpaa ajelua jos löytää tervepeltisen vaikka audin jostain ennen vuosituhannen vaihdetta. Niillä vain tahtoo usein olla ajettu jo se 500 tai ylikin :D

Ne on vasta sisäänajettu 500tkm kohdalla
 
No aika nappikauppaa noi tollaset kyllä on. Tuoreemmissa autoissa nuo lukemat saa kertoa kymmenellä heti kun jotain pitää alkaa tekemään. Tuskin paljon tuon halvemmalla enää voi autoilla. Sitten kun autona on vielä joku E39 tms. vähän keskimääräistä mukavampi matkakippo ja kori hyvässä kunnossa, niin mikäs sitä "käyttöentisöidessä".

Mulla on käyttöautona 2016 vuosimallinen passat ja kesäautona 95 mallinen v8 bemari. Bemarin huoltaminen ja korjaaminen on paremmasta kyydistä ja laadukkaammasta vaikutelmasta huolimatta paljon halvempaa kun Passatin.
 
Itse aloitin tässä pari viikkoa sitten "käyttöentisöimään" vuoden 1993 Peugeot 106 XR:ää huikealla 1360 cm3 75 hp koneella varustettuna, koko laitos maksoi kylmenevällä leimalla minulle 200 €, mutta jo nyt sen katsastuskuntoon saattamiseen on mennyt noin 600 € ja vielä pitäisi ainakin ostaa uudet kesäkumit, maalauttaa rallyen alupellit ja paikkamaalata pari kohtaa, joista maali on kuoriutunut sekä massata helmat, pohja ja pyöränkaaret.

Eli taloudellisesti koko hommassa ei ole mitään järkeä, mutta koska tuolla pösöllä ajaminen saa aina hymyn huulille ja tarjoaa mukavaa pikku puuhastelua tallilla, katson sen käytetyn ajan ja rahan arvoiseksi.
 
Minä ajan niin vähän vuodessa, että koko auton omistamisen järkevyys on vähän kyseenalainen, mutta korjauksista puheen ollen Kia Ceratoon on viimeisen 10 tkm aikana mennyt 270€.

110€ pakoputken väliputken vaihtoon (itse tehtynä) ja 120€ oven lukon vaijerin vaihtoon & lukkomekanismin huoltoon korjaamolla. Taakse levyjarrujen jarrukilpien uusiminen 40€ ja samalla pitää keväämmällä herkistellä jarrut ja katsoa missä kunnossa levyt ja palat ovat. Ja hammastangon suojakumi on vähän kostunut, ei vuoda tiputtamalla, mutta jossain vaiheessa sen korjaus tulee eteen. Ja kesärenkaat alkavat olla finaalissa.

Olen pyrkinyt suosimaan vähän ajattuja autoja ja tuollakin vasta 132tkm mittarissa, mutta alkaahan ikä vähän jo 15 vuotiaassa autossa näkyä. Halpaa vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Taka-akseli noista hajoaa jossain vaiheessa, vääntösauva menee poikki ja perä tippuu.
 
Aivan käsittämätöntä pyyntiä kyllä, kun samaan rahaan saa 200 tkm ajetun C-mersun tai alle 10 vuotta vanhan Volvon.

Kukaan ei kiistä että Mesellä tai Volvolla saisi Koronaa paremmat kyydit, mutta kyllä niitä pitää korjata ihan eri tavalla kuin Tojoa.

Tojossa saattaa tulla huonolla säkällä vastaan tuota öljynsyöntiä, mutta riski on pieni ja muuten aivan pomminvarmaa tekniikkaa. On noita Tojoja kuitenkin lähipiirissä paljon ja niillä vain ajetaan ja vaihdetaan öljyä jos jaksetaan. Mitään suurempaa tai kalliimpaa ei ikinä tule vastaan. Siitä se arvo tulee käytettynä. Ja aina helppo myydä pois, loputa sinne Afrikkaan menee, joko laillisesti tai sitten varastetaan.

Eurooppalaiset on toista maata. Työkaverin Volvosta just porsi automaattilaatikko vasta 160tkm ajettuna ja korjauksiin menikin sitten tuhatlappuisia enemmänkin. Muutenkin ihan mätämuna ja aina katsastukseen pitää vaihtaa jotain tukivartta tai palloniveltä. En ole ikinä kuullut kenenkään haukkuvan autoaan yhtä paljon kuin hän V70:stään.
 
Joo, onhan ne vanhat preemiumit mukavia ajettavia ja paremmin varusteltuja, mutta myös kalliimpia korjattavia ja ylläpidettäviä varsinkin dieselinä. Moottorit ja vaihteistot niissä ovat pääsääntöisesti kestäviä, mutta silti potentiaalisia kalliita vikakohteita riittää:

-hiukkasloukku
-suuttimet
-hehkut
-turbo
-automaattilaatikko
-alustan osat
-monenlaiset sähköviat, esim. surullisenkuuluisa W211 SBC jarrujen ohjainyksikkö
-lähtökohtaisesti kaikki maksaa enemmän rangassarjoista lähtien
 
Kukaan ei kiistä että Mesellä tai Volvolla saisi Koronaa paremmat kyydit, mutta kyllä niitä pitää korjata ihan eri tavalla kuin Tojoa.

Tojossa saattaa tulla huonolla säkällä vastaan tuota öljynsyöntiä, mutta riski on pieni ja muuten aivan pomminvarmaa tekniikkaa. On noita Tojoja kuitenkin lähipiirissä paljon ja niillä vain ajetaan ja vaihdetaan öljyä jos jaksetaan. Mitään suurempaa tai kalliimpaa ei ikinä tule vastaan. Siitä se arvo tulee käytettynä. Ja aina helppo myydä pois, loputa sinne Afrikkaan menee, joko laillisesti tai sitten varastetaan.

Eurooppalaiset on toista maata. Työkaverin Volvosta just porsi automaattilaatikko vasta 160tkm ajettuna ja korjauksiin menikin sitten tuhatlappuisia enemmänkin. Muutenkin ihan mätämuna ja aina katsastukseen pitää vaihtaa jotain tukivartta tai palloniveltä. En ole ikinä kuullut kenenkään haukkuvan autoaan yhtä paljon kuin hän V70:stään.
Ei ollut ilmeisesti seurannut sitä "suositeltua, muttei pakollista" 80tkm öljynvaihtoväliä? ;)

Tuollaisen 2008 -> C-sarjalaisen kun ostaa 200 CDI:nä, niin se on melkolaille ikiliikkuja. Ne tupla-ahtimilla varustetut ei ehkä niinkään, toki 250tkm ei niillekään ole matka eikä mikään. Ainoa mitä noissa menee aika-ajoin on takatutkan anturit - samoin kuin E-sarjassa; meillä kolmas menossa C+E mukaan laskien - tosin hinnat siellä 15-50 euroa riippuen minkä merkkistä haluaa ostaa, eli ei niin tuhottoman kallista, pl. maalaus.
 
Kyllähän ne 2000 luvun ja ylöspäin mersujen huolto ja korjauskustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin perus japsien. Perus nelosdiesel kyllä mersussa yleensä mekaanisesti kestää, mutta esim ne automaatti ja elektroniikka puolen ongelmat maksaa jos ei niiitä itse osaa hoitaa. Ja tottakai mersun testeri Star taitaa maksaa 1000e tai enemmän, jotta pääset niitä edes ropaamaan.
 
Ostin vuoden 2000 avomersua ja myyjä väitti että MB on halvempien joukossa kun pitää korjata. Vaikea sanoa kun en ole kuin 4tkm ajanut, mutta ainakin lasinvaihto oli edullinen, 315e. Niin ostin auton väitteestä huolimatta, ainakin tekniikka vaikuttaa olevan aikalailla loogista ja helppotajuista korjaamisen kannalta.
 
Tuollaisen 2008 -> C-sarjalaisen kun ostaa 200 CDI:nä, niin se on melkolaille ikiliikkuja.
En nyt ihan ikiliikkujaksi kehuisi tuota konetta, eikös noissa jo OM651 ole? Aika monesta on pyörähtäneet kiertokangen laakeriliuskat, kone jumissa ja sitä myöten uutta moottoria etsimään.

Alkupäässä oli myös jakopään ja suuttimien kanssa ongelmia... Että on siellä vähän muitakin heikkoja kohtia kuin jotkut parkkitutkan anturit.
 
2007-2007 w204 ehkä se paras noista, uusi kori mutta vanha om646 moottori ennen ongelmaista om651:tä, kojelauta jne tietysti on muovinen ja kuin jostain vectrasta repäisty ja vanhemmiten sähköinen rattilukkokin alkaa kiukutella, muutenkin edeltäjä tuntuu laadukkaammalta mutta kuitenkin...

Omistan ja ajan mersulla, minulla on oikeus haukkua:smile:
 
Defan pistokkeen etusäleikössä olevasta naaraspäästä (3 pinninen) katkesi pinni. Mikähän mahtaa olla osan nimi? Luulisi että saa vaihdettua kun on vähän kuten jossain peräkärryssä on. Ja mistä löytää?
 
Defan pistokkeen etusäleikössä olevasta naaraspäästä (3 pinninen) katkesi pinni. Mikähän mahtaa olla osan nimi? Luulisi että saa vaihdettua kun on vähän kuten jossain peräkärryssä on. Ja mistä löytää?
Defa Minielementtikaapeli.


Älä yritä suotta vaihtaa vaan sitä nysää. Vaihda suosiolla koko kaapeli. Saattaa alkaa polttamaan talon/tallin/tolpan sulakkeita jos pistokkeen liitin pinnan taakse menee kosteutta/märkää. Suolainen vesi johtaa sähköä.
 
Onko tässä kuluttajalla/minulla mitään oikeuksia?

Auto S211 farmari E-Mersu -07, ts. tunnettu taka-akselin ilmajousisysteemit. Kesken ajon näyttöön "perä alhaalla" varoitusvalo ja perä laskee.
Suoraan korjaamolle ajo 15 min tästä, motonetille.
Korjaamolla kerron, että ei ole oireillut mitenkään ennen ja kerrasta ns. meni pohjaan noin 20min sitten ajossa, että onko ilmapussit vai mitkä lie. Että "katsokaa". Sanovat että torstaina joutavat katsomaan.

Noh ottavat työn vastaan.

Menevät tutkimatta vaihtamaan ilmapussit taakse (2kpl, 800e). Noh vika ei olekaan siinä, vaan löytyy painelinjaston vika josta syystä ei painetta pidä. Se korjataan, eli kaikki ok taas. "vasemmalla edessä kuuluu suhinaa pyöräkotelossa, kivi syönyt reiän, linjastoon 40cm uutta ja pneumatiikalla liitetään yhteen ja kaikki ok".

Työn tilauksessa kuulemma ollut että ilmapussit taakse, vaikka ei kyllä ollut mitään tietoa asiakkaana että mikä lie.

Lasku on kohtuu iso, 1200e. Tuon painelinjaston vian etsimällä ja korjaamalla lasku olisi ollut varmaankin 200e luokkaa.
Eli nyt vaihtoivat erittäin todennäköisesti turhaan ilmajousituksen pussit taakse, josta suurin osa laskusta muodostuu.

Tuttu hyvä korjaaja sanoi, että itse olisi työntänyt kompuralla ilmaa ja katsonut että mistä vuotaa, eli etsinyt ensin vian ja korjannut sitten?

Virhehän on tapahtunut työn tilauksessa, eli joko itse olen ilmaissut asian huonosti tai työn vastaanottaja ottanut sen vastaan "huolimattomasti". Mutta itse ainakin kuvittelin, että vianetsintä kuulu perus prosessiin ja sitten vasta korjataan ja aiemmin elämässä on soitettu kyllä, jos kallis remontti tulee.. Vian etsimällä homma olisi ollut varsin helppo....


Onko tässä nyt aihetta ns. reklamoida ja paljonko ja mitä kautta? Kuulemma vanhat pussitkin oli rikkoneet irrottaessaan, (nopeampi vaihtaa), niin tuli vastaan hinnassa 1000 euroon...

Mikäli oikein ymmärsin, niin vian etsintä ja linjaston korjaus on laskun mukaan ollut 158e, ja ilmajousitusten osien hinta 800e + vaihtotyö 237e... Nehän vaihdettiin sitten todennäköisesti turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä kuluttajalla/minulla mitään oikeuksia?

Auto S211 farmari E-Mersu -07, ts. tunnettu taka-akselin ilmajousisysteemit. Kesken ajon näyttöön "perä alhaalla" varoitusvalo ja perä laskee.
Suoraan korjaamolle ajo 15 min tästä, motonetille.
Korjaamolla kerron, että ei ole oireillut mitenkään ennen ja kerrasta ns. meni pohjaan noin 20min sitten ajossa, että onko ilmapussit vai mitkä lie. Että "katsokaa". Sanovat että torstaina joutavat katsomaan.

Noh ottavat työn vastaan.

Menevät tutkimatta vaihtamaan ilmapussit taakse (2kpl, 800e). Noh vika ei olekaan siinä, vaan löytyy painelinjaston vika josta syystä ei painetta pidä. Se korjataan, eli kaikki ok taas. "vasemmalla edessä kuuluu suhinaa pyöräkotelossa, kivi syönyt reiän, linjastoon 40cm uutta ja pneumatiikalla liitetään yhteen ja kaikki ok".

Työn tilauksessa kuulemma ollut että ilmapussit taakse, vaikka ei kyllä ollut mitään tietoa asiakkaana että mikä lie.

Lasku on kohtuu iso, 1200e. Tuon painelinjaston vian etsimällä ja korjaamalla lasku olisi ollut varmaankin 200e luokkaa.
Eli nyt vaihtoivat erittäin todennäköisesti turhaan ilmajousituksen pussit taakse, josta suurin osa laskusta muodostuu.

Tuttu hyvä korjaaja sanoi, että itse olisi työntänyt kompuralla ilmaa ja katsonut että mistä vuotaa, eli etsinyt ensin vian ja korjannut sitten?

Virhehän on tapahtunut työn tilauksessa, eli joko itse olen ilmaissut asian huonosti tai työn vastaanottaja ottanut sen vastaan "huolimattomasti". Mutta itse ainakin kuvittelin, että vianetsintä kuulu perus prosessiin ja sitten vasta korjataan ja aiemmin elämässä on soitettu kyllä, jos kallis remontti tulee.. Vian etsimällä homma olisi ollut varsin helppo....


Onko tässä nyt aihetta ns. reklamoida ja paljonko ja mitä kautta? Kuulemma vanhat pussitkin oli rikkoneet irrottaessaan, (nopeampi vaihtaa), niin tuli vastaan hinnassa 1000 euroon...

Mikäli oikein ymmärsin, niin vian etsintä ja linjaston korjaus on laskun mukaan ollut 158e, ja ilmajousitusten osien hinta 800e + vaihtotyö 237e... Nehän vaihdettiin sitten todennäköisesti turhaan.
Eikös auton viedessä yleensä saa työmääräyksen tms? Mitäs siinä lukee?
Helpottaisihan se asiaa, jos jossain lukisi mitä olette sopineet. Periaatteessa korjaamon vika eikä sinun tarvitsisi noita osia tai töitä maksaa, jos on sovittu vain vian etsinnästä.
Asiasta löytyy varmaan useampikin kuluttajariitalautakunnan keissi.

Voihan tuosta koittaa vielä neuvotella. Onhan korjaamo periaatteessa tehnyt virheen eikä ole ollut täysin ammattimainen toiminnassaan.
Jos ei se tuota tulosta, niin kyselyä kuluttajaneuvontaan. Olettaen siis, ettet ole kävellyt sisään ja "ilmapussit vai mitkä vuotaa" jne.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu tietty koska pussit viimeksi vaihdettu, mutta jos ei tietoa niin ne pussit olisi kuitenkin kohta joutunut vaihtamaan. Eri asia jos kyse periaatteista ja sen takia haluat ruveta "hankalaksi".
 
Riippuu tietty koska pussit viimeksi vaihdettu, mutta jos ei tietoa niin ne pussit olisi kuitenkin kohta joutunut vaihtamaan.
Jep, ilmapussit taitaa olla ns. tyyppivika.

Vanhalla premiumilla ajaessa pitää olla rahaa korjauksiin. :D
 
Eikös auton viedessä yleensä saa työmääräyksen tms? Mitäs siinä lukee?
Helpottaisihan se asiaa, jos jossain lukisi mitä olette sopineet. Periaatteessa korjaamon vika eikä sinun tarvitsisi noita osia tai töitä maksaa, jos on sovittu vain vian etsinnästä.
Asiasta löytyy varmaan useampikin kuluttajariitalautakunnan keissi.

Ei sovittu mitään työmääräyksestä, ainakaan siten että asiakas sen olisi ymmärtänyt. Sanoin muistaakseni karkeasti, että 20min sitten meni suoraan ajosta, ja mainitsin että ei ole oireillut aikaisemmin. Että en tiedä mikä on, mutta yleisiähän nämä ilmapussiviat tms. on tämän ikäisissä.

Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" mutta ei tuollaisesta ollut puhetta, kun ei ollut edes tiedossa mikä vika on, miten sen voisin tietääkkään jos sanon että 20min sitten meni ja että tulin suoraan korjaamolle.
Työkuvauksen perusteella tuossa olisi saattanut olla vaikka kompuravika, ja nämä olisivat vaihtaneet vaan ilmapussit suorilta tutkimatta sen tarkemmin.

Miten tarkkaan maallikon työtilaus pitää osata tehdä? Että etsikää vika ja korjatkaa sanoen vai mikä? Nyt olen korkeintaan arvaillut, enhän ollut itse kerennyt edes katsoa.
Inhimillistä vikaahan tässä on kaikissa, ennen kaikkea työn vastaanottajassa ja toki asiakkaassakin, kun ei ole osannut sanoa että etsikää vika ja korjatkaa.. Nyt olen sanonut lähinnä, että en tiedä missä vika on mutta yleisiähän nämä ilmajousitusongelmat tämän ikäisissä on.

Ilmajousitustöiden hinta oli 804e osat ja 237e työt.
Varsinainen vian etsintä (siis tuon ilmajousitusvaihtorulianssin jälkeen tehty) ja 40cm linjaston korjaus on maksanut 158e.

Ts. remontti maksoi aikasta reippaasti enemmän, "kuin olisi tutkimalla" maksanut.
.
Lähinnä periaatteessa mielellään maksan työstä ja korjauksesta, mutta en kyllä mielellään maksa siitä että jätettiin tutkimatta ja vaihdettiin korjaamon sanojen mukaa ts. "Kysyttiin, että eikö ne tutkinut mistä se vika johtuu, nii sano vaan että on niin tyypillinen vika nuissa että ilmapussit menee ". On joo tyypillinen vika, mutta eikai tollasta tonnin remonttia nyt tutkimatta tehdä ja aiemmin ovat myös soittaneet kyllä jos remontit yli 500e menee?
Asiaa toki lieventää se, että ilmapussit on tyyppivika (tosin eivät mene tuolleen kerralla "pam" vaan yleensä kait ne vähän alkaa vuotamaan aluksi ja ei molemmat kerrallaan). ..Että kyllä ne jossain välissä jollain tavalla menee kuitenkin, mutta jos ne menis silleen klassisesti "alkaa vuotamaan mut ajossa pitää ylhäällä", niin olisi mahdollista itsekin korjauttaa..

Eli tässä on kyllä vikaa korjaamon työn vastaanotossa, sekä varmaankin jollain tasolla asiakkaan työn tilauksessa - mutta en kyllä mitään ilmapussien vaihtoa tilannut suorilta, kun en itsekään tiennyt missä vika on.

-
Noh kysyin sitten, että saako edes ne vanhat ilmapussit mukaan kun varmaanhan ne ehjät on kun ette niitä tutkineet, niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa).

Kyllä tässä minusta reklamaation paikka on, mutta millaisilla vaatimuksilla? On kait se kohtuutonta nyt "yrittää saada" ilmaiset ilmajousetkin, kun ne vaihtoivat. Eli viasta 158e on ok, ja sitten turhaan vaihdettu ilmapussit töineen 1037e.. Paljonko tässä nyt on sitten asianmukainen vaatimus meidän puolelta, että ei ole kohtuuton suuntaan eikä toiseen? Ja onko näillä yrittäjä/korjaamoilla vakuutukset/poistomahdollisuudet näistä, että millainen hyvityssumma ja/tai pyyntö on sellainen reilu molemmin puolin? Onhan ne kuitenkin töiitä tehnyt, mutta tarpeettomia ja selkeästi näkee työselostuksestakin, että ei ole tutkittu? Pitääkö asiakkaan muka sellaista osata pyytää erikseen, jos tuo auton korjaamolle kertoen että ei tiedä missä vika tarkalleen on mutta perä on alhaalla? On tossa kuitenkin 840e extraa vs. että vika tutkittu ja ongelmat ratkottu... Toki ilmajouset on uudet, että että - mikä olis reilu summa puolin ja toisin? Onko kohtuullistaminen 500-600e tienoille ok vaatimus, ei ilkeä kuitenkaan nolliin vaatiia ?
 
Jep, ilmapussit taitaa olla ns. tyyppivika.

Vanhalla premiumilla ajaessa pitää olla rahaa korjauksiin. :D
Jollain merkeillä kyllä, 14v vanha ja 180tkm ajettu landcruiser ja alustaan ei vaihdettu yhtään mitään :psmoke:

Ei edes ilmapusseja, saatikka sähkösäätöisiä iskareita
 
Ei sovittu mitään työmääräyksestä, ainakaan siten että asiakas sen olisi ymmärtänyt. Sanoin muistaakseni karkeasti, että 20min sitten meni suoraan ajosta, ja mainitsin että ei ole oireillut aikaisemmin. Että en tiedä mikä on, mutta yleisiähän nämä ilmapussiviat tms. on tämän ikäisissä.

Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" mutta ei tuollaisesta ollut puhetta, kun ei ollut edes tiedossa mikä vika on, miten sen voisin tietääkkään jos sanon että 20min sitten meni ja että tulin suoraan korjaamolle.
Työkuvauksen perusteella tuossa olisi saattanut olla vaikka kompuravika, ja nämä olisivat vaihtaneet vaan ilmapussit suorilta tutkimatta sen tarkemmin.

Miten tarkkaan maallikon työtilaus pitää osata tehdä? Että etsikää vika ja korjatkaa sanoen vai mikä? Nyt olen korkeintaan arvaillut, enhän ollut itse kerennyt edes katsoa.
Inhimillistä vikaahan tässä on kaikissa, ennen kaikkea työn vastaanottajassa ja toki asiakkaassakin, kun ei ole osannut sanoa että etsikää vika ja korjatkaa.. Nyt olen sanonut lähinnä, että en tiedä missä vika on mutta yleisiähän nämä ilmajousitusongelmat tämän ikäisissä on.

Ilmajousitustöiden hinta oli 804e osat ja 237e työt.
Varsinainen vian etsintä (siis tuon ilmajousitusvaihtorulianssin jälkeen tehty) ja 40cm linjaston korjaus on maksanut 158e.

Ts. remontti maksoi aikasta reippaasti enemmän, "kuin olisi tutkimalla" maksanut.
.
Lähinnä periaatteessa mielellään maksan työstä ja korjauksesta, mutta en kyllä mielellään maksa siitä että jätettiin tutkimatta ja vaihdettiin korjaamon sanojen mukaa ts. "Kysyttiin, että eikö ne tutkinut mistä se vika johtuu, nii sano vaan että on niin tyypillinen vika nuissa että ilmapussit menee ". On joo tyypillinen vika, mutta eikai tollasta tonnin remonttia nyt tutkimatta tehdä ja aiemmin ovat myös soittaneet kyllä jos remontit yli 500e menee?
Asiaa toki lieventää se, että ilmapussit on tyyppivika (tosin eivät mene tuolleen kerralla "pam" vaan yleensä kait ne vähän alkaa vuotamaan aluksi ja ei molemmat kerrallaan). ..Että kyllä ne jossain välissä jollain tavalla menee kuitenkin, mutta jos ne menis silleen klassisesti "alkaa vuotamaan mut ajossa pitää ylhäällä", niin olisi mahdollista itsekin korjauttaa..

Eli tässä on kyllä vikaa korjaamon työn vastaanotossa, sekä varmaankin jollain tasolla asiakkaan työn tilauksessa - mutta en kyllä mitään ilmapussien vaihtoa tilannut suorilta, kun en itsekään tiennyt missä vika on.

-
Noh kysyin sitten, että saako edes ne vanhat ilmapussit mukaan kun varmaanhan ne ehjät on kun ette niitä tutkineet, niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa).

Kyllä tässä minusta reklamaation paikka on, mutta millaisilla vaatimuksilla? On kait se kohtuutonta nyt "yrittää saada" ilmaiset ilmajousetkin, kun ne vaihtoivat. Eli viasta 158e on ok, ja sitten turhaan vaihdettu ilmapussit töineen 1037e.. Paljonko tässä nyt on sitten asianmukainen vaatimus meidän puolelta, että ei ole kohtuuton suuntaan eikä toiseen? Ja onko näillä yrittäjä/korjaamoilla vakuutukset/poistomahdollisuudet näistä, että millainen hyvityssumma ja/tai pyyntö on sellainen reilu molemmin puolin? Onhan ne kuitenkin töiitä tehnyt, mutta tarpeettomia ja selkeästi näkee työselostuksestakin, että ei ole tutkittu? Pitääkö asiakkaan muka sellaista osata pyytää erikseen, jos tuo auton korjaamolle kertoen että ei tiedä missä vika tarkalleen on mutta perä on alhaalla? On tossa kuitenkin 840e extraa vs. että vika tutkittu ja ongelmat ratkottu... Toki ilmajouset on uudet, että että - mikä olis reilu summa puolin ja toisin? Onko kohtuullistaminen 500-600e tienoille ok vaatimus, ei ilkeä kuitenkaan nolliin vaatiia ?

Jos sulta ei ole kysytty lupaa ilmajousien vaihdolle niin en maksaisi muuta kun vian haun. Ei korjaamo voi omin päin vaihtaa noin kalliita osia.

"
Jos korjausta suoritettaessa ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää
saada niihin asiakkaan lupa. Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden
lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia
työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden
kanssa. Tällaisten lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa. Työtilaukseen merkittyä
enimmäishintaa korjaamo ei saa lisätöidenkään vuoksi ylittää, ellei se osoita muuta sovitun. "




Terveisin, autokorjaamon työnjohtaja.
 
Ei sovittu mitään työmääräyksestä, ainakaan siten että asiakas sen olisi ymmärtänyt. Sanoin muistaakseni karkeasti, että 20min sitten meni suoraan ajosta, ja mainitsin että ei ole oireillut aikaisemmin. Että en tiedä mikä on, mutta yleisiähän nämä ilmapussiviat tms. on tämän ikäisissä.

Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" mutta ei tuollaisesta ollut puhetta, kun ei ollut edes tiedossa mikä vika on, miten sen voisin tietääkkään jos sanon että 20min sitten meni ja että tulin suoraan korjaamolle.
Työkuvauksen perusteella tuossa olisi saattanut olla vaikka kompuravika, ja nämä olisivat vaihtaneet vaan ilmapussit suorilta tutkimatta sen tarkemmin.

Miten tarkkaan maallikon työtilaus pitää osata tehdä? Että etsikää vika ja korjatkaa sanoen vai mikä? Nyt olen korkeintaan arvaillut, enhän ollut itse kerennyt edes katsoa.
Inhimillistä vikaahan tässä on kaikissa, ennen kaikkea työn vastaanottajassa ja toki asiakkaassakin, kun ei ole osannut sanoa että etsikää vika ja korjatkaa.. Nyt olen sanonut lähinnä, että en tiedä missä vika on mutta yleisiähän nämä ilmajousitusongelmat tämän ikäisissä on.

Ilmajousitustöiden hinta oli 804e osat ja 237e työt.
Varsinainen vian etsintä (siis tuon ilmajousitusvaihtorulianssin jälkeen tehty) ja 40cm linjaston korjaus on maksanut 158e.

Ts. remontti maksoi aikasta reippaasti enemmän, "kuin olisi tutkimalla" maksanut.
.
Lähinnä periaatteessa mielellään maksan työstä ja korjauksesta, mutta en kyllä mielellään maksa siitä että jätettiin tutkimatta ja vaihdettiin korjaamon sanojen mukaa ts. "Kysyttiin, että eikö ne tutkinut mistä se vika johtuu, nii sano vaan että on niin tyypillinen vika nuissa että ilmapussit menee ". On joo tyypillinen vika, mutta eikai tollasta tonnin remonttia nyt tutkimatta tehdä ja aiemmin ovat myös soittaneet kyllä jos remontit yli 500e menee?
Asiaa toki lieventää se, että ilmapussit on tyyppivika (tosin eivät mene tuolleen kerralla "pam" vaan yleensä kait ne vähän alkaa vuotamaan aluksi ja ei molemmat kerrallaan). ..Että kyllä ne jossain välissä jollain tavalla menee kuitenkin, mutta jos ne menis silleen klassisesti "alkaa vuotamaan mut ajossa pitää ylhäällä", niin olisi mahdollista itsekin korjauttaa..

Eli tässä on kyllä vikaa korjaamon työn vastaanotossa, sekä varmaankin jollain tasolla asiakkaan työn tilauksessa - mutta en kyllä mitään ilmapussien vaihtoa tilannut suorilta, kun en itsekään tiennyt missä vika on.

-
Noh kysyin sitten, että saako edes ne vanhat ilmapussit mukaan kun varmaanhan ne ehjät on kun ette niitä tutkineet, niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa).

Kyllä tässä minusta reklamaation paikka on, mutta millaisilla vaatimuksilla? On kait se kohtuutonta nyt "yrittää saada" ilmaiset ilmajousetkin, kun ne vaihtoivat. Eli viasta 158e on ok, ja sitten turhaan vaihdettu ilmapussit töineen 1037e.. Paljonko tässä nyt on sitten asianmukainen vaatimus meidän puolelta, että ei ole kohtuuton suuntaan eikä toiseen? Ja onko näillä yrittäjä/korjaamoilla vakuutukset/poistomahdollisuudet näistä, että millainen hyvityssumma ja/tai pyyntö on sellainen reilu molemmin puolin? Onhan ne kuitenkin töiitä tehnyt, mutta tarpeettomia ja selkeästi näkee työselostuksestakin, että ei ole tutkittu? Pitääkö asiakkaan muka sellaista osata pyytää erikseen, jos tuo auton korjaamolle kertoen että ei tiedä missä vika tarkalleen on mutta perä on alhaalla?
Editoin edelliseen viestiin jo, mutta jos se tuntuu vääryydeltä, niin ainakin itse kysyisin kuluttajaneuvonnan kantaa asiaan. Siitä on sitten helpompi lähteä eteenpäin tai ei.
Onhan tuossa (ehkä) kyseenalaista ammattitaitoinen ja huolellinen palvelu. Voihan neuvottelemalla saada osista vielä alennusta (sisäänostohinnalla?) ja turhat työt veloituksetta. Olkoot se letkun korjaus sitten mitä oli.

Jos asiakas pyytää puolivahingossa vaihtamaan jotain tai ei "tajua" pyytää vian selvitystä ennen sitä, niin sitä sitten saa mitä tilaa, vaikka ei tiedä mitä tilasi. Paperilla se pitäisi silti olla nykypäivänä, niin että molemmat osapuolet on samaa mieltä siitä mitä huolto tulee sisältämään, ennen huoltoa.
Noh ainakin jatkossa tietää sopia tarkasti kaikesta ja muistaa laittaa vaikka hintakaton huollolle, mitä ei saa ylittää ilman lupaa. Tai sopii hinnan etukäteen, sitä ei voi muuttaa kysymättä.

Noista päätöksistä (ja muista) voi hakea vertaistukea.
 
Jos sulta ei ole kysytty lupaa ilmajousien vaihdolle niin en maksaisi muuta kun vian haun. Ei korjaamo voi omin päin vaihtaa noin kalliita osia.

"
Jos korjausta suoritettaessa ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, korjaamon pitää
saada niihin asiakkaan lupa. Asiakkaalle pitää lupaa tiedusteltaessa ilmoittaa, aiheuttaako lisätöiden
lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle.
Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia
työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden
kanssa. Tällaisten lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa. Työtilaukseen merkittyä
enimmäishintaa korjaamo ei saa lisätöidenkään vuoksi ylittää, ellei se osoita muuta sovitun. "




Terveisin, autokorjaamon työnjohtaja.
Ehkä turha tästä vääntää kauheasti ulkopuolisina, mutta mikäs on sitten työnjohtajan kanta asiaan, jos työmääräyksessä lukee "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" ja työntekijä sanoo, että asiakas hyväksyi sen? Näkemys noin niin kuin tiskin takaa.
Näin voisin kuvitella tässä tapahtuneen.

Nyt vasta huomasin, että tuossa lukee "ei airmatic". Mitä ihmettä? :sidea: Onko mersulla "ei airmatic" ilmajousia?
 
Ehkä turha tästä vääntää kauheasti ulkopuolisina, mutta mikäs on sitten työnjohtajan kanta asiaan, jos työmääräyksessä lukee "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" ja työntekijä sanoo, että asiakas hyväksyi sen?
Näin voisin kuvitella tässä tapahtuneen.

Niin, oliko toi "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" teksti siis työmääräyksessä, ei laskussa?

Työnjohtaja ilmeisesti tehnyt tiskidiagnoosin, että jousipalkeet pitää vaihtaa? AP. mennyt laittamaan allekirjoituksen tälläiseen työtilaukseen?

Meillä on ollut vuoto ilmajousituksessa, ja 3 eri komponenttia vaihdettu / korjattu sen takia. Ei kuullosta kovin uskottavalta. En missää nimessä maksaisi tuota koko laskua.

Ja hieman myös ihmetyttää toi " niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa " -> Pitäähän ne uudet pussit saada sinne samaan väliin. Kuulostaa selitykseltä. Ei nopeuta työtä yhtään rikkoa ne vanhat palkeet.

Meilläkin on joskus duunissa käynyt niin, että asentaja on ominpäin mennyt korjaamaan asiakkaan auton ilman lupaa. Ja on käynytkin niin, että asiakkaalla ei ole ollut rahaa korjaukseen tai olisi itse halunnut vaihtaa viallisen osan. Jossei ole lupaa korjata autoa, niin ei siitä ole mitään voitu veloittakkaan. Mennyt nämä korjaukset sitten susitililtä kokonaisuudessaan.
 
Niin, oliko toi "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" teksti siis työmääräyksessä, ei laskussa?
Niinhän tuo kysyjä itse kirjoittaa viestissään mihin vastasit.

Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic"
 
itä ihmettä? :sidea: Onko mersulla "ei airmatic" ilmajousia?

Pelkkä perän tasonsäätö ilmapalkein ei kulje tietääkseni airmatic nimellä.
Edit: olis pitänyt hakata f5



Edit:2

Niinhän tuo kysyjä itse kirjoittaa viestissään mihin vastasit.

Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic"

Ei kai tässä sitten mitään epäselvää ole jos kerran työkkärissä on näin lukenut ja asiakas siitä huolimatta jättänyt auton hoitoon?
 
Niin, oliko toi "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" teksti siis työmääräyksessä, ei laskussa?

Työnjohtaja ilmeisesti tehnyt tiskidiagnoosin, että jousipalkeet pitää vaihtaa? AP. mennyt laittamaan allekirjoituksen tälläiseen työtilaukseen?

Meillä on ollut vuoto ilmajousituksessa, ja 3 eri komponenttia vaihdettu / korjattu sen takia. Ei kuullosta kovin uskottavalta. En missää nimessä maksaisi tuota koko laskua.

Ja hieman myös ihmetyttää toi " niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa " -> Pitäähän ne uudet pussit saada sinne samaan väliin. Kuulostaa selitykseltä. Ei nopeuta työtä yhtään rikkoa ne vanhat palkeet.

Meilläkin on joskus duunissa käynyt niin, että asentaja on ominpäin mennyt korjaamaan asiakkaan auton ilman lupaa. Ja on käynytkin niin, että asiakkaalla ei ole ollut rahaa korjaukseen tai olisi itse halunnut vaihtaa viallisen osan. Jossei ole lupaa korjata autoa, niin ei siitä ole mitään voitu veloittakkaan. Mennyt nämä korjaukset sitten susitililtä kokonaisuudessaan.

Laskussa lukee.

Siis mikä on työmääräys noin karrikoiden? Olisiko minun pitänyt allekirjoittaa kirjallisesti joku työmääräys/sopimus? Vai siis onko työmääräys joku suullinenkin juttu?
Mikä on työmääräys noin niin kun juridisesti? En tietääkseni ole moista tehnyt. Meillä oli puhe, että torstaina katsovat mitä autosta löytyy vikana ja korjaavat.

Karkeasti näin ulkomuistista puhekielellä jutusteltuna:
Keskustelu: Toin auton korjaukseen
Työn vastaanottaja: Ootas sanos rekkari
*auton tiedot*
Työn vastaanottaja: Mikäs vialla
Minä: 20 min sitten meni perä alas kesken ajon, perä alhaalla. Otan puhelimen ja näytän kuvaa perä alhaalla olevasta mersusta. Joku ilmajousitus juttuhan se varmaan on, ne kait ne yleisiä mutta voi kuulemma olla joku vipujuttukin. Että jos sais korjaukseen.
Työn vastaanottaja: Juu noi on näissä yleisiä, mutta ei ne nykyään niin kalliita. Bemarin X6 oli kuulemma jollakin asiakkaalla 109e kpl.
Minä: Juu en tiedä mikä on, mutta korjatkaa ja millon joudatte korjaamaan?
Työn vastaanottaja: Torstaina voidaan katsoa
Minä: Ok, no oon reissussa niin ihan hyvä.sekin Selvitelkää.
Työn vastaanottaja: Onko oireilluit aiemmin, että onko vuotanut?
Minä: Ei ole oireillut ollenkaan, että suoraan ajosta meni pohjiin. Ei ole vuotanut.
Työn vastaanottaja: Juu saattapa ne samaankin aikaan mennä mahdollisesti mutta torstaina katsellaan.

Mitään lappua tms. en nähnyt missään välissä saati saanut itselleni (olisiko pitänyt?).
Ajattelin että peruskeissi, ne selvittelee vian ja korjaa sitten. Noh mielestäni ovat nyt korjanneet ensin ja selvitelleet sitten, että oho eipäs ollutkaan ilmapussit vaan painelinja.

Juu ei kyllä itseltäkään mikään "priima sisääntuonti", jatkossa tarkemmin...
Mutta kaikki edelliset korjaukset mitä tässä nyt on ollutkin, niin kaikissa laskuissa on ollut vianetsintä ykkösenä. Viimeksikin kun Mersun laturin hihna meni, niin soittivat että hihna menny että vaihdetaanko?
Oletin ehdottomasti, että soittavat kaikenlaisista isommista vioista, jos löytyy. Tuntuu jotenkin oudolta että päätetään tehdä tonnin remontti asiakkaalta kysymättä, en ainakaan itse kokenut tilaavani mitään muuta työtä kun vian etsinnnän ja korjauksen..

EDIT: Muistaakseni Airmatic tarkoittaa, että kaikilla neljällä pyörällä on ilmajouset. Perussetti taitaa olla, että vaan takana on ja edessä raudat.

Oppirahoja tässä on toki osa, mutta kyllä minä silti olisin mieluummin tuon 158e maksanut ja sitten kun ne ilmapussit oikeasti menisi, niin olisin korjauttanut tutulla ja halvemmilla pusseillakin.. Yleensä nimittäin ilmajousitus vaikka menee, niin autolla voi ajaa ainakin vähäsen, kun antaa pumpata täyteen.. Nyt meni kerrasta tonttiin ja siksi suoraan korjaamolle 20min vian ilmenemisestä, eli luulisi työn vastaanottajakin ymmärtävän, että en ole voinut mitenkään 20min sisällä selvitellä vikaa koska tulen suoraan tien päältä korjaamolle.
 

Liitteet

  • kuva poista io tech.jpg
    kuva poista io tech.jpg
    170,2 KB · Luettu: 180
Laskussa lukee.

Siis mikä on työmääräys noin karrikoiden? Olisiko minun pitänyt allekirjoittaa kirjallisesti joku työmääräys/sopimus? Vai siis onko työmääräys joku suullinenkin juttu?
Mikä on työmääräys noin niin kun juridisesti? En tietääkseni ole moista tehnyt.

Työmääräys on se paperi, mihin on merkattu sovitut työt ja lopuksi työn tilaajan allekirjoitus.

Näyttäisin siltä, että takapalkeet vaihdettu ensiksi ja sitten lähdetty vasta etsimään vikaa, kun auto ei tullutkaan kuntoon.

Minä ehdottomasti kysyisin korjaamolta, että miksi molemmat takapalkeet on vaihdettu, jos vika ei ollut niissä. Kolmea eri vuotokohtaa ei varmasti autossa ollut. Takapalkeet pystyy paineistamaan ja sillä selviää vuotaako palkeet. Jos palkeissa pysyy paineet, on vika todennäköisesti paineputkissa, tai mahdollisesti venttiiliyksikössä.
 
Itse en ainakaan maksaisi mistään ilmapussien vaihdosta kun en ole semmosta vaatinutkaan. Kyllä noista täytyy korjaamon varmistua asiaakkaalta onko lupa johonkin vai ei.
 
Ketjun kysymykseen on helppo vastata: EI MITÄÄN JÄRKEÄ

Ostin tasan neljä vuotta sitten Saab 9-5 Aero Sedan -00 AT aj. 245tkm, taisin kärsiä siitä yli 3000€ mutta kunto oli häikäisevän siisti ja huoltohistoria kattava.

Seuraavana päivänä jäi kaupan pihaan, kampiakselin asentotunnistin n. 100€ vaihdon kanssa.
Pari viikkoa siitä meni bensapumppu, Walbron pumppu modattuna alkuperäiseen ämpäriin n. 150€
No, kesäkuumalla kone alkoi pitämään pientä kolinaa, kampiakselin laakeri(t) paskana. Koneremppa 2500€

Sitten taisikin mennä suht mukavasti tovi kunnes mätäongelma alkoi paljastumaan, varapyöräkotelo, kaaret ja pohja aivan valmista kamaa.
Todella hyvin ja perusteellisesti tehty peltiremppa 3000€

Tämän päälle sitten sytkäkasettia, bypass-venttiiliä, kulutusosia, varmaan tonnilla karkeasti. Pakoputki kokonaisena 500€. Viime leimalle tehtiin takajarrut kokonaan plus muita huoltotoimenpiteitä ja lasku oli päälle tontun.

Nyt mittarissa 340tkm ja kaikki pelaa toistaiseksi, sitähän ei tiedä kuinka kauan. Mutta kyyti on hienoa ja potkua riittää, tällä sitä käytettyä rahaa täytyy yrittää itselle selittää.

Sen verran tuohon olen upottanut että ajan rakkineen niin loppuun kuin vaan ikinä mahdollista, tai ukossa henki pihisee.

E I M I T Ä Ä N J Ä R K E Ä
 
Viimeksi muokattu:
No onpas AP:llä mennyt rahaa, vaikka itse tehnyt.

Itsellä on 16 vuotta vanha GM-Saab. 6 vuoden ja 120 000 km aikana aikana korjauksiin on mennyt noin 1000 e itse tehtynä. Tosin uudet kesä- ja talvirenkaat on tullut hankittua, mihin mennyt toiset 1000 e. Suurin korjaus on ollut uudet jarrulevyt, -satulat ja -palat taka-akselille. Siinä osat maksoivat kai jotain 200 e yhteensä (tarvikesatulat, mutta muut laatuosia).
 
No onpas AP:llä mennyt rahaa, vaikka itse tehnyt.

Itsellä on 16 vuotta vanha GM-Saab. 6 vuoden ja 120 000 km aikana aikana korjauksiin on mennyt noin 1000 e itse tehtynä. Tosin uudet kesä- ja talvirenkaat on tullut hankittua, mihin mennyt toiset 1000 e. Suurin korjaus on ollut uudet jarrulevyt, -satulat ja -palat taka-akselille. Siinä osat maksoivat kai jotain 200 e yhteensä (tarvikesatulat, mutta muut laatuosia).

Itse en ole tehnyt juuri mitään, rivitaloasujana ei pihalla ilmanputsarinvaihtoa kummempaa huvita tehdä. No sen bensapumpumpun vahdoin.

Olisi tuoltakin mottirempalta välttynyt (eli auton ostolta) jos olisi tarkemmin lukenut auton historiaa mutta tyhmästä päästä kärsii lompakko.
 
Eipä ne Saabit aivan ongelmattomia ole, ja saabismi on kuulemma sairaus. ;)

Mutta paljon on rahaa uponnut, paljon enemmän kuin auton arvo.
 
Autoista mitään tietämätön täällä.
Ostin 1.5v sitten Volvo s40 vm 2002 jolla ajettu 125tkm.
Ajeltu tähän mennessä ilman mitään huolia mutta nyt tuli katsastusmieheltä pitkä vikalista ja korjaamon hinta-arvio huollolle noin 1500€
Se on saman verran kuin mitä autosta maksoin.

Nettiautoa kun olen katsellut niin saman ikäisillä volvoilla ajettu reilusti yli 400tkm joten oletettavasti tällä voisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä jos huoltaisi.

Onko järkeä lähteä huoltamaan, vai pistänkö halvalla myyntiin ja ostan uuden ruoskan vuoden leimalla?
Ajoa tulee itsellä alle 5tkm vuodessa joten uuden auton ostaminen ei tule kysymykseen, kunhan pääsisi kaupassa käymään ja lyhyt työmatka paskoilla keleillä.
 
Autoista mitään tietämätön täällä.
Ostin 1.5v sitten Volvo s40 vm 2002 jolla ajettu 125tkm.
Ajeltu tähän mennessä ilman mitään huolia mutta nyt tuli katsastusmieheltä pitkä vikalista ja korjaamon hinta-arvio huollolle noin 1500€
Se on saman verran kuin mitä autosta maksoin.

Nettiautoa kun olen katsellut niin saman ikäisillä volvoilla ajettu reilusti yli 400tkm joten oletettavasti tällä voisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä jos huoltaisi.

Onko järkeä lähteä huoltamaan, vai pistänkö halvalla myyntiin ja ostan uuden ruoskan vuoden leimalla?
Ajoa tulee itsellä alle 5tkm vuodessa joten uuden auton ostaminen ei tule kysymykseen, kunhan pääsisi kaupassa käymään ja lyhyt työmatka paskoilla keleillä.
No mitä kaikkea sille pitäisi tehdä ja onko mitään mahdollista korjata itse?
 
No mitä kaikkea sille pitäisi tehdä ja onko mitään mahdollista korjata itse?
-Kaikki jarrupalat + levyt
-Parit nivelen suojakumit tjs
-Pakoputkessa jossain kohtaa reikä + kiinnike hajonnut
-Bensamittarin anturi (ei pakollinen, tankki näyttää tyhjää aina)
Saattoi olla jotain muuta vielä, en tähän hätään muista. Tuo 1500€ arvio tuli merkkihuollolta joten voisin kyllä käydä kysymässä joltain pikkupajalta vielä.

Jarrupalat + levyt saattaisi olla sellainen homma mihin itse ehkä pystyisi.
 
-Kaikki jarrupalat + levyt
-Parit nivelen suojakumit tjs
-Pakoputkessa jossain kohtaa reikä + kiinnike hajonnut
-Bensamittarin anturi (ei pakollinen, tankki näyttää tyhjää aina)
Saattoi olla jotain muuta vielä, en tähän hätään muista. Tuo 1500€ arvio tuli merkkihuollolta joten voisin kyllä käydä kysymässä joltain pikkupajalta vielä.

Jarrupalat + levyt saattaisi olla sellainen homma mihin itse ehkä pystyisi.
Kannattaa kysellä myös pikkupajoilta. Ei nuo korjauskohteet mielestäni kovin pahoilta vaikuta, jos ei ole ruosteongelmia ja auto muuten toimii.

Tuossa hintaluokassa on jossain määrin tuurista kiinni minkälaisen ruostepommin tai romun saa tilalle.

Jarrupalat ja -levyt esim. autodoc.fistä tai paikallisesta motonetista ja vaihto itse, jos jakoavain pysyy kädessä. Ei pitäisi olla kovin paha homma, jos löytyy työkalut ja pultit eivät ole aivan jumissa. Pakoputkeen saisi varmaan jonkin tilapäiskorjauksen, en ole varma miten tarkkaa se on leimalla. Suojakumit voi sitten olla hankalampi homma.
 
Jos itse tekee jarrut ja samalla vaihtaa kumit, unohtaa tuon mittarin ja käy putkipajalla korjauttamassa putken, niin eiköhän tuosta jollain 300e selviäisi.
Ottaa vielä jotain halvempaa merkkiä, niin saattaa saada alle satkun osat.

Edit, näyttää saavan pakoputkiakin aika halvalla, 80€ keski ja takaosa. Toki nämä oli vaan johonkin 1.8, ettei kannata noita osanumeroita käyttää.
Elikkä alle 200€ saa itsetehtynä.

1651148562911.png
 
Viimeksi muokattu:
itsellä meni 6 vuodessa 2004 fiat puntoon 140€ /vuosi ~
2016 sain auton, 2022 alkuvuonna näytti kansipahvi sen verta kurjalta että otin pois liikennekäytöstä, kilsoja tuli vajaasta 120k -> 192k tms.

nokian kesärenkaat 318e asennettuna
good year nastat 295e asennettuna
(ei varsinaisia "huoltoja")

15€ eteen ajovalopolttimot + taakse parit vilkut, asentaa itse eteen noin 2 minuutissa
178€ jarruremppa eteen töineen (levyt + palat)
130€ vasen etujousi ja työt
130€ oikea etujousi ja työt
55€ öljynvaihto 30k välein, eli 3x
59€ pakoputki/takapönttö) (keskeltä poikki itse parkkipaikalla)
70€ kuskin ovenkahva x 7-8 (hajosi aina talvella, motonetistä sain takuuseen 3-4x ja sen jälkeen ebaystä tilattuja pari kolme)
9,9€ etuvalojen kiillotussarja
60€ akku
=
pyöreästi 820€ eli noin 140€ vuoteen, taisin parit pyyhkimet vaihtaa myös eli 140-150€ kuuden vuoden keskiarvona jos ei renkaita lasketa.

(mitään vuosihuoltoja tms. tuolle ei tehty, tarkoitus oli alunperin pitää sitä 1-2 vuotta tai kunnes hajoaa, no hajoaminen kesti yllättävän kauan ja aina olin varma ennen katsastusta, ettei mene läpi, joten en tuhlannut huoltoihin. eli samat tulpat ja nesteet + ilmansuodatin oli varmaankin mitä tehtaalta lähtiessä, poislukien ilmasuodatin joka oli vissiin 110k kohdalla vaihdettu)

Auto toimi ihan hyvin, vaikka kamalahan tuo on muutoin maantiellä eikä ilmastointia sun muita hienouksia ollut.

Kertaakaan ei jättänyt tielle, alkoi vaan käryämään motti ja vaikutti siltä että on öljyt ja nesteet sekaisin niin jätin pihaan.

Seuraavaa autoa on kyllä tarkoitus huoltaa normaalisti, hirvittää vaan tarinat joissa ihmiset tunkee tonneja vuoteen huoltoihin :D

Mutta japski on kiikarissa joten ei pitäisi kohtuuttomasti paisua huoltojen vuosikulut vaikka oikean ohjelman mukaan tekeekin.
 
Jos itse tekee jarrut ja samalla vaihtaa kumit, unohtaa tuon mittarin ja käy putkipajalla korjauttamassa putken, niin eiköhän tuosta jollain 300e selviäisi.
Ottaa vielä jotain halvempaa merkkiä, niin saattaa saada alle satkun osat.

Edit, näyttää saavan pakoputkiakin aika halvalla, 80€ keski ja takaosa. Toki nämä oli vaan johonkin 1.8, ettei kannata noita osanumeroita käyttää.
Elikkä alle 200€ saa itsetehtynä.

1651148562911.png
Aika edullista, olikohan siinä sitten muutakin korjattavaa vai onko korjaamon 1500€ hinta-arviossa noin paljon ilmaa. :hmm:

edit: niin se polttoaine-anturi unohtui, mutta silti...
 
Aika edullista, olikohan siinä sitten muutakin korjattavaa vai onko korjaamon 1500€ hinta-arviossa noin paljon ilmaa. :hmm:

edit: niin se polttoaine-anturi unohtui, mutta silti...
Marmoritiskit pitää kiertää kaukaa. Siinä on tonni ylimääräistä tuossa hinta-arviossa.
 
Eipä ne Saabit aivan ongelmattomia ole, ja saabismi on kuulemma sairaus. ;)

Mutta paljon on rahaa uponnut, paljon enemmän kuin auton arvo.
Puhutaan 22v vanhasta autosta millä ajettu yli 300tkm, mitä voit olettaa?
 
Aika edullista, olikohan siinä sitten muutakin korjattavaa vai onko korjaamon 1500€ hinta-arviossa noin paljon ilmaa. :hmm:

edit: niin se polttoaine-anturi unohtui, mutta silti...
Mä tein edelliseen autoon jarrurempan itse, missä vaihtui kaikki palat, satulat, levyt, letkut, kasijarruvaijerit, nesteet, kaikki uutta ja osat maksoi 350€ ja 4h omaa aikaa kun rauhassa teki.

Samaan autoon tehtiin kytkinremontti missä vaihtui, kytkin, vauhtipyörä, pääsylinteri, työsylinteri, painelaakeri 1500€ liikkeessä. Toki olin hommannut kaikki osat itse ulkomailta kun suomessa pelkkä kaksoismassa vauhtipyörä oli tonnin...
 
20 vuotta vanhaa ruoskaa ei missään nimessä kannata viedä merkkihuoltoon jos ei ole ihan pakko. Jollain pikkupajalla homma voi hoitua puolet halvemmalla, ellei enemmänkin.
No se nyt on sanomattakin selvää. :)

Puhutaan 22v vanhasta autosta millä ajettu yli 300tkm, mitä voit olettaa?
Voi olettaa ongelmia? :hmm: Minähän sanoin, ettei ne ole ongelmattomia...
 
Vanhan auton jarruremontissa on tärkeää huomioda myös jarrusatuloiden ja satulakannakkeiden liukupintojen sekä liukutappien kunto. Satulan mäntä on saattanut ruostua ja alkaa takerrella, kun se joudutaan painamaan pohjaan. Samoin liukutapit usein ruosteessa ja jumissa. Remontin yhteydessä olisi syytä varautua parilla litralla jarrunestettä, ostaa uudet männät sekä tiivisteet, sekä uudet liukutapit ja suojakumit. Nyrkkipajalla tämä ei välttämättä nosta edes kauheasti hintaa.
 
-Kaikki jarrupalat + levyt
-Parit nivelen suojakumit tjs
-Pakoputkessa jossain kohtaa reikä + kiinnike hajonnut
-Bensamittarin anturi (ei pakollinen, tankki näyttää tyhjää aina)
Saattoi olla jotain muuta vielä, en tähän hätään muista. Tuo 1500€ arvio tuli merkkihuollolta joten voisin kyllä käydä kysymässä joltain pikkupajalta vielä.

Jarrupalat + levyt saattaisi olla sellainen homma mihin itse ehkä pystyisi.
Minulla oli joskus saman ikäinen volvo, jossa bensamittari näytti myös tyhjää. Ongelmaksi paljastui anturin piuhan kolvaus/tms oli irronnut liittimestä tankissa ja meniköhän korjaukseen 1h kun takapenkki pois, pumppu pois ja piuhan korjaus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom