Nykyautojen turvallisuudessa merkittävimmät tekijät ovat käsittäkseni paremmat materiaalit ja tarkempi lujuuslaskenta (myös deformaatiossa), mikäli puhutaan nimenomaan korin passiivisesta turvallisuudesta.
Aiemmin (ennen 90-lukua, "tankki"-Volvojen ja -Saabien aikana) koko auto tehtiin ~samasta röpöpellistä, kun nykypäivänä osataan sijoittaa eri lujuuden omaavia teräksiä oikeisiin paikkoihin. Juuri tämän vuoksi nuo aikanaan turvalliset autot ovat nykyautoihin verrattuna varsin heikkoja.
Moderneilla ultralujilla teräksillä pystytään tekemään rakenteita, jotka imevät uskomattoman määrän energiaa muodonmuutoksiinsa. Esimerkiksi TWIP-teräksillä voidaan saavuttaa yli 600 MPa myötölujuus lähes 100% murtovenymällä, vrt. tavallisen rakenneteräksen 300-400 Mpa/40 % lukemiin. Tämä siis käytännössä tarkoittaa sitä, että TWIP-terästä voi kuormittaa kaksinkertaisella voimalla ja se silti kykenee venymään yli kaksinkertaisen matkan ennen murtumistaan tavalliseen teräkseen verrattuna.
Samalla tavalla uudemman auton näennäisesti sirompi sivupalkki, kynnyskotelo tai A-pilari voi olla martensiittistä ultralujaa tavaraa, joka on jopa yli viisi kertaa lujempaa kuin tavallinen teräs (myötöraja > 1500 MPa). Tällöin puolet kevyemmällä geometrialla päästään silti yli kaksinkertaiseen suorituskykyyn.
Hyvä esimerkki tästä on Fifth Gearin tekemä Renault Moduksen ja Volvo 940:n kolaritesti.
Ottaen huomioon, että Moduskin on nyt jo 15-vuotias automalli, joka on perustunut sen aikaiseen Clioon ja on yli metrin Volvoa lyhyempi, en todellakaan haluaisi olla moderniin isoon autoon törmätessä tuollaisen "tankin" kyydissä
.
Edit: Triidin aiheeseen liittyen itse ajelen tonnin pommeilla, joihin teen kaikki huollot itse. Kyllähän osiin palaa aina vähintään satasia vuodessa, joskus auton arvon verran, jos sattuu esim. tuulilasin vaihtoa ja renkaiden ostoa samalle vuodelle
.
Samalla tavalla ne osat kuluvat kilometrien mukana kaikissa autoissa, joten en koskaan ole ymmärtänyt logiikkaa ostaa tonnin auto, josta ei jaksa korjata satasen vikaa "kun oli niin halpa auto". Ihan kuin siinä seuraavassa tonnin ruoskassa ei olisi ihan samoja vikoja
. Hetken omistamisen jälkeen tonnin autostakin on kuitenkin kerennyt jo akuutit vikapaikat korjailemaan ja tiedät varmaksi, että ainakaan vaihtamasi osat eivät vaadi remonttia välittömästi
.