Ei sovittu mitään työmääräyksestä, ainakaan siten että asiakas sen olisi ymmärtänyt. Sanoin muistaakseni karkeasti, että 20min sitten meni suoraan ajosta, ja mainitsin että ei ole oireillut aikaisemmin. Että en tiedä mikä on, mutta yleisiähän nämä ilmapussiviat tms. on tämän ikäisissä.
Työmääräyksessä lukee kyllä "taka ilma jouset vaihto, ei airmatic" mutta ei tuollaisesta ollut puhetta, kun ei ollut edes tiedossa mikä vika on, miten sen voisin tietääkkään jos sanon että 20min sitten meni ja että tulin suoraan korjaamolle.
Työkuvauksen perusteella tuossa olisi saattanut olla vaikka kompuravika, ja nämä olisivat vaihtaneet vaan ilmapussit suorilta tutkimatta sen tarkemmin.
Miten tarkkaan maallikon työtilaus pitää osata tehdä? Että etsikää vika ja korjatkaa sanoen vai mikä? Nyt olen korkeintaan arvaillut, enhän ollut itse kerennyt edes katsoa.
Inhimillistä vikaahan tässä on kaikissa, ennen kaikkea työn vastaanottajassa ja toki asiakkaassakin, kun ei ole osannut sanoa että etsikää vika ja korjatkaa.. Nyt olen sanonut lähinnä, että en tiedä missä vika on mutta yleisiähän nämä ilmajousitusongelmat tämän ikäisissä on.
Ilmajousitustöiden hinta oli 804e osat ja 237e työt.
Varsinainen vian etsintä (siis tuon ilmajousitusvaihtorulianssin jälkeen tehty) ja 40cm linjaston korjaus on maksanut 158e.
Ts. remontti maksoi aikasta reippaasti enemmän, "kuin olisi tutkimalla" maksanut.
.
Lähinnä periaatteessa mielellään maksan työstä ja korjauksesta, mutta en kyllä mielellään maksa siitä että jätettiin tutkimatta ja vaihdettiin korjaamon sanojen mukaa ts. "Kysyttiin, että eikö ne tutkinut mistä se vika johtuu, nii sano vaan että on niin tyypillinen vika nuissa että ilmapussit menee ". On joo tyypillinen vika, mutta eikai tollasta tonnin remonttia nyt tutkimatta tehdä ja aiemmin ovat myös soittaneet kyllä jos remontit yli 500e menee?
Asiaa toki lieventää se, että ilmapussit on tyyppivika (tosin eivät mene tuolleen kerralla "pam" vaan yleensä kait ne vähän alkaa vuotamaan aluksi ja ei molemmat kerrallaan). ..Että kyllä ne jossain välissä jollain tavalla menee kuitenkin, mutta jos ne menis silleen klassisesti "alkaa vuotamaan mut ajossa pitää ylhäällä", niin olisi mahdollista itsekin korjauttaa..
Eli tässä on kyllä vikaa korjaamon työn vastaanotossa, sekä varmaankin jollain tasolla asiakkaan työn tilauksessa - mutta en kyllä mitään ilmapussien vaihtoa tilannut suorilta, kun en itsekään tiennyt missä vika on.
-
Noh kysyin sitten, että saako edes ne vanhat ilmapussit mukaan kun varmaanhan ne ehjät on kun ette niitä tutkineet, niin olivat rikkoneet irrottaessaan (kuulemma nopeampi pussit vaihtaa).
Kyllä tässä minusta reklamaation paikka on, mutta millaisilla vaatimuksilla? On kait se kohtuutonta nyt "yrittää saada" ilmaiset ilmajousetkin, kun ne vaihtoivat. Eli viasta 158e on ok, ja sitten turhaan vaihdettu ilmapussit töineen 1037e.. Paljonko tässä nyt on sitten asianmukainen vaatimus meidän puolelta, että ei ole kohtuuton suuntaan eikä toiseen? Ja onko näillä yrittäjä/korjaamoilla vakuutukset/poistomahdollisuudet näistä, että millainen hyvityssumma ja/tai pyyntö on sellainen reilu molemmin puolin? Onhan ne kuitenkin töiitä tehnyt, mutta tarpeettomia ja selkeästi näkee työselostuksestakin, että ei ole tutkittu? Pitääkö asiakkaan muka sellaista osata pyytää erikseen, jos tuo auton korjaamolle kertoen että ei tiedä missä vika tarkalleen on mutta perä on alhaalla? On tossa kuitenkin 840e extraa vs. että vika tutkittu ja ongelmat ratkottu... Toki ilmajouset on uudet, että että - mikä olis reilu summa puolin ja toisin? Onko kohtuullistaminen 500-600e tienoille ok vaatimus, ei ilkeä kuitenkaan nolliin vaatiia ?