Onko tässä jatkuvassa auton korjauksessa järkeä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Murheena Passat vm. 2009, joka muuten ihan soiva peli, mutta "VAG kukkaa" puskee ympäri autoa. Onkohan tuollaista järkeä fiksauttaa jossain nyrkkipajassa vai kannattaako olla välittämättä ja ajaa "loppuun"? Muuten ihan siistissä kunnossa, ajettu 250 tkm, 1.8 TSI R-line.

Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
 
Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
Mersua maalaillu euron hiekkapaperilla ja kahdella kuuden euron maalilla. Eikä työn jälkeä edes erota orkkispinnasta. Pohjalle sinkkimaalia ja päälle oikea sävy. Ei ole ruostunut enää samasta kohtaa vuosikausiin - vaikka ainahan vanhat saksalaiset jostain kukkii.
 
Tähän maalaamisasiaan yleisesti: maalautin b7 passatista repsikan takaoven, kun alkoi kahvasta kukkia. Homma hoidettiin heti kun havaitsin alkavaa ruostetta, joten asian kanssa ei aikailtu. Ovi hiottiin pellille asti ja vaikutti hyvältä. Harmillisesti nyt pari vuotta jälkeenpäin huomasin tässä pari viikkoa sitten autoa pestessä, että se perkeleen kahva ruostuu taas samasta paikasta. Oven kunnostus ja maalaus maksoi 2022 n. 800e. Nyt sitten pitäisi varmaan maalata taas. Lisäksi toinen etuovi pitäisi maalata. Veikkaan, että menee n. 1500e ainakin maalauksiin.

Toisin sanoen, korityöt ovat varmaan kalleimmasta päästä auton kunnossapitämisessä ja huolellisestikaan tehty työ ei näytä takaavan, etteikö sama ongelma ala uudelleen kummittelemaan. Koko auton maalaaminen, varsinkin jos siihen liittyy ruostekorjauksia maksanee melko varmasti +5te, enkä yllättyisi hirveästi vaikka olisi lähempänä kymppiä. En varmaan itse käyttöautoon moiseen ryhtyisi.

Yhtä kaikki, tarkoitus olisi ostaa vielä ruosteettomia vuosia passatille, joten jos jollakin on heittää suositusta Jyväskylän alueen hyväksi havaituista maalareista, jotka suostuvat tekemään myös ruostekorjauksia, niin saa ehdottaa. Kaveri jonne vein auton pari vuotta sitten lienee lopettanut bisnekset, kun ei saa enää kiinni.
Korjaa ruosteen syy, loppuu se maalausrumpa
 
Oma B7 Passat ruostui myös joka nurkasta. Aina kun korjasi yhden paikan, löytyi kaksi ruostepaikkaa lisää. Ostaessa ei näkynyt kuplia ja pesin autoa säännöllisesti sekä vahasin kahdesti vuodessa, eli ei ollut ainakaan omasta ylläpidosta kiinni. Ammattilaisella korjaus olisi maksanut jatkuvasti maltaita. Omat korjaukset eivät olleet kovin kauniita, mutta kuitenkin parempia kuin ruskea ruoste tai kuplat.

Nykyisessä -18 Octaviassa takapuskuri hankaa tyypilliseen tapaan toisen puolen lokarista maalia pois. Onneksi vielä ei ollut ruostetta, vaan harmaata peltiä näkyvissä. Tuonkin hioin, käsittelin kaiken varalta ruosteenpoistajalla, vedin pohjamaalit ja sitten 3 kerrosta paikkamaalia siveltimellä. Nyt siinä on muhkurainen kerros paikkamaalia ja katsotaan, saanko kuivumisen jälkeen hiottua ja myllytettyä tasaiseksi. Spray voisi olla helpompi näissä, kun pienellä siveltimellä on todella vaikea saada tasaista pintaa.
 
Autoa en ole nyt vaihtamassa ja muita konsteja ei taida olla, etteikö ruostetta voisi tulla, ellei sitten säilytä ajamatta tallissa.
Jos sama kohta ruostuu (etenkin kun kyse kahvasta tms.) niin aika varmasti jonnekkin jää kosteutta/vettä.
 
Ihan mukavasti toiminut 2000-luvun vaihteen bemari kauppakassina. Luultavasti tässä riittää vähän enemmän näperreltävää kuin keskiverto autossa, mutta se on pieni hinta siitä että saa hyvän harrasteauton ja käyttiksen samasssa paketissa. Tekniikan osalta tuttua bemaria: imuvuotoja, öljyvuotoja jne.

Oisinkohan keskimäärin 300€:llä huoltanut vuodessa nyt kun osat hajoilee vanhuuttaan. Yleensä joko keväällä tai syksyllä pieni kunnostus jolloin fiksailen sen verran mitä jaksaa ja mietin valmiiksi seuraavan huoltokohteen. Tärkeisiin paikkoihin alkuperäisosaa ja muualle OE:tä.
 
Tonni vuodessa paljon? Jos olisin ostamassa tuollaista karvan alle 100tkm ajettua, niin seuraavan 5v/75 tkm aikana eteen tulisi todennäköisesti ainakin:

-Rengassarjan uusinta 500€ x 2 (jos kesärenkaatkin 13-vuotiaat, kuten ne kitkat)
-Uudet levyt ja palat akselille 500€ x 2 (automaattivaihteiset tykkää kuluttaa jarruja)

Tuohon menee jo pelkästään kaksi tonnia, jää kolme tonnia. Hypoteettisesti rahaa voisi kuluttaa lisäksi jumittaviin jarrusatuloihin, pyöränlaakereihin, alapalloniveliin, raidentangonpäihin, vuotaviin iskareihin, outoon käynti-/sytytyshäiriöön, käsijarrukaapeleihin, vikaantuvaan lambda-anturiin/termostaattiin/puhallinmoottoriin, ruostevikoihin ja niin edelleen. Tai sitten isompi paukku moottorissa tai vaihdelaatikossa, niin menee kerralla ne kolme tonnia...
500 euron syytäminen jonnekin autokorjaamolle sen takia, että saa uudet palat ja levyt autoon on kyllä ihan täyttä hulluutta. Samoiten tuosta sun excelistä se melkein 700 euron "takajarrujen fiksailu" on kyllä aika hapokkaan hintaista touhua. Jo tuommoisia asioita vähän järkeistämällä saa siitä auton pidosta huomattavasti helpompaa.
Ja joo, kaikilla ei ole omia tiloja, ymmärrystä miten se lenkkiavain toimii tai kavereita/sukulaisia kuka voisi hommassa auttaa, mutta aika ison osan korjauksista pystyy tekemään itse ihan perus Bilteman työkalusarjalla ja Youtubesta videoita katsomalla.

Ja ihan yhtä hypoteettisesti kun sinä sanot että sitä rahaa menee se tonni vuodessa auton ylläpitoon, minä sanon että sitä ei mene lähellekään sitä määrää. Ja kumpikin on oman väitteensä kanssa ihan yhtä oikeassa ja väärässä. Itse olen oman Peugeotin (vm 1998 ja ajettu 346tkm) kanssa päässyt reilusti alle 500 euron kuluilla vuodessa parin vuoden ajan ja tähän sisältyy kuitenkin jakohihnan vaihto liikkeessä.
 
500 euron syytäminen jonnekin autokorjaamolle sen takia, että saa uudet palat ja levyt autoon on kyllä ihan täyttä hulluutta. Samoiten tuosta sun excelistä se melkein 700 euron "takajarrujen fiksailu" on kyllä aika hapokkaan hintaista touhua. Jo tuommoisia asioita vähän järkeistämällä saa siitä auton pidosta huomattavasti helpompaa.
Ja joo, kaikilla ei ole omia tiloja, ymmärrystä miten se lenkkiavain toimii tai kavereita/sukulaisia kuka voisi hommassa auttaa, mutta aika ison osan korjauksista pystyy tekemään itse ihan perus Bilteman työkalusarjalla ja Youtubesta videoita katsomalla.

Ja ihan yhtä hypoteettisesti kun sinä sanot että sitä rahaa menee se tonni vuodessa auton ylläpitoon, minä sanon että sitä ei mene lähellekään sitä määrää. Ja kumpikin on oman väitteensä kanssa ihan yhtä oikeassa ja väärässä. Itse olen oman Peugeotin (vm 1998 ja ajettu 346tkm) kanssa päässyt reilusti alle 500 euron kuluilla vuodessa parin vuoden ajan ja tähän sisältyy kuitenkin jakohihnan vaihto liikkeessä.

Näissä harrastajien keskusteluissa mennään aina siihen, että autot korjataan itse puhdetöinä ilmaiseksi, vaikka keskivertoautoilija ei sitä kuitenkaan tee. Tai sitten naapurinisäntä asentaa Ebaystä tilatut osat kossupulloa vastaan. Ja jos moista toimeliaisuutta riittää, niin silloin kannattaisi ajaa just tuollaisella teikäläisen Pösöllä eikä millään kymppitonnin semi-pommi Mazdalla - saa meinaan hankintahintojen erotuksella vinon pinon osaa...

Ketjun aloittajallakin muuten meni tonni vuodessa Relluun, vaikka hänkin teki osan itse. Sekin oli luokkaa 5-10 vuotta sitten, inflaatio on laukannut sittemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 458
Viestejä
4 512 783
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom