Ongelmat GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -näytönohjaimien tilauksissa (ei toimitettu/peruutetut tilaukset, kuluttajasuojalaki)

Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Samalla kun kerta puhutaan ennakkotilauksista. Tässä taas yksi.

Koska hinta tuntuu vievän ihmismieltä enemmän kuin kokemus, niin menin taas Gigantin kanssa. Laitoin sieltä viimekuun lopulla 3070 TUF LHR:n tilaukseen. Piti saapua varastolle 29.11. ja olla lähipostissa 7.12.

Eipä aikataulu pitänyt taaskaan. Nyt kolmas näytönohjain jonka olen tilannut ja jatkuvasti saatavuudet heittävät. Laittavatkohan he ihan noita aikatauluja asiakkaita ärsyttääksensä, kun erittäin huonosti niistä tunnutaan pitävän kiinni. En kyllä nyt jäänyt odottamaan ylimääräisiä. Suoraan lähti reklamaatiokirje ja kun aika on täynnä kateosto käyttöön.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Niin, no miten sen ottaa. Ennakkotilauksia ja "tilauksesta valmistettavia" tuotteita on myyty ajasta ikuisuuten ihan äärettömän paljon, sekä ihan kaikenlaisia tuotteita laidasta laitaan. Välillä toki tämä on aiemminkin tuottanut yksittäistapauksissa ongelmia, mutta ei mitään ihmeellistä. Nyt kun maailmalla on isot poikkeustilat olleet käynnissä lähes kahden vuoden ajan, niin yhtäkkiä vuosikymmeniä täysin tavallisena pidetyt toimintatavat ovatkin joidenkin mielestä täysin vääriä.

Jotenkin ihmisiltä katoaa suhteellisuudentaju, kun unohdetaan mitkä asiat ovat nykytilaan vaikuttaneet ja miten asiat ovat ennen toimineet.
Tiettyyn pisteeseen asti pitää olla ymmärrystä ja suhteellisuudentajua, mutta jos kerätään tuhansia tilauksia tuotteesta minkä saatavuudesta ei ole mitään tietoa, niin onhan se nyt ihan jälleenmyyjien itse keittämä soppa. 15kk jälkeen esim. Proshop ei ole toimittanut ensimmäisen tunnin aikana tehtyjä tilauksia ja samaan aikaan kuitenkin myyneet mahdollisia korvaavia tuotteita ohi jonojen, eli koronaa on turha käyttää tekosyynä.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 337
Tiettyyn pisteeseen asti pitää olla ymmärrystä ja suhteellisuudentajua, mutta jos kerätään tuhansia tilauksia tuotteesta minkä saatavuudesta ei ole mitään tietoa, niin onhan se nyt ihan jälleenmyyjien itse keittämä soppa. 15kk jälkeen esim. Proshop ei ole toimittanut ensimmäisen tunnin aikana tehtyjä tilauksia ja samaan aikaan kuitenkin myyneet mahdollisia korvaavia tuotteita ohi jonojen, eli koronaa on turha käyttää tekosyynä.
Tämä menee taas ohi siitä aiheesta, mistä tuossa viestissäni puhuin. Viestini oli vain vastaus siihen, että onko järkeä myydä tuotteita ennakkoon, kun niitä ei ole vielä omassa varastossa. Totuus on, että yleensä se on ihan järkevää, eikä se tuota mitään ongelmia. Ennakkotilaus voi olla sekä asiakkaan, että jälleenmyyjän kannalta oikein toimiva ja asioita helpottava tapa toimia.

Nyt ei toki ole näin mennyt, mutta ei se tee tuosta toimintatavasta lähtökohtaisesti huonoa tai järjenvastaista.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 337
Mainittiinko jossain kaupassa ennakkotilaus tai tilauksesta valmistettava (tuohan olisi ollutkin reilua)? Meni ainakin itseltäni ohi.
Kun myydään tuotetta, jota ei kaupan tietojen mukaan ole varastossa, niin käytännössä silloin on aina kyse ennakkotilauksesta. Ei sitä tarvitse mitenkään erikseen mainita.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Toinen puoli asiaa on se, että mitä enemmän tappioita tästä taistelusta jälleenmyyjille aiheutuu, sitä suurempi paine jälleenmyyjillä on ottaa isommat katteet jatkossa näiden tappioiden kuittaamiseksi ja varmuuden vuoksi vastaavan riskin ehkäisemiseksi jatkossa. Eli taistelun "saavutus" voi olla kalliimmat näytönohjaimet jatkossa.
Mutta juuri tätä toivon, koska näin sen pitäisi mennä. Jälleenmyyjien pitää hinnoitella tuotteensa niin, että hintoihin on jyvitetty mahdollisimman pitkälti kaikki heidän liiketoimintaansa liittyvät riskit. Yksi tyypillisimmistä riskeistä on tukkuhintojen nousu tilaushetken ja toimitushetken välillä, ja juuri tämä on aiheuttanut kaikkein ilkeimmät tilanteet tässä näytönohjainsaagassa ihan kuluttajan näkökulmasta. Kun kuluttaja tilaa tuotteen jälleenmyyjältä, niin sopimus on sitova hintaa myöten, eikä siitä enää neuvotella ainakaan kuluttajan kannalta negatiiviseen suuntaan. Nyt tietyt jälleenmyyjät myivät tuotteita jopa tuhansia sellaisilla hinnoilla, että kun kriisi kypsyi, niin ei ollut enää halua ja muutamilla jälleenmyyjillä varmaan edes likviditeettimielessä kykyäkään täyttää kaikkia tilauksia.

Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos sopimuksen tekohetkellä eli tilatessa hinta on asetettu sellaiseksi, että asiakas on valmis sen maksamaan ja myyjä sillä valmis myymään. Paljon pahempi on tämä vallitseva tilanne, jossa asiakkaan rahat saattaa olla sidottuna yli vuoden tuotteeseen, jota jälleenmyyjä ei edes yritä toimittaa persnetosta johtuen. Moka on puhtaasti jälleenmyyjien, ja mokista joutuu ja pitää joutua maksamaan. Muutamat jälleenmyyjät koittavat olla maksamatta oma-aloitteisesti, jolloin mielestäni kuluttajan on jopa tietyllä tapaa velvollisuus pakottaa kustannus vaikka sitten kuluttajariitalautakunnan tai tarvittaessa vaikka raastuvan kautta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Tämä menee taas ohi siitä aiheesta, mistä tuossa viestissäni puhuin. Viestini oli vain vastaus siihen, että onko järkeä myydä tuotteita ennakkoon, kun niitä ei ole vielä omassa varastossa. Totuus on, että yleensä se on ihan järkevää, eikä se tuota mitään ongelmia. Ennakkotilaus voi olla sekä asiakkaan, että jälleenmyyjän kannalta oikein toimiva ja asioita helpottava tapa toimia.

Nyt ei toki ole näin mennyt, mutta ei se tee tuosta toimintatavasta lähtökohtaisesti huonoa tai järjenvastaista.
Viestini nimenomaan on täysin aiheessa, miksi jälleenmyyjien ei ole hyvä myydä tuotteita ilman varastoa, varsinkaan jos edes heillä ei ole saatavuudesta mitään tietoa. Toit esiin myös "isot poikkeustilat", mikä ei esim. Prosohopin tapauksessa päde lainkaan. Mikäli olisivat tehneet kaikkensa toimittaakseen tilaukset jonottajille, niin voitaisiin puhua ylitsepääsemättömästä esteestä, mutta kuitenkin ovat myyneet mahdollisia korvaavia tuotteita sisällä olevien tilauksien ohi ja tekevät edelleen.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
1 337
Viestini nimenomaan on täysin aiheessa, miksi jälleenmyyjien ei ole hyvä myydä tuotteita ilman varastoa, varsinkaan jos edes heillä ei ole saatavuudesta mitään tietoa. Toit esiin myös "isot poikkeustilat", mikä ei esim. Prosohopin tapauksessa päde lainkaan. Mikäli olisivat tehneet kaikkensa toimittaakseen tilaukset jonottajille, niin voitaisiin puhua ylitsepääsemättömästä esteestä, mutta kuitenkin ovat myyneet mahdollisia korvaavia tuotteita sisällä olevien tilauksien ohi ja tekevät edelleen.
Suurin osa näistä ongelmatilauksista tehtiin viime vuoden syksyllä, jolloin kenelläkään ei ollut tietoa siitä, että vuosikymmeniä hyvin toiminut toimintatapa ei enää olisikaan toimiva, kun kysyntä räjähtää käsiin ja tuotteilla on isoja tuotanto-ongelmia. Se mitä tuon jälkeen on tapahtunut ei enää liity millään tavalla siihen, mitä olen tässä puhunut. Puhuin ihan yleisellä tasolla ennakkotilaamisesta, enkä siitä miten kaikki on nyt näyttisten kanssa mennyt pieleen.

Ennakkomyynti on edelleen hyvä toimintatapa, mutta toki tästä hässäkästä on jo paljon opittu, niin tuskin samanlaista katastrofia pääsee enää jatkossa syntymään.
 

Max Cherry

Team Retro
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
538
Luulen, että tällä kertaa näistä näytönohjainkaupoista mitä olen sivusta seurannut jää monelle kuluttajalle pysyvä muistijälki mihin kauppaan kannattaa rahansa kantaa. Kauppa joka yrittää edes pitää sopimuksistaan kiinni ja toimittaa vastaavan tai paremman tuotteen kuin tilattu jää pitkässä juoksussa voitolle kun nämä nyt tilauksessa olevat tuotteet korvautuvat aikanaan uusilla näytönohjainmalleilla. Se kuluttaja kun muistaa kenen kanssa tätä kauppaa voi käydä ongelmitta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Suurin osa näistä ongelmatilauksista tehtiin viime vuoden syksyllä, jolloin kenelläkään ei ollut tietoa siitä, että vuosikymmeniä hyvin toiminut toimintatapa ei enää olisikaan toimiva, kun kysyntä räjähtää käsiin ja tuotteilla on isoja tuotanto-ongelmia. Se mitä tuon jälkeen on tapahtunut ei enää liity millään tavalla siihen, mitä olen tässä puhunut. Puhuin ihan yleisellä tasolla ennakkotilaamisesta, enkä siitä miten kaikki on nyt näyttisten kanssa mennyt pieleen.

Ennakkomyynti on edelleen hyvä toimintatapa, mutta toki tästä hässäkästä on jo paljon opittu, niin tuskin samanlaista katastrofia pääsee enää jatkossa syntymään.
Varmasti jälleenmyyjillä oli tieto siitä ennen myynnin aloittamista, että varasatossa ei hirveän montaa näytönohjainta ole, eikä myöskään maahantuojilta niitä kohtuu ajassa lisää saa, siltikin tilauksia otettiin satoja vastaan ilman mitään tietoa saadaanko niitä ikinä tomitettua. Tuotteiden myynti ilman varastoa, tai ilman minkään näköistä tietoa saatavuudesta ei palvele kyllä ketään. Jälleenmyyjien luotto vuosikymmeniä hyvin toimineeseen tapaan, kertoo enemmän huonosta yrittäjyydestä ja siitä, että myöhästyneissä tilauksissa kuluttajamarkkinoilla ei ole käytännössä mitään pelkoa joutua vastuuseen.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 229
Mutta juuri tätä toivon, koska näin sen pitäisi mennä. Jälleenmyyjien pitää hinnoitella tuotteensa niin, että hintoihin on jyvitetty mahdollisimman pitkälti kaikki heidän liiketoimintaansa liittyvät riskit.
Kaikkien kuluttajien intresseissä ei välttämättä ole käyttää merkittävää summaa ylimääräistä rahaa siihen, että hyvin epätodennäköisten skenaarioiden (kuten tämä vallitseva tilanne) riskit painetaan nollaan. Tällaisten riskien eliminoiminen rahalla on kallista, eikä rahalle saa mitään vastinetta, jos riski ei toteudu.

Vakuutuksissakin on yleensä omavastuu, jotta vakuutus ei olisi tolkuttoman kallis, eivätkä kaikki ota edes sitä pienintä mahdollista omavastuuta, vaan ottavat korkeamman omavastuun vakuutusmaksussa säästääkseen.

Paljon pahempi on tämä vallitseva tilanne, jossa asiakkaan rahat saattaa olla sidottuna yli vuoden tuotteeseen, jota jälleenmyyjä ei edes yritä toimittaa persnetosta johtuen.
Kyllähän sinä voit peruuttaa sen toimitusta odottavan tilauksesi ja käyttää nytkin sen päälle ylimääräistä rahaa tuotteen heti saadaksesi esim. tilaamalla Jimmsiltä reilulla parilla tonnilla näytönohjain hyllystä. Kun kerran ylimääräistä rahaa löytyy.

Kaikki eivät kuitenkaan tuota korkampaa hintaa halua maksaa, vaan tyytyvät odottelemaan. Olisi ikävää, jos kaikkien olisi ollut pakko maksaa se korkeampi hinta vaikka koko koronaa ja komponenttipulaa ei olisi sattunut tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Kaikkien kuluttajien intresseissä ei välttämättä ole käyttää merkittävää summaa ylimääräistä rahaa siihen, että hyvin epätodennäköisten skenaarioiden (kuten tämä vallitseva tilanne) riskit painetaan nollaan. Tällaisten riskien eliminoiminen rahalla on kallista, eikä rahalle saa mitään vastinetta, jos riski ei toteudu.

Vakuutuksissakin on yleensä omavastuu, jotta vakuutus ei olisi tolkuttoman kallis, eivätkä kaikki ota edes sitä pienintä mahdollista omavastuuta, vaan ottavat korkeamman omavastuun vakuutusmaksussa säästääkseen.
Kaikkien riskien jyvittäminen tuotteiden myyntihintoihin EI tarkoita sitä, että tuotteet hinnoitellaan jatkuvasti absoluuttisen mahdollisen maksimihinnan mukaan. Hinta pitää asettaa riittävän korkeaksi, että pitkän aikavälin katerakenne mahdollistaa hetkellisen persneton tekemisen poikkeuksellisissa olosuhteissa ilman, että riski täytyy näissä tilanteissa siirtää asiakkaan harteille. Näin on täysin mahdollista toimia, kuten esimerkiksi Jimm's on näytönohjainten kohdalla näyttänyt. Jimm's tekee edelleen tappiota viime vuoden syksyllä myytyjen näytönohjainten toimittamisesta, mutta nosti herkällä korvalla myyntihintoja uusille tilauksille pitkin viime talvea, mikä kompensoi tappiollisia tilauksia. Siis sen sijaan, että olisi laittanut esimerkiksi koko näytönohjainbisneksen jäihin ja jättänyt epäedulliset tilaukset asiakkaan tappioksi (kuten esimerkiksi Multitronic teki).

Kyllähän sinä voit peruuttaa sen toimitusta odottavan tilauksesi ja käyttää nytkin sen päälle ylimääräistä rahaa tuotteen heti saadaksesi esim. tilaamalla Jimmsiltä reilulla parilla tonnilla näytönohjain hyllystä. Kun kerran ylimääräistä rahaa löytyy.

Kaikki eivät kuitenkaan tuota korkampaa hintaa halua maksaa, vaan tyytyvät odottelemaan. Olisi ikävää, jos kaikkien olisi ollut pakko maksaa se korkeampi hinta vaikka koko koronaa ja komponenttipulaa ei olisi sattunut tapahtumaan.
Olen käyttänyt omaa rahaani ostaakseni sen nyt hyvinkin kalliin näytönohjaimen, itse asiassa juurikin Jimm'sistä koska heillä on ollut tahtoa ja kykyä niitä toimittaa. Ei mulla ole ollut kone ilman näyttistä kuin hetkellisesti omasta vapaasta valinnasta. Mutta koska olen itse tehnyt sitovan sopimuksen Gigantin kanssa huomattavasti edullisemmasta näytönohjaimesta, niin se hintojen erotus on ihan lain mukaan Gigantin ongelma, ja on ihan pirun varma että laitan Gigantin sen myös maksamaan. Tämä ei ole mitenkään monimutkaista, tilanne on poikkeuksellinen mutta ei mitenkään mahdoton hoitaa oikein itseäään ja asiakkaitaan kunnioittavalle jälleenmyyjälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
57
Minulla on 3060ti maksettuna Dustinille tammikuussa. Heillä oli välillä käytännössä vastaavaa korttia toiselta valmistajalta saldoilla 10kpl, lhr mallina tosin. Ehdotin vaihtoa ko. korttiin, mutta ei käynyt koska purkavat jonoja... Eivät kertoneet paikkaani tuossa jonossa ja kun kortit taas loppuivat he poistivat molemmat sivuiltaan ja vaihtoivat syyksi, että tuotte ei voi vaihtaa erihintaiseen!

Onko mahdollista jonkin lain nojalla vaatia korkoa tuolta lähes vuoden ajalta, jonka ovat nyt pitäneet rahojani?
Itsellä roikkunut PNY RTX 3080 dustinilta hintaan 875e tammikuusta 2021 asti, joskus alkuvuona kyselin sen perään ja kertoivat vain perus toimitusvaikeuksista. Kyselin nyt uudelleen mitä tehdään kortin suhteen mutten ole saanut vastausta, tietääkö kukaan onko tuo kauppa ikinä toimittanut yhtään noita kortteja tai myynyt jossain vaiheessa 3080 lhr kortteja? Tällä hetkellä ei ole mitään RTX sarjalaisia myynnissä, eikä varmaan tulekaan etteivät vain joutuisi alkaa toimittamaan lhr kortteja normi tilausten tilalle..? Onko mitään mitä voisi kuluttajana tehdä muuta kun odottaa (todnäk ikuisesti) tai peruuttaa tilaus?
Itse tilasin Dustinista tammikuussa laskulla RTX 3060 ti:n ja olen kysellyt pitkin vuotta jos voisivat vaihtaa louhintarajoitettuun malliin ja vastaus oli ensin, että "tilatut kortit tullaan näillä näkymin vaihtamaan uusiin" ja myöhemmin: "tuoteosasto ei ole ilmoittanut korttien vaihdosta". Nyt eivät enää vastaa sähköpostiviestiin.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Itse tilasin Dustinista tammikuussa laskulla RTX 3060 ti:n ja olen kysellyt pitkin vuotta jos voisivat vaihtaa louhintarajoitettuun malliin ja vastaus oli ensin, että "tilatut kortit tullaan näillä näkymin vaihtamaan uusiin" ja myöhemmin: "tuoteosasto ei ole ilmoittanut korttien vaihdosta". Nyt eivät enää vastaa sähköpostiviestiin.
Kuluttajaneuvontaan tai varmaan tässä kohtaa parempi ottaa kuluttajariitalautakuntaan viestiä.

Suosittelen myös puhelimitse soittamista jos mahdollista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Yhdeksän päivää vajaa vuosi kun tilasin Datatronicilta 3060TI näyttiksen, tarvii varmaan alkaa raapustella valitusta kuluttajaneuvontaan. Uuden näyttiksen olen hommannut jo koska alkoi näyttämään siltä etteivät he mitään aio toimittaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 879
Yhdeksän päivää vajaa vuosi kun tilasin Datatronicilta 3060TI näyttiksen, tarvii varmaan alkaa raapustella valitusta kuluttajaneuvontaan. Uuden näyttiksen olen hommannut jo koska alkoi näyttämään siltä etteivät he mitään aio toimittaa.
Datatronic vaihtoi minulle vähän kalliimpaan, eli jouduin maksamaan vähän lisää saadakseni huonomman kortin, mutta joka tapauksessa olen tapaukseen tyytyväinen. Kannattaa kysyä olisiko mahdollista
 
Liittynyt
25.11.2021
Viestejä
5
Multitronicin hommaan päivitystä kun laittoi kkv:n kaverin kyselemään asiasta. Multitronic ei siis vastannut omaan reklamaatioon 2vk kuluessa edes vahvistusviestillä että ovat nähneet mailin.

En nyt jaa suoraan viestiketjua mutta asia sisällöllisesti multitronicin vastaus on seuraavanlainen:
-Kun asiakas on nyt maksanut meille tilauksen ja meillä ei ole mitään mitä toimittaa niin ilmoitimme että rahat voidaan maksaa takaisin. Jos asiakas ei halua rahojaan takaisin niin toki voidaan katsoa jos tulisi joku tuote varastoon ja sitä voitaisiin hänelle tarjota. Kertovat myös että heidän tietojen mukaan kyseistä tuotetta ei ole saatavilla ja samassa lauseessa mainitaan että saatavuus on erittäin huono. (En nyt sitten tiedä että onko valmistus lopetettu vai saatavuus huono ja eivät ilmeisesti hekään tiedä mihin vedota.)

Eli saman "tilaus on peruutettu" viestin jälkeen ovat kuitenkin ilmeisesti valmiita jättämään tilauksen voimaan. Justkailen kkvn edustajan kanssa että miten tätä kantsis lähteä painamaan joko tilauksen voimaanjättämisellä tai kateostolla tai sitten hinnaneron hyvityksellä kauppalain luvun 13 pykälän 69 mukaisesti. Jos ei muuta niin mielenkiintoinen keissi. Mainittakoon lopuksi että jos jokin on varmaa niin se että multitronic ei tee kauppaa kanssani enää ikinä vaikka kivijalkamyymälä samasta kaupungista löytyykin.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
376
Multitronicin hommaan päivitystä kun laittoi kkv:n kaverin kyselemään asiasta. Multitronic ei siis vastannut omaan reklamaatioon 2vk kuluessa edes vahvistusviestillä että ovat nähneet mailin.

En nyt jaa suoraan viestiketjua mutta asia sisällöllisesti multitronicin vastaus on seuraavanlainen:
-Kun asiakas on nyt maksanut meille tilauksen ja meillä ei ole mitään mitä toimittaa niin ilmoitimme että rahat voidaan maksaa takaisin. Jos asiakas ei halua rahojaan takaisin niin toki voidaan katsoa jos tulisi joku tuote varastoon ja sitä voitaisiin hänelle tarjota. Kertovat myös että heidän tietojen mukaan kyseistä tuotetta ei ole saatavilla ja samassa lauseessa mainitaan että saatavuus on erittäin huono. (En nyt sitten tiedä että onko valmistus lopetettu vai saatavuus huono ja eivät ilmeisesti hekään tiedä mihin vedota.)

Eli saman "tilaus on peruutettu" viestin jälkeen ovat kuitenkin ilmeisesti valmiita jättämään tilauksen voimaan. Justkailen kkvn edustajan kanssa että miten tätä kantsis lähteä painamaan joko tilauksen voimaanjättämisellä tai kateostolla tai sitten hinnaneron hyvityksellä kauppalain luvun 13 pykälän 69 mukaisesti. Jos ei muuta niin mielenkiintoinen keissi. Mainittakoon lopuksi että jos jokin on varmaa niin se että multitronic ei tee kauppaa kanssani enää ikinä vaikka kivijalkamyymälä samasta kaupungista löytyykin.
Mielenkiintoista. Itellä sama case. Multitronic perui yksipuolisesti 3080 kaupat josta jätin reklamaation. Ei vastannut reklamaatioon, jonka jättämisestä on n. 3 viikkoa. Pitää alkaa kuluttaja-asiamiehen kanssa vääntämään asiasta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Datatronic vaihtoi minulle vähän kalliimpaan, eli jouduin maksamaan vähän lisää saadakseni huonomman kortin, mutta joka tapauksessa olen tapaukseen tyytyväinen. Kannattaa kysyä olisiko mahdollista
En halua maksaa enempää että saan huonomman. Heillä on ollut vuosi aikaa toimittaa minulle kyseinen kortti, vastaava tai parempi.
Olen ostanut uuden kortin jo muualta jokin aikaa sitten joten nyt minulla ei ole mitään kiirettä vääntää tästä asiasta heidän kanssaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 879
En halua maksaa enempää että saan huonomman. Heillä on ollut vuosi aikaa toimittaa minulle kyseinen kortti, vastaava tai parempi.
Olen ostanut uuden kortin jo muualta jokin aikaa sitten joten nyt minulla ei ole mitään kiirettä vääntää tästä asiasta heidän kanssaan.
Pointtini olikin, että kannattaa kysyä. Jos tarjoavat välirahalla eri mallia, niin taidat siihen jo tietää vastauksen. Odottamalla en näkisi kenenkään voittavan, mutta toki niinkin voi tehdä
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 297
Multitronic perui itseltäni myös rx6700xt kortin tilauksen vedoten tuohon että valmistus lopetettu. Vastasin heille että en hyväksy peruutusta ja voin ottaa toisen mallin tilalle. Ei mitään vastausta. Laitoin myös erillisen reklamaatio mailin, ei vastausta.
Otin yhteyttä KKV:hen ja sieltä suosittelivat että ottaa yhteyttä vielä multitroniciin kerran ja ehdottaa kateostoa tai pyytää uudelleen korvaavaa tuotetta tilalle, mailissa myös linkkejä vastaaviin juttuihin jossa annettu päätös kuluttajan hyväksi. Jos tämän jälkeen ei edelleen vastausta/ei yhteistyötä ehdotti viemään kuluttajariitalautakuntaan keissin.
Laitoin ehdotetusti viestiä vielä multitroniciin ja lainasin KKV:n viestin asiaan mukaan. Vähän jopa yllättäen multitronic vastasi tänään alle 24h viimeisen mailin jälkeen että:
"
Hei!

Voimme tottakai katsoa jos on jotain vastaava mitä meillä on varastossa tai mitä on tulossa. Juuri nyt meillä kuitenkaan
ei ole mitään varastossa mitä voimme tarjota.

Onko sinulla muita malleja mitä sinua voisi kiinnostaa?
"

Laitoin takaisin viestiä että mikä malli tahansa käy mitä saatte saldoille. Pitää nyt seurailla milloin heille tulee jotain saldoille... jos tulee ja haukkana laittamaan viestiä että tuollainen kelpaisi. Katsotaan onnistuuko silloin vielä
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
376
Tänään Multitronic oli yhteydessä ja kysyi että minkä kortin haluaisin haluaisin tilalle. Varoitteli huonosta saatavuudesta, mutta lupasivat ilmoitella minulle että mitä saavat varastoon.

Sanoin minulle kelpaavaan mikä tahansa kaksituulettiminen malli jota saavat varastoon. Eli ehkä tämä tästä oikenee.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Tänään Multitronic oli yhteydessä ja kysyi että minkä kortin haluaisin haluaisin tilalle. Varoitteli huonosta saatavuudesta, mutta lupasivat ilmoitella minulle että mitä saavat varastoon.

Sanoin minulle kelpaavaan mikä tahansa kaksituulettiminen malli jota saavat varastoon. Eli ehkä tämä tästä oikenee.
Sama homma täällä. RX6800XT ja RTX3800 mallit ilmotin, että käy kaikki. Ihan sama jos nyt joku muutaman prosentin suorituskyvyssä ottaa takkiin kunhan sais kortin. :speechless:

Jäähän tässä se maku, että karsittiin tilaukset suorilta eikä kyselty mitään asiakkailta etukäteen. Katsoivat varmaan, että harva jaksaa vääntää. Noh hyvä jos kuitenkin vääntämällä kortin edes osa sais...
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
100
Kannattaa olla varuillaan sen kanssa mihin suostuu Multin kanssa. Esimerkiksi TUF 6800 XT:ta heillä oli viime viikolla ainakin torstaihin asti varastossa 7 kpl ja lukema ei tuntunut muuttuvan mihinkään useamman päivän aikana, mutta eilen olikin enää nykyinen tilanne, 0 kpl.
Luottamus tässä vaiheessa melko matalalla, niin pakostikin epäilee, että jos suostuisivatkin toimittamaan AMD:n kortin niin sitäpä ei enää tulekaan varastoon, mutta katsotaan nyt.
 

wzu

Liittynyt
22.03.2017
Viestejä
312
Minuunkin oltiin Multitronicilta yhteydessä peruutetun Asus 3080 TUF OC -tilauksen osalta. Ilmoitin, että minkä tahansa valmistajan mikä tahansa 3080-malli käy, poislukien vesijäähdytetyt/AIO-Hybrid/blower (turbo) -mallit.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
373
Tietokonekauppa.fi siellä taas yrittää varovaisesti saada porukkaa perumaan tilauksia, eivät näköjään uskalla suoraan perua niinkö Multitronic:

Edit. Jatkovastaus, Force majeure mainittu :D

Koska huonon saatavuustilanteen takia tätä tilausta ei pystytä toimittamaan tämän vuoden puolella 31.12.2021 mennessä, joten valitettavasti tilaus pitäisi peruuttaa.

Mikäli saisimme tilaukseenne tilatun näytönohjaimen tai jotain vastaavaa näytönohjainta mutta kalliimmalla hinnalla kuin sitä on tilattu, niin valitettavasti joutuisimme pyytämään teiltä tuotteiden hintojen välisen erotuksen maksamista.
Tämä valitettavasti johtuu siitä, että näytönohjainten maailmanlaajuinen huono saatavuus, komponenttipula ja hintojen nousu ei ole meistä johtuva seikka jota emme ole ennalta voineet ottaa huomioon emmekä ole sitä voineet välttää tai voittaa millään tavoin tai se olisi kohtuutonta. Kyse on vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella olevasta esteestä.

Koska kyseessä on meille ylivoimainen este, niin valitettavasti emme voi tarjota kallimpaa näytönohjainta tilauksenne alkuperäisellä hinnalla eikä asiassa ole oikeutta saada ylimääräistä korvausta tai hyvitystä pitkästä odotusajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
146
Mitään uutta tapaus Multitronic?
Oma tilanne on reklamaation jälkeinen viesti, joka tuli jopa tän vuoden puolella.
"Voimme yrittää löytää korvaava tuote sinulle.

Juuri nyt meillä ei ole 3080 kortteja varastossa. Voin palata siihen kun meille tulee seuraava lähetys
mutta saattavuus on erittäin huono.

Onko joku toinen kortti mikä voisi olla vaihtoehto sinulle? "

Vastauksena annoin.
"Voitte yrittää hankkia toisen valmistajan rtx3080 korttia."
ja vaatimuksia kortista ja valmistajista. Saa nähdä mitä vastavaat.

Tuntuu siltä että taas on kesäauto eka ajossa ja peitelty talviteloille, ku uus kortti koneessa. :smoke:
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
100
Mitään uutta tapaus Multitronic?
Oma tilanne on reklamaation jälkeinen viesti, joka tuli jopa tän vuoden puolella.
"Voimme yrittää löytää korvaava tuote sinulle.

Juuri nyt meillä ei ole 3080 kortteja varastossa. Voin palata siihen kun meille tulee seuraava lähetys
mutta saattavuus on erittäin huono.

Onko joku toinen kortti mikä voisi olla vaihtoehto sinulle? "
Sain tuon saman viestin heiltä. Ajattelin ensi vuoden puolella taas tiedustella asiasta ja penätä jonkinlaista arviota ajasta, että milloin tuota korvaavaa korttia(minkä tahansa valmistajan 3080 tai ASUS TUF 6800 XT) voisi saada heiltä - muutoin 6800 XT kateosto muualta, koska sitä saa suoraan hyllystä.

Olen multitronicin TUF 6800 XT-listauksen käyttäytymistä tarkkaillut ja toimitusaika-arvio näyttäisi olevan ns. juokseva, eli aina kolme viikkoa tulevaisuudessa, ilmestyyköhän enää ikinä myyntiin.
Jännästi varastosaldo meni nollille melko pian sen jälkeen kun he olivat lähettäneet 3080 perumisilmoitukset + 2 viikon odotusaika ennen kuin ihmiset lähestyivät KKV:ta.
1640717173877.png

Tuntuu itsestänikin vähän foliohattuilulta, mutta asiaa nyt yli vuoden seuranneena multitronic ei ole missään vaiheessa vakuuttanut itseään hyvänä kauppapaikkana tämän takia. Toivoisinkin, että toimivat vielä reilusti tämän asian kanssa.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
Tietokonekauppa.fi siellä taas yrittää varovaisesti saada porukkaa perumaan tilauksia, eivät näköjään uskalla suoraan perua niinkö Multitronic:

Edit. Jatkovastaus, Force majeure mainittu :D

Koska huonon saatavuustilanteen takia tätä tilausta ei pystytä toimittamaan tämän vuoden puolella 31.12.2021 mennessä, joten valitettavasti tilaus pitäisi peruuttaa.

Mikäli saisimme tilaukseenne tilatun näytönohjaimen tai jotain vastaavaa näytönohjainta mutta kalliimmalla hinnalla kuin sitä on tilattu, niin valitettavasti joutuisimme pyytämään teiltä tuotteiden hintojen välisen erotuksen maksamista.
Tämä valitettavasti johtuu siitä, että näytönohjainten maailmanlaajuinen huono saatavuus, komponenttipula ja hintojen nousu ei ole meistä johtuva seikka jota emme ole ennalta voineet ottaa huomioon emmekä ole sitä voineet välttää tai voittaa millään tavoin tai se olisi kohtuutonta. Kyse on vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella olevasta esteestä.

Koska kyseessä on meille ylivoimainen este, niin valitettavasti emme voi tarjota kallimpaa näytönohjainta tilauksenne alkuperäisellä hinnalla eikä asiassa ole oikeutta saada ylimääräistä korvausta tai hyvitystä pitkästä odotusajasta.
En ole ollenkaan yllättynyt, että Tietokonekauppa.fi yrittää kusettaa asiakkaita - ihan samaa ovat minulle yrittäneet. Harmi vain heidän kannalta, että ei taida ihan mennä pykälien mukaan tuollainen ehdotus, että asiakas kantaa yrittäjälle kuuluvan riskin ja joutuu maksamaan myyjälle extraa hintojen noususta sen jälkeen, kun tuote on jo ostettu. Tähän oli KKV:llä hyvin selkeä kanta, kun olin heihin yhteydessä.

Itse olen kuunnellut näitä heidän selityksiä ja suoranaisia valheita jo vuoden ja olen ilmoittanut, että 1.1.2022 käyn ostamassa vastaavan näytönohjaimen muualta, koska he ovat toistuvasti kieltäytyneet toimittamasta minulle ostamaani näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla. Sen jälkeen vetoan KKV:n suosittelemaan kateostoon ja pyydän heitä maksamaan erotuksen. Tuskin suostuvat, joten sen jälkeen asia siirtyy Kuluttajariitalautakuntaan, josta tulee reilun vuoden päästä päätös, missä heille kerrotaan, että ovat toimineet virheellisesti ja kehoitetaan yritystä maksamaan tuo erotus.

Suosittelen samaa kaikille, jotka joutuvat asioimaan näiden epärehellisesti toimivien liikkeiden kanssa. Ainakin itse tiedän tasan tarkkaan, mistä en jatkossa osta mitään SERriä.

Vastaavasti ainakin Jimms, Datatronic, Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat toimittaneet tilatun tuotteen asiakkaalle juuri sillä samalla hinnalla, millä se on tilattu ja näin se pitääkin tehdä!
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
@Tapio_75 Datatronicilla itselläni sisällä yli vuoden ollut 3060ti tilaus jota eivät ole vielä toimittaneet. Kateostoon eivät suostuneet ja ovat purkaneet jonoja ja tyhjentänyt jonoja muista 3060ti malleista tarjoamatta kuitenkaan vastaavaa korttia tilaamani kortin tilalle.

Kyseinen yritys on ainakin omalta osaltani bannissa ja jatkossa ostan tietokoneen osani muualta.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
151
@Tapio_75 Datatronicilla itselläni sisällä yli vuoden ollut 3060ti tilaus jota eivät ole vielä toimittaneet. Kateostoon eivät suostuneet ja ovat purkaneet jonoja ja tyhjentänyt jonoja muista 3060ti malleista tarjoamatta kuitenkaan vastaavaa korttia tilaamani kortin tilalle.

Kyseinen yritys on ainakin omalta osaltani bannissa ja jatkossa ostan tietokoneen osani muualta.
Sama juttu täällä ja rupeaa pikkuhiljaa kyllästyttämään. Tilattu Ventus 2x OC viime joulukuun alussa eli yli vuosi sitten, kun sai 450 € hintaan. Yrittivät tammikuussa perua kirjoittaen "Tätä korttia ei enää valmisteta ja meille on vahvistettu, että enempää toimituksia tästä mallista emme tule koskaan saamaan". Kerroin etten suostu peruutukseen, vaan haluan vastaavan kortin samalla hinnalla. Tällöin hinnat olivat jo pompanneet reilusti. Ehdottivat jonoon OCV1 malliin, jossa on huonompi jäähy, hyväksyin.

Olen muutaman kuukauden välein kysellyt tilannetta ja onko tarjota mitään korvaavaa tilalle. Viimeisin tilanne lokakuussa oli, että useampi 3060ti jono on tyhjennetty. Kuitenkaan tälle tilaamalleni kortille ei ole korvaavaa mallia, koska on ollut selvästi edullisin ja sitä ei myöskään ole liikkunut yhtään koko vuonna. Eli huonompaan vaihdetaan, mutta parempaa ei voida tarjota tilalle, vaikka tiedetään ettei noita todennäköisesti tulla koskaan saamaan. Nytkin on useampia 3060ti varastossa, mutta näitä halvalla ostettuja ei suostuta korvaamaan niillä.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
@Tapio_75 Datatronicilla itselläni sisällä yli vuoden ollut 3060ti tilaus jota eivät ole vielä toimittaneet. Kateostoon eivät suostuneet ja ovat purkaneet jonoja ja tyhjentänyt jonoja muista 3060ti malleista tarjoamatta kuitenkaan vastaavaa korttia tilaamani kortin tilalle.
Itselläni on hieman eri tilanne tuon Tietokonekauppa.fi tilauksen kanssa, koska tahallisen viivyttelyn ja valehtelun jälkeen he lopulta myönsivät, ettei heillä ole edes mitään aikomusta toimittaa tuota ostamaani näytönohjainta, ellen maksa heille erotusta verrattuna tämän päivän hintaan.

Periaatteessa kauppa voisi viivytellä ja kikkailla ihan loputtomasti niin, että lupaavat kyllä toimittaa ns. halvalla hinnalla julkaisussa tilatun kortin heti, kun vaan sellaisen saavat. Kuitenkin samaan aikaa kauppa on hyvin tietoinen, että kyseisen mallin valmistus on lopetettu jo aikoja sitten, eikä sellaisia ole enää ikinä tulossa ja nyt vain odottavat, että asiakas ymmärtää itse perua tilauksen, niin eivät joudu vastuuseen.

Mutta eihän se näin mene. Jos tilattua tuotetta ei pystytä toimittamaan kohtuullisessa ajassa, pitää kaupan toimittaa tilalle samalla hinnalla vastaava tai parempi tuote. Ainoa kriteeri on siis se, että tuote ei saa olla huonompi, mutta parempi se voi olla. Ja vuoden odottelun jälkeen kuluttajana voisin jopa toivoa pientä hyvitystä.

Se on sitten veteen piirretty raja, että kuinka kauan on kohtuullista odotuttaa asiakasta jonossa. Varsinkin, jos samaan aikaan korvaavia tuotteita näyttäisi löytyvän suoraan hyllystä, kuten tässä Datatronicin tapauksessa selvästi on tilanne. Onko se kuukausi? Kaksi? ½ vuotta? En osaa sanoa.

Mutta siitä olisin melko varma, että jos vuonna 2020 tilattua korttia ei ole vielä vuonna 2022 toimitettu ja kuitenkin samaan aikaan myydään hyllystä uusille asiakkaille paremmalla katteella vastaavia kortteja, niin oikeus kateostolle on ylittynyt.

Itse vastaavassa tilanteessa ilmoittaisin kaupalle, että heillä on kaksi viikkoa aikaa toimittaa tuote ja jos eivät ole sitä siihen mennessä toimittaneet, niin käytän KKV:n (kannattaa toki vielä olla itse ensin yhteydessä KKV:hen) suosittelemaan oikeutta kateostoon.

Hieman siinä menee aikaa, kun laittaa sähköpostia KKV:lle & täyttää Kuluttajariitalautankunnan lomakkeen + omaa rahaa on kiinni sen aikaa, että saa päätöksen tuolta Kuluttajariitalautakunnasta, joka kestää helposti yli vuoden. Mutta jos näiden kanssa tarvitsee apua, niin sitä kyllä varmasti saa täältä foorumilta.
 

Datatronic

Yhteistyökumppani
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
2 344
Sama juttu täällä ja rupeaa pikkuhiljaa kyllästyttämään. Tilattu Ventus 2x OC viime joulukuun alussa eli yli vuosi sitten, kun sai 450 € hintaan. Yrittivät tammikuussa perua kirjoittaen "Tätä korttia ei enää valmisteta ja meille on vahvistettu, että enempää toimituksia tästä mallista emme tule koskaan saamaan". Kerroin etten suostu peruutukseen, vaan haluan vastaavan kortin samalla hinnalla. Tällöin hinnat olivat jo pompanneet reilusti. Ehdottivat jonoon OCV1 malliin, jossa on huonompi jäähy, hyväksyin.

Olen muutaman kuukauden välein kysellyt tilannetta ja onko tarjota mitään korvaavaa tilalle. Viimeisin tilanne lokakuussa oli, että useampi 3060ti jono on tyhjennetty. Kuitenkaan tälle tilaamalleni kortille ei ole korvaavaa mallia, koska on ollut selvästi edullisin ja sitä ei myöskään ole liikkunut yhtään koko vuonna. Eli huonompaan vaihdetaan, mutta parempaa ei voida tarjota tilalle, vaikka tiedetään ettei noita todennäköisesti tulla koskaan saamaan. Nytkin on useampia 3060ti varastossa, mutta näitä halvalla ostettuja ei suostuta korvaamaan niillä.
Hei

Tähän täytyy nyt hieman kommentoida.

Kortteja tarjotaan myös parempiin. Eilen taisi lähteä esim. muutamalle 3070 Blackin tilaajalla 3070 ftw kortti. Samoin näitä 3060ti dual korteista sen jälkeen kun niiden jono oli täysin hoidettu laitettiin puolet korvaamaan niitä lähimpänä olevia ihan muiden valmistajien kortteja. Osan laitamme myös myyntiin niistä korteista joissa ei ole yhtään jonoa. En usko, että missään toimitaan siten, että yhtään korttia ei tuoda myyntiin edes niistä jonoista, jotka on hoidettu jo loppuun asti. Samoin priorisoimme yksittäistilatut kortit näissä tämän tyyppisissä korvaavuuksissa, jotka ovat vapaaehtoisia emmekä esim. korvaa esim. 5-10 kpl korttitilauksia yhtä laajasti. Tarkoitus on tehdä parhaamme, että pelaajat saisivat edullisesti kortit koneisiinsa ja noudattaa kuluttajien oikeuksia.
 
Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
151
Hei

Tähän täytyy nyt hieman kommentoida.

Kortteja tarjotaan myös parempiin. Eilen taisi lähteä esim. muutamalle 3070 Blackin tilaajalla 3070 ftw kortti. Samoin näitä 3060ti dual korteista sen jälkeen kun niiden jono oli täysin hoidettu laitettiin puolet korvaamaan niitä lähimpänä olevia ihan muiden valmistajien kortteja. Osan laitamme myös myyntiin niistä korteista joissa ei ole yhtään jonoa. En usko, että missään toimitaan siten, että yhtään korttia ei tuoda myyntiin edes niistä jonoista, jotka on hoidettu jo loppuun asti. Samoin priorisoimme yksittäistilatut kortit näissä tämän tyyppisissä korvaavuuksissa, jotka ovat vapaaehtoisia emmekä esim. korvaa esim. 5-10 kpl korttitilauksia yhtä laajasti. Tarkoitus on tehdä parhaamme, että pelaajat saisivat edullisesti kortit koneisiinsa ja noudattaa kuluttajien oikeuksia.
Kysymyksessä oli nyt nimenomaan Ventuksen kortit, joita ei ole tullut tai korvattu ainuttakaan kappaletta yli vuoteen. Eiköhän se teillekin pitäisi tässä vaiheessa olla jo selvä, ettei niitä ole yhtäkkiä tulossa satoja kappaleita tyhjentämään jonoa, vaan ainoa vaihtoehto on korvata niitä muilla saatavilla olevilla. Ei kuulosta hyvältä, että valikoidaan mitä kortteja korvataan. Tuotteiden korvaamisen pitäisi mennä tilausjärjestyksessä. Sekin kuulostaa erikoiselta, että useamman kortin tilanneet menevät jonossa viimeiseksi. Teillä on myös monesta muusta kaupasta poiketen edelleen mahdollisuus tilata esimerkiksi näitä Ventuksia, joissa on älyttömät jonot ja saatavuusongelmat. En yksinkertaisesti ymmärrä mikä idea tuossa on ja miksei tuotteita poisteta myynnistä. Tulee mieleen vain, että yritetään myydä osa uudella hinnalla ja toisella osalla tyhjennetään jonoa, jottei tule niin paljoa turskaa. Ymmärrän näytönohjaimien pulan ja olisin paljon ymmärtäväisempi asiaa kohtaan, jos jonossa olisi ollut edes jonkinlaista liikettä viimeisen vuoden aikana.
 

Datatronic

Yhteistyökumppani
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
2 344
Kysymyksessä oli nyt nimenomaan Ventuksen kortit, joita ei ole tullut tai korvattu ainuttakaan kappaletta yli vuoteen. Eiköhän se teillekin pitäisi tässä vaiheessa olla jo selvä, ettei niitä ole yhtäkkiä tulossa satoja kappaleita tyhjentämään jonoa, vaan ainoa vaihtoehto on korvata niitä muilla saatavilla olevilla. Ei kuulosta hyvältä, että valikoidaan mitä kortteja korvataan. Tuotteiden korvaamisen pitäisi mennä tilausjärjestyksessä. Sekin kuulostaa erikoiselta, että useamman kortin tilanneet menevät jonossa viimeiseksi. Teillä on myös monesta muusta kaupasta poiketen edelleen mahdollisuus tilata esimerkiksi näitä Ventuksia, joissa on älyttömät jonot ja saatavuusongelmat. En yksinkertaisesti ymmärrä mikä idea tuossa on ja miksei tuotteita poisteta myynnistä. Tulee mieleen vain, että yritetään myydä osa uudella hinnalla ja toisella osalla tyhjennetään jonoa, jottei tule niin paljoa turskaa. Ymmärrän näytönohjaimien pulan ja olisin paljon ymmärtäväisempi asiaa kohtaan, jos jonossa olisi ollut edes jonkinlaista liikettä viimeisen vuoden aikana.
Hei

Korvaavuuksissa edetään lähimpien korttien osalta ja yli puolet jo kaikista 3060ti tilauksista on saatu toimitettua. Ihan tarkkaa statistiikkaa ei ole mutta todennäköisesti jopa yli 60%:ia. Minun mielestäni se on aika hyvin ottaen huomioon tilanteen. Ventus 2x on merkitty korvaaviksi Gigabyten Eaglet ja Evgan Blackit ja niitä on tullut, muttei tarpeeksi vielä. Kaikilla korteilla on useampia kortteja joilla niitä korvaamme, mutta kylläkin vain max 2 kpl per asiakas ja lähtökohtaisesti vain 1 kappaleen. Enempää ei pitäisi tarvita mihinkään kuluttajakäyttötarkoitukseen.
Tämä ventus on näköjään joo saatavilla, mutta sen hinta on 999 euroa joka on yli 100 euroa enemmän kun meiltäkin vielä löytyvä 3060ti TUF. Eli me olemme heti reagoineet joko hinnalla tai sulkemalla myynnin kokonaan jos tilauksia on nyt tullut käytännössä juuri 2-3 kpl enempää millekään kortille, jota ei ole saldolla. Ollaan haluttu pitää mahdollisuus tilata lyhyeeseen jonoon.
Mutta laitoin nyt tuon Ventuksenkin tilauskieltoon, vaikka tuo hinnoittelu oli pitänyt jo huolen siitä, että mies muistiin sitä ei ole tilattu yhtään kappaletta :) Yhtään ainutta samaa korttia ei mene jonossa ohi eli se missä aikajärjestys ei ole ainoa määräävä tekiä on nämä korvaavuudet jossa katsotaan, että tuote korvaisi korvattavan tuotteen. Näissäkin pääsääntöisesti nyt asiakas on saanut alkuperäiseen tilaukseen nähden paremman kortin, koska edullisten pään korttien saatavuus on niin paljon huonompi kun kalliimman pään korttien.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
En ole ihan samaa mieltä siitä, että voiko niitä kortteja kuitenkaan nyt ihan vaan omalla ilmoituksella perua, kuten Multitronic nähtävästi on tehnyt. Tai siitä, että mahtaako Kuluttajariitalautakunnassa mennä läpi malli, jossa ihmiset ovat odottaneet tuotetta yli vuoden ja silti samaan aikaan myydään paremmalla katteella uusille asiakkaille niitä korvaavia tuotetteita suoraan hyllystä, ennen kuin on hoidettu aikaisemmat velvoitteet. Tai edes siitä, että voiko liike jälkikäteen ilmoittaa, että max yksi tuote per asiakas, kun olen tilannut itselleni ja molemmille pojille uudet kortit, jne, jne.

Vastaan itselleni. Ei, ei ja ei.

Mutta samalla on kuitenkin annettava todella iso käsi siitä, että yritys haluaa tulla tänne kertomaan tilanteesta, koska onhan tälläinen nörttien keskustelufoorumi tässä nykyisessä markkinatilanteessa melkoinen leijonanluona! Multitronicin puolustukseksi on myös sanottava, että he kuitenkin sentään koko ajan toimittavat näitä kortteja, eivät ole alkaneet perimään asiakkailta mitään extrahintaa jo tilatuista tuotteista ja ilmeisesti ainakin viestien perusteella heillä on kuitenkin kova tahtotila hoitaa homma ns. kunnialla kotiin.

Kaikesta huolimatta, arvostan kovasti asian kommentointia tällä foorumilla ja toivottavasti jo vuonna 2022 kaikki ovat saaneet ainakin jonkun kortin.

Update: nyt taitaa mulla jo mennä Datatronic ja Multitronic sekaisin ja pyydän vilpittömästi anteeksi, jos (lue: ilmeisesti kun) olen nyt sekottanut liikkeet keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Hei

Korvaavuuksissa edetään lähimpien korttien osalta ja yli puolet jo kaikista 3060ti tilauksista on saatu toimitettua. Ihan tarkkaa statistiikkaa ei ole mutta todennäköisesti jopa yli 60%:ia. Minun mielestäni se on aika hyvin ottaen huomioon tilanteen. Ventus 2x on merkitty korvaaviksi Gigabyten Eaglet ja Evgan Blackit ja niitä on tullut, muttei tarpeeksi vielä. Kaikilla korteilla on useampia kortteja joilla niitä korvaamme, mutta kylläkin vain max 2 kpl per asiakas ja lähtökohtaisesti vain 1 kappaleen. Enempää ei pitäisi tarvita mihinkään kuluttajakäyttötarkoitukseen.
Tämä ventus on näköjään joo saatavilla, mutta sen hinta on 999 euroa joka on yli 100 euroa enemmän kun meiltäkin vielä löytyvä 3060ti TUF. Eli me olemme heti reagoineet joko hinnalla tai sulkemalla myynnin kokonaan jos tilauksia on nyt tullut käytännössä juuri 2-3 kpl enempää millekään kortille, jota ei ole saldolla. Ollaan haluttu pitää mahdollisuus tilata lyhyeeseen jonoon.
Mutta laitoin nyt tuon Ventuksenkin tilauskieltoon, vaikka tuo hinnoittelu oli pitänyt jo huolen siitä, että mies muistiin sitä ei ole tilattu yhtään kappaletta :) Yhtään ainutta samaa korttia ei mene jonossa ohi eli se missä aikajärjestys ei ole ainoa määräävä tekiä on nämä korvaavuudet jossa katsotaan, että tuote korvaisi korvattavan tuotteen. Näissäkin pääsääntöisesti nyt asiakas on saanut alkuperäiseen tilaukseen nähden paremman kortin, koska edullisten pään korttien saatavuus on niin paljon huonompi kun kalliimman pään korttien.
Ihan uteliaisuudesta. Gigantin kohdalla juuri korvasivat EVGA XC3:n MSI Ventus 2X:lla. Miten yrityksen näkökulmasta tämä nähtäisiin KKV:n kertomaa "Elinkeinoharjoittajan tulee toimittaa vähintään yhtä hyvä tai parempi tuote" ohjeistuksen noudattamisena, kun Ventus 2X on suoranaisesti heikompi esim jäähdytykseltään. Tuleeko kuluttajalle tässä kohtaa esim alennus taiko esim lahjakortti siitä, että alkuperäinen tuote on korvattu heikommalla?

Propsit siitä että ootte täällä jatkamassa keskustelua aiheesta kylläkin. +1
 

Series^

Super huolto jumala
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
456
Heh, kävin just vilkasemassa omaa viimevuotista RTX 3080 tilausta proshopin sivuilta, oli yllättäen hävinnyt sieltä itsestään.

Edellisessä viestissäni aspalle pyysin että toimittavat mulle korvaavan tuotteen (3070ti, 3080 lhr, 3080ti) välittömästi, ilmottivat että ei onnistu.
Pistimpä nyt heille uudestaan viestiä että etsivät viipeettä tuon tilauksen takaisin tilaussivulleni :lol:
Liittyen aiempiin keskusteluihin toivon tästä koko farssista näille kusettaville jälleenmyyjille vilpittömästi niin paljon paskaa kuin mahdollista.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
455
Heh, kävin just vilkasemassa omaa viimevuotista RTX 3080 tilausta proshopin sivuilta, oli yllättäen hävinnyt sieltä itsestään.

Edellisessä viestissäni aspalle pyysin että toimittavat mulle korvaavan tuotteen (3070ti, 3080 lhr, 3080ti) välittömästi, ilmottivat että ei onnistu.
Pistimpä nyt heille uudestaan viestiä että etsivät viipeettä tuon tilauksen takaisin tilaussivulleni :lol:
Liittyen aiempiin keskusteluihin toivon tästä koko farssista näille kusettaville jälleenmyyjille vilpittömästi niin paljon paskaa kuin mahdollista.
Itselläni on myös 3080 Eagle OC tilauksessa ja en taida sitä/korvaavaa tuotetta käytännössä koskaan tulla näkemään. Proshoppiin ei vissiin toimi kuluttaja-asiamieskään, kun toimii Tanskasta käsin? Itse tosin vasta 10kk odotellut :tdown:
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
985
Heh, kävin just vilkasemassa omaa viimevuotista RTX 3080 tilausta proshopin sivuilta, oli yllättäen hävinnyt sieltä itsestään.

Edellisessä viestissäni aspalle pyysin että toimittavat mulle korvaavan tuotteen (3070ti, 3080 lhr, 3080ti) välittömästi, ilmottivat että ei onnistu.
Pistimpä nyt heille uudestaan viestiä että etsivät viipeettä tuon tilauksen takaisin tilaussivulleni :lol:
Liittyen aiempiin keskusteluihin toivon tästä koko farssista näille kusettaville jälleenmyyjille vilpittömästi niin paljon paskaa kuin mahdollista.
Huomasin itsekin, että Proshopista oma 3080 tilaus hävinnyt listalta ilman mitään ilmoitusta. Mitä aspa sulle vastasi?

Täytyy ensi viikolla alkaa kyselemään oman tilauksen perään.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Peruin oman tilauksen Datatronicista, jatkossa asioin muissa alan yrityksissä.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
192
Onko kukaan hiillostanut Dustinia korvaavista korteista? En ainakaan haulla löytänyt mitään täältä. Tilaus ei sentään ole kadonnut dustinin päästä :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
Pientä tilannepäivitystä omaan tapaukseen koskien tilattua 3080 korttia Tietokonekauppa.fi putiikista. Kuten olen jo aikaisemmin kertonut, niin he ovat kieltäytyneet toimittamasta minulle kyseistä korttia alkuperäisellä hinnalla. Eli minun olisi pitänyt maksaa heille tilauksen jälkeen vielä extraa, jos haluan saada ostamani kortin. Vetosivat siihen, että saavat paremman katteen myymällä kortin uusille asiakkaille korotetulla hinnalla, kuin minulle alkuperäisellä hinnalla.

Onhan se tämäkin eräänlainen bisnesidea, mutta onnea vaan yritykselle.

Olen ollut asiasta yhteydessä KKV:hen ja myös heidän näkemys oli, että nyt ei yritys toimi ihan rehellisesti, jos yrittää pyytää lisähintaa jo ostetusta tuotteesta. Kysyin heidän mielipidettä kateostosta ja KKV:n mielipide asiaa oli, että raja on ylittynyt, jos yritys kieltäytyy toimittamasta ostettua tuotetta ja vastaava tuote on muualta kuitenkin saatavalla.

Tilasin samasta kortista non-LHR version toisesta kaupasta ja nyt sitten Kuluttajariitalautakunnan kautta haen tuota erotusta. Pitkä odotus on edessä, koska käsittelyajat tuolla Kuluttajariitalautakunnassa ovat yli vuoden mittaisia, mutta uskoisin, että kuluttaja on hyvin vahvoilla oikeudesta kateostoon siinä kohtaa, kun kauppa suoraan kieltäytyy toimittamasta jo ostettua tuotetta.

Suosittelen kyllä myös muille vastaavaa, jos kauppa peruu jo tehdyn tilauksen. Kuluttajariitalautakuntaan voi viedä tapauksen täyttämällä netissä kaavakkeen ja se on kuluttajalle täysin maksutonta. Aikaa tuon lomakkeen täyttämisessä toki menee hetki ja ketään ei voi tietenkään vielä tässä vaiheessa 100-prosenttisesti luvata, että he puoltavat tuota kateostoa. Pitää myöskin muistaa, että Kuluttajariitalautakunnan päätöskään ei vielä velvoita kauppaa toimimaan heidän suosituksen mukaisesti, mutta sen noudattamatta jättämisestä seuraa niin isoja ongelmia, että käsittääkseni kaupat kyllä aika hyvin noudattavat näitä päätöksiä.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
509
Vahva veikkaus, että nuo putkat on laitettu konkurssiin, ennen kuin kukaan ehtii mitään kateostoksien erotuksia edes saamaan...
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
Vahva veikkaus, että nuo putkat on laitettu konkurssiin, ennen kuin kukaan ehtii mitään kateostoksien erotuksia edes saamaan...
Tämäkin on täysin realistinen vaihtoehto. Mutta tässä nyt vaan erotellaan jyvät akanoista ja huonot kaupat joutavatkin mennä konkurssiin, koska niiden toiminta ei ole kestävällä pohjalla. On niitä firmoja, jotka hoitavat tilatut tuotteet ilman, että kuluttajan pitää olla yhteydessä KKV:hen ja laittavat tilalle korvaavana tuotteena vaikka paljon kalliimpaa Strixiä. Ja sitten on niitä firmoja, jotka yrittävät siirtää yritykselle kuuluvan riskin kuluttajalle.

Jostain syystä ensin mainitulla bisnesmallilla toimivat yritykset saavat ainakin jatkossa omat tilaukset, vaikka hinta olisi muutaman kympin kalliimpi.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
509
Tämäkin on täysin realistinen vaihtoehto. Mutta tässä nyt vaan erotellaan jyvät akanoista ja huonot kaupat joutavatkin mennä konkurssiin, koska niiden toiminta ei ole kestävällä pohjalla.
Kyllä. Tuntuu vaan olevan tapana, että nämä kuluttajalaista piittaamattomat yritykset laittavat putkan konkkaan siinä vaiheessa kun p*ska osuu tuulettimeen ja perustavat heti perään uudella nimellä uuden. Ja sama meno jatkuu taas.

Jostain syystä ensin mainitulla bisnesmallilla toimivat yritykset saavat ainakin jatkossa omat tilaukset, vaikka hinta olisi muutaman kympin kalliimpi.
Näin aion itsekin toimia. Tai oikeastaan toimin jo. Verkkis ja Jimm's on ne paikat, mistä oman PC raudan ostan.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Todella härskiä toimintaa ja vielä myöntävät tuon suoraan. Eipä ole muuten Multitronicilta kuulunut mitään sen jälkeen kun tilauksen peruttua valitin asiasta ja "lupasivat katsota vaihtoehtoisia malleja kun saapuu hyllyyn"...
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Kateostossa riskinä on se, että myyjä yksinkertaisesti kieltäytyy korvaamasta. Kuluttajan _oikeat_ mahdollisuudet tehdä asialle mitään ovat aika nolla.

Kysyin asiaa ja tässä ote KKV:n vastauksesta:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että mitä enemmän alkuperäisen kaupan ja kateoston laitteet eroavat, esim. teknisten ominaisuuksien osalta ja hintaeron vielä lisääntyessä, kasvaa riski, että kateoston edellytykset eivät enää täyty. Myös sillä pystyykö myyjä osoittamaan perustellun syyn tuotteen toimittamatta jättämiselle, voi olla vaikutusta asian arvioinnissa. Koronasta seuranneet maailmanlaajuiset ongelmat ja viiveet tuotteiden saatavuudessa ja yleinen hintojen nousu voisivat olla syitä, joita arvioinnissa otetaan huomioon. Lautakunnan käsittely on ruuhkautunut ja ratkaisun saaminen voi viedä vuoden pari.
Vastaan nyt tämän ketjun puolella: totta kai jälleenmyyjä voi kieltäytyä maksamasta. Esim. Gigantti on jo osoittanut, että kuluttajaneuvonnan kannalla pyyhitään pyllyä, koska siitä ei seuraa kuin pieni määrä pahaa verta yhden kuluttajan (ja ehkä nettipalstalle kirjoitetun vuodatuksen lukijoiden) osalta. Kuluttajariitalautakunnan päätöksen uhmaamisella on jo julkisia seuraamuksia, joiden kustannusten ei ole vaikea arvioida olevan isommat kuin korvausvaatimukset. Käräjäoikeuteen etenemällä kulut ovat jälleenmyyjälle jo moninkertaiset. Ja jos ei käräjäoikeuden päätökseenkään tyydy, niin seuraamukset alkaa olla taloudellisesti oikeasti merkittäviä.

KKV:n lausuma tässä vaikuttaa hyvin yleisluonteiselta, eli muotoiltu varovaisuusperiaatteella. Jokaisen kateostotapauksen osalta perustelujen vahvuus vaihtelee. Korvaavan tuotteen valinnassa pitää olla tarkkana, ja hankintahinnan erotus pitää pyrkiä minimoimaan. Reklamointi pitää tehdä oikeaoppisesti, ja sekä alkuperäisen sopimuksen, että siihen pohjautuvien vaatimusten täyttämiseen pitää antaa jälleenmyyjälle riittävät mahdollisuudet. KKV on myös alkanut tietoisesti olemaan kannustamatta kuluttajariitalautakunnan vaivaamiseen johtuen juurikin siitä ihan luontevasta syystä, että lautakunnan jonot on räjähtäneet käsiin. Mutta lautakunnalla on lakisääteinen velvollisuus käsitellä ratkaisupyynnöt muutamaa tarkasti määriteltyä poikkeusta lukuunottamatta, joten ei muuta kuin paperit sisään sitten kun ehdot täyttyy.

Vahvan keissin kanssa voi olla aika luottavaisin mielin omien oikeuksien vaatimisen kanssa. Suurin riski on tosiaan sellaiset pienet lafkat, jotka voivat hyvinkin lakata olemasta ennen kuin pitkä tie vaatimusten kanssa on kuljettu loppuun.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Tottakai tuo KKV:n kommentti oli varovaisuuden periaattella muotoiltu, mutta ei näytönohjaimen korvaavuus ihan yksiselitteinen ja suoraviivainen arvioitava ole. Aika tiukasti itse pitäytyisin samoissa spekseissä jos edes kateostolinjalle uskaltaisin lähteä.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
100
Mitäs ajatuksia tästä multitronic myynnissä olevasta kortista. ASUS Turbo GeForce RTX 3080 V2 10GB GDDR6X with LHR 3xDP 1.4a 1xHDMI 2.1(BULK) Onko kellekkään tullut ehdotuksia vaihtoa tähän Asus Turbo 3080 v2 versioon? Mulle ei ole tullut mitään ehdotusta.
Jos ei ole erityistä tarvetta juuri blower-tyylin kortille, esim. jokin erikoiskotelo, onhan tuo downgrade lähes minkä tahansa valmistajan triplatuuletinmalliin verrattuna, lähinnä jäähdytystehonsa puolesta(ja mahdollisesti melutason?).
Mutta RTX 3080 siinä missä muutkin. Jos oikeasti tahtoisivat toimittaa korvaavia malleja tilaajille(kuten sähköpostissaan sanoivat), minusta tuo kuuluu korvaavien korttien piiriin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 011
Viestejä
4 210 097
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom