• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ongelmat GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -näytönohjaimien tilauksissa (ei toimitettu/peruutetut tilaukset, kuluttajasuojalaki)

Sitten ehkä kaikkien kauppojen pitää myydä vain hyllykamaa varmaan? Nykyäänhän voi tilata vaikka levysoittimen neulan, jota ei ole hyllyssä ja sitten parissa viikossa se on asiakkaalla. Nyt jos on kaupan vastuulla jos toimittaja ei saakaan tavaraa tuotua, on varmaan parempi sitten myydä vain sitä hyllytavaraa. Tämä tosin karsii varmaan valikoimaa paljon.
Siinä tapauksessa kyllä, jos kuluttajalle myydään ensin levysoittimen neula ja sanotaan että toimitamme heti kun mahdollista. Sitten neulojen kysyntä kasvaakin ja tätä neulaa ei koskaan toimiteta, mutta sama firma myykin eri värisiä soittimen neuloja kaksi kertaa kalliimmalla. Myyjä vaan vetoaa, että ei tämä toinen neula ole korvaava tuote koska tämä on eri värinen. Näissä tilanteissa laki on kökkö, koska se on niin tulkinnanvarainen. Mikä on kohtuullinen aika odotuttaa asiakasta tuotteen toimituksessa? Sitä ei ole mitenkään määritelty, jolloin on näitä perseilijöitä jotka roikottavat tilauksia loputtomiin vaikka hyllyissä on oikeasti ollut jo korvaavia tuotteita moneen kertaan. Mielestäni tilanteessa missä myyt olematonta tuotetta pitää tiedostaa ne riskit ja sitten tarjota se korvaava tuote, jos hommat menee perseelleen.
 
On ihan normaalia myydä tavaraa, jota kaupalla ei ole omassa omistuksessa. Lähes kaikki verkkokaupat tekevät tätä joka päivä ja jatkuvasti, eikä siinä ole mitään väärää. Jälleenmyyjät toimivat tässä välikätenä, kun tavaraa tilataan tilausten perusteella valmistajalta tai tukkurilta.

Kun maailmanlaajuiset poikkeusolot vaikuttavat toimituksiin merkittävästi - kuten nyt - niin se luo kaupoille merkittävän määrän oikeusturvaa. Jälleenmyyjä ei tee mitään väärin, kun tavaran toimitusvaikeudet eivät ole jotain mihin kauppa voi itse vaikuttaa.


Sama ylimielisyys jatkuu. Luulet tietäväsi tästä aiheesta paljon enemmän kuin oikeasti tiedät, sekä oletat että muut eivät tiedä mitään. Jos haluat asiallista keskustelua aikaiseksi, niin lopeta tuo paskamainen suhtautuminen kanssakirjoittajiin.

Luet jatkuvasti lakitekstejä ja säädöksiä vain kuluttajan oikeuksien näkökulmasta. Vaikka sanot että yrität ymmärtää kauppiaan puolta, niin käytännössä et näin tee. Nämä asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia, vaan lakipykäliäkin tulkitaan tapauskohtaisesti.

Pääsääntöisesti jälleenmyyjät eivät ole mokailleet ollenkaan. He toimittavat kaikki sisään tulleet tilaukset sitä mukaan kun saavat tuotteita, mutta kun tuotetta ei heistä riippumattomista syistä saada tarpeeksi nopeasti, niin se on ikävä tilanne kaikkien kannalta. Suurimmat jälleenmyyjien tekemät virheet tulevat niissä tilanteissa, kun käy selväksi, että asiakkaan tilaamaa tuotetta ei enää valmisteta ja tilanne pitäisi jollain tapaa ratkaista. Tässä kohtaa jälleenmyyjä ei saisi tehdä mitään ratkaisuja yksipuolisesti, vaan pitäisi keskustella asiakkaan kanssa ja löytää molempien kannalta paras mahdollinen toimintatapa.

Mun mielestä sulla on osittain ihan valideja pointteja, mutta on turhan ronski yleistys väittää, että nyrkkisääntönä jälleenmyyjät ei ole mokailleet ollenkaan. Keskeinen asia, jota et näytä tunnistavan viesteissäsi on se, että useat jälleenmyyjät aivan päivänselvästi tekivät usean kuukauden ajaksi tietoisen päätöksen jättää tukkutilaukset odottamaan parempia tukkuhintoja. Silloin puhutaan automaattisesti sopimusrikkomuksesta. Lisäksi täydellinen aloitekyvyttömyys esimerkiksi vuotta aiemmin tehdyn ja maksetun tilauksen täyttämiseksi korvaavalla tuotteella on jo sellainen teko, että jotain vastuuta siitä jälleenmyyjällekin osoitettava.

Tarkan tuotekoodin toimitusvaikeuksiin vetoaminen on sellaista pseudopätevää vastuunvälttelyä, jolta putoaa pohja viimeistään siinä vaiheessa, kun huomataan että kaikkia irti saatavia muita malleja myydään kaksinkertaiseen hintaan ohi kaikkien jonojen. Toimitusvaikeudet eivät siis ole olleet universaaleja, vaan tiettyjä tuotteita on saatu paremmin suhteessa tilausmääriin ja tiettyjä taas huonommin. Tästä voi toki syyttää tukkureita ja varsinkin valmistajia, jotka räikeästi tekivät pikaisia päätöksiä olla tekemättä alkuperäisiä edulliseen hintaan esiteltyjä malleja ja siirsivät kaikki paukut kalliimpiin versioihin, mutta kuten todettua: tämä ei ole relevanttia kuluttajan ja jälleenmyyjän välisen sopimuksen osalta. Jälleenmyyjä vastaa siitä, että sopimus täytetään kohtuulliseksi katsottavassa ajassa vähintään alkuperäistä tilausta vastaavalla tuotteella. Kaikkein surkeimpia tapauksia, eli 17.9.2020 tehtyjä 3080-tilauksia ei pitäisi missään nimessä olla enää yhtä ainutta täyttämättä. Allokoimalla tukuista saadut tuotteet tosiasialliseen tilausjärjestykseen, eli jälleenmyyjien aktiivinen korvaavien tuotteiden etsiminen olisi merkittävästi lyhentänyt niitä räikeimpiä odotusaikojen venymisiä. Tätä tietä ei vaan valittu, koska jonojen ohi myyminen toi kassavirtaa siinä missä suositushintaisten tilausten täyttäminen toi persnettoa. Tukkuhintojen nouseminen on liiketoimintariski, joka kuuluu oleellisena osana vähittäiskauppaan. Tämä riski pitää hinnoitella mukaan myyntihintoihin ennen tilausta. Tilauksen eli sopimuksen syntymisen jälkeen riskiä ei ole oikeutta siirtää asiakkaan maksettavaksi, ei sen paremmin rahallisesti kuin ajallisestikaan.

Poikkeusolot riittävät perusteeksi jälleenmyyjien tekemisille vain siinä tapauksessa, että jälleenmyyjät ovat tehneet kaiken mahdollisen täyttääkseen tehdyt tilaukset. Erittäin monessa tapauksessa näin ei ole.
 
Mun mielestä sulla on osittain ihan valideja pointteja, mutta on turhan ronski yleistys väittää, että nyrkkisääntönä jälleenmyyjät ei ole mokailleet ollenkaan. Keskeinen asia, jota et näytä tunnistavan viesteissäsi on se, että useat jälleenmyyjät aivan päivänselvästi tekivät usean kuukauden ajaksi tietoisen päätöksen jättää tukkutilaukset odottamaan parempia tukkuhintoja. Silloin puhutaan automaattisesti sopimusrikkomuksesta. Lisäksi täydellinen aloitekyvyttömyys esimerkiksi vuotta aiemmin tehdyn ja maksetun tilauksen täyttämiseksi korvaavalla tuotteella on jo sellainen teko, että jotain vastuuta siitä jälleenmyyjällekin osoitettava.

Tarkan tuotekoodin toimitusvaikeuksiin vetoaminen on sellaista pseudopätevää vastuunvälttelyä, jolta putoaa pohja viimeistään siinä vaiheessa, kun huomataan että kaikkia irti saatavia muita malleja myydään kaksinkertaiseen hintaan ohi kaikkien jonojen. Toimitusvaikeudet eivät siis ole olleet universaaleja, vaan tiettyjä tuotteita on saatu paremmin suhteessa tilausmääriin ja tiettyjä taas huonommin. Tästä voi toki syyttää tukkureita ja varsinkin valmistajia, jotka räikeästi tekivät pikaisia päätöksiä olla tekemättä alkuperäisiä edulliseen hintaan esiteltyjä malleja ja siirsivät kaikki paukut kalliimpiin versioihin, mutta kuten todettua: tämä ei ole relevanttia kuluttajan ja jälleenmyyjän välisen sopimuksen osalta. Jälleenmyyjä vastaa siitä, että sopimus täytetään kohtuulliseksi katsottavassa ajassa vähintään alkuperäistä tilausta vastaavalla tuotteella. Kaikkein surkeimpia tapauksia, eli 17.9.2020 tehtyjä 3080-tilauksia ei pitäisi missään nimessä olla enää yhtä ainutta täyttämättä. Allokoimalla tukuista saadut tuotteet tosiasialliseen tilausjärjestykseen, eli jälleenmyyjien aktiivinen korvaavien tuotteiden etsiminen olisi merkittävästi lyhentänyt niitä räikeimpiä odotusaikojen venymisiä. Tätä tietä ei vaan valittu, koska jonojen ohi myyminen toi kassavirtaa siinä missä suositushintaisten tilausten täyttäminen toi persnettoa. Tukkuhintojen nouseminen on liiketoimintariski, joka kuuluu oleellisena osana vähittäiskauppaan. Tämä riski pitää hinnoitella mukaan myyntihintoihin ennen tilausta. Tilauksen eli sopimuksen syntymisen jälkeen riskiä ei ole oikeutta siirtää asiakkaan maksettavaksi, ei sen paremmin rahallisesti kuin ajallisestikaan.

Poikkeusolot riittävät perusteeksi jälleenmyyjien tekemisille vain siinä tapauksessa, että jälleenmyyjät ovat tehneet kaiken mahdollisen täyttääkseen tehdyt tilaukset. Erittäin monessa tapauksessa näin ei ole.
Tässä on hyvä ja aika lopullinen analyysi. Kuluttajansuoja on itse tullut luettua etu- ja takaperin. Maahantuojan hommissa on pakko osata.

Uskomattomia tempauksia on nähty tässä vuoden aikana. Osa jälleenmyyjistä on pitänyt asiakkaan rahoja, kun samaan aikaan on toimitettu funktionaalisesti samaa kamaa, paremmilla ulosmyyntihinnoilla.

Homma on ollut vaikea ennakoida, mutta viimeistään nyt pitäisi jälleenmyyjien laittaa paletti kuntoon. Ei kai tässä ketään olla ristiinnaulitsemassa, mutta joillakin toimijoilla näkyy liian paksusti voitontavoittelu kuluttajansuojan kustannuksella.
 
Itsellä on Proshopista Asuksen TUF 3060 Ti -malli tilattu 15.2.2021 ja oli myös tullut tuo sähköposti, että 7 päivää aikaa vaihtaa tilaus LHR malliin. Pitääkö tässä nyt vain hyväksyä se että vaihtoehdot on vaihto huonompaan malliin tai perua tilaus? Vähän tuntuu hullulta kun (nykytilanteessa toki varmaan "vain") 7kk mennyt ja kauppa myy vastaavaa (LHR) 3070 Ti mallia halvemmalla mitä oma tilaus (ei-LHR) 3060 Ti -mallista on maksanut. Saa nähdä mitä tuon TUF 3080 Ti tilauksen kanssa käy, minkä tein parisen kuukautta sitten kun sivut näytti sen olevan saldoilla, mutta ilmeisesti heillä ei kuitenkaan kortteja ollut.
 
Gigantilta soittelivat juuri, tarjosivat MSI Ventus 2X korttia EVGA XC3 3070:n tilalle. Heti olisi varastossa ja saapuisi parissa päivässä kotiovelle, maksoin 650€ aikoinaan tästä.

Vähän kyllä mietityttää. Tuo MSI:n Ventus 2X on ainakin jäähdytykseltä heikompi kun tuo EVGA:n XC3, koska MSI kortissa olisi 2 tuuletinta ja tuossa EVGA:ssa 3. Kuluttajaneuvonta oli minulle ainakin kertonut, että elinkeinoharjoittaja ei saa toimittaa korvaavaa tuotetta, joka olisi heikompi/huonolaatuisempi. Eli hieman kyllä laittaa mietityttämään tuo että tyytyisikö tuohon. Kirjaimellisesti mitään muuta 3070 korttia ei asiakaspalvelijan mukaan olisi saatavilla/tulossa, joten vähän vaikuttaa siltä, että on joko kateoston paikka tai otan vastaan huonomman version tuosta kortista. Tosin siinä kohdassa alennusta pyytäisin kun on heikompi kortti. Huomenna soitto tästä kuluttajaneuvontaan, että mitä he itse ajattelevat asiasta.

Onko muilla mitään kokemuksia 3070 kortin saamisesta gigantista? En tuohon oikein haluaisi tyytyä, kun on heikompi jäähdytykseltä ja täten suorituskyvyltä.
 
Gigantilta soittelivat juuri, tarjosivat MSI Ventus 2X korttia EVGA XC3 3070:n tilalle. Heti olisi varastossa ja saapuisi parissa päivässä kotiovelle, maksoin 650€ aikoinaan tästä.

Vähän kyllä mietityttää. Tuo MSI:n Ventus 2X on ainakin jäähdytykseltä heikompi kun tuo EVGA:n XC3, koska MSI kortissa olisi 2 tuuletinta ja tuossa EVGA:ssa 3. Kuluttajaneuvonta oli minulle ainakin kertonut, että elinkeinoharjoittaja ei saa toimittaa korvaavaa tuotetta, joka olisi heikompi/huonolaatuisempi. Eli hieman kyllä laittaa mietityttämään tuo että tyytyisikö tuohon. Kirjaimellisesti mitään muuta 3070 korttia ei asiakaspalvelijan mukaan olisi saatavilla/tulossa, joten vähän vaikuttaa siltä, että on joko kateoston paikka tai otan vastaan huonomman version tuosta kortista. Tosin siinä kohdassa alennusta pyytäisin kun on heikompi kortti. Huomenna soitto tästä kuluttajaneuvontaan, että mitä he itse ajattelevat asiasta.

Onko muilla mitään kokemuksia 3070 kortin saamisesta gigantista? En tuohon oikein haluaisi tyytyä, kun on heikompi jäähdytykseltä ja täten suorituskyvyltä.
Tuo Ventus on juurikin se hinnat alkaen malli, EVGA sieltä paremmasta päästä. Silti tuon diilin toki ottaisin, kun se vaihtoehto lienee "joo, katellaan kun saapuu parempaa mallia"=ei ikinä :cautious: Paperillahan homma on selkeä, pitäisi vähintään samantasoista tarjota, tässä maailmantilassa tuokin diili lähellä lottovoittoa.
 
Tuo Ventus on juurikin se hinnat alkaen malli, EVGA sieltä paremmasta päästä. Silti tuon diilin toki ottaisin, kun se vaihtoehto lienee "joo, katellaan kun saapuu parempaa mallia"=ei ikinä :cautious: Paperillahan homma on selkeä, pitäisi vähintään samantasoista tarjota, tässä maailmantilassa tuokin diili lähellä lottovoittoa.
Noo, näin itse 699e hintaisen 3070 asus dualin jimssille palauttaneena en sanoisi tuota miksikään huippudiiliksi. Suosittelen odottamaan parempaa tarjousta tai sitten pyytämään vaikka lahjakorttia tms kylkeen, kun sulla tulisi huonompi kortti tilalle
 
Gigantilta soittelivat juuri, tarjosivat MSI Ventus 2X korttia EVGA XC3 3070:n tilalle. Heti olisi varastossa ja saapuisi parissa päivässä kotiovelle, maksoin 650€ aikoinaan tästä.

Vähän kyllä mietityttää. Tuo MSI:n Ventus 2X on ainakin jäähdytykseltä heikompi kun tuo EVGA:n XC3, koska MSI kortissa olisi 2 tuuletinta ja tuossa EVGA:ssa 3. Kuluttajaneuvonta oli minulle ainakin kertonut, että elinkeinoharjoittaja ei saa toimittaa korvaavaa tuotetta, joka olisi heikompi/huonolaatuisempi. Eli hieman kyllä laittaa mietityttämään tuo että tyytyisikö tuohon. Kirjaimellisesti mitään muuta 3070 korttia ei asiakaspalvelijan mukaan olisi saatavilla/tulossa, joten vähän vaikuttaa siltä, että on joko kateoston paikka tai otan vastaan huonomman version tuosta kortista. Tosin siinä kohdassa alennusta pyytäisin kun on heikompi kortti. Huomenna soitto tästä kuluttajaneuvontaan, että mitä he itse ajattelevat asiasta.

Onko muilla mitään kokemuksia 3070 kortin saamisesta gigantista? En tuohon oikein haluaisi tyytyä, kun on heikompi jäähdytykseltä ja täten suorituskyvyltä.

XC3 ei kai mikään erityisen hyvä jäähdytykseltään ole, mutta toki se on kolmen tuulettimen malli ja mikä ehkä vielä merkittävämpää on se, että se on vain kahden korttipaikan korkuinen (tai leveä, miten kukin sitten tuon katsoo), mikä tekee siitä moneen kokoonpanoon tuota Ventusta paremman vaihtoehdon.
 
Tässä on hyvä ja aika lopullinen analyysi. Kuluttajansuoja on itse tullut luettua etu- ja takaperin. Maahantuojan hommissa on pakko osata.

Uskomattomia tempauksia on nähty tässä vuoden aikana. Osa jälleenmyyjistä on pitänyt asiakkaan rahoja, kun samaan aikaan on toimitettu funktionaalisesti samaa kamaa, paremmilla ulosmyyntihinnoilla.

Homma on ollut vaikea ennakoida, mutta viimeistään nyt pitäisi jälleenmyyjien laittaa paletti kuntoon. Ei kai tässä ketään olla ristiinnaulitsemassa, mutta joillakin toimijoilla näkyy liian paksusti voitontavoittelu kuluttajansuojan kustannuksella.

Voiko joillakin jälleenmyyjillä vahingon jo satuttua, eli tullut ihan liian paljon tilauksia liian halvalla hinnalla 2020 syyskuussa, voitontavoittelun sijaan olla tavoitteena tappioiden vähentäminen jopa konkurssin estämiseksi? Ainakin pienillä jälleenmyyjillä voi olla hankalampaa, jos on tullut vaikkapa 1000 tilausta, joista jokaisesta tulisi satoja euroja tappiota ja yhteensä ehkä pahimmillaan satoja tuhansia euroja. Toiminnan jatkamiseksi voi olla järkevää ottaa vaan kaikki haukut vastaan ja odottaa halvempia tukkuhintoja... Mutta ainakin jatkossa jälleenmyyjät ovat varovaisempia tilauksia vastaanottaessaan...
 
Gigantilta soittelivat juuri, tarjosivat MSI Ventus 2X korttia EVGA XC3 3070:n tilalle. Heti olisi varastossa ja saapuisi parissa päivässä kotiovelle, maksoin 650€ aikoinaan tästä.

Vähän kyllä mietityttää. Tuo MSI:n Ventus 2X on ainakin jäähdytykseltä heikompi kun tuo EVGA:n XC3, koska MSI kortissa olisi 2 tuuletinta ja tuossa EVGA:ssa 3. Kuluttajaneuvonta oli minulle ainakin kertonut, että elinkeinoharjoittaja ei saa toimittaa korvaavaa tuotetta, joka olisi heikompi/huonolaatuisempi. Eli hieman kyllä laittaa mietityttämään tuo että tyytyisikö tuohon. Kirjaimellisesti mitään muuta 3070 korttia ei asiakaspalvelijan mukaan olisi saatavilla/tulossa, joten vähän vaikuttaa siltä, että on joko kateoston paikka tai otan vastaan huonomman version tuosta kortista. Tosin siinä kohdassa alennusta pyytäisin kun on heikompi kortti. Huomenna soitto tästä kuluttajaneuvontaan, että mitä he itse ajattelevat asiasta.

Onko muilla mitään kokemuksia 3070 kortin saamisesta gigantista? En tuohon oikein haluaisi tyytyä, kun on heikompi jäähdytykseltä ja täten suorituskyvyltä.
Jos saanee udella niin milloin olet tilauksen tehnyt?

Ja samoilla linjoilla muiden kanssa, nykytilanteessa ihan kohtuu hyvä diili että jonku 3070 kortin saa tuohon hintaan mutta ilman alennusta/lahjakorttia kylkeen en hyväksyis. Gigantila on kuiten muitaki 3070 malleja ollu myynnissä tässä syksyn mittaa
 
Voiko joillakin jälleenmyyjillä vahingon jo satuttua, eli tullut ihan liian paljon tilauksia liian halvalla hinnalla 2020 syyskuussa, voitontavoittelun sijaan olla tavoitteena tappioiden vähentäminen jopa konkurssin estämiseksi? Ainakin pienillä jälleenmyyjillä voi olla hankalampaa, jos on tullut vaikkapa 1000 tilausta, joista jokaisesta tulisi satoja euroja tappiota ja yhteensä ehkä pahimmillaan satoja tuhansia euroja. Toiminnan jatkamiseksi voi olla järkevää ottaa vaan kaikki haukut vastaan ja odottaa halvempia tukkuhintoja... Mutta ainakin jatkossa jälleenmyyjät ovat varovaisempia tilauksia vastaanottaessaan...

Pienemmille jälleenmyyjille ei ole tullut tuhansia tilauksia. Datatronicilla esim. taisi olla 3080 TUF -tilauksia joitain kymmeniä, ja se on kuitenkin korttien halutuinta A-ryhmää.
 
Aion olla omasta tilauksestani yhteydessä kuluttajansuojaan. He osaavat varmasti neuvoa miten tulee toimia. Yli 10kk odottamista on omalta osaltani mielestäni riittävän kärsivällistä ja yrityksellä on ollut aikaa hoitaa tilaamani tuote/korvaava tuote asiakkaalle. Etenkin kun rahat ovat kelvanneet välittömästi eikä tuotetta kyseisenä ajankohtana ole voinut tilata laskulla.
 
Voiko joillakin jälleenmyyjillä vahingon jo satuttua, eli tullut ihan liian paljon tilauksia liian halvalla hinnalla 2020 syyskuussa, voitontavoittelun sijaan olla tavoitteena tappioiden vähentäminen jopa konkurssin estämiseksi? Ainakin pienillä jälleenmyyjillä voi olla hankalampaa, jos on tullut vaikkapa 1000 tilausta, joista jokaisesta tulisi satoja euroja tappiota ja yhteensä ehkä pahimmillaan satoja tuhansia euroja. Toiminnan jatkamiseksi voi olla järkevää ottaa vaan kaikki haukut vastaan ja odottaa halvempia tukkuhintoja... Mutta ainakin jatkossa jälleenmyyjät ovat varovaisempia tilauksia vastaanottaessaan...
Tämä lienee ymmärrettävää pienten jälleenmyyjien kohdalla. Kuitenkin 500 m€+ liikevaihdon firmat hoitavat asioita huonommin kuin paljon pienemmät.
 
Jättekiva temppu Verkkokauppa.comilta.

Poistivat tuotesivun tuolta Asus RTX 3080 TUF gaming v2:lta.

Nyt ei voi seurata saapuneita (eli sitä miten vähän noita kortteja tulee, vrt. OC-malli).

Nyt ihan oikeasti menee riman alle. OC-mallin tuotesivu luonnollisesti näkyy...
 
Homma on ollut vaikea ennakoida, mutta viimeistään nyt pitäisi jälleenmyyjien laittaa paletti kuntoon. Ei kai tässä ketään olla ristiinnaulitsemassa, mutta joillakin toimijoilla näkyy liian paksusti voitontavoittelu kuluttajansuojan kustannuksella.
Mielestäni tämä "voitontavoittelu" ei pääsääntöisesti pidä paikkansa. Enemmänkin on kyse konkurssin välttelystä.

Moni ei meinaa muistaa tai ymmärtää sitä, että jälleenmyyjät ovat koko tämän ajan olleet pitkälti tukkureiden ja valmistajien hinnoittelun armoilla. Jälleenmyyjät eivät ole erityisen kovia katteita hakeneet missään kohtaa. Jos siellä lähdettäisiin korvaamaan ennakkotilattuja tuotteita periaatteessa hieman eriävillä tuotteilla, joiden sisäänostohinta on yli 50% kalliimpi, niin siitä syntyisi hyvin nopeasti todella tukala tilanne jälleenmyyjien kannalta. Jos näin tehdään yhden asiakkaan kohdalla, niin pitäisi tehdä kaikkien muidenkin kohdalla.

Sanoipa kuluttajansuojalaki mitä tahansa, niin minä ainakin yritän ymmärtää miten järjettömän vaikeassa tilanteessa jälleenmyyjät tässä ovat. Ei jälleenmyyjillä varmasti yleisellä tasolla ole mitään tarkoitusta kohdella asiakkaita huonosti, mutta olosuhteiden pakosta se voi siltä vaikuttaa. Monet kuluttajat ajattelevat tässä vain itseään, mikä on toki ihan ymmärrettävää, mutta itse yritän pitää mielessä, että samassa junassa on iso kasa muitakin ihmisiä ja jälleenmyyjien tilanne on erittäin vaikea.

Ei kukaan voinut ennustaa mihin ja miten tämä tilanne tulee etenemään. Jälleenmyyjät toimivat tilausten kanssa kuten on vuosikausien ajan tehty ja koskaan ennen tämä toimintatapa ei ole tuottanut erityisiä ongelmia.
 
Minusta tässä on aivan selkeästi kyse Nvidian ahneudesta. He eivät myy/valmista 3080 piirisarjaa niin, että sitä voisi myydä MSRP hinnalla loppuasiakkaalle. Välissähän on ketju NVidia -> AIB -> tukkuri -> jälleenmyyjä. Ei niiden kannata, koska saavat paremman hinnan halvemmasta piirisarjasta.

Heti kun 3080 kortteja olisi laajasti saatavilla voisi kuluttajat eri maissa käyttää ns. kateostomahdollisuuttaan.

Tässä muuten ei ole kysymys ennakkotilatuista tuotteista.
 
Minusta tässä on aivan selkeästi kyse Nvidian ahneudesta. He eivät myy/valmista 3080 piirisarjaa niin, että sitä voisi myydä MSRP hinnalla loppuasiakkaalle. Välissähän on ketju NVidia -> AIB -> tukkuri -> jälleenmyyjä. Ei niiden kannata, koska saavat paremman hinnan halvemmasta piirisarjasta.

Heti kun 3080 kortteja olisi laajasti saatavilla voisi kuluttajat eri maissa käyttää ns. kateostomahdollisuuttaan.

Tässä muuten ei ole kysymys ennakkotilatuista tuotteista.
Ei aivan. Sitä piirituotantokapasiteettia on rajallisesti ja vaikka piirejä olisikin hyllyt täynnä, niin materiaaleja niiden paketointiin ei välttämättä ole. Siellä on pulaa nyt lähes kaikesta kun rahallakaan ei saa komponentteja ja materiaaleja halutussa määrissä
 
Sitä piirituotantokapasiteettia on rajallisesti ja vaikka piirejä olisikin hyllyt täynnä, niin materiaaleja niiden paketointiin ei välttämättä ole
Jos katsot esim. Jimm's hyllyjä, niin 3070Ti löytyy nyt kolmisenkymmentä ja 3080Ti toista sataa kpl. Mutta 3080 ei löydy yhtään. Aika jännä, että piirituotantoa ja paketointia löytyy kaikille paitsi 3080 sarjalle?
 
Jos katsot esim. Jimm's hyllyjä, niin 3070Ti löytyy nyt kolmisenkymmentä ja 3080Ti toista sataa kpl. Mutta 3080 ei löydy yhtään. Aika jännä, että piirituotantoa ja paketointia löytyy kaikille paitsi 3080 sarjalle?
Luultavasti priorisointikysymys. Samaan tapaan kuin 6800xt AMD:llä.
 
Sain juuri gigantilta takaisinsoiton tilaamaani Gigabyte RTX 3070 XC3 korttiin liittyen. Tarjosivat vieläkin MSI Ventus 2X 3070 korttia.

Jännä, että ihan itsekkin myöntävät sen, että se on huonompi kortti kun tilaamani kortti, mutta eivät suostu esim päivittämään 3070TI tai 3080 korttiin, eli ihan avoimesti rikkovat lakia. Nyt se on joko kateosto tai kuluttajalautakuntaan asian ratkaisupyyntöä.
 
Sain juuri gigantilta takaisinsoiton tilaamaani Gigabyte RTX 3070 XC3 korttiin liittyen. Tarjosivat vieläkin MSI Ventus 2X 3070 korttia.

Jännä, että ihan itsekkin myöntävät sen, että se on huonompi kortti kun tilaamani kortti, mutta eivät suostu esim päivittämään 3070TI tai 3080 korttiin, eli ihan avoimesti rikkovat lakia. Nyt se on joko kateosto tai kuluttajalautakuntaan asian ratkaisupyyntöä.
Voi olla, että on aika tekemätön paikka. Jälleenmyyjällä on pätevä syy toimitusvaikeuksille ja olet vaatimassa noin tuplahintaista korvaavaa tuotetta, joka ylittää aika helposti kohtuullisen korvausvelvollisuuden rajat. Niin kauan kun Gigantti tarjoaa vaihtoehdoksi rahojen palautusta, eikä lähde perumaan tilausta yksipuolisesti, niin eipä siinä ole asiakkaalla oikein mitään tehtävissä.

Kateostonkin kanssa todennäköisesti joutuu vähintäänkin tappelemaan, koska voi olla aika vaikea aukottomasti todistaa, että tässä on tapahtunut selkeä sopimusrikkomus.
 
Kateostonkin kanssa todennäköisesti joutuu vähintäänkin tappelemaan, koska voi olla aika vaikea aukottomasti todistaa, että tässä on tapahtunut selkeä sopimusrikkomus.

Jos oikein muistan, niin Gigantin tulisi esim yhtenä vaihtoehtona tarjota parempaa tuotetta, jollei korvaavaa ole. Tässä tapauksessa vaihto parempaan.

Voi olla, että on aika tekemätön paikka. Jälleenmyyjällä on pätevä syy toimitusvaikeuksille ja olet vaatimassa noin tuplahintaista korvaavaa tuotetta, joka ylittää aika helposti kohtuullisen korvausvelvollisuuden rajat. Niin kauan kun Gigantti tarjoaa vaihtoehdoksi rahojen palautusta, eikä lähde perumaan tilausta yksipuolisesti, niin eipä siinä ole asiakkaalla oikein mitään tehtävissä.

Noin tonnilla saa suoraan hyllystä kilpailijalta korvaavaa tuotetta, eli noin 50% hinnan korotus. Korkeahan hintaero on, mutta ei läheskään kaksinkertainen.

Harmillinen asia on vain, että asiassa tulee aika varmasti menemään tosi kauan. Jos teen kateoston, niin asia ihan kuluttajaneuvonnan mukaankin aika varmasti menee kuluttajariitalautakuntaan, sillä elinkeinoharjoittaja ei halua maksaa kateostoa.
 
Laitoin pari viikkoa sitten Giganttiin viestiä liittyen 3080 saatavuuteen. Pyysin korvaavaa tuotetta tilalle. Nyt tuli puhelinsoitto, että olisi tarjolla tilalle Gigabyte AORUS GeForce RTX3080 MASTER 2. Alunperin olin ostanut siis ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF OC Gaming:n. Hyväksyin ehdotuksen sen enempää tutkimatta paljon heikompi ko. kortti on, tuskin kuitenkaan kovinkaan paljon. Omalta osalta saaga näyttää siis tulevan päätökseen, en tosin usko ennen kuin kortti saapuu.
 
@Thomaxius , oliko TUF OC milloin tilattu?

Itsellä tilattu 17.10 ja olen ollut Giganttiin chatin kautta yhteydessä toissa- ja viimeviikolla. Aina luvattu soittaa, soittoa ei kuitenkaan ole kuulunut.
 
@Thomaxius , oliko TUF OC milloin tilattu?

Itsellä tilattu 17.10 ja olen ollut Giganttiin chatin kautta yhteydessä toissa- ja viimeviikolla. Aina luvattu soittaa, soittoa ei kuitenkaan ole kuulunut.
Seurantaketjuun jo kirjoitinkin mutta mulla oli 19.10 tilattu TUF OC ja eilen sain chatissa vaihdettua tuohon samaan Gigabyteen, maanantaina toimitus.
 
Kuluttajaneuvonta oli yhteydessä Giganttiin, vähemmän yllättäen lopputulos 0 nothing. Laitoin äsken menemään lappua kuluttajariitalautakuntaan, katsotaan montako vuotta prosessi kestää.
 
@Thomaxius , oliko TUF OC milloin tilattu?

Itsellä tilattu 17.10 ja olen ollut Giganttiin chatin kautta yhteydessä toissa- ja viimeviikolla. Aina luvattu soittaa, soittoa ei kuitenkaan ole kuulunut.
Joo, unohdin mainita. Samoihin aikoihin tilattu, koska viime kuussa vietin kortin synttäreitä.

Lisättäköön vielä, että viestistä on pari viikkoa aikaa. En siis pommittanut yhtä viestiä enempää.
 
Tännekin tulossa 3080 Strix LHR. Mä en löytänyt koko tuotetta verkkiksestä...

Nyt on tilaukseen vaihdettu

Asus GeForce ROG-STRIX-RTX3080-10G-V2-GAMING -näytönohjain PCI-e-väylään
Tuotenumero: 81793


Toimitusaikaa ei kuitenkaan tiedossa...
 
Muilla kokemusta/ratkaisua vastaavasta. Tilattu 3060Ti helmikuussa laskulla, varastoon saapumisaika oli ilmoitettu seuraavalle viikolle. Mitään muuta ei ole kuitenkaan tullut kuin Joustolta maksumuistutuksia aina jo ennen eräpäivää, jota kyllä siirtävät kun parin s.postin verran vääntää. Tämä maksuvaatimuspelleilykin oma tarinansa. No pyydetty kauppaa vaihtamaan alkuperäinen non-LHR nykyisiin LHR-malliin. Vastaus oli epämääräinen, että ei tiedetä mitä mallia saadaan. No tälläkin hetkellä kyseisen verkkokaupan sivulla on tilaamaani näytönohjainta LHR-versiona 10+ saldoilla tilattavissa. Minä en niitä saa, koska ovat kuulemma epäviralliselta tukkurilta, minulle toimitetaan vain joltain viralliselta tukkurilta.
 
Muilla kokemusta/ratkaisua vastaavasta. Tilattu 3060Ti helmikuussa laskulla, varastoon saapumisaika oli ilmoitettu seuraavalle viikolle. Mitään muuta ei ole kuitenkaan tullut kuin Joustolta maksumuistutuksia aina jo ennen eräpäivää, jota kyllä siirtävät kun parin s.postin verran vääntää. Tämä maksuvaatimuspelleilykin oma tarinansa. No pyydetty kauppaa vaihtamaan alkuperäinen non-LHR nykyisiin LHR-malliin. Vastaus oli epämääräinen, että ei tiedetä mitä mallia saadaan. No tälläkin hetkellä kyseisen verkkokaupan sivulla on tilaamaani näytönohjainta LHR-versiona 10+ saldoilla tilattavissa. Minä en niitä saa, koska ovat kuulemma epäviralliselta tukkurilta, minulle toimitetaan vain joltain viralliselta tukkurilta.

Suosittelen tuossa tapauksessa soittamaan kuluttajaneuvontaan. On tänään kahteentoista sakkaan auki. Jos muistan oikein, niin kyllä elinkeinoharjoittajan pitää toimittaa tuotetta, ei väliä sillä mistä on, kunhan on vastaava tuote, mutta kuluttajaneuvonta osaa kyllä neuvoa tässä varmaan puh: 029 505 3050
 
Muilla kokemusta/ratkaisua vastaavasta. Tilattu 3060Ti helmikuussa laskulla, varastoon saapumisaika oli ilmoitettu seuraavalle viikolle. Mitään muuta ei ole kuitenkaan tullut kuin Joustolta maksumuistutuksia aina jo ennen eräpäivää, jota kyllä siirtävät kun parin s.postin verran vääntää. Tämä maksuvaatimuspelleilykin oma tarinansa. No pyydetty kauppaa vaihtamaan alkuperäinen non-LHR nykyisiin LHR-malliin. Vastaus oli epämääräinen, että ei tiedetä mitä mallia saadaan. No tälläkin hetkellä kyseisen verkkokaupan sivulla on tilaamaani näytönohjainta LHR-versiona 10+ saldoilla tilattavissa. Minä en niitä saa, koska ovat kuulemma epäviralliselta tukkurilta, minulle toimitetaan vain joltain viralliselta tukkurilta.
Onko kauppana multitronic? En ole muiden kuullut puhuvan eri tukkureista. Asiakkaallehan on aivan yhdentekevää, mistä he tuotteensa tilaavat. Kuluttajaneuvoja on varmasti asiasta samaa mieltä
 
Gigantti oli yhteydessä ja kertoi, että pitäisi joko omasta takaa hyväksyä huonompi tuote tai kauppa puretaan Gigantin puolelta yksipuoleisesti, koska "Ei ole toimittaa muuta tuotetta tällä hetkellä".

Kyselyn jälkeen, asiakaspalvelija mainitsi, että muutaman kymmenen euron voi antaa alennusta tuotteesta, mutta ei sitä enempää. Aika vahva halu nyt tehdä vain kateosto ja laittaa se vaikka kkv:lle käsittelyyn jos Gigantti ei suostu sitä maksamaan. Ainahan voin ottaa huonomman tuotteen vastaan ja myydä sen esim torissa, ja sen hinnalla sitten ostaa pieneen lisähintaan "hyvän" kortin, mutta aika huono maku tästä kyllä jää.
 
Muilla kokemusta/ratkaisua vastaavasta. Tilattu 3060Ti helmikuussa laskulla, varastoon saapumisaika oli ilmoitettu seuraavalle viikolle. Mitään muuta ei ole kuitenkaan tullut kuin Joustolta maksumuistutuksia aina jo ennen eräpäivää, jota kyllä siirtävät kun parin s.postin verran vääntää. Tämä maksuvaatimuspelleilykin oma tarinansa. No pyydetty kauppaa vaihtamaan alkuperäinen non-LHR nykyisiin LHR-malliin. Vastaus oli epämääräinen, että ei tiedetä mitä mallia saadaan. No tälläkin hetkellä kyseisen verkkokaupan sivulla on tilaamaani näytönohjainta LHR-versiona 10+ saldoilla tilattavissa. Minä en niitä saa, koska ovat kuulemma epäviralliselta tukkurilta, minulle toimitetaan vain joltain viralliselta tukkurilta.

On kyllä sen verran härskiä toimintaa, että jos et jo ole ottanut yhteyttä Kuluttajaneuvontaa, niin viimeistään huomenna sinne sähköpostia tai soitto:


Et sinä ole ostanut sieltä kaupasta tukkurilta X tulevaa 3060ti korttia. Sinä olet ostanut sieltä 3060ti kortin ja se on sitten ihan kaupan oma päätös, että mitä tukkuria he haluavat käyttää. Tämä on jo sellaista kusetusta kuluttajia kohtaan, että nyt vaan ihan reilusti kaupan nimi julki ja vielä vaikka linkkiä kyseiseen tuotteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä sen verran härskiä toimintaa, että jos et jo ole ottanut yhteyttä Kuluttajaneuvontaa, niin viimeistään huomenna sinne sähköpostia tai soitto:


Et sinä ole ostanut sieltä kaupasta tukkurilta X tulevaa 3060ti korttia. Sinä olet ostanut sieltä 3060ti kortin ja se on sitten ihan kaupan oma päätös, että mitä tukkuria he haluavat käyttää. Tämä on jo sellaista kusetusta kuluttajia kohtaan, että nyt vaan ihan reilusti kaupan nimi julki ja vielä vaikka linkkiä kyseiseen tuotteeseen.
Pyysin vielä kerran toimittamaan tilaukseni minulle. Katsotaan mikä on vastaus, jos ei hyvä, niin teen kaikki edellä suositellut asiat.
 
Minulle tarjosivat nyt myös tuota Turboa 17.10.2020 tehtyyn 3080 TUF OC tilaukseen. On kyllä sen verran erilainen kortti verrattuna TUFiin tai Aorukseen etten tiedä mitä tuon kanssa tekisi... mahtaako loppua kohta Turbot ja tulla jotain vähemmän heikkoa tilalle?

Vaihdan vastauksen tästä oikeampaan ketjuun.

Vaikea sanoa, mitä filosofiaa Gigantti nyt noudattaa. Korvaavia korttejahan valitaan täysin mielivaltaisella tavalla, ja asiakkaisiin otetaan tarkoituksella yhteyttä periaatteella "ota tai jätä": korvaava tuote on tasan tämä, ja muita vaihtoehtoja ei ole. Sen kanssa voisi elää, jos korvausperiaate olisi se kuluttajansuojan mukainen "vastaava tai parempi". Tosiasiassa nyt varsinkin TUF-tilaajille koitetaan pakkosyöttää korvaavaksi selkeästi heikompia tuotteita, jolloin valintatilanne on luonteeltaan ihan erilainen. Eli ottaako ihan mikä vaan rimpula, koska muuten voi jäädä kokonaan ilman tai ainakin joutua odottamaan vielä toinenkin ikuisuus. Vai laittaako toiveensa siihen, että jokin toinen korvaava tuote löytyisi? Gigantti ei tee tätäkään vaihetta prosessista oikein, koska korvaava tuote pitäisi valita yhteistyössä asiakkaan kanssa, eikä tyrkkäämällä "jotain" kurkusta alas. Uhkailu ja kiristys on Gigantin valitsema tie.

Periaatteessa jo se, että Aoruksia tällä hetkellä tarjotaan joillekin asiakkaille, olisi melko selkeä peruste kenelle vaan 3080 TUF -jonottajalle vaatia korvaavaksi tuotteeksi juurikin sitä Aorusta. Sama juttu oli jo aiemmin, EVGA:n 3080 FTW3 Ultraa tarjottiin osalle 17.9. tilanneille, ja osalle taas 3080 XC3 Blackia. Ei tuollaisella arpomisella ole mitään tekemistä
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Joo tämä varmasti oikeampi paikka keskustelulle, oli vain juuri noista vaihdoista mainittu aiemmassa ketjussa. Pöljä tilannehan tämä on, että ottaako tuollainen malli mikä ei tilattua vastaa vai odottaako ja ihmetellä mitä noille tilauksille lopulta tapahtuu.
 
No ei päässyt kulumaan edes päivää ja vääntö omasta EVGA RTX 3070 XC3 näytönohjaimesta jatkuu Gigantin kanssa. Tällä kertaa huomattavasti hämärämmissä merkeissä.

Sain tänään tiedon, että toinen henkilö joka myös oli tammikuussa 2021 tilannut EVGA 3070 XC3 näyttiksen oli saanut vaihdettua tänään asiakaspalvelijan tarjoamana alkuperäisen korttinsa MSI RTX 3070 Gaming Z Trio malliin. Itselle Gigantti on useista yhteydenotoista huolimatta tarjonnut vain MSI RTX 3070 Ventus 2X:ää. Sen viimein otin eilen vastaan kun asiakaspalvelija kertoi, että mitään muuta ei ole tulossa ja sain neuvoteltua pienen alennuksen ja lahjakortin itselleni Giganttiin.

Raivostuttavinta tästä tekee seuraavat asiat
  1. Olin viimekuussa lähettämässäni reklamaatiokirjeessä pyytänyt juuri kyseiseen näytönohjaimeen vaihtoa, sillä näin että korttia tulee varastoon lokakuun 2021 lopussa. Tähän Gigantti ei ole suostunut. Gigantti pian tämän päivämäärän jälkeen poisti nuo tuotelistaukset näkyviltä.
  2. Gigantti on tarjonnut ainoastaan useista pyynnöistä ja yhteydenotoista huolimatta vain MSI RTX 3070 Ventus 2X näytönohjainta, koska usean asiakaspalvelijan mukaan "Mitään muuta korttia ei ole saatavilla korvauksesi tai tulossa"
  3. Nyt kun pyysin siihen vaihtoa tällä saamallani tiedolla, että sitä on tullut varastoon tuli asiakaspalvelijalta vastaus "Emme voi vaihtaa tilauksesi tuotetta tuohon RTX 3070 Gaming Z Trio malliin, sillä se on parempi kuin tilaamasi tuote"
Eli Gigantilla on joko ollut katastrofaalisen huono kommunikaatio tässä aiheessa yrityksen sisällä tai Gigantti on tietoisesti huijannut asiakasta ja pimittänyt tietoa, koittaen työntää heikompaa tuotetta asiakkaalle, josta minä itse ja usea Gigantin asiakaspalvelija on todennut, että se on heikompi eli ei ole alkuperäisen tilauksen tuotetta vastaava tuote.

Sain tänään tiedon, että vaihdot hoidetaan vain Gigantin pääkonttorin kautta ja sain sinne puhelinnumeron. Noh heti sen jälkeen soitin pääkonttorille ja jonossa olin yli 2 tuntia ennen kuin päätin soittaa takaisin asiakaspalveluun ja pyytää jonkun numeroa pääkonttorilta kelle voin soittaa tai puhelimitse yhteyden ohjaamista henkilölle, joka voi tapauksessani auttaa. Tässä he eivät voineet auttaa.

Nyt huomenna soitto pääkonttorille ja jollei tästä vaihtoa tuohon MSI RTX 3070 Gaming Z Trio malliin onnistu, niin ihan periaatteesta lähtee kuluttajariitalautakuntaan valitus kun Gigantti on ainakin omasta näkökannasta häikäilettömästi pitänyt tietoa joko tietoisesti tai tietämättömästi. Samalla sain selville, että Gigantilta asiakaspalvelijat olivat saaneet ohjeistuksen, että omaan tuotteeseeni he eivät voi tuota MSI RTX 3070 Gaming Z Trio vaihtaa, sillä se on parempi. Eli Gigantti toimii myös suoranaisesti lakia vastaa, sillä he eivät suostu toimittamaan korvaavaa tuotetta joka ominaisuuksiltaan joko vastaa alkuperäistä tuotetta tai on sitä parempi. Tästä kyllä olisi varmaan melkein juttu taloussanomiin tai muuhun lehteen siitä miten tietyt yritykset koittavat päästä sieltä mistä rima on alin ja jopa sen alta mistä laki sallii mitä tulee kuluttajien tilauksien täyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
No ei päässyt kulumaan edes päivää ja vääntö omasta EVGA RTX 3070 XC3 näytönohjaimesta jatkuu Gigantin kanssa. Tällä kertaa huomattavasti hämärämmissä merkeissä.

Sain tänään tiedon, että toinen henkilö joka myös oli tammikuussa 2021 tilannut EVGA 3070 XC3 näyttiksen oli saanut vaihdettua tänään asiakaspalvelijan tarjoamana alkuperäisen korttinsa MSI RTX 3070 Gaming Z Trio malliin. Itselle Gigantti on useista yhteydenotoista huolimatta tarjonnut vain MSI RTX 3070 Ventus 2X:ää. Sen viimein otin eilen vastaan kun asiakaspalvelija kertoi, että mitään muuta ei ole tulossa ja sain neuvoteltua pienen alennuksen ja lahjakortin itselleni Giganttiin.

Raivostuttavinta tästä tekee seuraavat asiat
  1. Olin viimekuussa lähettämässäni reklamaatiokirjeessä pyytänyt juuri kyseiseen näytönohjaimeen vaihtoa, sillä näin että korttia tulee varastoon lokakuun 2021 lopussa. Tähän Gigantti ei ole suostunut. Gigantti pian tämän päivämäärän jälkeen poisti nuo tuotelistaukset näkyviltä.
  2. Gigantti on tarjonnut ainoastaan useista pyynnöistä ja yhteydenotoista huolimatta vain MSI RTX 3070 Ventus 2X näytönohjainta, koska usean asiakaspalvelijan mukaan "Mitään muuta korttia ei ole saatavilla korvauksesi tai tulossa"
  3. Nyt kun pyysin siihen vaihtoa tällä saamallani tiedolla, että sitä on tullut varastoon tuli asiakaspalvelijalta vastaus "Emme voi vaihtaa tilauksesi tuotetta tuohon RTX 3070 Gaming Z Trio malliin, sillä se on parempi kuin tilaamasi tuote"
Eli Gigantilla on joko ollut katastrofaalisen huono kommunikaatio tässä aiheessa yrityksen sisällä tai Gigantti on tietoisesti huijannut asiakasta ja pimittänyt tietoa, koittaen työntää heikompaa tuotetta asiakkaalle, josta minä itse ja usea Gigantin asiakaspalvelija on todennut, että se on heikompi eli ei ole alkuperäisen tilauksen tuotetta vastaava tuote.

Sain tänään tiedon, että vaihdot hoidetaan vain Gigantin pääkonttorin kautta ja sain sinne puhelinnumeron. Noh heti sen jälkeen soitin pääkonttorille ja jonossa olin yli 2 tuntia ennen kuin päätin soittaa takaisin asiakaspalveluun ja pyytää jonkun numeroa pääkonttorilta kelle voin soittaa tai puhelimitse yhteyden ohjaamista henkilölle, joka voi tapauksessani auttaa. Tässä he eivät voineet auttaa.

Nyt huomenna soitto pääkonttorille ja jollei tästä vaihtoa tuohon MSI RTX 3070 Gaming Z Trio malliin onnistu, niin ihan periaatteesta lähtee kuluttajariitalautakuntaan valitus kun Gigantti on ainakin omasta näkökannasta häikäilettömästi pitänyt tietoa joko tietoisesti tai tietämättömästi. Samalla sain selville, että Gigantilta asiakaspalvelijat olivat saaneet ohjeistuksen, että omaan tuotteeseeni he eivät voi tuota MSI RTX 3070 Gaming Z Trio vaihtaa, sillä se on parempi. Eli Gigantti toimii myös suoranaisesti lakia vastaa, sillä he eivät suostu toimittamaan korvaavaa tuotetta joka ominaisuuksiltaan joko vastaa alkuperäistä tuotetta tai on sitä parempi. Tästä kyllä olisi varmaan melkein juttu taloussanomiin tai muuhun lehteen siitä miten tietyt yritykset koittavat päästä sieltä mistä rima on alin ja jopa sen alta mistä laki sallii mitä tulee kuluttajien tilauksien täyttämiseen.

Mun täytyy nyt jo sanoa, että Gigantti sietää joutua raastupaan tästä paskasta. Jumalauta. Tästä samasta asiasta oli merkkejä jo 3080-mallien kanssa, eli pääkonttorilta oli tullut linjaus, jonka mukaan korvaavat kortit korvamerkitään tilauksille jollakin täysin satunnaisgeneroidulla metodilla, ja korvaavasta mallista EI SAA NEUVOTELLA asiakkaan kanssa. Sitten vaan aspan jonnet soittamaan läpi tilauksia ja sanomaan kaikille päivänselvästi valheellinen spiikki: mitään muuta korvaavaa tuotetta ei ole saatavilla, jos et tätä ota niin vaihtoehto on tilauksen peruminen. Siis soittavat tilauslistaa läpi korvatakseen tilauksia usealla erimallisella kortilla ja väittävät pokkana, että korvaavia tuotteita on saatavilla tasan juuri sitä yhtä, joka vuorossa olevalle asiakkaalle on määrätty norsunluutornin nopanheitolla.
 
Mun täytyy nyt jo sanoa, että Gigantti sietää joutua raastupaan tästä paskasta. Jumalauta. Tästä samasta asiasta oli merkkejä jo 3080-mallien kanssa, eli pääkonttorilta oli tullut linjaus, jonka mukaan korvaavat kortit korvamerkitään tilauksille jollakin täysin satunnaisgeneroidulla metodilla, ja korvaavasta mallista EI SAA NEUVOTELLA asiakkaan kanssa. Sitten vaan aspan jonnet soittamaan läpi tilauksia ja sanomaan kaikille päivänselvästi valheellinen spiikki: mitään muuta korvaavaa tuotetta ei ole saatavilla, jos et tätä ota niin vaihtoehto on tilauksen peruminen. Siis soittavat tilauslistaa läpi korvatakseen tilauksia usealla erimallisella kortilla ja väittävät pokkana, että korvaavia tuotteita on saatavilla tasan juuri sitä yhtä, joka vuorossa olevalle asiakkaalle on määrätty norsunluutornin nopanheitolla.
Jep. Ja samaan aikaan ottavat uusia tilauksia ja rahat sisään, mutta eivät toimita mitään. Jaa mistäpä tiedän.. Odotellut jo 2kk omaa korttiani, kun ajattelin että eiväthän ne enää Syyskuussa 2021 myy olematonta :shifty:
 
Jep. Ja samaan aikaan ottavat uusia tilauksia ja rahat sisään, mutta eivät toimita mitään. Jaa mistäpä tiedän.. Odotellut jo 2kk omaa korttiani, kun ajattelin että eiväthän ne enää Syyskuussa 2021 myy olematonta :shifty:
Että oikein karmeat 2kk? Itselläni tulee tämän kuun 25. päivä vuosi Jimmsin ja 6800XT:n kanssa
 
No, itsellä on tilaus tästä sisällä:


1636521992389.png


Verkkokauppa sai noita LHR-malleja varastoon 7.9., myi nähtävästi jonon ohi 26.9. mennessä ja sitten noin kuukauden päästä (25.10.) tuli postia, että "VAIHDAMME TILAAMASI NÄYTÖNOHJAIMEN SEURAAVAAN MALLIIN: MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X 8G OC LHR ( vk.fi/rbshq ) ".

Eli vähän näyttää siltä, että ensin otettiin erä varastoon , myytiin se ja sitten pistettiin vaihtoon vanhoille asiakkaille, tietäen, että kortteja ei tule/tilata tänä vuonna enää. "Valitettavasti suurinta osaa tilauksista ei pystytä toimittamaan tänä vuonna."

Onneksi on tilattu maksulla noutaessa, mutta roikottelen tätä kunnes tulee. Minulla on kyllä pelikorttiasiat kunnossa, mutta tässä vaiheessa en luovuta.
 
Että oikein karmeat 2kk? Itselläni tulee tämän kuun 25. päivä vuosi Jimmsin ja 6800XT:n kanssa
Niin. Vuosi sitten myyjät eivät tajunneet että eivät saa toimitettua tavaraa - se on harmillista, mutta ihan ymmärrettävä ongelma. Mutta kyllä vuosi myöhemmin tilanteen olisi pitänyt olla jo kaikkien liikeiden tiedossa -> Nyt kun luvataan toimittaa järkevissä ajoin, niin silloin pitäisi se kyseinen tuote myös pystyä toimittamaan, eikä myydä olematonta tavaraa.

Pointti olikin, että toimittaisivat nuo vuoden takaiset tilaukset ensin ja myisivät vasta sitten lisää!
 
No, itsellä on tilaus tästä sisällä:


1636521992389.png


Verkkokauppa sai noita LHR-malleja varastoon 7.9., myi nähtävästi jonon ohi 26.9. mennessä ja sitten noin kuukauden päästä (25.10.) tuli postia, että "VAIHDAMME TILAAMASI NÄYTÖNOHJAIMEN SEURAAVAAN MALLIIN: MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X 8G OC LHR ( vk.fi/rbshq ) ".

Eli vähän näyttää siltä, että ensin otettiin erä varastoon , myytiin se ja sitten pistettiin vaihtoon vanhoille asiakkaille, tietäen, että kortteja ei tule/tilata tänä vuonna enää. "Valitettavasti suurinta osaa tilauksista ei pystytä toimittamaan tänä vuonna."

Onneksi on tilattu maksulla noutaessa, mutta roikottelen tätä kunnes tulee. Minulla on kyllä pelikorttiasiat kunnossa, mutta tässä vaiheessa en luovuta.

Kun tuota tuli hyllyyn, niin laitoin aspaan pyyntöä voitaisiinko oma RTX 3060ti Ventus 3X kortti vaihtaa tuollaiseen. Ei tietenkään. Eli hieman kyllä ärsytti kun nyt kun tuotetta ei ole hyllyssä enään, niin nyt voidaan vaihtaa tuohon.
 
Kun tuota tuli hyllyyn, niin laitoin aspaan pyyntöä voitaisiinko oma RTX 3060ti Ventus 3X kortti vaihtaa tuollaiseen. Ei tietenkään. Eli hieman kyllä ärsytti kun nyt kun tuotetta ei ole hyllyssä enään, niin nyt voidaan vaihtaa tuohon.

Juu, ei ole ollut ihan reilua meininkiä Verkkokaupalta.. Mutta yli 10kk olen jonottanut ja jos jotain korttia alkaa näkymään varastossa, niin täytyy kysellä, onnistuuko vaihto siihen. Jossain vaiheessa tämä piiripula kuitenkin helpottaa ja hintojen nousu näyttää tällä hetkellä olevan pysyvä haitta.
 
Juu, ei ole ollut ihan reilua meininkiä Verkkokaupalta.. Mutta yli 10kk olen jonottanut ja jos jotain korttia alkaa näkymään varastossa, niin täytyy kysellä, onnistuuko vaihto siihen. Jossain vaiheessa tämä piiripula kuitenkin helpottaa ja hintojen nousu näyttää tällä hetkellä olevan pysyvä haitta.

Otin yhteyttä vielä tuon Ventus 3X LHR vaihtotarjouksen jälkeen verkkokauppaan pyytäen vaihtoa Asus Strix 3060TI malliin, sillä se olisi ainakin vähintään yhtä hyvä tai parempi ja sitä löytyisi heti hyllystä. Ns. korvauksena siitä haitasta, kun verkkokauppa ei suostunut vaihtamaan tuohon 3060ti ventus 3x malliin vielä kun sitä oli hyllyssä, kun sitä ehdotin, eli ei tule onnistumaan harmillisesti. Ohessa vielä lainaus viestistä.

"Olemme tarjonneet kaikille asiakkaille vähintään vastaavaa tai parempaa näytönohjainta sen tilalle, jonka valmistus on nyt lopetettu. Emme tässä tilanteessa enää tee yksittäisten asiakkaisen kohdalla muutoksia tilauksiin, emmekä vaihda kortteja muihin malleihin kuin aikaisemmassa sähköpostissamme mainittuun. Haluamme kohdella asiakkaita mahdollisimman tasapuolisesti."

Tasapuolisuuden tuossa ymmärtää täysin, mutta jos kerta yritys tulee johtopäätökseen minkä asiakas on jo tehnyt aikaisemmin, niin luulisi siitä sentään jokin poikkeus tulevan asiakastyytyväisyyden osittaiseksi korjaamiseksi. Toisaalta tuskin kellään näytönohjainta odottavalla asiakkaalla on paljonkaan asiakastyytyväisyyttä jäljellä mihinkään yritykseen jolta odottaa näytönohjainta.
 
Viimeksi muokattu:
Muilla kokemusta/ratkaisua vastaavasta. Tilattu 3060Ti helmikuussa laskulla, varastoon saapumisaika oli ilmoitettu seuraavalle viikolle. Mitään muuta ei ole kuitenkaan tullut kuin Joustolta maksumuistutuksia aina jo ennen eräpäivää, jota kyllä siirtävät kun parin s.postin verran vääntää. Tämä maksuvaatimuspelleilykin oma tarinansa. No pyydetty kauppaa vaihtamaan alkuperäinen non-LHR nykyisiin LHR-malliin. Vastaus oli epämääräinen, että ei tiedetä mitä mallia saadaan. No tälläkin hetkellä kyseisen verkkokaupan sivulla on tilaamaani näytönohjainta LHR-versiona 10+ saldoilla tilattavissa. Minä en niitä saa, koska ovat kuulemma epäviralliselta tukkurilta, minulle toimitetaan vain joltain viralliselta tukkurilta.
Pyysin vielä kerran toimittamaan tilaukseni minulle. Katsotaan mikä on vastaus, jos ei hyvä, niin teen kaikki edellä suositellut asiat.
Juu ei. Vastaus oli, että eivät ole saaneet sitä alkuperäistä tilausta toimittajalta eikä myöskään samanhintaista LHR versiota. Ei tiedä milloin niitä saisivat. Eivät voi hankkia moninkertaisella hinnalla, koska se olisi kohtuutonta, ylivoimainen este jne.

Tietokonekauppa.fi
MSI RTX3060Ti Gaming X LHR

Eli LHR-mallia on saatavilla, mutta hinta ei ole sopiva, joten joudutaan odottamaan maailman tappiin hintojen tippumista?
 
Kuluttajaneuvontaan vaan yhteyttä. Kaupalla korvaava/vastaava tuote hyllyssä, joten mikään ylivoimainen este ei voi tulla kyseeseen.
 
Äärimmäisen huvittavaa, että meillä putkahtelee Suomessa nyt esiin jälleenmyyjiä, joilla on pokkaa ihan kiertelemättä väittää tukkuhintojen nousua ylivoimaiseksi esteeksi. Näin ei missään tapauksessa ole, ja tästä ei tarvitse edes väitellä. Aihe on käsitelty lainsäädännön ja lain tulkinnan näkökulmasta hyvin kattavasti johtuen sellaisesta ilmiöstä kuin inflaatio. Hyperinflaatiokaan ei täytä force majeure -kriteerejä, joten voimakaskaan hintojen nousu ei mitenkään päin katsottuna ole ylivoimainen este. Ei edes siinä tapauksessa, että se uhkaa myyjän vakavaraisuutta.
 
Juu ei. Vastaus oli, että eivät ole saaneet sitä alkuperäistä tilausta toimittajalta eikä myöskään samanhintaista LHR versiota. Ei tiedä milloin niitä saisivat. Eivät voi hankkia moninkertaisella hinnalla, koska se olisi kohtuutonta, ylivoimainen este jne.

Tietokonekauppa.fi
MSI RTX3060Ti Gaming X LHR

Eli LHR-mallia on saatavilla, mutta hinta ei ole sopiva, joten joudutaan odottamaan maailman tappiin hintojen tippumista?

Vähemmän yllättäin minulla on ollut samaisen Tietokonekauppa.fi putiikin kanssa ihan samoja ongelmia tilauksen kanssa. Ensin tuli ihan suoranaista valehtelua ja nyt vihdoin lopultakin sentään myönsivät pitkällisen kiemurtelun ja viivyttelyn jälkeen, että ei heillä ole mitään aikomustakaan toimittaa aluperäisellä hinnalla minulle tuotetta, jonka olen heiltä ostanut.

Jotta saisin heiltä ostamani tuotteen, niin nyt minun pitäisi kuulemma maksaa vielä lisää, koska yleinen hintojen nousu halutaan siirtää kulutajan vastuulle.

Jotenkin koomista, että jopa paljon parjattu Gigatti toimii tässä asiassa paljon vastuullisemmin kuin Tietokonekauppa.fi, joka yrittää epärehellisin keinoin rahastaa kuluttajilta lisää.

Vaikka kaikkien toimittajien kanssa on ollut ilmeisiä vaikeuksia toimituksien osalta - ja ihan ymmärrettävistä syistä johtuen - niin täytyy kyllä sanoa, että Tietokonekauppa.fi yrittää kyllä kusettaa kuluttajia ihan omassa luokassaan.

Kävin juuri raapustelemassa tapauksesta raportin KKV:lle, niin he saavat seuraavaksi ottaa asiaan kantaa. Suosittelen vahvasti samaa, jos et sitä vielä ole tehnyt.
 
Tietokonekauppa.fi kanssa samanlaista kokemusta Olikin tarkoitus kirjoitella omasta tilauksestani tänne, mutta se nyt jäi koska syyt. Tarkoitus oli myös laittaa siihen suuntaan vähän pidempää viestiä ja kysellä tarkemmin mikä nyt on homman nimi, koska vahvasti jäänyt kuva että ei ole haluja korttia tilauksen hinnalla toimittaa. Ja sitten KKV:lle.

Nihkeästi ovat kommentoineet kun olen kysellyt tilauksen perään. Vastaukseksi olen saanut: "ei mitään tietoa", "Tälläkin hetkellä toimittajan seuraavan erän päivät on, kysy toimitusaikaa".

Mitään mainintaanhan en sieltä suunnalta saanut esim. siitä, että tilaamani mallin valmistus on lopetettu ja korvattu toisella. Nimenomaan vain toitottaneet, että "toimittajalla näkyy näin ja näin". Mainitsin asiasta ja kyselin mahdollisesta korvaavasta tuotteesta. Korvaavaa tuotetta ei kuulemma ole tarjota eikä saatavilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom