Ongelmat GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -näytönohjaimien tilauksissa (ei toimitettu/peruutetut tilaukset, kuluttajasuojalaki)

Samaa saibaa tietokonekauppa.fi kanssa täälläkin, ei tietoa millon tulee eivätkä edes yritä saada kortteja. Kateostoakin ehdotin ja yllätys yllätys ei sovi, ylivoimainen este jne
 
Samaa saibaa tietokonekauppa.fi kanssa täälläkin, ei tietoa millon tulee eivätkä edes yritä saada kortteja. Kateostoakin ehdotin ja yllätys yllätys ei sovi, ylivoimainen este jne

Kuluttajaneuvonta kertoi mulle, että yritykset eivät yleisesti suostu kateostoihin. Saamani neuvonnan mukaan jos luulet että tapauksesi oikeuttaa kateostoon sen voi tehdä ja lähettää yritykselle maksupyyntö jälkeenpäin. Tästä yritykset yleensä kieltäytyvät ja tapaus menee kuluttajariitalautakuntaan.
 
Minulla on 3060ti maksettuna Dustinille tammikuussa. Heillä oli välillä käytännössä vastaavaa korttia toiselta valmistajalta saldoilla 10kpl, lhr mallina tosin. Ehdotin vaihtoa ko. korttiin, mutta ei käynyt koska purkavat jonoja... Eivät kertoneet paikkaani tuossa jonossa ja kun kortit taas loppuivat he poistivat molemmat sivuiltaan ja vaihtoivat syyksi, että tuotte ei voi vaihtaa erihintaiseen!

Onko mahdollista jonkin lain nojalla vaatia korkoa tuolta lähes vuoden ajalta, jonka ovat nyt pitäneet rahojani?
 
Kuluttajaneuvonta kertoi mulle, että yritykset eivät yleisesti suostu kateostoihin. Saamani neuvonnan mukaan jos luulet että tapauksesi oikeuttaa kateostoon sen voi tehdä ja lähettää yritykselle maksupyyntö jälkeenpäin. Tästä yritykset yleensä kieltäytyvät ja tapaus menee kuluttajariitalautakuntaan.
Aa, eli pitkä tie tuotakin kautta tiedossa. Telia lienee ainoa/ainoita? joka on aika paljon nuita kateostoja hyväksynyt, mutta mokasivat kyllä viimisen päälle hienosti koko näyttiscasen ja mokailevat jatkuvasti vieläkin.
 
Vähemmän yllättäin minulla on ollut samaisen Tietokonekauppa.fi putiikin kanssa ihan samoja ongelmia tilauksen kanssa. Ensin tuli ihan suoranaista valehtelua ja nyt vihdoin lopultakin sentään myönsivät pitkällisen kiemurtelun ja viivyttelyn jälkeen, että ei heillä ole mitään aikomustakaan toimittaa aluperäisellä hinnalla minulle tuotetta, jonka olen heiltä ostanut.

Jotta saisin heiltä ostamani tuotteen, niin nyt minun pitäisi kuulemma maksaa vielä lisää, koska yleinen hintojen nousu halutaan siirtää kulutajan vastuulle.

Jotenkin koomista, että jopa paljon parjattu Gigatti toimii tässä asiassa paljon vastuullisemmin kuin Tietokonekauppa.fi, joka yrittää epärehellisin keinoin rahastaa kuluttajilta lisää.

Vaikka kaikkien toimittajien kanssa on ollut ilmeisiä vaikeuksia toimituksien osalta - ja ihan ymmärrettävistä syistä johtuen - niin täytyy kyllä sanoa, että Tietokonekauppa.fi yrittää kyllä kusettaa kuluttajia ihan omassa luokassaan.

Kävin juuri raapustelemassa tapauksesta raportin KKV:lle, niin he saavat seuraavaksi ottaa asiaan kantaa. Suosittelen vahvasti samaa, jos et sitä vielä ole tehnyt.
KKV:ltä saatu jo vastauskin. Vähän sellainen semi-geneerinen vastaus, joka ei oikein neuvo mitä oikeasti tehdä. Puhuvat enimmäkseen kohtuullisen lisäajan asettamisesta, mikä voi olla max. alkuperäinen toimitusaika? "Jos tuotetta ei lisäaikana voida toimittaa, voi vaatia kaupan purkua". No daa. "Mikäli yritys vetäytyy kaupasta itse, kuluttajalle voi syntyä oikeus kateostoon". "Verkkokaupan tekemä tilauksen peruminen on sopimusrikkomus". "Sopimusrikkomuksen seuraksena on korvausvastuu". Ja tuon sopimusrikkomuksen voisi kuulemma korvata juuri kateostolla. Pitää siis antaa kirjallinen lisäaika ja vaatia toimittamaan tuote "ja katsoa sen jälkeen miten asia etenee".

Sorry lainauksen ja omien kommenttien sekasotku, en halua suoraan koko viestiä kopioida. Vähän siis se meininki KKV:n vastauksessa, että jos et itse peru tai kauppa peru tilausta omin päin niin ei voi muuta kuin vaatia ja odotella.
 
KKV:ltä saatu jo vastauskin. Vähän sellainen semi-geneerinen vastaus, joka ei oikein neuvo mitä oikeasti tehdä. Puhuvat enimmäkseen kohtuullisen lisäajan asettamisesta, mikä voi olla max. alkuperäinen toimitusaika? "Jos tuotetta ei lisäaikana voida toimittaa, voi vaatia kaupan purkua". No daa. "Mikäli yritys vetäytyy kaupasta itse, kuluttajalle voi syntyä oikeus kateostoon". "Verkkokaupan tekemä tilauksen peruminen on sopimusrikkomus". "Sopimusrikkomuksen seuraksena on korvausvastuu". Ja tuon sopimusrikkomuksen voisi kuulemma korvata juuri kateostolla. Pitää siis antaa kirjallinen lisäaika ja vaatia toimittamaan tuote "ja katsoa sen jälkeen miten asia etenee".

Sorry lainauksen ja omien kommenttien sekasotku, en halua suoraan koko viestiä kopioida. Vähän siis se meininki KKV:n vastauksessa, että jos et itse peru tai kauppa peru tilausta omin päin niin ei voi muuta kuin vaatia ja odotella.
Tai vaatimisien jälkeen otat riskin ja ostat muualta. Sitten kateostona vaadit kuluttajariitalautakunnen kautta korvauksen. Ei 100% varmuutta ja kestää kauan. Eli kuluttajan kannalta vittumainen tilanne.
 
Mulla on tässä ihan lähiaikoina muutama 3080 tilaus poistunut itsestään Jimssistä. Kysyin aspasta, eikä heillä ole tietoa moisesta, eikä oikein osannut auttaa. @Jimm's
 
Mulla on tässä ihan lähiaikoina muutama 3080 tilaus poistunut itsestään Jimssistä. Kysyin aspasta, eikä heillä ole tietoa moisesta, eikä oikein osannut auttaa. @Jimm's

Moikka! Koska puhut monikossa "tilauksista" niin lienee kyse tuosta 1 kortti per talous -rajoituksen seurannasta. Voidaan toki tarkistaa, mikä homma - ole yhteydessä asiakaspalvelun sähköpostiin ja liitä mukaan kopio tilausvahvistuksestasi!
 
Moikka! Koska puhut monikossa "tilauksista" niin lienee kyse tuosta 1 kortti per talous -rajoituksen seurannasta. Voidaan toki tarkistaa, mikä homma - ole yhteydessä asiakaspalvelun sähköpostiin ja liitä mukaan kopio tilausvahvistuksestasi!
Niinhän se pitäisikin olla. Ihmettelin vain, että miksi yli vuoden vanhat tilaukset oli kadonneet asiakassivulta. Tilauksia varmasti on vieläkin todella paljon, mielestäni nämä on paras katsoa juuri tapauskohtaisesti jos vaan resurssit riittää.
Tilaisit yhden niin jäisi muillekin.
Siinä mielestäni on ollut ihan perusteltava syy, miksi useampi näytönohjain on ollut tilauksessa sillä kaikilla meillä on omat suosikkimallit. Tosin tänä päivänä paras malli lienee se minkä vaan saat tilattua.
 
Päivitetään tässä samalla hieman omaa statusta. Tietokonekauppa.fi firmasta tilattu joulukuussa 2020 RTX 3080 kortti hintaa about 850 euroa. Tässä vuoden ajan on tullut kaikenlaista selitystä, että on toimitusvaikeuksia yms. mikä yleinen tilanne huomioiden aivan varmasti pitää paikkaansa.

Mutta nyt myöhemmin kävi ilmi, että heillä ei myöskään ole mitään aikomusta toimittaa minulle korttia alkuperäisellä hinnalla, eli pelaavat tässä vain aikaa, kun ns. rahat on jo saatu. Pitäisi kuulemma maksaa vielä lisää, koska hinnat ovat nousseet.

Käsittääkseni kaikki muut yritykset ovat toimittaneet alkuperäisellä hinnalla tilatut kortit tuolla alkuperäisellä hinnalla, eivätkä todellakaan ole alkaneet vaatimaan asiakkaalta lisää rahaa. Melkoista kusetusta tuntuu Tietokonekauppa.fi harrastavan tämän asian osalta.

Pari kertaa olen ollut yhteydessä KKV:hen ja ja nyt he olivat jo sitä mieltä, että jos yritys kieltäytyy toistuvasti toimittamasta korttia alkuperäisellä hinnalla, niin kuluttajalla on oikeus käyttää kateostoa. Annoin nyt yritykselle vuoden loppuun asti aikaa toimittaa minulle korttia alkuperäisellä hinnalla ja jos he eivät siihen suostu, niin tammikuussa pitää sitten ostaa kortti jostain muualta ja vaatia erotusta Tietokonekauppa.fi putiikista.

Tuskin siihen suostuvat, jolloin homma jatkuu Kuluttajariitalautakuntaan. Lainaa tässä kuitenkin tuolla toisessa ketjussa ollut päätöstä, jossa 204,90 euron virtalähde myytiin väärin syötetyn hinnan takia 69,90 eurolla. Vaikka kyseessä oli näinkin iso ero prosenteissä alkuperäisen hinnan välillä, niin myyjäliike velvoitettiin silti myymään virtalähde tuolla hinnalla, millä sitä olivat myyneet.

Tässä minun tapauksessa ei tosin ole kysymys edes mistään väärästä hinnasta, koska tuo 850 euroa oli siinä markkinatilanteessa ihan normaalihinta, millä kaikki muutkin firmat kortteja myivät. Mutta antaa kuitenkin hieman osviittaa siitä, että mikä on yrityksen vastuu toimittaa tuote sillä hinnalla, millä se on tilattu.

Lähden hyvin luottavaisin mielin viemään tätä asiaa eteenpäin.

Tietokonekauppa.fi firmasta jäi kyllä tämän casen perusteella todella paska maku suuhun, kun eivät edes halua pitää kiinni tehdyistä sopimuksista, vaan yksipuolisesti ilmoittavat, että eivät tule sopimusta noudattaman. En valitettavasti voi tämän kokemuksen perusteella todellakaan suositella kyseistä yritystä, jos heidän toimintaa vertaa tässä asiassa vaikka Jimmsin, Gigantin tai Verkkokauppa.comin toimintaa, jotka sentään toimittavat tuotteet alkuperäisellä hinnalla, vaikka sitten jotain huonompaa Turboa, tms.

 
Popcorn.jpg vaan paranee Gigantin kanssa. Peruuttivat siis viimeviikkoisen Gigabyte RTX 3070 näytönohjaimen tilaukseni jonka maksoin. Maanantaina asiakaspalvelusta sanoivat että soittavat asiasta tiistaina. Eipä puhelua kuulunut. Nyt tänään soitin ja nähtävästi korttia ei ole enään saatavilla, eli myivätköhän yli saldojen? Aika jännä tuleeko nyt kuitenkaan tuotetta.
 
Mitäs meinaatte tehdä jotka saitte Multitronicilta tilauksen peruutusilmoituksen?

"Hyvä Asiakas,

Avoin näytönohjaimen tilaus on peruutettu, koska tuotteen valmistus on lopetettu. Pahoittelemme että tätä ei onnistuttu toimittamaan."
 
"Hyvä Asiakas,

Avoin näytönohjaimen tilaus on peruutettu, koska tuotteen valmistus on lopetettu. Pahoittelemme että tätä ei onnistuttu toimittamaan.
Jos olet ennakkomaksanut tilauksen pankin maksupalvelun kautta tai tilisiirrolla, ilmoitathan tilinumerosi vastaamalla tähän sähköpostiin, kiitos!"

Yllätys yllätys multitronic asialla. odottelinkin jo viikon, koska tulee rakkauskirje, onhan tämä ensinmäinen viesti heiltä melkein vuoden ajalta tästä tilauksesta oma aloitteisesti.
Asus 3080 TUF oc tilattu ja maksettu 28.11.2020. Viestiähän laitoin etten hyväksy tilauksen peruuttamista ja muuta mutinaa sen firman toiminnasta. Jos vaikka vastaavat viestiin tän vuoden puolella.
 
Sama viesti tuli tännekin, vaikka vain kaksi viikkoa sitten lupasivat vaihtaa LHR-malliin. Laitoin reklamaation ja jatketaan asiasta sitten kuluttajaneuvonnan ja KKV:n kanssa, olettaen ettei asiaan muuten saada ratkaisua, mikä lienee se todennäköisin skenaario. Nyt olisi aikaa hyvin käytettävissä, joten tarkoitus viedä asia niin pitkälle kun vain suinkin mahdollista.

Kannustan muitakin puolustamaan oikeuksiaan, niin jos saataisiin vähän ryhtiliikettä aikaiseksi näiden mätien lafkojen osalta.
 
Sama viesti täälläkin. Vetosivat heidän tilausehtoihin jossa lukee että tilaus on vasta virallinen, kun tuote on paketoitu ja toimitettu. Epäilen ehdon laillisuutta.
Sanoivat että voin katsoa heidän sivuiltaan jonkun toisen näytönohjaimen ja he katsovat mitä voivat hinnalle tehdä. Eli tarjoavat varmaan jotain perus 2-5% hinnan alennusta.

Vastasin että hinta pysyy julkaisuhinnassa, mutta näyttiksen voivat vaihtaa vastaavaan tai parempaan esim. strix / aorus master tms.

Eivät ole vastanneet enää.
 
Sama viesti täälläkin. Vetosivat heidän tilausehtoihin jossa lukee että tilaus on vasta virallinen, kun tuote on paketoitu ja toimitettu. Epäilen ehdon laillisuutta.

Tähän ei kyllä todellakaan kannata alistua kenenkään multitronicin asiakkaan. Suomessa tilausvahvistus on tilausvahvistus, koska muuten se ei olisi Tilausvahvistus.
 
Joo keskustelua pitkään seuranneena ja saman viestin saaneena olikin sitten aika rekisteröityä tännekin. ---> Mitkä kannattaa olla viralliset peliliikkeet asian tiimoilta seuraavaksi?
 
Tähän ei kyllä todellakaan kannata alistua kenenkään multitronicin asiakkaan. Suomessa tilausvahvistus on tilausvahvistus, koska muuten se ei olisi Tilausvahvistus.
Juurikin näin. Eihän se olisi tilauksen peruutuskaan, jos sitä ei olisi vahvistettu tilaukseksi :D
 
Onko tuo Nitro+ SE valmistuksen lopettaminen oikeaa tietoa vai onko MT vaan keksinyt sen kun eivät jaksa kaivella markkinoilta? Minulle tuli sama ilmoitus :(
 
Onko tuo Nitro+ SE valmistuksen lopettaminen oikeaa tietoa vai onko MT vaan keksinyt sen kun eivät jaksa kaivella markkinoilta? Minulle tuli sama ilmoitus :(

Kyllä ainakin Sapphiren 6800 XT:t on kaikki todellisia superharvinaisuuksia Suomessa, mutta ei niiden valmistusta ihan suoranaisesti lopetettu ole varmaankaan. Eli syy ei ihan pidä paikkaansa, mutta todellisuus on noiden osalta että vaikka olisi yrittänytkin saada, niin ei olisi onnistunut.
 
Tähän ei kyllä todellakaan kannata alistua kenenkään multitronicin asiakkaan. Suomessa tilausvahvistus on tilausvahvistus, koska muuten se ei olisi Tilausvahvistus.
Itelle se nr. 1 kortti peruttiin multitronicista (EVGA rtx 3080 ftw ultra hybrid), koska seli seli.

Totta hitossa en jätä asiaa tähän. Omat pc-kotelot hankin tätä korttia ajatellen.

Vähän tylsää kyllä.
 
Pistin itsekin reklamaatio viestiä, itsellä lähes vuoden ollut tilauksessa MSI 6800 XT Gaming X trio. Katsotaan mitä vastaavat, todennäköisesti KKV:lle vaan sitten viestiä.
E: Kuluttajaneuvonta linkin takaa voi olla yhteydessä KKV :comp:
 
Tätä korttien tilausseurantaa sivusta katsoneena olisi hyvä tehdä oikein oma keskustelu kaupoista joista ei ainakaan kannata tilata. Tuskin nämä toimitus haasteet ainakaan paranee tässä lähitulevaisuudessa.Tämä toki pitäisi muotoilla hieman eri tavalla.
 
Itelle se nr. 1 kortti peruttiin multitronicista (EVGA rtx 3080 ftw ultra hybrid), koska seli seli.

Totta hitossa en jätä asiaa tähän. Omat pc-kotelot hankin tätä korttia ajatellen.

Vähän tylsää kyllä.
Mulla peruttiin kanssa tämä kortti ja lisäksi Asus TUF RTX 3080 ti non oc ja Asrock RX 6700 xt CLD. Vastasin heidän viesteihin, että tulen olemaan yhteydessä kuluttaja asiamieheen.
 
Mulla peruttiin kanssa tämä kortti ja lisäksi Asus TUF RTX 3080 ti non oc ja Asrock RX 6700 xt CLD. Vastasin heidän viesteihin, että tulen olemaan yhteydessä kuluttaja asiamieheen.

Mikähän peruste sieltä arvottiin esim. tuon TUFin osalta? Niitähän toimitetaan koko ajan ainakin Proshopin, Jimm'sin ja vk.comin kautta.

Tekikö Multitronic sellaisen vedon, että poistivat KAIKKI sisässä olleet näytönohjaintilaukset kertalaakista?
 
Mikähän peruste sieltä arvottiin esim. tuon TUFin osalta? Niitähän toimitetaan koko ajan ainakin Proshopin, Jimm'sin ja vk.comin kautta.

Tekikö Multitronic sellaisen vedon, että poistivat KAIKKI sisässä olleet näytönohjaintilaukset kertalaakista?
Keskiviikona peruivat eka ton evga kortin mikä oli eka tilattu, torstaina peruivat amd kortin ja sit perjantaina toi 3080 ti. Kaikki vedoten siihen että valmistus on lopetettu.
 
Päivitetään tässä samalla hieman omaa statusta. Tietokonekauppa.fi firmasta tilattu joulukuussa 2020 RTX 3080 kortti hintaa about 850 euroa. Tässä vuoden ajan on tullut kaikenlaista selitystä, että on toimitusvaikeuksia yms. mikä yleinen tilanne huomioiden aivan varmasti pitää paikkaansa.

Mutta nyt myöhemmin kävi ilmi, että heillä ei myöskään ole mitään aikomusta toimittaa minulle korttia alkuperäisellä hinnalla, eli pelaavat tässä vain aikaa, kun ns. rahat on jo saatu. Pitäisi kuulemma maksaa vielä lisää, koska hinnat ovat nousseet.

Käsittääkseni kaikki muut yritykset ovat toimittaneet alkuperäisellä hinnalla tilatut kortit tuolla alkuperäisellä hinnalla, eivätkä todellakaan ole alkaneet vaatimaan asiakkaalta lisää rahaa. Melkoista kusetusta tuntuu Tietokonekauppa.fi harrastavan tämän asian osalta.

Pari kertaa olen ollut yhteydessä KKV:hen ja ja nyt he olivat jo sitä mieltä, että jos yritys kieltäytyy toistuvasti toimittamasta korttia alkuperäisellä hinnalla, niin kuluttajalla on oikeus käyttää kateostoa. Annoin nyt yritykselle vuoden loppuun asti aikaa toimittaa minulle korttia alkuperäisellä hinnalla ja jos he eivät siihen suostu, niin tammikuussa pitää sitten ostaa kortti jostain muualta ja vaatia erotusta Tietokonekauppa.fi putiikista.

Tuskin siihen suostuvat, jolloin homma jatkuu Kuluttajariitalautakuntaan. Lainaa tässä kuitenkin tuolla toisessa ketjussa ollut päätöstä, jossa 204,90 euron virtalähde myytiin väärin syötetyn hinnan takia 69,90 eurolla. Vaikka kyseessä oli näinkin iso ero prosenteissä alkuperäisen hinnan välillä, niin myyjäliike velvoitettiin silti myymään virtalähde tuolla hinnalla, millä sitä olivat myyneet.

Tässä minun tapauksessa ei tosin ole kysymys edes mistään väärästä hinnasta, koska tuo 850 euroa oli siinä markkinatilanteessa ihan normaalihinta, millä kaikki muutkin firmat kortteja myivät. Mutta antaa kuitenkin hieman osviittaa siitä, että mikä on yrityksen vastuu toimittaa tuote sillä hinnalla, millä se on tilattu.

Lähden hyvin luottavaisin mielin viemään tätä asiaa eteenpäin.

Tietokonekauppa.fi firmasta jäi kyllä tämän casen perusteella todella paska maku suuhun, kun eivät edes halua pitää kiinni tehdyistä sopimuksista, vaan yksipuolisesti ilmoittavat, että eivät tule sopimusta noudattaman. En valitettavasti voi tämän kokemuksen perusteella todellakaan suositella kyseistä yritystä, jos heidän toimintaa vertaa tässä asiassa vaikka Jimmsin, Gigantin tai Verkkokauppa.comin toimintaa, jotka sentään toimittavat tuotteet alkuperäisellä hinnalla, vaikka sitten jotain huonompaa Turboa, tms.

Tuolta tietokonekaupasta kans pelkkää roskaa sanottavaa itellä. Oli joulukuussa tilattua eikä mitään vastauksia, aikomuksia tomittaa mitään, peruin jo kesällä koska niin Shady firma. Ehdottomasti mustalle listalle.
 
Onko Multitronic vastaillu reklamaatio lappuihin ollenkaan? Itse sain just raapustettua lähetettäväksi reklaamaation, tilauksen peruuttamisesta.
Eivät vapaamuotoiseen viestiin vastanneet, jonka lähetin viime keskiviikkona, eikä jaksais oikein vuotta odottaa heidän viestiä. :smoke:
 
Onko Multitronic vastaillu reklamaatio lappuihin ollenkaan? Itse sain just raapustettua lähetettäväksi reklaamaation, tilauksen peruuttamisesta.
Eivät vapaamuotoiseen viestiin vastanneet, jonka lähetin viime keskiviikkona, eikä jaksais oikein vuotta odottaa heidän viestiä. :smoke:
Otin KKV yhteyttä kun Multitronic vain vittuili takaisin päin ja sieltä tulikin nopeasti vastaus, että vastaava tuote pitäisi toimittaa tai jos eivät sitä tee niin kateostona sitten muualta. Nyt odotellaan mitä Multitronic vastaa tähän suositukseen.
 
Itsellä roikkunut PNY RTX 3080 dustinilta hintaan 875e tammikuusta 2021 asti, joskus alkuvuona kyselin sen perään ja kertoivat vain perus toimitusvaikeuksista. Kyselin nyt uudelleen mitä tehdään kortin suhteen mutten ole saanut vastausta, tietääkö kukaan onko tuo kauppa ikinä toimittanut yhtään noita kortteja tai myynyt jossain vaiheessa 3080 lhr kortteja? Tällä hetkellä ei ole mitään RTX sarjalaisia myynnissä, eikä varmaan tulekaan etteivät vain joutuisi alkaa toimittamaan lhr kortteja normi tilausten tilalle..? Onko mitään mitä voisi kuluttajana tehdä muuta kun odottaa (todnäk ikuisesti) tai peruuttaa tilaus?
 
Itsellä roikkunut PNY RTX 3080 dustinilta hintaan 875e tammikuusta 2021 asti, joskus alkuvuona kyselin sen perään ja kertoivat vain perus toimitusvaikeuksista. Kyselin nyt uudelleen mitä tehdään kortin suhteen mutten ole saanut vastausta, tietääkö kukaan onko tuo kauppa ikinä toimittanut yhtään noita kortteja tai myynyt jossain vaiheessa 3080 lhr kortteja? Tällä hetkellä ei ole mitään RTX sarjalaisia myynnissä, eikä varmaan tulekaan etteivät vain joutuisi alkaa toimittamaan lhr kortteja normi tilausten tilalle..? Onko mitään mitä voisi kuluttajana tehdä muuta kun odottaa (todnäk ikuisesti) tai peruuttaa tilaus?
Ainakin kannattaa lukea tämä tuttu kkv tarina jos et ole ennen tutustunut Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
 
Olin yhteydessä Giganttiin 3070 korteista, kun myivät viikko takaperin tilaamastani kortista LHR versiota suoraan varastosta. Sanoivat, että voivat antaa 3070 ventus 2x oc LHR:ää vain tilalle ilman mitään hyvityksiä. Asiaa hoidettiin puhelimitse jonkin verran ja kävin liikkeessä sitten sähköpostissa saadut tarjoukset kädessä(puhelimen näytöllä) maksamaan tilauksen, kun vanhan tilauksen maksutapa jo vanhentunut.

Gigantilla on ilmeisesti koko järjestelmä muuttunut tässä välissä, koska kaikki vanhat tilaukset on asiakaspalvelulta hävinnyt (laittoi asian eteenpäin ja asia hoidettiin tunteja myöhemmin puhelimitse). Myös aikaisemmin saatu lahjakortti saldovirhe 3080 kortista oli helvetin vaikea vääntö liikkeessä, koska siitä ei tietoa löytynyt "uudessa" järjestelmässä mistään.
Gigantilta löytyy noita 3070 ventus 2x oc:ta suoraan varastosta korvaavaksi kortiksi kaikille 3070 malleille, kunhan on vain sinne päin yhteydessä.

end-note: Himo on vain kasvanut syödessä ja kun 3060ti ja 3070 kortteja on odotellut kohta vuoden, onkin koteloon löytänyt tiensä 3080ti. Nyt täytyypi näitä tarjota eteenpäin sukulaisille ja tutuille, tai vaikka io-techiläisille myyntipalstalla vielä joskus.
 
Olin yhteydessä Giganttiin 3070 korteista, kun myivät viikko takaperin tilaamastani kortista LHR versiota suoraan varastosta. Sanoivat, että voivat antaa 3070 ventus 2x oc LHR:ää vain tilalle ilman mitään hyvityksiä. Asiaa hoidettiin puhelimitse jonkin verran ja kävin liikkeessä sitten sähköpostissa saadut tarjoukset kädessä(puhelimen näytöllä) maksamaan tilauksen, kun vanhan tilauksen maksutapa jo vanhentunut.

Gigantilla on ilmeisesti koko järjestelmä muuttunut tässä välissä, koska kaikki vanhat tilaukset on asiakaspalvelulta hävinnyt (laittoi asian eteenpäin ja asia hoidettiin tunteja myöhemmin puhelimitse). Myös aikaisemmin saatu lahjakortti saldovirhe 3080 kortista oli helvetin vaikea vääntö liikkeessä, koska siitä ei tietoa löytynyt "uudessa" järjestelmässä mistään.
Gigantilta löytyy noita 3070 ventus 2x oc:ta suoraan varastosta korvaavaksi kortiksi kaikille 3070 malleille, kunhan on vain sinne päin yhteydessä.

end-note: Himo on vain kasvanut syödessä ja kun 3060ti ja 3070 kortteja on odotellut kohta vuoden, onkin koteloon löytänyt tiensä 3080ti. Nyt täytyypi näitä tarjota eteenpäin sukulaisille ja tutuille, tai vaikka io-techiläisille myyntipalstalla vielä joskus.
Itsellä vaihtui eilen puhelimitse tammikuussa 599e tilattu asus 3070 dual -> gaming z trio 3070 lhr ilman välirahoja, näkyy jo postin seuranassa. Todella mukava asiakaspalvelija vaikka joutuikin puolisen tuntia säätää näitä tietoja järjestelmistä toiseen.. Tuo näyttis oli ensimäinen mitä tarjosi, en tiedä olisiko muita ollut valittavissa, itselle tarpeeksi riittävä korvike.

E: Ja yrittivät siis soitella tiistai iltana ennen klo 20 ja laittoivat viestiä perään, että yrittivät soitella näytönohjaimen toimituksen tiimoilta ja pyysivät ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Gigantille propsit eipä ole muista vanhoista "arvoista" kukaan perään soitellut ja halunnut toimittaa jotain tilalle :D
 
Itsellä vaihtui eilen puhelimitse tammikuussa 599e tilattu asus 3070 dual -> gaming z trio 3070 lhr ilman välirahoja, näkyy jo postin seuranassa. Todella mukava asiakaspalvelija vaikka joutuikin puolisen tuntia säätää näitä tietoja järjestelmistä toiseen.. Tuo näyttis oli ensimäinen mitä tarjosi, en tiedä olisiko muita ollut valittavissa, itselle tarpeeksi riittävä korvike.

E: Ja yrittivät siis soitella tiistai iltana ennen klo 20 ja laittoivat viestiä perään, että yrittivät soitella näytönohjaimen toimituksen tiimoilta ja pyysivät ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Gigantille propsit eipä ole muista vanhoista "arvoista" kukaan perään soitellut ja halunnut toimittaa jotain tilalle :D
Mielenkiintoista, että vaihtui noin päin eli 2-tuulettiminen -> 3-tuulettimeen, kun itsellä nimeomaan toisinpäin. Sanoi, ettei ole mitään muuta ja ei pysty hyvittämään mitään.
 
Olin yhteydessä Giganttiin 3070 korteista, kun myivät viikko takaperin tilaamastani kortista LHR versiota suoraan varastosta. Sanoivat, että voivat antaa 3070 ventus 2x oc LHR:ää vain tilalle ilman mitään hyvityksiä. Asiaa hoidettiin puhelimitse jonkin verran ja kävin liikkeessä sitten sähköpostissa saadut tarjoukset kädessä(puhelimen näytöllä) maksamaan tilauksen, kun vanhan tilauksen maksutapa jo vanhentunut.

Gigantilla on ilmeisesti koko järjestelmä muuttunut tässä välissä, koska kaikki vanhat tilaukset on asiakaspalvelulta hävinnyt (laittoi asian eteenpäin ja asia hoidettiin tunteja myöhemmin puhelimitse). Myös aikaisemmin saatu lahjakortti saldovirhe 3080 kortista oli helvetin vaikea vääntö liikkeessä, koska siitä ei tietoa löytynyt "uudessa" järjestelmässä mistään.
Gigantilta löytyy noita 3070 ventus 2x oc:ta suoraan varastosta korvaavaksi kortiksi kaikille 3070 malleille, kunhan on vain sinne päin yhteydessä.

end-note: Himo on vain kasvanut syödessä ja kun 3060ti ja 3070 kortteja on odotellut kohta vuoden, onkin koteloon löytänyt tiensä 3080ti. Nyt täytyypi näitä tarjota eteenpäin sukulaisille ja tutuille, tai vaikka io-techiläisille myyntipalstalla vielä joskus.

Oma mielipide tämän kokeneelta Gigantin puolesta. Älä missään nimessä hyväksy Ventusta! Itselle sanoivat samaa ja "Ei ole muuta tarjota tai tulossa" vaikka samalla viikolla tuli ihan varastoon ~20 kpl 3070 Gaming kortteja Gigabyteltä ja tämän kuun aikana myös tuli Asus TUF 3070 kortteja varmaan 50-20 kpl varastoon. Olin harmillisesti suostunut Ventukseen jo, kun sain 50€ lahjakortin ja 30€ hyvityksen joten eivät suostuneet ottamaan sitä roskaa enään takaisin.

Käytä oikeutta kateostoon tai sano esim jos haluat, että pidetään tarjous sisällä ja tarjoatte heti ensimmäisen vähintään yhtä hyvän kortin kuin tilaamasi tai parempi jota tulee varastoon. Gigantti siis suoranaisesti huijaa asiakkaita.
 
Oma mielipide tämän kokeneelta Gigantin puolesta. Älä missään nimessä hyväksy Ventusta! Itselle sanoivat samaa ja "Ei ole muuta tarjota tai tulossa" vaikka samalla viikolla tuli ihan varastoon ~20 kpl 3070 Gaming kortteja Gigabyteltä ja tämän kuun aikana myös tuli Asus TUF 3070 kortteja varmaan 50-20 kpl varastoon. Olin harmillisesti suostunut Ventukseen jo, kun sain 50€ lahjakortin ja 30€ hyvityksen joten eivät suostuneet ottamaan sitä roskaa enään takaisin.

Käytä oikeutta kateostoon tai sano esim jos haluat, että pidetään tarjous sisällä ja tarjoatte heti ensimmäisen vähintään yhtä hyvän kortin kuin tilaamasi tai parempi jota tulee varastoon. Gigantti siis suoranaisesti huijaa asiakkaita.
"Otin rahat ulos, kun vielä on voitolla" eli suostuin nyt noihin ventuksiin. Alunperin tilasin MSIn ja EVGAn 3070 karvalakki Oc mallit 3-tuulettimella ja sain nyt sitten 2x MSI 2-tuulettimen karvalakki OC:ta. Ihan päteviä kortteja noikin, vaikka ehkä sitten pari desibeliä ja kelssiusta tuleekin enempi.
 
"Otin rahat ulos, kun vielä on voitolla" eli suostuin nyt noihin ventuksiin. Alunperin tilasin MSIn ja EVGAn 3070 karvalakki Oc mallit 3-tuulettimella ja sain nyt sitten 2x MSI 2-tuulettimen karvalakki OC:ta. Ihan päteviä kortteja noikin, vaikka ehkä sitten pari desibeliä ja kelssiusta tuleekin enempi.

Ole vielä yhteydessä jos haluat ja pyydä 50€ lahjakorttia ja muutaman kymmenen euron hyvitystä. Vedoten siihen että tuote on huonompi ja ei ole täten lainmukaisesti tuote jolla se voitaisiin korvata reilusti. Jos oot ollut giganttiin aikasemmin yhteydessä, niin voit vedota myös aikaan, puhelinlaskuihin ja vaivaan jota tästä on kertynyt.

Itsellä oli myös EVGA 3070 XC3 tilauksessa. Eräs toinen sai saman kortin kohdalla MSI:n 3070 Gaming X Trio kortin joka on oikeastaan XC3 jopa parempi.
 
Tai vaatimisien jälkeen otat riskin ja ostat muualta. Sitten kateostona vaadit kuluttajariitalautakunnen kautta korvauksen. Ei 100% varmuutta ja kestää kauan. Eli kuluttajan kannalta vittumainen tilanne.
Tämänkin ketjun perusteella monella taitaa olla sama tilanne.

Itsellä oli tilauksessa alle 800e 3070Ti Ventus (non-oc) joka peruttiin, nyt tuli vastaus reklamaatioon ja eihän myyjäliike tietenkään suostu automaattisesti hyvityksiin, vaan pitäisi KKV:n mukaan tehdä kateosto ja laittaa homma vireille riitalautakuntaan. Mikä edes lie halvin saatavilla oleva 3070Ti, Jimmsin 1270e?

Joka tapauksessa melkoinen riski kuluttajalle lähteä ostamaan tuollaista tässä hintatilanteessa, odotella ties kuinka kauan riitalautakunnan päätöstä ja toivoa että myyjäliike sitten noudattaa suositusta erotuksen hyvitykseen. Joka sekään ei liene ihan itsestään selvää jos on kyse ihan eri mallista ja 500e hyvityksestä, ja se johtaisi sitten ties kuinka pitkään tuomioistuimen käsittelyyn. Toinen vaihtoehto on kuulemma odottaa muiden vireillä olevien ennakkotapausten ratkeamista, mutta se on sitten eri asia onko minun tapaukseni rinnastettavissa suoraan niihin.

Ei tekisi mieli antaa riistomyyjälle periksi, mutta onko se sitten vääntämisen arvoista... Siihenhän se myyjäkin tietysti luottaa.
 
Tämänkin ketjun perusteella monella taitaa olla sama tilanne.

Itsellä oli tilauksessa alle 800e 3070Ti Ventus (non-oc) joka peruttiin, nyt tuli vastaus reklamaatioon ja eihän myyjäliike tietenkään suostu automaattisesti hyvityksiin, vaan pitäisi KKV:n mukaan tehdä kateosto ja laittaa homma vireille riitalautakuntaan. Mikä edes lie halvin saatavilla oleva 3070Ti, Jimmsin 1270e?

Joka tapauksessa melkoinen riski kuluttajalle lähteä ostamaan tuollaista tässä hintatilanteessa, odotella ties kuinka kauan riitalautakunnan päätöstä ja toivoa että myyjäliike sitten noudattaa suositusta erotuksen hyvitykseen. Joka sekään ei liene ihan itsestään selvää jos on kyse ihan eri mallista ja 500e hyvityksestä, ja se johtaisi sitten ties kuinka pitkään tuomioistuimen käsittelyyn. Toinen vaihtoehto on kuulemma odottaa muiden vireillä olevien ennakkotapausten ratkeamista, mutta se on sitten eri asia onko minun tapaukseni rinnastettavissa suoraan niihin.

Ei tekisi mieli antaa riistomyyjälle periksi, mutta onko se sitten vääntämisen arvoista... Siihenhän se myyjäkin tietysti luottaa.

Nimenomaan, sitä nämä hangoittelevat myyjät toivoo. Ovat erittäin heikoilla asiallisesti, mutta kylmästi laskutoimituksena ovat arvioineet, että riittävän moni nostaa kädet pystyyn ja antaa periksi. Itse tulen pitämään yhden tapauksen Gigantin kanssa sisässä kuluttajariitalautakunnassa niin pitkään kuin se vaan vie, vaikka rahaa onkin kiinni periaatteessa jopa pari tonnia. Toivon luonnollisesti samaa mahdollisimman monelta muultakin, koska tässä rakennetaan paitsi ennakkotapauksia, niin myös jälleenmyyjien suhtautumistapoja tulevissa ongelmatapauksissa. Mitä enemmän tästä hässäkästä tulee rahallisia tappioita hyvityksinä ja mainetappioita venkoilusta, niin sitä vähemmän houkuttelevalta toimintatavalta tämä asiakkaiden kurmottaminen jatkossa tuntuu.
 
Toivon luonnollisesti samaa mahdollisimman monelta muultakin, koska tässä rakennetaan paitsi ennakkotapauksia, niin myös jälleenmyyjien suhtautumistapoja tulevissa ongelmatapauksissa. Mitä enemmän tästä hässäkästä tulee rahallisia tappioita hyvityksinä ja mainetappioita venkoilusta, niin sitä vähemmän houkuttelevalta toimintatavalta tämä asiakkaiden kurmottaminen jatkossa tuntuu.

Toinen puoli asiaa on se, että mitä enemmän tappioita tästä taistelusta jälleenmyyjille aiheutuu, sitä suurempi paine jälleenmyyjillä on ottaa isommat katteet jatkossa näiden tappioiden kuittaamiseksi ja varmuuden vuoksi vastaavan riskin ehkäisemiseksi jatkossa. Eli taistelun "saavutus" voi olla kalliimmat näytönohjaimet jatkossa.
 
Toinen puoli asiaa on se, että mitä enemmän tappioita tästä taistelusta jälleenmyyjille aiheutuu, sitä suurempi paine jälleenmyyjillä on ottaa isommat katteet jatkossa näiden tappioiden kuittaamiseksi ja varmuuden vuoksi vastaavan riskin ehkäisemiseksi jatkossa. Eli taistelun "saavutus" voi olla kalliimmat näytönohjaimet jatkossa.

Tai sitten jälleenmyyjät oppivat jatkossa myymään ainoastaan tuotetta, jota oikeasti ja aidosti on olemassa.
 
Tai sitten jälleenmyyjät oppivat jatkossa myymään ainoastaan tuotetta, jota oikeasti ja aidosti on olemassa.

Mites sitten kun menet ostamaan ekaa uutta autoa.


Kyllä monessa tavarassa on ihan normaalia tilata jotain sellaista jota löytyy tukulta. Se palvelee nimenomaan asiakasta, mahdollistaa paljon suuremman valikoiman ja sen että pienemmänkit firmat voivat kilpailla isompien kanssa joissain tuotteissa.
Tää on kai hyvin poikkeuksellinen tilanne tietotekniikan historiassa.
 
Mites sitten kun menet ostamaan ekaa uutta autoa.


Kyllä monessa tavarassa on ihan normaalia tilata jotain sellaista jota löytyy tukulta. Se palvelee nimenomaan asiakasta, mahdollistaa paljon suuremman valikoiman ja sen että pienemmänkit firmat voivat kilpailla isompien kanssa joissain tuotteissa.
Tää on kai hyvin poikkeuksellinen tilanne tietotekniikan historiassa.

Hyvin poikkeuksellinen on seuraavaksi arkipäivää. Autoa ostaessa voit aina ostaa myös ns. suoraan pinkasta tai mallista riippuen voit jopa seurata oman autosi valmistumista ja olet koko ajan tietoinen missä mennään.
 
Tuli äsken soitto Giantista.
Mulla oli siellä sisääll vuoden vanha tilaus MSI geforce RTX Game X:stä hintaan 799€.

Kertoivar etteivät pysty sitä toimittamaan kun ei ole saatavilla, mutta hyvittäisivät sen tilaus hinnalla Gigabyte GeForce RTX 3080 TURBO 10G (rev. 2.0)


Ainakin yrittävät hoitaa asian rehellisesti, propsit Gigantille, johan tässä odoteltiin vastausta.
 
Tuli äsken soitto Giantista.
Mulla oli siellä sisääll vuoden vanha tilaus MSI geforce RTX Game X:stä hintaan 799€.

Kertoivar etteivät pysty sitä toimittamaan kun ei ole saatavilla, mutta hyvittäisivät sen tilaus hinnalla Gigabyte GeForce RTX 3080 TURBO 10G (rev. 2.0)


Ainakin yrittävät hoitaa asian rehellisesti, propsit Gigantille, johan tässä odoteltiin vastausta.

Tuo tuntuu aikalailla vaihtelevan siitä kuka ottaa yhteyttä. Itselle tarjosivat huonompaa tuotetta johon sanoivat että pitää hyväksyä tai kaupan purku. Kun viimein hyväksyin alennuksella ja lahjakortilla, no eikö sitä kirjamiellisesti heti seuraavan päivänä tullut RTX 3070:aa varastoon joka oli vastaava omaani. Eivät enään suostuneet muuttamaan kauppoja.

On kyllä huono yritys kun asiakkaita kohdellaan eri tavalla. Toinen henkilö jopa sai toivomani tuotteen sen huonomman sijaan. Vaikka oli tilannut jopa saman tuotteen kuin minä. Naurettavinta oli se, että kun kysyin tästä valheellisuudesta, asiakaspalvelija sanoi että eivät voi korvata sillä, koska se on parempi tuote kuin oma tilaamani. Siis täysin lain vastaista toimintaa.
 
Tuo tuntuu aikalailla vaihtelevan siitä kuka ottaa yhteyttä. Itselle tarjosivat huonompaa tuotetta johon sanoivat että pitää hyväksyä tai kaupan purku. Kun viimein hyväksyin alennuksella ja lahjakortilla, no eikö sitä kirjamiellisesti heti seuraavan päivänä tullut RTX 3070:aa varastoon joka oli vastaava omaani. Eivät enään suostuneet muuttamaan kauppoja.

On kyllä huono yritys kun asiakkaita kohdellaan eri tavalla. Toinen henkilö jopa sai toivomani tuotteen sen huonomman sijaan. Vaikka oli tilannut jopa saman tuotteen kuin minä. Naurettavinta oli se, että kun kysyin tästä valheellisuudesta, asiakaspalvelija sanoi että eivät voi korvata sillä, koska se on parempi tuote kuin oma tilaamani. Siis täysin lain vastaista toimintaa.

Tuntuu olevan, että henkilökuntakin reagoi eri tavalla eri toimipisteissä.
Itse lähden nyt Giganttiin hoitamaan asiaa. Jos ei ole korttia myymälässä teen uuden Klarnan sopimuksen, en jätä rahaa sisään, varma on epävarmaa kunnes kortti on kädessä.
Sanoivat tosin, että kyseistä korttia ei ole mynnissä, vaan mene näihin asiakas korjauksiin.
 
Tai sitten jälleenmyyjät oppivat jatkossa myymään ainoastaan tuotetta, jota oikeasti ja aidosti on olemassa.
Niin, no miten sen ottaa. Ennakkotilauksia ja "tilauksesta valmistettavia" tuotteita on myyty ajasta ikuisuuten ihan äärettömän paljon, sekä ihan kaikenlaisia tuotteita laidasta laitaan. Välillä toki tämä on aiemminkin tuottanut yksittäistapauksissa ongelmia, mutta ei mitään ihmeellistä. Nyt kun maailmalla on isot poikkeustilat olleet käynnissä lähes kahden vuoden ajan, niin yhtäkkiä vuosikymmeniä täysin tavallisena pidetyt toimintatavat ovatkin joidenkin mielestä täysin vääriä.

Jotenkin ihmisiltä katoaa suhteellisuudentaju, kun unohdetaan mitkä asiat ovat nykytilaan vaikuttaneet ja miten asiat ovat ennen toimineet.
 
Niin, no miten sen ottaa. Ennakkotilauksia ja "tilauksesta valmistettavia" tuotteita on myyty ajasta ikuisuuten ihan äärettömän paljon, sekä ihan kaikenlaisia tuotteita laidasta laitaan. Välillä toki tämä on aiemminkin tuottanut yksittäistapauksissa ongelmia, mutta ei mitään ihmeellistä. Nyt kun maailmalla on isot poikkeustilat olleet käynnissä lähes kahden vuoden ajan, niin yhtäkkiä vuosikymmeniä täysin tavallisena pidetyt toimintatavat ovatkin joidenkin mielestä täysin vääriä.

Jotenkin ihmisiltä katoaa suhteellisuudentaju, kun unohdetaan mitkä asiat ovat nykytilaan vaikuttaneet ja miten asiat ovat ennen toimineet.

Mainittiinko jossain kaupassa ennakkotilaus tai tilauksesta valmistettava (tuohan olisi ollutkin reilua)? Meni ainakin itseltäni ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom