En nyt sanoisi vaivattomaksi kun vaatii kuitenkin joka kuukausi molemmilta rahojen siirtelyä. Onko se kulujen jakaminen ihan sentilleen nyt ihan välttämätöntä? Meillä kun minulla on isommat tulot, niin maksan jonkun verran enemmän, niin sinänsä tulee jo automaattisesti huomioitua se, että vaikka kuukaudessa ne menot heittävät joitakin satasia, niin ei se kumpaakaan haittaa.
Sama systeemi toimi jo suhteen alkuaikoina, kun vaimoni nuorempana vielä opiskeli ja sai pelkkää opintotukea, niin minä makselin sitten suunnilleen kaikki elämisen kulut ja molemmilla oli sitten omat rahat täysin omassa käytössä. Ja siinä vaiheessa kun vaimokin siirtyi työelämään, niin hän alkoi sitten maksamaan tietyt laskut, jolla menoja vähän tasattiin.
Molemmilla on siis täysin omassa tiedossaan ja kontrollissaan omalla tilillä olevat rahat. En minä edes tiedä paljonko vaimolla on rahaa, eikä hänkään varmaan tiedä paljonko minulla on rahaa. Eikä tarvitsekaan tietää, kun kummallekin riittää se tieto, että molemmat osallistuvat noihin yhteisiin menoihin.
Joten en rehellisesti sanottuna keksi, mihin niitä yhteisiä rahoja oikein tarvitaan. Vai onko se pihvi sitten siinä, että jos pariskunta haluaa että kulut jaetaan tarkasti sentilleen tai eurolleen, niin siihen tuollainen yhteistili on hyvä? Mutta eihän se yksi yhteinen tilikään vielä tarkoita että rahat olisivat yhteisiä, kun molemmilla on silti omilla tileillään omat henkilökohtaiset rahat.
No ei noita isoja ostoksia nyt niin usein tehdä, että se vaivaksi olisi. Ja se puolikkaan siirto toiselle kestää nykyisin alle minuutin kun senkin voi hoitaa nappaamalla kännykän taskusta ja näppäilemällä muutaman kerran. Ja jos on max 1000 euron siirto, niin se onnistuu Mobilepayllä jopa 15 sekunnissa. Ja monesti näitä on hoidettu niinkin, että on jätetty tuo puolikkaan siirtely välistä ja sovittu vain että toinen maksaa sitten seuraavan ison ostoksen.
Tässä nyt näkyy hieman eroavaisuutta siinä, mitä tarkoitetaan yhteisillä rahoilla. En minä sitä vielä laske yhteiseksi rahaksi, jos mies omilla rahoillaan maksaa vaimon kuluja jne. Kuten tuossa kerroin omalta kohdaltakin, niin silloin kun vaimo vielä opiskeli eikä hänellä ollut muita tuloja kuin opintotuki, niin minä makselin meidän molempien elämisen. Mutta ne olivat silti minun rahojani, ei yhteisiä.
Tämä kuulostaa aikalailla samalta kuin meillä. Meillä tosin vielä se ero, ettei meillä ole yhteistä lainaakaan, vaan kiinteistöstä omistetaan kumpikin ihan paperillakin 1/2 osuus ja molemmat ottivat täysin omat ja erilliset lainansa omaan puolikkaaseen.
Ei ole tosiaan koettu tarpeelliseksi, että yhteisten kulujen jakamiseen tarvittaisiin yhteisiä tilejä, kun kulujen jakaminen onnistuu omilta tileiltäkin ihan sutjakkaasti.
Mutta kaikista eniten ihmettelen ja kammoksun sitä ajatusta, että kaikki rahat olisivat yhteisiä ja kaikkiin ostoksiin ja hankintoihin pitäisi olla toisen hyväksyntä. En minä kysele vaimolta lupia edes auton ostoon

Olen yleensä kertonut vasta tilauksen jälkeen, mikä tuli tilattua. Kerran olen jopa jättänyt kertomatta kokonaan ja yllätin vain uudella autolla pihassa. Tuntuisi todella raskaalta, jos tällaisetkin hankinnat pitäisi aina etukäteen sopia. Eri asia olisi sitten tietenkin jos ostettaisiin yhteistä autoa, mutta niin kauan kun omilla rahoillani ostelen, niin eihän se kuulu vaimolle pätkääkään. Ja toki myös toisinpäin vaimo saa ostaa ihan vapaasti auton ilman minun hyväksyntää. Lähinnä hän kyselee minulta vain sen vuoksi, ettei itse ymmärrä autoista niin paljoa, joten haluaa varmistaa ettei osta mitään huonoa.