Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Otan itse kans pois, koska se toimii huonosti. Hitaasti valoihin jarruttaessa kone saattaa sammua vielä valutellessa jos on tähtien ja jarrupolkimen asento kohdallaan, joka on raivostuttavaa. Samoin jos pysähtyy vaikka parkkihallin ovelle tai puomille odottamaan pariksi sekunniksi että pääsee sisään, niin taas sammuu.

Manuaaliautossa ihan loistava keksintö, mutta monessa automaatissa on pilattu aivan täysin.
Niin no manuaalissa vaatii aika paljon manuaalisuutta. Ja minä tykkäisin, että sillä saisi vähän valuttaakkin, mutta siitä on aika tarkka ja varmaan puolen metrin jälkeen lähtee käyntiin, vaikka valuttaisi 1km/h vauhtia. Käsittääkseni siksi, että apulaitteet eli jarrutehostin ja ohjaustehostin ei toimisi muuten. Uudemmissa kevythybrideissähän on sähköllä tehostimetkin, niin ilmeisesti alkavat rullaustilanteissakin sammuttaa ja vaihtaa vapaalle, jotta saadaan ihan minimiin vastukset verrattuna syötön katkaisuun moottorijarrutuksessa.

Niin ja ite ainakin tykkään, että noissa kahden minuutin liikennevaloissa auto on sammuksissa. Joskus sammutin ikivanhankin auton kun oli tuttu risteys ja tiesi tulleensa paskaan aikaan. Esimerkiksi kehän otaniemi-p.tapiola risteys.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Huollossa käytetty.
-Jarrujen vika tiedossa, tehtaalta tullut jo yksi korjaus joka ei ole auttanut muilla. Odotellaan... turha se on tehdä mitään jos ei kerran korjaannu

-Vihellyksen lähde ei löytynyt, ei mitään vuotoa missään, paineistettu ja työnnetty jotain savuakin johonkin ja ei löydy. Mekaanikko totesi että varaa ajan turbon vaihtoon, jos se siitä selviäisi. Plussaa siitä että koittivat oikeasti etsiä vikaa edelleen

-Kuskin penkin verhoilu uusiksi

-Takalokariin ei ole fiksausta olemassa vielä, eipä tuo iso asia ole mutta kumminkin

-Kickdownin kytkintä en itse asiassa ole toistaiseksi huomannut kokeilla kun on vähän liukkaat kelit ollut. Eiköhän se korjattu :think:

-Ovenkahvat vaihtoon turborempan ja penkkihommien yhteydessä

Kaikki takuuseen ja palvelu oli jälleen tosi hyvää sijaisautosta alkaen. Ei voi paljon parempaa jälkimarkkinointia olla. Ainoa miinus tulee tuosta ettei tehtaalta saada ratkaisua tohon jarrupulmaan.
Mukava kuulla että kerrankin jälkimarkkinointi on toiminut. Erikoista, jos turbon laakerit ovat todella jo niin kuluneet (tai siivet vääntyneet) että vinkuvat, mutta maanantaikappaleita on tietysti aina. Jarruihin en voi ehdottaa muuta kuin koittaa toisilla erimerkkisillä jarrupaloilla. Ikävä tietysti alkaa takuunalaiseen autoon vaihtamaan paloja omasta pussista, mutta sillä sen saanee kuntoon. Kunhan vaan löydät sopivat palat kyseiseen malliin, jotka on todettu hiljaisiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8
Huollossa käytetty.
-Jarrujen vika tiedossa, tehtaalta tullut jo yksi korjaus joka ei ole auttanut muilla. Odotellaan... turha se on tehdä mitään jos ei kerran korjaannu

-Vihellyksen lähde ei löytynyt, ei mitään vuotoa missään, paineistettu ja työnnetty jotain savuakin johonkin ja ei löydy. Mekaanikko totesi että varaa ajan turbon vaihtoon, jos se siitä selviäisi. Plussaa siitä että koittivat oikeasti etsiä vikaa edelleen

-Kuskin penkin verhoilu uusiksi

-Takalokariin ei ole fiksausta olemassa vielä, eipä tuo iso asia ole mutta kumminkin

-Kickdownin kytkintä en itse asiassa ole toistaiseksi huomannut kokeilla kun on vähän liukkaat kelit ollut. Eiköhän se korjattu :think:

-Ovenkahvat vaihtoon turborempan ja penkkihommien yhteydessä

Kaikki takuuseen ja palvelu oli jälleen tosi hyvää sijaisautosta alkaen. Ei voi paljon parempaa jälkimarkkinointia olla. Ainoa miinus tulee tuosta ettei tehtaalta saada ratkaisua tohon jarrupulmaan.
En ole varma, koskeeko enää uusimpia Volvoja, mutta itsellä on
VEA D4 V70:ssä ja siinä piti turbomaista vihellystä tasapainoakselisto: Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Sinisellä vaihdettiin uusi paketti tilalle myyjäliikkeen piikkiin. Mekaanikko ei luonnollisesti ollut asiasta ikinä kuullutkaan, mutta sanoi, että vaihdetaan nyt kokeilun vuoksi, kun näytin tuota Volvofoorumin keskustelua. Vihellys loppui tuon vaihdolla.

Luulin kyllä aluksi itsekin, että turbo vinkuu.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Jotenkin tuntuu hassulta tämä, että start/stop rikkoisi mitään, jos omassa 170tkm Puntossa se on toiminut 10 vuotta ja tuo käy normisti. Vai onko tekniikkaa niin ylivertaista Italiassa, että siellä se ei riko mitään?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Jotenkin tuntuu hassulta tämä, että start/stop rikkoisi mitään, jos omassa 170tkm Puntossa se on toiminut 10 vuotta ja tuo käy normisti. Vai onko tekniikkaa niin ylivertaista Italiassa, että siellä se ei riko mitään?
Voihan se vaikuttaa siihen, että kestääkö moottori 400 tkm vai 370 tkm. Se on sitten toinen asia, että kenen kannalta asia on relevantti.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Jotenkin tuntuu hassulta tämä, että start/stop rikkoisi mitään, jos omassa 170tkm Puntossa se on toiminut 10 vuotta ja tuo käy normisti. Vai onko tekniikkaa niin ylivertaista Italiassa, että siellä se ei riko mitään?
Niin, vaikeahan se on sanoa varmaksi suuntaan tai toiseen. Yksittäistapauksia on varmasti molempiin suuntiin, eli joillain kestää 170tkm start/stopin kanssa ja joillain 60tkm ilman sitä. Varmaa kuitenkin on, että ei S/S moottorin kestoa ainakaan pidennä, mutta lopullista vaikutusta on vaikea sanoa.

Fiatin konetta en tunne, mutta onko se kuinka korkeaviritteinen, onko ketjulla vai hihnalla ja kuinka pitkät öljynvaihtovälit? Nuo kaikki vaikuttavat osaltaan kestoon ja varmasti enmmän kuin pelkkä S/S käyttö tai käyttämättömyys. Itse en kuitenkaan ryhdy koekaniiniksi, varsinkin kun en muutenkaan tykkää S/S:n toiminnasta. Sikäli olisi toki mielenkiintoista nähdä valmistajan omia testejä S/S:n vaikutuksesta laakerien, ketjun, yms. kestoon.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
340
Niin, vaikeahan se on sanoa varmaksi suuntaan tai toiseen. Yksittäistapauksia on varmasti molempiin suuntiin, eli joillain kestää 170tkm start/stopin kanssa ja joillain 60tkm ilman sitä. Varmaa kuitenkin on, että ei S/S moottorin kestoa ainakaan pidennä, mutta lopullista vaikutusta on vaikea sanoa.

Fiatin konetta en tunne, mutta onko se kuinka korkeaviritteinen, onko ketjulla vai hihnalla ja kuinka pitkät öljynvaihtovälit? Nuo kaikki vaikuttavat osaltaan kestoon ja varmasti enmmän kuin pelkkä S/S käyttö tai käyttämättömyys. Itse en kuitenkaan ryhdy koekaniiniksi, varsinkin kun en muutenkaan tykkää S/S:n toiminnasta. Sikäli olisi toki mielenkiintoista nähdä valmistajan omia testejä S/S:n vaikutuksesta laakerien, ketjun, yms. kestoon.
Onko mikään uudempi tekniikka, joka tähtää päästöjen pienentämiseen, parantanut moottorin ikää? Dpf, ureat, pienemmät iskutilavuudet, egr, dsg/dct, s/s, .... Ei
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Onko mikään uudempi tekniikka, joka tähtää päästöjen pienentämiseen, parantanut moottorin ikää? Dpf, ureat, pienemmät iskutilavuudet, egr, dsg/dct, s/s, .... Ei
Näin on joo. Onneksi omassa ei ole näistä mitään, paitsi S/S, joka on kuitenkin aina pois päältä.

Aiheesta toiseen, pääsin ajamaan taannoin uudenkarheaa -19 Poloa kolmipyttyisellä 1.0 TSI koneella ja DSG vaihteistolla. Tuo on ensimmäinen minkäänmerkkinen kolmisylinterinen mitä olen päässyt ajaamaan. Liikkellelähtö oli DSG:lle ominaiseen tapaan tökkivä ja empivä, mutta yllätyksenä tuli hyvin värisevä kyyti vielä 50km/h nopeudessa. Käytännössä koko kiihdytyksen ajan värinä oli havaittavissa ja se poistui vasta tasakaasulle siirryttäessä. Ääni oli ihan siedettävä, mutta hieman pörisevämpi kuin nelos saatika kutoskoneessa. Ohjaus oli tehostettu todella kevyeksi, joten se oli täysin tunnoton. Jarrut oli myös ylitehostettu ja tunnottomat.

Näistä huolimatta täytyy sanoa, että oli tuo pikkuautoksi hyvä ajaa. Satasen motarivauhdissakin kyyti oli tasaista eikä autoa tarvinnut ohjastaa juuri lainkaan. Melukaan ei ollut mitenkään paha. Eli peruskulkineeksi oikeastaan ihan hyvä peli, mutta jos autoilu on itselle muutakin kuin liikkumista paikasta toiseen, niin en voi todellakaan suositella.

Isommista Volkkareista ei ole kokemuksia, että onko niissä yhtään parempi ohjaus- ja jarrutuntuma? Sen sijaan olen ollut Skoda Superbin kyydissä, jossa DSG toimi hyvinkin sivistyneesti. Eli kaiketi tehokkaampien moottorien yhteydessä on märkäkytkimellä varustettu DSG, joka hoitaa liikkeellelähdöt ja vaihdot paremmin? Tai sitten kuski oli oppinut vaihteiston tavoille, kun omaa autoansa ajoi, en tiedä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Näin on joo. Onneksi omassa ei ole näistä mitään, paitsi S/S, joka on kuitenkin aina pois päältä.

Aiheesta toiseen, pääsin ajamaan taannoin uudenkarheaa -19 Poloa kolmipyttyisellä 1.0 TSI koneella ja DSG vaihteistolla. Tuo on ensimmäinen minkäänmerkkinen kolmisylinterinen mitä olen päässyt ajaamaan. Liikkellelähtö oli DSG:lle ominaiseen tapaan tökkivä ja empivä, mutta yllätyksenä tuli hyvin värisevä kyyti vielä 50km/h nopeudessa. Käytännössä koko kiihdytyksen ajan värinä oli havaittavissa ja se poistui vasta tasakaasulle siirryttäessä. Ääni oli ihan siedettävä, mutta hieman pörisevämpi kuin nelos saatika kutoskoneessa. Ohjaus oli tehostettu todella kevyeksi, joten se oli täysin tunnoton. Jarrut oli myös ylitehostettu ja tunnottomat.

Näistä huolimatta täytyy sanoa, että oli tuo pikkuautoksi hyvä ajaa. Satasen motarivauhdissakin kyyti oli tasaista eikä autoa tarvinnut ohjastaa juuri lainkaan. Melukaan ei ollut mitenkään paha. Eli peruskulkineeksi oikeastaan ihan hyvä peli, mutta jos autoilu on itselle muutakin kuin liikkumista paikasta toiseen, niin en voi todellakaan suositella.

Isommista Volkkareista ei ole kokemuksia, että onko niissä yhtään parempi ohjaus- ja jarrutuntuma? Sen sijaan olen ollut Skoda Superbin kyydissä, jossa DSG toimi hyvinkin sivistyneesti. Eli kaiketi tehokkaampien moottorien yhteydessä on märkäkytkimellä varustettu DSG, joka hoitaa liikkeellelähdöt ja vaihdot paremmin? Tai sitten kuski oli oppinut vaihteiston tavoille, kun omaa autoansa ajoi, en tiedä.
Tuo värinä itsessään ei ole pelkkä 3pyttyisyys. Ja ei koske kaikkia autoja kolmepyttyisen kanssa. Itse esim tykkäsin Fordin Ecoboostin 3pyttyisistä jo alusta lähtien kunhan oli se tehokkaampi malli ajossa. Nyky kipossa on vielä tuo kahdella pytyllä käynti jota ei tosin tule about koskaan käytettyä ellen aja pitkää matkaa (auto vietää 95% ajasta sport modessa joka deaktivoi tuon sylinterin deaktivoinnin) mutta kahdella pytyllä käynnin kyllä huomaa juuri tärinän ilmaantumisena. Noissa Volkkarin TSI 3pyttyisissä ei kai moista ole?
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Tuo värinä itsessään ei ole pelkkä 3pyttyisyys. Ja ei koske kaikkia autoja kolmepyttyisen kanssa. Itse esim tykkäsin Fordin Ecoboostin 3pyttyisistä jo alusta lähtien kunhan oli se tehokkaampi malli ajossa. Nyky kipossa on vielä tuo kahdella pytyllä käynti jota ei tosin tule about koskaan käytettyä ellen aja pitkää matkaa (auto vietää 95% ajasta sport modessa joka deaktivoi tuon sylinterin deaktivoinnin) mutta kahdella pytyllä käynnin kyllä huomaa juuri tärinän ilmaantumisena. Noissa Volkkarin TSI 3pyttyisissä ei kai moista ole?
Hyvä kuulla ettei kaikki 3pyttyiset täristä. En tiedä onko tuossa litran TSI koneessa sylinterinlepuutusta, mutta joissain 4 pyttyisissä TSI moottoreissa on tuo kahdella pytyllä toimiminen. Sinunkin ST:ssä taitaa olla 4 sylinterinen kone? Luulisi ettei tuollainen tärinä tee itse moottorille ja voimansiirrollekaan hyvää, kun sehän tarkoittaa että voima tulee purskeina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Hyvä kuulla ettei kaikki 3pyttyiset täristä. En tiedä onko tuossa litran TSI koneessa sylinterinlepuutusta, mutta joissain 4 pyttyisissä TSI moottoreissa on tuo kahdella pytyllä toimiminen. Sinunkin ST:ssä taitaa olla 4 sylinterinen kone? Luulisi ettei tuollainen tärinä tee itse moottorille ja voimansiirrollekaan hyvää, kun sehän tarkoittaa että voima tulee purskeina.
ST 1.5 on kanssa 3-pyttyinen.
Ford Fiesta VIII ST 1.5 EcoBoost (200 Hp) 5d | Tekniset tiedot, polttoaineenkulutus , Mitat
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Hyvä kuulla ettei kaikki 3pyttyiset täristä. En tiedä onko tuossa litran TSI koneessa sylinterinlepuutusta, mutta joissain 4 pyttyisissä TSI moottoreissa on tuo kahdella pytyllä toimiminen. Sinunkin ST:ssä taitaa olla 4 sylinterinen kone? Luulisi ettei tuollainen tärinä tee itse moottorille ja voimansiirrollekaan hyvää, kun sehän tarkoittaa että voima tulee purskeina.
Ei ihan kolmepyttyinen kone tuossa ST:ssä nykyään. 1.5l 3cyl 200hp/290nm kone jossa sylinterinlepuutus. Edellisessä ST Fiestassa taas oli se vanhempi 1.6l 4cyl 200hp/290nm+30nm over boost.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Näin on joo. Onneksi omassa ei ole näistä mitään, paitsi S/S, joka on kuitenkin aina pois päältä.
EGR taitaa kuitenkin olla jos niinkin uusi auto jossa S/S?
EGR:t taisi tulla lähes kaikkii 90-luvun loppuun mennessä, mutta toki joissain autoissa oli jo yli vuosikymmen aikaisemmin.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
340
EGR taitaa kuitenkin olla jos niinkin uusi auto jossa S/S?
EGR:t taisi tulla lähes kaikkii 90-luvun loppuun mennessä, mutta toki joissain autoissa oli jo yli vuosikymmen aikaisemmin.
Tätä itsekin meinasin kirjoittaa, mutta ainahan sen saa disabloitua muutoksilla...
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
EGR taitaa kuitenkin olla jos niinkin uusi auto jossa S/S?
EGR:t taisi tulla lähes kaikkii 90-luvun loppuun mennessä, mutta toki joissain autoissa oli jo yli vuosikymmen aikaisemmin.
Ei läheskään kaikissa moottoreissa ole erillistä EGR-järjestelmää. Sen pakokaasun takaisinkierrätyksen voi hoitaa myös sisäisesti venttiilien ajoituksen kanssa pelaamalla, kuten esimerkiksi mulla on toisessa autossa.

Toisaalta toisessa mulla sitten onkin kaksi erillistä EGR-venttiilijärjestelmää, eli sehän tasaa tilannetta. :lol:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Aiheesta toiseen, pääsin ajamaan taannoin uudenkarheaa -19 Poloa kolmipyttyisellä 1.0 TSI koneella ja DSG vaihteistolla. Tuo on ensimmäinen minkäänmerkkinen kolmisylinterinen mitä olen päässyt ajaamaan. Liikkellelähtö oli DSG:lle ominaiseen tapaan tökkivä ja empivä, mutta yllätyksenä tuli hyvin värisevä kyyti vielä 50km/h nopeudessa. Käytännössä koko kiihdytyksen ajan värinä oli havaittavissa ja se poistui vasta tasakaasulle siirryttäessä. Ääni oli ihan siedettävä, mutta hieman pörisevämpi kuin nelos saatika kutoskoneessa. Ohjaus oli tehostettu todella kevyeksi, joten se oli täysin tunnoton. Jarrut oli myös ylitehostettu ja tunnottomat.

Näistä huolimatta täytyy sanoa, että oli tuo pikkuautoksi hyvä ajaa. Satasen motarivauhdissakin kyyti oli tasaista eikä autoa tarvinnut ohjastaa juuri lainkaan. Melukaan ei ollut mitenkään paha. Eli peruskulkineeksi oikeastaan ihan hyvä peli, mutta jos autoilu on itselle muutakin kuin liikkumista paikasta toiseen, niin en voi todellakaan suositella.

Isommista Volkkareista ei ole kokemuksia, että onko niissä yhtään parempi ohjaus- ja jarrutuntuma? Sen sijaan olen ollut Skoda Superbin kyydissä, jossa DSG toimi hyvinkin sivistyneesti. Eli kaiketi tehokkaampien moottorien yhteydessä on märkäkytkimellä varustettu DSG, joka hoitaa liikkeellelähdöt ja vaihdot paremmin? Tai sitten kuski oli oppinut vaihteiston tavoille, kun omaa autoansa ajoi, en tiedä.
Värinäkommentti vähän ihmetyttää. Mulla on juurikin Polo 1.0 TSI DSG, enkä ole kiinnittänyt mitään huomiota värinöihin. Aiempi auto oli kyllä 3-sylinterinen Focus. Tämän moottori tuntuu siihen verrattuna sivistyneemmältä kapistukselta.

Polon DSG:n kanssa liikkeellelähdössä pitää kyllä olla tarkkana, jos haluaa välttää nykäystä. Kaasua pitää annostella höyhenenkevyesti, kunnes ollaan liikkeellä.

Itse en kyllä kommentoisi jarruja tai ohjausta tunnottomiksi. Riippunee siitä, että mihin vertaa.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
EGR taitaa kuitenkin olla jos niinkin uusi auto jossa S/S?
EGR:t taisi tulla lähes kaikkii 90-luvun loppuun mennessä, mutta toki joissain autoissa oli jo yli vuosikymmen aikaisemmin.
Ei läheskään kaikissa moottoreissa ole erillistä EGR-järjestelmää. Sen pakokaasun takaisinkierrätyksen voi hoitaa myös sisäisesti venttiilien ajoituksen kanssa pelaamalla, kuten esimerkiksi mulla on toisessa autossa.

Toisaalta toisessa mulla sitten onkin kaksi erillistä EGR-venttiilijärjestelmää, eli sehän tasaa tilannetta. :lol:
Autona siis -14 BMW 320i ja siinä on EGR hoidettu juurikin venttiilinajoituksia säätämällä. Kaasuläppääkään tuo ei käytä perinteiseen tapaan, vaan ilmamäärän säätö tapahtuu säätämällä venttiilien nostoa ja ajoitusta. Kaasuläppää sen sijaan käytetään ahtopaineiden hienosäätöön hukkaportin rinnalla. Imusarjaan ohjataan hieman enemmän painetta kuin tarvitaan ja kaasuläpällä kuristetaan paine haluttuun arvoon. Jos kaasua painetaan syvemmälle, avataan vaan kaasuläppää, jolloin turboviivettä ei ole. Toimii muuten myös käytännössä, tuntuu kuin ajaisi isolla vaparikoneella.

Värinäkommentti vähän ihmetyttää. Mulla on juurikin Polo 1.0 TSI DSG, enkä ole kiinnittänyt mitään huomiota värinöihin. Aiempi auto oli kyllä 3-sylinterinen Focus. Tämän moottori tuntuu siihen verrattuna sivistyneemmältä kapistukselta.

Polon DSG:n kanssa liikkeellelähdössä pitää kyllä olla tarkkana, jos haluaa välttää nykäystä. Kaasua pitää annostella höyhenenkevyesti, kunnes ollaan liikkeellä.

Itse en kyllä kommentoisi jarruja tai ohjausta tunnottomiksi. Riippunee siitä, että mihin vertaa.
Vertaan tietysti niihin autoihin, joilla olen viimeaikoina ajanut. Nämä käsittävät kaikkea 1.4l 4 koneesta DSG:llä, 3.7l V6 manuaalin kautta 4.4l V8:iin momentinmuuntimella. Mutta kuten sanottua, tuo on ainoa kolmisylinterinen, josta on kokemusta. Kaipa se kontrasti vaan oli niin suuri, kun hyppää todella tasaisesti vääntävästä momentinmuunnin autosta raskaalla ohjauksella tuollaiseen kolmisylinteriseen kevyellä ohjauksella. Lopulta tuossa omassakaan autossa ei ole enää niin tunnokas ohjaus kuin voisi olla, mutta nykyautojen mittapuulla se on kuitenkin paremmasta päästä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Vertaan tietysti niihin autoihin, joilla olen viimeaikoina ajanut. Nämä käsittävät kaikkea 1.4l 4 koneesta DSG:llä, 3.7l V6 manuaalin kautta 4.4l V8:iin momentinmuuntimella. Mutta kuten sanottua, tuo on ainoa kolmisylinterinen, josta on kokemusta. Kaipa se kontrasti vaan oli niin suuri, kun hyppää todella tasaisesti vääntävästä momentinmuunnin autosta raskaalla ohjauksella tuollaiseen kolmisylinteriseen kevyellä ohjauksella. Lopulta tuossa omassakaan autossa ei ole enää niin tunnokas ohjaus kuin voisi olla, mutta nykyautojen mittapuulla se on kuitenkin paremmasta päästä.
Itse en halua edes koeajaa muita kuin itselleni relevantin hintaluokan autoja (uutena alle 25 keur), jotta ei tule luotua itselle turhia tarpeita auton suhteen. ;) Mutta tilanne on tietysti toinen, jos ajaa paremmilla autoilla ja sitten saa vaikka huollosta pikkukipon vara-autoksi.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Itse en halua edes koeajaa muita kuin itselleni relevantin hintaluokan autoja (uutena alle 25 keur), jotta ei tule luotua itselle turhia tarpeita auton suhteen. ;) Mutta tilanne on tietysti toinen, jos ajaa paremmilla autoilla ja sitten saa vaikka huollosta pikkukipon vara-autoksi.
Joo, en minäkään ole koeajoon ottanut mitään muita autoja, kuin mitä olen ollut oikeasti ostamassa. Nuo listaamani autot ovat kaverien autoja, joita olen joskus saanut ajaa. Tuo Polo oli taas huollon sijaisauto. Sinänsä kyllä vähemmällä pääsee, jos ei koskaan ajaisi noilla kalliilla autoilla, kun sitten tosiaan alkaa luomaan niitä turhia tarpeita itselleen.

Mutta kun olen kiinnostunut autoista ja tekniikasta, niin toki ajan aina uudenlaisilla autoilla, jos tilaisuus avautuu. Harmi etten ole päässyt vieläkään ajamaan muulla sähköautolla kuin ekan sukupolven Nissan Leafilla. Olisi kiva kokeilla jotain tehokasta sähköautoa, kun niitä kehutaan yleensä kivoiksi ajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Harmi etten ole päässyt vieläkään ajamaan muulla sähköautolla kuin ekan sukupolven Nissan Leafilla. Olisi kiva kokeilla jotain tehokasta sähköautoa, kun niitä kehutaan yleensä kivoiksi ajaa.
Itse olen koeajanut vain BMW i3. Nissan Leaf oli jotain vikaa ja käsijarru oli jäänyt päälle. Hyundai Ioniq ladattan koeajoin myös. Siinä en tykännyt kaksoiskytkin vaihteistosta ja taisi olla myös turhan äänekäs auto. Jossain vaiheessa pitää koeajaa Seat Mii electric.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Samalla tavalla kävi viime kesänä lahden motarilla myöskin ~130 vauhdissa. Oli hetken aikaa hytti täynnä käsiä..
Mulla meni mersusta rengas enkä aluksi edes huomannut asiaa, ihmettelin kun Cruise ei pysynyt päällä ja kun painoin kaasua niin suti vain ja kolmio vilkkui kojelaudassa. Sitten näin peilistä kun rengas lähti pois kokonaan vanteella ja meni penkkaan niin tajusin mistä kyse, laitoin musiikkia hiljemalle niin alkoihan sieltä kuulumaan ääntä:rofl: ajamisesta en kyllä mitään olisi huomannut. :btooth:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Otan itse kans pois, koska se toimii huonosti. Hitaasti valoihin jarruttaessa kone saattaa sammua vielä valutellessa jos on tähtien ja jarrupolkimen asento kohdallaan, joka on raivostuttavaa. Samoin jos pysähtyy vaikka parkkihallin ovelle tai puomille odottamaan pariksi sekunniksi että pääsee sisään, niin taas sammuu.

Manuaaliautossa ihan loistava keksintö, mutta monessa automaatissa on pilattu aivan täysin.
Anna mä arvaan, sulla vag?

Niissä huomannut että toimii ihan päin helvettiä, omassa toimii täydellisesti eikä sammu koskaan väärään aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Mä en ole kyllä vielä ajanut sellaisella jossa se toimisi täydellisesti eikä sammu väärään aikaan. Eniten kismittää viive käynnistymisessä. Normaalisti olisit jo liikkeellä niin auto vasta starttailee.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Alan itsekkin epäilemään että vika on minussa koska jokainen s/s auto jota olen ajanut tuntuu sekoilevan tuon toiminnon kanssa, eniten hermoja on rassannut ainakin firman transetissa kun kytkin pohjassa tulet liikenneympyrään ja juuri kun veto pitäisi saada takaisin niin auto päättääkin sammua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kytkin pohjassa ja vaihde päällä vai vapaalla?

Yksikään minulla ollut S/S auto ei kyllä sammu vaihde päällä kytkin pohjassa vaan vapaalla jarru pohjassa.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Itsellä Volvo tällä hetkellä niin se s/s nappula kivasti siinä vaihdekepin edessä. Eli aikalailla automaattisesti tulee painettua se pois päältä kun vaihtaa P:ltä D:lle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
194
Omassa Mazdassa toimii mielestäni (lähes) täydellisesti. Vasta reilummin jarrua poljettaessa sammuu ja käynnistys tapahtuu todella nopeasti. Jarrua keventämällä tai vaikka rattia kääntämällä voi käynnistää auton vähän ennakkoon, jos tarvii ennakoida liikkeelle lähteminen. Kyseessä diesel automaatti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Täytyy kyllä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta (melkein omasta) sisäkön autosta.
Se haaveili kauan aikaa niinkin turhaa autoa kuin X5:sta. Aikoinaan, kun alettiin seurustelemaan, sillä oli E39 530d. Sillä en ajanut kuin muutaman kerran, mutta lastutettuna olihan se ihan hyvä auto ajaa.
Pari päivää googlailin noita E53:sen tyyppivikoja ja auton hankkimisen ehdoksi sanoin, että V8 pitää olla. Kolmelitraisissa bensoissa on ollut laatikon kanssa ongelmia, joten sen luodin halusin väistää heti alkuunsa. Diisselillä ajellessa köyhillä loppuisi rahat samantien.

Yhtä käytiinkin katsomassa Mikkelissä liikkeessä (josta avauduin nettiauto-topikissa), mutta sehän oli täysi romu. Tästä muutama viikko eteenpäin Mäntsälässä tupsahti 221tkm ajettu kapistus myyntiin ja jakopääkin oli tehty. Pyyntihintakin oli todella kohtuullinen 5500€.
Seuraavana päivänä ihmettelemään autoa ja olihan se niin hyvä, että mukaan se lähti.

Koskaan en ole Bemareista sen enempää välittänyt, mutta onhan tuo ikäisekseen (2001) ja tuommoiseksi korkeaksi kolhoksi aivan älyttömän hyvä ajettava. Oikeastaan yllätti, miten hyvä auto tuo onkaan ajaa. Eihän tuo mikään raketti tuolla 286 hevosvoimalla ole, mutta kyllä sillä motarille ihan hyvin ehtii kiihdyttämään. Nelivetoa tuosta on haukuttu paljon, mutta tämmöisessä taajama-/mökkiajossa se on toiminut ihan niinkuin sen olettaakin toimivan. Omalla autolla jäin mökkitielle jumiin, mutta Bemarilla sinne puskee ongelmitta.

Rumahan tuo auto on. Varsinkin takapäästä. Mutta tuohon hintaan uskallan sanoa, että tuskin parempaakaan vastaavaa autoa muista merkeistä olisi löytynyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
538
Täytyy kyllä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta (melkein omasta) sisäkön autosta.
Se haaveili kauan aikaa niinkin turhaa autoa kuin X5:sta. Aikoinaan, kun alettiin seurustelemaan, sillä oli E39 530d. Sillä en ajanut kuin muutaman kerran, mutta lastutettuna olihan se ihan hyvä auto ajaa.
Pari päivää googlailin noita E53:sen tyyppivikoja ja auton hankkimisen ehdoksi sanoin, että V8 pitää olla. Kolmelitraisissa bensoissa on ollut laatikon kanssa ongelmia, joten sen luodin halusin väistää heti alkuunsa. Diisselillä ajellessa köyhillä loppuisi rahat samantien.

Yhtä käytiinkin katsomassa Mikkelissä liikkeessä (josta avauduin nettiauto-topikissa), mutta sehän oli täysi romu. Tästä muutama viikko eteenpäin Mäntsälässä tupsahti 221tkm ajettu kapistus myyntiin ja jakopääkin oli tehty. Pyyntihintakin oli todella kohtuullinen 5500€.
Seuraavana päivänä ihmettelemään autoa ja olihan se niin hyvä, että mukaan se lähti.

Koskaan en ole Bemareista sen enempää välittänyt, mutta onhan tuo ikäisekseen (2001) ja tuommoiseksi korkeaksi kolhoksi aivan älyttömän hyvä ajettava. Oikeastaan yllätti, miten hyvä auto tuo onkaan ajaa. Eihän tuo mikään raketti tuolla 286 hevosvoimalla ole, mutta kyllä sillä motarille ihan hyvin ehtii kiihdyttämään. Nelivetoa tuosta on haukuttu paljon, mutta tämmöisessä taajama-/mökkiajossa se on toiminut ihan niinkuin sen olettaakin toimivan. Omalla autolla jäin mökkitielle jumiin, mutta Bemarilla sinne puskee ongelmitta.

Rumahan tuo auto on. Varsinkin takapäästä. Mutta tuohon hintaan uskallan sanoa, että tuskin parempaakaan vastaavaa autoa muista merkeistä olisi löytynyt.
Onko tuo M62 V8:lla? N62 motissa taisi olla aika paljon tyyppivikoja, joskus hyläsin 645ci:n kun pölläytteli sinistä savua ilmoille. Venttiillivarren kumien uusinta olisi ollu yli 2000€ jos halvalla olisi saanut ja sekin oli vasta alkua mahdollisille murheille.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Mm. Moottorin tukikumien nopeampi kuluminen ja moottoririkon suurempi todennäköisyys.

Kaikki ecopro, start stopi lähtee automaattisesti itsellä pois jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Jos pitää autoa vähän pidempään, niin ei kannata käyttää.

Just tuli vastaan Facebookissa seuraamani moottoripaja ja kuvassa pari mottia purettuna ja vinkkinä oli että alkaa käyttäkö ja muistakaa öljynvaihto.
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Onko tuo M62 V8:lla? N62 motissa taisi olla aika paljon tyyppivikoja, joskus hyläsin 645ci:n kun pölläytteli sinistä savua ilmoille. Venttiillivarren kumien uusinta olisi ollu yli 2000€ jos halvalla olisi saanut ja sekin oli vasta alkua mahdollisille murheille.
Joo, M62. Mitä googlailin, niin tuossakin koneessa on kaikenlaista pientä ongelmaa, öljyvuotoa jne. Mutta isoin murhe on se jakopää.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
Perus sakemanni voi myös ajella autobahnia turbo mansikkana, joten siellä se ainakin on suotavaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Onneksi ei ole omassa mitää startti stoppia. Suomessa pääsääntöisesti varsin hyödytön (kun vähemmän on ruuhkia, joissa paikoillaan seisoskeltaisiin kymmeniä minuutteja) ja rasittaa se aina konetta.

Turha todistella kuinka itsellä on toiminut jo vaikka 150tkm, kun ovathan öljynvaihtovälitkin vetäneet niin pitkiksi, että kone voi olla melko loppu jo 200tkm. Valmistajalle riittää, kunhan takuun luotettavasti kestää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
Näin esitettynä kuulostaa kyllä järkevältä. Itsellä aina ollut tapana autojen kanssa, että pidän mahdollisimman hyvin, joten varmaan turhaan aina kytkenyt start-stopin pois päältä ja jälkikäyttänyt turbo-autoja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.
Sellaista olen kyllä huomannut, että oma VW Polo 1.0 TSI ei koskaan sammuta automaattisesti moottoria maantieajon jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa, eli valmistaja on ilmeisesti katsonut tyhjäkäynnin kuitenkin tarpeelliseksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
Tuossa vain tulee tuo pirun start stop. Joskus mökille mennessä tulee tuo 80kmh rajoitettu mökkitie painettua turbo kuumana mutkista ulos ja jos auto on sattunut jäämään matka-ajosta normal modeen niin heti kun pysähdyt ja menet portteja availemaan niin auto lyö start/stopilla moottorin pois vaikka turbo hehkuisi ja putki napsuisi ja jarrut haisisivat... Pirun tarkkana pitää olla että on joko sportilla ja/tai start stop deaktivoitu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Sellaista olen kyllä huomannut, että oma VW Polo 1.0 TSI ei koskaan sammuta automaattisesti moottoria maantieajon jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa, eli valmistaja on ilmeisesti katsonut tyhjäkäynnin kuitenkin tarpeelliseksi.
Tämä toki on autokohtaista ja riippuu monestakin asiasta, kuten ahtopaineista, turbon koosta, öljyn määrästä, jne. Pikkukoneessa, pienellä turbolla saattaa olla ihan eri lämmöt murikassa kuin 3x isommassa koneessa jossa on motarilla 2000 kierrosta koneessa ja kierrossa 7 litraa öljyä josta riittää jäähdytykseen hieman enemmän potentiaalia kuin siitä alle neljästä litrasta joita noissa pienemmissä TSI:ssä on.

Se mitä start/stopin elämään tulee, niin taitaa olla monta muutakin asiaa siellä yhtälössä kuin pelkät turbon/öljyn lämmöt. Noissa missä itse olen niihin törmännyt, niin enemmän tuntuu välittävän esim. kabiinin lämmityksestä ja jäähdytyksestä kuin moottorista - ainakin tuossa meidän E-mersussa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tuossa vain tulee tuo pirun start stop. Joskus mökille mennessä tulee tuo 80kmh rajoitettu mökkitie painettua turbo kuumana mutkista ulos ja jos auto on sattunut jäämään matka-ajosta normal modeen niin heti kun pysähdyt ja menet portteja availemaan niin auto lyö start/stopilla moottorin pois vaikka turbo hehkuisi ja putki napsuisi ja jarrut haisisivat... Pirun tarkkana pitää olla että on joko sportilla ja/tai start stop deaktivoitu.
No sulla onkin "kisakireä cossu". :D

Tuntuu aika hömöltä ohjelmoinnilta Fordin insinöörien puolesta jos esim. tuo ym. pikku TSI pitää mottia päällä ja ST ei?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No sulla onkin "kisakireä cossu". :D

Tuntuu aika hömöltä ohjelmoinnilta Fordin insinöörien puolesta jos esim. tuo ym. pikku TSI pitää mottia päällä ja ST ei?
Juu on todella kisakireä :D. Tavallaan olen varsin pettynyt ettei otettu samoja litratehoja kuin 1.0 Ecoboostista aka 140hp/L. Olisi kuitenkin edes pari hepoa enemmän. Takuulla tuossakin löysää on kuitenkin jätetty.

Ford on tehnyt hyvää työtä sen suhteen miten tuo toimii liikenteessä mutta tuollainen jälkikäytön skippaus tuntuu varsin tyhmältä unohdukselta. Vaikka olisi erillinen vesikierto tms turbolle tms lämpöjä tasaamaan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kauppoja ei olla vielä tehty, mutta perheen kakkosauto vaihtui 2015 A6 Avanttiin verrattain perusvarusteilla. Navigointi tuosta kuitenkin löytyy ja voi hemmetti, kun on Audi onnistunut umpisurkean ratkaisun löytämään karttapäivitysten tekemiseen.

Käytännössä homma siis menee siten, että auto rekisteröidään MyAudi-palveluun VIN-numeron perusteella. Sitten tuolta saa ilmaisia karttapäivityksiä sen mukaan, miten ostohetkellä tuohon on luvattu. Meidän tapauksessa uusin ilmainen on 2018. Niin kriittisestä jutusta ei nyt siis puhuta, että ajantasalla olevaa jaksaisi marmorilta lähteä rahalla hakemaan, eli tällä pärjätään siis. Mutta varsinainen ihanuus on, että karttapaketin imustelu vaatii Javan asennuksen ja edelleen Java-pohjaisen clientin kautta karttapaketin imaisun ja edelleen kopioinnin SD-kortille. Tämä vielä menee, mutta jostain syystä tuo client katkoo kokoajan yhteyttä. Kärppänä siinä sitten päivystät ruudun ääressä, ettei vain katkea ja näemmä jos katkeaa ja sitten 5 min viiveellä yrittää uudestaan ja jos tuolloin ei yhteys jostain syystä onnistu niin client menee kiinni ja on taas aloitettava alusta.

Ei muuten, mutta 300M piuhalla liikahtaa huimat 361 kB/s tämä ~820MB paketti. Ja paketti pitää siis sisällään Baltian maat, jonne olisi tarkoitus huomenna suunnistaa autoilemaan. About samankokoinen Skandinavia-paketti jääkööt odottamaan reissusta palaamista.

Ja jostain selittämättömästä syystä ladattava karttapaketti näkyy MyAudissa ainoastaan pöytäkoneella, jossa ei siis tietenkään ole SD-adapteria tai mitään. Läppäreillä tuo latauslinkki ei jostain syystä näy. Noh, Google Driven kautta kierrättäen menee tämä nyt sitten. Kun USB-tikutkin jossain hanurissa...

Homma onnistuisi EHKÄ myös AudiConnectin välityksellä, mutta tähän tottakai tarvitaan oma SIM-kortti autoonsa dataliittymäksi, eikä suinkaan omaa puhelimen yhteyttä voi jakaa ja hyödyntää tässä.

/rant

Ei voi kuin odottaa sitä päivää, kun Android Auto yms. ovat arkipäivää autoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Kauppoja ei olla vielä tehty, mutta perheen kakkosauto vaihtui 2015 A6 Avanttiin verrattain perusvarusteilla. Navigointi tuosta kuitenkin löytyy ja voi hemmetti, kun on Audi onnistunut umpisurkean ratkaisun löytämään karttapäivitysten tekemiseen.
On näemmä konsernin sisällä eroja, VW tarjoaa ilmaisen karttapäivityksen 7z-paketissa, lataus vaikuttaa normaalilta webisivulta ja valuu ihan 250Mb piuhan täydeltä. Syytä onkin kun euroopan kartastolla on kokoa 13,5GB.

Itse päivitys lienee samanmoinen, valmis paketti SD-kortille ja autoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
On näemmä konsernin sisällä eroja, VW tarjoaa ilmaisen karttapäivityksen 7z-paketissa, lataus vaikuttaa normaalilta webisivulta ja valuu ihan 250Mb piuhan täydeltä. Syytä onkin kun euroopan kartastolla on kokoa 13,5GB.

Itse päivitys lienee samanmoinen, valmis paketti SD-kortille ja autoon.
Tässä onneksi pystyi valitsemaan halutun alueen. Koko Euroopan pakettia jos tällä ratkaisulla olisi joutunut yrittämään, niin todennäköinen loppusijoituspaikka allekirjoittaneella olisi läheinen vesistö.

Jo joo, päivitettiin Naapurin Golfiin toissakesänä, josta tämä laatikosta löytynyt 32GB SD:kin taitaa olla peruja ja en muista tämänkaltaista säätöä olleen :p
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Onneksi ei ole omassa mitää startti stoppia. Suomessa pääsääntöisesti varsin hyödytön (kun vähemmän on ruuhkia, joissa paikoillaan seisoskeltaisiin kymmeniä minuutteja) ja rasittaa se aina konetta.

Turha todistella kuinka itsellä on toiminut jo vaikka 150tkm, kun ovathan öljynvaihtovälitkin vetäneet niin pitkiksi, että kone voi olla melko loppu jo 200tkm. Valmistajalle riittää, kunhan takuun luotettavasti kestää.
Kuinka koneen väitetty ennenaikainen kuluminen sitten osoitetaan. Veikkaan että kuluttajan kannalta oleellista on se, että auto toimii.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Kuinka koneen väitetty ennenaikainen kuluminen sitten osoitetaan. Veikkaan että kuluttajan kannalta oleellista on se, että auto toimii.
Siinähän se valmistajan suunnitellun hajoamisen hienous onkin, että muille sen todistaminen on vaikeaa. Ainoita merkkejä lienee esimerkiksi tilanteet, joissa jollain mallilla, joka perustuu samantyyppiseen moottoriin on vaikka merkittävästi lyhyempi öljynvaihtoväli. Olen kuullut Vw konsernin 1.4 TSI koneisista, että TGI:t (kaasumalli samasta) kestävät paljon paremmin kilometrejä ja ainoa merkittävämpi ero on puolta lyhyempi öljynvaihtoväli. Toyotaltakin taisi joku korjaamoedustaja sanoa ihan lehdessäkin joskus heidän muita lyhemmistä öljynvaihtoväleistään, että voisivat luvata takuun yhtä pitkillä öljynvaihtoväleillä, muttei sillä sitten ajettaisikaan läheskään yhtä pitkään.

Tietenkään, mikäli et muutenkaan autoa pitäisi juuri yli 200tkm, juttu ei ole sinulle merkittävä. Ennenaikainen on suhteellinen käsite... kun kyseessä on kaiketi valmistajan suunnittelema "ominaisuus".

edit. Start stoppia koskien, ei mekaniikasta tarvitse juurikaan tietää edes ymmärtääkseen sen aiheuttavan ylimääräistä stressiä rakenteille verrattuna siihen, ettei ylimääräisiä käynnistyssyklejä tulisi. Vaikutuksen merkittävyys toki vaihtelee (ja on liki mahdotonta tietää muille kuin valmistajalle, joka taatusti on tehnyt jonkinlaisia kestotestejä ja arviointeja).
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mikäs siellä sitten kuluu ja miten, kun käyntilämpöinen kone käynnistyy uudelleen? Verrattuna siihen että se kävisi 1000rpm tyhjäkäyntiä pari minuuttia?
No koko pyörivän massan kiihdyttäminen nollasta tyhjäkäynnille ns heti vaatii isoja energiamäärä kohdistettuna yhteen kohtaan joka pyöräyttää koneen käyntiin ja on huomattavasti rajumpi kuin tyhjäkäynnillä olo noin mekaanisesti.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
No koko pyörivän massan kiihdyttäminen nollasta tyhjäkäynnille ns heti vaatii isoja energiamäärä kohdistettuna yhteen kohtaan joka pyöräyttää koneen käyntiin ja on huomattavasti rajumpi kuin tyhjäkäynnillä olo noin mekaanisesti.
Lisäksi öljynkierto on pysähtynyt ja paineet laskeneet, kun moottori on sammunut ja käynnistyksen ensihetkillä voitelu on siten huonompi kuin olisi jatkuvan tyhjäkäynnin aikana ollut.

@mmst1 yleensä muuten tyjäkäynti taitaa olla 700-800rpm huiteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Ehkä, mutta entäpä jos nämä asiat on huomioitu suunnittelussa? Jos käyntilämpöisen koneen starttaus tekisi muka pahaa, niin ei tässä maassa ajettaisi talvella metriäkään ilman letkulämppäreitä.

En kyllä jaksa uskoa että tällä asialla on koneen kestävyyden kannalta yhtään mitään merkitystä. Vaihtaa öljyt vaikka useammin jos tahtoo että kone kestää viidennellä omistajalla vähän pidempään sitten joskus 20 vuoden päästä.
Jos onkin otettu huomioon suunnittelussa, niin sittenkin samalla rakenteella varustettu vähemmillä käynistyskerroilla keskimäärin kestää paremmin (yksilöeroja Tietenkin laitteilla voi olla).

Teollisuuden pumpuissakin, jotka on suunniteltu erityisesti luotettavuus edellä, jatkuvasti pyörivät voivat toimia vuosia pidempään, kuin säännöllisesti käynnistyvät ja sammuvat. Vain suuren energiankilutuksen takia niitä suunnitellaan sammumaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom