Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Miksei farkkupassattia pakuksi saisi rekattua?

edit: no eikö pakut joka tapauksessa ole 2 paikkaisia, eikai niitä 5hlö pakuja ole kuin jotkut 80 luvun lankkupenkkiveronkiertopakut?
 
Kyllä kaikki farkku korit saa pakettiautoksi. Säästyy aika paljon dieselveroa.
 
Olikohan että vuoden -97 loppuun saakka sai 2+3 paikkaisen pakun. Ainakin kaverilla on -97 v70 volvo tuollainen.
 
Muistaakseni 2 + 2 paikkaisia pakuja sai tehtyä maastureista / farmareista / tila-autoista vielä 2000-luvun alussa.

Ainakin Toyota Yaris Versoja / Corolla Versoja muutettiin innolla pakuiksi siten, että niistä sahattiin vain takapenkin selkänojan puoliskot yhdessä pitävä rauta poikki ja laitettiin patenttivanteella toinen puolisko alas.

Valtio taisi sorvata tähän äkkiä jonkun pykälän, että pakun kaikkien penkkien on oltava samalla tasalla kuljettajan penkin kanssa.
 
Vuosi täynnä ja melkeen 44 tkm V60 vm.2019 mittarissa.

Aika paljon takuuhommaa tiedossa joulukuulle, mekaanikko lupaili että ajelet sijaisautolla niin kauan kunnes se keksii mitä pitäis korjata. Ajamisen suhteen ei mitään valittamista, paras matkakumppani tähän mennessä.

Vähän mietityttää että jos vikoja eivät saa korjatuksi niin voisi varovasti tiedustella vaihtoautopuolelta vähän piereskeltyä V90:ä sopivilla varusteilla. Se on vaan sen verran paljon rumempi auto omaan silmään että vaatii kyllä sulattelua ennenkun moiseen ajaudun :think:
Mitä vikoja siinä sitten on? Tarkoitatko muuten, että mallivuosi on 2019 mutta on otettu käyttöön jo 2018? Kun eihän siinä muuten voi vielä olla vuosi täynnä :D

Itse kai olen onnekas kun 2014 kesäkuussa tehty 175tkm ajettu bemari on ollut viaton tähän asti. Aina kaikki sanoo, että bemarit seisoo aina korjaamolla :P
 
Kaikissa uusissa malleissa on noita lastentauteja, ei ole kivuton ollut Focuksenkaan ensimmäinen vuosi ja oman auton ongelmat on ollu vielä sieltä helpoimmasta päästä mitä olen muualta lukenu. Voin laittaa Focuksesta rapsaa kun itellä tulee vuosi täyteen sen kanssa ensi kuussa.
Takuuseen vaan kaikki mitä löytyy, kyllähän ne nyt on korjattava, simple as that.
 
Vähän mietityttää että jos vikoja eivät saa korjatuksi niin voisi varovasti tiedustella vaihtoautopuolelta vähän piereskeltyä V90:ä sopivilla varusteilla. Se on vaan sen verran paljon rumempi auto omaan silmään että vaatii kyllä sulattelua ennenkun moiseen ajaudun :think:

Siiiis.. Katselin googlesta v60 vs v90 kuvia enkä huomannut mitään eroa jos ei takakontti mallimerkintöineen näkynyt. Miten se 90 voi olla rumempi kuin 60?
 
Onhan se melko helvatusti isompi. Jos iso ei ookkaan kaunista:think:
Meinasin itsekin kommentoida "että onhan eroa...", mutta kokoa lukuunottamattahan nuo ovat 2018 jälkeen tosiaan identtisiä. 90 tietty leveämpi ja huomattavasti pidempi - ehkä se haittaa? :D
 
Onhan se melko helvatusti isompi. Jos iso ei ookkaan kaunista:think:
Lähinnä vaan pidempi.

019a-2018-2019-Volvo-V90-test-review-d4-t6-drive-barcelona-station-wagon-autofilou.png
 
Tietyllä tavalla Volvo kyllä pilasi tuossa V90:sen perässä vanhan V70:sen tavaratilan parhaan ominaisuuden, eli suorakulmaisen tavaratilan lattiasta kattoon.
V90:sen perästä olisi pitännyt muotoilla samalla tavalla pysty, kuin V60:sen perä on.
 
Harrastellaanko täällä Japanin tuonteja? Kesällä huutelin japanin huutokaupasta tämmöisen Mark II Toyotan ennenkun hinnat kokonaan karkaa kun vapautuu jenkkilän markkinoille. Meni tämän vuoden rekisteröinnit pieleen kun meni katsurin kanssa sukset ristiin. Ensi vuonna paremmalla tuurilla peltilappujen väliin :lol: Tätä liikuttaa 2.5 1jz-gte moottori, valitettavasti automaatti kun manuaalia ei ollut varaa hommata, niistä saa maksaa aika paljon enemmän.
67119192_2353228324713795_7134113138772803584_n.jpg


Käyttöauton virkaa toimittaa japsituonti Toyota Celsior. Tätä liikuttaa 4.3 3uz V8. Varusteita mitä nyt perus vuoden 2000 toyotassa on eli kaikki sähkösäätöistä, ilmastoidutpenkit, ilma-alusta, adaptiivinen vakkari yms yms. UZ moottorit taitaa kuulua yksiin maailman luotettavimpiin moottoreihin.
IMG_20180820_161241-min.jpg

Minkäslainen Celsior on tiloiltaan? Onkos muksuille hyvin tilaa esim takana :btooth: Nykyinen 04vm Caldina tuntuu välillä pieneltä :shifty:
 
Minkäslainen Celsior on tiloiltaan? Onkos muksuille hyvin tilaa esim takana :btooth: Nykyinen 04vm Caldina tuntuu välillä pieneltä :shifty:
Isohan se on, että kai sinne muksut mahtuu kun tehty aikuisen miehen mitoille, ei ainakaa 190cm pitkällä kaverilla ollu valittamista takana. Penkit ei kaadu, suksiluukku on jos ei ole jääkaappia. Paksi iso mutta ei kovin korkeita tavaroita mahdu esim. muuttaessa huomasin tämän kun isohkoa pahvilaatikkoa ei paksiin saanutkaan :)
 
Isohan se on, että kai sinne muksut mahtuu kun tehty aikuisen miehen mitoille, ei ainakaa 190cm pitkällä kaverilla ollu valittamista takana. Penkit ei kaadu, suksiluukku on jos ei ole jääkaappia. Paksi iso mutta ei kovin korkeita tavaroita mahdu esim. muuttaessa huomasin tämän kun isohkoa pahvilaatikkoa ei paksiin saanutkaan :)

Selvä homma :) tässä 6kk jahkaillu Celsior,Crown tai mk3 alphardia kaikki on hyvinkin erilaisia mutta mutta kahtotaa mitä ensi kesä tuo tullessaan :btooth:
 
Kesällä huutelin japanin huutokaupasta tämmöisen Mark II Toyotan ennenkun hinnat kokonaan karkaa kun vapautuu jenkkilän markkinoille.
(lainauksen alkuperäistä viestiä lyhennetty)

Mitä tarkoittaa jenkkilän markkinoille vapautuminen? Onko USA:ssa jotain rajoituksia sille kuinka uusia autoja Japanista voi hakea? Oikeanpuoleisen ohjauksen takiako?
 
(lainauksen alkuperäistä viestiä lyhennetty)

Mitä tarkoittaa jenkkilän markkinoille vapautuminen? Onko USA:ssa jotain rajoituksia sille kuinka uusia autoja Japanista voi hakea? Oikeanpuoleisen ohjauksen takiako?

Jos autoa ei ole uutena myyty USA:n markkinoilla, saa sen rekisteriin vasta kun sen valmistusvuodesta on kulunut 25-vuotta. Valmistusmaasta riippumatta.

Edit. Korjataas nyt ajatuspieru.
 
Viimeksi muokattu:
Jos autoa ei ole uutena myyty USA:n markkinoilla, saa sen rekisteriin vasta kun sen valmistusvuodesta on kulunut 25-vuotta. Valmistusmaasta riippumatta.

Edit. Korjataas nyt ajatuspieru.
Ahh... Tämän takia yksi jenkkituttu kirosi kun S6:sta tai M5:sta ei saa farkkuna 25 vuoteen jenkkeihin... :D
 
Niinpä, viikko sitten ostettu käytetty auto. Tänään veti toinen auto stop merkin takaa etukulmaan. Pitkäähän tuo kestikin. Saakohan tuosta kauppakirjassa merkityn summan pois
vakuutus yhtiöltä, koska lunastukseen se menee.

Kattellaan ny.
 
Jos ostit suoralla kaupalla liikkeestä, niin uskoisin että saat omasi pois.

Niinpä, viikko sitten ostettu käytetty auto. Tänään veti toinen auto stop merkin takaa etukulmaan. Pitkäähän tuo kestikin. Saakohan tuosta kauppakirjassa merkityn summan pois
vakuutus yhtiöltä, koska lunastukseen se menee.


Kattellaan ny.
 
Niinpä, viikko sitten ostettu käytetty auto. Tänään veti toinen auto stop merkin takaa etukulmaan. Pitkäähän tuo kestikin. Saakohan tuosta kauppakirjassa merkityn summan pois
vakuutus yhtiöltä, koska lunastukseen se menee.

Kattellaan ny.

Onko sulla jotain superlunastusturvaa tjms? Mulla on 30% superlunastusturva, jos korjauskulut menee yli 60% auton arvosta, mutta se arvonmääritys lienee jotain vakuutusyhtiön salaista kusetusta, mitä taidat itsekin epäillä?
 
Arvon määrityksestä olen kuullut että kannattaa tarkkana listata varusteet varsinkin jos onharvinaisempia mitkä rajaavat vastaavien autojen lukumäärää.
 
Arvon määrityksestä olen kuullut että kannattaa tarkkana listata varusteet varsinkin jos onharvinaisempia mitkä rajaavat vastaavien autojen lukumäärää.
Ei taida auttaa mitään, taulukosta katsovat merkin ja vuosimallin ja sen sitten maksavat.... o_O
-Oli sitten autossa mitä tahansa ylimääräistä bling-blingiä.... :vihellys:
 
Nyt oli jumalauta viimeinen auto, minkä ostan liikkeestä. Ostin lokakuun alussa auton ja ihmettelin kun rekisteröinti kestää. Soitin Trafille ja sieltä sanottiin että ei hätiä, autoliikkeet on välillä hitaita ja tärkeintä on että on vain voimassa oleva liikennevakuutus. Luonnollisesti olin monta kertaa yhteydessä autoliikkeeseen, että kiirehtikää nyt asian kanssa. Kuulemma varmenteen saamisessa kesti - tämä oli aina selitys. Koska auto ei ollut rekisteröity itselle, ei se myöskään näkynyt traficomissa.

No, tänään tuli E-laskuna ensimmäinen ajoneuvovero ja auto käyttökiellossa. Ollut sitä kuulemma jo 3 viikkoa. Auto oli käyttökiellossa jo silloin, kun se rekisteröitiin vihdoinkin itselleni. Voi nyt saatana. Millä vitulla ne verot maksaa kun auto ei ole ollut omissa nimissä, ei tule laskua enkä näe niitä edes verkkopalvelussa, enkä olisi niitä voinut mitenkään maksaa, kun auto ei ole ollut omissa nimissä. Ainoa positiivinen asia on se, että sheriffit ei pysäyttäneet, koska autollahan on ajettu luonnollisesti ihan normaalisti. Rekisteröinti kesti "vain" 8 viikkoa. Rekisteröintiviivästyksen ajalta verothan ei itselleni lain mukaan kuulu, mutta pakkohan ne on tietenkin maksaa, koska muuten auto pysyy käyttökiellossa.
 
Reklamaatiota myyjälle ja perit 2 kk verot takaisin sekä kohtuulliset asian hoitamisesta koituneet kulut ja vaivanpalkat. Syyksi voi laittaa myyntihetkellä käyttökiellossa ollut ajoneuvo ja virheelliset tiedot sekä siitä aiheutunut haitta. Yksityiseltä et saisi mitään :lol:
 
Laitoin auton jo seisontaan ihan vittuillakseni. Verohan ei itselleni kuulu ja se on suoraan perintä ja ulosottokelpoinen. Katotaan keväämmällä miten käy. Jos olisi pysäytetty, olisi heilahtanut n. 700€ päiväsakot. Tai en enää ymmärrä kenelle ne sakot olisi tullut, koska ajelin jonkun toisen autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö verot ole teikälälisen vastuulla ostopäivästä eteenpäin? Miksi vasta rekisteröintipäivästä?
 
Eikö verot ole teikälälisen vastuulla ostopäivästä eteenpäin? Miksi vasta rekisteröintipäivästä?

Ei ole, ainostaan moraalinen vastuu. Aina rekisteriin merkityn omistajan tai haltijan vastuulla lain mukaan. Tottakai olisin ne maksanut muuten ja ajallaan, mutta en pidä ihan reiluna että ajelen ajokiellossa olevalla autolla, koska rekisteröinti kestää lähes 2kk.
 
Ei ole, ainostaan moraalinen vastuu. Aina rekisteriin merkityn omistajan tai haltijan vastuulla lain mukaan. Tottakai olisin ne maksanut muuten ja ajallaan, mutta en pidä ihan reiluna että ajelen ajokiellossa olevalla autolla, koska rekisteröinti kestää lähes 2kk.
Ajoon tuota et silti saa, kunnes joku verot maksaa.

Jollain "erikoisella syyllä" saattaa saada Trafilta auton pois ajokiellosta, mutta sellaiseksi ei käy "en katsonut Trafin sivuilta" - jos tieto siellä on ostohetkellä ollut.
 
Ajoon tuota et silti saa, kunnes joku verot maksaa.

Jollain "erikoisella syyllä" saattaa saada Trafilta auton pois ajokiellosta, mutta sellaiseksi ei käy "en katsonut Trafin sivuilta" - jos tieto siellä on ostohetkellä ollut.

Ei saa ajoon, se on tiedossa. Siis rästissä olevat verothan kuuluvat moraalisesti minulle (koska verot oli maksettu ostohetkeen ja luovutukseen saakka), mutta ei nyt ihan ollut ok, että ajelin ajokiellossa olevalla autolla, koska autoliike oli saamaton. Autohan ja sen tulevat verot ei näy omassa traficomissa kuin vasta sitten, kun se on rekisteröity minulle. Ainoa keino nähdä onko se ajokiellossa, olisi ollut joka ainoa päivä tarkastaa ajoneuvon verotiedot rekisteritunnuksella hakien.

Silti en olisi voinut veroja maksaa ja ajaa autolla kun se meni lopulta ajokieltoon, koska en ollut vielä auton omistaja tai haltija. Rästissä olevat verot ovat menneet maksuun edelliselle haltijalle, enkä ole saanut niistä tietoa tai laskua itselleni. Muutenkaan käsittääkseni myyjän ns. laskutiedoilla ei ostajan pidä maksaa rästissä olevia veroja. Trafin asiakspalvelija olisi tosin voinut sanoa koska auto menee ajokieltoon, jos rekisteröinti viivästyy ja asiasta kysyin. Ei tullut mieleen, että näinkin voi käydä. Oli muutenkin niin epäonnistunut autokauppa ja paska kokemus, että en jaksa enää tätäkin asiaa selvittää liikkeen kanssa. Tämä asia hoituu helpommin kun verot menee ulosottoon tai maksuun. Itse en jaksa asiaa selvittää ja ajelen tuohon asti toisella autolla. Ehkä sitten jatkossa liike muistaa hoitaa rekisteröinnit vähän ripeämmin. Tai ei se asiasta muistuttaminen moneen kertaan tätäkään casea näyttänyt nopeuttavan.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, mitä tässä nyt hävisit ja mitä tulet voittamaan jos alat kiukuttelemaan? Jos verot hoidettu ostopäivään asti niin itse ainakin makselisin oman osuuteni pois ja ajelisin tyytyväisenä. En tiedä taustoja mutta en ainakaan omalla logiikallani keksi että miten tuo helpottaa elämääsi jos nyt jätät joidenkin hilujen takia auton käyttökieltoon.
 
Olen joutunut jo ihan liikaa selvittämään sekä reklamoimaan asioita ja tuhraamaan aikaa tämän auton oston takia. Tämä oli viimeinen niitti. Kun on vaihtoehtoja pihassa niin ajan niillä ja olen vaihteeksi mulkku autoliikkeelle. Autoliike ei ole maksanut myöskään korjauskuluja joihin lupasivat osallistua. Ja sattumalta huomasin että auto on ajokiellossa kun katsoin E-laskun kuvaa. Muuten olisin ajellut reilun kuukauden vielä eräpäivään asti ajokiellossa olevalla autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, mulkkuilullako edesautat homman selkiämistä?

Ei ole mikään muukaan auttanut tässä. Tähän asti oltu asiallinen, mutta ei mulla ole enää aikaa toista kahta kuukautta tuhlata aikaa turhaan. Tämä rekisteröinti-case oli taas yksi osoitus lisää miten kys. autoliike hoitaa asiat. On talon tapa, kun googlella katsoo muiden kokenuksia.
 
Täälläkin tuli vuosi täyteen Focuksen kanssa, mittarissa nyt 21tkm. Hyvin on pärjätty viisiovisella kahden lapsen kanssa mitä tiloihin tulee, vaikka alkuun hirvitti jäätävän kokoisen farkku-Mondeon jälkeen että miten mahdutaan, mutta niinpä on käyty Viron reissut, mökkireissut ja muut kesällä ja hyvin mahduttiin.
Muutamia takuujuttuja on joutunu tässä korjauttelemaan, laatuosasto ei ole ollu kyllä täysin hereillä tämän Mk4:n kanssa, mutta toivotaan että takuuaika hoitaa nämä lapsukset kuntoon.
Vuoden keskikulutus Spritmonitorin perusteella on ollu 5,6l/100km joka on varmaan ihan maltillinen automaatille ja talvisin Webaston kanssa.
Joitain ärsyttävyyksiä on ollu mm. turvavyökuittaus joka kerta kun lähtee ajamaan, samoten Start/Stop-systeemin poiskytkentä joka kerta koska sitä ei saa pysyvästi pois, mutta noi kuittauksetkin alkaa tulemaan jo selkärangasta.

Ihan mukava auto kuitenkin ollu kokonaisuutena ja todisti ainakin itselle ennakkopeloista huolimatta että nelihenkinen perhe ei tartte aina sitä malliston suurinta farkkua pärjätäkseen.

Jatketaan seuraavaan vuoteen. :)
 
Muutamia takuujuttuja on joutunu tässä korjauttelemaan, laatuosasto ei ole ollu kyllä täysin hereillä tämän Mk4:n kanssa, mutta toivotaan että takuuaika hoitaa nämä lapsukset kuntoon.

Joitain ärsyttävyyksiä on ollu mm. turvavyökuittaus joka kerta kun lähtee ajamaan, samoten Start/Stop-systeemin poiskytkentä joka kerta koska sitä ei saa pysyvästi pois, mutta noi kuittauksetkin alkaa tulemaan jo selkärangasta.
Millaisia vikoja on ollut? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että mallisarjan ekoissa autoissa merkistä riippumatta on joitain suunnittelun kukkasia, joita sitten hiotaan tuotannossa kuntoon uudempiin autoihin.

Fordit eivät ole tuttuja, niin mikä juttu tuo turvavyökuittaus on? Onko jossain näytössä siis teksti turvavyön käytön hyödyistä mikä pitää kuitata eli ei riitä vaikka kaikilla olisi vyöt kiinni? Kuulostaa todella rasittavalta ja ennen kaikkea turhalta, koska sen sitten kuitenkin kuittaa lukematta pois. Oletko katsonut harrastelijafoorumilta onko todella niin, ettei autostögäystä ja tuota turvavyöjuttua saa koodattua pois? Merkkiliike aina selittää ettei mikään onnistu, vaikka harrastajilta onnistuisikin. Omaankin autoon olen koodannut takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa ja Start/Stop muistaa pysyä pois päältä, jos sen kerran napista sammuttaa. Kumpaakaan ei merkkiliike voi/halua tehdä.
 
Millaisia vikoja on ollut? Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että mallisarjan ekoissa autoissa merkistä riippumatta on joitain suunnittelun kukkasia, joita sitten hiotaan tuotannossa kuntoon uudempiin autoihin.

Fordit eivät ole tuttuja, niin mikä juttu tuo turvavyökuittaus on? Onko jossain näytössä siis teksti turvavyön käytön hyödyistä mikä pitää kuitata eli ei riitä vaikka kaikilla olisi vyöt kiinni? Kuulostaa todella rasittavalta ja ennen kaikkea turhalta, koska sen sitten kuitenkin kuittaa lukematta pois. Oletko katsonut harrastelijafoorumilta onko todella niin, ettei autostögäystä ja tuota turvavyöjuttua saa koodattua pois? Merkkiliike aina selittää ettei mikään onnistu, vaikka harrastajilta onnistuisikin. Omaankin autoon olen koodannut takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa ja Start/Stop muistaa pysyä pois päältä, jos sen kerran napista sammuttaa. Kumpaakaan ei merkkiliike voi/halua tehdä.

- Ihan uutena oli räminää kojelaudan sisällä aina käynnistyksen yhteydessä, siellä oli jotkut ilmastoinnin putket niin lähellä toisiaan että pääsivät hakkaamaan vastakkain ja sinne laitettiin joku kiinnike.
- Eilen auto kävi valomoduulin vaihdossa kun toinen päiväajovalo vilkkui ja välkehti kun vilkku oli päällä.

Eli periaatteessa aika pikku juttuja, ja oma yksilö on päässy suht vähillä ongelmilla mitä tuolta maailmalta voi lukea..
Spoilereissa listaa mitä esim Ford Clubin forkalla on kerätty auton omistajien raportoimana:

Viat, joihin on törmännyt useampi ihminen - suluissa perässä mallit joissa on havaittu sekä mahdollinen syy:
  • Varoitus alhaisesta öljynpaineesta (mallit?)
    Syy: Öljynpaineen tunnistimen anturivika
  • Toistuvat Hiukkasloukku äärirajalla -vikailmoitukset (1.0 Ecoboost)
    Syy: Suomalaisen talven kylmät olosuhteet (asiakaspalvelun vastine 25.1.2019)
  • Sytytyskatko -vikailmoitus, häviää yleensä itsestään muutaman tunnin kuluessa (1.0 Ecoboost, 1.5 TDCi)
    Syy: Ilmeisesti softabugi, korjaava päivitys joko tulossa tai on jo, epävarmaa
  • Jäähdytysnesteen ylikuumeneminen -vikailmoitus Webastoa käytettäessä (1.0 Ecoboost, 1.5 Ecoboost)
    Syy: ilmeisesti softabugi, Korjattavissa päivityksellä
  • Hätäpuhelujärjestelmän vikailmoitus (useita)
    Syy: Softabugi, korjattavissa päivityksellä
  • Liian aikainen ensiöljyn vaihtopyyntö (6000-7000 km kohdalla) (1.5 TDCi)
    Syy: Tuntematon, PCM-päivitys saatavilla joka muuttaa moottoriöljyn kulumislaskennan parametreja
  • Parkkitutkan virheilmoitus hiljentäessä pysähdyksiin risteyksissä (1.5 TDCi)
    Syy: Tuntematon
  • Takapenkin turvavyötunnistimet näyttävät että vyö ei ole käytössä, vaikka penkillä ei ole enää ketään
    Syy. Tuntematon
  • Peruutuskamera ei tottele näytön kirkkausasetuksia (kaikki?)
    Syy: Ilmeisesti softabugi
  • Navidata antaa vääriä nopeusrajoituksia
    Syy: Väärä karttadata, OpenStreetMap? Nopeusrajoitukset navidatasta -asetus on väitteiden mukaan kytkettävissä pois huollossa, tiedot ristiriitaisia
  • Sähköikkunat eivät toimi kunnolla
    Syy: tuntematon
  • FordPass ilmoittaa auton nukahtamisesta virransäästötilaan talvella päivittäin (1.5 TDCi)
    Syy: Tuntematon, mahdollisesti heikko akku
  • Takaoven ikkunatiivisteen osittainen irtoaminen (farmari)
  • Peräkontin aukaisukahvan / peruutuskameran väljä kiinnitys (liikkuma havaittavissa, saksan keskustelualueilta) (mallit?)
    Syy: Puutteellinen kiinnitys, helposti korjattavissa
  • LED-valopaketissa päiväajovalojen vilkkumista tai sammuminenvilkkujen ollessa käytössä / lukittaessa / avattaessa
  • Räminä B-pilarissa tai ovipaneelissa
    Syy: Tuntematon, huollossa voivat yrittää vaimentaa lisäpehmikkeillä ja -toppauksilla
Joillakin autoilla on tullut takaisin- tai huoltokutsuja seuraavista:
  • 18P14 - FOCUS MINI SPARE WHEEL / SUBWOOFER RETAINER
  • 18U29 - MISALIGNMENT OF CHILD ISOFIX BRACKET (ISOFIX -kiinnikkeen sijoitus)
  • 18U33 - Jarrupolkimen saranan pultin murtuminen. Kiireellinen huoltokampanja.
  • 19S08 - Eturipustuksen pultin löystyminen, joissakin autoissa jotka valmistettu välillä 22.9. - 10.11.2018; Ford suosittaa, että kyseisillä autoilla ei ajeta ennen kiinnityksen tarkistamista (vain 5 Suomeen tuotua autoa)
  • 19U02 - FOCUS ESTATE UNINTENDED REAR DOOR OPENING (peräkontin tahaton avautuminen, farmari)
  • 19P11 - 1.5L DV NEO OIL DILUTION (1,5 litran dieselmoottori, moottoriöljyn oheneminen dieselin sekoittuessa moottoriöljyyn)

Suurin osahan noista on softapäivityksillä korjattuja juttuja ja tässä vuoden aikana jo varmaan fiksattukin.

Mutta sitten se tuoltakin listalta löytyvä tämän ekan vuoden riippakivi, eli öljyn likaantuminen jonka johdosta öljynvaihtoväli on ollut niinkin lyhyt kuin 5000km kun auto alkaa jo ilmoittelemaan öljynvaihdon tarpeellisuudesta.
Nyt auto kävi muutama viikko sitten softapäivityksessä joka muutti öljynlaadun laskentaparametrejä suotuisampaan suuntaan.
Hieman tuota ihmettelen koska jos öljy oikeasti likaantuu niin eihän se millään softamuutoksella siitä parane..
Ellei tuo softamuutos sitten tee jotain konkreettista tuolle pakokaasujen kierrätykselle, mutta siihen en ole mistään löytänyt vastausta. Nyt kuitenkin pitäisi päästä tuo täysi 15tkm vaihtoväli ilman herjoja, joten katsotaan..
Autoon on siis vaihdettu vuoden aikana nyt kahdesti ylimääräiset öljyt, takuun piikkiin toki.

Toi turvavyökuittaus on siis vaan ikkuna ajotieturissa joka näyttää mitkä vyöt ovat kiinni, eikä se ikkuna lähde siitä vasta kun painaa OK ratista. Sen verran olen kaivellu ettei tuota ainakaan merkkiliike kytke pois koska turvallisuus tjsp shittiä, samoten toi Start/Stop on asia jota ei kuulemma saa edes kytkettyä pois koska se on yksi osa-alue millä auton päästöt on saatu WLTP-lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
- Ihan uutena oli räminää kojelaudan sisällä aina käynnistyksen yhteydessä, siellä oli jotkut ilmastoinnin putket niin lähellä toisiaan että pääsivät hakkaamaan vastakkain ja sinne laitettiin joku kiinnike.
- Eilen auto kävi valomoduulin vaihdossa kun toinen päiväajovalo vilkkui ja välkehti kun vilkku oli päällä.

Eli periaatteessa aika pikku juttuja, ja oma yksilö on päässy suht vähillä ongelmilla mitä tuolta maailmalta voi lukea..
Spoilereissa listaa mitä esim Ford Clubin forkalla on kerätty auton omistajien raportoimana:

Mutta sitten se tuoltakin listalta löytyvä tämän ekan vuoden riippakivi, eli öljyn likaantuminen jonka johdosta öljynvaihtoväli on ollut niinkin lyhyt kuin 5000km kun auto alkaa jo ilmoittelemaan öljynvaihdon tarpeellisuudesta.
Nyt auto kävi muutama viikko sitten softapäivityksessä joka muutti öljynlaadun laskentaparametrejä suotuisampaan suuntaan.
Hieman tuota ihmettelen koska jos öljy oikeasti likaantuu niin eihän se millään softamuutoksella siitä parane..
Ellei tuo softamuutos sitten tee jotain konkreettista tuolle pakokaasujen kierrätykselle, mutta siihen en ole mistään löytänyt vastausta. Nyt kuitenkin pitäisi päästä tuo täysi 15tkm vaihtoväli ilman herjoja, joten katsotaan..
Autoon on siis vaihdettu vuoden aikana nyt kahdesti ylimääräiset öljyt, takuun piikkiin toki.

Toi turvavyökuittaus on siis vaan ikkuna ajotieturissa joka näyttää mitkä vyöt ovat kiinni, eikä se ikkuna lähde siitä vasta kun painaa OK ratista. Sen verran olen kaivellu ettei tuota ainakaan merkkiliike kytke pois koska turvallisuus tjsp shittiä, samoten toi Start/Stop on asia jota ei kuulemma saa edes kytkettyä pois koska se on yksi osa-alue millä auton päästöt on saatu WLTP-lukemaan.
Nuo sinun autossa olleet viat ei onneksi kuulosta kovin pahoilta, mutta toki on aina ikävää, jos uudessa autossa on mitään ylimääräistä. Spoilerissa olleet jutut vaikutti olevan lähinnä puutteita softassa eli ne tullevat kuntoon kunhan huolto päivittää auton. Eli suunnittelumokat raudassa ovat ikävämpiä, koska niitä ei yleensä päivitetä paranneltuihin versioihin elleivät hajoa kokonaan.

15tkm kuulostaa sentään ihan järkevältä öljynvaihtoväliltä. Omassa on se 30tkm vaihtoväli ja sen on todettu olevan tietyissä tilanteissa liikaa eli koneeseen alkaa kertyä karstaa. Ongelmat toki tulevat esiin vasta paljon ajettuna eli todennäköisesti takuun jälkeen. Omassa bemarissa olen nyt puolittanut vaihtovälin 15tkm:n ja toistaiseksi autossa ei ole ollut mitään vikaa 176tkm ajettuna. Toki pakokaasujen takaisinkierrätystä ei ole, vaan palolämpöjä hillitään tarpeen vaatiessa pitämällä pakoventtiilejä auki vielä imutahdin aikana. Kaipa sekin vähän sylintereitä sotkee, mutta ainakaan ei ole erillistä EGR:ää tukkeentumassa.

Tuollaisen turvavyönäytön nyt tavallaan ymmärtää, mutta ehkä vähän kömpelö toteutus. Omassa etuvyöt näkyy yhteisellä turvavyövalolla (koska kuski tietänee jos oma vyö on auki...) ja takavyöt näkyy jokainen erikseen mittariston näytöllä kohdassa, jossa tämä tieto ei peitä mitään muuta infoa. Takavöiden tilanäyttö häipyy itsekseen 30 sekunnin kuluttua.

Tuon turvallisuus- ja päästöjargonin nyt arvaa merkkiliikkeen suunnalta ja itsekin sain sen vastauksesi sekä Start/Stopin että takavalojen kanssa. Ihan kuin ne leditakavalot tuntuisi missään tai että sillä olisi jotain eroa kytkeekö sen Start/Stopin itse joka kerta pois vai pysyykö se poissa ihan itsekseen. Ja päällä en sitä itse halua pitää, koska koneessa on ongelmana jakoketjun venyminen ja runkolaakerien pettäminen sen kanssa pitkän ajan kuluessa. Tai näin epäillään harrastajapiireissä, mitään virallista tietoa ei toki saa mistään. Molemmat viat siis juontaa juurensa voitelun puutteeseen käynnistysvaiheessa, kun ketjunkiristin on öljynpainetoiminen ja laakerit on suunniteltu toimimaan öljykalvon varassa.
 
No, osasin kyllä varautua siihen että uudessa mallissa on yleensä aina vähän synnytyskipuja.
Eikä se tosiaan helppoa ole muillakaan, esim Mersun A-malli sai Tuulilasin 30tkm kestotestissä moitteita nimenomaan laadusta ja sen pitäisi olla sitä "suomalaista laatua" suoraan Uudestakaupungista.
 
Toi turvavyökuittaus on siis vaan ikkuna ajotieturissa joka näyttää mitkä vyöt ovat kiinni, eikä se ikkuna lähde siitä vasta kun painaa OK ratista. Sen verran olen kaivellu ettei tuota ainakaan merkkiliike kytke pois koska turvallisuus tjsp shittiä, samoten toi Start/Stop on asia jota ei kuulemma saa edes kytkettyä pois koska se on yksi osa-alue millä auton päästöt on saatu WLTP-lukemaan.

Miksi haluat startstopin pois? En oikein omassa käytössä keksi siitä mitään haittaa. Ei lähtiessä mitään huomattavaa viivettä tule ja talvella se osaa muutenkin olla pois päältä ennen kuin on ajanut pidempään. Onko se fordeissa jotenkin kankeampi?
 
Miksi haluat startstopin pois? En oikein omassa käytössä keksi siitä mitään haittaa. Ei lähtiessä mitään huomattavaa viivettä tule ja talvella se osaa muutenkin olla pois päältä ennen kuin on ajanut pidempään. Onko se fordeissa jotenkin kankeampi?

Ei se kankea ole, toimii itseasiassa todella jouhevasti. Säälin vaan enemmän starttimoottoria, akkua ja muita komponentteja kuin sademetsiä. :smoke:
 
Ei se kankea ole, toimii itseasiassa todella jouhevasti. Säälin vaan enemmän starttimoottoria, akkua ja muita komponentteja kuin sademetsiä. :smoke:

Ainakaan mazdassa ei käsittääkseni starttimoottoria käytetä tuossa. Se pysäyttää moottorin optimaaliseen kohtaan ja käynnistää sen detonaatiolla. En sitten tiedä päteekö mihinkään muuhun merkkiin. Akku nyt ei ainakaan pahemmin sääliä kaipaa.
 
Ainakaan mazdassa ei käsittääkseni starttimoottoria käytetä tuossa. Se pysäyttää moottorin optimaaliseen kohtaan ja käynnistää sen detonaatiolla. En sitten tiedä päteekö mihinkään muuhun merkkiin. Akku nyt ei ainakaan pahemmin sääliä kaipaa.

Mjoo, muistaakseni se ei startilla käynnisty Focuksessakaan, mutta säälin silti moottoria turhista käynnistyksistä. :D
Ei mua oikeasti noi päästöjutut niin paljon kiinnosta että haluan renklata autoni moottoria edestakas jopa neljä kertaa 500 metrin matkalla kun noita liikennevaloja etenee. Pienemmät päästöt saisi aikaan järkevämmällä liikennevalosuunnittelulla.. ;)
Ja missäs sen S/S:n vaikutus esim kulutukseen nyt taas testattiinkaan ja tulos oli että sen ero auton kulutuksessa on todella häviävän pieni, joten aika turha ominaisuus imo.
 
Mjoo, muistaakseni se ei startilla käynnisty Focuksessakaan, mutta säälin silti moottoria turhista käynnistyksistä. :D
Ei mua oikeasti noi päästöjutut niin paljon kiinnosta että haluan renklata autoni moottoria edestakas jopa neljä kertaa 500 metrin matkalla kun noita liikennevaloja etenee. Pienemmät päästöt saisi aikaan järkevämmällä liikennevalosuunnittelulla.. ;)
Ja missäs sen S/S:n vaikutus esim kulutukseen nyt taas testattiinkaan ja tulos oli että sen ero auton kulutuksessa on todella häviävän pieni, joten aika turha ominaisuus imo.
S/S toiminnolla olen Subarussa säästänyt (auton oman mittarin mukaan) 18tkm aikana noin 8l bensaa. Tuossa aktivointia voi itse säädellä jarrupolkimella. Jos haluaa että sammuu, niin polkaisee poljinta kovempaa auton pysähdyksissä ollessa. Jos haluaa että auto pysyy päällä, niin painaa jarrua vain hellästi.
 
Miksi haluat startstopin pois? En oikein omassa käytössä keksi siitä mitään haittaa. Ei lähtiessä mitään huomattavaa viivettä tule ja talvella se osaa muutenkin olla pois päältä ennen kuin on ajanut pidempään. Onko se fordeissa jotenkin kankeampi?

Mm. Moottorin tukikumien nopeampi kuluminen ja moottoririkon suurempi todennäköisyys.

Kaikki ecopro, start stopi lähtee automaattisesti itsellä pois jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Jos pitää autoa vähän pidempään, niin ei kannata käyttää.

Just tuli vastaan Facebookissa seuraamani moottoripaja ja kuvassa pari mottia purettuna ja vinkkinä oli että alkaa käyttäkö ja muistakaa öljynvaihto.
 
Mm. Moottorin tukikumien nopeampi kuluminen ja moottoririkon suurempi todennäköisyys.

Kaikki ecopro, start stopi lähtee automaattisesti itsellä pois jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Jos pitää autoa vähän pidempään, niin ei kannata käyttää.

Just tuli vastaan Facebookissa seuraamani moottoripaja ja kuvassa pari mottia purettuna ja vinkkinä oli että alkaa käyttäkö ja muistakaa öljynvaihto.


Alkuaikojen startstopit taisi rikkoa niitä starttimoottoreita aika tiheään tahtiin. Nykyään se on jo historiaa. Meillä yli 100tkm startstop autolla eikä mitään ongelmaa. Se on kaiken lisäksi diesel.

Tuo tukikumien kuluminenkin on kyllä niin marginaalista. Kuluuko ne enemmän yhdestä startista vai muutaman minuutin tyhjäkäynnistä. Kuka tietää, kuluma on niin pieni että sillä ei ole merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom