Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
13
Omassa Mazdassa toimii mielestäni (lähes) täydellisesti. Vasta reilummin jarrua poljettaessa sammuu ja käynnistys tapahtuu todella nopeasti. Jarrua keventämällä tai vaikka rattia kääntämällä voi käynnistää auton vähän ennakkoon, jos tarvii ennakoida liikkeelle lähteminen. Kyseessä diesel automaatti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
518
Täytyy kyllä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta (melkein omasta) sisäkön autosta.
Se haaveili kauan aikaa niinkin turhaa autoa kuin X5:sta. Aikoinaan, kun alettiin seurustelemaan, sillä oli E39 530d. Sillä en ajanut kuin muutaman kerran, mutta lastutettuna olihan se ihan hyvä auto ajaa.
Pari päivää googlailin noita E53:sen tyyppivikoja ja auton hankkimisen ehdoksi sanoin, että V8 pitää olla. Kolmelitraisissa bensoissa on ollut laatikon kanssa ongelmia, joten sen luodin halusin väistää heti alkuunsa. Diisselillä ajellessa köyhillä loppuisi rahat samantien.

Yhtä käytiinkin katsomassa Mikkelissä liikkeessä (josta avauduin nettiauto-topikissa), mutta sehän oli täysi romu. Tästä muutama viikko eteenpäin Mäntsälässä tupsahti 221tkm ajettu kapistus myyntiin ja jakopääkin oli tehty. Pyyntihintakin oli todella kohtuullinen 5500€.
Seuraavana päivänä ihmettelemään autoa ja olihan se niin hyvä, että mukaan se lähti.

Koskaan en ole Bemareista sen enempää välittänyt, mutta onhan tuo ikäisekseen (2001) ja tuommoiseksi korkeaksi kolhoksi aivan älyttömän hyvä ajettava. Oikeastaan yllätti, miten hyvä auto tuo onkaan ajaa. Eihän tuo mikään raketti tuolla 286 hevosvoimalla ole, mutta kyllä sillä motarille ihan hyvin ehtii kiihdyttämään. Nelivetoa tuosta on haukuttu paljon, mutta tämmöisessä taajama-/mökkiajossa se on toiminut ihan niinkuin sen olettaakin toimivan. Omalla autolla jäin mökkitielle jumiin, mutta Bemarilla sinne puskee ongelmitta.

Rumahan tuo auto on. Varsinkin takapäästä. Mutta tuohon hintaan uskallan sanoa, että tuskin parempaakaan vastaavaa autoa muista merkeistä olisi löytynyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
411
Täytyy kyllä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta (melkein omasta) sisäkön autosta.
Se haaveili kauan aikaa niinkin turhaa autoa kuin X5:sta. Aikoinaan, kun alettiin seurustelemaan, sillä oli E39 530d. Sillä en ajanut kuin muutaman kerran, mutta lastutettuna olihan se ihan hyvä auto ajaa.
Pari päivää googlailin noita E53:sen tyyppivikoja ja auton hankkimisen ehdoksi sanoin, että V8 pitää olla. Kolmelitraisissa bensoissa on ollut laatikon kanssa ongelmia, joten sen luodin halusin väistää heti alkuunsa. Diisselillä ajellessa köyhillä loppuisi rahat samantien.

Yhtä käytiinkin katsomassa Mikkelissä liikkeessä (josta avauduin nettiauto-topikissa), mutta sehän oli täysi romu. Tästä muutama viikko eteenpäin Mäntsälässä tupsahti 221tkm ajettu kapistus myyntiin ja jakopääkin oli tehty. Pyyntihintakin oli todella kohtuullinen 5500€.
Seuraavana päivänä ihmettelemään autoa ja olihan se niin hyvä, että mukaan se lähti.

Koskaan en ole Bemareista sen enempää välittänyt, mutta onhan tuo ikäisekseen (2001) ja tuommoiseksi korkeaksi kolhoksi aivan älyttömän hyvä ajettava. Oikeastaan yllätti, miten hyvä auto tuo onkaan ajaa. Eihän tuo mikään raketti tuolla 286 hevosvoimalla ole, mutta kyllä sillä motarille ihan hyvin ehtii kiihdyttämään. Nelivetoa tuosta on haukuttu paljon, mutta tämmöisessä taajama-/mökkiajossa se on toiminut ihan niinkuin sen olettaakin toimivan. Omalla autolla jäin mökkitielle jumiin, mutta Bemarilla sinne puskee ongelmitta.

Rumahan tuo auto on. Varsinkin takapäästä. Mutta tuohon hintaan uskallan sanoa, että tuskin parempaakaan vastaavaa autoa muista merkeistä olisi löytynyt.
Onko tuo M62 V8:lla? N62 motissa taisi olla aika paljon tyyppivikoja, joskus hyläsin 645ci:n kun pölläytteli sinistä savua ilmoille. Venttiillivarren kumien uusinta olisi ollu yli 2000€ jos halvalla olisi saanut ja sekin oli vasta alkua mahdollisille murheille.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
528
Mm. Moottorin tukikumien nopeampi kuluminen ja moottoririkon suurempi todennäköisyys.

Kaikki ecopro, start stopi lähtee automaattisesti itsellä pois jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Jos pitää autoa vähän pidempään, niin ei kannata käyttää.

Just tuli vastaan Facebookissa seuraamani moottoripaja ja kuvassa pari mottia purettuna ja vinkkinä oli että alkaa käyttäkö ja muistakaa öljynvaihto.
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
518
Onko tuo M62 V8:lla? N62 motissa taisi olla aika paljon tyyppivikoja, joskus hyläsin 645ci:n kun pölläytteli sinistä savua ilmoille. Venttiillivarren kumien uusinta olisi ollu yli 2000€ jos halvalla olisi saanut ja sekin oli vasta alkua mahdollisille murheille.
Joo, M62. Mitä googlailin, niin tuossakin koneessa on kaikenlaista pientä ongelmaa, öljyvuotoa jne. Mutta isoin murhe on se jakopää.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 198
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
Perus sakemanni voi myös ajella autobahnia turbo mansikkana, joten siellä se ainakin on suotavaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
Onneksi ei ole omassa mitää startti stoppia. Suomessa pääsääntöisesti varsin hyödytön (kun vähemmän on ruuhkia, joissa paikoillaan seisoskeltaisiin kymmeniä minuutteja) ja rasittaa se aina konetta.

Turha todistella kuinka itsellä on toiminut jo vaikka 150tkm, kun ovathan öljynvaihtovälitkin vetäneet niin pitkiksi, että kone voi olla melko loppu jo 200tkm. Valmistajalle riittää, kunhan takuun luotettavasti kestää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 714
Onko turbo-kone jotenkin kriittisempi?Sellainen viisaus joskus oli, että turbo-koneista pitäisi käyttää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä 10-30 sekuntia. Pari vuotta sitten vielä luin jotain Autobildiä jossa saksalainen huippuinsinööri kertoi tämän saman neuvon, jos halusi autonsa kestävän pitempään.
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
528
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
Näin esitettynä kuulostaa kyllä järkevältä. Itsellä aina ollut tapana autojen kanssa, että pidän mahdollisimman hyvin, joten varmaan turhaan aina kytkenyt start-stopin pois päältä ja jälkikäyttänyt turbo-autoja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 040
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.
Sellaista olen kyllä huomannut, että oma VW Polo 1.0 TSI ei koskaan sammuta automaattisesti moottoria maantieajon jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa, eli valmistaja on ilmeisesti katsonut tyhjäkäynnin kuitenkin tarpeelliseksi.
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 326
Ei sitä tyhjäkäyntiä normaalissa ajossa tarvitse, varsinkaan joillakin perus matalapaineturboilla.

Sitten jos omaat raskaamman kaasujalan ja suoraan isket parkkiin "erikoiskokeen" jälkeen niin saattaa turbo tykätä kyttyrää ellei sitä jäähdytellä hieman. Yhtään turboa mihinkään 200tkm:n ei ole itse saanut rikki kun pitää hiukan maalaisjärkeä hommassa mukana - noita on ollut niin bensalla kuin dieselillä ja pienemmällä (1.8) kuin isommallakin (3.0) koneella.
Tuossa vain tulee tuo pirun start stop. Joskus mökille mennessä tulee tuo 80kmh rajoitettu mökkitie painettua turbo kuumana mutkista ulos ja jos auto on sattunut jäämään matka-ajosta normal modeen niin heti kun pysähdyt ja menet portteja availemaan niin auto lyö start/stopilla moottorin pois vaikka turbo hehkuisi ja putki napsuisi ja jarrut haisisivat... Pirun tarkkana pitää olla että on joko sportilla ja/tai start stop deaktivoitu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 714
Sellaista olen kyllä huomannut, että oma VW Polo 1.0 TSI ei koskaan sammuta automaattisesti moottoria maantieajon jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa, eli valmistaja on ilmeisesti katsonut tyhjäkäynnin kuitenkin tarpeelliseksi.
Tämä toki on autokohtaista ja riippuu monestakin asiasta, kuten ahtopaineista, turbon koosta, öljyn määrästä, jne. Pikkukoneessa, pienellä turbolla saattaa olla ihan eri lämmöt murikassa kuin 3x isommassa koneessa jossa on motarilla 2000 kierrosta koneessa ja kierrossa 7 litraa öljyä josta riittää jäähdytykseen hieman enemmän potentiaalia kuin siitä alle neljästä litrasta joita noissa pienemmissä TSI:ssä on.

Se mitä start/stopin elämään tulee, niin taitaa olla monta muutakin asiaa siellä yhtälössä kuin pelkät turbon/öljyn lämmöt. Noissa missä itse olen niihin törmännyt, niin enemmän tuntuu välittävän esim. kabiinin lämmityksestä ja jäähdytyksestä kuin moottorista - ainakin tuossa meidän E-mersussa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 714
Tuossa vain tulee tuo pirun start stop. Joskus mökille mennessä tulee tuo 80kmh rajoitettu mökkitie painettua turbo kuumana mutkista ulos ja jos auto on sattunut jäämään matka-ajosta normal modeen niin heti kun pysähdyt ja menet portteja availemaan niin auto lyö start/stopilla moottorin pois vaikka turbo hehkuisi ja putki napsuisi ja jarrut haisisivat... Pirun tarkkana pitää olla että on joko sportilla ja/tai start stop deaktivoitu.
No sulla onkin "kisakireä cossu". :D

Tuntuu aika hömöltä ohjelmoinnilta Fordin insinöörien puolesta jos esim. tuo ym. pikku TSI pitää mottia päällä ja ST ei?
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 326
No sulla onkin "kisakireä cossu". :D

Tuntuu aika hömöltä ohjelmoinnilta Fordin insinöörien puolesta jos esim. tuo ym. pikku TSI pitää mottia päällä ja ST ei?
Juu on todella kisakireä :D. Tavallaan olen varsin pettynyt ettei otettu samoja litratehoja kuin 1.0 Ecoboostista aka 140hp/L. Olisi kuitenkin edes pari hepoa enemmän. Takuulla tuossakin löysää on kuitenkin jätetty.

Ford on tehnyt hyvää työtä sen suhteen miten tuo toimii liikenteessä mutta tuollainen jälkikäytön skippaus tuntuu varsin tyhmältä unohdukselta. Vaikka olisi erillinen vesikierto tms turbolle tms lämpöjä tasaamaan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
748
Kauppoja ei olla vielä tehty, mutta perheen kakkosauto vaihtui 2015 A6 Avanttiin verrattain perusvarusteilla. Navigointi tuosta kuitenkin löytyy ja voi hemmetti, kun on Audi onnistunut umpisurkean ratkaisun löytämään karttapäivitysten tekemiseen.

Käytännössä homma siis menee siten, että auto rekisteröidään MyAudi-palveluun VIN-numeron perusteella. Sitten tuolta saa ilmaisia karttapäivityksiä sen mukaan, miten ostohetkellä tuohon on luvattu. Meidän tapauksessa uusin ilmainen on 2018. Niin kriittisestä jutusta ei nyt siis puhuta, että ajantasalla olevaa jaksaisi marmorilta lähteä rahalla hakemaan, eli tällä pärjätään siis. Mutta varsinainen ihanuus on, että karttapaketin imustelu vaatii Javan asennuksen ja edelleen Java-pohjaisen clientin kautta karttapaketin imaisun ja edelleen kopioinnin SD-kortille. Tämä vielä menee, mutta jostain syystä tuo client katkoo kokoajan yhteyttä. Kärppänä siinä sitten päivystät ruudun ääressä, ettei vain katkea ja näemmä jos katkeaa ja sitten 5 min viiveellä yrittää uudestaan ja jos tuolloin ei yhteys jostain syystä onnistu niin client menee kiinni ja on taas aloitettava alusta.

Ei muuten, mutta 300M piuhalla liikahtaa huimat 361 kB/s tämä ~820MB paketti. Ja paketti pitää siis sisällään Baltian maat, jonne olisi tarkoitus huomenna suunnistaa autoilemaan. About samankokoinen Skandinavia-paketti jääkööt odottamaan reissusta palaamista.

Ja jostain selittämättömästä syystä ladattava karttapaketti näkyy MyAudissa ainoastaan pöytäkoneella, jossa ei siis tietenkään ole SD-adapteria tai mitään. Läppäreillä tuo latauslinkki ei jostain syystä näy. Noh, Google Driven kautta kierrättäen menee tämä nyt sitten. Kun USB-tikutkin jossain hanurissa...

Homma onnistuisi EHKÄ myös AudiConnectin välityksellä, mutta tähän tottakai tarvitaan oma SIM-kortti autoonsa dataliittymäksi, eikä suinkaan omaa puhelimen yhteyttä voi jakaa ja hyödyntää tässä.

/rant

Ei voi kuin odottaa sitä päivää, kun Android Auto yms. ovat arkipäivää autoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
494
Kauppoja ei olla vielä tehty, mutta perheen kakkosauto vaihtui 2015 A6 Avanttiin verrattain perusvarusteilla. Navigointi tuosta kuitenkin löytyy ja voi hemmetti, kun on Audi onnistunut umpisurkean ratkaisun löytämään karttapäivitysten tekemiseen.
On näemmä konsernin sisällä eroja, VW tarjoaa ilmaisen karttapäivityksen 7z-paketissa, lataus vaikuttaa normaalilta webisivulta ja valuu ihan 250Mb piuhan täydeltä. Syytä onkin kun euroopan kartastolla on kokoa 13,5GB.

Itse päivitys lienee samanmoinen, valmis paketti SD-kortille ja autoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
748
On näemmä konsernin sisällä eroja, VW tarjoaa ilmaisen karttapäivityksen 7z-paketissa, lataus vaikuttaa normaalilta webisivulta ja valuu ihan 250Mb piuhan täydeltä. Syytä onkin kun euroopan kartastolla on kokoa 13,5GB.

Itse päivitys lienee samanmoinen, valmis paketti SD-kortille ja autoon.
Tässä onneksi pystyi valitsemaan halutun alueen. Koko Euroopan pakettia jos tällä ratkaisulla olisi joutunut yrittämään, niin todennäköinen loppusijoituspaikka allekirjoittaneella olisi läheinen vesistö.

Jo joo, päivitettiin Naapurin Golfiin toissakesänä, josta tämä laatikosta löytynyt 32GB SD:kin taitaa olla peruja ja en muista tämänkaltaista säätöä olleen :p
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 248
Onneksi ei ole omassa mitää startti stoppia. Suomessa pääsääntöisesti varsin hyödytön (kun vähemmän on ruuhkia, joissa paikoillaan seisoskeltaisiin kymmeniä minuutteja) ja rasittaa se aina konetta.

Turha todistella kuinka itsellä on toiminut jo vaikka 150tkm, kun ovathan öljynvaihtovälitkin vetäneet niin pitkiksi, että kone voi olla melko loppu jo 200tkm. Valmistajalle riittää, kunhan takuun luotettavasti kestää.
Kuinka koneen väitetty ennenaikainen kuluminen sitten osoitetaan. Veikkaan että kuluttajan kannalta oleellista on se, että auto toimii.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
Kuinka koneen väitetty ennenaikainen kuluminen sitten osoitetaan. Veikkaan että kuluttajan kannalta oleellista on se, että auto toimii.
Siinähän se valmistajan suunnitellun hajoamisen hienous onkin, että muille sen todistaminen on vaikeaa. Ainoita merkkejä lienee esimerkiksi tilanteet, joissa jollain mallilla, joka perustuu samantyyppiseen moottoriin on vaikka merkittävästi lyhyempi öljynvaihtoväli. Olen kuullut Vw konsernin 1.4 TSI koneisista, että TGI:t (kaasumalli samasta) kestävät paljon paremmin kilometrejä ja ainoa merkittävämpi ero on puolta lyhyempi öljynvaihtoväli. Toyotaltakin taisi joku korjaamoedustaja sanoa ihan lehdessäkin joskus heidän muita lyhemmistä öljynvaihtoväleistään, että voisivat luvata takuun yhtä pitkillä öljynvaihtoväleillä, muttei sillä sitten ajettaisikaan läheskään yhtä pitkään.

Tietenkään, mikäli et muutenkaan autoa pitäisi juuri yli 200tkm, juttu ei ole sinulle merkittävä. Ennenaikainen on suhteellinen käsite... kun kyseessä on kaiketi valmistajan suunnittelema "ominaisuus".

edit. Start stoppia koskien, ei mekaniikasta tarvitse juurikaan tietää edes ymmärtääkseen sen aiheuttavan ylimääräistä stressiä rakenteille verrattuna siihen, ettei ylimääräisiä käynnistyssyklejä tulisi. Vaikutuksen merkittävyys toki vaihtelee (ja on liki mahdotonta tietää muille kuin valmistajalle, joka taatusti on tehnyt jonkinlaisia kestotestejä ja arviointeja).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Mikäs siellä sitten kuluu ja miten, kun käyntilämpöinen kone käynnistyy uudelleen? Verrattuna siihen että se kävisi 1000rpm tyhjäkäyntiä pari minuuttia?
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 326
Mikäs siellä sitten kuluu ja miten, kun käyntilämpöinen kone käynnistyy uudelleen? Verrattuna siihen että se kävisi 1000rpm tyhjäkäyntiä pari minuuttia?
No koko pyörivän massan kiihdyttäminen nollasta tyhjäkäynnille ns heti vaatii isoja energiamäärä kohdistettuna yhteen kohtaan joka pyöräyttää koneen käyntiin ja on huomattavasti rajumpi kuin tyhjäkäynnillä olo noin mekaanisesti.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
No koko pyörivän massan kiihdyttäminen nollasta tyhjäkäynnille ns heti vaatii isoja energiamäärä kohdistettuna yhteen kohtaan joka pyöräyttää koneen käyntiin ja on huomattavasti rajumpi kuin tyhjäkäynnillä olo noin mekaanisesti.
Lisäksi öljynkierto on pysähtynyt ja paineet laskeneet, kun moottori on sammunut ja käynnistyksen ensihetkillä voitelu on siten huonompi kuin olisi jatkuvan tyhjäkäynnin aikana ollut.

@mmst1 yleensä muuten tyjäkäynti taitaa olla 700-800rpm huiteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
No koko pyörivän massan kiihdyttäminen nollasta tyhjäkäynnille ns heti vaatii isoja energiamäärä kohdistettuna yhteen kohtaan joka pyöräyttää koneen käyntiin ja on huomattavasti rajumpi kuin tyhjäkäynnillä olo noin mekaanisesti.
Ehkä, mutta entäpä jos nämä asiat on huomioitu suunnittelussa? Jos käyntilämpöisen koneen starttaus tekisi muka pahaa, niin ei tässä maassa ajettaisi talvella metriäkään ilman letkulämppäreitä.

En kyllä jaksa uskoa että tällä asialla on koneen kestävyyden kannalta yhtään mitään merkitystä. Vaihtaa öljyt vaikka useammin jos tahtoo että kone kestää viidennellä omistajalla vähän pidempään sitten joskus 20 vuoden päästä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
Ehkä, mutta entäpä jos nämä asiat on huomioitu suunnittelussa? Jos käyntilämpöisen koneen starttaus tekisi muka pahaa, niin ei tässä maassa ajettaisi talvella metriäkään ilman letkulämppäreitä.

En kyllä jaksa uskoa että tällä asialla on koneen kestävyyden kannalta yhtään mitään merkitystä. Vaihtaa öljyt vaikka useammin jos tahtoo että kone kestää viidennellä omistajalla vähän pidempään sitten joskus 20 vuoden päästä.
Jos onkin otettu huomioon suunnittelussa, niin sittenkin samalla rakenteella varustettu vähemmillä käynistyskerroilla keskimäärin kestää paremmin (yksilöeroja Tietenkin laitteilla voi olla).

Teollisuuden pumpuissakin, jotka on suunniteltu erityisesti luotettavuus edellä, jatkuvasti pyörivät voivat toimia vuosia pidempään, kuin säännöllisesti käynnistyvät ja sammuvat. Vain suuren energiankilutuksen takia niitä suunnitellaan sammumaan.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Jos onkin otettu huomioon suunnittelussa, niin sittenkin samalla rakenteella varustettu vähemmillä käynistyskerroilla keskimäärin kestää paremmin (yksilöeroja Tietenkin laitteilla voi olla).

Teollisuuden pumpuissakin, jotka on suunniteltu erityisesti luotettavuus edellä, jatkuvasti pyörivät voivat toimia vuosia pidempään, kuin säännöllisesti käynnistyvät ja sammuvat. Vain suuren energiankilutuksen takia niitä suunnitellaan sammumaan.
Niin no varmaan siellä jotain minimaalisia eroja on kulumisessa sitten, mutta ei mitään sellaisia jotka tulisi missään vaiheessa käyttöikää esille millään tapaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
Niin no varmaan siellä jotain minimaalisia eroja on kulumisessa sitten, mutta ei mitään sellaisia jotka tulisi missään vaiheessa käyttöikää esille millään tapaa.
Starttimoottori ainakin todennäköisesti tulee aktiivisessa kaupunkikäytössä jo muutamassa vuodessa tiensä päähän. Tuskin valmistaja sitä mitoittaa pahimman mahdollisen rasituksen mukaan auton eliniän kestäväksi.

Itse ajattelen niin, ettei se säästöön (ympäristörasitus tai rahallinen) nähden ole kokonaisfiksu diili suomessa. Tyhjäkäynnillä modernit pienehköt moottorit vievät vain joitain litroja tunnissa ja ruuhkissa tai valoissa meillä liikkumatta seistävät ajat ovat lyhyitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Starttimoottori ainakin todennäköisesti tulee aktiivisessa kaupunkikäytössä jo muutamassa vuodessa tiensä päähän. Tuskin valmistaja sitä mitoittaa pahimman mahdollisen rasituksen mukaan auton eliniän kestäväksi.

Itse ajattelen niin, ettei se säästöön (ympäristörasitus tai rahallinen) nähden ole kokonaifiksu diili suomessa. Tyhjäkäynnillä modernit pienehköt moottorit vievät vain joitain litroja tunnissa ja ruuhkissa tai valoissa meillä liikkumatta seistävät ajat ovat lyhyitä.
Enpä usko että kauheasti ottaa starttimoottorit tosta kipeetä, ehkä sellaiset joihin on vaan softalla lyöty start-stop ennen seuraavia kehitysaskeleita. Nykyään ne on olleet jo pitkän aikaa ihan erilaisia rakenteeltaan kuin vanhat, kun on regeniä jne mukana.

Itseäni ei kiinnosta yhtään että miten paljon tuo säästää polttoainetta tai vähentää päästöjä, kun vaikutus on niin pieni. Paljon kivempi asia on se, ettei tarttee sitä nelisylinterisen tärinää ja pärinää kuunnella valoissa istuessa. Toinen asia on se, että nykyverotuksella tuo ominaisuus laskee auton hintaa joten olkoot sitten.

Onneksi ehkä seuraava auto voi olla jo sähkis, niin ei tarttee pelleillä tämmösten viritysten kanssa :)
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
250
Starttimoottori ainakin todennäköisesti tulee aktiivisessa kaupunkikäytössä jo muutamassa vuodessa tiensä päähän. Tuskin valmistaja sitä mitoittaa pahimman mahdollisen rasituksen mukaan auton eliniän kestäväksi.

Itse ajattelen niin, ettei se säästöön (ympäristörasitus tai rahallinen) nähden ole kokonaisfiksu diili suomessa. Tyhjäkäynnillä modernit pienehköt moottorit vievät vain joitain litroja tunnissa ja ruuhkissa tai valoissa meillä liikkumatta seistävät ajat ovat lyhyitä.
Riippuu ihan käytetystä tekniikasta. Siellä voi olla BSG-, tai ISG-käynnistysgeneraattori, tai sitten vauhtipyöräkäynnistin tai jopa suorakäynnistys. Riippuen noista on sitten toki paljon muuta mikä voi kulua, esim yleisessä BSG:ssä hihnan, hihnan kiristimen ja hihnapyörien laakereiden kestävyydeltä vaaditaan järjestelmään kohdistuvista jännitysvoimista johtuen enemmän.

Vauhtipyörän kehälle kytkeytyvän start-stop-käynnistysmoottorin kanssa käytetään niiden käyttöiän pidentämiseksi vahvempia laakereita, paranneltua planeettavaihteistoa, vahvistettua hammaspyörän siirtolaitetta sekä toistuviin käynnistyksiin optimoitua kommutaattoria.
Näitä toki siis otetaan huomioon ninenomaan.

Ylipäänsä tuon käynnistimen lisäksi s/s vaatii aika paljon muuta. Esim lisänä voi tulla dc/dc muunnin, toinen akku/superkonkkaa, kaikki apulaitteet voidaan joutua käyttää sähköisinä (öljy-/vesipumppua myöden) ja sitten on vielä liuta antureita joita pitää kylvää: Nokka-/kampiakselin asentotunnistin, jarrutehostimen painetunnistin, ajonopeuden tunnistimet, kytkinpolkimen/vaihteenvalitsimen tunnistimet, ohjauspyörän asennon tunnistin, auton asennon tunnistin, akun elektroniikkaa, ovien tunnistimet, turvavöihin tunnistimet, ulkoilman lämpötilan ja sisäilman laadun tunnistus... Aika moinen liuta informaatiota pitää olla pelkän s/s vuoksi, toki moni näistä on myös muiden asioiden vuoksi käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 294
Enpä usko että kauheasti ottaa starttimoottorit tosta kipeetä, ehkä sellaiset joihin on vaan softalla lyöty start-stop ennen seuraavia kehitysaskeleita. Nykyään ne on olleet jo pitkän aikaa ihan erilaisia rakenteeltaan kuin vanhat, kun on regeniä jne mukana.

Itseäni ei kiinnosta yhtään että miten paljon tuo säästää polttoainetta tai vähentää päästöjä, kun vaikutus on niin pieni. Paljon kivempi asia on se, ettei tarttee sitä nelisylinterisen tärinää ja pärinää kuunnella valoissa istuessa. Toinen asia on se, että nykyverotuksella tuo ominaisuus laskee auton hintaa joten olkoot sitten.

Onneksi ehkä seuraava auto voi olla jo sähkis, niin ei tarttee pelleillä tämmösten viritysten kanssa :)
Sulla on liian vähän mukeja motissa sit;)
Äänieristyskin auttaa:p
Eipä tuota volvon 5 mukista juurikaan huomaa tyhjäkäynnillä. Tai sit en oo niin kultakorva (totta sekin:D)

@neaa82 kuten jo taisin mainita otetaan niitä huomioon suunniteltaessa, mutta sittenkin sama ratkaisu ilman ylimääräisiä käynnistysrasituksia on luotettavampi (eli start stoppia ei käytettäisi autossa, johon se on suunniteltu). Ratkaisuista sitten riippuu tuleeko normaalin käyttöiän aikana ongelmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Joo, kuten sanoin niin voihan se olla että jotain pientä eroa on, mutta ei sillä ole yhtään mitään merkitystä. Jos s/s vaikuttaisi moottorin tai sen apulaitteiden kestävyyteen jollain tavalla, niin meillä olis romuttamot täynnä vähän käytettyjä autoja joita on käynnistelty pakkasella ja ne on sitten hajonneet. Onhan se nyt kertaluokkaa suurempi rasitus laittaa kone kylmänä käyntiin, kun että käyntilämpöinen kone käynnistetään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
257
Itse näen S/S niin että ei se ainakaan nosta koneen kestävyyttä, vaikkei välttämättä sitä tuhoakaan. Öljytkin vaihdan 15tkm välein vaikka valmistajasta 30tkm riittääkin. Bemarit ei mitään luotettavia pelejä ole yleisesti joten ainakin näin tehdessäni voin uskotella itselleni että teen parhaani. Pidän autoja yleensä melko pitkään joten jos toimet vaikka sattuisi yhdeltä karstanpoistolta tai ketjun vaihdolta säästämään niin ovat helposti hintansa arvoiset.
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
920
Skodillacista ohjelmoitiin S/S heti ensimmäisenä niin että on oletuksena pois ja napista päälle... Normaalisti kun on oletuksena päällä ja joka kerta käynnistäessä pitää muistaa painaa pois.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
257
Skodillacista ohjelmoitiin S/S heti ensimmäisenä niin että on oletuksena pois ja napista päälle... Normaalisti kun on oletuksena päällä ja joka kerta käynnistäessä pitää muistaa painaa pois.
Työkaveri sanoi ainakin että -16 mallin Leonista ei saa S/S pois päältä mitenkään järkevästi, vaan pitää huijata jotenkin lämpötilaa tms... Mikä Scoda kyseessä ja onko tuo optio vai joku anturijippo?
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
920
Työkaveri sanoi ainakin että -16 mallin Leonista ei saa S/S pois päältä mitenkään järkevästi, vaan pitää huijata jotenkin lämpötilaa tms... Mikä Scoda kyseessä ja onko tuo optio vai joku anturijippo?
2017 Superb. Onnistui samalla kun laitettiin muuta ohjelmaa sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 308
Työkaveri sanoi ainakin että -16 mallin Leonista ei saa S/S pois päältä mitenkään järkevästi, vaan pitää huijata jotenkin lämpötilaa tms... Mikä Scoda kyseessä ja onko tuo optio vai joku anturijippo?
VCDS:llä jne. tuo onnistuu. Myös Seatista. Mikään merkkari tms. ei tietenkään ala sitä tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 951
Ei niin koska S/S:n sammutukset on auton päästöistä pois ja valmistaja saa autolle siten pienemmät päästöt paperille.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
423
Vaatimaton arvosteluni ajoneuvosta Ferrari 360 Modena F1 vm.2001 (kopio suoraan tuolta R&T-alaosion herrasmiesten sikariclubin autoarvosteluista):




Ferrarin 360 Modena on monella tapaa merkille poikkeuksellinen auto. Sen kanssa Ferrari hyppäsi ison loikan "nykyaikaan" niin urheiluauton käyttäjäystävällisyyden kuin esimerkiksi valmistusprosessienkin kanssa. Ferrarin silloinen pääjohtaja Luca Cordero di Montezemolo vaati, että Ferrari esittelee uuden aikakauden, 2000-luvun käyttäjäystävällisen, ylläpitokuluiltaan inhimillisen sekä ajokilometrejä kestävän urheiluauton, ikään kuin Porschen 911. Auton jolla sen omistaja voi hoitaa arkensa kaikki asiat - ainakin melkein. 360-mallin edeltäjä (äärimmäisen kaunis) F355 sekä sitä edeltänyt 348 eivät olleet mitään noista. Varsinkin 348:sta puhutaan yleensä Ferrarin häpeäpilkkuna jossa ei onnistuttu juuri missään. Mallinimi Modena tulee suoraan Italian kaupungista missä Ferrari aikoinaan aloitti toimintansa ennen siirtymistään useimmille tuttuun Maranelloon ja 360 suoraan moottorin iskutilavuudesta.

360-malli runko suunniteltiin yhteistyössä Amuricalaisen Alcoa -firman kanssa, lopputuloksena täysin alumiininen "space frame" (eräänsortin putkirunko), ratkaisu joka oli silti 40% jäykempi kuin edeltävän mallin teräsrunko. Tämä ratkaisu oli samalla melkein 30% kevyempi (!!) vaikka auto oli joka suuntaan suurempi kuin edeltävä F355. Autossa on myös muita aikakaudestaan normaalisti poikkeavia yksityiskohtia, mm. auton "Starfish" nimen omaavat, ajattoman kauniit vanteet ovat eräänlaista alumiinin ja magnesiumin seosta ja vanteiden puolat ovat ontot.

Auton ulkolinjat ovat legendaarisen Pininfarinan käsialaa, itsensä pääjehu Sergio Pininfarinan ollessa osallisena muotoilutiimin työssä. Linjoissa haluttiin tuoda esiin Ferrarin historian klassisen pehmeitä muotoja sekä legendaarisia yksityiskohtia, esimerkiksi neljä (4) pyöreää takavaloa.



Moottori on Ferrarin 3.6 litrainen, 40 venttiilinen V8 "flatplane" -kilpamoottori, jonka huipputeho on 400hv @ 8500rpm ja -vääntö noin 383nm @ 4800rpm. Flatplane-tyyppinen kampiakseli antaa moottorille sen Italialaistyyppisen kierrosherkkyyden sekä korkealle kiertämisen mahdollisuuden. Karrikoiden "flatplane" = moottorin kampiakseli on ikään kuinvaakatasossa makaava: "----". Samaan aikaan kaikkien muiden high performance / urheilauto / ym. mallien kuten M, RS, Porsche 911, ym. moottoreissa kampiakseli on aina ollut "X" -muotoinen.

Tämä moottori on lisäksi viimeinen Ferrarin 5-venttiilikone ja juuri tämä ominaisuus antaa moottorille sen legendaarisen "high pitch" tyyppisen formulamaisen ääniraidan :drool: Esimerkiksi uudempi Ferrarin F430 kuullostaa (vieretysten ilman viripakoputkia) huomattavan erilaiselta, koska siinä on tavalliset 4 venttiiliä / sylinteri.



Arvostelumme kohteena oleva ajoneuvo on myyty uutena kesäkuussa 2001 Milanoon, jossa se on pyörinyt jetsetpiireissä muotimoguleiden ja vastaavien ihasteltavana vuosikausia. Sittemmin auto siirtyi Roomaan josta sen tänne Suomeen osti eräs entinen Hunks -tanssija sekä entrepreneur kesällä 2013.

Auton ensimmäinen omistaja on specsannut siihen melkein kaiken mahdollisen, auto on käynyt läpi Ferrarin alkuaikoina harvinaisen "asiakkaalle personointi", ns. Carozzeria Scaglietti -progammen. Nykyään se on tämä: Ferrari Personalization Programme - Ferrari.com

Autoon on ruksittu sen ajan lisävarusteista sekä customoitu asiakkaan haluamat seuraavat asiat:

-2-värinen sisusta, nero / belge (musta - hiekan ruskea).
-Täysi nahkasisusta, sisältäen kynnyskoteloiden alumiiniset laatat sekä katto ja takaseinä ("tulipelti") nahkaa.
-Kontrastiompeleet valkoisella.
-Tehtaan turvakaari (helvetin harvinainen varuste).
-Tehtaan hiilikuituiset kilpaistuimet, koko S. Painonsäätöä yli 15kg per istuin.
-Keltainen kierroslukumittarin tausta, "Challenge Stradale".
-6 CD:n vaihtaja etutilassa.
-Etupuskurin jäähdyttimien Challenge Stradale -ritilät.
-Jarrusatulat "Rosso" (punaiset).
-Metalliset etulokasuojiin upotetut Cavallino Rampante -vaakunat, "Scuderia Shields".

Autosta on jätetty ruksimatta vain kaksi siihen Ferrarin tehtaalta 2001 saatavissa ollutta asiaa; "hifipaketti" (isot 8" subbarit penkkien välissä - ei mahdollista hiilikuitupenkkien kanssa?) sekä takapään musta "Challenge Stradale" -ritilä.



Auto on moderniksi Ferrariksi ajattoman kauniisti muotoiltu, monet tavalliset juttelemaan tulevat ihmiset luulevat sen olevan uusi tai melkein uusi malli. Kun kerron että se on 17-18 vuotta vanha, jengillä tippuu leuka; "eikä?" tai "oho". Tykkään autossa juurikin sen muotoilusta, minun silmääni vain edeltänyt malli F355 on sitä kauniimpi. Esimerkiksi seurannut malli F430 on ihan floppi, samoin 348. Väitän että tämä auto kestää muotoilunsa ansiosta aikaa todella hyvin. Päitähän tämä 360 kääntää ihan jokapuolella, mutta tämä johtuu valmistajasta, ei niinkään auton absoluuttisesta kauneudesta.



Jos ei Porsche 911, niin varsinkaan tämä ei sovi introverteille, "minäminä" -tyyppisille ihmisille. Tällä ajellessa pitää aina olla aikaa jäädä juttelemaan ihmisille, sillä toisin kuin useimmat luulee (minäkin luulin), suomalaiset ovat sangen puheliasta sakkia jos hetki on otollinen. Esimerkiksi jos ajelen yksin -> jengi tulee jutulle, mutta jos olen liikenteessä kaverin kanssa niin aniharva tulee kahden keskenään juttelevan tyypin seuraan ulkopuolisena kyselemään niiden autosta.

Oma mantrani tämän auton kanssa onkin ollut eräänlainen "smiles per miles"-teesi. Eli mitä useammalle tällä saa hymyn naamalle ja eräänlaisen "ferrari moment" -liikenteessä niin sitä parempi fiilis minulle tulee. Eritoten pikkulasten kanssa. Minulla on aina aikaa päästää kuskin penkille istumaan joku aivan täpinöissään oleva skidi, jonka faija tulee varovasti juttelemaan minulle "...me tässä Oskarin kanssa ihailtiin tota sun autoa...". Haluan jakaa hyvää mieltä ihan randomeille. Samaan aikaan tällä autolla ei kohtaa liikenteessä juuri mitään "roadragea" tai jengin näyttämisenhalua / kiihdyttelyä sun eteen. Subarun kanssa siitä kärsi päivittäin, Porschenkin kanssa (varmaan sen ratalookki + iso siipi) ajoittain, mutta Ferrarin kanssa päinvastoin jengi haluaa jäädä sun taakse ajamaan tai sivulle kuuntelemaan auton ääniraitaa. Esimerkiksi kehäteillä ohittamieni / ohitseni ajavien autojen sivuikkunat raottuu tuon tuosta, useimmat vielä näyttää peukkua jos sattuu katseet kohtamaan. Muutamille sitten tiputan pari pykälää alemmaksi -> moottorin kierrokset nousee sinne 6000-7000rpm:ään ja viereisen auton matkustajille jää leveät hymyt naamalle. Ilman mitään meikäläisen revittelyitä, kiihdyttelyitä tai spedeilyitä. Tämä on aivan parhautta Ferrarin kanssa :shy:

Auton Porschesta todella paljon poikkeavan, raaserimaisen / kilpa-automaisen olemuksen kruunaa ajoasento, joka on äärimmäisen mikroautomainen ja aivan kaiken tuntee perseessä sekä kuulee korvilla. Äänieristystä ei ole puoliakaan Porschesta, samoin erilaisia mukavuustekijöitä (mukitelineitä, säilytystilaa) ei löydy. Tämä auto on selkeästi suunniteltu kilparadoille, automiehille eikä ensimmäisenä miellyttämään sitä keski-iän ylittänyt Saksalaista hieman jo ruumiinliikkeissään kangistunutta ylilääkäriä, joka on aina valinnut Porschen 911 ja tulee aina valitsemaan sen. Tämä on (uutena ollut) keski-ikäisen, 25 vuotiaita jahtaavan Italialaisen pelimiehen auto, hyvässä ja huonossa. Fundamentaalisesti Ferrareita (sekä Lamborghinejä) myydään tänäkin päivänä aivan eri argumentein kuin vaikkapa Porscheja tai Audin R8 (ym.) ja aivan erilaiselle kohderyhmälle.

Ajoasennosta vielä sen verran, että tykkään hiilikuitupenkeistä aivan sikana! Autossa istutaan jopa hämmentävän edessä, jalat melkein etuakselin päällä, kiitos keskimoottorirakenteen. Lisäksi korkeussuunnassa kuljettaja on huomattavan paljon matalammalla kuin Porschessani, kilpapenkkien ansiosta noin 2cm Ferrarin normaalipenkkejäkin matalammalla. Fiilis on upea mutta samalla muun liikenteen havannointi on verraten haasteellista, esimerkiski auton takaviistoon jää iso kuollut kulma, jota pitää erikseen "kuikuilla" sivupeilistä ennen kaistanvaihtoa kehäteillä. Samoin taaksepäin (peruutus) on todella vaikeaa, et näe suoraan auton taakse mistään, peleistä voit yrittää tihrustaa ja jos avaat oven ns. "alan miesten peruuttamista" varten niin F1-systeemin varojärjestelmä heittää sen vapaalle. Ovi ei saa olla auki vaihteen ollessa kytkettynä :mad: Kaikki ne kerrat kun olemme menneet Löylyyn (tms.) kavereiden kanssa ja auto on pitänyt peruutella kadunvarsiparkkiin, olen rehellisesti pyytänyt jengiä näyttämään mulle paljonko takana on tilaa.

Vaikka auto on 2-paikkainen urheiluauto siihen mahtuu yllättävän paljon tavaraa. Autossa olevien kilpapenkkien takana on keskimittaisen kuljettajan takana leveyssuunnassa tilaa melkein Golfbägin verran (Ferrari myi omaa Golfbägi sarjaansa näihin). Lisäksi etutilaan menee yhtä paljon tavaraa kuin Porschessani, parin viikon ruokaostokset sekä vähän päälle.




Auton muista ominaisuuksista sen verran, että pahimmat tyyppiviat liittyvät tuohon aikaan hypetetyssä ja nykyään 20 vuotta vanhaa teknologiaa olevassa "F1"-vaihteensiirto järjestelmässä. Joka on vastaava kuin senaikainen BMW:n SMG-järjestelmä. Eli ei manuaali muttei myöskään automaatti, ei perinteinen eikä "DSG"-tyyppinen. F1-järjestelmässä on normaali vaihdelaatikko, normaali kytkin mutta sen liikkeitä (vaihdekepin liikkeitä) operoi sähköaivo sähkömekaanisen hydrauliyksikön paineen voimalla. Uutena ollut todella nopea sekä edistyksellinen, mutta ikääntyessään vikaherkkä sekä vaikeaselkoinen systeemi. Johon ei ole, toisin kuin vaikkapa BMW / SMG, minkäänlaista jälkituotantoa tai "parempia osia" saatavilla.

Moottori on 1960-luvun tehtaan kilpa-automoottori"perheen" (Ferrari Dino) jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, tyyppimerkinnältään F131 Tipo. Moottorista löytyy mm. titaaniset kiertokanget sekä jollain jännällä aineella täytetyt venttiilit. Bonuksena siinä ei ole mitään ex-Porscheni tapaisia "bore scoring", "IMS-laakeri", "RMS-seal"-tyyppivikoja. Ei ensimmäistäkään, koska kaikki on hiottu vuosikausien saatossa mahdollisimman täydellisiksi. Tästä kilpaperinnöstään sekä jo aiemmin mainitsemistani asioista (flatplane ym.) johtuen auton kone on puhdas kierrosmoottori. Toki normaaliin liikkumiseen vaadittavaa voimaa löytyy ihan 2000rpm lähtien, mutta lineaarisen tehokäyrän huipputeho on vasta 8500rpm ja aktiivinen mutka-ajo melkein vaatii koneen kierrosten pitämistä siellä huippuväännän yläpuolella, +4500rpm lukemissa. Toisaalta tämä on aivan sairaalloisen addiktiivistä sekä upeaa sillä kone kestää sen mukisematta. Moottorille siviilikäyttöön asetettu, useimmille korkealta kuulostava 8850rpm -maksimikierrosrajoitin on lähinnä suupala.

Huolimatta siitä että kyseessä on verraten eksoottinen urheiluauto, sen perusylläpito on verraten edullista. Bensaakaan ei syö yhtään niin paljon kuin voisi kuvitella, oma +20tkm keskikulutus on alle 15L/100km ja se on vähän. Vakuutukset maksettavissa peruspaskaduunarin lompakolla, samoin normaali huollattaminen, mitään tajuntaa räjäyttäviä tekniikkaan liittyviä tyyppivikoja autossa ei ole paitsi mainittu F1-systeemin mahdollinen temppuilu ja tästä huolesta pääsee etsimällä manuaalivaihteisen auton. Kuvaavaa automallin luotettavuudesta antaa sekin, että jos olisin löytänyt manuaalisen 360 Modenan minulla ei olisi yli 20tkm ajokilometrin aikana ollut auton kanssa mitään sen käytöstä johtuvia ongelmia.

Ainoa isompi kuluva asia on kytkin, jonka F1-systeemi syö noin 30-40tkm ajokilometrin aikana. Manuaaleilla fiksu kuljettaja pääsee tuplaten tuon. Tämä kytkinremontti maksaa uuden vauhtipyörän kanssa halvimmillaankin yksityisellä korjaajalla 4ke, maahantuojalla sitäkin enemmän. Toinen iso asia on moottorin vaatima jakohihnojen (2 kpl) vaihto 3-5v välein. Tätä varten 360-malliin tehtiin ohjaamoon eräänlainen "huoltoluukku" ettei edeltävistä malleista tuttua moottorin irroitusta enää vaadita. Tämän operaation hintataso on Suomessa noin 1200e, maahantuojalla sitten enemmän. Muutoin kaikki kausi/perushuoltaminen kuten öljyt, muut nesteet, ilmansuodattimet, jarruosat, sytytyksen osat, ym. ovat erittäinkin edullisia ja osin yhteneväisiä Alfa-Romeo / Maserati ajoneuvojen kanssa. Esimerkiksi auton öljynvaihtohuolto tekee yksityisellä 300e kaikkineen.

Kaikenkaikkiaan Ferrarin 360 Modena on kenen tahansa ensimmäiseksi eksoottiseksi urheiluautoksi erittäin hyvä ellei jopa turvallinen valinta. Mutta se ei sovi introvertille, jengin kohtaamisista ärsyyntyvälle ihmiselle yhtään. Tällä ei saa olla rauhassa eikä pysty olemaan liikenteessä taviksille "under radar" niin kuin monilla muilla urheiluautoilla. Tämän tunnistaa kaikki, tämä kiinnostaa kaikkia. Tosin F1-systeemin kanssa kannattaa varautua mahdollisiin ongelmiin, jotka mun tapauksessa ovat Ferrarijenkkiforuminkin mukaan "todella paha case". Normaalisti nämä liittyvät helposti vaihdettaviin, suht inhimillisesti hinnoiteltuihin sekä helposti vaihdettavissa oleviin osiin kuten F1-pumppu (+300e), F1-actuaattori (2-4ke) tai F1 Power Unit (1500-2000e).


Kiitämme:

-Moottorin aivan sairaalloisen upeaa äänimaailmaa.
-Merkin pitkiä moottoriurheiluperinteitä.
-Positiivista fiilistä joka välittyy aivan kaikille / kaikilta liikenteessä.
-

Moitimme:

-F1-systeemin ikääntyessään mukanaan tuomia ongelmia.
-Omistajansa persaukisuutta.
-


EDIT:

Arvostelusta unohtui duunihärdellissä pari olennaista asiaa:

-Useimpia "taviksia" autossa tuntuu ihmetyttävän se, että moottori on takana lasi-ikkunan / lasikannen alla. Stadissa mulla on pari vakihamppariravintolaa kuten loistava Naughty BRGR Lönnrotinkadulla. Siinä pääsee katuterassilla syömään ja auto on aivan omien silmien alla. Turisteja ja kaikkia kiinnostaa Ferrari merkkinä mutta useimmat (eläkeläisistä lähtien) jäävät pällistelemään näkyvissä olevaa moottoria. Tätä on hauskaa seurata sivusta :btooth:

-Kuten kaikissa keskimoottorisissa urheiluautoissa, autossa istutaan käytännössä moottorin edessä. Tässä 360-mallissa reilut 30cm erottaa kuljettajan selän moottorista, tämä on omalla tavallaan todella jännä sekä hauska fiilis. Katsot "takaikkunasta" ulos niin siinä on moottorin "intake plenum" kirjaimellisesti sinun naaman edessä. Pikkujuttuja mutta minulle harrasteautossa juurikin sitä omaa tiettyä fiilistä tuovia detaljeja :geek:


Autoon sai tosiaan uutena tehtaalta speksattua kolmen kokoisia hiilikuituisia kilpaistuimia ostajan ruumiinrakenteen mukaan; L / M / S. Näin koska penkeissä on todella vähän mitään täytettä paikkaamaan kuljettajien ruumiinrakenteen eroja -> pienikokoinen kuski liukuu rata-ajossa L-koon penkeissä puolelta toiselle.

Mun tuuri tämän auton kanssa on ollut se, että 1. omistaja on ollut jokin Italialainen laihahetero-Guido ja on speksannut autoon S-koon penkit. Autosta on paljon kuvia netissä sen edellisen Suomalaisen omistajan ajalta (saliheppu) ja monista voi tarkkaavaisempi huomata kuinka ko. jannu ei mahdu penkkiin kunnolla.

Alla samanlaisella kombolla oleva 360, hiilikuitupenkit ja hieno turvakaari. Kuka tänä päivänä speksaisi johokin uuteen Ferrarin 488:iin vastaavaa turvakaarta, hehe gnuts.

 

datahiiri

USS Extra Hard
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
109
Miten voi olla nautittavaa pykältää kokoajan? Eikö se mopolla ajellessa tule se nautinto siitä että voi keskittyä siihen ajamiseen, ei vaihteiden vaihtoon?
Omalla 35kw pärrällä (nykyinen A2 raja, ei oo ehtiny korottaa korttia näin opiskelijana) pärjää kyllä hyvin mutkateillä ja omasta mielestä se pykältäminen kuuluu moottoripyöriinkin. 3-4 vaihteet riittää hyvin.
Jatkuvastihan jengi kehuu kuinka autossakin pitäisi olla manuaali maksimoidakseen ajonautinto niin miksei se toimisi kaksipyöräiselläkin.

Muutenkin jos haluaa ajaa maksiminopeutta niin yleiset tiet eivät ole se paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
104
Selkeästi Dacian kuvastoa selailee sivusilmällä jo kun Focuksesta autonkierrätys kättelee. :joy:
Hyundai i30 Wagon tai Corolla farkku kiinnostaa. Mutta ovat "liian kalliita". :lol: Isä ei ole ikinä ollut hyvä "tuhlaamaan" autoihin. 40v aikana on ollut kupla, Golf, Mk1 Focus ja Mk2 Focus. Työautoina sitten Hiace ja kaksi kappaletta Transportereita. Kaikki ajetaan loppuun, viimeisimmässä Portterissa on mennyt jo 700tkm rikki ja se taisi maksaa pari vuotta sitten 1700€. Mulla on ollut 8v aikana 6 eri autoa, joihin on mennyt enemmän rahaa kuin isän autoihin. o_O
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Taas läks V60 lavetilla Kaivokselaan, tasan vuosi sitten sama homma: airbagin vikavalo. Taitaa olla sama johtosarja paskana kun viimeksikin.

Onneksi palvelu sentään pelaa, ei tartte ite tehä mitään. Mihkähän autoon sitä vaihtais :)
 

rth

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
597
Pienestä ne nykyautot pääsee lavetille.Oikein odotan koska nykyinen jää tielle vikavaloineen, että saa tehtyä rouhetta siitä. Terveisin, airbag ja moottorin vikavalo
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
824
Auto ei siis käynnisty jos airbagin vikavalo palaa?
Käynnistyy, mutta ei tarttee ajaa metriäkään jos ei ole varmuutta että ne toimii tarpeen vaatiessa. Ja on se kivempi näin muutenkin, ei siellä Kaivokselassa tänään ketään ole kotona. Auto haettiin pihasta ja tuotiin sijaisauto tilalle.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 361
Käynnistyy, mutta ei tarttee ajaa metriäkään jos ei ole varmuutta että ne toimii tarpeen vaatiessa.
Selvä, jokainen toimii toki omalla tyylillään. Ajattelin vain, että noissa on tullut jo järjestelmät niin valvoviksi, ettei auto edes käynnisty jos turvalaitteen vikavalo palaa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
241
tuli barchettaan vaihdettua venttiilikopan tiiviste....oli entinen näköjään kovettunu jo kovaks kun muovi ja tulpanreiät ui öljyssä

IMG_20200303_171853.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
683
Clioon vaihtuu kesärenkaat tulevana torstaina, kun ei sitä nastojen rapinaa jaksa enää kuunnella. Espacessa on kitkat, joten vaihdon kanssa ei niin kiirettä ole.

Espaceen pitäisi muutenkin ostaa uudet kesärenkaat. Olen hieman tutkinut kauppoja ja näyttäisi siltä, että Pirellin Scorpion verdet olisivat hinta-laatusuhteen osalta hyvät 235/55R19 koossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 163
Tänään tuli jostain mieleen että eikös tän miu uuden Volvon adaptiivisen vakkarin pitäis toimia kaupungissakin. Joten ei kun testaamaan :geek: Kyllä jännitti ajaa liikennevaloihin niin että auto käyttää polkimia ja rehellisyyden nimissä oli oma jalka jarrupolkimen päällä valmiina polkaisemaan. Ei tarvinnut polkaista. Siihen se pysäytti itsensä nätisti toisen auton taakse ja kun valot vaihtui niin jatkettiin seuraamista ilman että olisi itse tarvinnut mitään tehdä. Olin jossain määrin vaikuttunut ja ajelin sitten huvikseni vähän pidempään kaupungilla.

Toinen oli tämä automaattiohjaus tiellä. Luulisin että kyllä kaikkia riippumatta autosta, merkistä ja kuskista jännittää ensimmäistä kertaa ennen mutkaa pistää automaagi päälle ja ottaa kädet irti ratista :oops: Kyllä se vaan sen auton piti keskellä kaistaa. Noh tuosta nyt ei niin iloa ehkä taas pariin kuukauteen kun täällä Mikkelin suunnalla nuo teiden maalaukset niin romuna.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 941
Viestejä
1 748 373
Jäsenet
37 678
Uusin jäsen
D0UQ

Hinta.fi

Ylös Bottom