Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Oma -09 S60 oli jo lähellä lähteä vaihtoon kun autokuume iski (ja kieltämättä kiinnostelisi vaihtaa esim. uudempaan kaasu-Volvoon) mutta taisi kakkosauton hylsy katsastuksessa varmistaa sen, että ajellaan ensi talvikin S60:llä :D Citroen C3:sta laahaa näköjään kaikki jarrut, ei onneksi ihan mahdottoman isoja korjauksia tuon ikäiseen rotteloon (-02), mutta tietysti kiinnostuksen taso rahan laittamiseen moiseen kasaan on aika minimissään.
 
taisi kakkosauton hylsy katsastuksessa varmistaa sen, että ajellaan ensi talvikin S60:llä :D Citroen C3:sta laahaa näköjään kaikki jarrut, ei onneksi ihan mahdottoman isoja korjauksia tuon ikäiseen rotteloon (-02), mutta tietysti kiinnostuksen taso rahan laittamiseen moiseen kasaan on aika minimissään.
Täällä meni Citroen C3 jarrujen puolesta katsastuksesta läpi.

Tuohon Citikkaan laitoin toisesta autosta vähän uudemman bluetooth radion. Auton sähköt vaan meni aivan sekaisin ja kauko-ohjattu keskuslukko lakkasi toimimasta. Ovet sai kyllä lukkoon, mutta ei auki. Korjaantui kumminkin sillä, että vaihtoi soittimen 12V liittimet toisin päin. Eli keskuslukko luultavasti toimii. Pitää nyt testata vielä yön yli, että aukeaako ovet kaukosäädöllä. Aluksi soitin toimi muutenkin väärin, kun kanavat ei pysyneet muistissa, eli jatkuva jännite katkesi.
 
Täällä meni Citroen C3 jarrujen puolesta katsastuksesta läpi.

Tuohon Citikkaan laitoin toisesta autosta vähän uudemman bluetooth radion. Auton sähköt vaan meni aivan sekaisin ja kauko-ohjattu keskuslukko lakkasi toimimasta. Ovet sai kyllä lukkoon, mutta ei auki. Korjaantui kumminkin sillä, että vaihtoi soittimen 12V liittimet toisin päin. Eli keskuslukko luultavasti toimii. Pitää nyt testata vielä yön yli, että aukeaako ovet kaukosäädöllä. Aluksi soitin toimi muutenkin väärin, kun kanavat ei pysyneet muistissa, eli jatkuva jännite katkesi.
Sähköpuolen vikaa noissa tuntuu olevan, kuten nyt ilmeisesti yleensäkin varsinkin tuon ikäisissä ranskalaisissa. Vaihdoin just pari viikkoa sitten toisen ikkunan kytkimen kun kytkin laski ikkunan kyllä alas, mutta ylöspäin nosto ei enää toiminutkaan. Piti purkaa ovea sen verran että sai lasin takaisin ylös.
 
Sähköpuolen vikaa noissa tuntuu olevan, kuten nyt ilmeisesti yleensäkin varsinkin tuon ikäisissä ranskalaisissa. Vaihdoin just pari viikkoa sitten toisen ikkunan kytkimen kun kytkin laski ikkunan kyllä alas, mutta ylöspäin nosto ei enää toiminutkaan. Piti purkaa ovea sen verran että sai lasin takaisin ylös.
Mulla kanssa kuskin ikkunan kytkin on reistaillut, mutta nyt kun kokeilin niin toimi. Harvemmin tarvitsee avata, kun ilmastointi toimii. Aiemmin se ikkunan kytkin alkoi toimimaan, kun otti paneelin pois ja sörkki kytkintä alhaalta. Eli saisi kanssa uusia ainakin tuon kuskin kytkimen.
 
Sähköpuolen vikaa noissa tuntuu olevan, kuten nyt ilmeisesti yleensäkin varsinkin tuon ikäisissä ranskalaisissa. Vaihdoin just pari viikkoa sitten toisen ikkunan kytkimen kun kytkin laski ikkunan kyllä alas, mutta ylöspäin nosto ei enää toiminutkaan. Piti purkaa ovea sen verran että sai lasin takaisin ylös.
Tänään koitin startata Citroen C3:a, niin eihän se käynnistynyt. Startti kyllä pyöri. Kokeilin sitten vara-avainta ja sillä käynnistyi. Autolla on ajettu 282tkm. Minusta aika omituinen vika, mutta onneksi oli olemassa tuo vara-avain, jossa ei ole keskuslukkoa. Onkohan sitten menossa virtalukko rikki, tai joku muu syy. Toimimattoman avaimen kauko-ohjattu keskuslukko kyllä toimii.
 
Tänään koitin startata Citroen C3:a, niin eihän se käynnistynyt. Startti kyllä pyöri. Kokeilin sitten vara-avainta ja sillä käynnistyi. Autolla on ajettu 282tkm. Minusta aika omituinen vika, mutta onneksi oli olemassa tuo vara-avain, jossa ei ole keskuslukkoa. Onkohan sitten menossa virtalukko rikki, tai joku muu syy. Toimimattoman avaimen kauko-ohjattu keskuslukko kyllä toimii.
Me käytettiin viime vuonna oma C3 lukkosepällä joka purki ja kokosi lukon uusiksi sekä teki uudet avaimet, sen jälkeen on toiminut. Meillä teki sitä että ei antanut enää käynnistää avaimella ollenkaan, tuurilla ehkä 20. kokeilun jälkeen starttasi, mutta silloin ei antanut siis edes pyöräyttää lukkopesää niin että starttikaan olisi pyörinyt.
 
Tänään koitin startata Citroen C3:a, niin eihän se käynnistynyt. Startti kyllä pyöri. Kokeilin sitten vara-avainta ja sillä käynnistyi. Autolla on ajettu 282tkm. Minusta aika omituinen vika, mutta onneksi oli olemassa tuo vara-avain, jossa ei ole keskuslukkoa. Onkohan sitten menossa virtalukko rikki, tai joku muu syy. Toimimattoman avaimen kauko-ohjattu keskuslukko kyllä toimii.
Ekana tulisi mieleen, että avaimen ajonestosirussa on jotain häikkää. Koita starttaako "huonolla "avaimella jos pitää vara-avainta virtalukon vieressä startatessa.
 
Ekana tulisi mieleen, että avaimen ajonestosirussa on jotain häikkää. Koita starttaako "huonolla "avaimella jos pitää vara-avainta virtalukon vieressä startatessa.

Jes :) Kiitoksia vinkistä! Starttasi kun avaimet oli aivan päällekkäin.

Nyt oon ollut yksin kotona ja rupesin tonkimaan roskista. Kaukosäädön patteria räpläsin ja muistin että joku pieni musta muovinpala tippui avaimesta ja laitoin sen roskiin. Sieltä roskiksen melkein pohjalta se siru löytyi ja nyt toimii taas molemmat avaimet. Näköjään se siru on aivan irrallinen, niin saattaa pahimmillaan tippua, jos avaimen avaa.

IMG20200810202942.jpg
 
Viikko takana sähköautoilua BMW i3:lla reilun 20 vuoden bensa- ja diesel-autoilun jälkeen.

Pakko todeta, että ollut kaikin puolin positiivinen yllätys. Auto on todella miellyttävä ajaa, hiljainen ja kaupungissa erittäin ketterä. Ajossa sähkömoottoreiden jarrutus, kun kaasulta päästää jalan on tullut nopeasti tavaksi ja samoin sähköllä auton vaste kaasuun ja kiihtyvyys on todella ripeä. Nämä korostuu kun hyppää 20d X3 F25:n rattiin, kuinka äänekäs ja laiska se onkaan.

Maantieajossa +100km/h tuo i3 ei sitten enää ole parhaimmillaan, vaan aika levoton ja tuuliherkkä, mutta tähän käyttöön autoa en ostanutkaan ja isoilla teillä ajelu mulla melko vähäistä.

Tuo 60 Ah akku riittää itselläni 2-3 päiväksi. Pari kertaa illalla kotiin ajellessa akku loppunut ja auto vaihtanut viimeiset kilsat Rexiin. Normiajossa sitä ei huomaa tai kuule, sitten vasta kun auton vauhti hidastuu ja pysähtyy kokonaan niin kuuluu pieni hurina, että senon käynnissä. Kaiken kaikkiaan todella fiksusti toteutettu ja suositeltava lisävaruste, niin ei rangeahdistustakaan pääse yllättämään.

Itse i3:sta voi olla montaa mieltä, moni haukkuu ulkonäköä, mutta sisältä se on aika tilava ja tarjoaa hyvän ajettavuuden. Alusta on vähän jäykkä, jossa on omat hyvät ja huonot puolensa eli tarkka ohjaus mutta vähän tuntoherkkä, johtunee osittain renkaista.
 
Olen kanssa tykännyt sähköautosta. Takana 1600 km Skoda Citigo-e iv style:llä. Vaikka onkin vain 83hv, niin mukavan pirteä kaupunkinopeuksissa. Sekä mukavan hiljainen. Myös 100 km/h nopeudessa on ihan hyvä ajaa. Toki isomman kokoluokan autot on varmaan vielä parempia ajaa maantiellä. Ja uusi auto, niin kaikki on viimeisen päälle uutta. Alla ehti olla myös Seat Mii electric (2 kpl) noin 500 km verran ja autothan on siis samat ja vw e-up on myös sama auto. Paitsi että vanhemmat e-upit on pienemmällä akulla.

Aika äsken koeajoin myös käytetyn vw e-golfin. Minusta ei mitään valtavaa eroa ole Citigoon, paitsi että e-golf oli tosiaan käytetty ja kaikki oli vähän kulunutta jo (90 tkm ajettu).

Uskon että vw id3 29 900€ tulee myymään myös aika hyvin. Toki koeajo id3 oli aika paljon kalliimpi ja tehokkaampikin.
 
Olen kanssa tykännyt sähköautosta. Takana 1600 km Skoda Citigo-e iv style:llä. Vaikka onkin vain 83hv, niin mukavan pirteä kaupunkinopeuksissa. Sekä mukavan hiljainen. Myös 100 km/h nopeudessa on ihan hyvä ajaa. Toki isomman kokoluokan autot on varmaan vielä parempia ajaa maantiellä. Ja uusi auto, niin kaikki on viimeisen päälle uutta. Alla ehti olla myös Seat Mii electric (2 kpl) noin 500 km verran ja autothan on siis samat ja vw e-up on myös sama auto. Paitsi että vanhemmat e-upit on pienemmällä akulla.

Aika äsken koeajoin myös käytetyn vw e-golfin. Minusta ei mitään valtavaa eroa ole Citigoon, paitsi että e-golf oli tosiaan käytetty ja kaikki oli vähän kulunutta jo (90 tkm ajettu).
Suurin ero taitaa olla että Golf ei hyydy moottoritienopeudessa (130 vs 150km/h huippunopeus) - olisiko sitten hieman mukavampi yleisessä käytössä.

Taitaa muutenkin olla kaikissa näissä "pikkusähköissä" tehty niin että on saatu aika mukavakin kiihtyvyys ja tätä kautta vaivattomuus kaupunkinopeuksissa jättämällä huippunopeudet sinne 80-luvun tasolle (isossa osassa 150km/h tai alle). Joo, eihän noita huippuja missään koskaan tarvitse ( :D ), mutta omalla kohdalla saattaisi tulla ikävä fiilis jos rekkajonoa ohittaessa ei 130km/h enää tapahdukkaan mitään. Eli tosiaan ei ehkä pidemmille maantiesiirtymille noita pieniä sähköautoja...
 
Suurin ero taitaa olla että Golf ei hyydy moottoritienopeudessa (130 vs 150km/h huippunopeus) - olisiko sitten hieman mukavampi yleisessä käytössä.

Taitaa muutenkin olla kaikissa näissä "pikkusähköissä" tehty niin että on saatu aika mukavakin kiihtyvyys ja tätä kautta vaivattomuus kaupunkinopeuksissa jättämällä huippunopeudet sinne 80-luvun tasolle (isossa osassa 150km/h tai alle). Joo, eihän noita huippuja missään koskaan tarvitse ( :D ), mutta omalla kohdalla saattaisi tulla ikävä fiilis jos rekkajonoa ohittaessa ei 130km/h enää tapahdukkaan mitään. Eli tosiaan ei ehkä pidemmille maantiesiirtymille noita pieniä sähköautoja...

Tuo 130km/h huippunopeus alkaa tosiaan olemaan aika nihkeä, mutta jos 150km/h ei riitä rekkojen ohitukseen niin ehkä ei kannata edes yrittää ohittaa siinä kohtaa vaan odotella turvallisempi paikka. Sähköautojen hyötysuhde suorastaan romahtaa myös kun ajetaan yli 100km/h, oli se sitten pikkusähkö taikka Tesla Model X. Ei niillä kannata ajella maantieajossa kovin paljoa yli, jos haluaa energian riittävän mahdollisimman pitkälle matka-ajossa.
 
Tuo 130km/h huippunopeus alkaa tosiaan olemaan aika nihkeä, mutta jos 150km/h ei riitä rekkojen ohitukseen niin ehkä ei kannata edes yrittää ohittaa siinä kohtaa vaan odotella turvallisempi paikka. Sähköautojen hyötysuhde suorastaan romahtaa myös kun ajetaan yli 100km/h, oli se sitten pikkusähkö taikka Tesla Model X. Ei niillä kannata ajella maantieajossa kovin paljoa yli, jos haluaa energian riittävän mahdollisimman pitkälle matka-ajossa.
Toinen odottaa turvallisempaa paikkaa, toinen ohittaa useammassa paikassa helpommin. Joku taisi joskus sanoa että "voimaa ei ole koskaan liikaa" - sähkiksissä se alkaa ehkä kääntymään sinne "nopeutta ei ole koskaan liikaa" näissä alle 200km/h malleissa. Tunnustan; ne harvat kerrat kun ajan nykyään enää ylinopeutta on ohitustilanteissa ja niissäkin jos tulee "yllättäviä tilanteita" esim. mutkan takaa. Enkä nyt tarkoita että vetelisin (usein) 200km/h, vaan että se 150km/h:kin on helpompi kelata yleensä tauluun jos vaihteisto ei ole mitoitettu sinne max 150-170km/h.

Mutta ehkä väärä ketju tähän keskusteluun.
 
Jos 130km/h vauhti ohittaessa 80-90km/h ajavaa rekkaa ei riitä niin kannattaisi ehkä aavistuksen turvallisempi paikka valita ohituspaikaksi. Ei ole Miin 130km/h rajoitus ollut kyllä meillä esteenä missään vaiheessa ja motarillakin mennään ihan sujuvasti päivittäin tuolla. No tietysti ajotapansa kullakin ja eihän niillä yli 4sek 0-100km/h autoilla monen mielestä mitenkään pysy liikenteen mukana edes.
 
Harmi ettei nämäkään ole niitä kuuluisia "suomiautoja". Esim. Baltia-Puola akselilla on jo motarilla 130-140 ja jälkimmäisessä käytännössä sen mitä auto sattuu kulkemaan. Tällä pohjolassa ollaan vaan aika irtauduttu muun Euroopan todellisuudesta kaikkien nopeuskameroiden ja rajoitusten miinoittamassa arkiautoilussa. Toki kun auto ostetaan Suomessa pyritään ajamaan täkäläisten rajoitusten mukaan, mutta autothan ei tosiaan ole mitään Made for Finland exclusive editioneita.
 
Muoks. siirsin esittelyketjuun kun sen on varmaan sopivampi aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin ongelma tuossa Pilot Assistsissa ja muissa vastaavissa ei oikeastaan ole edes ne merkinnät, vaan se että silloinkin kun se systeemi toimii täydellisesti, niin rattia pitää tökkiä ja ravistella, että pysyy päällä. Erityisen rasittavaa suorilla, kun mitään tarvetta ohjata ei ole, mutta silti pitää ohjata. Pienempi riesa ottaa koko systeemi pois päältä, niin ei tarvitse.

Eli IMO ei tuolla tee oikein mitään varsinaisesti ajaessa, lähinnä silloin jos pitää hetkellisesti ottaa kädet pois ratista vaikka aurinkolasien laiton ajaksi niin on jotain hyötyä. Tämä siis Volvon systeemissä, mutta samaa se videon perusteilla näyttää olevan esim. Teslassakin ainakin Euroopassa. Joku Cadillacin supercruisen tyyppinen, joka seuraa silmiä eikä ratin heiluttelua voisi ollakin kiva, niin saisi kädet pitää sylissä tai käsinojalla.
Vanhaan juttuun vastaan, mutta minusta nuo automaattiohjaukset ovat hyviä pitkällä matkalla ja erityisesti moottoritiellä, jossa ajaminen on puuduttavaa. On ainakin hiukkasen rennompaa ajella, kun ei tarvitse käännellä rattia ja adaptiivinen vakkari hoitaa nopeudesta ja etäisyyden pidosta edelläajaviin. Eihän sitä rattia tarvitse tökkiä tai ravistella tai autoa muutenkaan ohjata, riittää että sormella pitää kiinni vaikka alareunasta. Hyvin vähän automatiikan tarvitsee huomata minkäänlaista vastusta ratissa kun on tyytyväinen. Sitten jos on ajellut 10 sekkaa kokonaan hands freenä niin joutuu pikkuisen tökkäämäänkin rattia. Näin ainakin Pilot Assist kakkosessa.
 
@mmst1 @Esterhaus Juu jos pitää luuta käsinojalla ja kättä siellä vasemmalla kello kolmessa niin käden paino riittää.

Mutta jos pidät kättä sylissä ja rattia alhaalta kiinni kuten itse teen usein pitkällä matkalla, niin vaatii ratin heiluttelua varsinkin suoremmalla tiellä. Pilot Assist II täälläkin käytössä, mutta ihan sama vika ainakin Youtuben perusteella esim. Teslan Autopilotissakin.

Kyllä tuota joskus tulee vaihtelun vuoksi käytettyä, mutta kovasti tuo karsii hyödyllisyyttä, vaikka muuten toimii hyvillä kaistamerkinnöillä pääosin ihan hyvin, varsinkin kun tietää millaiset paikat ongelmia aiheuttaa ja niissä ottaa pois. Varusteena kyllä pakkoruksittava, kun mukautuvaa vakkaria ei saa ilman.
 
@mmst1 @Esterhaus Juu jos pitää luuta käsinojalla ja kättä siellä vasemmalla kello kolmessa niin käden paino riittää.

Mutta jos pidät kättä sylissä ja rattia alhaalta kiinni kuten itse teen usein pitkällä matkalla, niin vaatii ratin heiluttelua varsinkin suoremmalla tiellä. Pilot Assist II täälläkin käytössä, mutta ihan sama vika ainakin Youtuben perusteella esim. Teslan Autopilotissakin.

Kyllä tuota joskus tulee vaihtelun vuoksi käytettyä, mutta kovasti tuo karsii hyödyllisyyttä, vaikka muuten toimii hyvillä kaistamerkinnöillä pääosin ihan hyvin, varsinkin kun tietää millaiset paikat ongelmia aiheuttaa ja niissä ottaa pois. Varusteena kyllä pakkoruksittava, kun mukautuvaa vakkaria ei saa ilman.
Onkohan näissä jotain yksilöeroja sitten kun en ole pannut merkille sellaista, että edes suoralla tiellä tarvitsisi sen kummemmin heilutella rattia. Normaali ajoasentokin mulla just sellainen, että kädet sylissä ja ratista kiinni alhaalla. :hmm: Kädet pitänyt olla kokonaan irti ratista ennen kuin on auto alkanut vaatia ohjaamista. Voi olla tietysti niin että mitä olen moottoriteitäkin ajellut niin aina ollut sen verran muuta liikennettä, että täytynyt omaksua vähän aktiivisempi ajotapa (= ohitella ym.). Tai sitten ei vaan ole niin suoraa tien pätkää osunut sopivaan aikaan kohdalle että auton ei tarvitsisi yrittää ollenkaan ohjastaa itse itseään, eikä se sitten havaitsisi käsien olevan ratilla.

Mutta puutteineenkin ihan kiva ominaisuus joka tapauksessa niillä teillä, joissa sitä pystyy järkevästi käyttämään. Yksi n. 500 km meni 80 %:sesti ihan äskettäin autopilotti päällä ja mielestäni teki reissusta ainakin hieman mukavamman taas.
 
Onkos kellään muulla -05vm honda cr-v:tä? Olisi tarkoitus tilailla tuollainen binarin polttoainelämmitin, mutta konehuoneeseen se ei mahdu. Olisikohan tuolla etulokasuojan etupuolella, umpion alapuolella tilaa siihen? Pitää itse tarkistaa kunhan vapaata tulee..
 
Itse asensin juurikin -05 cr-vhen binarin toissatalvena. Kuskinpuolelle puskurin alle joutuu virittelemään. Kohtuu työläs savotta kaikkiaan.
 
Itse asensin juurikin -05 cr-vhen binarin toissatalvena. Kuskinpuolelle puskurin alle joutuu virittelemään. Kohtuu työläs savotta kaikkiaan.

Eli sinne sumuvalon taakseko puskurin "sisälle" ?
Olikos millane homma asennella muuten (työläs juu, mutta onko jotai neuvoja antaa?) Bensa versio oliko?
 
Juurikin sinne, dieseliin laitoin. Käytin muistaakseni mukana tulleita kiinnikkeitä mutta joutui niitä leikkailemaan ja sovittamaan, hieman sellainen x -mallinen tuli kiinnikkeistä niin saa käytettyä autossa jo valmiina olevia reikiä/kierteitä. Tulipellin läpivienti johdoille jne tuli pelkääjän hanskalokeron taakse, tämä oli helvetillinen homma muistaakseni koska läpivientitulppa on sellainen ettei menekään ihan tökkäämällä.

Kaksi päivää taisi harjoitteluineen mennä aikaa asennukseen, kannattaa olla tarkkana ilmanputsarin alla ettei letkut jää puristuksiin, muutenhan siellä ajovalon nurkilla onkin valmis aukko mistä viedä letkut.
 
Juurikin sinne, dieseliin laitoin. Käytin muistaakseni mukana tulleita kiinnikkeitä mutta joutui niitä leikkailemaan ja sovittamaan, hieman sellainen x -mallinen tuli kiinnikkeistä niin saa käytettyä autossa jo valmiina olevia reikiä/kierteitä. Tulipellin läpivienti johdoille jne tuli pelkääjän hanskalokeron taakse, tämä oli helvetillinen homma muistaakseni koska läpivientitulppa on sellainen ettei menekään ihan tökkäämällä.

Kaksi päivää taisi harjoitteluineen mennä aikaa asennukseen, kannattaa olla tarkkana ilmanputsarin alla ettei letkut jää puristuksiin, muutenhan siellä ajovalon nurkilla onkin valmis aukko mistä viedä letkut.


Kiitoksia! Eiköhän tuollasen uskalla tilata.. Hyvin on pelittänyt?
Ei kovi hirmusesti eroa taida bensa versioon olla.
 
Ihan hyviä laitteita ne viisaampienkin mukaan ovat, bensasta en osaa sanoa mutta ei meillä ainakaan mitään ongelmia kerennyt olla(3kk oli käytössä)

Ainakin meidän kello kertoi myös kaikki vikakoodit jne jos niille olisi tullut tarvetta, käyttöohjeet taisi saada tulostamalla teplostarin? sivuilta.
 
Binarit ja Planarit ovat ihan toimivia laitteita, se kellolaite nyt on vähän kiinalaisen tuntuinen ja asennusarja ei ole minkään Webaston tai Eberin tasolla, mutta toimivat kuitenkin.
Kaveri noita myy verkkokauppansa kautta sekä asentaa niitä traktoreihin ja maansiirtokoneisiin korjaamollaan, eikä noissa ole ollut mitään suurempia vikoja, jokunen kiukutellut "maanantaikappale" on kuulemma tullut vastaan, mutta näitä ei ole tosiaan ollut montaa.

Kuitenkin myy noita elokuu-huhtikuu välillä verkossa keskimäärin 5 kappaletta viikossa ja asentaakin noin 2 laitteen viikkotahtia.
 
Nyt on tulossa tuo binar 5s, relesarja sekä gsm ohjauksella. Pakettia ootellessa että pääsee asentelemaa.. :hungry:

@Jims onko se kellolaite sitä yksinkertaisempaa mallia, vai tätä nykyaikasempaa?

1604909748117.png
 
@Eräilves tuota modernimpaa PU-27:kaa olen mielestäni hypistellyt ja siinä on vähän kiinalaisen laitteen tuntu, ajaa siis hyvin asiansa, mutta ei vakuuta täysin.
 
Meillä tullut tohon PU-27 kelloon sellainen "ominaisuus", että kellonaika edistää.
Saa kyllä kellosta säädettyä -59 - 59sec, mutta edistää silti.
Kerran viikossa pitää vaihtaa kellonaika 1-3min aikaseksi, niin on loppuviikosta sen 3-5min edellä.
Ärsyttävää. Pärjää kyllä, kun muistaa tosiaan kerran viikossa säätää ajan, muutoin saattaa muutaman viikon päästä olla kylmä auto odottamassa.
 
Meillä tullut tohon PU-27 kelloon sellainen "ominaisuus", että kellonaika edistää.
Saa kyllä kellosta säädettyä -59 - 59sec, mutta edistää silti.
Kerran viikossa pitää vaihtaa kellonaika 1-3min aikaseksi, niin on loppuviikosta sen 3-5min edellä.
Ärsyttävää. Pärjää kyllä, kun muistaa tosiaan kerran viikossa säätää ajan, muutoin saattaa muutaman viikon päästä olla kylmä auto odottamassa.

Ite tilasin tuon puhelimel ohjaukse siihennii ei tota ongelmaa pitäs olla. Kunha pääsee asentelemaa vua.. Oottelen toista akkua postista, laitan sitä kautta ton binarin toimimaan, ettei tyhjennä käynnistys akkua vua :smile:

Edit: tulipahan tuo wepaston ohje käännettyä saksasta suomeksi, jos jollakulla on tarvetta sille niin voin antaa yv. (vm.2005 honda cr-v sopivuus ainoastaan). Sieltä eivät suostu antamaan muille kuin itse kouluttamilleen henkilöille kuulemma..
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha, Focuksen takaluukun pumput alkaa osoittamaan väsymisen merkkejä vain 2 vuoden jälkeen. Menis varmasti takuuseen uudet, mutta pistin tilaten tällaset:

 
Elämän pieniä iloja. Urssiin sai vihdoin vaihdatettua jakopään ja sillä uskaltaa taas ajella. Kivasti se pyörii hangella neljää rantua jättäen:tup:
 
Tällainen on alkanut kiinnostamaan, kiitos hyvä lumisen talven. Mutta vuosittainen vero on kyllä sellainen mikä pitää minut vielä kevytkuorma-autoissa.

Osaatko kertoa kuulopuheita kuinka vaikea tuollainen kevytkuorma-auton rajoitin noissa "pickupeissa" on kiertää? :hmm: Vähän kuin jengi joka vaihtaa katsastukseen katalysaattori tai äänenvaimennetun pakoputken vai onko jokin "No can do" -tason viritelmä tuollainen rajoitin?
 
Osaatko kertoa kuulopuheita kuinka vaikea tuollainen kevytkuorma-auton rajoitin noissa "pickupeissa" on kiertää? :hmm: Vähän kuin jengi joka vaihtaa katsastukseen katalysaattori tai äänenvaimennetun pakoputken vai onko jokin "No can do" -tason viritelmä tuollainen rajoitin?
Kiertäminenhän on vain johdon katkaisu tai kytkimen laitto siihen. Mutta tuo rajoitin täytyy myös "katsastaa" tai tarkistuttaa määräajoin.
Itsellä niin vanhaa kalustoa, ettei tarvita tuota rajoitinta. Jännä juttu muuten, kun itse ajelen melko rauhallisesti sitä 80-90 km/h cruise päällä, niin silti tulee aina hitaampia eteen.
Ettei mene täysin offtopikiksi, niin laitetaan nyt vanha kuva:
1614679897066.png
 
Osaatko kertoa kuulopuheita kuinka vaikea tuollainen kevytkuorma-auton rajoitin noissa "pickupeissa" on kiertää? :hmm: Vähän kuin jengi joka vaihtaa katsastukseen katalysaattori tai äänenvaimennetun pakoputken vai onko jokin "No can do" -tason viritelmä tuollainen rajoitin?

Uudemmissa on yleensä hoidettu täysin ohjelmallisesti, jos joku torspo ei ole mennyt laittamaan sinne väliin jotain antiikkista rajoitinpalikkaa.
Eli poisto tai ohituskin tapahtuu läppäriä näpyttelemällä.
Se millaisia softia ja "hakkerointia" mikäkin auto vaatii on sitten tapauskohtaista.

Rajoitintodistuksia katsastusta varten tiedän kirjoitetun autoihin, joissa ei rajoitinta ole.
 
Huomautus - jätetään ne henkilökohtaisuudet pois keskustelusta
Oho, aika HC. Eli veronkierto ja asiakirjaväärennys että saa ajaa sataa? :D

Aika moni erilainen liikennetilanne vaatii mahdollisuutta "ajaa sataa", esimerkiksi että päässee jostain 70km/h köröttävästä mummelista fiksusti ohitse, tai karavaanarin perkeleistä. Kyllä sinä opit sitten kun ajelet vaikka ihan vähän enemmän :D

Toki useimmille vihervasuri-infestoituneille tämäkin rajoitinkeskustelu / minun kaverin puolesta kysely tarkoittaa vain ja ainoastaan kaahaamista. Sad case.
 
Oho, aika HC. Eli veronkierto ja asiakirjaväärennys että saa ajaa sataa? :D

Jos viittasit tuohon viestiini, niin minulla ei ole ( vielä ) kevyt kuorma-autoa.

Ja niissä N2-luokan vehkeissä ( Sprinter ) joita olen kaverilta lainannut, on ollut rajoittimet ja rajoitintodistukset kunnossa.

Eikä auton omistaja syyllisty asiakirjaväärennökseen, jos joku valtuutettu rajoitintarkastaja kirjoittaa rajoitintodistuksen toteamatta onko autossa oikeasti rajoitinta.
Tällaiseen tulokseen päätyy helposti, jos rajoittimen toiminnan testaa vain testerillä, eikä autoa ajeta rullilla.
 
Jos viittasit tuohon viestiini, niin minulla ei ole ( vielä ) kevyt kuorma-autoa.

Ja niissä N2-luokan vehkeissä ( Sprinter ) joita olen kaverilta lainannut, on ollut rajoittimet ja rajoitintodistukset kunnossa.

Eikä auton omistaja syyllisty asiakirjaväärennökseen, jos joku valtuutettu rajoitintarkastaja kirjoittaa rajoitintodistuksen toteamatta onko autossa oikeasti rajoitinta.
Tällaiseen tulokseen päätyy helposti, jos rajoittimen toiminnan testaa vain testerillä, eikä autoa ajeta rullilla.
Eli syyllistyy asiakirjaväärennökseen jos tekee totuuden vastaisen todistuksen?
 
Aika moni erilainen liikennetilanne vaatii mahdollisuutta "ajaa sataa", esimerkiksi että päässee jostain 70km/h köröttävästä mummelista fiksusti ohitse, tai karavaanarin perkeleistä. Kyllä sinä opit sitten kun ajelet vaikka ihan vähän enemmän :D

Toki useimmille vihervasuri-infestoituneille tämäkin rajoitinkeskustelu / minun kaverin puolesta kysely tarkoittaa vain ja ainoastaan kaahaamista. Sad case.

Ehkä tuo sun kommentti kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Jos katsot tarkemmin, en kirjoittanut mitään käyttötarkoituksesta, mutta lähdit puolustamaan melko agressiivisesti. Viittasin siihen mihin mahdollisesti syyllistyy ja indikoin ehkä sitä, että onko riskin arvoista.
Mietin jo vuosia sitten, että on varmasti mennyt miljoona rikki tien päällä. Onneksi tekeminen on siirtynyt muualle. Ajamaan oppii ajamalla, lukemaan lukemalla, arvelen.
 
Eli syyllistyy asiakirjaväärennökseen jos tekee totuuden vastaisen todistuksen?

Syyllistyy tai on syyllistymättä, varmaankin jää loppupeleissä oikeusistuimen ratkaistavaksi, jos sellaiseen tilanteeseen päätyy.
Jos viranomainen on hyväksynyt testimenetelmän ja auto sen läpäisee, ei testaaja ainakaan tietoisesti väärennä asiakirjaa, jolloin syyllisyyskin on tulkinnanvarainen.
 
20210318_181828.jpg


Mersuun uudet jouset ja vaimennuskumit. Kolmas setti vuoden sisällä, mutta ehkä nyt osuu jo kohdalleen. Eteen 350mm + vaimennuskumi 5mm ja taakse 326mm + vaimennuskumi 17mm. Tällä hetkellä keula on 3,5cm korkeammalla kuin perä, joten nyt pitäisi asettua. Koko homma alkoi siitä kun katsastusmies ei arvostanut madallusjousia, jotka autossa olivat joten vaihdatin tilalle toiset jouset, jotka taas eivät sopineetkaan autoon. Nyt autossa on vielä Kyb 355mm edessä ja 315mm takana, eikä tietoa mitkä vaimennuskumit siellä on. Kerran vielä uusi jousikierros + vaimennuskumit niin ehkä se siitä. Onneksi ei nyt ihan mahdottomia kuitenkaan maksa ja oli se aivan liian kova se madallettu alusta muutenkin, joten ihan ok.
 
Mihin Mercceedekseen noi on menossa? Ulkonäöstä päätellen väykkyyn...?
 
Ja sitten kun itsellä ei ole mitään impulssin hallintaa autojen suhteen, niin Diesel Giulia vaihtui yhtäkkiä saman ikäiseen hybridi Golffiin...

golf.jpg


Kait tässä oli takana ajatus siitä, että tuolle Giulialle kun oli tullut vain 6tkm mittariin viimeisen vuoden aikana (kuitenkin rahoituslaskujen ja kaskovakuutusten juostessa), niin ehkä olisi parempi löytää "fiksumpi" kaveri tuolle möhkö Phaetonille, joka oli tuolla unelma autojen listalla keinunut toista kymmentä vuotta pidempään kuin Giulia...
 
Hitto. Lämmitin autoa webastolla 20min, käyntiin. Pyyhin lumia ja lähdin ajamaan -> 2000rpm jälkeen öljynpainevalo tauluun. Vikana voi olla kaikki maan ja taivaan väliltä, vaikka toki öljyä oli normaalimäärä ja mitään sivuääniä ei kuulunut. Ehkä vain paineanturi lahonnut.. 2001 Audi S8 kyseessä.

Lähinnä mietin, että 140€ maksais hinaus luottopajalle kauemmas, missä autoa on aina huollettu. Vs. jokin tuntemattomampi paja Tampereelta hinaus 0€. Mitähän tossa kantsis tehdä :F Jos vika on yhtään isompi, niin äkkiä toi 140€ tulee säästettyä takaisin osaavan mekaanikon ja edullisemman tuntihinnan kanssa.
 
Pistä autojerryyn tarjouspyyntö sisältäen hinauksen. Itsellä maksoi 0,7e km hinaus eli ei juuri mitään. Vähän kyllä hirvitti kun mese oli transitin ja trailerin perässä ilman liinoja mutta kyllä se ehjänä takaisin tuli :)
 
Hitto. Lämmitin autoa webastolla 20min, käyntiin. Pyyhin lumia ja lähdin ajamaan -> 2000rpm jälkeen öljynpainevalo tauluun. Vikana voi olla kaikki maan ja taivaan väliltä, vaikka toki öljyä oli normaalimäärä ja mitään sivuääniä ei kuulunut. Ehkä vain paineanturi lahonnut.. 2001 Audi S8 kyseessä.

Lähinnä mietin, että 140€ maksais hinaus luottopajalle kauemmas, missä autoa on aina huollettu. Vs. jokin tuntemattomampi paja Tampereelta hinaus 0€. Mitähän tossa kantsis tehdä :F Jos vika on yhtään isompi, niin äkkiä toi 140€ tulee säästettyä takaisin osaavan mekaanikon ja edullisemman tuntihinnan kanssa.

Jos siinä on edes jonkinlainen kaskon tapainen, eikä pelkkää liikennevakuutusta, niin tarkista vakuutusyhtiöstä miten se hinaushomma menee. Jos omalta pihalta, niin ei vissiin korvaa. Riittänee että on tontin ulkopuolella... Hinunurikuskit ei ole niin tarkkoja tuosta kun keikan saavat vakuutusyhtiön piikkiin kuitenkin. Auton hyytymispiste vaan vähän eri kun oma piha. Kuitenkin lähimmälle korjaamolle suunnilleen, ei tarvi olla merkkihuolto.
Näin tein itse kun volvo jätti kylille ja siitä hinurilla luottokorjaamolle ohi merkkihuollon. Vielä kyyti kotiin samalla.

Autoliiton jäsenyys 99€ vuosi kattaa hinauksen melkein millä ehdoin vaan. En mainosta enkä ole jäsen, mutta tuolla hintaa hinauttaa vaikka satasen autoa. Kannattaa tarkistaa tietojen paikkansa pitävyys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom