Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Varmaan harrasteautoissa ne ajot on erilaisia eli ei tule poistuttua samallalailla kiiressä autosta, kuin joskus käyttiksen tapauksessa arjen pyörityksessä. Tesla toki oma lukunsa, kun luuri riittää "avaimeksi", mutta lähes samalla lailla toimii muutkin "avaimettomat" modernit autot, vaikka niissä toki se fyysinen kapula pitää sentään olla taskussa tai laukussa.

Ainakin ennen vanhaan nuo kaikki kaipaamasi modernit lisävarusteet sai jälkiasennettua. Riippui toki autosta minkä verran vaivaa se vaati, mutta sinänsä vakkari ja valoautomatiikka on ollut ainakin joissain autoissa joskus ysärin alusta asti. Eri asia sitten jaksaako noiden kanssa alkaa räpeltämään vanhan auton kanssa, missä sähkötkin toimii paremmin, kun niihin ei koske :D
Isoin ero Teslassa oli ettei luuria tarvinnut ottaa edes taskusta saadakseen Android auto pyörimään kun auton oma järjestemä hoiti pääosin kaiken ja se ettei poistuessa tarvinnut kuin kävellä autolta. Aiemmissa oli sentään se että muista ottaa luuri johdosta taskuun ja lukita ovet lähtiessä.

Juu kyllä sitä tuli merkkiliikkeessä seurattua kun pihimpi Saabisti ei ollut halunnut ruksia tehtaan kruisea vaan halusi halvan jälkiasenteisen. Olipahan rumba. Ja viimeinen lause onkin se syy miksi en koske ja lisää kuin isolla ehkällä valoautomatiikan. Kaikki jälkiasenteinen mitä autoihin lisättiin aikanaan oli pääosin se mikä hajosi/hajotti jotain muuta ja aiheutti kauhean säädön.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Tällaista Volvoa olen harkinnut. Onko jollain foorumilaisella tällaista?
Mikä on ajoneuvovero, kasko, polttoainekulut, tyyppiviat yms?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Tällaista Volvoa olen harkinnut. Onko jollain foorumilaisella tällaista?
Mikä on ajoneuvovero, kasko, polttoainekulut, tyyppiviat yms?
https://www.nettiauto.com/volvo/s90/12977197. Korjattu versio! Toimiiko tuossa hyvin vaginaattori, jossain brittien ohjelmassa muistaakseni moitittu Volvon navia.
Yllättävää, että vaimokaan ei tyrmännyt ajatusta auton vaihdosta, vaikka nykyisen Alfa Giulietta TCT on vain vuoden ollut ajossani!
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
392
https://www.nettiauto.com/volvo/s90/12977197. Korjattu versio! Toimiiko tuossa hyvin vaginaattori, jossain brittien ohjelmassa muistaakseni moitittu Volvon navia.
Yllättävää, että vaimokaan ei tyrmännyt ajatusta auton vaihdosta, vaikka nykyisen Alfa Giulietta TCT on vain vuoden ollut ajossani!
Toimii hyvin! Imasee sitten helposti kaupungissa yli 10l/100km bensaa.. Suosittelen kyllä muuten T5 mottia!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Tuo T5 on nykypäivänä ihan samanlainen lamamoottori kuin muutkin nelimukiset kahvinkeittimet. Kaukana ollaan siitä legendaarisesta volvon 5-mukisesta, jos nyt siihen @Skrapa viittasi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Toimii hyvin! Imasee sitten helposti kaupungissa yli 10l/100km bensaa.. Suosittelen kyllä muuten T5 mottia!
Aika bensasyöppö, onhan siinä painoakin, mainoksissa valehdellaan sumeilematta. No, vaativat niin älytöntä välirahaa, että en voinut suostua millään. Onneksi on hyväkuntoinen Alfa Giulietta nykyinen autoni ja huolto tilattuna keskiviikkona. Pitäkööt kalliin tunkkinsa!
Aiemmin autonvaihdoissa on päässyt sopimukseen välirahasta, nyt ei millään. Kaikenlaisia autokauppiaita:mad:
Täytyy katsella Alfa Giuliaa, jos löytyisi sopiva. Yksi voisi muuten kiinnostaa, mutta tummanharmaa väri ei käy-joku roti sentään. Yksi tummanharmaa Fiat Bravo oli minulla-se riitti...
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Tuo T5 on nykypäivänä ihan samanlainen lamamoottori kuin muutkin nelimukiset kahvinkeittimet. Kaukana ollaan siitä legendaarisesta volvon 5-mukisesta, jos nyt siihen @Skrapa viittasi.
Tuollainen motti oli muistaakseni marinoituna paalutuslautassakin, olin työnjohtajana sellaisessa firmassa aikanaan!
Aika rankkaa tuollainen paalutus moottorille. Paaluja juntattiin merenpohjaan Helsingin vevepaikoilla.
Olikohan Audien 5-pyttyiset koneet niitä samoja?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Tuollainen motti oli muistaakseni marinoituna paalutuslautassakin, olin työnjohtajana sellaisessa firmassa aikanaan!
Aika rankkaa tuollainen paalutus moottorille. Paaluja juntattiin merenpohjaan Helsingin vevepaikoilla.
Olikohan Audien 5-pyttyiset koneet niitä samoja?
90 luvun ja 2000 luvun alun 5 -pyttyiset dieselit ovat Audin peruja, bensat ovat Volvon omia.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Aika bensasyöppö, onhan siinä painoakin, mainoksissa valehdellaan sumeilematta. No, vaativat niin älytöntä välirahaa, että en voinut suostua millään. Onneksi on hyväkuntoinen Alfa Giulietta nykyinen autoni ja huolto tilattuna keskiviikkona. Pitäkööt kalliin tunkkinsa!
Aiemmin autonvaihdoissa on päässyt sopimukseen välirahasta, nyt ei millään. Kaikenlaisia autokauppiaita:mad:
Täytyy katsella Alfa Giuliaa, jos löytyisi sopiva. Yksi voisi muuten kiinnostaa, mutta tummanharmaa väri ei käy-joku roti sentään. Yksi tummanharmaa Fiat Bravo oli minulla-se riitti...
Osta Alfa-Romeo ja ihmettele sitä vaihdossa tarjotessasi kun välirahat on "älyttömiä". Ei ne Giuliat ja Giuliettat ym. turhaan ole varmaan 20% halvempia kuin vastaavan ikäiset, -kokoiset sekä yhtä paljon ajetut saksalaiset & ruotsalaiset.

:kahvi:
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Osta Alfa-Romeo ja ihmettele sitä vaihdossa tarjotessasi kun välirahat on "älyttömiä". Ei ne Giuliat ja Giuliettat ym. turhaan ole varmaan 20% halvempia kuin vastaavan ikäiset, -kokoiset sekä yhtä paljon ajetut saksalaiset & ruotsalaiset.

:kahvi:
Minulla on jo toinen Alfa. Edellinen oli myös Giulietta-manuaali. Nykyinen siis TCT automaatti.
Eipä noissa Giuliettoissa ole ollut juuri mitään vikoja.
Oletko itse omistanut Giuliettaa, kun niin moitit?

Giuliassa on kuulemma omistajien mukaan ollut vikoja -alkupään mallien lastentauteja, mutta ovat korjautuneet 2017-2018 malleissa, jollaista itse haen.

Eivät nuo saksalaisetkaan mitään viattomia ole olleet. Volkkarin turboissakin ongelmia kuulemma!
Audeissa auton sisäänpääsykin kuulemma arpapeliä yms.

Kun hinta/laatusuhde Alfoissa on tällainen, niin taidan pysyä merkissä. Jo edellinen Giuliettani 2011 malli oli luotettavuudessa erinomainen. Ilmankos ostin sitten toisen 2017 mallin seuraavaksi. Edelleen hyvät kokemukset.
Ostin tosiaan takalasin pyyhkimen sulan ja eilen tuulilasin pyyhkijöiden sulat. Ledit vaihdatin ja akun ja normaali pieni huolto, kaikki vuoden sisällä, ei muuta. Siis normaalisti kuluvia osia, autolla ajettu 95tkm.

Tässä tapauksessa hinnan ero Volvoon oli 50%. Siis Alfani oli ostaessa 16t€ ja Volvo 32t€. Siitä kritiikkini välirahasta. Kahteenkummeneen prosenttiin olisinkin ollut tyytyväinen ja varautunut. Volvossa 30tkm enemmän kilometrejäkin. Tehoa enemmän, mutta painoakin 300kg. Kaupunkiajossa bensan kulutus kovaa.

Edelliset huomioon ottaen niin mielelläni maksan tuon 20% vähemmän autosta. Kukapa ei!
Perehdyn auton ominaisuuksiin ennen kaupan tekoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
143
Pointti on varmaan se että suomessa ei liiemmin Alfaa arvosteta, ja se näkyy käytettyjen hinnoissa. Se kiinnostaa onko tuo vain suomalainen ilmiö, että onko muualla euroopassa käytettyjen Alfojen hinnat ja arvostus samalla viivalla muiden kanssa?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Aivan. Pointti on vain väärä! Aiemmin tuo arvostus oli oikeutettua, tiedän. Auton omistajat arvostavat ja mielestäni asia voikin olla näin. Se tietysti edellyttää, että pysyy merkissä ja niin taidan nytkin tehdä.
Ei ole tietoa miten muualla Euroopassa arvostetaan Alfoja.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Aivan. Pointti on vain väärä! Aiemmin tuo arvostus oli oikeutettua, tiedän. Auton omistajat arvostavat ja mielestäni asia voikin olla näin. Se tietysti edellyttää, että pysyy merkissä ja niin taidan nytkin tehdä.
Ei ole tietoa miten muualla Euroopassa arvostetaan Alfoja.
Alfoissa on sama kuin ranskalaisissa, Fiateissa yms eli autot voivat olla hyviä mutta jos haluat vaihtaa merkkiä niin pitää olla joku yleisesti haluttu malli josta saa merkin "normaali" hintatasoa paremman hyvityksen tai ottaa aika iso osuma vaihtohyvityksessä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Minulla on jo toinen Alfa. Edellinen oli myös Giulietta-manuaali. Nykyinen siis TCT automaatti.
Eipä noissa Giuliettoissa ole ollut juuri mitään vikoja.
Oletko itse omistanut Giuliettaa, kun niin moitit?

Giuliassa on kuulemma omistajien mukaan ollut vikoja -alkupään mallien lastentauteja, mutta ovat korjautuneet 2017-2018 malleissa, jollaista itse haen.

Eivät nuo saksalaisetkaan mitään viattomia ole olleet. Volkkarin turboissakin ongelmia kuulemma!
Audeissa auton sisäänpääsykin kuulemma arpapeliä yms.

Kun hinta/laatusuhde Alfoissa on tällainen, niin taidan pysyä merkissä. Jo edellinen Giuliettani 2011 malli oli luotettavuudessa erinomainen. Ilmankos ostin sitten toisen 2017 mallin seuraavaksi. Edelleen hyvät kokemukset.
Ostin tosiaan takalasin pyyhkimen sulan ja eilen tuulilasin pyyhkijöiden sulat. Ledit vaihdatin ja akun ja normaali pieni huolto, kaikki vuoden sisällä, ei muuta. Siis normaalisti kuluvia osia, autolla ajettu 95tkm.

Tässä tapauksessa hinnan ero Volvoon oli 50%. Siis Alfani oli ostaessa 16t€ ja Volvo 32t€. Siitä kritiikkini välirahasta. Kahteenkummeneen prosenttiin olisinkin ollut tyytyväinen ja varautunut. Volvossa 30tkm enemmän kilometrejäkin. Tehoa enemmän, mutta painoakin 300kg. Kaupunkiajossa bensan kulutus kovaa.

Edelliset huomioon ottaen niin mielelläni maksan tuon 20% vähemmän autosta. Kukapa ei!
Perehdyn auton ominaisuuksiin ennen kaupan tekoa.
Mitään Alfavihaa kirjoitukseni ei ollut vaan ihan omaa kokemusta:

Minulla oli vuosia sitten Alfa-Romeo, Mito QV 170hv huippumalli. Sekin oli ostettaessa halvempi kuin vastaavat "saksalaiset" gti-autot (Polo GTI, Fabia RS, Seat Cupra ym.) mutta samaa kaavaa myydessä se ei tahtonut kelvata vaihdossa autoliikkeisiin kuin naurettavalla summalla. Lopulta myin sen yksityiselle ja silti otin 3v omistajuuden aikana takkiin liki 30%, siis käytetyn auton ostohinnassa! Ostin sen ~6v ikäisenä ja myin kun auto oli 9 vuotias ja melko vähän ajettu, alle 130tkm.

Alfan tosiaan saa halvalla (ikä, kilsat, varusteet, moottorin teho), mutta sen pois myyminen vaatii yhtälailla halpuuttamista ja sen jälkeen kynnys hankkia "vastaava saksalainen auto" on entistäkin suurempi, koska vaihdossa Alfasta et saa juuri mitään.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Aivan. Sama pätee useisiin autoihin. Ainakin minä olen tehnyt niin. Tämähän on järkevää useassakin automerkeissä, uudessa mallissa on usein lastentauteja. Vuosien mittaan lastentaudit korjataan.
Japsit ainakin aiemmin käyttivät uutta mallia pari vuotta omalla kansallaan ja sitten vasta myivät sitä ulkomaille.
Viat oli siten korjattu ennen ulkomaille vientiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Aivan. Sama pätee useisiin autoihin. Ainakin minä olen tehnyt niin. Tämähän on järkevää useassakin automerkeissä, uudessa mallissa on usein lastentauteja. Vuosien mittaan lastentaudit korjataan.
Japsit ainakin aiemmin käyttivät uutta mallia pari vuotta omalla kansallaan ja sitten vasta myivät sitä ulkomaille.
Viat oli siten korjattu ennen ulkomaille vientiä.
Missä malleissa ja millä vuosikymmenellä? Ei tule kyllä yhtään tällaista itselle mieleen.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Ainakin ensiksi tulee mieleen entisen duunikaverin Golf turbodiesel. Hänellä oli kaksi peräkkäin ehkä 2008-9 malli. Molemmissa turboissa ongelmia, kuulin vain sivusta, en tarkemmin tiedä. Volkkareissa on ollut tietääkseni noita turbo ongelmia enemmänkin, mitä netistä olen lukenut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Sori, olin vähän epäselvä. Tarkoitin että mitkä japsimallit ovat olleet sellaisia että ensin on tarkoituksella venytetty julkaisua muualla maailmassa.
Sen tiedän kyllä että Japseissa on paljon automalleja joita ei tehdä vientiin lainkaan.
Ja juu, Tesla nyt varmaan on se selvin esimerkki näistä lastentaudeista kun hehän käytännössä beta-testauttavat autot asiakkailla. Model S taitaa olla nyt jo aika valmis tuote, mutta nyt testausvuorossa onkin sitten 3 ja Y
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
En enää muista yksityiskohtia on niin paljon virrannut vettä vantaassa. Siitä on kuitenkin useita kymmeniä vuosia aikaa. Autotoimittajat kirjoittivat siitä. Japseilla ei ollut silloin niin vahvaa osuutta automarkkinoista kuin nykyään. Eivät halunneet pilata mainettaan ja siksi ensin testauttivat omalla kansalla ennen kuin hyökkäsivät länsimarkkinoille.
Japsiautot ovatkin siksi saavuttaneet legendaarisen maineen hyvästä työnlaadusta ja autojen kestävyydestä. Nuo ominaisuudethan on kiiteltyjä ympäri maailman. Japsit ottivat ensimmäisinä robotit käyttöön autotehtaissaan ja jenkit olivat ihmeissään autojen mittatarkkuudesta ja yleisestä laadusta. Ymmärtääkseni japsit kehittivät itse nuo robotit ja heillä oli etulyötiasema kauan aikaa markkinoilla, kunnes alkoivat myydä robotteja muillekin.
Jenkkiautoissa oli aikanaan suuret toleranssit auton peltien sovituksessa toisiinsa, raot olivat sentin luokkaa. Eurooppalaisilla sama juttu, itsellänikin oli -1970 mallin Rellu 16TL. Tyttöni oli pieni ja jtyönsi sormensa takaoven väliin kun suljin ovea.
Sormien luut säilyivät vahingoittumatta, kiitos suurien(n.10mm) välyksien oven ja sen karmin välissä.
Nykyään tuollaisessa tapauksessa ei selviäisi tuosta, kun välykset ovat 3mm luokkaa. Ja tuo 3mm on joka paikassa välyksenä. Pellit on valmistettu niin mittatarkoiksi ja robotit tekevät asennukset millin osien tarkkuudella.
e: jenkit kehittivät autoteollisuuden, mutta japsit opettivat muulle maailmalle kunka tehdään laadukkaita autoja. Sitten muutkin oppivat kun oli pakko!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Oma kulkine tuli päivitettyä ja uusi on 2017 mallin Ford Fiesta ST, kilsoja ainoastaan 12tkm. Vanhempaa korimallia, joten pellin alta löytyy 1,6 ecoboost. Auto on kolmiovinen ja pieni kuin mikä, mutta maantiellä tuntuma on kuin isommassa autossa. Ensi kokemukset varsin positiiviset.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Oma kulkine tuli päivitettyä ja uusi on 2017 mallin Ford Fiesta ST, kilsoja ainoastaan 12tkm. Vanhempaa korimallia, joten pellin alta löytyy 1,6 ecoboost. Auto on kolmiovinen ja pieni kuin mikä, mutta maantiellä tuntuma on kuin isommassa autossa. Ensi kokemukset varsin positiiviset.
Hauska auto. Omalla tavallaan raaempi ja leikkisämpi kuin MK8 vaikka tuossa 2017:ssä on jo pehmeämpi jousitus joka hiukan hillitsi tuota perän irtoamista. Muista äkkiä hoitaa siihen Mountunen softa ja intake. Mukavat äänet ja vaikka huipputeho ei liikaa kasva niin kåytettävä teho senkin edestä. Itsellä ollut siis pari vuotta vanhempi MK7 joka oli vielä kovalla jousituksella ja Mountunen MT215 kitillä ja MK8 jossa vielä enemmän Mountunen osaa ja rajumpi softa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Hauska auto. Omalla tavallaan raaempi ja leikkisämpi kuin MK8 vaikka tuossa 2017:ssä on jo pehmeämpi jousitus joka hiukan hillitsi tuota perän irtoamista. Muista äkkiä hoitaa siihen Mountunen softa ja intake. Mukavat äänet ja vaikka huipputeho ei liikaa kasva niin kåytettävä teho senkin edestä. Itsellä ollut siis pari vuotta vanhempi MK7 joka oli vielä kovalla jousituksella ja Mountunen MT215 kitillä ja MK8 jossa vielä enemmän Mountunen osaa ja rajumpi softa.
Mä en ole mikään softailija, tykkään enemmän tehdasmalleista, vaikka ymmärrän kyllä sen softailunkin pointin. Parilla kympillä kyllä nappiostos :), toivottavasti tekniikka kestää...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Mä en ole mikään softailija, tykkään enemmän tehdasmalleista, vaikka ymmärrän kyllä sen softailunkin pointin. Parilla kympillä kyllä nappiostos :), toivottavasti tekniikka kestää...
Tuossa Mountunen 215 kitissä on se hyvä että se on suunniteltu Fordin kanssa ja sen sai laittaa autoon jo ennen luovutusta ja tehdastakuu säilyi. Käytännössä siis Fordin ja Mountunen softa ja ilmansuodatin jotka ns päästivät moottorin siihen tehoon kun oli ajateltu mutta ymmärtääkseni päästöjen takia pudotettu tehoja ja vääntöjä. Bonuksena on että katsotaan pääasiassa eduksi jälleenmyydessä. Mukava ero etenkin keskialueella ja antaa turbonkik jo kuulua hiukan.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Tuossa Mountunen 215 kitissä on se hyvä että se on suunniteltu Fordin kanssa ja sen sai laittaa autoon jo ennen luovutusta ja tehdastakuu säilyi. Käytännössä siis Fordin ja Mountunen softa ja ilmansuodatin jotka ns päästivät moottorin siihen tehoon kun oli ajateltu mutta ymmärtääkseni päästöjen takia pudotettu tehoja ja vääntöjä. Bonuksena on että katsotaan pääasiassa eduksi jälleenmyydessä. Mukava ero etenkin keskialueella ja antaa turbonkik jo kuulua hiukan.
Oliko siinä kuitenkaan mitään vaikutusta suorituskykyyn? Oma kutina on, että äänet muuttuivat, mutta kulku pysyi samana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Oliko siinä kuitenkaan mitään vaikutusta suorituskykyyn? Oma kutina on, että äänet muuttuivat, mutta kulku pysyi samana.
Oli. Aivan selkeä ero. Huipputeho ei kimmonnut liikoja mutta keskialue heräsi eloon ja alempien vaihteiden tehorajoituksia lievennettiin jonkin verran (herää yhä täysin vasta kolmonen pesässä kuten vakio). Mountune on siis paja joka on ns Fordin epävirallinen viritalo (Mersulla oli aiemmin AMG kunnes ostivat koko puljun). Eivät ole halvin mutta oikeasti tuottavat mitä lupaavat.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Mä olen pari videota nähnyt, ja toisessa oli vakio mk7 ja toinen mountunen kitillä. Mountune oli ihan muutaman sentin edellä kiihdytyksessä. Toinen oli vakio mk8 vastaan mk7 mountune kitillä ja mk8 oli selkeästi rivakampi, vaikka tehoa mukamas vähemmän. Mut joka tapauksessa tehdaslaitteet on enemmän mun juttu. @Pyrres
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Mä olen pari videota nähnyt, ja toisessa oli vakio mk7 ja toinen mountunen kitillä. Mountune oli ihan muutaman sentin edellä kiihdytyksessä. Toinen oli vakio mk8 vastaan mk7 mountune kitillä ja mk8 oli selkeästi rivakampi, vaikka tehoa mukamas vähemmän. Mut joka tapauksessa tehdaslaitteet on enemmän mun juttu. @Pyrres
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
Mä itse asiassa kävin muutama viikko sitten koeajamassa tolla Mountunella softattua autoa, mutta se ehdittiin myydä, ennen kuin sain rahoituksen järjesteltyä. Rivakalta sekin tuntui, mutta mahdoton verrata kun muutama viikko väliä näillä ajeluilla. Tuohon ostamaani autoon ihan olen tyytyväinen Tänäänkin kävin vähän ajelulla ja kivasti lähti rampilla, kun laittoi kolmosen pesään ja kaasun lattiaan
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Mä itse asiassa kävin muutama viikko sitten koeajamassa tolla Mountunella softattua autoa, mutta se ehdittiin myydä, ennen kuin sain rahoituksen järjesteltyä. Rivakalta sekin tuntui, mutta mahdoton verrata kun muutama viikko väliä näillä ajeluilla. Tuohon ostamaani autoon ihan olen tyytyväinen Tänäänkin kävin vähän ajelulla ja kivasti lähti rampilla, kun laittoi kolmosen pesään ja kaasun lattiaan
Jos rampilla on kolmonen pesässä niin ollaan aika äkkiä laittomissa ;). Kokeile muuten jo ennen talvea päästää kaasua mutkassa ja tunnustele miten perä irtoaa. Fiestat ovat varsin eloisia takapään osalta jos paino siirtyy eteen mutkassa. Helvetin hauskoja kunhan tiedät odottaa ja mitä tehdä tai haluat itse aiheuttaa mukavan pienen luisun mutta antaa ottaa yllättävän paljon kulmaa kaikki järjestelmät päälläkin.
 
Liittynyt
04.08.2018
Viestejä
173
Onko noissa MK7 ST Fiestoissa jotain mitä pitäis tietää ja osata tarkistaa autosta ennen ostoa? Odotellut että tulis lähelle myyntiin jotta pääsisi koeajamaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
En väitä vastaan ja kukin tavallaan :). Omia kokemuksia lähinnä peilaan ja rohkaisen kokeilemaan. Lämmin suositus vain että käyt vaikka kokeilemassa 215 autoa tai lyöt softan sisään ja kokeilet ja jos ei kelpaa niin palautat vakioksi ja rahat takaisin. Se on toki sanottava että etuveto on etuveto ja tehoa voi olla miten paljon tahansa mutta jos et saa sitä tiehen ei siitä paljoa ole hyötyä. Siksi MK7:ssa on tehorajoitukset 1. ja 2. vaihteilla. MK8:ssa taas on isossa osassa lukko jonka kanssa saa tehoa mukavasti tiehen ja MK8:n 3pyttyinen on kokoisekseen vääntöeläin. Omassa oli Mountunen miedommalla softalla 360 vai 370nm vääntöä ja laajalla alueella. Vakiona vain jokusen kymmentä nm vähemmän.
Siis mikä on mk8 fiesta?
Jos Wikipediasta vilkaisee, niin ei sellaista ole olemassakaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750

Katoin tuolta, niin mk4:n faceliftattua versiota on sanottu mk5:ksi ja siitä lähtien on ollut kahta koulukuntaa sukupolvien numeroinnissa.
Tuolla lopussahan se lukeekin
Wikipedia sanoi:
On November 29, 2016, the seventh-generation Fiesta (Mark VII, or Mark VIII in UK) was announced in Germany, being bigger, roomier, safer, more efficient, and more upmarket. The Fiesta range expanded to include new additions - a crossover-styled variant called the Fiesta Active, and the luxury Fiesta Vignale.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Joku aivopieruhan tuo on. Edes Ford ei tunnu tietävän onko uusin MK7 vai MK8. Maahantuojan mukaan 7, liikkeiden mukaan 8, harrastajien yms suussa 8...

@overcome katso nyt ainakin perus ruoste, miten aski tykkää vaihtaa etenkin pienemmillä vaihteilla (revittelyvaihteet), takarenkaiden sisäreunat. Nuo tykkäävät mennä kolmella pyörällä niin helposti että on tullut monta eteen jossa oli rengas melkein kankailla sisäreunasta ja hyvin pintaa ulkoreunassa. Jarrut kuluvat myös hyvin brake vectoringin takia ja alustan osia kuluu jos ajetaan rajummin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Tuo Dacia on semmoinen valinta, että se jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

On tuo varmasti parempi auto kuin 17 vuotta vanha KIA, jolla allekirjoittanut ajelee. Ei kovin nautinnollista tai hauskaa ja parempaankin olis varaa, mutta toisaalta huolettomuus, yksinkertaisuus ja autoilun edullisuus viehättää. :D
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
392
Onko Daciassa muuta miinusta kuin "se järkyttävä imago tappio" ? En ainakaan ole kuullut että noissa mitään tyyppivikoja/lastentauteja olisi (?) Tietysti jostain on tingittävä kun hinta on mitä on. Ilmeisesti ainakin äänieristyksestä ja sisustasta.
Jakoketjuja näihin on paljon vaihdettu, ainakin Dustereihin.
 
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
250
No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

Lisäksi euro ncap testeissä peräti 1 tähti. Onneksi sentään aikuismatkustajien suojaus on ok, ja heikko tulos tulee erityisesti aktiivisten ajoavustimien puutteesta.


 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Jakoketjuja näihin on paljon vaihdettu, ainakin Dustereihin.
Tais koskea Renault/Nissanin 1.2 turbokonetta jota on Meganessa/Cliossa/Qashqaissa


"Vikapommeiksi olemme nimenneet ne autot, joiden vikaprosentti asettuu haarukkaan 15–30 prosenttia. Tämän joukon kärkipäässä olivat Daciat"


" Kolmevuotiaiden automerkkien kolme huonointa ovat Dacia (12,8%), Land Rover (10,6%) sekä Renault (9,4%). "

" Viisivuotiaiden autojen katsastustilaston huonoimmat ovat Citroën C4 Cactus (30,7%), toiseksi heikoimman esityksen antaa Dacia Sandero 26,9 prosentilla ja kolmanneksi huonoimman tuloksen saa Dacia Logan 26,5 prosentilla. "

" Dacialla on kyseenalainen kunnia juhlia vikalistojen hännillä niin malli- kuin merkkikohtaisissa tilastoissa. "

Nivelistöt, jarrut, toimimattomat valot, vetareiden tiivisteitä, pakoputkisto ja kiinikkeet ruostuvat.
Yleisesti vois sanoa, että halpa hankintahinta näkyy siinä ettei siitä pidetä huolta.

Saa nähdä mistä oma Dacia pomppaa, kun ensimmäinen katsastus on joskus 2025. :D

Lisäksi euro ncap testeissä peräti 1 tähti. Onneksi sentään aikuismatkustajien suojaus on ok, ja heikko tulos tulee erityisesti aktiivisten ajoavustimien puutteesta.


Siitähän NCAP nykyään rokottaa todella paljon, kun ei ole aktiivisia avustimia.
"The Sandero did achieve four stars for the protection it offers adult and child occupants in an impact, along with a three-star rating for pedestrian impact protection. However, according to Euro NCAP rules, the car’s overall rating was dictated by its lowest score: two stars for active safety assist technology."


No jos muotoillaan asia näin, että 26 k€ rahalla on muitakin vaihtoehtoja kuin Dacia. :rolleyes:

Ei uusia, mutta vähän käytettyjä toki...
Olis kai, mutta Dacialla oli hyvät rahoitustarjoukset. Itsekin ostin uuden Dacian viimevuonna, en koeajanut ja näytti pressikuvissa hyvältä.
Jos nyt jotain miinuksia, niin tehoton ilmastointi, koska kylmäaineen määrä on pieni ja takakonttiin lisäsin äänieristystä.

Tuo tarjoaa sen mitä tarvitsen autoilulta ja edullisesti.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Kesällä loppui etätyöt ja työmatkan ollessa ~100km piti hankkia auto jossa viitsii istua 2h ja 200km päivässä. Saab 9-5 Aero ei vaan ollut näillä bensan (ja etanolin) hinnoilla vaihtoehto enää. Dieseli ei ole koskaan napannut joten pyörittelin bensa- ja hybridivehkeitä.

Ostinkin sitten ladattavan Kia Optima -16 PHEVin josta pidin suuresti, hieno kyyti, paljon herkkuja (hyvät stereot) ja menee halvalla jos jaksaa ladata. Tämä kuitenkin osoittautui vikapesäksi ja väänsin asiasta autoliikkeen (Autokeskus) kanssa aikani kunnes menetin hermoni täysin ja möin auton muualle pienellä persnetolla kun en saanut kauppoja peruttua. Eipähän tarvitse siinä puljussa asioida enää koskaan.

Olin tämän spektaakkelin jälkeen taas autoton ja viikonlopun aikana piti tehdä nopeita ratkaisuja että maanantaina pääsen töihin. Yleisestihän on tiedossa että Lexus on laadukkain auto mitä maapallolta löytyy joten niitä katsomaan. Löytyi 2019 vuosimallia oleva 115tkm ajettu Lexus IS 300h vajaalla kolmella kympillä. Hain sen ja nyt on autolla pari kuukautta menty.

e-CVT lootahan on mannaa kun meno on tappavan tasaista, kulutus on pyörinyt 6l/100km tuntumassa ajon ollessa pääosin 40km maantie ja 50km moottoritie. Jos pidempää siivua vetää 90-110km/h vauhteja niin pääsee 5,5l/100km. Moottoritiellä pompsahtaa reilusti jos alkaa rossaamaan.

Ohjaustuntuma oli ensalkuun järkytys, Saabiin tottuneena Kian kanssa mentiin hieman takapakkia ja Lexuksen kanssa vielä enemmän. Viestiä ei juuri tiestä tule käsiin mutta sentään keskittää hyvin.

Penkki on myös Saabissa pirun paljon parempi, Kian jakkarassa oli kaikki mahdolliset sähkösäädöt, jopa nelisuuntainen ristiseläntuki mutta se oli kova eikä tukenut yhtään sivuilta. Lexuksen penkki kyllä tukee mutta sähköttömät säädöt onnettomat ja kova sekin. Saabin jakkarassa istui ongelmitta vaikka päivän.

Kaikkea ei voi saada mutta tässä kohtaa annan suuren painoarvon luotettavuudelle ja enskevään ensimmäisessä katsastuksessa se nähdään että meneekö heittämällä läpi niinkuin Lexukset yleensä tuppaa menemään.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Miksi kian 7v takuu ei korvannut vikoja?
Kilometrit oli yli :(

Auto siis nyki aina kun veto oli bensakoneella, sähköllä meni täysin smoothisti. Epäilin ensin sytkävikaa mutta korvakuulolta kävi täysin tasaisesti jo heti kylmänä ja tulppien vaihto ei eroa tehnyt. Puolat nyt olisi voinut myös vaihtaa mutta luulisi että motti olisi myös prötännyt samaanaikaan kun nyki jota se ei tehnyt. Mitään vikavaloakaan ei palanut missään kohtaa.

Eli, epäilykset kallistui vaihdelaatikkoon ja sen kytkimiin = en halunnut ottaa mitään riskiä että joudun korjaamaan sitä omasta pussista.

Idioottina tein auton koeajon todella nopeasti ja vain sähköllä enimmäkseen ajellen enkä huomannut vikaa silloin. Pari päivää kaupoista kesälomamatkalle ja hepskukkuu autohan nykii. Paskakeskus ei suostunut kauppoja perumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
No joo, harva autoliike varmaan peruu kauhean mielellään kaupan jos kilsat kerran on olleet jo niin kovat ettei takuu enää ole voimassa. Varsinkin jos mitään selvää vikaa ei ole tiedossa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Vielä kommenttia tuohon ylläolevaa Dacia keskusteluun, Eikö joskus noin 10vuotta sitten Daciat loistaneet vähävikaisten listoilla, ei ehkä laatunsa vaan yksinkertaisuutensa ansiosta? Liekkö sitten merkki kannibalisoinut liikaa Renujen myyntiä ja olikin sitten jo aika paskentaa tuotetta oikein huolella...:cautious:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 465
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom