Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmettelin samaa, ja ohjekirjan mukaan 95 kävisi ihan passelisti. Ei kait mikään vaparivehje hyödy erityisesti ysikasista?

E: no toisaalta ohjekirjan lauselma

jos auto seisookin pitkiä pätkiä tai ajetaan vain sähköllä niin ysikasi on sinällänsä perusteltu.
98 sallii tiukemmat ajoitukset ja puristukset ja siten enemmän tehoa. Ja jos tehoa saa enemmän, palaminen on puhtaampaa yms niin auto menee pienemmällä kulutuksella. Miten paljon pienemmällä riippuu autosta, ajotavasta yms ja hintaero 95->98 voi tulla katettua+saat paremman bensan muut ominaisuudet kuten tuo pienempi etanoliprosentti.
 
98 sallii tiukemmat ajoitukset ja puristukset ja siten enemmän tehoa. Ja jos tehoa saa enemmän, palaminen on puhtaampaa yms niin auto menee pienemmällä kulutuksella. Miten paljon pienemmällä riippuu autosta, ajotavasta yms ja hintaero 95->98 voi tulla katettua+saat paremman bensan muut ominaisuudet kuten tuo pienempi etanoliprosentti.
Kokeilin piruuttaan kesällä ajaa Kuusamoon (800km) 98:lla ja takaisin 95:llä. Keskinopeus ja kulutus desilleen sama.
Autona V60 T8.
Tiedä sitten riittääkö tuo vielä tieteelliseksi todisteeksi, mutta jatkossa tankkaan 95 kun ei ole tarkoitus autoa kuitenkaan vuosikausia pitää.
 
Kokeilin piruuttaan kesällä ajaa Kuusamoon (800km) 98:lla ja takaisin 95:llä. Keskinopeus ja kulutus desilleen sama.
Autona V60 T8.
Tiedä sitten riittääkö tuo vielä tieteelliseksi todisteeksi, mutta jatkossa tankkaan 95 kun ei ole tarkoitus autoa kuitenkaan vuosikausia pitää.
No eipä sillä kulutukseen välttämättä suurta eroa tule. Riippuu täysin autosta, ottaako sen ECU hyödyn irti isommasta puristuskestävyydestä vai ei. Omaani olen tankannut 98:a jo ihan puhtaamman palamisen takia, minkä lisäksi siitä saa omalla kohdalla hieman enemmän tehoa. Kulutusta en osaa vertailla, mutta yhden 95:llä ajetun tankillisen perusteella pientä kulutushyötyä 98:lla saa.

Eli sikäli tuollaisessa hybridissä voi saavuttaa jotain hyötyä myös, kun kone saattaa käynnistyä aika kylmänä kovalle rasitukselle kesken kiihdytyksen. Ei siitä ainakaan haittaa ole, paitsi tietysti kovempi litrahinta.
 
No eipä sillä kulutukseen välttämättä suurta eroa tule. Riippuu täysin autosta, ottaako sen ECU hyödyn irti isommasta puristuskestävyydestä vai ei. Omaani olen tankannut 98:a jo ihan puhtaamman palamisen takia, minkä lisäksi siitä saa omalla kohdalla hieman enemmän tehoa. Kulutusta en osaa vertailla, mutta yhden 95:llä ajetun tankillisen perusteella pientä kulutushyötyä 98:lla saa.

Eli sikäli tuollaisessa hybridissä voi saavuttaa jotain hyötyä myös, kun kone saattaa käynnistyä aika kylmänä kovalle rasitukselle kesken kiihdytyksen. Ei siitä ainakaan haittaa ole, paitsi tietysti kovempi litrahinta.
Siis jos tarkoitus olisi pitää autoa pitempään niin ehdottomasti käyttäisin kyllä 98:a.
Hybridillä jos haluaa säästöjä niin tuo polttis on kyllä muutenkin vähällä käytöllä, joten "karstoittuminen" ja etanolin haitat saattaa aiheuttaa ongelmia pitkässä juoksussa.
 
98 sallii tiukemmat ajoitukset ja puristukset ja siten enemmän tehoa. Ja jos tehoa saa enemmän, palaminen on puhtaampaa yms niin auto menee pienemmällä kulutuksella. Miten paljon pienemmällä riippuu autosta, ajotavasta yms ja hintaero 95->98 voi tulla katettua+saat paremman bensan muut ominaisuudet kuten tuo pienempi etanoliprosentti.
Yksikään normaali auto ei hyödy 98 bensasta niin paljoa että kuski sitä huomaisi, tai että kulutus laskisi niin paljon että se kompensoi korkeamman hankintahinnan.

Sitten kun puhutaan näistä oikeasti tehokkaista ja viritetyistä moottoreista niin voidaan saavuttaa jotain hyötyä.
 
Yksikään normaali auto ei hyödy 98 bensasta niin paljoa että kuski sitä huomaisi, tai että kulutus laskisi niin paljon että se kompensoi korkeamman hankintahinnan.

Sitten kun puhutaan näistä oikeasti tehokkaista ja viritetyistä moottoreista niin voidaan saavuttaa jotain hyötyä.
Tekniikkariippuvaista on juu
 
Uusi perhepotretti kun kaksi kolmesta on uusiutunut puoleen vuoteen.

Kona Electric -21
Mazda Mx-5 -19
Toyota CH-R -18

Ihan mukava ja melko ekologinen kolmikko.
Millainen auto tuo Kona on ollut? Äitini pohti vaihtoa sähkäriin ja omaan silmään tuo olisi isommalla akulla ehkäpä tämän hetken tasapainoisin paketti ennen sähkö-Astran tuloa :bored:.
 
Millainen auto tuo Kona on ollut? Äitini pohti vaihtoa sähkäriin ja omaan silmään tuo olisi isommalla akulla ehkäpä tämän hetken tasapainoisin paketti ennen sähkö-Astran tuloa :bored:.

6kk ja 7tkm kokemuksella todella mainio paketti. 64kwh mallissa range riittää hyvin talvellakin kun kulutus on pienehkö. Meno on tasaista ja loogista. Lisäksi tykkään siitä, että Kona on varsin tavallinen auto, eikä yritäkään olla jotain erikoista ulkokuoreltaan tai sisustaltaan. Lisäksi bluelink ja sitä myöten etähallinta ja etenkin lämmitys miellyttää.

Miinuksena kai talvisin hidas pikalataus (itse olen ladannut vain 1 kerran reissussa, muuten aina kotona) ja joidenkin mielestä kova melutaso. Kumpikaan ei ole itseä häirinnyt.
 
6kk ja 7tkm kokemuksella todella mainio paketti. 64kwh mallissa range riittää hyvin talvellakin kun kulutus on pienehkö. Meno on tasaista ja loogista. Lisäksi tykkään siitä, että Kona on varsin tavallinen auto, eikä yritäkään olla jotain erikoista ulkokuoreltaan tai sisustaltaan. Lisäksi bluelink ja sitä myöten etähallinta ja etenkin lämmitys miellyttää.

Miinuksena kai talvisin hidas pikalataus (itse olen ladannut vain 1 kerran reissussa, muuten aina kotona) ja joidenkin mielestä kova melutaso. Kumpikaan ei ole itseä häirinnyt.

Miten se lämmitys ohjelmointeineen toimii ts. kestääkö kauan pakkasilla lämmitä latauspiuhan päässä vai saako Bluelink jopa auton käyntiin ilman latauspiuhaa (pers- ja rattilämppää tms?)? E-Nirolla ajellut, niin jäähdytys ainakin tosi tehokas kesähelteellä.
 
Miten se lämmitys ohjelmointeineen toimii ts. kestääkö kauan pakkasilla lämmitä latauspiuhan päässä vai saako Bluelink jopa auton käyntiin ilman latauspiuhaa (pers- ja rattilämppää tms?)? E-Nirolla ajellut, niin jäähdytys ainakin tosi tehokas kesähelteellä.

Saa lämmityksen päälle ilman latauspiuhaa Bluelinkillä. -20c pakkasella auto sulaa 15 minuutissa. Penkinlämmitystä ei saa etänä päälle, mutta ratinlämmitys, peilin ja takalasin sulatus menevät päälle.

Omituinen puute tuossa on, eli esiajastettu lämmittäminen ei toimi kuin latauspiuhassa. Itselle tuo ei ole ollut mitään ongelma, kun auto tosiaan sulaa ja lämpiää siinä 5-15 minuutissa aina.

Kertaakaan en viime talvena raapannut laseja.
 
Saa lämmityksen päälle ilman latauspiuhaa Bluelinkillä. -20c pakkasella auto sulaa 15 minuutissa. Penkinlämmitystä ei saa etänä päälle, mutta ratinlämmitys, peilin ja takalasin sulatus menevät päälle.

Omituinen puute tuossa on, eli esiajastettu lämmittäminen ei toimi kuin latauspiuhassa. Itselle tuo ei ole ollut mitään ongelma, kun auto tosiaan sulaa ja lämpiää siinä 5-15 minuutissa aina.

Kertaakaan en viime talvena raapannut laseja.

Hmm... Mielenkiintoista että penkinlämmitys on jotenkin rajoitettu. Vois kyllä tosiaan harkita tota Kona electricciä tosissaan kun aika halpojakin nyt ja MY22 on jotain uusia varusteitakin olevinaan (kai ne MY21 on myös).
 
Hmm... Mielenkiintoista että penkinlämmitys on jotenkin rajoitettu. Vois kyllä tosiaan harkita tota Kona electricciä tosissaan kun aika halpojakin nyt ja MY22 on jotain uusia varusteitakin olevinaan (kai ne MY21 on myös).
leafissa kun on mekaaninen tuo penkinlämmittimen kytkin, niin pitää muistaa laittaa se päälle kun lähtee autosta jos haluaa että se menee päälle kun kytkee lämmityksen
 
Eipä tarvinu harkita kun sai niin paskan tarjouksen. Ilmeisesti menevät yli listahinnab kaupaksi + 1700 € talvirenkailla jne... yllätys yllätys ihan näennäistarjous tuo 3x hankintatuki.
 
Pesimet ovat edelleen pakollinen varuste, mikäli valoteho on yli 2000 lumenia. Useimpien xenonien tapauksessa näin on (joskaan ei kaikkien, 25W xenonilla raja ei ylity).

Se on sitten toinen asia, testaako katsastusmies niiden pesimien toimintaa. Väittäisin, että useimmiten ei testaa. Jos kuitenkin keksii testata niin niiden pitäisi toimia mikäli edellä mainitut ehdot täyttyvät.
Onko tietoa koskeeko tuo 2000 lumenin raja myös automaattista korkeudensäätöä? Mulla tuossa omassa (LR Discovery 4 2010) on lyhyet xenoneilla, mutta korkeussäätöä ei ole, pesurit kyllä löytyy ja polttimot on 35W D3S. Ihmettelin tuota korkeussäädön puuttumista, mutta tosiaan tuossa ei mitkään huiput nuo valot ole.
 
Onko tietoa koskeeko tuo 2000 lumenin raja myös automaattista korkeudensäätöä?
Kyllä koskee. Jos sulla on siinä härvelissä ilma-alusta niin se ajaa saman asian koska isokaan kuorma ei paina auton perää alaspäin, silloin valoilla ei tarvitse olla omaa korkeussäätöä.
 
Kyllä koskee. Jos sulla on siinä härvelissä ilma-alusta niin se ajaa saman asian koska isokaan kuorma ei paina auton perää alaspäin, silloin valoilla ei tarvitse olla omaa korkeussäätöä.
Joo, ilmajousethan tuossa, mutta ei se sitä automaattisäätöä korvaa, ainaki kaverit moitti että vittumaiset valot mulla ko henkilöauton perässä ajelin.
 
Jos valot on säädetty väärin niin eipä siltä pelasta mikään, ei automaattisäätö eikä ilma-alusta. Yhtälailla molemmissa sen perussäädön pitää olla kohdallaan, nuo järjestelmät huolehtivat vain siitä että valokeilan alenema pysyisi vakiona kuormauksesta riippumatta.
 
Jos valot on säädetty väärin niin eipä siltä pelasta mikään, ei automaattisäätö eikä ilma-alusta. Yhtälailla molemmissa sen perussäädön pitää olla kohdallaan, nuo järjestelmät huolehtivat vain siitä että valokeilan alenema pysyisi vakiona kuormauksesta riippumatta.
Joo, totta. Mutta tässä omassa tapauksessa ei ainakaan katsuri valoista valittanu mittään. Mutta pitkä auto ja kuoppanen tie niin varmasti on vittumaista häikäsyä vaikka heikkotehoset valot onki. Siis ilman tuota automaattisäätöä.
 
(Nykyinen auto BMW 740e)

Vertailun vuoksi edellinen käyttöauto oli todella vanha Citroen Xsara 2.0, joka ...

Haha. Pakko arvostaa auton vaihtoa tuollaisesta ehkä tonnin pommista kymmenien tuhansien edustusautoon.

Vähän pienemmän loikan tein itse Fiat Stilosta takuulliseen 3-sarjalaiseen aikoinaan. Muutamat tutut ihmetteli että miten sitä noin vaihtoi kun auton päivittäminen on monelle sellainen portaikko jossa auton arvo seuraa tulojen nousua lähes suoraan verrannollisesti.
 
Joo, ilmajousethan tuossa, mutta ei se sitä automaattisäätöä korvaa, ainaki kaverit moitti että vittumaiset valot mulla ko henkilöauton perässä ajelin.
Tuskin se säädöistä on kiinni. Siinä on vain umpiot normiautoa korkeammalla niin häikiihän ne helposti vaikka säädöt olisivatkin kohdillaan.
 
Jep, säädöt on kohillaan, mutta justiin kuoppasella tiellä se automaattisäätö auttais, edes hieman. Ihmetyttää että tuohon ei sitä ole laitettu koska korkeusanturit autossa on toki joka kulmassa. Eihän tuo minua haittaa, mutta vastaantulijaa voi haitata ja silloin se saattaa kolahtaa omaanki nokkaan. Mutta se siitä aiheesta =)
 
Ton ikäisessä autossa se automaattisäätö ei ole niin nopea että missään kuopissa auttaisi. Se on oikeasti todella hidas systeemi jossa menee useita sekunteja päästä päähän säätäessä. Auttaa lähinnä siihen jos kärryä vetäessä aisapaino on iso, tai kuskaat jotain öljytynnyreitä takakontissa perä maata raahaten. Ilmajousitus taas kompensoi näissä tapauksissa ko. ongelman.
 
Jep, säädöt on kohillaan, mutta justiin kuoppasella tiellä se automaattisäätö auttais, edes hieman.
Kuten @taski tuossa jo mainitsikin, niin ei se mitään auttaisi. Aivan liian hidas reagoimaan. Ei sen ole tarkoitus tehdä muuta kuin pitää valojen perussäätö kohdillaan.

Mä vähän epäilen mahtaako missään ihan uudessakaan autossa ajovalot ehtiä reagoimaan kuoppaisen tien aiheuttamiin äkillisiin muutoksiin suuntauksessa.
 
Mä vähän epäilen mahtaako missään ihan uudessakaan autossa ajovalot ehtiä reagoimaan kuoppaisen tien aiheuttamiin äkillisiin muutoks
Nojoo, ehkä kuvailin vähän huonosti tuota "kuoppatietä", mutta koitan tarkentaa: vanha mutkanen ja mäkinen ja ne kuopat mistä puhuin on semmosia heittoja, painanteita. Ja sielä kyllä tuo automaattisäätö toimii. Ja jos vähänkään kirkkaammat valot (xenonit, nykyautoissa ledit toki) niin auttaa se sitä vastaantulijaa, ja sitä kautta sinua itteäski ko ei tarvi niin pelätä että se vastaantulija häikäistyy. Ei toki autuaaksitekevä tuokaan ole, mutta kyllä siitä apua on. Ainaki se parempi systeemi on ko ilman sitä automaattisäätöä. Toki jos ajaa hyvillä teillä niin ei sitä silloin huomaa ees.
 
Nojoo, ehkä kuvailin vähän huonosti tuota "kuoppatietä", mutta koitan tarkentaa: vanha mutkanen ja mäkinen ja ne kuopat mistä puhuin on semmosia heittoja, painanteita. Ja sielä kyllä tuo automaattisäätö toimii. Ja jos vähänkään kirkkaammat valot (xenonit, nykyautoissa ledit toki) niin auttaa se sitä vastaantulijaa, ja sitä kautta sinua itteäski ko ei tarvi niin pelätä että se vastaantulija häikäistyy. Ei toki autuaaksitekevä tuokaan ole, mutta kyllä siitä apua on. Ainaki se parempi systeemi on ko ilman sitä automaattisäätöä. Toki jos ajaa hyvillä teillä niin ei sitä silloin huomaa ees.
Siinä valojen säädössä ääripäästä toiseen kestää varmaan lähemmäs minuutin. Se ei kyllä mihinkään painanteisiin tai heittoihin tiessä ehdi reagoida.

Uusien autojen matrix ledit, aktiivilaserit yms ehtii kun ne on sitä tarkoitettu tekemään.
 
Siinä valojen säädössä ääripäästä toiseen kestää varmaan lähemmäs minuutin. Se ei kyllä mihinkään painanteisiin tai heittoihin tiessä ehdi reagoida.

Uusien autojen matrix ledit, aktiivilaserit yms ehtii kun ne on sitä tarkoitettu tekemään.
Hmm, omat kokemukset ei ole kyllä noin hitaita, aikanaan testailin paljon mm. VAG:n autoja tuossa vuosituhannen vaihteen molemminpuolin, eikä nuo xenoneitten tasosäädöt kyllä noin hitaita olleet. Ja työkaverilla on Mitsun Outlanderi (mahtaa olla 2011 tai uudempi) missä on asialliset valot ja kyllä sen automaattisäädön reagoinnin näkee tuolla samaisella tiellä oikein hyvin. Toki ei se autuaaksitekevä ole, mutta apu se on se vähänenki reagointi.
 
Kukas tietäisi miten helpoiten saisi summerin huutelemaan jos valot ovat jäämässä päälle autoon jossa ei ole automaatti valoja? Onko jotain semi fiksua ja helppoa konstia jolla auto antaisi jonkun merkin kun valot ovat päällä ja auto ei käynnissä. Tai toki vielä parempaa jos auto ei käy ja ovet avataan (ovissa on tunnistimet eli auto tietää milloin ovi/ovet ovat auki). Nimimerkillä tämä idiootti onnistui eilen jättämään ajovalot päälle MX-5:ssä ja iltapäivällä luonnollisesti akku tyhjä. Luonnollisesti syytän että on niin vaikea huomata että ovat päällä koska mukavasti kuskin näkymään nousevat luukkulamput ovat NIIIIN vaikeat huomata... Pari kertaa meinannut jäädä etenkin parkit päälle kun kiireessä tai ajatuksissaan yrittää repiä kattoa ylös, nostella ikkunoita ja muistaa ottaa luurin mukaan keskikonsolin ja penkin välistä. On tämä vanhojen autojen omistaminen rankkaa :D.
 
Kukas tietäisi miten helpoiten saisi summerin huutelemaan jos valot ovat jäämässä päälle autoon jossa ei ole automaatti valoja? Onko jotain semi fiksua ja helppoa konstia jolla auto antaisi jonkun merkin kun valot ovat päällä ja auto ei käynnissä. Tai toki vielä parempaa jos auto ei käy ja ovet avataan (ovissa on tunnistimet eli auto tietää milloin ovi/ovet ovat auki). Nimimerkillä tämä idiootti onnistui eilen jättämään ajovalot päälle MX-5:ssä ja iltapäivällä luonnollisesti akku tyhjä. Luonnollisesti syytän että on niin vaikea huomata että ovat päällä koska mukavasti kuskin näkymään nousevat luukkulamput ovat NIIIIN vaikeat huomata... Pari kertaa meinannut jäädä etenkin parkit päälle kun kiireessä tai ajatuksissaan yrittää repiä kattoa ylös, nostella ikkunoita ja muistaa ottaa luurin mukaan keskikonsolin ja penkin välistä. On tämä vanhojen autojen omistaminen rankkaa :D.

Olisko tuosta apua:
 
Olisko tuosta apua:
Vaikuttaa että olisi ihan toimivia mutta jäänyt hiukan traumat sähköhommista autossa kun on joutunut edellisten purkkaviritelmiä ihmettelemään ja paikat poksuneet niin mietin olisiko jotain valmiimpaa sarjaa... Juu ymmärrän komponentit mitä tuossa topicissa puhutaan jne mutta ei oikein haluaisi lähteä liikaa puukottamaan johtoja. Käyttöauto kun on.
 
Vaikuttaa että olisi ihan toimivia mutta jäänyt hiukan traumat sähköhommista autossa kun on joutunut edellisten purkkaviritelmiä ihmettelemään ja paikat poksuneet niin mietin olisiko jotain valmiimpaa sarjaa... Juu ymmärrän komponentit mitä tuossa topicissa puhutaan jne mutta ei oikein haluaisi lähteä liikaa puukottamaan johtoja. Käyttöauto kun on.
Ymmärrettävää tuo huolesi on, mutta taas toisaalta, voihan nämä jälkikäteisviritelmätki tehä jollain muulla ko purkalla. Kolvia ja kutistesukkaa niin luulis pelittävän kohtuuluotettavasti. Nimim: itsekkin karvaperseliitoksia joskus harrastanu =)
 
Ymmärrettävää tuo huolesi on, mutta taas toisaalta, voihan nämä jälkikäteisviritelmätki tehä jollain muulla ko purkalla. Kolvia ja kutistesukkaa niin luulis pelittävän kohtuuluotettavasti. Nimim: itsekkin karvaperseliitoksia joskus harrastanu =)
Joo ei lähinnä kun museoauto/käyttis+aiempi omistaja harrastanut jo ihan tarpeeksi kutistesukkaa ja liittimiä ainakin soittimen osalta niin ei viitsisi pamauttaa koko sähköjä. Tulee yllättävän nopeasti yllättävän kalliiksi. Noita sarjoja on tosiaan varmaan ennen saanut enemmän mutta nykyään varmaan varsin pienen käyttäjäkunnan juttu joten saatavuus takuulla 0. Toinen optio onkin sitten vaan opetella saakeli sammuttamaan ne valot (kunnes tulee talvi ja pitää jättää valot ylös etteivät jäädy joten ei näekkään enää niin helposti ovatko valot päällä vai eivät) ja hankkia niitä minikokoisia apukäynnistimiä.

Onko mitään suosituksia hyvästä ja järkevän hintaisesta joka jaksaisi läpi vuoden puskea 90-luvun 1.6 vapari koneen käyntiin. Laturi onneksi on tarpeeksi vahva että jaksoi lyödä tyhjään akkuun virtaa jo 30min ajolla sen verran että kaikki vaikuttaa toimivan halutusti. Itseasiassa tuo boosteri ei olisi paha hankinta muutenkaan kyllä. Liian monesti tullut kirottua näitä halpis boostereita ja tänäänkin faijan halpis jaksoi antaa sen verran virtaa että toinen ajovalo ehti laskeutua ennen kuin sippasi.
 
Toinen optio onkin sitten vaan opetella saakeli sammuttamaan ne valot
Tämä varmaan halvin, muttei välttämättä helpoin ratkasu =)
Onko mitään suosituksia hyvästä ja järkevän hintaisesta joka jaksaisi läpi vuoden puskea 90-luvun 1.6 vapari koneen käyntiin. Laturi onneksi on tarpeeksi vahva että jaksoi lyödä tyhjään akkuun virtaa jo 30min ajolla sen verran että kaikki vaikuttaa toimivan halutusti. Itseasiassa tuo boosteri ei olisi paha hankinta muutenkaan kyllä. Liian monesti tullut kirottua näitä halpis boostereita ja tänäänkin faijan halpis jaksoi antaa sen verran virtaa että toinen ajovalo ehti laskeutua ennen kuin sippasi.
On. Merkkiä ja mallia en vain muista :D, pitää töihin palata että saapi tsekattua, mutta pirun pikkunen ja dieselihiluxi tyhjällä akulla pamahti käyntiin vittuilematta talvella parinkympin pakkasesta. Ei varmasti halpa mutta vakuutuin (ja näissä pikkuboostereissa ei ehkä sitä halvinta kannata ees katella). Ja tosiaan koko oli pieni. Mutta miehän voin sen merkin ja mallin kattoa, oli melko vakuuttava kyllä, ja tuolle mx5:lle riittäs pienempiki versio.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä varmaan halvin, muttei välttämättä helpoin ratkasu =)

On. Merkkiä ja mallia en vain muista :D, pitää töihin palata että saapi tsekattua, mutta pirun pikkunen ja dieselihiluxi tyhjällä akulla pamahti käyntiin vittuilematta talvella parinkympin pakkasesta. Ei varmasti halpa mutta vakuutuin. Ja tosiaan koko oli pieni. Mutta miehän voin sen merkin ja mallin kattoa, oli melko vakuuttava kyllä, ja tuolle mx5:lle riittäs pienempiki versio.
No siis itse en tiennyt itkeä vai nauraa kun autoon istuessa huomasin valojen olevan ylhäällä. Käytännössä mahdoton olla huomaamatta ja tämä idiootti sen silti onnistui missaamaan :D. Talkkarikin oli huomannut muttei muistanut missä asunnossa asuin joten ei voinut tulla soittamaan ovikelloakaan.

Ja jos on jotain järkevä hintaista tai jotain missä saan selkeästi enemmän lisäämällä budjettia niin saatan vetää liipasinta. Yksi iso bonus olisi jos voisin pitää kontissa tai hanskalokerossa tupakansytyttimestä välillä täyteen lataillen niin ei tarvitsisi huolehtia että reppu tms on mukana. Toki suurin osa ongelmista sijoittuisi takuulla aamulla kotipihaan vs työpaikalle tms koska isoin juttu yleensä on saada auto käyntiin aamulla. Onneksi ainakin edellinen omistaja sanoi että oli varsin mainio talviautona.
 
Telwin Drive 13000

Olisko lie ollu tuo mitä käytin Hiluxiin, näkyy ainaki testivoittaja olevan ja muistelisin että samannäkönen laatikko se olis ollu. Eikähän tuo ees pahan hintanen ole. Mutta valalle en mene että on se mistä tuo positiivinen kokemus on. Mutta jovain mie sen varmistan ko töihin taas menen.
 
Telwin Drive 13000

Olisko lie ollu tuo mitä käytin Hiluxiin, näkyy ainaki testivoittaja olevan ja muistelisin että samannäkönen laatikko se olis ollu. Eikähän tuo ees pahan hintanen ole. Mutta valalle en mene että on se mistä tuo positiivinen kokemus on. Mutta jovain mie sen varmistan ko töihin taas menen.
Ei tuo halvin ole mutta eipä kalliskaan vs se vitutus JOS tuo käy uudestaan pahassa paikassa. Ainoa mitä mietin, miten pitkät kaapelit tuossa on? MX-5:n akku on kontissa helvetin ahtaassa raossa joten miinuskenkään on vaikea yltää ja maa pitää ottaa akun vierestä rungosta eli onko johdoissa tarpeeksi pituutta?

Omaksi onneksi taloyhtiössä on sentään autoharrastajia enemmän kuin missään taloyhtiössä missä olen asunut joten aika nopeasti löytyi naapuri jolla oli kaapelit ja apuakku. MX5:kin on kaksi tai kolme ja ties mitä häröpalloja talleissa on vanhoista rättäreistä Evoihin :D.
 
Ei tuo halvin ole mutta eipä kalliskaan vs se vitutus JOS tuo käy uudestaan pahassa paikassa. Ainoa mitä mietin, miten pitkät kaapelit tuossa on? MX-5:n akku on kontissa helvetin ahtaassa raossa joten miinuskenkään on vaikea yltää ja maa pitää ottaa akun vierestä rungosta eli onko johdoissa tarpeeksi pituutta?

Omaksi onneksi taloyhtiössä on sentään autoharrastajia enemmän kuin missään taloyhtiössä missä olen asunut joten aika nopeasti löytyi naapuri jolla oli kaapelit ja apuakku. MX5:kin on kaksi tai kolme ja ties mitä häröpalloja talleissa on vanhoista rättäreistä Evoihin :D.
Joo, lyhyet on kaapelit kyllä, ja jos jottain jatkoa alkaa värkkäämään niin menee taas purkkailuksi. Tosin, vaikka noita ite vähän jatkaiski niin matukka kyllä varmaan hörähtäs käyntiin siltikki. Se tuommonen dieseli ottaa jonku verta enemmän virtaa kylmäkäynnistyksessä. Toki nuo tojon työkaluautot on hyviä lähteen käyntiin mutta totta se tuo hehkutus jo yksistään ottaa 100 amppeeria.

Ja toveriharrastajat on kyllä arvo arvaamaton, yleensä löytyy apua.

edit: nyt ko googlailin noita kuvia tuosta Telwinistä niin kyllä se vain mahto tuo olla, samanlainen tuo säilytyskassi ainaki. Mutta tosiaan nuo kaapelit on olemattoman lyhyet.
 
Joo, lyhyet on kaapelit kyllä, ja jos jottain jatkoa alkaa värkkäämään niin menee taas purkkailuksi. Tosin, vaikka noita ite vähän jatkaiski niin matukka kyllä varmaan hörähtäs käyntiin siltikki. Se tuommonen dieseli ottaa jonku verta enemmän virtaa kylmäkäynnistyksessä. Toki nuo tojon työkaluautot on hyviä lähteen käyntiin mutta totta se tuo hehkutus jo yksistään ottaa 100 amppeeria.

Ja toveriharrastajat on kyllä arvo arvaamaton, yleensä löytyy apua.
Omassa plussan ja maapaikan väli on uhm.... akun + navasta akun keskellä akun alaosaan napojen jäädessä akun taakse. Luuletko että riittäisi?

Joo pakko tykätä että harrastajat pitävät yhtä. Ei ole paljon väliä ollut onko ollut japsi, jenkki vai härö ranskis alla niin juttuseuraa on aina löytynyt ja tullut itse oltua apukäsinä ja nyt ekaa kertaa itse vastaanottavana osapuolena.
 
No siis itse en tiennyt itkeä vai nauraa kun autoon istuessa huomasin valojen olevan ylhäällä. Käytännössä mahdoton olla huomaamatta ja tämä idiootti sen silti onnistui missaamaan :D. Talkkarikin oli huomannut muttei muistanut missä asunnossa asuin joten ei voinut tulla soittamaan ovikelloakaan.

Ja jos on jotain järkevä hintaista tai jotain missä saan selkeästi enemmän lisäämällä budjettia niin saatan vetää liipasinta. Yksi iso bonus olisi jos voisin pitää kontissa tai hanskalokerossa tupakansytyttimestä välillä täyteen lataillen niin ei tarvitsisi huolehtia että reppu tms on mukana. Toki suurin osa ongelmista sijoittuisi takuulla aamulla kotipihaan vs työpaikalle tms koska isoin juttu yleensä on saada auto käyntiin aamulla. Onneksi ainakin edellinen omistaja sanoi että oli varsin mainio talviautona.
Eikö tollasen saa työntämällä käyntiin? Mulla joku rele tilttaili aikanaan 740 volvossa niin monta viikkoa tönäsin sen itse aina käymään. Vanha auto niin ei painanutkaan mitään niin hyvin jaksoi. Kunhan nyt ei ylämäkeen pysäköi.
 
Eikö tollasen saa työntämällä käyntiin? Mulla joku rele tilttaili aikanaan 740 volvossa niin monta viikkoa tönäsin sen itse aina käymään. Vanha auto niin ei painanutkaan mitään niin hyvin jaksoi. Kunhan nyt ei ylämäkeen pysäköi.
Katalysaattori sieltä löytyy niin ei mielellään. Saa toki mutta välttelen jos mahdollista.
 
Eikö tuollainen mene läpi päästöistä ilman kattia? On kuitenkin aika vanha auto.
 
Autoliiton tiepalvelu tulee apukäynnistämään jäsenten autot. Mutta tuskin tarvitsee, eiköhän jo tuon yhden unohduksen jälkeen muista aina sammuttaa valot.
 
Autoliiton tiepalvelu tulee apukäynnistämään jäsenten autot. Mutta tuskin tarvitsee, eiköhän jo tuon yhden unohduksen jälkeen muista aina sammuttaa valot.
EIpä tuossa muuta mutta muksu odotti ja piti päästä äkkiä hakemaan. Ja joo, on kyllä kummasti tupla tai tripla tarkistanut kaiken nyt autolta lähtiessä :D. Tuon auton kanssa tuntuu kyllä unohtuvan kaikki mahdollinen kun lähtee autolta. Joko unohdan nostaa ikkunan ennen sammutusta, luurin autoon lukitsemisen jälkeen tai parhaimmillaan sen pirun avaimen virtalukkoon kun en halua kuluttaa kulunutta lukkoa avaimella lukitsemiseen. Konttiin en ole vielä sentään unohtanut avaimia mutta kerran lukitsin jo avaimet auton sisään. Onneksi tapahtui kotona ja vara-avain lähellä. Jännästi sitä vain nykyautojen avaimeton keskuslukitus, automaatti kaikki yms saa ihmisen unohtamaan kaiken :D.
 
EIpä tuossa muuta mutta muksu odotti ja piti päästä äkkiä hakemaan. Ja joo, on kyllä kummasti tupla tai tripla tarkistanut kaiken nyt autolta lähtiessä :D. Tuon auton kanssa tuntuu kyllä unohtuvan kaikki mahdollinen kun lähtee autolta. Joko unohdan nostaa ikkunan ennen sammutusta, luurin autoon lukitsemisen jälkeen tai parhaimmillaan sen pirun avaimen virtalukkoon kun en halua kuluttaa kulunutta lukkoa avaimella lukitsemiseen. Konttiin en ole vielä sentään unohtanut avaimia mutta kerran lukitsin jo avaimet auton sisään. Onneksi tapahtui kotona ja vara-avain lähellä. Jännästi sitä vain nykyautojen avaimeton keskuslukitus, automaatti kaikki yms saa ihmisen unohtamaan kaiken :D.

Kun autossa oli paska akku, ja ajomatkat lyhyitä kuten nytkin. Pidin täyteen ladattua vara-akua kotona ja joskus mukana, kaapelit toki myös.
Sitten mitä avaimiin, paha tapa unohtaa ne virtalukkoon kun muuta säätää, onneksi vaan kotipihalla käynyt näin. Mutta kiinasta tilasin dollarilla avaimen, suutari veisti malliin kympillä. Käyntiinhän ei lähde koska ei sirua, mutta kulkee (yleensä) mukana ja ainakin ovet aukeaa.

Jonkun harakiri valomuistittimen asentaminen liikkeessä ei tuntiveloitusta enempää voi maksaa, laite ei liene kallis.

Itsellä nimittäin hävisi valomuisti, parkit palaa kyllä näköjään. Mutta nyt on ollut pakko opetella kääntämään ne ajovalot päälle. Joku vitun sulakejuttu tai rele,, kunhan jaksaisi kiinnostaa missä vika on.
 
Kahden ensimmäisen auton kanssa sai vielä säätää valojen ja avaimen kanssa. Molemmissa oli kyllä jo valomuisti, mutta käänsin valot silti aina pois ennen auton sammuttamista ja vastaavasti takaisin päälle vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. Tämä ihan puhtaasti polttimoiden säästämiseksi eli etteivät saa virtapiikkejä laturin pysähtyessä/käynnistyessä. Hyvin ne kestivätkin, yhden polttimon taisin joutua vaihtamaan yhteensä.

Pointtina siis lähinnä, että sekä valot että avaimet tulee, tai ainakin itselläni tuli, selkärangasta, kun sitä hetken joutuu tekemään. Eli eiköhän se siitä, kun @Pyrres saat lisää ajoa Matukalla. Kieltämättä varmaan vaikeampi noin päin, kun on kerennyt jo tottumaan automaatioon :D
 
Kahden ensimmäisen auton kanssa sai vielä säätää valojen ja avaimen kanssa. Molemmissa oli kyllä jo valomuisti, mutta käänsin valot silti aina pois ennen auton sammuttamista ja vastaavasti takaisin päälle vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. Tämä ihan puhtaasti polttimoiden säästämiseksi eli etteivät saa virtapiikkejä laturin pysähtyessä/käynnistyessä. Hyvin ne kestivätkin, yhden polttimon taisin joutua vaihtamaan yhteensä.

Pointtina siis lähinnä, että sekä valot että avaimet tulee, tai ainakin itselläni tuli, selkärangasta, kun sitä hetken joutuu tekemään. Eli eiköhän se siitä, kun @Pyrres saat lisää ajoa Matukalla. Kieltämättä varmaan vaikeampi noin päin, kun on kerennyt jo tottumaan automaatioon :D
Oudointa asiasta tekee se että harrasteautoissa ei ole ikinä ollut ongelmaa noiden juttujen kanssa. Ainoa mukavuusvaruste mikä löytyy niihin verrattuna on sähkölasit ja mankka jossa Android auto (eli luuri pois taskusta ajaessa). Pahin opettaja oli kyllä tuo Tesla. Kävelet autolle, ovet aukeavat, istut autoon ja penkit peilit ja ratti säätyvät, musiikki alkaa, luuri laturiin jos huvitti mutta ei kaapeleita ja kaikki tosiaan automaattisesti ja poistuessa luonnollisesti kaikki käänteisenä, astut autosta ja kävelet pois ja homma selvä. Tällä hetkellä mistään lisävarusteista mitä on ollut kaipaan eniten vakionopeudensäädintä, automaattivaloja ja keskuslukitusta (kulunut kuskin lukko, eri avaimet konttiin ja oviin+virtalukkoon ja kukaan ei enää osaa käyttää manuaali ovia vaan joudut itse istumaan autossa ja lyömään lukkoon kun saavat oven kiinni). Mitään muuta modernia ei tähän mennessä ole ollut ikävä. Katsotaan talvella sitten miten tuo ABS:tön jarruttelu sujuu nelipyörällä.
 
Oudointa asiasta tekee se että harrasteautoissa ei ole ikinä ollut ongelmaa noiden juttujen kanssa. Ainoa mukavuusvaruste mikä löytyy niihin verrattuna on sähkölasit ja mankka jossa Android auto (eli luuri pois taskusta ajaessa). Pahin opettaja oli kyllä tuo Tesla. Kävelet autolle, ovet aukeavat, istut autoon ja penkit peilit ja ratti säätyvät, musiikki alkaa, luuri laturiin jos huvitti mutta ei kaapeleita ja kaikki tosiaan automaattisesti ja poistuessa luonnollisesti kaikki käänteisenä, astut autosta ja kävelet pois ja homma selvä. Tällä hetkellä mistään lisävarusteista mitä on ollut kaipaan eniten vakionopeudensäädintä, automaattivaloja ja keskuslukitusta (kulunut kuskin lukko, eri avaimet konttiin ja oviin+virtalukkoon ja kukaan ei enää osaa käyttää manuaali ovia vaan joudut itse istumaan autossa ja lyömään lukkoon kun saavat oven kiinni). Mitään muuta modernia ei tähän mennessä ole ollut ikävä. Katsotaan talvella sitten miten tuo ABS:tön jarruttelu sujuu nelipyörällä.
Varmaan harrasteautoissa ne ajot on erilaisia eli ei tule poistuttua samallalailla kiiressä autosta, kuin joskus käyttiksen tapauksessa arjen pyörityksessä. Tesla toki oma lukunsa, kun luuri riittää "avaimeksi", mutta lähes samalla lailla toimii muutkin "avaimettomat" modernit autot, vaikka niissä toki se fyysinen kapula pitää sentään olla taskussa tai laukussa.

Ainakin ennen vanhaan nuo kaikki kaipaamasi modernit lisävarusteet sai jälkiasennettua. Riippui toki autosta minkä verran vaivaa se vaati, mutta sinänsä vakkari ja valoautomatiikka on ollut ainakin joissain autoissa joskus ysärin alusta asti. Eri asia sitten jaksaako noiden kanssa alkaa räpeltämään vanhan auton kanssa, missä sähkötkin toimii paremmin, kun niihin ei koske :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom