Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ensimmäistä kertaa ikinä olisi tulossa uusi auto pihaan, ja askarruttaa mitä kaikkea tuolle kannattaisi nyt sitten tehdä heti kättelyssä.

- Joku pinnoite, kannattaako? Vai onko tehtaalta lähtiessä jo laitettu jotain?
- Puskureiden kalvoitus...?

Autoa tarkoitus pitää vuoden-pari, joten erityisen kalliita proseduureja ei tee kyllä mieli tehdä.

Laita tai laitata siihen joku hyvä pinnoite, niin kiität itseäsi joka kerta, kun peset autoa, muuta ei tuolla vuoden parin pitoajalla kannata tehdä .
Tai oikeastaan pinnoitekkin on hukkaan heitettyä rahaa, jos aivan tarkasti laskee, autoliike ei siitä yhtään enempää tai vähempää hyvitä, oli maalipinta sitten aivan virheetön tai sellainen että se näyttää suunnilleen ehjältä 2 metrin päästä.
 
Ensimmäistä kertaa ikinä olisi tulossa uusi auto pihaan, ja askarruttaa mitä kaikkea tuolle kannattaisi nyt sitten tehdä heti kättelyssä.

- Joku pinnoite, kannattaako? Vai onko tehtaalta lähtiessä jo laitettu jotain?
- Puskureiden kalvoitus...?

Autoa tarkoitus pitää vuoden-pari, joten erityisen kalliita proseduureja ei tee kyllä mieli tehdä.
Jos on pari vuotta pitoaika, niin millään extra hieronnalla ei ole tulevan hyvityshinnan kannalta merkitystä. Huollata huolto-ohjelman mukaan (lähinnä takuun vuoksi) ja se siinä.
 
Ensimmäistä kertaa ikinä olisi tulossa uusi auto pihaan, ja askarruttaa mitä kaikkea tuolle kannattaisi nyt sitten tehdä heti kättelyssä.

- Joku pinnoite, kannattaako? Vai onko tehtaalta lähtiessä jo laitettu jotain?
- Puskureiden kalvoitus...?

Autoa tarkoitus pitää vuoden-pari, joten erityisen kalliita proseduureja ei tee kyllä mieli tehdä.
Teslaan (Model 3) on osa porukasta laitattanut suojakalvotusta kriittisille kohdille autoa. Mutta en ole oikein kuullut, että muihin merkkeihin olisi tarvetta laittaa mitään.
 
Jos on pari vuotta pitoaika, niin millään extra hieronnalla ei ole tulevan hyvityshinnan kannalta merkitystä. Huollata huolto-ohjelman mukaan (lähinnä takuun vuoksi) ja se siinä.

Helpompi pitää puhtaana pinnoitteen kanssa. Onhan se mukava jos euroja lyö pinoon uutta autoa varten että se myös näyttää uudelta ja siistiltä. Hyvityshinta optimointiin vaikuttaa moni muukin asia mutta omaan käyttöönhän usein ostetaan ja uuteen raksitaan omien toiveiden ja budjetin mukaan.
 
Helpompi pitää puhtaana pinnoitteen kanssa. Onhan se mukava jos euroja lyö pinoon uutta autoa varten että se myös näyttää uudelta ja siistiltä. Hyvityshinta optimointiin vaikuttaa moni muukin asia mutta omaan käyttöönhän usein ostetaan ja uuteen raksitaan omien toiveiden ja budjetin mukaan.
Uudet autot nyt on monesti muutenkin helpompi pitää puhtaana. En tiedä onko kyseessä vaha vai uuden lakkapinnan sileys, mutta isän Fiattikin (Ducaton pohjalle tehty retkeilyauto) oli puhdas pelkällä vesisuihkulla parin vuoden ajan. Eikä tossa mun 6 vuotiaan Volvon putsaamisessakaan ongelmia ole. Appiukon pinnoitettua Passattia olen myös pessyt ja ihan samanlainen se oli pestä (5-6kk vanha pinnoite).

Voithan kääriä sen vaikka lehtikultaan, jos se sisäistä OCD:täsi rauhoittaa, mutta mitään hyötyä rahallisesti tai ajallisesti et siitä välttämättä saa.
 
Ostin kans uuden auton nyt syksyllä enkä mä oo kyllä siihen vetäny edes vahaa päälle. Pesu sillon tällön riittää, kun pesee niin ettei koko auto näytä teräsharjalla raavitulta.
 
Ensimmäistä kertaa ikinä olisi tulossa uusi auto pihaan, ja askarruttaa mitä kaikkea tuolle kannattaisi nyt sitten tehdä heti kättelyssä.

- Joku pinnoite, kannattaako? Vai onko tehtaalta lähtiessä jo laitettu jotain?
- Puskureiden kalvoitus...?

Autoa tarkoitus pitää vuoden-pari, joten erityisen kalliita proseduureja ei tee kyllä mieli tehdä.

Laittaisin ruostesuojauksen kun sillä on oikeasti merkitystä. En tiedä nostaako jälleenmyyntihintaa, mutta ainakin myynti on nopeaa&helppoa.
 
Laittaisin ruostesuojauksen kun sillä on oikeasti merkitystä. En tiedä nostaako jälleenmyyntihintaa, mutta ainakin myynti on nopeaa&helppoa.
EIpä se arvoa/jälleenmyyntiä käytännössä nosta mutta helpottaa myyntiä koska sillä näyttää että autosta on pidetty huolta ja mielikuva on heti paljon parempi ja ostaja valmis maksamaan ei ehkä enempää rahaa mutta valitsemaan autosi kahdesta samanlaisesta tai ostamaan sen pienemmällä mietinnällä.
 
Kuka edes ruostesuojaa autonsa tänä päivänä ja onko sillä mitään merkitystä mihinkään?
 
Kuka edes ruostesuojaa autonsa tänä päivänä ja onko sillä mitään merkitystä mihinkään?
Onhan sillä mutta isoin ongelma on muissa kuin aivan ruosteherkimmissä kipoissa siitä ei ensimmäinen omistaja hyödy käytännössä mitään ja maksaa toiselle tai kolmannelle omistajalle hyödyksi olevan käsittelyn.
 
Ei mitään järkeä tehdä ruostesuojauksia, jos autoa pitää 2-4v.
 
Onko ko. touhussa mitään järkeä vaikka sitä samaa pirssiä pitäisi 15 vuotta?
En tiedä, annan muiden vastata. Lyhyellä aikavälillä se on ilmiselvästi turhaa, kun johan takuu tai virhevastuu kattaa jo ensimmäiset vuodet.
 
Onko ko. touhussa mitään järkeä vaikka sitä samaa pirssiä pitäisi 15 vuotta?
On hyötyä. Kuraläppiä ei kaikissa enää ole vakiona, kaikkiin ei edes saa tehtaalta ja kivet kuitenkin napsuttelevat maalia veke. Lisää tuohon nykyaikaiset vesivärit vs vanhanajan maalit. Maalipinta on helvetisti ohuempi eikä kestä kiveniskuja samalla tavalla. Tuloksena ruostekukkaa helmoissa, ovien alaosissa yms yms. Jopa jo pari vuotta vanhoissa autoissa ja pahimmissa kuten Tesla jopa aiemmin (kyllä kehtaan haukkua Teslaa). Omassa ei ole suojausta tehty mutta on teippiä helmoissa, kuraläpät ja kuvat otettu herkimmistä ruostepaikoista ettei tule mussutusta että olisi lähtenyt kiveniskusta tms. ruostumaan.
 
On hyötyä. Kuraläppiä ei kaikissa enää ole vakiona, kaikkiin ei edes saa tehtaalta ja kivet kuitenkin napsuttelevat maalia veke. Lisää tuohon nykyaikaiset vesivärit vs vanhanajan maalit. Maalipinta on helvetisti ohuempi eikä kestä kiveniskuja samalla tavalla. Tuloksena ruostekukkaa helmoissa, ovien alaosissa yms yms. Jopa jo pari vuotta vanhoissa autoissa ja pahimmissa kuten Tesla jopa aiemmin (kyllä kehtaan haukkua Teslaa). Omassa ei ole suojausta tehty mutta on teippiä helmoissa, kuraläpät ja kuvat otettu herkimmistä ruostepaikoista ettei tule mussutusta että olisi lähtenyt kiveniskusta tms. ruostumaan.

Ruostesuojaus ei auta tippaakaan tuohon. Se, että ruiskin jotain monjää pohjaa, ei estä ovia ruostumasta kiveniskuista.
Vai onko ruostesuojaus sitä, että asentaa roiskeläpät?
 
Ruostesuojaus ei auta tippaakaan tuohon. Se, että ruiskin jotain monjää pohjaa, ei estä ovia ruostumasta kiveniskuista.
Vai onko ruostesuojaus sitä, että asentaa roiskeläpät?
Oikeassa olet sinällään. No lähinnä helmojen alaosiin auttaa tuo perinteinen massa mutta eipä sitä ole tullut nähtyä sitten tyyliin 2010 jälkeen missään autossa. Ja toki omassa päässä tuo teippaus lasketaan jo ruostesuojaukseksi vaikkei olekaan sitä perinteistä ruiskuta massat pohjaan ja tadaa.
 
Onko ko. touhussa mitään järkeä vaikka sitä samaa pirssiä pitäisi 15 vuotta?

Ainakin 21vuotta vanha pohja on käytännössä samassa kunnossa kuin 3v vanhan kun on uutena heti suojattu. Taloudellisesti ei varmaan merkitystä jos vaihtaa parin vuoden välein ja sehän pitäisi olla tehtaiden velvollisuus tehdä, mutta nopeuttaa kyllä myyntiä eli todennäköisesti ensimmäinen ottaa. Ja mitä vähemmän tulee kilometrejä niin sitä suuremmassa roolissa.
 
Laittaisin ruostesuojauksen kun sillä on oikeasti merkitystä. En tiedä nostaako jälleenmyyntihintaa, mutta ainakin myynti on nopeaa&helppoa.
Kyllä mulle ainakin nykypäivänä tulee mieleen että on jotain peitelty jos nykyautoa aletaan erikseen ruostesuojaamaan. Oon kuitenkin alalla töissä ja ehkä 0,2% autoista joita tulee itse käsiteltyä, ruostesuojataan. Siis Teslaa lukuunottamatta.
 
Tutulla on 24 vuotta vanha VAG (1998) eikä sitä ole koskaan ruostesuojattu. Ei sillä ole ajettukkaan kuin 200tkm. Mutta ruosteettomana on pysynyt. Roiskeläpät edessä on kumminkin hyvä olla olemassa. Sattumoisin 1.9tdi eli (erittäin) luotettava moottori.

Uudemmat ruostuu, mutta en tiedä auttaako se ruostesuojauskaan siihen oikein.
 
Tutulla on 24 vuotta vanha VAG (1998) eikä sitä ole koskaan ruostesuojattu. Ei sillä ole ajettukkaan kuin 200tkm. Mutta ruosteettomana on pysynyt. Roiskeläpät edessä on kumminkin hyvä olla olemassa. Sattumoisin 1.9tdi eli (erittäin) luotettava moottori.

Uudemmat ruostuu, mutta en tiedä auttaako se ruostesuojauskaan siihen oikein.
Ja mutsilla taas on MK4 Golf joka mätänee joka paikasta mistä voi ja lakkapinta on hilseilyt ties mistä (VAG:n silloinen ongelmaväri punainen). Kaikki paitsi helmat kukkivat koska tuo auto on koomista kyllä joskus ruostesuojattu :D. Konekin on ihanan epäluotettava 1.4 vapari joka syö öljyä, paskoo anturit jne :D.
 
VAG:n silloinen ongelmaväri punainen

Heh, joillakin se punainen vain ei onnistu. Tuossa taannoin kävin muuatta mk7 Accordia kattomassa joka oli joskus ollut "Milano Red" -värinen. Väittäisin että yksikään paneeli/ovi/luukku ei ollut saman sävyinen. Jokseenkin huvittava ja surullinen näky.
 
Tutulla on 24 vuotta vanha VAG (1998) eikä sitä ole koskaan ruostesuojattu. Ei sillä ole ajettukkaan kuin 200tkm. Mutta ruosteettomana on pysynyt. Roiskeläpät edessä on kumminkin hyvä olla olemassa. Sattumoisin 1.9tdi eli (erittäin) luotettava moottori.

Uudemmat ruostuu, mutta en tiedä auttaako se ruostesuojauskaan siihen oikein.
Joo, mullakin seisoo pihassa betonisäkkien kuskaukseen yms. ostettu T4 porteri, ei sekään ole ruostunut pohjasta käytännössä ollenkaan. Takakontin ikkunan tiivisteessä on kuplia. Siinä kohtaa kun tuo on "mätä" niin se on jo niin vanha laite että olisi auttamatta harrastestatuksella, ei tuollaisella enää 10v päästä kukaan jaksa ajaa. itselläkin tuo on lähinnä vaan "hätätilanteita" varten.
 
Tutulla on 24 vuotta vanha VAG (1998) eikä sitä ole koskaan ruostesuojattu. Ei sillä ole ajettukkaan kuin 200tkm. Mutta ruosteettomana on pysynyt. Roiskeläpät edessä on kumminkin hyvä olla olemassa. Sattumoisin 1.9tdi eli (erittäin) luotettava moottori.

Uudemmat ruostuu, mutta en tiedä auttaako se ruostesuojauskaan siihen oikein.
Saman olen huomannut itsekin että vuosituhannen vaihteen vagilaiset ei juurikaan ruostu. Olisi mielenkiintoinen tietää mitä pohja ja pintamaaleja silloin käytettiiin . Liuotinpohjaisia ne varmaan silloin vielä oli. Ja sillä 1.9tdillä ajaa maailman loppuun
 
Onko muilla kokemusta tuulilasinpesunesteen todella kovasta kulutuksesta?

Alla Citroen C5 -13 vuosimalli, jolla ei ole vielä isommin pidempiä reissuja ajettu. Ajeltiin tuossa loppiaisen alla perheen kanssa PKS:ltä Ouluun. Vähän ennen Jyväskylää rupesi auto valittamaan, että pissapojan neste vähissä, mikä tuntui oudolta koska olin ehkä pari viikkoa ennen reissua viimeksi täyttänyt säiliön. Epäilin kyseessä olevan vaan ranskatteren oikuttelu talvikelissä, mutta kun joka tapauksessa pysähdyttiin Jyväskylän kohdilla syömään, nappasin pari 5L pönikkää nestettä kun oli vielä jossain paskassa tarjouksessakin. Vaikka epäilinkin kyseessä olevan vaan anturin häröilyn, kokeilin kuitenkin lisätä nestettä ja kas kummaa, sinne hulahti koko pönikkä. Ehkä se ei sitten ollutkaan anturihäröilyä. Noh, olihan tuota toisaalta sillä reissulla tullut pissapoikaa aika paljon käytettyä kun keli oli juuri täydellinen siihen, että tuulilasiin lentävä alijäähtynyt vesi rupesi jäätymään samantien.

Jatkettiin siinä matkaa Ouluun ja vähän ennen kuin saavuttiin perille, auto valitti taas että neste on vähissä! Toki keli oli huonontunut vielä entisestään ja pissapoikaa sai kyllä truutata aika paljon. Aloin kuitenkin epäilemään, että voisikohan säiliössä olla joku vuoto kun eipä ole ikinä aikaisemmin millään autolla tuollaista kulutusta tullut vastaan. Oulun päässä sitten ennen kotiinlähtöä heitin toisenkin matkan päältä ostetun pönikän säiliöön, ja sinnehän se taas hulahti kokonaisuudessaan, eli anturivian pystyi rajaamaan lopullisesti pois. Yritin siinä ennen lähtöä pari tuntia ihmetellä vuotaako neste suoraan pihalle, mutta ei kyllä näyttänyt siltäkään.

Eli voiko olla, että kulutus on tällä autolla oikeasti vaan noin älytön, vai voisikohan esim. annostelussa olla joku vika? Mielestäni nestettä ei kuitenkaan mitenkään tavallista enempää tule, tosin en osaa sanoa kuinka paljon auto sitten esim. valoille sitä ruikkii.
 
Onko muilla kokemusta tuulilasinpesunesteen todella kovasta kulutuksesta?

Alla Citroen C5 -13 vuosimalli, jolla ei ole vielä isommin pidempiä reissuja ajettu. Ajeltiin tuossa loppiaisen alla perheen kanssa PKS:ltä Ouluun. Vähän ennen Jyväskylää rupesi auto valittamaan, että pissapojan neste vähissä, mikä tuntui oudolta koska olin ehkä pari viikkoa ennen reissua viimeksi täyttänyt säiliön. Epäilin kyseessä olevan vaan ranskatteren oikuttelu talvikelissä, mutta kun joka tapauksessa pysähdyttiin Jyväskylän kohdilla syömään, nappasin pari 5L pönikkää nestettä kun oli vielä jossain paskassa tarjouksessakin. Vaikka epäilinkin kyseessä olevan vaan anturin häröilyn, kokeilin kuitenkin lisätä nestettä ja kas kummaa, sinne hulahti koko pönikkä. Ehkä se ei sitten ollutkaan anturihäröilyä. Noh, olihan tuota toisaalta sillä reissulla tullut pissapoikaa aika paljon käytettyä kun keli oli juuri täydellinen siihen, että tuulilasiin lentävä alijäähtynyt vesi rupesi jäätymään samantien.

Jatkettiin siinä matkaa Ouluun ja vähän ennen kuin saavuttiin perille, auto valitti taas että neste on vähissä! Toki keli oli huonontunut vielä entisestään ja pissapoikaa sai kyllä truutata aika paljon. Aloin kuitenkin epäilemään, että voisikohan säiliössä olla joku vuoto kun eipä ole ikinä aikaisemmin millään autolla tuollaista kulutusta tullut vastaan. Oulun päässä sitten ennen kotiinlähtöä heitin toisenkin matkan päältä ostetun pönikän säiliöön, ja sinnehän se taas hulahti kokonaisuudessaan, eli anturivian pystyi rajaamaan lopullisesti pois. Yritin siinä ennen lähtöä pari tuntia ihmetellä vuotaako neste suoraan pihalle, mutta ei kyllä näyttänyt siltäkään.

Eli voiko olla, että kulutus on tällä autolla oikeasti vaan noin älytön, vai voisikohan esim. annostelussa olla joku vika? Mielestäni nestettä ei kuitenkaan mitenkään tavallista enempää tule, tosin en osaa sanoa kuinka paljon auto sitten esim. valoille sitä ruikkii.
Osassa autoista tuo valoille ruikinta söi ainakin itsellä helvetisti. Osassa tuo ei ollut päällä kuin valot tietyssä asennossa ja sillä sai hillittyä mutta osa ruikki x ajan/tuulilasinpesukertojen välein ja nestettä kului kivasti tietyillä keleillä.
 
Saman olen huomannut itsekin että vuosituhannen vaihteen vagilaiset ei juurikaan ruostu. Olisi mielenkiintoinen tietää mitä pohja ja pintamaaleja silloin käytettiiin . Liuotinpohjaisia ne varmaan silloin vielä oli. Ja sillä 1.9tdillä ajaa maailman loppuun
Kyllä minun 99 A3 ainakin oli aivan mätä ovien helmoista ja vähän katostakin.
 
Paljonhan se riippuu miten on pidetty. Mulla oli joskus 10v vanha bmw joka oli aivan mätä jopa nokkapeltiä myöden koska edellisen omistajan parkkipaikka oli nurmikkoa.
 
Onko muilla kokemusta tuulilasinpesunesteen todella kovasta kulutuksesta?

Alla Citroen C5 -13 vuosimalli, jolla ei ole vielä isommin pidempiä reissuja ajettu. Ajeltiin tuossa loppiaisen alla perheen kanssa PKS:ltä Ouluun. Vähän ennen Jyväskylää rupesi auto valittamaan, että pissapojan neste vähissä, mikä tuntui oudolta koska olin ehkä pari viikkoa ennen reissua viimeksi täyttänyt säiliön. Epäilin kyseessä olevan vaan ranskatteren oikuttelu talvikelissä, mutta kun joka tapauksessa pysähdyttiin Jyväskylän kohdilla syömään, nappasin pari 5L pönikkää nestettä kun oli vielä jossain paskassa tarjouksessakin. Vaikka epäilinkin kyseessä olevan vaan anturin häröilyn, kokeilin kuitenkin lisätä nestettä ja kas kummaa, sinne hulahti koko pönikkä. Ehkä se ei sitten ollutkaan anturihäröilyä. Noh, olihan tuota toisaalta sillä reissulla tullut pissapoikaa aika paljon käytettyä kun keli oli juuri täydellinen siihen, että tuulilasiin lentävä alijäähtynyt vesi rupesi jäätymään samantien.

Jatkettiin siinä matkaa Ouluun ja vähän ennen kuin saavuttiin perille, auto valitti taas että neste on vähissä! Toki keli oli huonontunut vielä entisestään ja pissapoikaa sai kyllä truutata aika paljon. Aloin kuitenkin epäilemään, että voisikohan säiliössä olla joku vuoto kun eipä ole ikinä aikaisemmin millään autolla tuollaista kulutusta tullut vastaan. Oulun päässä sitten ennen kotiinlähtöä heitin toisenkin matkan päältä ostetun pönikän säiliöön, ja sinnehän se taas hulahti kokonaisuudessaan, eli anturivian pystyi rajaamaan lopullisesti pois. Yritin siinä ennen lähtöä pari tuntia ihmetellä vuotaako neste suoraan pihalle, mutta ei kyllä näyttänyt siltäkään.

Eli voiko olla, että kulutus on tällä autolla oikeasti vaan noin älytön, vai voisikohan esim. annostelussa olla joku vika? Mielestäni nestettä ei kuitenkaan mitenkään tavallista enempää tule, tosin en osaa sanoa kuinka paljon auto sitten esim. valoille sitä ruikkii.

Jos se vuotaa jonnekin pohjamuovien päälle, niin voihan se olla hankala huomata. Vaikea tietää paljonko sitä on talvikelissä ruikittu, mutta ei nyt olisi ensimmäinen putki/säiliö joka talvikelissä korkkaa. Varsinkin jos pakkasnesteet lisätty myöhässä ja jäätyy.
 
Eli voiko olla, että kulutus on tällä autolla oikeasti vaan noin älytön, vai voisikohan esim. annostelussa olla joku vika? Mielestäni nestettä ei kuitenkaan mitenkään tavallista enempää tule, tosin en osaa sanoa kuinka paljon auto sitten esim. valoille sitä ruikkii.

Lasin kunnollinen puhdistuminen vaatii reilusti nestettä ja sopivassa kurakelissä joku 10 litraa tuollaiselle noin 600 km rykäisylle ei ole mikään kummallinen lukema.
Itselläni on joskus rapakelissä mennyt 7,5 litraa Helsinki-Turku välillä motaria ajellessa, vaikka en edes ajanut kenenkään takana, mutta kun jo ohitettavista autoista nousi sellainen kurapilvi, että lasin sai pestä joka ohituksen jälkeen.

Mutta lampunpesimet tuhlaavat nestettä aivan tolkuttomasti, V70 Volvossa kun sääti lampunpesimet pesemään vain joka 5. pesukerralla aiemman joka toisen pesukerran sijaan, niin pesunesteen kulutuksesta tippui yli puolet pois.
Keväällä kun otti lampunpesun kokonaan pois, niin ei tarvinnut kuin kerran kesässä täyttää säiliö.
 
Mutta lampunpesimet tuhlaavat nestettä aivan tolkuttomasti, V70 Volvossa kun sääti lampunpesimet pesemään vain joka 5. pesukerralla aiemman joka toisen pesukerran sijaan, niin pesunesteen kulutuksesta tippui yli puolet pois.
Keväällä kun otti lampunpesun kokonaan pois, niin ei tarvinnut kuin kerran kesässä täyttää säiliö.

Itsellä Foresterissa pesi valot joka hiton pyyhkäisyllä minkä huomasi kyllä pesunesteen kulutuksessa. Muistathan että jos sun Volvossa on xenonit niin pesimien pitää toimia katsastuksessa.
 
Itselläni on joskus rapakelissä mennyt 7,5 litraa Helsinki-Turku välillä motaria ajellessa, vaikka en edes ajanut kenenkään takana, mutta kun jo ohitettavista autoista nousi sellainen kurapilvi, että lasin sai pestä joka ohituksen jälkeen.

Siis pysähdyt tankkaman pesunestettäkin turun reisulla ? Aika saavutus. Itse ajelen sen 20tkm vuodessa pk seudulla, & etelä suomessa ja lasinpesunestettä täyttelen ehkä noin 4-6 kertaa vuodessa. En ole koskaan tajunnut että miten hitossa sitä saadan kulumaan noin käsittämättmiä määriä. Onku pyyhkimen sulat kunnossa ? Kunnolliset pyyhkimet kyllä nuolevat ikkunan puhtaaksi tuollaisessa tilanteessa ilman lisävettä.

Ajeletko ruiskut auki koko matkan Turkuun vai miten toi onnistuu ?
 
Viimeksi muokattu:
Siis pysähdyt tankkaman pesunestettäkin turun reisulla ? Aika saavutus. Itse ajelen sen 20tkm vuodessa pk seudulla, & etelä suomessa ja lasinpesunestettä täyttelen ehkä noin 4-6 kertaa vuodessa. En ole koskaan tajunnut että miten hitossa sitä saadan kulumaan noin käsittämättmiä määriä.

Ajeletko ruiskut auki koko matkan Turkuun vai miten toi onnistuu ?
Menee offtopicin, mutta tuolla Ford foorumilla eräs henkilö ei taas ole vuosikausiin joutunut autoonsa lisäämään lasinpesunestettä:rolleyes:
Millä todennut että alkuperäiset nesteet on sisässä, ettei huolto vaan ole lisännyt…

”En ole kertaakaan lisännyt pissapojan nestettä ST:en. Sciroccolla tuli ajettu 4,5 vuotta ja 47 280 km ja alkuperäiset nesteet oli pöntössä. Onkohan viimeksi tullut lisättyä viime vuosituhannella.”
 
Menee offtopicin, mutta tuolla Ford foorumilla eräs henkilö ei taas ole vuosikausiin joutunut autoonsa lisäämään lasinpesunestettä:rolleyes:
Millä todennut että alkuperäiset nesteet on sisässä, ettei huolto vaan ole lisännyt…

”En ole kertaakaan lisännyt pissapojan nestettä ST:en. Sciroccolla tuli ajettu 4,5 vuotta ja 47 280 km ja alkuperäiset nesteet oli pöntössä. Onkohan viimeksi tullut lisättyä viime vuosituhannella.”
Itse lisäsin ihan naurettavan harvoin ST Fiestaan nestettä ja huollossa oli kielletty kaikki lisätyöt. Joten nuo olivat varsin vähäkulutuksisia nesteen suhteen.
 
Itsellä Foresterissa pesi valot joka hiton pyyhkäisyllä minkä huomasi kyllä pesunesteen kulutuksessa. Muistathan että jos sun Volvossa on xenonit niin pesimien pitää toimia katsastuksessa.

Volvo on myyty jo aikoja sitten, enkä kyllä muista että katsastuksessa olisi koskaan kyselty lampunpesimistä, vaikka xenonit on ollut useammassakin autossa, tai ehkä yhden VW Touranin kanssa katsuri kysyi, mitenkäs lampunpesimet? ja vastasin siihen, että ei pese joka kerta ja homma oli sillä ok.

Siis pysähdyt tankkaman pesunestettäkin turun reisulla ? Aika saavutus. Itse ajelen sen 20tkm vuodessa pk seudulla, & etelä suomessa ja lasinpesunestettä täyttelen ehkä noin 4-6 kertaa vuodessa. En ole koskaan tajunnut että miten hitossa sitä saadan kulumaan noin käsittämättmiä määriä. Onku pyyhkimen sulat kunnossa ? Kunnolliset pyyhkimet kyllä nuolevat ikkunan puhtaaksi tuollaisessa tilanteessa ilman lisävettä.

Ajeletko ruiskut auki koko matkan Turkuun vai miten toi onnistuu ?

Ei tarvinnyt edes kyseisellä reissulla pysähtyä, kun ko. pakussa oli vajaan 10 litran säiliö, mutta tuo 7,5 litraa sinne upposi, kun Turun päässä täytin.
Toki tuo oli yksittäinen kerta ja silloin oli oikeasti rapakeli.

Sinä taidatkin olla sellainen sunnuntai ajelija, että ajat vain hyvällä kelillä ja päivänvalossa, eikä likaisen ruudun takaa tihrustaminen haittaa, itse kun liikun kelillä kun kelillä ja kaikkina vuorokaudenaikoina.
Toisikseen tykkään puhtaasta ja naarmuttomasta tuulilasista, joten en viitsi raapia sitä turhaan kuivana tai kuran kanssa, kun pesunestettä saa säiliöstä ja sen täyttämiseen menee pari minuuttia.
 
Saman olen huomannut itsekin että vuosituhannen vaihteen vagilaiset ei juurikaan ruostu. Olisi mielenkiintoinen tietää mitä pohja ja pintamaaleja silloin käytettiiin . Liuotinpohjaisia ne varmaan silloin vielä oli. Ja sillä 1.9tdillä ajaa maailman loppuun

N. -> 90 eteenpäin vesiOHENTESIAvärejä sitä mukaan kun tullut uudet mallit ... Mutta kai se taikasana oli sinkityt pellit millä saatiin suhteellisen hyväksi korroosiakestävyys.
 
Menee offtopicin, mutta tuolla Ford foorumilla eräs henkilö ei taas ole vuosikausiin joutunut autoonsa lisäämään lasinpesunestettä:rolleyes:
Millä todennut että alkuperäiset nesteet on sisässä, ettei huolto vaan ole lisännyt…

”En ole kertaakaan lisännyt pissapojan nestettä ST:en. Sciroccolla tuli ajettu 4,5 vuotta ja 47 280 km ja alkuperäiset nesteet oli pöntössä. Onkohan viimeksi tullut lisättyä viime vuosituhannella.”

En minäkään ole lisännyt pesunestettä tuohon profiilikuvan MG:hen, kuin joskus 5-6 vuotta sitten, kun sillä ei ajeta kuin kesäisin 3000-5000 km ja silloinkin pääasiassa kuivan kelin aikaan, jolloin lasin pesemiselle ei ole oikein tarvetta.
Tuo auto tulee kuitenkin pestyä aina kun se pölyyntyy, jolloin myös tuulilasi pysyy puhtaana.
 
Sinä taidatkin olla sellainen sunnuntai ajelija, että ajat vain hyvällä kelillä ja päivänvalossa, eikä likaisen ruudun takaa tihrustaminen haittaa, itse kun liikun kelillä kun kelillä ja kaikkina vuorokaudenaikoina.

No kun edes ole mielestäni. Kehä 1: stä vedetään edestakaisin aamu/iltapäiväruuhkassa ja hämeenlinnan motaria paahdetaan myös edestakaisin.
Sillä tätä ihmettelen.
 
Itsellä Foresterissa pesi valot joka hiton pyyhkäisyllä minkä huomasi kyllä pesunesteen kulutuksessa. Muistathan että jos sun Volvossa on xenonit niin pesimien pitää toimia katsastuksessa.
Missäs tämmöinen todetaan?

Itse olen Vagissa koodannut lampunpesimet pois päältä ja keulalla bi-xenonit eikä ikinä ole tullut hylsyä / kommenttia 6-vuotisen omistuksen aikana. :hmm:
 
Missäs tämmöinen todetaan?

Itse olen Vagissa koodannut lampunpesimet pois päältä ja keulalla bi-xenonit eikä ikinä ole tullut hylsyä / kommenttia 6-vuotisen omistuksen aikana. :hmm:

Okei eli se on sitten vanhaa tietoa?
 
Kiitoksia vastanneille, hyvää keskustelua. Haisee kyllä tosiaan siltä, että kulutus oli ihan todellista, koska sitä nestettä sai kyllä truutata aikalailla koko ajan, tosin jossain vaiheessa huomasin että tuulilasin erillispöhötyksellä lasin sai pysymään vähän paremmin sulana. Pitääpä vähän tutkailla saisiko tuossa minun Patongissani jotenkin säädettyä tuota laseille truuttailua. Tosin katsotaan jaksaako oikeasti, kun eipä tuo neste nyt niin paljoa maksa että jaksaisi hirveästi ruveta säätämään.
 
Okei eli se on sitten vanhaa tietoa?
Pesimet ovat edelleen pakollinen varuste, mikäli valoteho on yli 2000 lumenia. Useimpien xenonien tapauksessa näin on (joskaan ei kaikkien, 25W xenonilla raja ei ylity).

Se on sitten toinen asia, testaako katsastusmies niiden pesimien toimintaa. Väittäisin, että useimmiten ei testaa. Jos kuitenkin keksii testata niin niiden pitäisi toimia mikäli edellä mainitut ehdot täyttyvät.
 
Se on sitten toinen asia, testaako katsastusmies niiden pesimien toimintaa. Väittäisin, että useimmiten ei testaa. Jos kuitenkin keksii testata niin niiden pitäisi toimia mikäli edellä mainitut ehdot täyttyvät.
Ei ainakaan minulla ole testannut. Bemarissa siis vakiona vettä menee lampuille vain silloin, kun valot palaa ja silloinkin käynnistyksen jälkeen vasta kolmannella pesukerralla, jonka jälkeen joka kymmenennellä. Ei kukaan katsuri ala sitä lasia noin paljoa pesemään, vaan testaa pelkän tuulilasin osalta pesurin toiminnan. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan.

Mitä tulee kovaan kulutkseen, edellisessä autossa minulla murtui se lampun pesimen runko, joka sitten vuosi sitä nestettä hiljalleen puskurin sisään. Asiaa ei huomannut kovin helposti, ennenkuin vuoto oli niin suuri, että auton alla näkyi lätäkkö. Joku tuommoinen vuoto voi siis olla @BongisKhan autossa, vaikka kuulostaakin kyllä, että nestettä on vaan kulunut rapakelin takia.
 
Pesimet ovat edelleen pakollinen varuste, mikäli valoteho on yli 2000 lumenia. Useimpien xenonien tapauksessa näin on (joskaan ei kaikkien, 25W xenonilla raja ei ylity).

Se on sitten toinen asia, testaako katsastusmies niiden pesimien toimintaa. Väittäisin, että useimmiten ei testaa. Jos kuitenkin keksii testata niin niiden pitäisi toimia mikäli edellä mainitut ehdot täyttyvät.

Faijalle katsastus mies huomautti en muista oliko vain sanallinen vai kirjasiko lappuihin valojen pesurista. Ajotietokone ilmoitti vähästä aineesta jolloin vain lasille tuli kyseisessä autossa nestettä, kai vanhan valtion aseman katsastaja sai iloa löytäessään 3v vanhasta "vian" ensimmäisessä katsastuksessa.

Omasta olin nypännyt ajovalonpesurin sulakkeen irti, suihkutti käynnistämisen jälkeen aina ensimmäisellä kerralla valoille ja paljon. Ilman pesuria nesteen kulutus väheni yli puolella eikä konepeltiin muodostunut enkelinsiipiä pesunesteestä. Katsastukseen laitoin sulakkeen jos muistin sanomista ei tullut vaikka unohtikin.
 
Väärä threadi, mutta eilen tuli uusi Kuga taloon eikä mennyt ihan mutkitta kun 10km ajon jälkeen alkoi herjailemaan Rengaspaine valvonnan vikaa. Ohjekirjaa selailemalla löytyi ohjeet järjestelmän nollaukseen ja ainakin se tuntui auttavan kun enää tänään herjaa ei tullut.
 

Liitteet

  • kuga.jpg
    kuga.jpg
    3,5 MB · Luettu: 5 380
Viimeksi muokattu:
N. -> 90 eteenpäin vesiOHENTESIAvärejä sitä mukaan kun tullut uudet mallit ... Mutta kai se taikasana oli sinkityt pellit millä saatiin suhteellisen hyväksi korroosiakestävyys.

01/99 rekisteröidyssä Passatissa luulisi ainakin olevan sinkityt pellit, kun ei ole vieläkään ruostetta yhtään missään. En tiedä miten aiemmin on pidetty, mutta viimeiseen 12 vuoteen vain pesty automaattipesussa silloin tällöin.
 
Väärä threadi, mutta eilen tuli uusi Kuga taloon eikä mennyt ihan mutkitta kun 10km ajon jälkeen alkoi herjailemaan Rengaspaine valvonnan vikaa. Ohjekirjaa selailemalla löytyi ohjeet järjestelmän nollaukseen ja ainakin se tuntui auttavan kun enää tänään herjaa ei tullut.

Ei siinä mitään vikaa ollut. Kelin kylmetessä paineet renkaissa alenee ts. ajat sen ulos liikkeestä ja jos ei ole kalibroitu siellä niin varmasti herjaa. Ittellä kävi saman Xceedin luovutuksesta 1.10.. kotiin kun pääsin niin kompuralla paineet kohdilleen. Kesärenkaissa olikin 3,9 baria (kyljessä lukee inflate max to 3,5 bar) mitkä oli kyydissä
 
Nyt on tammikuussa toimitetussa Kugassa 5000km mittarissa ( 2,5 HYBRID (HEV) 190HV CVT AWD ST-LINE X (ei ladattava hybridi) ).

Noista 5000 kilometristä on 1100 kilometriä ajettu sähköllä ja tällä hetkellä ajotietokone näyttää kokonaiskulutukseksi 6.2l/100km. Ajeltu täysin 98 oktaanisella bensalla.

Nätisti ajelemalla ECO-moodissa on paras tankillinen näyttänyt 5.3l/100km, eli eiköhän tuo 6.2l/100km tule vielä putoamaan kunhan kelit lämpiää ja saa kesäkumit alle.

Autoon ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Ei ole ollut mitään vikoja / ongelmia tähän mennessä toisin kuin edellisessä Volkkarissa. Turhaan tuli asennutettua autoon lohko- ja sisätilanlämmitin kun tuossa on tuo etäkäynnistys kännykällä. Ennen kuin alkaa vetää ulkokamppeita päälle, niin lyöt auton etänä käyntiin ja kun on vaatteet niskassa ja käveltynä autolle niin autossa on jo etu- ja takalasi sulana ja penkki ja ratti lämpöisenä. Todella näppärä ominaisuus tuo kyllä. Kerran on tullut tänä talvena pidettyä autoa roikassa ja muuten menty etäkäynnistyksellä.

20220115_113339.jpg
 
@emviiex Pitääkö tuossa käyttää 98:ia vai ootko muuten vaan sillä ajellut?
Ihmettelin samaa, ja ohjekirjan mukaan 95 kävisi ihan passelisti. Ei kait mikään vaparivehje hyödy erityisesti ysikasista?

E: no toisaalta ohjekirjan lauselma
Useimmat bensiinilaadut sisältävät etanolia. Mikäli autoa on tarkoitus säilyttää yli kaksi kuukautta, suosittelemme polttoainesäiliön täyttämistä polttoaineella, joka ei sisällä etanolia.
jos auto seisookin pitkiä pätkiä tai ajetaan vain sähköllä niin ysikasi on sinällänsä perusteltu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom