Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin tiedä sitten tuosta varttimailikiihdytyksestä, R8:iin mahtuu ainakin 315 leveät kumit taakse ja keskimoottorisena lievästi takapainoisena pito on varmasti kova silloinkin lämpimillä gummeilla...
Uutta R8 saa myös takavetoversiona, sille ilmoitettu 0-100 aika on 0,1sek huonompi kuin nelivedolle. Varttimailille voi tilanne muuttua kun jää enempi tehoa ilmanvastuksen kumoamiseen..?
Jep, totta tuokin R8 tapauksessa. En tiennyt että siihen saa noin leveät renkaat taakse, pohdin enemmän ehkä yleisellä tasolla taka- ja nelivedon hyötyjä ja haittoja. Mutta jos uudelle R8:lle on ilmoitettu noin lähelle sama aika 0-100 vedolle, niin takaveto voi tosiaan olla jopa nopeampi varttimaililla.
 
Ei tuu pysymään ruosteettomana. Vasaralakka tarvii alle jonkun ruosteenestoprimerin.

saa nähdä mutta tuskin toi kärry mulla on niin kauaa että toi maali lähtee pois.....putsattu on suht hyvin pohjat että ei ihan ruosteen päälle ole vedetty vaikka purkissa lukeekin että voi maalata suoraan ruosteenkin päälle
 
joo elikkä olin menossa ostamaan vannetukkuun soviterenkaita vanteille katoin nettisivulta että 2.95e kipale joten 4:n sarja olis maksanu 11,80e

tiskillä sitten haki noi renkaat ja sano että sarja maksaa 22,85e sitten kysyin että mites noin paljon voi maksaa kun alle 3e kappale? sain vastauksen että tohon lisätään toimitus ja kierrätysmaksut...eli yli 11e lisää tommosta paskaa.

jäi ostamatta enkä tuolla asioi toiste

ebaystä pistin sitten tulemaan sarjan 10e posteineen koska en noita heti edes tarvii niin voin odotella
 
joo elikkä olin menossa ostamaan vannetukkuun soviterenkaita vanteille katoin nettisivulta että 2.95e kipale joten 4:n sarja olis maksanu 11,80e

tiskillä sitten haki noi renkaat ja sano että sarja maksaa 22,85e sitten kysyin että mites noin paljon voi maksaa kun alle 3e kappale? sain vastauksen että tohon lisätään toimitus ja kierrätysmaksut...eli yli 11e lisää tommosta paskaa.

jäi ostamatta enkä tuolla asioi toiste

ebaystä pistin sitten tulemaan sarjan 10e posteineen koska en noita heti edes tarvii niin voin odotella

Nyt on kyllä jotain vedetty nenästä. Siis eihän nyt sovirenkaista voi mitään kierrätysmaksuja vaatia :D
 
Nyt on kyllä jotain vedetty nenästä. Siis eihän nyt sovirenkaista voi mitään kierrätysmaksuja vaatia :D

sitä itsekin ihmettelin...4 pientä muovinpalaa.
myyjä sano selvästi että toimitus ja kierrätysmaksut tulee lisäksi tohon hintaan jotka nosti sarjan hintaa lähes kaksinkertaseksi. en jääny kysymään mikä oli toimitusmaksun osuus tosta...maksaako se kun myyjä hakee noi rinkulat siitä muutaman metrin päästä hyllystä ja tuo ne tiskille

jos ei olis tommosta vedätystä ollu niin olisin ostanu myös erikoispultit tuolta.....nyt pitää nekin ettiä jostain toisaalta
 
Viimeksi muokattu:
Oiskohan siellä ny menny renkaat ja "renkaat" sekaisin kun noin pehmosia puhuvat? :D
 
Oiskohan siellä ny menny renkaat ja "renkaat" sekaisin kun noin pehmosia puhuvat? :D

laitoin kyssäriä firmalle tosta ja sain tämmösen vastauksen

Me toimimme pääasiassa verkkokauppana ja verkkokaupastakin ostaessa pientavaran toimitusmaksut on 9,90€. Ainoastaan päävarastolta Kouvolasta noutaessa ei joudu maksamaan toimitusmaksuja.

En oo ennen kuullu että maksat postikulut myös jos ostat kamat kivijalkaliikkeestä....ja tossa oli kierrätysmaksua lisäks ja kulut nousi yli 11 euron

ei voi olla todellista...siis myyjällä on noi 4 rinkulaa siinä tiskillä kädessä ja sit maksat jotain toimitus ym kuluja jotka nostaa hintaa lähes puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Me toimimme pääasiassa verkkokauppana ja verkkokaupastakin ostaessa pientavaran toimitusmaksut on 9,90€. Ainoastaan päävarastolta Kouvolasta noutaessa ei joudu maksamaan toimitusmaksuja.

Eipä ole kyllä tullut itsellekään vastaan tilannetta, että myymälästä ostaessa joutuisi toimituskuluja makselemaan... yleensä kun myymälätuotteiden logistiikkakulut on laskettu tuotteiden katteisiin sisään. Kyllä siinä cittarinkin asiakas ihmettelis kun maitotölkkiä ostaessa joutuis maksamaan 10€ toimituskuluja kassalla ”koska sen verran toimituskulu olis ollut verkosta tilatessakin” :D

Ja sitte vielä ihmetellään kun bisnes hävitään kansainvälisille verkkokauppajäteille joiden kautta saa tilattua keski-Euroopasta halvemmalla hinnalla tavaraa jopa ilman toimituskuluja :vihellys:
 
Avensiksesta löytyy "avaimeton kulku" härpäke. Saisiko tuon pois käytöstä jollain kotikonstilla? Ihan kivahan tuo on kun menee autoon ekaa kertaa. Mutta jos lastailen tavaroita ovista, istun vaikka kuskin paikalle ja nappaan skraban pelkääjän jalkatilasta tms. Niin kun olisin menossa takaisin autoon, ovet tietysti menee lukkoon kun otan toisen kerran kahvasta kiinni. Sitten joko odotan muutaman sekunnin uutta yritystä tai painan napista ovet auki. Samalla vaivalla voisin painaa napista ovet auki ja sen jälkeen kulkea ovista miten huvittaa...

Miten nuo on toteutettu muilla merkeillä?

Ulos noustessa en ymmärrä koko keylessin tarkoitusta ollenkaan. Jos jään oven viereen odottelemaan että muksut ja vaimo pääsee ulos, niin siinäpä seisoskelen auton vieressä. Napista painamalla olisin jo edellä kuin sierra 3/4 puhaltimella.
 
Avensiksesta löytyy "avaimeton kulku" härpäke. Saisiko tuon pois käytöstä jollain kotikonstilla? Ihan kivahan tuo on kun menee autoon ekaa kertaa. Mutta jos lastailen tavaroita ovista, istun vaikka kuskin paikalle ja nappaan skraban pelkääjän jalkatilasta tms. Niin kun olisin menossa takaisin autoon, ovet tietysti menee lukkoon kun otan toisen kerran kahvasta kiinni. Sitten joko odotan muutaman sekunnin uutta yritystä tai painan napista ovet auki. Samalla vaivalla voisin painaa napista ovet auki ja sen jälkeen kulkea ovista miten huvittaa...

Miten nuo on toteutettu muilla merkeillä?

Ulos noustessa en ymmärrä koko keylessin tarkoitusta ollenkaan. Jos jään oven viereen odottelemaan että muksut ja vaimo pääsee ulos, niin siinäpä seisoskelen auton vieressä. Napista painamalla olisin jo edellä kuin sierra 3/4 puhaltimella.
Eikö ohjekirjassa ole neuvottu miten sen saa pois päältä?
Skodassa ainakin painetaan kauko-ohjaimesta ovet lukkoon ja 5 sekunnin sisällä pitää koskea kahvan kohtaa josta ovet lukitaan.
Muutenhan toiminta Skodassa on, että kahvasta vetämällä ovet aukeaa. Lukitus tapahtuu vain pienestä kohtaa kahvaa (pieni ura siinä kohtaa merkkinä). Eli ovien ei pitäisi mennä tahattomasti lukkoon jos ei sitten vahingossa koske siihen lukitus kohtaan.
 
Avensiksesta löytyy "avaimeton kulku" härpäke. Saisiko tuon pois käytöstä jollain kotikonstilla? Ihan kivahan tuo on kun menee autoon ekaa kertaa. Mutta jos lastailen tavaroita ovista, istun vaikka kuskin paikalle ja nappaan skraban pelkääjän jalkatilasta tms. Niin kun olisin menossa takaisin autoon, ovet tietysti menee lukkoon kun otan toisen kerran kahvasta kiinni. Sitten joko odotan muutaman sekunnin uutta yritystä tai painan napista ovet auki. Samalla vaivalla voisin painaa napista ovet auki ja sen jälkeen kulkea ovista miten huvittaa...

Miten nuo on toteutettu muilla merkeillä?

Ulos noustessa en ymmärrä koko keylessin tarkoitusta ollenkaan. Jos jään oven viereen odottelemaan että muksut ja vaimo pääsee ulos, niin siinäpä seisoskelen auton vieressä. Napista painamalla olisin jo edellä kuin sierra 3/4 puhaltimella.
2015 viimeisessä facelift Avensiksessa ainakin lukitusanturi on kahvan päässä olevien tuplaurien kohdalla ja avausanturit hantaakin "sisällä". Mitään nappeja ei kahvassa ollut. Jos noin toimii tämä ratkaisu, niin joko anturivikaa kahvassa tai otevirhe ovea avatessa. 150 tkm jyräsin tällä enkä saanut näitä kyllä sekoilemaan kertaakaan.
 
En nyt kyllä ymmärtänyt tippaakaa mikä tuossa Avensiksen avaimettomassa kulussa oli se ongelma, sen verran epäselvästi kerrottu.
Mutta Focuksessa avaimettoman kulun saa kytkettyä pois ajotietokoneen kautta. Itse olen havainnu tuon erittäin erinomaiseksi featureksi tässä 3 kuukauden aikana, toimii kuin ajatus ja kaken nappia ei ole paljon paineltu ja tuo patteri kestää tällä käytöllä varmaan pidempään kun itse auto. :D
 
Avensiksesta löytyy "avaimeton kulku" härpäke. Saisiko tuon pois käytöstä jollain kotikonstilla? Ihan kivahan tuo on kun menee autoon ekaa kertaa. Mutta jos lastailen tavaroita ovista, istun vaikka kuskin paikalle ja nappaan skraban pelkääjän jalkatilasta tms. Niin kun olisin menossa takaisin autoon, ovet tietysti menee lukkoon kun otan toisen kerran kahvasta kiinni. Sitten joko odotan muutaman sekunnin uutta yritystä tai painan napista ovet auki. Samalla vaivalla voisin painaa napista ovet auki ja sen jälkeen kulkea ovista miten huvittaa...

Miten nuo on toteutettu muilla merkeillä?

Ulos noustessa en ymmärrä koko keylessin tarkoitusta ollenkaan. Jos jään oven viereen odottelemaan että muksut ja vaimo pääsee ulos, niin siinäpä seisoskelen auton vieressä. Napista painamalla olisin jo edellä kuin sierra 3/4 puhaltimella.
En ymmärrä miksi joku haluaisi kytkeä avaimettoman pois päältä Suomen varkaustiheydellä. Ihan ehdottomasti pelkkää mielihyvää aiheuttava jatkossakin pakollinen mukavuusvaruste reilu 40 tkm kokemuksella 2016 Auriksessa. Selvitä nyt ihan ensimmäiseksi avaus- ja sulkemisantureiden sijainti. Mulla avaus etuovissa on kahvan koko sisäpinta, ja farkun peräluukussa avausotteen kohdalla leveä kohta. Sulkeminen taas etuovissa kahvojen etuosan tuplaurissa, ja peräluukussa avausotteen oikealla puolella olevaa nystyä painamalla.

Mulla ovet eivät mene tahattomasti lukkoon vaikka pompin eestaas autoon ja ulos, koska en paina tuplauraa, vaan tartun normaalisti kahvaan ja vedän.

Ulos noustessa keyless toimii hyvin, jos olet yksin liikkeellä tai porukka nousee samalla kertaa kyydistä. Ovi kiinni, ja painan tuplauraa tai peräluukun nystyä, jos sieltä oli tavaraa. Jos taas lapsi ja vaimo jäävät ajon jälkeen sisälle kuhnimaan sekunneiksi tai kymmeniksi, niin kävelen autolta poispäin, ja suljen auton tyhjennettyä ovet kaukosäätimen napilla. Pysyy nappi kunnossa, kun edes joskus painetaan. Jos muu perhe jää kuhnimaan minuuteiksi, niin ojennan heille avaimen, ja sanon meneväni edeltä. Tai sitten en hoppuile, vaan odotan hitaampia.
 
Jos taas lapsi ja vaimo jäävät ajon jälkeen sisälle kuhnimaan sekunneiksi tai kymmeniksi, niin kävelen autolta poispäin, ja suljen auton tyhjennettyä ovet kaukosäätimen napilla. Pysyy nappi kunnossa, kun edes joskus painetaan. Jos muu perhe jää kuhnimaan minuuteiksi, niin ojennan heille avaimen, ja sanon meneväni edeltä. Tai sitten en hoppuile, vaan odotan hitaampia.

Ovet voi myös "ennakkolukita" vaikka yksi ovi olisikin auki. Painat vaan kaken nappia ja ovet menee lukkoon sitten kun ovi sulkeutuu. Näin ainakin Focuksessa ja edellisessä 2008 Mondeossa.
 
Avensiksesta löytyy "avaimeton kulku" härpäke. Saisiko tuon pois käytöstä jollain kotikonstilla? Ihan kivahan tuo on kun menee autoon ekaa kertaa. Mutta jos lastailen tavaroita ovista, istun vaikka kuskin paikalle ja nappaan skraban pelkääjän jalkatilasta tms. Niin kun olisin menossa takaisin autoon, ovet tietysti menee lukkoon kun otan toisen kerran kahvasta kiinni. Sitten joko odotan muutaman sekunnin uutta yritystä tai painan napista ovet auki. Samalla vaivalla voisin painaa napista ovet auki ja sen jälkeen kulkea ovista miten huvittaa...

Miten nuo on toteutettu muilla merkeillä?

Ulos noustessa en ymmärrä koko keylessin tarkoitusta ollenkaan. Jos jään oven viereen odottelemaan että muksut ja vaimo pääsee ulos, niin siinäpä seisoskelen auton vieressä. Napista painamalla olisin jo edellä kuin sierra 3/4 puhaltimella.

Jos mä skrabaan ikkunoita niin mä laitan auton aina käyntiin siksi aikaan niin ei mene ovet lukkoon uudestaan. Mulla toki ovi aukeaa heti kun painan kahvan napista eikä siinä ole mitään viivettä niin ei haittaa vaikka menisi lukkoon, toinen on myös se ettei ovet mene lukkoon jos pysyn parin metrin säteellä autosta. Ovet menee automaatisesti lukkoon äänimerkin kanssa kun viimeinen sulkee ovet ja olen tarpeeksi pitkällä autosta, eli mun ei tarvitse jäädä odottamaan autolle muita, Näin Renaultissa.
 
En nyt kyllä ymmärtänyt tippaakaa mikä tuossa Avensiksen avaimettomassa kulussa oli se ongelma, sen verran epäselvästi kerrottu.
Mutta Focuksessa avaimettoman kulun saa kytkettyä pois ajotietokoneen kautta. Itse olen havainnu tuon erittäin erinomaiseksi featureksi tässä 3 kuukauden aikana, toimii kuin ajatus ja kaken nappia ei ole paljon paineltu ja tuo patteri kestää tällä käytöllä varmaan pidempään kun itse auto. :D

Itse asiassa se kaken patteri kuluu enemmän kun on yhteydessä kokoajan autoon eikä vain silloin kun nappia painetaan, omassa autossa olen joutunut kerran vuoteen vaihtamaan patteria kun ajotietokone valittaa sen vähyydestä.

Maailman parhain varuste mistä en kyllä luovu enää koskaan, mutta toi että pitää nappia painella että menee ovet kiinni on kyllä typerä systeemi.:confused2:
 
Maailman parhain varuste mistä en kyllä luovu enää koskaan, mutta toi että pitää nappia painella että menee ovet kiinni on kyllä typerä systeemi.:confused2:
Onko autossa ns. "salpa"- tai "tuplalukitus", eli ovia ei saa auki sisäkahvasta kun ovet on lukossa (eli esim. ikkunoita rikkomalla)?

Tällöin ihan turvallisuuden takia ettei isukin lähtiessä autosta muut jää autoon vangiksi; saattaa mummolla tai muksuilla esim. kesähelteillä hymy hyytyä kun "iskä kipaisee pikaseen Alkossa" ja puolen tunnin päästä autossa on 40 astetta sisällä... ;)
 
Onko autossa ns. "salpa"- tai "tuplalukitus", eli ovia ei saa auki sisäkahvasta kun ovet on lukossa (eli esim. ikkunoita rikkomalla)?

Tällöin ihan turvallisuuden takia ettei isukin lähtiessä autosta muut jää autoon vangiksi; saattaa mummolla tai muksuilla esim. kesähelteillä hymy hyytyä kun "iskä kipaisee pikaseen Alkossa" ja puolen tunnin päästä autossa on 40 astetta sisällä... ;)

Senkus avaat oven kahvasta.
 
Senkus avaat oven kahvasta.
Menikö mulla jotain ohi vai eikö ollu puhe "deadlockista"? Ne ovethan ei silloin aukea mistään muusta kuin avaimen signaalista, vaikka kuinka repisit ulko- tai sisäkahvoista...

Suomen oloissa suhteellisen turha varuste imo :D Omassakin Vollessa aiheuttanut jo harmaita hiuksia, kun ei-keylessi vetää ovet salpalukkoon AINA kun ovet lukitaan, eikä voi poistaa käytöstä...
 
Viimeksi muokattu:
Menikö mulla jotain ohi vai eikö ollu puhe "deadlockista"? Ne ovethan ei silloin aukea mistään muusta kuin avaimen signaalista, vaikka kuinka repisit ulko- tai sisäkahvoista...

Suomen oloissa suhteellisen turha varuste imo :D Omassakin Vollessa aiheuttanut jo harmaita hiuksia, kun ei-keylessi vetää ovet salpalukkoon AINA kun ovet lukitaan, eikä voi poistaa käytöstä...

Niin kysyttiin miten ovet aukeaa ja mä sanoin että senkus avaa kahvasta, ei ole mitään tuplalukitusta.
 
Menikö mulla jotain ohi vai eikö ollu puhe "deadlockista"? Ne ovethan ei silloin aukea mistään muusta kuin avaimen signaalista, vaikka kuinka repisit ulko- tai sisäkahvoista...

Suomen oloissa suhteellisen turha varuste imo :D Omassakin Vollessa aiheuttanut jo harmaita hiuksia, kun ei-keylessi vetää ovet salpalukkoon AINA kun ovet lukitaan, eikä voi poistaa käytöstä...

Kyllä ainakin Mondeossa vaikka laittaa tuplalukituksen, niin ulkokahvasta aukeaa avaimettomana ihan samalla tavalla. Toki sisäpuolelta ei silloin aukea ellei avainta ole sensorien vaikutusalueella.

EDIT: luin viestit vielä uudelleen, enkä nyt ole enää varma mistä tässä alunperin keskusteltiin edes. Mutta siis ainakaan omassa ei keylessin toimintaan ole mitään vaikutusta onko normaali vai tuplalukitus.

Se tässä on tosin harmillista että omassa autossa on ilmeisesti rikki tuo kuskin oven lukituspainike, joten pitää käyttää kaukosäädintä lukitsemiseen (ellei halua kävellä repsikan puolelle tai takaluukulle joissa painikkeet toimii kyllä). Ei kyllä ole mitenkään suuri vaiva lukita kaukosäätimestä, mutta olisikohan tuo kuskin oven painike miten helposti korjattavissa?
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: luin viestit vielä uudelleen, enkä nyt ole enää varma mistä tässä alunperin keskusteltiin edes. Mutta siis ainakaan omassa ei keylessin toimintaan ole mitään vaikutusta onko normaali vai tuplalukitus.
Valitettiin tarvetta sulkea ovet kaukosäätimellä - eli eivät mene automaattisesti lukkoon kun autosta poistutaan (tai kun kakesta loppuu paristo ei auto sammu ja laita ovia lukkoon :D ).

Silloin mietin josko osasyy olisi tuplalukitus ja autoon sisään jäävät "vangit".
 
Focuksen ovet menee lukkoon vain kun koskettaa kahvan takaosan alapuolelta, sitä ei todellakaan saa vahingossa lukkoon vaikka miten ramppaisi ovista edestakas. Edelleen, ihan pro keksintö imo moinen avaimeton kulku. :smoke:
 
Valitettiin tarvetta sulkea ovet kaukosäätimellä - eli eivät mene automaattisesti lukkoon kun autosta poistutaan (tai kun kakesta loppuu paristo ei auto sammu ja laita ovia lukkoon :D ).

Silloin mietin josko osasyy olisi tuplalukitus ja autoon sisään jäävät "vangit".

Ok, nyt ymmärsin mistä oli kyse. Olishan tuollainenkin tietysti helppoutta lisäävä ominaisuus. Mutta tosiaan useimmissa lukitus kyllä onnistuu ilman kaukosäädintäkin, eli kahvasta, joten en näe kovin isona vaivana kun ei avaimia kuitenkaan tarvitse kaivaa esiin.
 
Kyllä ainakin Mondeossa vaikka laittaa tuplalukituksen, niin ulkokahvasta aukeaa avaimettomana ihan samalla tavalla. Toki sisäpuolelta ei silloin aukea ellei avainta ole sensorien vaikutusalueella.
Niinkai se aukeaa kaikissa muissakin, olettaen että avain on kantaman sisällä. Mutta tuossa aiemmin ihmeteltiin, että miksi keyless autossa joutuu ovet napista lukitsemaan ja epäiltiin olisiko syynä se tuplalukko, jolloin avaimen poistuessa kantamasta menee ovet "takalukkoon" ja siitä ne ei aukea ilman että avain on taas kantaman sisällä.
 
Omaan autoon hakusessa 17 tuuman vanne, jonka tuumaleveys ei saisi ylittää 6,5. Vannetukun sivuilla ei ainakaan näkynyt noita olevan. Onko teillä kokemuksia asiasta onko tuolle leveydelle edes 17 tuumasia?
 
Omaan autoon hakusessa 17 tuuman vanne, jonka tuumaleveys ei saisi ylittää 6,5. Vannetukun sivuilla ei ainakaan näkynyt noita olevan. Onko teillä kokemuksia asiasta onko tuolle leveydelle edes 17 tuumasia?

Varmaan 7" leveys on tuossa kokoluokassa yleisin, mutta kyllä 6"-6,5" leveitäkin löytyy, ainakin alkuperäisvanteista.

Mikä jako Mitsussa on? 4X100, 4X114,3 vai 5X114,3?
 
Omaan autoon hakusessa 17 tuuman vanne, jonka tuumaleveys ei saisi ylittää 6,5. Vannetukun sivuilla ei ainakaan näkynyt noita olevan. Onko teillä kokemuksia asiasta onko tuolle leveydelle edes 17 tuumasia?

Miksi sinne ei voi laittaa 7" vannetta? Halvempikin varmasti.
 
Miksi sinne ei voi laittaa 7" vannetta? Halvempikin varmasti.

Ei mahdu. Tuo iskaritunnelin sijainti ja koko on aivan perseestä. ET38-45. Jos 7 tuumaa meinaa niin pullistuu jo ulos kotelosta sen verran että jää kaaren kohdalle ja vaurioittaa kaarta.

Tuuminnassa sitten oltava kait 16 tuumaa - tingittävä koosta näköjään. Huulivanteen tyyppiset olisi hakusessa.
 
Ei mahdu. Tuo iskaritunnelin sijainti ja koko on aivan perseestä. ET38-45. Jos 7 tuumaa meinaa niin pullistuu jo ulos kotelosta sen verran että jää kaaren kohdalle ja vaurioittaa kaarta.

Tuuminnassa sitten oltava kait 16 tuumaa - tingittävä koosta näköjään. Huulivanteen tyyppiset olisi hakusessa.
Mikä auto noin ahdas?
 
Mikä auto noin ahdas?

mitsu-kes.jpg

Mitsubishi lancer 2004 CS0 1,6L

Nuo alla olevat ovat 6,5 tuumaa leveet 16 tuumaiset. Mutta kun jää ärsyttävästi "pelivaraa" koteloon, joten näyttää tyhmältä mielestäni.

Vannekokoa kasvattamalla saisi hiukan ahtaamman näköseksi. Ilman että tarvitsee madaltaa tuota kotteroa.

Vakio talvirenkaalla jää iskaritunnelin reunan ja renkaan reunan väliin se 1cm tilaa ja et taitaa olla 42 noissa vakio peltivanteissa.
 
mitsu-kes.jpg

Mitsubishi lancer 2004 CS0 1,6L

Nuo alla olevat ovat 6,5 tuumaa leveet 16 tuumaiset. Mutta kun jää ärsyttävästi "pelivaraa" koteloon, joten näyttää tyhmältä mielestäni.

Vannekokoa kasvattamalla saisi hiukan ahtaamman näköseksi. Ilman että tarvitsee madaltaa tuota kotteroa.

Tuohon autoon kun lykkäät 17" vanteet niin sitten se vasta tyhmältä näyttää, varsinkin ilman madallusta. Yleensä se 20-30mm madallus näyttää paremmalta eikä ajettavuus kärsi eikä tarvitse ostaa uusia vanteita ja renkaita.
 
Tuohon autoon kun lykkäät 17" vanteet niin sitten se vasta tyhmältä näyttää, varsinkin ilman madallusta. Yleensä se 20-30mm madallus näyttää paremmalta eikä ajettavuus kärsi eikä tarvitse ostaa uusia vanteita ja renkaita.

Niin. TOisaalta mietin että kokoa 15 tuumaa nätit vanteet ja paksuprofiiliset renkaat, näyttäisiköhän tyhmältä? en tiedä.

16 tuumasena saisi jo huulivanteen tyyppistä melko edullisesti.

Onkohan tuo madallus miten kallista. Olen itse kaikki renpat tehnyt, joten ei tuo asennuspuoli ongelma ole. Mietin niiden osien hintaa.
 
Niin. TOisaalta mietin että kokoa 15 tuumaa nätit vanteet ja paksuprofiiliset renkaat, näyttäisiköhän tyhmältä? en tiedä.

16 tuumasena saisi jo huulivanteen tyyppistä melko edullisesti.

Onkohan tuo madallus miten kallista. Olen itse kaikki renpat tehnyt, joten ei tuo asennuspuoli ongelma ole. Mietin niiden osien hintaa.

Saman hintainen kuin ne 17" vanteet ja renkaat
 
Onkohan tuo madallus miten kallista. Olen itse kaikki renpat tehnyt, joten ei tuo asennuspuoli ongelma ole. Mietin niiden osien hintaa.
Alustasarjojahan saa, varsinkin pelkkään madallukseen tarkoitettua, halvallakin. Ja kuten vanha sanonta menee "halvalla saa paskaa".

Voihan tuonne laittaa pelkät madallusjouset, mutta ne A) eivät yleensä toimi vakioiden kanssa hyvin ja B) voivat johtaa vakioiskareiden ennenaikaiseen loppuun. Käytännössä taas 2004 vuosimallin auton ajettavuus voi parantua kun 12 vuotta vanhat iskarit+jouset vaihtaa uusiin.

Alustavermeissä yleensä hinta korreloi suoraan laatuun. 500€ satsilla saa yleensä pintakovan ja pompottavan alustan joka kestää huonolla tuurilla muutaman vuoden. 800-1000€ satsilla saa yleensä kestävämmän joka on oikeasti suunniteltu auton "profiilin" (paino keulassa/takana, jne) mukaan joka kestää sen 10 vuotta.

Jos budjetti on tiukka eikä pelkää katsastusmiestä, niin rälläkällä tietty saa 0€ budjetilla. En suosittele. :D
 
Kannattaa sitten huomioida, että madallettu auto pitää muutoskatsastaa pyöränkulmalapun ja asentajan kirjoittaman todistuksen kanssa. Todistuksessa pitää lukea alustasarjan tarkka malli ja että on hyväksytty tähän autoon tms. Nämä operaatiot sitten maksavat euroja sen verran, että suosittelisin ennemmin asentamaan saman automallin sporttialustan, sitä kun ei tarvitse muutoskatsastaa (en ihan varma ole, enkä jaksa tarkistaa, korjatkaa joku jos olen väärässä).
 
Kannattaa sitten huomioida, että madallettu auto pitää muutoskatsastaa pyöränkulmalapun ja asentajan kirjoittaman todistuksen kanssa. Todistuksessa pitää lukea alustasarjan tarkka malli ja että on hyväksytty tähän autoon tms. Nämä operaatiot sitten maksavat euroja sen verran, että suosittelisin ennemmin asentamaan saman automallin sporttialustan, sitä kun ei tarvitse muutoskatsastaa (en ihan varma ole, enkä jaksa tarkistaa, korjatkaa joku jos olen väärässä).
Eikö sekin pidä yhtälailla muutoskatsastaa, ero on siinä että saman mallin sporttialustaa ei tarvitse jumpata tai väärentää pyöränkulmia että sen saa menemään valmistajan spekseihin, vaatii vähän muutakin kuin pelkät madallusjouset :D Vaikka luultavimmin siinä kuitenkin käy niin, että katsuri ei huomaa että alusta on vaihdettu eikä tarkista onko se merkattu otteeseen...
 
Kannattaa sitten huomioida, että madallettu auto pitää muutoskatsastaa pyöränkulmalapun ja asentajan kirjoittaman todistuksen kanssa. Todistuksessa pitää lukea alustasarjan tarkka malli ja että on hyväksytty tähän autoon tms. Nämä operaatiot sitten maksavat euroja sen verran, että suosittelisin ennemmin asentamaan saman automallin sporttialustan, sitä kun ei tarvitse muutoskatsastaa (en ihan varma ole, enkä jaksa tarkistaa, korjatkaa joku jos olen väärässä).
Itellä riitti aikoinaan ihan pelkkä alustasarjan tuv hyväksyntä lappu.
 
Itellä riitti aikoinaan ihan pelkkä alustasarjan tuv hyväksyntä lappu.
Paino sanalla aikoinaan. Nykyään tarvitsee olla kulmat ja se selvityslappu.
Tuohon sporttialustan asennukseen muistelen lukeneeni jostain (joo luotettava lähde :tup:), ettei sitä tarvitse muutoskatsastaa kun "autoa on alkuperäisenä saanut tällä alustalla".
 
kulmien tarkastus 70-100e ja muutoskatastuksen voi tehdä normaalin katsastuksen yhteydessä ja maksaa n. 60-80e lisää. En nyt saa ajatuksesta kiinni että näiden toimenpiteiden sijaan kannattaisi ostaa alkuperäinen sporttialusta jos vaihtoehtona on kunnollinen säädettävä
 
Paino sanalla aikoinaan. Nykyään tarvitsee olla kulmat ja se selvityslappu.
Tuohon sporttialustan asennukseen muistelen lukeneeni jostain (joo luotettava lähde :tup:), ettei sitä tarvitse muutoskatsastaa kun "autoa on alkuperäisenä saanut tällä alustalla".
Sen jälkeen on kolmessa eri autossa ollut alustasarja, tosin niistä en ole erikseen maininnu:D
 
Itse toimin aikoinaan noiden alustasarjojen kanssa siten, että käytin jouset ja tolpat kavereilla maalattavana pulverilla tai polyuretaanilla ennen asennusta, niin ei koskaan tullut katsastuskonttorilla mitään sanomista, kun olivat yhtä mustat kuin alkuperäisetkin.
 
Itellä riitti aikoinaan ihan pelkkä alustasarjan tuv hyväksyntä lappu.
Ehkä vähän väärä paikka säästää vaikka silloin aikoinaan riittikin. 50-100 eur säästöllä ja hyvällä tuurilla kesä- ja talvirengassarja nopeammin viturallaan.

Edit: näköjään 2015 tullut voimaan muutos jonka jälkeen ei tarvita TÜV-lappuja (valmistajan omat riittää jos kertovat korkeuden muutokset, jne ja alusta on automalliin tarkoitettu) ja samalla tuli kulmien säätölaput pakollisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vähän väärä paikka säästää vaikka silloin aikoinaan riittikin. 50-100 eur säästöllä ja hyvällä tuurilla kesä- ja talvirengassarja nopeammin viturallaan.
Nykyinen kulkine menee kulmien säätöön heti kesällä, yhdet uudet 18" kesänakit meni jo pilalle. Edellisen omistajan mukaan kulmat oli säädetty, mutta ilmeisesti päin persettä:lol:
 
Eräässä paikassa ei huomioitu renkaan pyörimissuuntia ja vituiksihan se meni. Nyt vesiliirtoon mentäessä haukkaa kahta kauehammin alle vettä ja se on menoa...
 
On kyllä paskalaatuista nykyajan automaalit, 4kk/7500km ja Focuksen puskuri on jo täynnä maalipinnan rikkoneita kiveniskemiä, valkoinen muovi vaan paistaa kiveniskemien kohdilta, näyttää erityisen hienolta mustassa autossa.. :facepalm:
Tai sitten se on vaan Fordin maalit.. :darra:
 
Samaa vikaa Opelillakin, ainakin noissa Brilliant väreissä. Viime kesänä alle 30tkm ajettuna paikkailin ison kasan kiveniskemiä puskurista, konepellistä ja katonrajasta.

Ja helvetti tota tuulilasia, aivan tolkuttoman naarmuinen oli jo auton mulle tullessa. Hiomahommiksi meni jo viime kesänä, ja näköjään talven jäljiltä uusintakierros tulossa :dead:
 
On kyllä paskalaatuista nykyajan automaalit, 4kk/7500km ja Focuksen puskuri on jo täynnä maalipinnan rikkoneita kiveniskemiä, valkoinen muovi vaan paistaa kiveniskemien kohdilta, näyttää erityisen hienolta mustassa autossa.. :facepalm:
Tai sitten se on vaan Fordin maalit.. :darra:
Eikös ne jo 2000-luvun alkupuolella lähteneet isoissa paloissa irti esim. Mundanen helmoista?

Jotkut "vesivärit" vielä herkemmin kuin toiset (esim. valkoinen, ei-metallivärit?).

Meidän -99 kakkos-fokkerissa on ihmeen hyvin pysyneet maalit, lakka ei niinkään punaisen päällä. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom