Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
On se takaveto hemmetin hauska, mutta valitettavasti x-drive on vieläkin hauskempi. Joka talvi tämän olen todennut, viime talvesta lähtien. Nyt on siis alla toista talvea tämä takaveto.
 
On se takaveto hemmetin hauska, mutta valitettavasti x-drive on vieläkin hauskempi. Joka talvi tämän olen todennut, viime talvesta lähtien. Nyt on siis alla toista talvea tämä takaveto.
No mutta onko se kesällä hauska..? tai siis noin 8/12:sta vuoden kuukausista, kun pito on joka tapauksessa parempi.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta onko se kesällä hauska?

Takavedon kanssa on enemmän fiilistä silloin kun pito riittää, mutta myös Bemarin neliveto on sen verran takapainotteinen, että ero siellä on pienempi kuin uskoisi. Sanoisin että nelivedon suurin ongelma on, että se on talvea lukuun ottamatta jopa tasaisen tylsä ajaa, jos tehoa ei ole tarpeeksi.
 
Sanoisin että nelivedon suurin ongelma on, että se on talvea lukuun ottamatta jopa tasaisen tylsä ajaa, jos tehoa ei ole tarpeeksi.
Niin tämä on se miksi en erityisempää tunteen paloa tunne nelivetoihin. Järkevä valintahan se olisi, mutta en muutenkaan järjellä ole viimeisimpiä kulkupelejä ostanut niin ei tuo oikein sovi omaan kuvioon.
Takavedon viehätyksiä on se että liukkaat kelit voi jatkua kesät talvet kaasupolkimen asennosta riippuen, se sitten vaan on kuskin vastuulla mikä on milloinkin sopivaa, ajamisen iloa...
 
Tuo mielenkiintoisten ja jännien autojen joukko on muutenkin niin pieni, että vieläkin pienemmäksi menee jos pitäisi olla joku tietty vetotapa.
Ainoa itseä kiinnostava neliveto mikä tulee yhtäkkiä mieleen olisi Lada Niva. Sillä jopa pääsisi ihan oikeasti vaikeassakin maastossa. Mutta eipä tuollaista ajoa edes tule tehtyä niin on jäänyt ostamatta kun tiellähän tuo on ihan paska ajaa :D
 
Yksi jännä nelivetoinen voisi olla Suzuki Jimny. Voi olla että täytyisi käydä joskus koeajamassa.

Uusi_Jimny_700x.jpg


Jimny - Suzuki
 
Noi moottorit on kyllä aina olleet Suzukin heikkous, todella puhdittomia ja väännöttömiä pelejä. Automaatti ei myöskään sovellu kovin mäkiseen ajoon, se renkkaa niitä vaihteita miten sattuu. Muuten varmaan aika samat arviot normiajossa kun kaikissa edellisissäkin: ahdas, meluisa, kiikkerä, hyvä maastossa lyhyen akselivälin vuoksi.
 
Lueskelinpa tuossa Focuksen manuaalia, jossa sanotaan esim sisäänajon kohdalla näin:

Ajoneuvot, joissa on dieselmoottori

Ensimmäisen 3.000 km aikana saatatte kuulla tikittävää ääntä auton nopeutta hidastettaessa. Tämä johtuu uuden dieselmoottorinne säätymisestä ja on normaalia.

:confused:

Mitähän tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Mitä se "säätää" siellä?
Omasta autosta en ole kuullu mitään tikityksiä hidastamisen aikana.
 
Venttiilien tikitys tulee itsellekin mieleen. En keksi mikä muu voisi tikittää. Tuskimpa se kumminkaan autoon sisälle kuuluu.
 
Aika hyvin syö nuo *ruosteensuojausta/alustan massaus*. Ei kotimainenkaan *ruosteensuojausta/alustan massaus* omalla kohdalla vakuuttanut kun oli pari vuotta myöhemmin laitettu kolsan pohja jollain mustalla ja oli komee etiketti konepellin alapuolella että pohjatyö on autossa.. tunkki uppos helposti kun taas samanlainen auto mihin ei oltu tehty ei uponut.

Itselle tulee mieleen pohja ollut märkä/likainen ennen *ruosteensuojausta/alustan massaus* tai seos mitä laitettu sisältää vettä.


Onko mitä kokemuksia muilla ja kuinka yleistä tämä on Suomessa?


 
Viimeksi muokattu:
Fiesta ST ei ole ihan tyypillinen perusauto muutenkaan. En ainakaan ole nähnyt muissa autoissa, että pitoa on niin paljon, että mutkissa takarengas nousee ilmaan.
Onhan toi ollut aika tyypillistä. Etuvetoiset nostavat takapyörää, takavetoiset taas etupyörää.

56908d1401879534-405-performance-against-205-friprac_0836-copy.jpg


Jim_Clark_Lotus_Cortina.jpg
 
Alkuperäinen kirjoittaja Diaz\:
Mikä tavoite luovutuksen siirrossa tammikuulle on jos auto kerran on jo rekisteröity kauan sitten?
Käytännössä siitä tulee 2019-vuosimallia rekisteröintipäivästä riippumatta. En oikein itsekään ymmärrä logiikkaa tuon takana mutta näin suositteli myyjäkin että tehdään. Ja takuuhan alkaa juoksemaan vasta käyttöönottopäivästä.
Käyttöönottovuosihan se tuossa varmaan on se ratkaiseva asia.

Itsekin tein vuonna 2004 kun ostin ensimmäisen uuden auton niin kysyin myyjältä kun olin jo melkein odottanut 5kk voinko saada se merkitty seuraavalle vuodella ja se sopi hyvin.
Mutta asia helpotti se että auto tuli väärillä varusteilla ja myyjä suostui aika hyvin muitakin varusteita asentamaan samalla ettei olis tarvinnut purkaa kaupan kun uusi korimalli oli jo myynnissä kun kävin hakemassa auton.
Se muistakseni oli n2 viikon odotus ei sen pidempi.
Viime kerralla auto pistettiin rekisteriin samana päivänä kun kävin hakemassa sitä(sain odottaa 2h kun sähköiset tiedot oli hukassa).
 
Joo, kyllähän sen napista saa pois päältä, mutta tuo on vähän sama kun pitäisi itse laittaa autoon valot päälle. Jotenkin niin ysäriä.

Ysäri on :tup::rofl:
Lähes kaikki minun autot ennen vaimon kanssa yhteisesti hankittuja on olleet syystäkin 90-luvun tuotoksia. Valokatkaisijat tuli tutuksi ;)
Käytän valokatkaisijaa muutenkin ahkerasti koska en aja ajovaloilla kuin oikeasti pimeässä. Muutoin käytän vain päiväajovaloja jotka on muuten ohjelmoitu niin että takavalot palaa aina. Pk-seudulla ei pahemmin ajovaloja tarvitse.
 
Jaaha, taidanpa tosiaan kiikuttaa tuon oman Focuksen alustasuojaukseen..

Ruotsalaislähde: Nämä uudet autot ovat eniten vaarassa ruostua

Sök | Vi Bilägare

9 auton listalla 3 Fordia.. pitää ihmetellä tätä sinisen ovaalin sairautta. :dead:
Ei tuo ole mitenkään "uutinen" kyllä, varsinkaan Focuksissa.

Enemmän olen ihmeissäni miten tuo oma 1999 mallinen mk1 on vielä noin ruosteeton yksilö kun katselee liikenteessä muita Focuksia akselilla mk1 - mk3... :D
 
Ei tuo ole mitenkään "uutinen" kyllä, varsinkaan Focuksissa.

Enemmän olen ihmeissäni miten tuo oma 1999 mallinen mk1 on vielä noin ruosteeton yksilö kun katselee liikenteessä muita Focuksia akselilla mk1 - mk3... :D

Jotenkin naiivisti uskoin että Ford olisi ottanu onkeensa juurikin Focuksen oviongelmista 2000-luvun alussa Mk1:n kanssa mutta taisi olla harhaluulo. :D
Niitä ovia kun on Ford joutunu uusimaan koritakuuseensa vielä vuonna 2010..
Mutta väitän myös että auton ruostuminen on myös suorassa suhteessa sen hoitoon ja ylläpitoon. Jos ajat suolassa joka päivä etkä pese koskaan niin tokihan se ruostumista edesauttaa..
 
Fordeissa yksi ruostumisen yleinen syy on eturoiskeläppien puute eli paska lentää suoraan alahelmaan ja overakoihin.
Pieni tuollainen lippa puolittaisi osan ruoste ongelmista kun harva niitä sinne pistää uutena tai jälkeenpäin kun kuulemma rumentaa autoa tai maksavat liikaa(50€).
Mutta se ei ole ainostaan ford automalleissa missä ne upuu.
 
Fordeissa yksi ruostumisen yleinen syy on eturoiskeläppien puute eli paska lentää suoraan alahelmaan ja overakoihin.
Pieni tuollainen lippa puolittaisi osan ruoste ongelmista kun harva niitä sinne pistää uutena tai jälkeenpäin kun kuulemma rumentaa autoa tai maksavat liikaa(50€).
Mutta se ei ole ainostaan ford automalleissa missä ne upuu.
Tämä on yksi, toinen on se ettei niitä edes saa kaikkiin malleihin kuin rumina aftermarket rally flap tyyppisinä. Esim omaan ST Fiestaan ei ainakaan ostohetkellä ollut saatavilla kuraläppiä ollenkaan vaikka ei näytä kummoisesti erilaiselta kuin ST-line.
 
Kyllä meillä on eturoiskeläpät, se nyt on vähimmäispakko Suomen oloissa.
 
Kyllä meillä on eturoiskeläpät, se nyt on vähimmäispakko Suomen oloissa.

Mutta yllättävän monesta autosta ne tänä päivänä vakiona puuttuu, mm. mun Astrasta.
Kyselin määräaikaishuollon yhteydessä mitä maksais jos ne laittais sinne, ja taisivat pyydellä jotain 300 euroa siitä niin jäi laittamatta silloin :btooth:

Kyseiset muovinpalaset sais vissiin ~70 eurolla tilattua ulkomailta kotiin, eikä asennuskaan mikään kaksinen homma ole niin pitää varmaan itse askarrella ne paikalleen ensi kesänä...
 
Noi tuli omaan autoon ihan automaattisesti. Takaläpät olis pitäny ilmeisesti pyytää erikseen mutta en katso niitä niin tarpeelliseksi tuossa 5-ovisessa kun takaylitys on suht olematon ja muovipuskuri takapyörän takana eikä siihen lentävä hiekkasade nyt niin haittaa. Tuskin lähden erikseen noita enää ostamaan.
@Freeze :llä näytti olevan tosin takaläpätkin 5-ovisessa, tilasitko ne erikseen vai tuliko "pyytämättä"?
 
Mutta yllättävän monesta autosta ne tänä päivänä vakiona puuttuu, mm. mun Astrasta.
Kyselin määräaikaishuollon yhteydessä mitä maksais jos ne laittais sinne, ja taisivat pyydellä jotain 300 euroa siitä niin jäi laittamatta silloin :btooth:

Kyseiset muovinpalaset sais vissiin ~70 eurolla tilattua ulkomailta kotiin, eikä asennuskaan mikään kaksinen homma ole niin pitää varmaan itse askarrella ne paikalleen ensi kesänä...
Huh kun on kallista. Skeidaan asensin itse takaläpät. 13,50€ maksoi ulkomailta tilattuna ihan originaalit. Etuläpät olikin vakiona.
 
Huh kun on kallista. Skeidaan asensin itse takaläpät. 13,50€ maksoi ulkomailta tilattuna ihan originaalit. Etuläpät olikin vakiona.

On kyllä aika kohtuuton hinta neljästä palasta mustaa muovia... Etenkin tuo asennettuna-hinta oli aika humoristinen, kun miettii, että Opelin varaosasivu ilmoittaa palikoiden Suomi-hinnaksi ~50€ per pari, joten meinasivat asennuksesta rokottaa noin pari sataa euroa. Porukka on britti-foorumilla kertoillut asentaneensa nuo kotipihassa noin tunnissa ilman autohuollon nostureita ja vehkeitä. Siitäkin ajasta iso osa johtuu siitä, että takapäässä suosittelivat irroittamaan renkaat asennuksen ajaksi.

Mitä tossa noita ulkomaisia verkkokauppoja selailin, niin tuo ~70€ näytti tulevan jos tilaa eteen ja taakse + postitkulut. Kiina-läppiä toki sais halvemmalla, mutta ehkä ne alkuperäiset kannattaa kuitenkin laittaa jos alkaa laittamaan...
 
En tiiä pitäiskö lopputalveks ostaa halvalla joku bensa auto kun anjovis lämpenee kuin naiset meikälle ja veli ei halua tuosta luopua mutta samalla ei itse sitä ota.
Ois tässä paikallisesti joku carina 650 ekee mutta vähä ehkä liikaa käyttöä aatellen, ja sitten se että mihin ton avensiksen lykkää, tallissa ei ole tilaa, pihalle ei mahdu kun se pitää aurata lumentulon jälkeen ja takapihallekkaan ei oikein viittis dumpata...
Onhan tuo siis pitkille matkoille hyvä mutta tässä kyläkaupunki pyörittelyssä perseestä ja moottorikin kärsii kun ei ole varmaan kuukausiin päässy käyntilämpötilaseks lämpiämään. Noh, en ole minä maksamassa kun turbo tai joku laukiaa.
 
Mutta yllättävän monesta autosta ne tänä päivänä vakiona puuttuu, mm. mun Astrasta.
Kyselin määräaikaishuollon yhteydessä mitä maksais jos ne laittais sinne, ja taisivat pyydellä jotain 300 euroa siitä niin jäi laittamatta silloin :btooth:

Kyseiset muovinpalaset sais vissiin ~70 eurolla tilattua ulkomailta kotiin, eikä asennuskaan mikään kaksinen homma ole niin pitää varmaan itse askarrella ne paikalleen ensi kesänä...
Joo se on kyllä tietyissä malleissa turhan kova hinta ja vielä voivat olla aivan liian pienet eikä suoja mitään eikä tarvikemalleja tahdo saada nykyautoihin ellei ole valmis virittelemään itse jotain sinne.
 
Juu ja kylmänä tuo on vielä varsin paljon voimakkaampi ja auktoriteettisempi. Kuuluu kyllä sisälle ja kaikuu seinistä. Muija sanoi että kuului parin korttelin päähän oikein selvänä kun kiihdytin Kehälle kakkonen pesässä putki sport modessa. Ja en suoraan sanottuna tajua mitä suurin osa noista autovideoiden kuvaajista tekee. Mitä ihmeen filttereitä käyttävät koska ei todellakaan kuulosta noin kälyiseltä. Kuvasin oman pätkän Oneplus 6:lla ja sain sillä ilman mitään lisäosia tai mikkejä parhaimmat äänet videolle. Monessa kuulostaa siltä kuin alataajuuksia olisi leikattu tms.
Suhteellisen suora putki yhdellä vaimentimella, ja ääntä riittää:lol:
 
Vajaa pari kk ja 3000km Focuksella nyt takana, muutamia mietteitä.

+ Adaptiivinen vakkari, parhautta jonossa ajellessa
+ Kauko-ohjattava Webasto
+ Etäkäynnistys
+ Avaimeton käynti
+ Tilat
+ Todella mukava ajaa

- Uuden auton lapsenviat (moottorin vikavaloa sytytelly turhan ilmoituksen takia, menossa softapäivitykseen. Hätäpuhelujärjestelmän vikaa ilmotellut, peruutustutkan häiriöitä, räminä kojelaudasta)
- Liikennemerkkien tunnistus ei aina toimi kovin luotettavasti ja pari ahaa-tilannetta tullut kun 100km/h alueella jarrutetaan 60kmh koska järjestelmä "tunnisti" nopeuden. :facepalm:
- Ei ole maailman nopeiten lämpiävä auto ilman Webaston apua kovilla pakkasilla, vrt. edellinen Mondeo.

Kulutus on ollut tankkauksista mitattuna 5.8l/100km.
 
Kesällä ostettu uusi Ford Fiesta 100hv A6 titanium on toiminut aivan odotusten mukaan. Mitään vikavaloja ei ole (tietenkään) tullut, eikä myöskään mitään räminöitä. Ei ole siis ajolleen muuttunut mitenkään koeajoautoista. Tuossa Fiestassahan on onneksi vanhan sukupolven 1.0 ecoboost 100hv moottori. Eli tuossa Fiestan moottorissa ei ole vielä hiukkasloukkua. Pitäisi olla siis huomattavasti toimintavarmempi, kun hiukkasloukku ei voi tukkeentua ja mitään varoitusvaloja ei tietysti ole. Ilmeisesti useissakin uusissa hiukkasloukku bensoissa loukku voi tukkeentua, ainakin pätkäajossa. Harvemminhan sitä minnekään kauemmaksi ajeleekaan, ainakaan bensalla.

Muutamia pikku säätöjä. Rengaspaineiden säätö ja sen takia paineantureiden resetointi. Taittuvien peilien poiskytkentä ainakin talveksi. Takalasinpyyhkimen poiskytkentä, että ei hinkaa turhaan takalasia.

Oikein mukava ja hiljainenkin auto ajella tuo Fiesta. Focus oli toki koeajolla myös erittäin hyvä ja toki luokkaa isompi. Mm. oikein mukavan hiljainen tuo Focus ja muutenkin riittävän laadukkaan oloinen. Myös Fiesta on minusta ihan tyylikäs. Fiestaa siis tohdin oikein hyvin suositella, koska viaton auto edelleen.
 
^ Uuden Focuksen kanssa onkin ollu ongelmia tuon hiukkasloukun kanssa, erityisesti tuon litraisen EB:n kanssa.
Jengille on tullu "hiukkassuodatin tukossa"-ilmoituksia jopa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Ei kuulemma saavuta vaadittavaa toimintalämpötilaa Suomen talvessa, kumma ettei Fordilla ole tuota kunnolla testattu.. :confused:
Dieselissä ei onneksi moisia ongelmia.
 
- Liikennemerkkien tunnistus ei aina toimi kovin luotettavasti ja pari ahaa-tilannetta tullut kun 100km/h alueella jarrutetaan 60kmh koska järjestelmä "tunnisti" nopeuden. :facepalm:
Toi olisi mulle kyllä sellainen ominaisuus, että ekan ahaa-tilanteen jälkeen systeemi kytkettäisiin pois päältä tavalla tai toisella.
 
En tiiä pitäiskö lopputalveks ostaa halvalla joku bensa auto kun anjovis lämpenee kuin naiset meikälle ja veli ei halua tuosta luopua mutta samalla ei itse sitä ota.
Ois tässä paikallisesti joku carina 650 ekee mutta vähä ehkä liikaa käyttöä aatellen, ja sitten se että mihin ton avensiksen lykkää, tallissa ei ole tilaa, pihalle ei mahdu kun se pitää aurata lumentulon jälkeen ja takapihallekkaan ei oikein viittis dumpata...
Onhan tuo siis pitkille matkoille hyvä mutta tässä kyläkaupunki pyörittelyssä perseestä ja moottorikin kärsii kun ei ole varmaan kuukausiin päässy käyntilämpötilaseks lämpiämään. Noh, en ole minä maksamassa kun turbo tai joku laukiaa.

Myy anjovis ja osta multa 9000 saab? Siinä on talviautoa vähintään riittävästi.

Neljän auton loukussa itse tällä hetkellä ja periaatteessa ei yhdestäkään haluaisi luopua. :D Paitsi ehkä tuo tonnari..

Kaikki huollot näyttää ajoittuvan joka vehkeellä aina kovimpien pakkasten ajankohtaan.
 
Toi olisi mulle kyllä sellainen ominaisuus, että ekan ahaa-tilanteen jälkeen systeemi kytkettäisiin pois päältä tavalla tai toisella.

Toi toimii kyllä todella hienosti 90% ajasta, varsinkin tuon adaptiivisen vakkarin kanssa, mutta jostain syystä järjestelmä hakee nopeudet navitietojen mukaan eikä auton omalla tutkalla ja jos navitietoihin on jäänyt joku vanha tieto esim tietyöstä jossa on ollu alempi rajoitus, tai vastaavasti korkeampi rajoitus niin systeemi jostain syystä tottelee sitä.
Toivottavasti tuohon on tulossa jonkin sortin päivitys jossain vaiheessa koska kuten sanoin, tuo on toimiessaan erittäin mainio systeemi.

Ja toihan ei ole pelkästään Fordin ongelma, sama ongelma vaivaa muitakin automalleja joissa on tuo liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja toihan ei ole pelkästään Fordin ongelma, sama ongelma vaivaa muitakin automalleja joissa on tuo liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Mitä olen uudella Astralla ajellut, niin ei ole tullut moista vastaan. Liekö se sitten lukee niitä liikennemerkkejä, eikä jotain vanhentuneita navitietoja? Vai onko se Opelin OnStar tms. jotenkin fiksumpi/nopeammin päivittyvä?
 
Voi olla että Opel osaa lukea niitä nopeustietoja.

Muistaakseni Fordinkin saa päivitettyä niin, että lukee samoin kameralla kyltit. Jos taas normi asetuksilla menee, niin säätää nopeuksia tosiaan aivan väärin. Ajaa siis liian kovaa tai liian hiljaa. Huollossa osaavat kyllä säätää asetukset paremmin oikein.
 
Fordin navista saa saa huollossa kytkettyä karttadatan nopeusrajoitukset pois päältä, teetätin sen juuri huollossa omaani.

Käsittääkseni ne tulevat Fordilla OpenStreetmapilta, mutta yhtä kaikki auto ottaa täysälykästä vakkariasetusta käytettäessä (ei perus- ja puoliadaptiivista) risteyksen tiedon sieltä, IMO jos nopeusmerkkiä ei ole heti saatavilla tai ne ovat ristiriidassa navidatan kanssa.
 
Voi olla että Opel osaa lukea niitä nopeustietoja.

Muistaakseni Fordinkin saa päivitettyä niin, että lukee samoin kameralla kyltit. Jos taas normi asetuksilla menee, niin säätää nopeuksia tosiaan aivan väärin. Ajaa siis liian kovaa tai liian hiljaa. Huollossa osaavat kyllä säätää asetukset paremmin oikein.

Minulla oli aikaisemmin Astra Innovation navilla ja liikennemerkkien tunnistuksella. Itse tunnistus toimi hyvin, mutta vähän ajan päästä muutti navin mukaiseksi näytetyt liikennemerkin. Eli käytännössä teki talvella turhaksi systeemin.

Ilmeisesti ilman navia olevissa malleissa toimi hyvin. Tosin Astran ”ominaisuuksista” pienimmästä päästä ja vähiten ärsyttäviä.
 
Minulla oli aikaisemmin Astra Innovation navilla ja liikennemerkkien tunnistuksella. Itse tunnistus toimi hyvin, mutta vähän ajan päästä muutti navin mukaiseksi näytetyt liikennemerkin. Eli käytännössä teki talvella turhaksi systeemin.

Ilmeisesti ilman navia olevissa malleissa toimi hyvin. Tosin Astran ”ominaisuuksista” pienimmästä päästä ja vähiten ärsyttäviä.
Sama vika Volvon uudessa systeemissä. Tai siis oliko nyt 5 minuuttia havaitusta merkistä näyttää rajoituksen sen mukaan, mutta tämän jälkeen muuttuu navin valehtekemaksi. Ja lisäraivostuttavuutena sitä ei näytetä missään, että onko tieto peräisin kameralta vai navilta.

Toki iso osa ongelmaa on nuo Suomen talvirajoitukset. Luulisi vaan että nykytekniikalla ei pitäisi olla edes niiden kirjaaminen ylitsepääsemättömän vaikeaa, kun autot voisivat itse raportoida sinne emoalukselle, että nyt täällä on 80 kympin kyltit, ja tämän perusteella (kun x autoa on asian vahvistanut) voisi sitten lopuille koslille välittää tieto, että ottakaa talvimoodi käyttöön (ja keväällä sama toisinpäin). Taitaa vaan tämä systeemi olla niin harvinainen maailmalla, että enemmin lopetetaan talvirajoitukset Suomessa kuin että automatiikka oppisi moisen logiikan.
 
Toki iso osa ongelmaa on nuo Suomen talvirajoitukset. Luulisi vaan että nykytekniikalla ei pitäisi olla edes niiden kirjaaminen ylitsepääsemättömän vaikeaa, kun autot voisivat itse raportoida sinne emoalukselle
Tarvitseeko sitä edes "raportoida" kun kalenterin mukaan menevät suurimmalta osalta kuitenkin?

Esim. Garminin (2018) navissa toimii ihan hyvin talvirajoitukset.
 
Onhan noita muuttuvia rajoituksia kuitenkin muuallakin käytössä, esim. sateella on alennettu nopeus. Tällöin navin tiedot ovat tietenkin myös väärin. Sikäli jännä, että navin tietoja pidetään luotettavampina kuin kylttejä. Liekkö sitten epäilevät, että kamera saattaa lukea kyltin väärin?

Toki jo tuo kalenteriin perustuva rajoituksen muuttaminen naviin auttaisi jotain, mutta tuo raportointi voisi olla hyvä lisä vaihtuvia rajoituksia varten. Parastahan tietenkin olisi, että auto lukisi suoraan kyltit oikein, eikä mitään navin tietoja edes tarvittaisi. Toki ainakin PK-seudulla yleisessä käytössä olevat aluerajoitukset ovat hankalia kameralle, kun uutta rajoitusmerkkiä ei tulekaan uudella tiellä vastaan. En tiedä onko moisia merkkejä muualla maailmassa käytössä? Vielä vaikeammaksi tilanne menee, kun aluerajoituksen sisällä voi olla uusi vielä alempi rajoitusmerkki, joka ei lopeta aluerajoitusta, vaan alemman rajoituksen loppumismerkki palauttaakin aluerajoituksen voimaan. Älytön systeemi tuo on kyllä ihmisenkin seurattavaksi, ei sen puoleen.
 
Onhan noita muuttuvia rajoituksia kuitenkin muuallakin käytössä, esim. sateella on alennettu nopeus. Tällöin navin tiedot ovat tietenkin myös väärin. Sikäli jännä, että navin tietoja pidetään luotettavampina kuin kylttejä. Liekkö sitten epäilevät, että kamera saattaa lukea kyltin väärin?
Systeemihän ei tule koskaan olemaan 100% luotettava niin kauan kuin on säätä, puita, tien laidassa parkissa olevia isoja autoja, jne.

Sitten jos / kun joku keksii liikennemerkkeihin oman "NFC:n" eli merkki lähettää "rajoitus + voimassaolomatka + suunta" signaalia, niin homma alkaa olemaan pulkassa.

Sitä odotellessa... :D
 
Systeemihän ei tule koskaan olemaan 100% luotettava niin kauan kuin on säätä, puita, tien laidassa parkissa olevia isoja autoja, jne.

Sitten jos / kun joku keksii liikennemerkkeihin oman "NFC:n" eli merkki lähettää "rajoitus + voimassaolomatka + suunta" signaalia, niin homma alkaa olemaan pulkassa.

Sitä odotellessa... :D
No ei toki ole 100% luotettava, mutta ei ole nykyinenkään naviin pohjaava systeemi. Kumpi sitten tekee enemmän virheitä, mene ja tiedä? Tuskin tulee mitään radiolla lähetettävää tietoa noihin, kun nytkin voi olla samalla tiellä eri suuntiin eri rajoitus, kun joku "unohti" asentaa liikennemerkin tai sitten aura-auto kaatoi sen 3 talvea sitten...
 
Onhan noita muuttuvia rajoituksia kuitenkin muuallakin käytössä, esim. sateella on alennettu nopeus. Tällöin navin tiedot ovat tietenkin myös väärin. Sikäli jännä, että navin tietoja pidetään luotettavampina kuin kylttejä. Liekkö sitten epäilevät, että kamera saattaa lukea kyltin väärin?
Kyllä (ainakin tuo Volvon systeemi) se pitää kylttejä luotettavampina periaatteessa, eli kyltti jyrää navin, mutta sitten jos kylttiä ei määräajassa havaita niin muuttaa naviin. Eli esim. pitkillä maantietaipaleilla kun toistorajoitusta ei tule tai jos on esim. luminen keli ja kylttejä ei voida lukea. Onhan tuo tavallaan loogista, ettei rajoituksen voi olettaa jatkuvan samana maailman tappiin jos yksi merkki havaitaan, mutta tuo yhdistettynä siihen navitiedon puutteellisuuteen on vähän ongelmallista.

Ja ärsyttävintä tosiaan että näytöstä ei näe onko tieto peräisin kyltistä vai navilta, eikä navin tietoa saa pois päältä (liikennemerkkien luvun saisi, mutta se on nimenomaan se oikea tieto).

Tarvitseeko sitä edes "raportoida" kun kalenterin mukaan menevät suurimmalta osalta kuitenkin?

Esim. Garminin (2018) navissa toimii ihan hyvin talvirajoitukset.
Juu saisi suurin piirtein oikein noinkin, mutta tarkemmin jos autokantaa hyödyntäisi + että tuolloin jäisi myös muut muutokset aika äkkiä haaviin.
 
maalailen tossa kesäauton satuloita vasaralakalla....melko valuvaa sorttia toi maali.
pari 3 kerrosta pitää laittaa että saa suht ok pinnan...en jaksa noita purkaa joten maalaan paikallaan ollessa. ruosteeet otin pois porakoneella ja teräsharjoilla.

satulat.jpg
 
Ei tuu pysymään ruosteettomana. Vasaralakka tarvii alle jonkun ruosteenestoprimerin.
 
Tuosta olisi kyllä mielenkiintoista saada jonkun tasaisen varman rattimiehen kierrosaika jollain moottoriradalla ennen ja jälkeen että paraneeko tulos.
Siirretään keskustelu tänne, kun alkaa näköjään rönsyilemään.
Tuohan riippuu radasta, että onko vetopidolla kuinka suuri merkitys eli mikä on radan keskinopeus. Isolla radalla, jossa on nopeita mutkia ja pitkiä suoria, saattaa kevyempi takavetoinen mennä kovempaa, mutta toisaalta jollain syheröisellä radalla nelivedosta voi olla hyötyä. Joskin siinä taas tullaan siihen, että kovin syheröisellä radalla ei voi käyttää tehoja, jolloin takaveto on pienenkin radan tapauksessa nopeampi :think:

Varttimaili kiihdytysajossa nelivedosta on huima hyöty, koska sen hyöty korostuu liikkeellelähdössä. Mutta mitä kovempaa mennään, sitä vähemmän siitä on hyötyä. Sen sijaan lisäpainosta keulalla on haittaa mutkissa, koska auto puskee enemmän. Lisäksi suorilla ylimääräiset vetoakselit lisäävät voimalinjan häviöitä, mikä verottaa suorituskykyä.

Eli olisi tosiaankin mielenkiintoinen testi, mutta mielellään pari erityyppistä rataa mukaan :D
 
Siirretään keskustelu tänne, kun alkaa näköjään rönsyilemään.
Tuohan riippuu radasta, että onko vetopidolla kuinka suuri merkitys eli mikä on radan keskinopeus. Isolla radalla, jossa on nopeita mutkia ja pitkiä suoria, saattaa kevyempi takavetoinen mennä kovempaa, mutta toisaalta jollain syheröisellä radalla nelivedosta voi olla hyötyä. Joskin siinä taas tullaan siihen, että kovin syheröisellä radalla ei voi käyttää tehoja, jolloin takaveto on pienenkin radan tapauksessa nopeampi :think:

Varttimaili kiihdytysajossa nelivedosta on huima hyöty, koska sen hyöty korostuu liikkeellelähdössä. Mutta mitä kovempaa mennään, sitä vähemmän siitä on hyötyä. Sen sijaan lisäpainosta keulalla on haittaa mutkissa, koska auto puskee enemmän. Lisäksi suorilla ylimääräiset vetoakselit lisäävät voimalinjan häviöitä, mikä verottaa suorituskykyä.

Eli olisi tosiaankin mielenkiintoinen testi, mutta mielellään pari erityyppistä rataa mukaan :D
Niin tiedä sitten tuosta varttimailikiihdytyksestä, R8:iin mahtuu ainakin 315 leveät kumit taakse ja keskimoottorisena lievästi takapainoisena pito on varmasti kova silloinkin lämpimillä gummeilla...
Uutta R8 saa myös takavetoversiona, sille ilmoitettu 0-100 aika on 0,1sek huonompi kuin nelivedolle. Varttimailille voi tilanne muuttua kun jää enempi tehoa ilmanvastuksen kumoamiseen..?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom