Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No mutta onko se kesällä hauska..? tai siis noin 8/12:sta vuoden kuukausista, kun pito on joka tapauksessa parempi.On se takaveto hemmetin hauska, mutta valitettavasti x-drive on vieläkin hauskempi. Joka talvi tämän olen todennut, viime talvesta lähtien. Nyt on siis alla toista talvea tämä takaveto.
No mutta onko se kesällä hauska?
Niin tämä on se miksi en erityisempää tunteen paloa tunne nelivetoihin. Järkevä valintahan se olisi, mutta en muutenkaan järjellä ole viimeisimpiä kulkupelejä ostanut niin ei tuo oikein sovi omaan kuvioon.Sanoisin että nelivedon suurin ongelma on, että se on talvea lukuun ottamatta jopa tasaisen tylsä ajaa, jos tehoa ei ole tarpeeksi.
Ajoneuvot, joissa on dieselmoottori
Ensimmäisen 3.000 km aikana saatatte kuulla tikittävää ääntä auton nopeutta hidastettaessa. Tämä johtuu uuden dieselmoottorinne säätymisestä ja on normaalia.
Onhan toi ollut aika tyypillistä. Etuvetoiset nostavat takapyörää, takavetoiset taas etupyörää.Fiesta ST ei ole ihan tyypillinen perusauto muutenkaan. En ainakaan ole nähnyt muissa autoissa, että pitoa on niin paljon, että mutkissa takarengas nousee ilmaan.
Joo, kyllähän sen napista saa pois päältä, mutta tuo on vähän sama kun pitäisi itse laittaa autoon valot päälle. Jotenkin niin ysäriä.
Ei tuo ole mitenkään "uutinen" kyllä, varsinkaan Focuksissa.Jaaha, taidanpa tosiaan kiikuttaa tuon oman Focuksen alustasuojaukseen..
Ruotsalaislähde: Nämä uudet autot ovat eniten vaarassa ruostua
Sök | Vi Bilägare
9 auton listalla 3 Fordia.. pitää ihmetellä tätä sinisen ovaalin sairautta.
Ei tuo ole mitenkään "uutinen" kyllä, varsinkaan Focuksissa.
Enemmän olen ihmeissäni miten tuo oma 1999 mallinen mk1 on vielä noin ruosteeton yksilö kun katselee liikenteessä muita Focuksia akselilla mk1 - mk3...
Tämä on yksi, toinen on se ettei niitä edes saa kaikkiin malleihin kuin rumina aftermarket rally flap tyyppisinä. Esim omaan ST Fiestaan ei ainakaan ostohetkellä ollut saatavilla kuraläppiä ollenkaan vaikka ei näytä kummoisesti erilaiselta kuin ST-line.Fordeissa yksi ruostumisen yleinen syy on eturoiskeläppien puute eli paska lentää suoraan alahelmaan ja overakoihin.
Pieni tuollainen lippa puolittaisi osan ruoste ongelmista kun harva niitä sinne pistää uutena tai jälkeenpäin kun kuulemma rumentaa autoa tai maksavat liikaa(50€).
Mutta se ei ole ainostaan ford automalleissa missä ne upuu.
Kyllä meillä on eturoiskeläpät, se nyt on vähimmäispakko Suomen oloissa.
Huh kun on kallista. Skeidaan asensin itse takaläpät. 13,50€ maksoi ulkomailta tilattuna ihan originaalit. Etuläpät olikin vakiona.Mutta yllättävän monesta autosta ne tänä päivänä vakiona puuttuu, mm. mun Astrasta.
Kyselin määräaikaishuollon yhteydessä mitä maksais jos ne laittais sinne, ja taisivat pyydellä jotain 300 euroa siitä niin jäi laittamatta silloin
Kyseiset muovinpalaset sais vissiin ~70 eurolla tilattua ulkomailta kotiin, eikä asennuskaan mikään kaksinen homma ole niin pitää varmaan itse askarrella ne paikalleen ensi kesänä...
Huh kun on kallista. Skeidaan asensin itse takaläpät. 13,50€ maksoi ulkomailta tilattuna ihan originaalit. Etuläpät olikin vakiona.
Joo se on kyllä tietyissä malleissa turhan kova hinta ja vielä voivat olla aivan liian pienet eikä suoja mitään eikä tarvikemalleja tahdo saada nykyautoihin ellei ole valmis virittelemään itse jotain sinne.Mutta yllättävän monesta autosta ne tänä päivänä vakiona puuttuu, mm. mun Astrasta.
Kyselin määräaikaishuollon yhteydessä mitä maksais jos ne laittais sinne, ja taisivat pyydellä jotain 300 euroa siitä niin jäi laittamatta silloin
Kyseiset muovinpalaset sais vissiin ~70 eurolla tilattua ulkomailta kotiin, eikä asennuskaan mikään kaksinen homma ole niin pitää varmaan itse askarrella ne paikalleen ensi kesänä...
Suhteellisen suora putki yhdellä vaimentimella, ja ääntä riittääJuu ja kylmänä tuo on vielä varsin paljon voimakkaampi ja auktoriteettisempi. Kuuluu kyllä sisälle ja kaikuu seinistä. Muija sanoi että kuului parin korttelin päähän oikein selvänä kun kiihdytin Kehälle kakkonen pesässä putki sport modessa. Ja en suoraan sanottuna tajua mitä suurin osa noista autovideoiden kuvaajista tekee. Mitä ihmeen filttereitä käyttävät koska ei todellakaan kuulosta noin kälyiseltä. Kuvasin oman pätkän Oneplus 6:lla ja sain sillä ilman mitään lisäosia tai mikkejä parhaimmat äänet videolle. Monessa kuulostaa siltä kuin alataajuuksia olisi leikattu tms.
Toi olisi mulle kyllä sellainen ominaisuus, että ekan ahaa-tilanteen jälkeen systeemi kytkettäisiin pois päältä tavalla tai toisella.- Liikennemerkkien tunnistus ei aina toimi kovin luotettavasti ja pari ahaa-tilannetta tullut kun 100km/h alueella jarrutetaan 60kmh koska järjestelmä "tunnisti" nopeuden.
En tiiä pitäiskö lopputalveks ostaa halvalla joku bensa auto kun anjovis lämpenee kuin naiset meikälle ja veli ei halua tuosta luopua mutta samalla ei itse sitä ota.
Ois tässä paikallisesti joku carina 650 ekee mutta vähä ehkä liikaa käyttöä aatellen, ja sitten se että mihin ton avensiksen lykkää, tallissa ei ole tilaa, pihalle ei mahdu kun se pitää aurata lumentulon jälkeen ja takapihallekkaan ei oikein viittis dumpata...
Onhan tuo siis pitkille matkoille hyvä mutta tässä kyläkaupunki pyörittelyssä perseestä ja moottorikin kärsii kun ei ole varmaan kuukausiin päässy käyntilämpötilaseks lämpiämään. Noh, en ole minä maksamassa kun turbo tai joku laukiaa.
Toi olisi mulle kyllä sellainen ominaisuus, että ekan ahaa-tilanteen jälkeen systeemi kytkettäisiin pois päältä tavalla tai toisella.
Ja toihan ei ole pelkästään Fordin ongelma, sama ongelma vaivaa muitakin automalleja joissa on tuo liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Voi olla että Opel osaa lukea niitä nopeustietoja.
Muistaakseni Fordinkin saa päivitettyä niin, että lukee samoin kameralla kyltit. Jos taas normi asetuksilla menee, niin säätää nopeuksia tosiaan aivan väärin. Ajaa siis liian kovaa tai liian hiljaa. Huollossa osaavat kyllä säätää asetukset paremmin oikein.
Sama vika Volvon uudessa systeemissä. Tai siis oliko nyt 5 minuuttia havaitusta merkistä näyttää rajoituksen sen mukaan, mutta tämän jälkeen muuttuu navin valehtekemaksi. Ja lisäraivostuttavuutena sitä ei näytetä missään, että onko tieto peräisin kameralta vai navilta.Minulla oli aikaisemmin Astra Innovation navilla ja liikennemerkkien tunnistuksella. Itse tunnistus toimi hyvin, mutta vähän ajan päästä muutti navin mukaiseksi näytetyt liikennemerkin. Eli käytännössä teki talvella turhaksi systeemin.
Ilmeisesti ilman navia olevissa malleissa toimi hyvin. Tosin Astran ”ominaisuuksista” pienimmästä päästä ja vähiten ärsyttäviä.
Tarvitseeko sitä edes "raportoida" kun kalenterin mukaan menevät suurimmalta osalta kuitenkin?Toki iso osa ongelmaa on nuo Suomen talvirajoitukset. Luulisi vaan että nykytekniikalla ei pitäisi olla edes niiden kirjaaminen ylitsepääsemättömän vaikeaa, kun autot voisivat itse raportoida sinne emoalukselle
Systeemihän ei tule koskaan olemaan 100% luotettava niin kauan kuin on säätä, puita, tien laidassa parkissa olevia isoja autoja, jne.Onhan noita muuttuvia rajoituksia kuitenkin muuallakin käytössä, esim. sateella on alennettu nopeus. Tällöin navin tiedot ovat tietenkin myös väärin. Sikäli jännä, että navin tietoja pidetään luotettavampina kuin kylttejä. Liekkö sitten epäilevät, että kamera saattaa lukea kyltin väärin?
No ei toki ole 100% luotettava, mutta ei ole nykyinenkään naviin pohjaava systeemi. Kumpi sitten tekee enemmän virheitä, mene ja tiedä? Tuskin tulee mitään radiolla lähetettävää tietoa noihin, kun nytkin voi olla samalla tiellä eri suuntiin eri rajoitus, kun joku "unohti" asentaa liikennemerkin tai sitten aura-auto kaatoi sen 3 talvea sitten...Systeemihän ei tule koskaan olemaan 100% luotettava niin kauan kuin on säätä, puita, tien laidassa parkissa olevia isoja autoja, jne.
Sitten jos / kun joku keksii liikennemerkkeihin oman "NFC:n" eli merkki lähettää "rajoitus + voimassaolomatka + suunta" signaalia, niin homma alkaa olemaan pulkassa.
Sitä odotellessa...
Kyllä (ainakin tuo Volvon systeemi) se pitää kylttejä luotettavampina periaatteessa, eli kyltti jyrää navin, mutta sitten jos kylttiä ei määräajassa havaita niin muuttaa naviin. Eli esim. pitkillä maantietaipaleilla kun toistorajoitusta ei tule tai jos on esim. luminen keli ja kylttejä ei voida lukea. Onhan tuo tavallaan loogista, ettei rajoituksen voi olettaa jatkuvan samana maailman tappiin jos yksi merkki havaitaan, mutta tuo yhdistettynä siihen navitiedon puutteellisuuteen on vähän ongelmallista.Onhan noita muuttuvia rajoituksia kuitenkin muuallakin käytössä, esim. sateella on alennettu nopeus. Tällöin navin tiedot ovat tietenkin myös väärin. Sikäli jännä, että navin tietoja pidetään luotettavampina kuin kylttejä. Liekkö sitten epäilevät, että kamera saattaa lukea kyltin väärin?
Juu saisi suurin piirtein oikein noinkin, mutta tarkemmin jos autokantaa hyödyntäisi + että tuolloin jäisi myös muut muutokset aika äkkiä haaviin.Tarvitseeko sitä edes "raportoida" kun kalenterin mukaan menevät suurimmalta osalta kuitenkin?
Esim. Garminin (2018) navissa toimii ihan hyvin talvirajoitukset.
Siirretään keskustelu tänne, kun alkaa näköjään rönsyilemään.Tuosta olisi kyllä mielenkiintoista saada jonkun tasaisen varman rattimiehen kierrosaika jollain moottoriradalla ennen ja jälkeen että paraneeko tulos.
Niin tiedä sitten tuosta varttimailikiihdytyksestä, R8:iin mahtuu ainakin 315 leveät kumit taakse ja keskimoottorisena lievästi takapainoisena pito on varmasti kova silloinkin lämpimillä gummeilla...Siirretään keskustelu tänne, kun alkaa näköjään rönsyilemään.
Tuohan riippuu radasta, että onko vetopidolla kuinka suuri merkitys eli mikä on radan keskinopeus. Isolla radalla, jossa on nopeita mutkia ja pitkiä suoria, saattaa kevyempi takavetoinen mennä kovempaa, mutta toisaalta jollain syheröisellä radalla nelivedosta voi olla hyötyä. Joskin siinä taas tullaan siihen, että kovin syheröisellä radalla ei voi käyttää tehoja, jolloin takaveto on pienenkin radan tapauksessa nopeampi
Varttimaili kiihdytysajossa nelivedosta on huima hyöty, koska sen hyöty korostuu liikkeellelähdössä. Mutta mitä kovempaa mennään, sitä vähemmän siitä on hyötyä. Sen sijaan lisäpainosta keulalla on haittaa mutkissa, koska auto puskee enemmän. Lisäksi suorilla ylimääräiset vetoakselit lisäävät voimalinjan häviöitä, mikä verottaa suorituskykyä.
Eli olisi tosiaankin mielenkiintoinen testi, mutta mielellään pari erityyppistä rataa mukaan