Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, tuota en tiedä mutta rekkarinumero seisoo kuitenkin kauppakirjassa. Ja myyjä mainitsi tosiaan että "vanhoilla" päästöillä menee.
Juu se on se ennakkoilmoitus jolloin se numero varataan autolle. Monesti se rekisterinumero on tiedossa heti kun autoa aletaan tehtaalla valmistamaan, vaikka se ei olisi lähelläkään Suomea.
 
Ennakkoilmoituksella saa rekkarinumeron ja kun kaupat on tehty jo syksyllä, niin sai vielä verotuksen pienempien päästöjen mukaan.
Kauppojen ajankohdalla ei ole merkitystä vaan sillä milloin myyjä on autosta tuon ennakkoilmoituksen tehnyt. Esim. myyntivarastossa/tilausputkessa olevasta autosta voi tehdä kaupat vaikka tänään ja saada vanhoilla päästöillä, kunhan siitä on tehty ennakkoilmoitus ennen 1.9.

Esim. minä ostin tilausputkessa olevan auton tuossa n. kuukausi sitten ja se tulee vanhoilla päästöillä verotettuna. Sinänsä yksi lysti tässä konkurssissa, kun kyse on 150 eurosta, mutta rahaa se on sekin.
 
Kauppojen ajankohdalla ei ole merkitystä vaan sillä milloin myyjä on autosta tuon ennakkoilmoituksen tehnyt. Esim. myyntivarastossa/tilausputkessa olevasta autosta voi tehdä kaupat vaikka tänään ja saada vanhoilla päästöillä, kunhan siitä on tehty ennakkoilmoitus ennen 1.9.

Esim. minä ostin tilausputkessa olevan auton tuossa n. kuukausi sitten ja se tulee vanhoilla päästöillä verotettuna. Sinänsä yksi lysti tässä konkurssissa, kun kyse on 150 eurosta, mutta rahaa se on sekin.
Jep. Näppärää. Toki sopiva auto täytyy löytyä silloin myyntivarastosta tai tilausputkesta valmiiksi. Ja uusia tehdastilauksia ei enää saa syksyisillä pienemmillä veroilla. Jollain autoillahan tuo hintaero oli isompikin.
 
Jep. Näppärää. Toki sopiva auto täytyy löytyä silloin myyntivarastosta tai tilausputkesta valmiiksi. Ja uusia tehdastilauksia ei enää saa syksyisillä pienemmillä veroilla. Jollain autoillahan tuo hintaero oli isompikin.
No oma MK7 Fiesta ST taisi olla melkein 2v vanha myyntihetkellä. Se oli jäänyt johonkin järjestelmälimboon kahden eri liikkeen välille kunnes oli havaittu varastoalueella ja syötetty uudestaan järjestelmään. Eli suomeksi ostin melkein pari vuotta vanhan auton uutena. Eipä tuo itseä haitannut ja hintakin oli kohdillaan ja mikään ei autossa ollut muuttunut myöhempiinkään nähden joten mikä jottei.
 
Onnet. Oisin ottanut itekin erittäin mieluusti Superbin (lompakko olis ottanut) mutta akka ei suostu niillä ajamaan. Mun mielestä toi uusin DSG7 on aivan jees paitsi ryömitys on taitolaji. Siihen se silläkin kaatui kun on mukamas niin hankalaa.
Joo lompakko oli tästä mielissään. Loppujen lopuksi kun katsoi mitä kaikkea Skeidaan kuuluu vakiona ja mitä se maksaa sekä sitten vertasi muihin ja paljon niihin pitää rasteja laittaa ja sittenkään ei ihan kaikkea saa mitä Skeidaan niin lompakko oli hyvin vahvasti Skeidan kannalla. Esim. Focus isommalla bensaturbolla olisi tullut useamman tonnin kalliimmaksi kun olisi pitänyt ruksia sitä sun tätä lisävarustetta, joiden arvo häviää välittömästi kaupasta ulos ajassa. Silti se ois hävinnyt eräissä itselle tärkeissä varusteissa Skeidalle. Opelia en edes harkinnut ja Golffinkin hinta karkasi äkkiä Skodaa paljon kalliimmaksi. Luulisi tuon Suomen suosituimman kelpaavan käytettynäkin sitten joskus.
 
No oma MK7 Fiesta ST taisi olla melkein 2v vanha myyntihetkellä. Se oli jäänyt johonkin järjestelmälimboon kahden eri liikkeen välille kunnes oli havaittu varastoalueella ja syötetty uudestaan järjestelmään. Eli suomeksi ostin melkein pari vuotta vanhan auton uutena. Eipä tuo itseä haitannut ja hintakin oli kohdillaan ja mikään ei autossa ollut muuttunut myöhempiinkään nähden joten mikä jottei.
Oletko varma ettei mikään ole muuttunut? Bemari ainakin tykkää muutella kaikenlaista ilman päälle päin näkyvää muutosta / ilman ilmoitusta. Omassa muuttunut ainakin:
- Tietoviihdejärjestelmä - Nopeampi toiminta, modernimpi käyttöliittymä ja saa jälkiasennettua isomman näytön vain näytön vaihtamalla
- Ilmastoinnin ECU - Saa jälkiasennettua käyttöpaneelin faceliftistä
- Ohjausvaihde - Kestävämpi kuin aiemmat
- Vaihteisto - Lisätty vapaarullaustoiminto
- Jakopää - Tätä ei kaiketi ole vielä omassa, mutta olisi kestävämpi kuin aiemmat
- Öljynsuodattimen runko - Kestävämpi kuin aiemmat, vaihdettu muovisesta metalliseen
- Turbon öljylinjan venttiili - Estää öljyn valumisen turboon pitkässä seisonnassa
- Turbon hukkaportin ohjaus - Mahdollistaa turbonpaineen tarkemman säädön, vaihdettu hydraulisesta sähkösäätöiseksi
- Yhdistetty ECUja - Helpompi jälkiasentaa erinäisiä varusteita

Nuo nyt tuli heti mieleen, voi olla muitakin, mutta asia taisi jo tulla selväksi. Eli valmistusajankohdalla on ainakin itselle merkitystä suurestikin. Osa noista koskee toki vain, jos autoa aikoo modata, kuten itse teen. Mutta osa muutoksista vaikuttaa myös kestävyyteen ja/tai ominaisuuksiin. Näitä ei helposti tiedä ilman perehtymistä ja äkkiseltään tietoviihdejärjestelmän ero käyttöliittymässä on ainoa näkyvä ero. Eivätkä kaikki huomaa sitäkään. Nämä muutokset siis on tapahtuneet kahdessa vuodessa. Mallin tuotanto alkoi 2012 ja itsellä on 2014.
 
Oletko varma ettei mikään ole muuttunut? Bemari ainakin tykkää muutella kaikenlaista ilman päälle päin näkyvää muutosta / ilman ilmoitusta. Omassa muuttunut ainakin:
- Tietoviihdejärjestelmä - Nopeampi toiminta, modernimpi käyttöliittymä ja saa jälkiasennettua isomman näytön vain näytön vaihtamalla
- Ilmastoinnin ECU - Saa jälkiasennettua käyttöpaneelin faceliftistä
- Ohjausvaihde - Kestävämpi kuin aiemmat
- Vaihteisto - Lisätty vapaarullaustoiminto
- Jakopää - Tätä ei kaiketi ole vielä omassa, mutta olisi kestävämpi kuin aiemmat
- Öljynsuodattimen runko - Kestävämpi kuin aiemmat, vaihdettu muovisesta metalliseen
- Turbon öljylinjan venttiili - Estää öljyn valumisen turboon pitkässä seisonnassa
- Turbon hukkaportin ohjaus - Mahdollistaa turbonpaineen tarkemman säädön, vaihdettu hydraulisesta sähkösäätöiseksi
- Yhdistetty ECUja - Helpompi jälkiasentaa erinäisiä varusteita

Nuo nyt tuli heti mieleen, voi olla muitakin, mutta asia taisi jo tulla selväksi. Eli valmistusajankohdalla on ainakin itselle merkitystä suurestikin. Osa noista koskee toki vain, jos autoa aikoo modata, kuten itse teen. Mutta osa muutoksista vaikuttaa myös kestävyyteen ja/tai ominaisuuksiin. Näitä ei helposti tiedä ilman perehtymistä ja äkkiseltään tietoviihdejärjestelmän ero käyttöliittymässä on ainoa näkyvä ero. Eivätkä kaikki huomaa sitäkään. Nämä muutokset siis on tapahtuneet kahdessa vuodessa. Mallin tuotanto alkoi 2012 ja itsellä on 2014.
Noissa ei tapahtunut mitään olennaista. Jos taas tehtaalta olisin tilannut niin jousitus olisi muuttunut tietämättä pehmeämpään.
 
Pitkään haaveillut vähän isompaa autoa ja vähä kulutuksisempaa. 15vuotta audeja harrastaneena teki mieli kokeilla jotain muutakin. Ensin kävin kokeilemassa A6 3.0 tdi 2013 avant 204hp mallia, vähän oli karvalakki ja tussu tehojen suhteen, kohtuu painava auto kumminkin kyseessä ja tottunut siihen +500hp luokkaan. 5 sarjan bermari, volvo 60 sarjalaisia ja muutamaa mersua kävin kokeilemassa ja silti tunne jäi että A6 audi päihitti laadussa ja tilavuudeltaan nämä muut. Sitten vahingossa löytyi A6 3.0 Biturbo tdi, no nyt löytyi se tarvittava tehokin sieltä. plussaa eberspächer, ilmajousitus, 8v tiptronic, neliveto sport differential ominaisuudella, adaptiivinen vakkari, nahka/alcantara sisust, 4 alueinen ilmastointi, Bose audio, lämpöratti ja miljoona muuta varustetta. Niin ja Launch control, sillä pitäsi mennä 0-100kmh sen 4.8s tämä onkin todella hyödyllinen 1000kg vene perässä. Kulutus matkaajossa 5.6l reippaalla kaasulla, kaupungissa menty 7.8l. Rengaskoko 255/35/20.
IMG_20180912_183342.jpg IMG_20180912_183321.jpg
A6 päihitti "laadussa" muut eli siis millä mittarilla? Autokaupassa on koeistuttu vanhempaa S4 ja uusia A4/A6 mutta olin todella pettynyt yleisvaikutelmaan. 60-80te hintaisessa pirssissä pitäisi olla joka puolella nahkaa ja soft-touch materiaalia eikä kovaa ja ruman näköistä muovia. Vaikka pidän analogista mittaristoa edelleen ykkösenä niin sekin näyttää Audeissa hirveän halvalta??? Volkkarien sisusta on käytännössä yhtä hyvää mutta autot maksavat puolet vähemmän. Bemarit eivät ole juuri parempia, kojelaudan ja ovien insertit ovat kammottavia. Merssuissa en ole istunut montaa kertaa mutta niissä on jo premiumin tuntua, tosin pianolakattua mustaa muovia on niissäkin liian monessa paikassa. Lexuksista olen pitänyt eniten, materiaaleihin on panostettu ja kaikki on jämäkkää, eikä mikään nitise tai natise vaikka autoilla ikää 4-6v.
Uusia Volvoja olen koeajanut tasan kerran ja se ei jäänyt mitenkään erityisellä tavalla mieleen. Etuvedon vetely/epätarkkuus ei kuulu sen tasoiseen isoon autoon. Kuvissa Volvojen sisustus näyttää todella hyvän näköiseltä ja premiumilta, kosketusnäyttö pois lukien.
 
Viimeksi muokattu:
A6 päihitti "laadussa" muut eli siis millä mittarilla? Autokaupassa on koeistuttu vanhempaa S4 ja uusia A4/A6 mutta olin todella pettynyt yleisvaikutelmaan. 60-80te hintaisessa pirssissä pitäisi olla joka puolella nahkaa ja soft-touch materiaalia eikä kovaa ja ruman näköistä muovia. Vaikka pidän analogista mittaristoa edelleen ykkösenä niin sekin näyttää Audeissa hirveän halvalta??? Volkkarien sisusta on käytännössä yhtä hyvää mutta autot maksavat puolet vähemmän. Bemarit eivät ole juuri parempia, kojelaudan ja ovien insertit ovat kammottavia. Merssuissa en ole istunut montaa kertaa mutta niissä on jo premiumin tuntua, tosin pianolakattua mustaa muovia on niissäkin liian monessa paikassa. Lexuksista olen pitänyt eniten, materiaaleihin on panostettu ja kaikki on jämäkkää, eikä mikään nitise tai natise vaikka autoilla ikää 4-6v.
Uusia Volvoja olen koeajanut tasan kerran ja se ei jäänyt mitenkään erityisellä tavalla mieleen. Etuvedon vetely/epätarkkuus ei kuulu sen tasoiseen isoon autoon. Kuvissa Volvojen sisustus näyttää todella hyvän näköiseltä ja premiumilta, kosketusnäyttö pois lukien.
Ihan hyvä analyysi, mutta näissä Audi, Bemari, Mersu akselin autoissa pitää muistaa, että ne ovat vakiona sangen karsittuja. Eli lisärahalla monet muuttuvat ihan eri autoiksi niin ajettuvuudeltaan kuin sisustaltaan. Lisärahalla saa nahkaa niin kojelautaan kuin penkkeihinkin ja jopa nappeja ja nuppeja voi speksata kalliimmiksi (muovisista keraamisiksi). Suomessa verotus sotkee kuviota, oikeasti autot eivät ole mitään 80ke autoja ellei puhuta hyvin varustellusta yksilöstä. Suomessahan verot koskevat lisävarusteitakin, mikä nostaa niiden hinnat pilviin enemmän kuluttavissa autoissa.
 
Tässä on pari viikkoa ollut lainassa tuommoinen 89 e kadetti työmatka-autona, kun ei ole saanut aikaiseksi niputtaa passatin konetta loppuun. Yllättävän hyvä auto ajella tuommoista 80km maantiepätkää, hakkaa monessakin mielessä nämä 2010 luvun rimpulat. Tuossa on sentään vielä joku tuntuma ajamiseen ja konekkin on virkeämpi mitä joku 1.0 ecobuusti. Tehostinta nyt voisi joku kaivata jos enempi keskustassa joutuisi ajelemaan. Melkein voisi vara-autoksi hommata jonkun tuommoisen omaksi asti.
 
Talvirengastusta vähän auriin.. :D

46672275_2169106433108013_6471405410191409152_n.jpg

On tollanen 205/55 16" kauhee puikula tuo vakio kesärenkaan (245/45 18") rinnalla..... :dead:
 
Talvirengastusta vähän auriin.. :D

46672275_2169106433108013_6471405410191409152_n.jpg

On tollanen 205/55 16" kauhee puikula tuo vakio kesärenkaan (245/45 18") rinnalla..... :dead:
Ilmankos kun kesärenkaan on pykälän verran vakiota isommat (245/40R18) ja talvirenkaat pykälän vakiota pienemmät (205/60R16).

Mittarivirheeseen tulee melkoinen ero, mutta eipähän kamerat räpsy. Eron voinee toki kalibroida vcds:llä pois.
 
Ilmankos kun kesärenkaan on pykälän verran vakiota isommat (245/40R18) ja talvirenkaat pykälän vakiota pienemmät (205/60R16).

Mittarivirheeseen tulee melkoinen ero, mutta eipähän kamerat räpsy. Eron voinee toki kalibroida vcds:llä pois.

Saatoinpa laittaa typon tuohon, eli kyllä muistaakseni on 40 profiililla nuo kesärenkaat :D Ja on tuo 16" ainakin hyväksyttynä kokona rekisteriotteessa... tosin 215/55 16", mutta hieman kapeampi tuskin haittaa....
 
Saatoinpa laittaa typon tuohon, eli kyllä muistaakseni on 40 profiililla nuo kesärenkaat :D Ja on tuo 16" ainakin hyväksyttynä kokona rekisteriotteessa... tosin 215/55 16", mutta hieman kapeampi tuskin haittaa....
Jos kesärenkaasi ovat 245/40R18, niin halkaisija on 65,3 cm. Rekisteriotteen 16", eli 215/55R16 olisi halkaisijaltaan 64,3 cm. Olet (tai edellinen om.) laittanut yleisen ja edullisen 205/55R16, jonka halkaisija on 63,2 cm. Eroa kesäpyöriin on 21 mm, eli se on osaltaan selittämässä, miksi talvipyörä on "kauhee puikula".

Leveys siis vaikuttaa myös renkaan ulkohalkaisijaan, vaikka profiili ja tuumakoko olisivat samat.

Puhuit, että kapeampi tuskin haittaa. Ei se talvella yleisesti haitaksi olekaan, mutta koska et kasvattanut samalla profiilia, niin mittarivirhe kasvaa. Lisäksi talvella oleellinen maavara on sinulla talvipyörillä peräti reilut 10 mm pienempi kuin kesäpyörilläsi. Rohina kasvaa auraamattomilla alueilla.

Edit. Niin, ja se ulkonäkö. Omaan silmään näyttää hieman hassulta, jos isossa autossa on luokkaa pienemmän pyörät. Kaarissa on ylimääräistä tilaa.
 
Tuli kuukausi sitten ostettua A-mersu (w176) ja joka kerta tankilla tulee kirottua kun bensa ei valu tankkiin. Pistooli pätkii valuttaa joutuu hitaasti. Ei ole vielä tullut kömmittyä alle mutta korvausilma putki ilmeisesti on tukossa? Muita veikkauksia?
 
Jos korvausilma on tukossa niin tankista pitäisi tulla melkoinen suhina kun avaat korkin. Samaten käyntiongelmia luulisi olevan jos ei tankkiin korvausilmaa mene. Todennäköisesti kuitenkin täyttöputki on vain sen mallinen, että tekee tuon ongelman. Joissakin autoissa pistoolin on oltava juuri oikeassa asennossa, että voi "täysiä" valutella bensaa tankkiin.

Edit: Ja lisätään sen verran, että jos ongelmaksi paikallistuu korvausilman saanti, niin siinä tapauksessa rikkinäinen aktiivihiilipönttö on kohtuu potentiaalinen ongelman aiheuttaja.
 
Ei ole vielä tullut kömmittyä alle mutta korvausilma putki ilmeisesti on tukossa?
Tuskin on. Nykyautoissa bensahöyryjen talteenotto aktiivihiilipönttöineen on niin monimutkainen ja tarkkaan valvottu rakennelma, että jos siellä olisi joku putki tukkeessa tai venttiili rikki, niin taulussa loistaisi melkoisella varmuudella keltainen moottorin kuva.
 
Unohtui mainita että pistoolin pyörittely on kyllä tuttua hommaa. Aikaisempi A3 oli kanssa tarkka asennosta, mut merssuun ei ole varmaa asentoa vielä 4-5 tankkausella löytynyt.
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta Superb Combista? Itsellä tilauksessa Superb Combi L&K Businessline 190 TDI DSG, tilasin pienen style mallin koeajon jälkeen ja nyt polttelee kovasti päästä uuden auton rattiin :D Luovutus autolla vasta 2.1
 
Miksei A3 e-tron? Vai ostitko uutena?

Noita pyörittelin itse jokin aika sitten ja GTE karsiutui kyllä pois ihan sillä että samaan rahaan sai samalla tekniikalla Audin, jos vähän käytettyä etsi.

Katselin kumpiakin ja Audi oli vaan todella tylsä GTE:en verrattuna omasta mielestä. Lisäksi E-Tronit yleensä varusteiltaan heikompia.
 
Piti tosiaan olla Focuksen luovutus vasta tammikuussa mutta vaimo alkoi puhelemaan tuossa viikko sitten että olishan se kiva lähteä joulunviettoon uudella autolla, enkä minä sitä sitten osannu vastustaa joten soitto myyjälle ja lauantaina käytiin hakemassa auto pois.

ARNlmQA.jpg

Adaptiivinen vakkari on kyllä paras keksintö ikinä. :tup:
Muutenkin on kyllä hiljaisin Ford millä olen koskaan ajanu, vaikkei edellinen Mondeokaan niitä meluisimpia autoja ollu vrt pari edellistä Mondeota..
Pakotettu start/stop-systeemi vähän ärsyttää, saa sen toki napista aina pois mutta pysyvästi sitä ei saa edes ajotietokoneesta pois. Pitää varmaan vaan opetella painamaan nappia, en oikein diggaa tuosta systeemistä eikä sillä sademetsiä pelasteta.
Mutta siinon nyt autoa sitten vähintään 10 vuodeksi.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että mulle käy vielä samoin :D

Niin no, sehän riippuu vähän siitä kauanko meinaa autoa pitää. Jos pitää vaan sen 2-3 vuotta niin jälleenmyynnin/hyvityksen kannalta 2019 käyttöönotolla lienee jo vähän merkitystä.
Mutta koska meillä on vakaa aikomus pitää tuo nyt vähintään se 10 vuotta, ellei ajaa peräti loppuun niin eipä tuolla ole mitään merkitystä ja vaimo sai ylipuhuttua.. :D
 
Pakotettu start/stop-systeemi vähän ärsyttää, saa sen toki napista aina pois mutta pysyvästi sitä ei saa edes ajotietokoneesta pois. Pitää varmaan vaan opetella painamaan nappia, en oikein diggaa tuosta systeemistä eikä sillä sademetsiä pelasteta.
En Fordista tiedä, mutta yleensä Start-Stopin voi koodata pois päältä. Tähän toki tarvitsee sopivan ohjelman joko kännykälle tai tietokoneelle. Omasta koodasin sen niin, että muistaa valinnan. Eli jos sammutan auton niin, että SS on pois päältä, on se pois päältä myös seuraavassa käynnistyksessä. Päästöjen takia ei vissiin ole jo tehtaalta noin.
 
En Fordista tiedä, mutta yleensä Start-Stopin voi koodata pois päältä. Tähän toki tarvitsee sopivan ohjelman joko kännykälle tai tietokoneelle. Omasta koodasin sen niin, että muistaa valinnan. Eli jos sammutan auton niin, että SS on pois päältä, on se pois päältä myös seuraavassa käynnistyksessä. Päästöjen takia ei vissiin ole jo tehtaalta noin.

Meinasin toki kysyä asiasta kun viedään ekaan huoltoon, mutta hieman epäilen että tuota tekevät.
Itse en ala uutta autoa koodailemaan.
 
Meinasin toki kysyä asiasta kun viedään ekaan huoltoon, mutta hieman epäilen että tuota tekevät.
Itse en ala uutta autoa koodailemaan.
Huollossa tuskin suostuvat tekemään, koska vaikuttaa mukamas päästöihin. Oikeastihan se ei mitään vaikuta, koska kuski nappaa sen pois päältä sitten napista joka kerta... Eli tuon koodaaminen on pelkästään mukavuustekijä. Tavallaan ymmärrän, ettet halua uutta autoa koodata, vaikka ei siitä takuun pitäisikään mennä.
 
Onko tää A3 vai A4? Varmaan A3 moottorin perusteella?

Juu A3 malliltaan. Vähän pohdiskelin ostettaessa kumman valitsisi, niin omaan käyttöön varustettuna tämä jäi edullisemmaksi kun sillä lisätilalla ei niinkään painoarvoa ollut.
 
Tuli kuukausi sitten ostettua A-mersu (w176) ja joka kerta tankilla tulee kirottua kun bensa ei valu tankkiin. Pistooli pätkii valuttaa joutuu hitaasti. Ei ole vielä tullut kömmittyä alle mutta korvausilma putki ilmeisesti on tukossa? Muita veikkauksia?

Tulee mieleen nopeasti ainakin 3 tapausta, joihin meidän korjaamolle on vaihdettu aktiivihiilisäiliö ja tämä vaiva on korjaantunut. Kaikissa näissä tuo säiliö on ollut täynnä bensaa. Ja kaikki siis tuota W176 koria M270 koneella.

e: typo
 
En Fordista tiedä, mutta yleensä Start-Stopin voi koodata pois päältä. Tähän toki tarvitsee sopivan ohjelman joko kännykälle tai tietokoneelle. Omasta koodasin sen niin, että muistaa valinnan. Eli jos sammutan auton niin, että SS on pois päältä, on se pois päältä myös seuraavassa käynnistyksessä. Päästöjen takia ei vissiin ole jo tehtaalta noin.

Bemarista voi start-stopin koodata pois, mutta esim. VAGgineissa tuo vika on väkisin päällä. Ymmärtääkseni ainut miten auton saa pysymään käynnissä on huijata jotain anturia väittämään että moottori on tyyliin -20'c. Näin ainakin duunikaveri kertoi joka oli yrittänyt päästä tuosta viasta eroon.

Eli en uskaltaisi lähteä yleistämään.
 
Bemarista voi start-stopin koodata pois, mutta esim. VAGgineissa tuo vika on väkisin päällä. Ymmärtääkseni ainut miten auton saa pysymään käynnissä on huijata jotain anturia väittämään että moottori on tyyliin -20'c. Näin ainakin duunikaveri kertoi joka oli yrittänyt päästä tuosta viasta eroon.

Eli en uskaltaisi lähteä yleistämään.

Fabia Monte Carlossa(2016) on nappi start-stopille mistä sen saa pois tai päälle.
Riittää minulle että sen saa edes napista pois ja syystäkin se on aina pois päältä.
 
Fabia Monte Carlossa(2016) on nappi start-stopille mistä sen saa pois tai päälle.
Riittää minulle että sen saa edes napista pois ja syystäkin se on aina pois päältä.

Joo, kyllähän sen napista saa pois päältä, mutta tuo on vähän sama kun pitäisi itse laittaa autoon valot päälle. Jotenkin niin ysäriä.
 
Onneksi sen lähes kaikista vageista kuitenkin saa tapettua pysyvästi koodaamalla. Muutamia malleja on, mistä se ei onnistu (PQ35 rakenteelle perustuvat ainakin, ehkä muitakin).
 
Bemarista voi start-stopin koodata pois, mutta esim. VAGgineissa tuo vika on väkisin päällä. Ymmärtääkseni ainut miten auton saa pysymään käynnissä on huijata jotain anturia väittämään että moottori on tyyliin -20'c. Näin ainakin duunikaveri kertoi joka oli yrittänyt päästä tuosta viasta eroon.

Eli en uskaltaisi lähteä yleistämään.
Kyllä ainakin vm. 2014 Audi A6:sta onnistui myös. Eli ainakin ennen on onnistunut VAGgineista, kuten Meisselikin vahvisti. Mutta kaiken kaikkiaan ärsyttävä ominaisuus ja harvan olen kuullut tykkäävän ko. ominaisuudesta. Mielenkiintoista olisi tietää, monessako autossa tuo on käytössä. Kai se aika monella kumminkin on käytössä, kun aina liikennevaloissa kuulee (jos on kävellen) tai näkee (takavalojen himmenemisestä) autojen käynnistyvän uudelleen.
 
Parhaita ovat nämä mistä sen saa pois väliaikaisesti vain valikoiden takaa. "valikko päälle, kolme klikkausta oikealle, muutama alas, OK... OK..." Jotain tuon tyylistä C-mersussa.

E on sentään sen verran premium että siinä on nappi... :D
 
Samaa valikkosekoilua tarvitsee nykyään moni muukin "perus"asetus. Luistonestoa ei saa pois napista, vaan valikosta, ESP:tä ei saa välttämättä pois edes sieltä. Ajoavustimetkin saattaa olla valikon takana, esim. kaistavahti. Saahan tuolla tavalla tehtyä ohjaamosta "siistin", mutta itse suosin perinteisiä nappeja kyllä perustoiminnoille. Ne vaan ovat nopeampia ja eivät napit minua häiritse, mieluummin kojelaudassa on nappeja kuin laajoja pintoja pelkkää muovia :D
 
Volvossa se on keskinäytöstä pyyhkäisy oikealle ja vasemmalta tulee esiin kaikki edellämainitut ja paljon muita asetuksia. Sitten klikkailee päälle ja pois mitä haluaa. Harmi kyllä start stoppikin on siellä, mutta ei sentään kaukana...
Tuo nyt on ihan kohtuullinen toteutus sitten. Tuollaisia oikoteitä ei taida muilla merkeillä olla? Toki nappien valoista näkisi heti, mitkä toiminnot ovat missäkin tilassa, mutta tuonne valikkoon mahtuu toki sitten enemmän asetuksia. Sikäli siis vähän kaksipiippuinen juttu.

Saako Volvosta tuon auto-stumppauksen kokonaan pois vai pitääkö se aina valita erikseen? Kätevintä olisi, jos se nappi vaan muistaisi tilansa, kuten muutkin asetukset, mutta kai valmistajat sitten niin pelkäävät päästöjä, että tähän on päädytty. Milloinhan tulee ensimmäinen auto, jossa tuota ei saa edes valikosta pois?
 
@Galaxy sano sille duunikaverille että hommaa oikeat laitteet ja jättää ne anturit rauhaan.

Aika rehvakkaasti luvattu, kun ei tainnut auton mallista olla mitään tietoa? Jos sattuu olemaan vaikka kutoskoppainen golf, niin ei onnistu tuolla, eikä millään muullakaan sen puoleen. :rolleyes:

Ylipäänsä tuo mahdollisuus, että se myös muistaisi tilansa, onnistuu vielä harvemmassa kuin poisto kokonaan. Joissakin toki, sitä en kiellä.
 
Samaa valikkosekoilua tarvitsee nykyään moni muukin "perus"asetus. Luistonestoa ei saa pois napista, vaan valikosta, ESP:tä ei saa välttämättä pois edes sieltä. Ajoavustimetkin saattaa olla valikon takana, esim. kaistavahti. Saahan tuolla tavalla tehtyä ohjaamosta "siistin", mutta itse suosin perinteisiä nappeja kyllä perustoiminnoille. Ne vaan ovat nopeampia ja eivät napit minua häiritse, mieluummin kojelaudassa on nappeja kuin laajoja pintoja pelkkää muovia :D
Yksi syy ollut myös miksi olen pitäytynyt erikoisemmissa malleissa ja silti oman auton käynnistys on aika operaatio. Käynnistä, paina kolmesti modea jotta saat sport modeen (löysempi ESC, pakoputken läppä auki, nopeampi kaasu jne), odota ja paina ESC jotta saat sen sport modeen (TC off ja löysempi ESC jos et ole jo sport modessa) jos haluat, paina ok jotta saat kuitattua turvavyö statuksen (katoaa kai kun ajaa x nopeuden yli mutten siedä yhtään).
 
Onneks oma audi on sen verran vanha, et ei ole start-stoppia ja ASR/ESP-hässäkän saa kytkettyä napista pois päältä :)
 
Yksi syy ollut myös miksi olen pitäytynyt erikoisemmissa malleissa ja silti oman auton käynnistys on aika operaatio. Käynnistä, paina kolmesti modea jotta saat sport modeen (löysempi ESC, pakoputken läppä auki, nopeampi kaasu jne), odota ja paina ESC jotta saat sen sport modeen (TC off ja löysempi ESC jos et ole jo sport modessa) jos haluat, paina ok jotta saat kuitattua turvavyö statuksen (katoaa kai kun ajaa x nopeuden yli mutten siedä yhtään).

Eli ilmeisesti suhaat ilman turvavyötä?o_O
 
Yksi syy ollut myös miksi olen pitäytynyt erikoisemmissa malleissa ja silti oman auton käynnistys on aika operaatio. Käynnistä, paina kolmesti modea jotta saat sport modeen (löysempi ESC, pakoputken läppä auki, nopeampi kaasu jne), odota ja paina ESC jotta saat sen sport modeen (TC off ja löysempi ESC jos et ole jo sport modessa) jos haluat, paina ok jotta saat kuitattua turvavyö statuksen (katoaa kai kun ajaa x nopeuden yli mutten siedä yhtään).
Mikä tuo turvavyöhomma on? Edellinen Ford, jolla olen ajanut on 2007 Focus ja siinä ei tuollaista ollut :D Ohjelmoinnista kun on ollut tässä puhetta, niin ajotilaako ei saa pysymään muistissa? Eli se pitää aina valita käynnistyksen jälkeen uudelleen? Uusissa Bemareissa ja Audeissa ainakin muistaa, mikä on ihan fiksua. Omassa ei muista, mutta se on onneksi yksi napin painallus vaan.
 
Eli ilmeisesti suhaat ilman turvavyötä?o_O
En todellakaan. Se näyttää kenellä kaikilla autossa olijoilla on vyöt kiinni tai auki kunnes kuittaat. Eikä esim katoa kunnes kaikilla on vyöt kiinni vaan pitää kuitata tai kuulema ajaa yli tietyn nopeuden.

Ja tosiaan ei muista modea. Oletan ettei päästöjen tms takia saa koska kytkee juuri mm start/stopin päältä. Penkkien lämmityksen ja ratin lämmityksen jne kyllä muistaa vihdoin. Ei tarvitse joka kerta laittaa rattia ja penkkiä lämpenemään joten pari painalusta vähemmän.
 
@Meisseli golf mk6 2009. Eli riippuu vähän vuosimallista ja varusteista toimiiko.
Screenshot_20181214-163123.jpg
Oho! Ei päivää ettei jotain uutta, itse en ole moiseen vielä törmännyt mutta uskottavahan se on jos olet kerran moisessa onnistunut. Silti pitäydyn siinä väitteessä, että kaikista vagineista sitä ei saa ohjelmallisesti kitkettyä vaikka päällään seisoisi.
 
En todellakaan. Se näyttää kenellä kaikilla autossa olijoilla on vyöt kiinni tai auki kunnes kuittaat. Eikä esim katoa kunnes kaikilla on vyöt kiinni vaan pitää kuitata tai kuulema ajaa yli tietyn nopeuden.

Ja tosiaan ei muista modea. Oletan ettei päästöjen tms takia saa koska kytkee juuri mm start/stopin päältä. Penkkien lämmityksen ja ratin lämmityksen jne kyllä muistaa vihdoin. Ei tarvitse joka kerta laittaa rattia ja penkkiä lämpenemään joten pari painalusta vähemmän.

Tuossapa nuo pari ärsytyksen aihetta itellä tuossa Focuksessakin viikon ajalta. Turvavyökuittaus ja toi moden unohdus on kyllä kummaa suunnittelua.. :shifty:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 266
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom