Joo, kyllähän se ajomoodi voi vaikuttaa aika moneen asiaan. Itsehän pidin luistonestoa ja ESPiä viimeksi tänäaamuna kokonaan pois päältä, että saa vetää mutkat rauhassa ilman sähköaivon jarruttelua (kuudelta aamulla eli ei ollut muita liikenteessä ko. tiellä). En tuota vielä kuitenkaan mitenkään ratamoodina pitäisi, koska näin ajatellen kaikki vanhemmat autot ovat aina ratamoodissa, niissä kun ei mitään ESPiä ole.
Se on totta, että kerran apuihin tottuneena moni kuski voi olla ihmeissään, jos ne eivät olekaan käytössä. Minä olen sitä mieltä, että kannattaa harjoitella oikeaa auton hallintaa turvallisesti, niin sitten ääritilanteissa ei tule asiat yllätyksenä. Tietää tasan miten oma auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, niin osaa sitten korjata luistoa oikealla tavalla tilanteen vaatiessa. Harvasta tosin taitaa enää saada ESPiä kokonaan pois, mikä hankaloittaa asiaa.
Oliko tuo Fiestan kulutuksen nousu siis manuaalivaihteisella autolla? Automaattihan pitää korkeampia kierroksia sport-moodissa, mikä selittää jo yksinään kuluksen pienen nousun. Pelkkä kaasunvastekin jo voi selittää aika paljon, kun kiihdyttää huomaamattaan rajummin. Tämän huomannut ainakin itse. Vastaavasti ECO-moodissa ei edes yritä rajuja kiihdytyksiä, vaan yrittää saada koko ajan pienempiä kulutuksia / isompaa pistesaldoa.