Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossapa nuo pari ärsytyksen aihetta itellä tuossa Focuksessakin viikon ajalta. Turvavyökuittaus ja toi moden unohdus on kyllä kummaa suunnittelua.. :shifty:
Ota huomioon että eivät käytännössä voi laittaa modea muistamaan todennäköisesti päästö ja muiden asetusten takia. Lisäksi moni arvostaa esim sitä että auto käynnistyy hiljaisessa modessa. Oma on varsin äksyn kuuloinen putki kylmänä ja putki äänekkäässä modessa ja jos olisi yhtään äänekkäämpi niin en todellakaan haluaisi käynnistää autoa kovaäänisessä modessa.
 
Niin no mutta sulla onkin ralliauto. Meillä tavan perheauto jossa ei takuulla putki äksyile edes Sport-modessa. :D

Mut joo, varmasti ihan selkärankaan meneviä juttuja kunhan tässä nyt tutustelee. Ja tänään käväisin kaupoilla ja onhan toi S/S omalla tavallaan ihan ok, jotenkin vaan säälittää kun auto saattaa käynnistää ittensä 100 metrin matkalla kolmekin kertaa, kiitos loistavan liikennevalosuunnittelun.. :dead:
 
Niin no mutta sulla onkin ralliauto. Meillä tavan perheauto jossa ei takuulla putki äksyile edes Sport-modessa. :D

Mut joo, varmasti ihan selkärankaan meneviä juttuja kunhan tässä nyt tutustelee. Ja tänään käväisin kaupoilla ja onhan toi S/S omalla tavallaan ihan ok, jotenkin vaan säälittää kun auto saattaa käynnistää ittensä 100 metrin matkalla kolmekin kertaa, kiitos loistavan liikennevalosuunnittelun.. :dead:
No joo tuo hiljaisuus nyt tuli muuta tehdessä mieleen ekana ja ajatus harhaili. Normi kipossa ei tosiaan ole aktiivi putkistoja :D. Tarkoitus oli mainita enemmän sport moden ja ESC:n asetukset.jotka löytyvät monesta ns semi normaalistakin kiposta. Ei uskalleta jättää noita niin että auto käynnistyisi vahingossa ESC löysässä modessa ja TC off tms ja aiheuttaisi onnettomuutta sen takia ettei kuski tajua missä modessa ollaan.
 
Tulee mieleen nopeasti ainakin 3 tapausta, joihin meidän korjaamolle on vaihdettu aktiivihiilisäiliö ja tämä vaiva on korjaantunut. Kaikissa näissä tuo säiliö on ollut täynnä bensaa. Ja kaikki siis tuota W176 koria M270 koneella.

e: typo

Satutko helposti saamaan varaosanumeron tuolle säiliölle? Omat googlaustaidot eivät riittäneet eikä tutuissa varaosakaupoissa tullut tuollasta vastaan.
 
Satutko helposti saamaan varaosanumeron tuolle säiliölle? Omat googlaustaidot eivät riittäneet eikä tutuissa varaosakaupoissa tullut tuollasta vastaan.

Laitatko mulle vaikka YV:nä rekkarin / alustanron niin voin kaivaa oikean numeron.
 
Okei @Pyrres, nyt ymmärrän mitä tarkotit.. :D


Juu ja kylmänä tuo on vielä varsin paljon voimakkaampi ja auktoriteettisempi. Kuuluu kyllä sisälle ja kaikuu seinistä. Muija sanoi että kuului parin korttelin päähän oikein selvänä kun kiihdytin Kehälle kakkonen pesässä putki sport modessa. Ja en suoraan sanottuna tajua mitä suurin osa noista autovideoiden kuvaajista tekee. Mitä ihmeen filttereitä käyttävät koska ei todellakaan kuulosta noin kälyiseltä. Kuvasin oman pätkän Oneplus 6:lla ja sain sillä ilman mitään lisäosia tai mikkejä parhaimmat äänet videolle. Monessa kuulostaa siltä kuin alataajuuksia olisi leikattu tms.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä räyhät äänet pienessä kipossa. :D
Kävin tosin istumassa Fiesta Activessa liikkeessä eikä se nyt niin kauhean pieneltä tuntunu, edes takapenkillä. Itseasiassa yllättävän isoksi on Fiesta kyllä kasvanu. Varmaan takana samat tilat mitä Focuksessa vuosikymmen sitten..
Vaimo ei vaan innostunu ajatuksesta Fiesta+2 mukulaa.. :confused:
 
Ääntä on voimistettu sisällä ilmeisesti mutten itse osaa sanoa miltä osin. Ehkä hiukan yläkierroksilla voisi olla jotain mutta sen verran hyvin tehty ettei heti iske korvaan. Ja yleensä kuitenkin ärsyynnyn noista aika nopeasti. Ja isoin ääni on selkeästi kun avaa ikkunat. Katto ja sivuikkunat auki niin on aika kontrasti auton äänissä vs ulkonäössä ja koossa :D

Ja mitä tiloihin tulee niin kolme henkeä plus koira ja kissa taloudessa. Etenkin kun nyt ST:tä saa tosiaan 5ovisena.Toimii oikein hyvin. Takana jopa ehkä enemmän tilaa kuin MK3.5 Focus ST:ssä koska Fokkerissa olevat Recarot veivät pirusti jalkatilaa takaa vs nuo uudet Recarot. Ja koko auton koko on aikalailla samaa luokkaa kuin MK1 Focus oli.

Edit: Tuossa linkki videoon minkä kuvasin kaverin kanssa kun sattui mahdollisuus koeajaa auto hyvin aikaisessa vaiheessa vs monen muun maan kuluttajat. Ääni on filtteröimätön Laakkosen pihasta pois ajoa lukuunottama (tuuli tms otti mikkiin niin filtteröin siitä ylä-ääniä pois yrittäen säilyttää auton oikean soundin).

 
Ja mitä tiloihin tulee niin kolme henkeä plus koira ja kissa taloudessa.

Kyllä itteä hieman hirvitti Mondeo-farkun jälkeen että miten tuossa 5-ovisessa Focuksessa tilat riittää, mutta hyvin mahtuu muksut taakse turvajakkaroihin ja edessäkin on kivasti tilaa.
Toki kontti onkin sitten todella pieni vrt farkku-Mondeo mutta eipä me sitä tilaa enää nyt niin tarvitakaan kun rattaita ei tartte kuljetella ja ajot on 90% vaimon työmatka-ajoa.
 
Kyllä itteä hieman hirvitti Mondeo-farkun jälkeen että miten tuossa 5-ovisessa Focuksessa tilat riittää, mutta hyvin mahtuu muksut taakse turvajakkaroihin ja edessäkin on kivasti tilaa.
Toki kontti onkin sitten todella pieni vrt farkku-Mondeo mutta eipä me sitä tilaa enää nyt niin tarvitakaan kun rattaita ei tartte kuljetella ja ajot on 90% vaimon työmatka-ajoa.
Sepä, kun pääsee vaunuajoista niin tilantarve kutistuu pirusti. Etenkin jos ei pelkää käyttää penkkejä tavaran kuljetuksessa tai kaataa penkkejä tarvittaessa.
 
Piru, tuli aiemmin mietittyä tuleeko ledit pysymään sulina pakkasella.Fiestassa. Voin sanoa että ongelmia tulee olemaan. Panssarijää ei ole sulanut 6km matkalla yhtään ja koska lampunpesureita ei ole ei nesteelläkään saa sulatettua. Saa nähdä miten hauskaa tulee pimeinä pakkasaamuina.
 
Piru, tuli aiemmin mietittyä tuleeko ledit pysymään sulina pakkasella.Fiestassa. Voin sanoa että ongelmia tulee olemaan. Panssarijää ei ole sulanut 6km matkalla yhtään ja koska lampunpesureita ei ole ei nesteelläkään saa sulatettua. Saa nähdä miten hauskaa tulee pimeinä pakkasaamuina.
Umpion suojaksi kirkas lamppukalvo niin uskaltaa skrapalla pyyhkäistä.
 
Umpion suojaksi kirkas lamppukalvo niin uskaltaa skrapalla pyyhkäistä.
Pitää kokeilla vielä ajamalla valot väkisin päälle pakotettuna ja katsoa mitä tapahtuu. Toivottavasti oli vain tilanne ettei valoja tarvittu auton mielestä kaikkialla vaikka itse valoja olisin pitänyt päällä ihan auton perän yleisen näkyvyyden vuoksi.
 
Okei @Pyrres, nyt ymmärrän mitä tarkotit.. :D



Tuo video pisti ihmetyttämään mitä taikuutta Ford on tehnyt, ettei katalysaattori sano itseään irti vuodessa noista paukkeista. Yleisesti ottaen kun katti ei tykkää palamattomasta polttoaineesta yhtään ja se hajoaa hitaasti, mutta peruuttamattomasti. Ja paukkeethan nimenomaan tulee siitä, että ECU annostelee liikaa polttoainetta, joka sitten palaessaan pakoputkessa saa aikaan nuo äänet. Tämä on syy, miksen itse uskalla käyttää putken pauketta omassa autossani, niin kivalta kuin se kuulostaisikin (toki se ei vakiona pauku muutenkaan). Vaikea myöskään uskoa, että noin uudessa autossa katti olisi kauempana pakosarjasta, jolloin paukkeilla olisi teoreettinen mahdollisuus muodostua ennen kattia. Nopean lämpenemisen saavuttamiseksi kun katti on nykyautoissa käytännössä heti pakosarjan jälkeen.

Pitää kokeilla vielä ajamalla valot väkisin päälle pakotettuna ja katsoa mitä tapahtuu. Toivottavasti oli vain tilanne ettei valoja tarvittu auton mielestä kaikkialla vaikka itse valoja olisin pitänyt päällä ihan auton perän yleisen näkyvyyden vuoksi.
Tuo hukkalämmön tuleminen väärään paikkaan onkin ledien ehkä huonoin puoli. Eli lämpöähän kyllä tulee, mutta se tulee umpion taakse ja/tai ulkopuolelle. Jossain Audissa kehuivat lehdistömateriaalissa, että umpiossa on tuuletin puhaltamassa hukkalämpöä umpion takaa lasille, mikä sulattaa jään ilman erillistä lämmitystä. Jotain tuollaista varmaan tarvitsisi muutkin, mutta voi olla hintakysymys sitten?

Takavalojen palamattomuus onkin sitten toinen hölmöys, onneksi omassani ne sai sentään ohjelmoitua aina päälle. Jos niiden palaminen kuluttaa bensaa desin vuodessa enemmän, niin eipä kiinnosta. Ledit ovat kuitenkin, niin eivät varmasti paljoa kuluta. Parhaita ovat nämä korealaiset (Kia ja Hyandai), joissa ei ilmeisesti ole automatiikkaa sytyttämässä ajovaloja ja sitten ne ajavat perä pimeänä yölläkin. Noissa näemmä palaa mittaristovalot vaikka perä on pimeänä, niin kuski ei huomaa niin helposti valojen palamattomuutta.
 
voimakkaampi ja auktoriteettisempi.
Tarkoitat kai "teinikinnereimäisempi"?

En kyllä ymmärrä miksi jonkun 200hv kipon tarvitsee kuulua parin korttelin päähän kun huomattavasti tehokkaammatkin saadaan hiljaisiksi ilman virtausongelmia. Ja tuo paukkuminen... :rofl:

Tulee mieleen nämä "harrikkamiehet" kun vetää pitkin korttelia kauhea "RätätätätätäpumpumPAMPAMPRÖÖÖÖÖÖÖT!" ja kuvittelee olevansa jotenkin cooleja. :facepalm:

Siis autossa ei varmaan ole mitään vikaa ja ääniä on varmaan kiva kuunnella sisällä, mutta itseäni ehkä hävettäisi noi äänet ellei alla olisi jotain Ferrarin 8 tai 12-konetta. :D
 
Tarkoitat kai "teinikinnereimäisempi"?

En kyllä ymmärrä miksi jonkun 200hv kipon tarvitsee kuulua parin korttelin päähän kun huomattavasti tehokkaammatkin saadaan hiljaisiksi ilman virtausongelmia. Ja tuo paukkuminen... :rofl:

Tulee mieleen nämä "harrikkamiehet" kun vetää pitkin korttelia kauhea "RätätätätätäpumpumPAMPAMPRÖÖÖÖÖÖÖT!" ja kuvittelee olevansa jotenkin cooleja. :facepalm:

Siis autossa ei varmaan ole mitään vikaa ja ääniä on varmaan kiva kuunnella sisällä, mutta itseäni ehkä hävettäisi noi äänet ellei alla olisi jotain Ferrarin 8 tai 12-konetta. :D
Hiljainen halutessa, anna kenkää ja tulee ääntä ;)
 
Siksi siinä varmaan onkin ne läpät, niin saa pidettyä myös hiljaisen moodin päällä.
 
Nää on näitä. Toiset pitää toiset ei. Mielikuvamatkailuahan tuo auto on. Ei se oikeasti nopea ole mutta helvetin hauska vietävä.
 
Niin siis kun kuulee tommosen herättävän aamuyöllä, niin tietää että se naapuri on tahallaan kusipää?

:D :D
Voisihan se sitä vähän olla. :) Koska pakoputken voisi pitää aamulla myös siinä hiljaisella puolella.

Niin tai kytkeä äänekkäämpi puoli päälle vasta kun on ajanut parkkipaikalta kauemmaksi.
 
Niin siis kun kuulee tommosen herättävän aamuyöllä, niin tietää että se naapuri on tahallaan kusipää?

:D :D
Juu ja ei. Luulen äänen perusteella että Ford on ohjelmoinut tuon käynnistymään kylmänä putki auki mahdollisesti syöttäen vielä lisäbensaa johonkin. Sen verran nopeasti ja yhtäkkiä hiljenee tovin päästä vailla olisi sport modessa putki auki.
 
Tuo video pisti ihmetyttämään mitä taikuutta Ford on tehnyt, ettei katalysaattori sano itseään irti vuodessa noista paukkeista. Yleisesti ottaen kun katti ei tykkää palamattomasta polttoaineesta yhtään ja se hajoaa hitaasti, mutta peruuttamattomasti. Ja paukkeethan nimenomaan tulee siitä, että ECU annostelee liikaa polttoainetta, joka sitten palaessaan pakoputkessa saa aikaan nuo äänet. Tämä on syy, miksen itse uskalla käyttää putken pauketta omassa autossani, niin kivalta kuin se kuulostaisikin (toki se ei vakiona pauku muutenkaan). Vaikea myöskään uskoa, että noin uudessa autossa katti olisi kauempana pakosarjasta, jolloin paukkeilla olisi teoreettinen mahdollisuus muodostua ennen kattia. Nopean lämpenemisen saavuttamiseksi kun katti on nykyautoissa käytännössä heti pakosarjan jälkeen.
Ei kyllä yllättäisi vaikka sitä bensaa syötettäisiin jonnekin muualle paukkeen aikaan saamiseksi tai kai sen paukkeen voisi saada muutenkin aikaan. Se itseä eniten noissa paukkeissa häiritsee kun tietää että ne on feikkejä tavalla tai toisella, ei nykyajan moottorit pauku ellei niitä erikseen laiteta paukkumaan, edes vaikka tehoa otettaisiinkin paljon.

Tosin omassakin autossa italian insinöörit ovat käyttäneet tarpeettoman paljon aikaa ja resursseja, että 1.4 litrasesta nelipyttyisestä turbokoneesta saa lähtemään niin hyvä äänet kuin lähtee, joten ehkä olen hieman jäävi sanomaan mitään feikkiäänistä.
 
Ei kyllä yllättäisi vaikka sitä bensaa syötettäisiin jonnekin muualle paukkeen aikaan saamiseksi tai kai sen paukkeen voisi saada muutenkin aikaan. Se itseä eniten noissa paukkeissa häiritsee kun tietää että ne on feikkejä tavalla tai toisella, ei nykyajan moottorit pauku ellei niitä erikseen laiteta paukkumaan, edes vaikka tehoa otettaisiinkin paljon.

Tosin omassakin autossa italian insinöörit ovat käyttäneet tarpeettoman paljon aikaa ja resursseja, että 1.4 litrasesta nelipyttyisestä turbokoneesta saa lähtemään niin hyvä äänet kuin lähtee, joten ehkä olen hieman jäävi sanomaan mitään feikkiäänistä.
Mielestäni saavat tehdä niin äänekkään litraisen tms kuin ikinä haluavat ja omistaja kehtaa ajaa. Olen tietyiltä osin mieleltäni lapsi ja tietokoneet, elektroniikka ja autot kuuluvat tähän kastiin. Enkä sitä häpeile myöntää. Elämä on paljon hauskempaa kun lakkaa miettimästä muiden mielikuvia itsestä ja keskittyy siihen mistä pitää itse. Feikki tai ei (tässä sentään putki ja moottori oikeasti pitävät ääntä myös ulos vs esim osa VAG yms autoista) niin itselle tärkein on oma fiilis. Itse autoni maksan, itse sillä ajan joten miksi ei. Työ kylmänä aina 30s meluisan on tosin pieni kauneusvirhe Fordilta se on pakko myöntää.
 
Ei kyllä yllättäisi vaikka sitä bensaa syötettäisiin jonnekin muualle paukkeen aikaan saamiseksi tai kai sen paukkeen voisi saada muutenkin aikaan. Se itseä eniten noissa paukkeissa häiritsee kun tietää että ne on feikkejä tavalla tai toisella, ei nykyajan moottorit pauku ellei niitä erikseen laiteta paukkumaan, edes vaikka tehoa otettaisiinkin paljon.

Tosin omassakin autossa italian insinöörit ovat käyttäneet tarpeettoman paljon aikaa ja resursseja, että 1.4 litrasesta nelipyttyisestä turbokoneesta saa lähtemään niin hyvä äänet kuin lähtee, joten ehkä olen hieman jäävi sanomaan mitään feikkiäänistä.

Minne muualle sitä bensaa sitten voisi syöttää kuin sylinteriin? Ei voi kaiuttimistakaan kuulua, kun kerran ulkonakin paukkuu. Toki voisihan katin jälkeen olla pakoputkessa oma ruiskusuutin, mutta epäilen tätä erittäin paljon. Tuskin sentään niin paljoa panostettaisiin paukkeisiin.

Mitä tulee feikkiääniin, niin tämähän on nykyään muotia. Nykyään kaikkea voidaan hallita niin tarkasti, että autoista ja muistakin teknisistä laitteista tulee tylsiä. Siksi elokuviin listätään kohinaa jälkikäsittelyssä, että ne näyttäisivät samalta kuin vanhemmat elokuvat eikä niin "siisteiltä/kliinisiltä". Samoin jotkut tykkäävät kuunnella vinyylilevyjä, vaikka CD (ja etenkin DVD Audio) ovat kaikin mitattavissa olevin tavoin parempia. Eli ihmiset ovat joko tottuneet tai tykkäävät muuten vaan epätäydellisyydestä, jota digitaalisuus ei tarjoa. Kyllähän jopa vaatteita myydään valmiiksi kulutettuina :D

Mielestäni saavat tehdä niin äänekkään litraisen tms kuin ikinä haluavat ja omistaja kehtaa ajaa. Olen tietyiltä osin mieleltäni lapsi ja tietokoneet, elektroniikka ja autot kuuluvat tähän kastiin. Enkä sitä häpeile myöntää. Elämä on paljon hauskempaa kun lakkaa miettimästä muiden mielikuvia itsestä ja keskittyy siihen mistä pitää itse. Feikki tai ei (tässä sentään putki ja moottori oikeasti pitävät ääntä myös ulos vs esim osa VAG yms autoista) niin itselle tärkein on oma fiilis. Itse autoni maksan, itse sillä ajan joten miksi ei. Työ kylmänä aina 30s meluisan on tosin pieni kauneusvirhe Fordilta se on pakko myöntää.
Vähän samoilla linjoilla, aina löytyy mielensäpahoittajia vaikka mitä valintoja tekisi. Tuo kylmäkäynnistys on varmaan katin lämmittämiseen tarkoitettu. Ainakin oma auto pitää turbon hukkaporttia auki ja lisää syöttöä, jotta katti lämpenisi nopeammin. Sellainen ikävä puoli tuossa on, että katin sisuskalut ovat päässeet irti (ei sinänsä haittaa mitään) ja nyt ne aina pitävät kauheaa räminää tuon kylmäsekvenssin ajan. Se se vasta noloa on julkisilla paikoilla :D
 
Toki voisihan katin jälkeen olla pakoputkessa oma ruiskusuutin, mutta epäilen tätä erittäin paljon.
Jos Fordi on laittanut sen sinne bensavehkeiden DPF:ää odotellessa... :D
(Nopea lisätä sitten DPF:n polttoa varten, ellei tee venttiilien ajoituksella... :rolleyes:)
 
Jos Fordi on laittanut sen sinne bensavehkeiden DPF:ää odotellessa... :D
(Nopea lisätä sitten DPF:n polttoa varten, ellei tee venttiilien ajoituksella... :rolleyes:)
Toisaalta... En edes ole ajatellut, tässähän voisi olla teoriassa jo DPF... Ford on monesti ollut näissä päästöjutuissa ja normieissa viime aikoina aika ajoissa.
 
Toisaalta... En edes ole ajatellut, tässähän voisi olla teoriassa jo DPF... Ford on monesti ollut näissä päästöjutuissa ja normieissa viime aikoina aika ajoissa.
Eikös tuo päästölaite ole auton rekisteritiedoissa, esim. juuri sen takia ettei päästölaitteita saa repiä irti, jne.

Olisin tarkastanut Trafin sivuilta, mutta ovat edelleen näköjään suljettu ajokorttipelleilyn takia... :facepalm:
 
Minne muualle sitä bensaa sitten voisi syöttää kuin sylinteriin? Ei voi kaiuttimistakaan kuulua, kun kerran ulkonakin paukkuu. Toki voisihan katin jälkeen olla pakoputkessa oma ruiskusuutin, mutta epäilen tätä erittäin paljon. Tuskin sentään niin paljoa panostettaisiin paukkeisiin.
En pidä tuotakaan mahdottoman että siellä olisi joku ylimääräinen suutin jossain kohti, jos ei ole niin on vaan ajan kysymys ennenkuin joku valmistaja senkin tempun tekee. Kyllä noihin aika paljon panostetaan, kaikenlaisia viritelmiä noista löytyy että saadaan ne äänet aikaseksi.
 
... ei nykyajan moottorit pauku ellei niitä erikseen laiteta paukkumaan, edes vaikka tehoa otettaisiinkin paljon.
Väittäisin että lähes kaikki koneet pitää rätinää ja paukkeita ellei sitä vartavasten putkistolla vaimennettaisiin. On mahdollista tehdä suht hiljaisiakin pakoputkia joista kuuluu poksahduksia ynm röpinää läpi. Tämä omalla kokemuksella useamman auton otannalla.
 
Luulen kyllä tässä tapauksessa kyseessä olevan ns kisakatti tehtaalta. Kestää enemmän rakas bensaa lävitseen käsittääkseni. Sama menetelmä kuitenkin käytössä kuin RS Fokkerissa ja ainakaan itse en ole lisäsuuttimesta mistään lukenut.
 
Vissiin nykyajan premiumia tämä, et Start/Stop pitää jokaisen käynnistyksen kanssa sammuttaa aina. Onneksi premium Fiateissa se pysyy pois päältä tai päällä ihan yhdellä napilla sammuttamisen jälkeen. Olisi kyllä aika köyhää tunkea jotain BT-balikkaa OBD-pistokkeeseen, jos ei halua auton raiskaavan starttimoottoria joka liikennevaloissa.
 
Vissiin nykyajan premiumia tämä, et Start/Stop pitää jokaisen käynnistyksen kanssa sammuttaa aina. Onneksi premium Fiateissa se pysyy pois päältä tai päällä ihan yhdellä napilla sammuttamisen jälkeen. Olisi kyllä aika köyhää tunkea jotain BT-balikkaa OBD-pistokkeeseen, jos ei halua auton raiskaavan starttimoottoria joka liikennevaloissa.
Nykyajan premiumia on jättää S&S koko ajan päälle.
 
En pidä tuotakaan mahdottoman että siellä olisi joku ylimääräinen suutin jossain kohti, jos ei ole niin on vaan ajan kysymys ennenkuin joku valmistaja senkin tempun tekee. Kyllä noihin aika paljon panostetaan, kaikenlaisia viritelmiä noista löytyy että saadaan ne äänet aikaseksi.

Jos oikein ymmärsin niin Audilla sellainen on ollut jo pitkään. Varmaan muistakin joku tollainen löytyy.
 
Tuo lytättiin aikanaan foorumeilla, ei taida pitää paikkaansa edes RS kohdalla. Luultavimmin myöhästetään sytytystä vaihdon hetkellä ja monet DSG autot tekee samaa.
 
Luulen kyllä tässä tapauksessa kyseessä olevan ns kisakatti tehtaalta. Kestää enemmän rakas bensaa lävitseen käsittääkseni. Sama menetelmä kuitenkin käytössä kuin RS Fokkerissa ja ainakaan itse en ole lisäsuuttimesta mistään lukenut.
Voihan siinä kisakatti olla, vaikka sekin on massatuotantoautossa harvinaista. Jos siis puhutaan ihan perusautoista kuitenkin eikä mistään puolen miljoonan loppuun asti hiotusta superautosta, jotka saavat helpotuksia normeista alhaisen tuotantomäärän takia. Fiesta ST ei kuitenkaan ole suinkaan ainoa auto, joka paukkuu tehtaalta ja tämä on saanut ihmettelemään miten ne ovat yhtäaikaa tyyppihyväksyttyjä (normaali katti) ja kestävät paukkeen (kisakatti). Kaipa valmistajat ovat laskeneet mikä on katin laskennallinen eliniän lasku tyypillisessä käytössä (eli ei revitellä parkkipaikalla vapaalla) ja todenneet, että kestää riittävän hyvin.

Fiesta ST ei ole ihan tyypillinen perusauto muutenkaan. En ainakaan ole nähnyt muissa autoissa, että pitoa on niin paljon, että mutkissa takarengas nousee ilmaan.
 
Voihan siinä kisakatti olla, vaikka sekin on massatuotantoautossa harvinaista. Jos siis puhutaan ihan perusautoista kuitenkin eikä mistään puolen miljoonan loppuun asti hiotusta superautosta, jotka saavat helpotuksia normeista alhaisen tuotantomäärän takia. Fiesta ST ei kuitenkaan ole suinkaan ainoa auto, joka paukkuu tehtaalta ja tämä on saanut ihmettelemään miten ne ovat yhtäaikaa tyyppihyväksyttyjä (normaali katti) ja kestävät paukkeen (kisakatti). Kaipa valmistajat ovat laskeneet mikä on katin laskennallinen eliniän lasku tyypillisessä käytössä (eli ei revitellä parkkipaikalla vapaalla) ja todenneet, että kestää riittävän hyvin.

Fiesta ST ei ole ihan tyypillinen perusauto muutenkaan. En ainakaan ole nähnyt muissa autoissa, että pitoa on niin paljon, että mutkissa takarengas nousee ilmaan.
Voihan tuo eri mode setti mahdollistaa pelaamisen päästöillä ja muillakin jutuilla. Samalla tavalla kuin nopeammissa kipoissa on track only modeja joista ei katulaillisia saa millään.

Ja mitä renkaan nostoon mutkissa niin ei tuo hot hatcheissä ole mikään ihmeellisyys, ei edes normi Fiestassa tai moni muu perusmalli josta tuota vain hiotaan pois esim ESP:n avulla. Yllättävän normaali kippo nostaa rengasta yllättävän "normaaleissa" tilanteissa.
 
Voihan tuo eri mode setti mahdollistaa pelaamisen päästöillä ja muillakin jutuilla. Samalla tavalla kuin nopeammissa kipoissa on track only modeja joista ei katulaillisia saa millään.

Ja mitä renkaan nostoon mutkissa niin ei tuo hot hatcheissä ole mikään ihmeellisyys, ei edes normi Fiestassa tai moni muu perusmalli josta tuota vain hiotaan pois esim ESP:n avulla. Yllättävän normaali kippo nostaa rengasta yllättävän "normaaleissa" tilanteissa.
Tarkoittaako track mode kaikkien apujen pois päältä laittoa (luistonesto ja ajovakaudenhallinta) vai myös jotain päästöihin ja ääniin liittyvää? Noita ajomoodejahan on tosiaan jo monessa, se mitä kaikkea ne muuttaa on sitten autosta kiinni.

Ok, tuo renkaannosto ei ole niin tuttu juttu itselle, kun olen sedan-miehiä. Tykkään siis sedanin ulkonäöstä enemmän, niin ei ole yhtäkään luukkuperää ollut. Eikä kyllä yhtään etuvetoistakaan sen puoleen :D
 
Tarkoittaako track mode kaikkien apujen pois päältä laittoa (luistonesto ja ajovakaudenhallinta) vai myös jotain päästöihin ja ääniin liittyvää? Noita ajomoodejahan on tosiaan jo monessa, se mitä kaikkea ne muuttaa on sitten autosta kiinni.

Ok, tuo renkaannosto ei ole niin tuttu juttu itselle, kun olen sedan-miehiä. Tykkään siis sedanin ulkonäöstä enemmän, niin ei ole yhtäkään luukkuperää ollut. Eikä kyllä yhtään etuvetoistakaan sen puoleen :D
Track mode kun voi vaikuttaa "vain" ESP:n toimintaan tai laajentua koskemaan sivuluisuun kulmien aktiiviseen hallintaan, kaasun vasteeseen, ääniin, auton ajokorkeuteen, iskareiden kovuuteen jne jne. Lisäksi tosiaan nuo äänet, juuri putkeen ampuminen, eri kartat moottorille jne jne. Joten pakko sen on jotenkin vaikuttaa päästöihinkin koska ihmiset raportoivat esim Fiestassa noin 0.5l/100km kulutuksen nousua jos ajat sport modessa samoja reittejä yms.
 
Track mode kun voi vaikuttaa "vain" ESP:n toimintaan tai laajentua koskemaan sivuluisuun kulmien aktiiviseen hallintaan, kaasun vasteeseen, ääniin, auton ajokorkeuteen, iskareiden kovuuteen jne jne. Lisäksi tosiaan nuo äänet, juuri putkeen ampuminen, eri kartat moottorille jne jne. Joten pakko sen on jotenkin vaikuttaa päästöihinkin koska ihmiset raportoivat esim Fiestassa noin 0.5l/100km kulutuksen nousua jos ajat sport modessa samoja reittejä yms.
Joo, kyllähän se ajomoodi voi vaikuttaa aika moneen asiaan. Itsehän pidin luistonestoa ja ESPiä viimeksi tänäaamuna kokonaan pois päältä, että saa vetää mutkat rauhassa ilman sähköaivon jarruttelua (kuudelta aamulla eli ei ollut muita liikenteessä ko. tiellä). En tuota vielä kuitenkaan mitenkään ratamoodina pitäisi, koska näin ajatellen kaikki vanhemmat autot ovat aina ratamoodissa, niissä kun ei mitään ESPiä ole.

Se on totta, että kerran apuihin tottuneena moni kuski voi olla ihmeissään, jos ne eivät olekaan käytössä. Minä olen sitä mieltä, että kannattaa harjoitella oikeaa auton hallintaa turvallisesti, niin sitten ääritilanteissa ei tule asiat yllätyksenä. Tietää tasan miten oma auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, niin osaa sitten korjata luistoa oikealla tavalla tilanteen vaatiessa. Harvasta tosin taitaa enää saada ESPiä kokonaan pois, mikä hankaloittaa asiaa.

Oliko tuo Fiestan kulutuksen nousu siis manuaalivaihteisella autolla? Automaattihan pitää korkeampia kierroksia sport-moodissa, mikä selittää jo yksinään kuluksen pienen nousun. Pelkkä kaasunvastekin jo voi selittää aika paljon, kun kiihdyttää huomaamattaan rajummin. Tämän huomannut ainakin itse. Vastaavasti ECO-moodissa ei edes yritä rajuja kiihdytyksiä, vaan yrittää saada koko ajan pienempiä kulutuksia / isompaa pistesaldoa.
 
Joo, kyllähän se ajomoodi voi vaikuttaa aika moneen asiaan. Itsehän pidin luistonestoa ja ESPiä viimeksi tänäaamuna kokonaan pois päältä, että saa vetää mutkat rauhassa ilman sähköaivon jarruttelua (kuudelta aamulla eli ei ollut muita liikenteessä ko. tiellä). En tuota vielä kuitenkaan mitenkään ratamoodina pitäisi, koska näin ajatellen kaikki vanhemmat autot ovat aina ratamoodissa, niissä kun ei mitään ESPiä ole.

Se on totta, että kerran apuihin tottuneena moni kuski voi olla ihmeissään, jos ne eivät olekaan käytössä. Minä olen sitä mieltä, että kannattaa harjoitella oikeaa auton hallintaa turvallisesti, niin sitten ääritilanteissa ei tule asiat yllätyksenä. Tietää tasan miten oma auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, niin osaa sitten korjata luistoa oikealla tavalla tilanteen vaatiessa. Harvasta tosin taitaa enää saada ESPiä kokonaan pois, mikä hankaloittaa asiaa.

Oliko tuo Fiestan kulutuksen nousu siis manuaalivaihteisella autolla? Automaattihan pitää korkeampia kierroksia sport-moodissa, mikä selittää jo yksinään kuluksen pienen nousun. Pelkkä kaasunvastekin jo voi selittää aika paljon, kun kiihdyttää huomaamattaan rajummin. Tämän huomannut ainakin itse. Vastaavasti ECO-moodissa ei edes yritä rajuja kiihdytyksiä, vaan yrittää saada koko ajan pienempiä kulutuksia / isompaa pistesaldoa.
Tässä on track modessa ihan erikseen mainittu että vain rata-ajoon. Ja tosiaan manuaali on ainoa loota.

Ja tuo tottuminen auton luistoon on yksi syy miksi ajan 99% ajosta sportilla. Jo yhden kesän aikana menettää tunnon auton rajoihin ja totuin ja opin ajamaan ilman apuja joten sport on hyvä kompromissi. Saa tuntumaa luistoon keliin ja auton käytökseen muttei ole ihan auki jos yllättävää tulee. En halua olla kuin liian moni kokenutkin ja taitava kuski kuten esim oma faijani joka on taitaja ja melkein pelottavan nopea halutessaan mutta luottaa nykyään liikaa apuihin ja vetää niitä vasten ja on tuskin vuosiin tuntenut kunnon luistoa.
 
Fiesta ST ei ole ihan tyypillinen perusauto muutenkaan. En ainakaan ole nähnyt muissa autoissa, että pitoa on niin paljon, että mutkissa takarengas nousee ilmaan.
Mulla oli 90-luvulla etuvetoinen "hot sedan", joka nosti sisemmän takapyörän ilmaan vauhdikkaissa risteyksissä. Massiivinen pito tuli 145(/82)R13 tai 155/80R13 -renkaista. Renkaiden kyljet teksteineen olivat tummuneita eturenkaissa, eli taipuivat reilusti alle. Auto oli Opel Corsa 4ov. 1.4i Kat 1990.

Pyörän nostoa selittänee pidon sijaan auton kapeus (154 cm) sekä perän keveys. Takana ei myöskään ollut erillisjousitusta. Keula painoi ilman kuljettajaa 511 kg ja perä 299 kg. Jaksoin silloin nuorena miehenä nostaa koko perän kerralla ilmaan perän hinauslenkistä (peräylityksen ansiosta vain 240 kg), ja samalla siirtää perää 20 cm sivusuunnassa kerrallaan. Valitettavasti yksi kaverikin jaksoi tehdä saman. Hän nosti kiusallaan pari kertaa auton vinoon parkkiruudussa, ja soitti sitten, että olen pysäköinyt auton mukamas huolimattomasti. Pakkohan se oli sitten suoristaa starttia rasittamatta.
 
Ah nuo 80-90-luvun autojen painot. Muistan vieläkin kun kaverin faija (iso duunari kyllä joten toki voimaakin löytyi) pudotti työkalun auton alle ja pokkana vaan nosti yhdellä kädellä auton kulman ylös ja otti työkalun alta ilmekään värähtämättä :D. Jäi junnuna aika elävästi mieleen.
 
Kyllä se vaan on loskaisella motarilla päivittäin mukava painella vm. 2018 quattrolla. Onneksi vieläpä kunnon mekaanisella sellaisella. Nuo ultra quattrot kun pysyttelevät ilmeisesti pääosin siellä bensiinipuolen vehkeissä. Kulutus 100 kmh rajotuksilla ja leveillä renkailla 5,3 litraa dieseliä per satku, mutta koska nautin dynaamisesta ajamisesta, kulutan miellläni kuutosella alkavia lukemia:tup:

Täällä päin ei pääse edes vm. 2016 etuvetoisella Opelilla ajamaan useimpina päivinä suurinta sallittua, koska tie on täynnä 70-80 km/h köröttelijoitä, joten en tiedä saisko nelivedosta kauheasti lisäarvoa :D
 
Täällä päin ei pääse edes vm. 2016 etuvetoisella Opelilla ajamaan useimpina päivinä suurinta sallittua, koska tie on täynnä 70-80 km/h köröttelijoitä, joten en tiedä saisko nelivedosta kauheasti lisäarvoa :D
Tämän lisäksi motarilla tuntuu, että loskaliirto tulee vastaan ennen kuin vetotavalla on mitään väliä. Itsellä toki 225 leveät renkaat, niin varmaan syrjäyttävät loskaa huonommin. Mitä kulutukseen tulee, niin alle 7 se pysyy bensallakin vaikka en tosiaankaan hissuttele.
 
Siirretääs tänne, niin ei mene offtopikiksi tuo toinen lanka.

Ei kai sitä nyt kävelleenkään mennä toisen jalan lihaksia käyttänen ja toista laahaten perässä, jossei ole kyseessä vakava sairaus kuten halvaantuminen... miksi sitä autollakaan ajaisi josta on 2 pyörää rikki?

Tehohäviöt voimansiirrosta? Tehokkaan takavedon hauskuuskerroin myös talvirengaskauden ulkopuolella... Siinä ne omat perusteet takavedolle.
Tuosta hauskuuskertoimesta... jos vaikkapa tämän videon auton kuvittelee nelivetoisena, olisi saattanut pojan innostunut kiljaisu jäädä taustalla huutamatta ja kuskillakin huomattavasti tylsempi päivä Mustangin ratissa kun olisi eleettömästi vain kiihtynyt tavoiteltuun nopeuteen :grumpy::btooth:

Toki mieluiten ottaisin kytkettävän nelivedon, takavedolla suurin osa ajasta ja sitten "ääriolosuhteisiin" neliveto päälle. Mutta se omalta osalta offtopicista...


Nelivedoissa on pääsääntöisesti niin paska ohjaus ettei sellasella jaksa ajella jos ei ole jotain nimenomaista tarvetta.
Nelivedon huonoja puolia on (hinnan lisäksi) lisääntynyt paino etuakselille ja näin ollen helpommin etupainoinen auto. Jos siis moottori on edessä, mutta oletetaan että se on. Lisäksi se lisää eturenkaiden joustamatonta massaa vetoakselien verran vähintään, mikä ei myöskään ole hyvästä. Takavetoautoissa se myös lisää monimutkaisuutta, kuten Bemarin tapauksessa vetoakseli menee öljypohjan läpi. Kytkeytyvän nelivedon tapauksessa myös vaikeasti ennustettava ajokäytös voidaan laskea miinuspuoliksi.

Eli onhan niitä syitä useitakin miksei kaikki halua nelivetoa, vaikka suurentunut kulutus ja isompi hankintahinta unohdettaisiin.
 
Halppiksia saa usein vaan etuvetona ja manuaalina, niin olen suosinut sitten niitä. Itsellä oli yksi takaveto bmw 740ia 1996, mutta kevyen perän ja ison massan takia se oli huono talven liukkailla. Etuvedolla siis pääsi paljon nopeammin kiihdyttämään.

Nelivedoista meinasin reilu 10 vuotta sitten ostaa Honda hr-v:n. Niitähän näkyy vielä tänäänkin joskus liikenteessä, että ilmeisen kestäviä pelejä ovat. Ainakin bmw ja alfa-romeo (1999) olivat suht romuja ja melkein samaa ikäluokkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom