Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
651
(Nykyinen auto BMW 740e)

Vertailun vuoksi edellinen käyttöauto oli todella vanha Citroen Xsara 2.0, joka ...
Haha. Pakko arvostaa auton vaihtoa tuollaisesta ehkä tonnin pommista kymmenien tuhansien edustusautoon.

Vähän pienemmän loikan tein itse Fiat Stilosta takuulliseen 3-sarjalaiseen aikoinaan. Muutamat tutut ihmetteli että miten sitä noin vaihtoi kun auton päivittäminen on monelle sellainen portaikko jossa auton arvo seuraa tulojen nousua lähes suoraan verrannollisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Joo, ilmajousethan tuossa, mutta ei se sitä automaattisäätöä korvaa, ainaki kaverit moitti että vittumaiset valot mulla ko henkilöauton perässä ajelin.
Tuskin se säädöistä on kiinni. Siinä on vain umpiot normiautoa korkeammalla niin häikiihän ne helposti vaikka säädöt olisivatkin kohdillaan.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Jep, säädöt on kohillaan, mutta justiin kuoppasella tiellä se automaattisäätö auttais, edes hieman. Ihmetyttää että tuohon ei sitä ole laitettu koska korkeusanturit autossa on toki joka kulmassa. Eihän tuo minua haittaa, mutta vastaantulijaa voi haitata ja silloin se saattaa kolahtaa omaanki nokkaan. Mutta se siitä aiheesta =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Ton ikäisessä autossa se automaattisäätö ei ole niin nopea että missään kuopissa auttaisi. Se on oikeasti todella hidas systeemi jossa menee useita sekunteja päästä päähän säätäessä. Auttaa lähinnä siihen jos kärryä vetäessä aisapaino on iso, tai kuskaat jotain öljytynnyreitä takakontissa perä maata raahaten. Ilmajousitus taas kompensoi näissä tapauksissa ko. ongelman.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Jep, säädöt on kohillaan, mutta justiin kuoppasella tiellä se automaattisäätö auttais, edes hieman.
Kuten @taski tuossa jo mainitsikin, niin ei se mitään auttaisi. Aivan liian hidas reagoimaan. Ei sen ole tarkoitus tehdä muuta kuin pitää valojen perussäätö kohdillaan.

Mä vähän epäilen mahtaako missään ihan uudessakaan autossa ajovalot ehtiä reagoimaan kuoppaisen tien aiheuttamiin äkillisiin muutoksiin suuntauksessa.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Mä vähän epäilen mahtaako missään ihan uudessakaan autossa ajovalot ehtiä reagoimaan kuoppaisen tien aiheuttamiin äkillisiin muutoks
Nojoo, ehkä kuvailin vähän huonosti tuota "kuoppatietä", mutta koitan tarkentaa: vanha mutkanen ja mäkinen ja ne kuopat mistä puhuin on semmosia heittoja, painanteita. Ja sielä kyllä tuo automaattisäätö toimii. Ja jos vähänkään kirkkaammat valot (xenonit, nykyautoissa ledit toki) niin auttaa se sitä vastaantulijaa, ja sitä kautta sinua itteäski ko ei tarvi niin pelätä että se vastaantulija häikäistyy. Ei toki autuaaksitekevä tuokaan ole, mutta kyllä siitä apua on. Ainaki se parempi systeemi on ko ilman sitä automaattisäätöä. Toki jos ajaa hyvillä teillä niin ei sitä silloin huomaa ees.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Nojoo, ehkä kuvailin vähän huonosti tuota "kuoppatietä", mutta koitan tarkentaa: vanha mutkanen ja mäkinen ja ne kuopat mistä puhuin on semmosia heittoja, painanteita. Ja sielä kyllä tuo automaattisäätö toimii. Ja jos vähänkään kirkkaammat valot (xenonit, nykyautoissa ledit toki) niin auttaa se sitä vastaantulijaa, ja sitä kautta sinua itteäski ko ei tarvi niin pelätä että se vastaantulija häikäistyy. Ei toki autuaaksitekevä tuokaan ole, mutta kyllä siitä apua on. Ainaki se parempi systeemi on ko ilman sitä automaattisäätöä. Toki jos ajaa hyvillä teillä niin ei sitä silloin huomaa ees.
Siinä valojen säädössä ääripäästä toiseen kestää varmaan lähemmäs minuutin. Se ei kyllä mihinkään painanteisiin tai heittoihin tiessä ehdi reagoida.

Uusien autojen matrix ledit, aktiivilaserit yms ehtii kun ne on sitä tarkoitettu tekemään.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Siinä valojen säädössä ääripäästä toiseen kestää varmaan lähemmäs minuutin. Se ei kyllä mihinkään painanteisiin tai heittoihin tiessä ehdi reagoida.

Uusien autojen matrix ledit, aktiivilaserit yms ehtii kun ne on sitä tarkoitettu tekemään.
Hmm, omat kokemukset ei ole kyllä noin hitaita, aikanaan testailin paljon mm. VAG:n autoja tuossa vuosituhannen vaihteen molemminpuolin, eikä nuo xenoneitten tasosäädöt kyllä noin hitaita olleet. Ja työkaverilla on Mitsun Outlanderi (mahtaa olla 2011 tai uudempi) missä on asialliset valot ja kyllä sen automaattisäädön reagoinnin näkee tuolla samaisella tiellä oikein hyvin. Toki ei se autuaaksitekevä ole, mutta apu se on se vähänenki reagointi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Kukas tietäisi miten helpoiten saisi summerin huutelemaan jos valot ovat jäämässä päälle autoon jossa ei ole automaatti valoja? Onko jotain semi fiksua ja helppoa konstia jolla auto antaisi jonkun merkin kun valot ovat päällä ja auto ei käynnissä. Tai toki vielä parempaa jos auto ei käy ja ovet avataan (ovissa on tunnistimet eli auto tietää milloin ovi/ovet ovat auki). Nimimerkillä tämä idiootti onnistui eilen jättämään ajovalot päälle MX-5:ssä ja iltapäivällä luonnollisesti akku tyhjä. Luonnollisesti syytän että on niin vaikea huomata että ovat päällä koska mukavasti kuskin näkymään nousevat luukkulamput ovat NIIIIN vaikeat huomata... Pari kertaa meinannut jäädä etenkin parkit päälle kun kiireessä tai ajatuksissaan yrittää repiä kattoa ylös, nostella ikkunoita ja muistaa ottaa luurin mukaan keskikonsolin ja penkin välistä. On tämä vanhojen autojen omistaminen rankkaa :D.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Kukas tietäisi miten helpoiten saisi summerin huutelemaan jos valot ovat jäämässä päälle autoon jossa ei ole automaatti valoja? Onko jotain semi fiksua ja helppoa konstia jolla auto antaisi jonkun merkin kun valot ovat päällä ja auto ei käynnissä. Tai toki vielä parempaa jos auto ei käy ja ovet avataan (ovissa on tunnistimet eli auto tietää milloin ovi/ovet ovat auki). Nimimerkillä tämä idiootti onnistui eilen jättämään ajovalot päälle MX-5:ssä ja iltapäivällä luonnollisesti akku tyhjä. Luonnollisesti syytän että on niin vaikea huomata että ovat päällä koska mukavasti kuskin näkymään nousevat luukkulamput ovat NIIIIN vaikeat huomata... Pari kertaa meinannut jäädä etenkin parkit päälle kun kiireessä tai ajatuksissaan yrittää repiä kattoa ylös, nostella ikkunoita ja muistaa ottaa luurin mukaan keskikonsolin ja penkin välistä. On tämä vanhojen autojen omistaminen rankkaa :D.
Olisko tuosta apua:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Olisko tuosta apua:
Vaikuttaa että olisi ihan toimivia mutta jäänyt hiukan traumat sähköhommista autossa kun on joutunut edellisten purkkaviritelmiä ihmettelemään ja paikat poksuneet niin mietin olisiko jotain valmiimpaa sarjaa... Juu ymmärrän komponentit mitä tuossa topicissa puhutaan jne mutta ei oikein haluaisi lähteä liikaa puukottamaan johtoja. Käyttöauto kun on.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Vaikuttaa että olisi ihan toimivia mutta jäänyt hiukan traumat sähköhommista autossa kun on joutunut edellisten purkkaviritelmiä ihmettelemään ja paikat poksuneet niin mietin olisiko jotain valmiimpaa sarjaa... Juu ymmärrän komponentit mitä tuossa topicissa puhutaan jne mutta ei oikein haluaisi lähteä liikaa puukottamaan johtoja. Käyttöauto kun on.
Ymmärrettävää tuo huolesi on, mutta taas toisaalta, voihan nämä jälkikäteisviritelmätki tehä jollain muulla ko purkalla. Kolvia ja kutistesukkaa niin luulis pelittävän kohtuuluotettavasti. Nimim: itsekkin karvaperseliitoksia joskus harrastanu =)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Ymmärrettävää tuo huolesi on, mutta taas toisaalta, voihan nämä jälkikäteisviritelmätki tehä jollain muulla ko purkalla. Kolvia ja kutistesukkaa niin luulis pelittävän kohtuuluotettavasti. Nimim: itsekkin karvaperseliitoksia joskus harrastanu =)
Joo ei lähinnä kun museoauto/käyttis+aiempi omistaja harrastanut jo ihan tarpeeksi kutistesukkaa ja liittimiä ainakin soittimen osalta niin ei viitsisi pamauttaa koko sähköjä. Tulee yllättävän nopeasti yllättävän kalliiksi. Noita sarjoja on tosiaan varmaan ennen saanut enemmän mutta nykyään varmaan varsin pienen käyttäjäkunnan juttu joten saatavuus takuulla 0. Toinen optio onkin sitten vaan opetella saakeli sammuttamaan ne valot (kunnes tulee talvi ja pitää jättää valot ylös etteivät jäädy joten ei näekkään enää niin helposti ovatko valot päällä vai eivät) ja hankkia niitä minikokoisia apukäynnistimiä.

Onko mitään suosituksia hyvästä ja järkevän hintaisesta joka jaksaisi läpi vuoden puskea 90-luvun 1.6 vapari koneen käyntiin. Laturi onneksi on tarpeeksi vahva että jaksoi lyödä tyhjään akkuun virtaa jo 30min ajolla sen verran että kaikki vaikuttaa toimivan halutusti. Itseasiassa tuo boosteri ei olisi paha hankinta muutenkaan kyllä. Liian monesti tullut kirottua näitä halpis boostereita ja tänäänkin faijan halpis jaksoi antaa sen verran virtaa että toinen ajovalo ehti laskeutua ennen kuin sippasi.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Toinen optio onkin sitten vaan opetella saakeli sammuttamaan ne valot
Tämä varmaan halvin, muttei välttämättä helpoin ratkasu =)
Onko mitään suosituksia hyvästä ja järkevän hintaisesta joka jaksaisi läpi vuoden puskea 90-luvun 1.6 vapari koneen käyntiin. Laturi onneksi on tarpeeksi vahva että jaksoi lyödä tyhjään akkuun virtaa jo 30min ajolla sen verran että kaikki vaikuttaa toimivan halutusti. Itseasiassa tuo boosteri ei olisi paha hankinta muutenkaan kyllä. Liian monesti tullut kirottua näitä halpis boostereita ja tänäänkin faijan halpis jaksoi antaa sen verran virtaa että toinen ajovalo ehti laskeutua ennen kuin sippasi.
On. Merkkiä ja mallia en vain muista :D, pitää töihin palata että saapi tsekattua, mutta pirun pikkunen ja dieselihiluxi tyhjällä akulla pamahti käyntiin vittuilematta talvella parinkympin pakkasesta. Ei varmasti halpa mutta vakuutuin (ja näissä pikkuboostereissa ei ehkä sitä halvinta kannata ees katella). Ja tosiaan koko oli pieni. Mutta miehän voin sen merkin ja mallin kattoa, oli melko vakuuttava kyllä, ja tuolle mx5:lle riittäs pienempiki versio.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Tämä varmaan halvin, muttei välttämättä helpoin ratkasu =)

On. Merkkiä ja mallia en vain muista :D, pitää töihin palata että saapi tsekattua, mutta pirun pikkunen ja dieselihiluxi tyhjällä akulla pamahti käyntiin vittuilematta talvella parinkympin pakkasesta. Ei varmasti halpa mutta vakuutuin. Ja tosiaan koko oli pieni. Mutta miehän voin sen merkin ja mallin kattoa, oli melko vakuuttava kyllä, ja tuolle mx5:lle riittäs pienempiki versio.
No siis itse en tiennyt itkeä vai nauraa kun autoon istuessa huomasin valojen olevan ylhäällä. Käytännössä mahdoton olla huomaamatta ja tämä idiootti sen silti onnistui missaamaan :D. Talkkarikin oli huomannut muttei muistanut missä asunnossa asuin joten ei voinut tulla soittamaan ovikelloakaan.

Ja jos on jotain järkevä hintaista tai jotain missä saan selkeästi enemmän lisäämällä budjettia niin saatan vetää liipasinta. Yksi iso bonus olisi jos voisin pitää kontissa tai hanskalokerossa tupakansytyttimestä välillä täyteen lataillen niin ei tarvitsisi huolehtia että reppu tms on mukana. Toki suurin osa ongelmista sijoittuisi takuulla aamulla kotipihaan vs työpaikalle tms koska isoin juttu yleensä on saada auto käyntiin aamulla. Onneksi ainakin edellinen omistaja sanoi että oli varsin mainio talviautona.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Telwin Drive 13000

Olisko lie ollu tuo mitä käytin Hiluxiin, näkyy ainaki testivoittaja olevan ja muistelisin että samannäkönen laatikko se olis ollu. Eikähän tuo ees pahan hintanen ole. Mutta valalle en mene että on se mistä tuo positiivinen kokemus on. Mutta jovain mie sen varmistan ko töihin taas menen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Telwin Drive 13000

Olisko lie ollu tuo mitä käytin Hiluxiin, näkyy ainaki testivoittaja olevan ja muistelisin että samannäkönen laatikko se olis ollu. Eikähän tuo ees pahan hintanen ole. Mutta valalle en mene että on se mistä tuo positiivinen kokemus on. Mutta jovain mie sen varmistan ko töihin taas menen.
Ei tuo halvin ole mutta eipä kalliskaan vs se vitutus JOS tuo käy uudestaan pahassa paikassa. Ainoa mitä mietin, miten pitkät kaapelit tuossa on? MX-5:n akku on kontissa helvetin ahtaassa raossa joten miinuskenkään on vaikea yltää ja maa pitää ottaa akun vierestä rungosta eli onko johdoissa tarpeeksi pituutta?

Omaksi onneksi taloyhtiössä on sentään autoharrastajia enemmän kuin missään taloyhtiössä missä olen asunut joten aika nopeasti löytyi naapuri jolla oli kaapelit ja apuakku. MX5:kin on kaksi tai kolme ja ties mitä häröpalloja talleissa on vanhoista rättäreistä Evoihin :D.
 

lusikkamies

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
483
Ei tuo halvin ole mutta eipä kalliskaan vs se vitutus JOS tuo käy uudestaan pahassa paikassa. Ainoa mitä mietin, miten pitkät kaapelit tuossa on? MX-5:n akku on kontissa helvetin ahtaassa raossa joten miinuskenkään on vaikea yltää ja maa pitää ottaa akun vierestä rungosta eli onko johdoissa tarpeeksi pituutta?

Omaksi onneksi taloyhtiössä on sentään autoharrastajia enemmän kuin missään taloyhtiössä missä olen asunut joten aika nopeasti löytyi naapuri jolla oli kaapelit ja apuakku. MX5:kin on kaksi tai kolme ja ties mitä häröpalloja talleissa on vanhoista rättäreistä Evoihin :D.
Joo, lyhyet on kaapelit kyllä, ja jos jottain jatkoa alkaa värkkäämään niin menee taas purkkailuksi. Tosin, vaikka noita ite vähän jatkaiski niin matukka kyllä varmaan hörähtäs käyntiin siltikki. Se tuommonen dieseli ottaa jonku verta enemmän virtaa kylmäkäynnistyksessä. Toki nuo tojon työkaluautot on hyviä lähteen käyntiin mutta totta se tuo hehkutus jo yksistään ottaa 100 amppeeria.

Ja toveriharrastajat on kyllä arvo arvaamaton, yleensä löytyy apua.

edit: nyt ko googlailin noita kuvia tuosta Telwinistä niin kyllä se vain mahto tuo olla, samanlainen tuo säilytyskassi ainaki. Mutta tosiaan nuo kaapelit on olemattoman lyhyet.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Joo, lyhyet on kaapelit kyllä, ja jos jottain jatkoa alkaa värkkäämään niin menee taas purkkailuksi. Tosin, vaikka noita ite vähän jatkaiski niin matukka kyllä varmaan hörähtäs käyntiin siltikki. Se tuommonen dieseli ottaa jonku verta enemmän virtaa kylmäkäynnistyksessä. Toki nuo tojon työkaluautot on hyviä lähteen käyntiin mutta totta se tuo hehkutus jo yksistään ottaa 100 amppeeria.

Ja toveriharrastajat on kyllä arvo arvaamaton, yleensä löytyy apua.
Omassa plussan ja maapaikan väli on uhm.... akun + navasta akun keskellä akun alaosaan napojen jäädessä akun taakse. Luuletko että riittäisi?

Joo pakko tykätä että harrastajat pitävät yhtä. Ei ole paljon väliä ollut onko ollut japsi, jenkki vai härö ranskis alla niin juttuseuraa on aina löytynyt ja tullut itse oltua apukäsinä ja nyt ekaa kertaa itse vastaanottavana osapuolena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
No siis itse en tiennyt itkeä vai nauraa kun autoon istuessa huomasin valojen olevan ylhäällä. Käytännössä mahdoton olla huomaamatta ja tämä idiootti sen silti onnistui missaamaan :D. Talkkarikin oli huomannut muttei muistanut missä asunnossa asuin joten ei voinut tulla soittamaan ovikelloakaan.

Ja jos on jotain järkevä hintaista tai jotain missä saan selkeästi enemmän lisäämällä budjettia niin saatan vetää liipasinta. Yksi iso bonus olisi jos voisin pitää kontissa tai hanskalokerossa tupakansytyttimestä välillä täyteen lataillen niin ei tarvitsisi huolehtia että reppu tms on mukana. Toki suurin osa ongelmista sijoittuisi takuulla aamulla kotipihaan vs työpaikalle tms koska isoin juttu yleensä on saada auto käyntiin aamulla. Onneksi ainakin edellinen omistaja sanoi että oli varsin mainio talviautona.
Eikö tollasen saa työntämällä käyntiin? Mulla joku rele tilttaili aikanaan 740 volvossa niin monta viikkoa tönäsin sen itse aina käymään. Vanha auto niin ei painanutkaan mitään niin hyvin jaksoi. Kunhan nyt ei ylämäkeen pysäköi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Eikö tollasen saa työntämällä käyntiin? Mulla joku rele tilttaili aikanaan 740 volvossa niin monta viikkoa tönäsin sen itse aina käymään. Vanha auto niin ei painanutkaan mitään niin hyvin jaksoi. Kunhan nyt ei ylämäkeen pysäköi.
Katalysaattori sieltä löytyy niin ei mielellään. Saa toki mutta välttelen jos mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Eikö tuollainen mene läpi päästöistä ilman kattia? On kuitenkin aika vanha auto.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 719
Autoliiton tiepalvelu tulee apukäynnistämään jäsenten autot. Mutta tuskin tarvitsee, eiköhän jo tuon yhden unohduksen jälkeen muista aina sammuttaa valot.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Autoliiton tiepalvelu tulee apukäynnistämään jäsenten autot. Mutta tuskin tarvitsee, eiköhän jo tuon yhden unohduksen jälkeen muista aina sammuttaa valot.
EIpä tuossa muuta mutta muksu odotti ja piti päästä äkkiä hakemaan. Ja joo, on kyllä kummasti tupla tai tripla tarkistanut kaiken nyt autolta lähtiessä :D. Tuon auton kanssa tuntuu kyllä unohtuvan kaikki mahdollinen kun lähtee autolta. Joko unohdan nostaa ikkunan ennen sammutusta, luurin autoon lukitsemisen jälkeen tai parhaimmillaan sen pirun avaimen virtalukkoon kun en halua kuluttaa kulunutta lukkoa avaimella lukitsemiseen. Konttiin en ole vielä sentään unohtanut avaimia mutta kerran lukitsin jo avaimet auton sisään. Onneksi tapahtui kotona ja vara-avain lähellä. Jännästi sitä vain nykyautojen avaimeton keskuslukitus, automaatti kaikki yms saa ihmisen unohtamaan kaiken :D.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 466
EIpä tuossa muuta mutta muksu odotti ja piti päästä äkkiä hakemaan. Ja joo, on kyllä kummasti tupla tai tripla tarkistanut kaiken nyt autolta lähtiessä :D. Tuon auton kanssa tuntuu kyllä unohtuvan kaikki mahdollinen kun lähtee autolta. Joko unohdan nostaa ikkunan ennen sammutusta, luurin autoon lukitsemisen jälkeen tai parhaimmillaan sen pirun avaimen virtalukkoon kun en halua kuluttaa kulunutta lukkoa avaimella lukitsemiseen. Konttiin en ole vielä sentään unohtanut avaimia mutta kerran lukitsin jo avaimet auton sisään. Onneksi tapahtui kotona ja vara-avain lähellä. Jännästi sitä vain nykyautojen avaimeton keskuslukitus, automaatti kaikki yms saa ihmisen unohtamaan kaiken :D.
Kun autossa oli paska akku, ja ajomatkat lyhyitä kuten nytkin. Pidin täyteen ladattua vara-akua kotona ja joskus mukana, kaapelit toki myös.
Sitten mitä avaimiin, paha tapa unohtaa ne virtalukkoon kun muuta säätää, onneksi vaan kotipihalla käynyt näin. Mutta kiinasta tilasin dollarilla avaimen, suutari veisti malliin kympillä. Käyntiinhän ei lähde koska ei sirua, mutta kulkee (yleensä) mukana ja ainakin ovet aukeaa.

Jonkun harakiri valomuistittimen asentaminen liikkeessä ei tuntiveloitusta enempää voi maksaa, laite ei liene kallis.

Itsellä nimittäin hävisi valomuisti, parkit palaa kyllä näköjään. Mutta nyt on ollut pakko opetella kääntämään ne ajovalot päälle. Joku vitun sulakejuttu tai rele,, kunhan jaksaisi kiinnostaa missä vika on.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
772
Kahden ensimmäisen auton kanssa sai vielä säätää valojen ja avaimen kanssa. Molemmissa oli kyllä jo valomuisti, mutta käänsin valot silti aina pois ennen auton sammuttamista ja vastaavasti takaisin päälle vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. Tämä ihan puhtaasti polttimoiden säästämiseksi eli etteivät saa virtapiikkejä laturin pysähtyessä/käynnistyessä. Hyvin ne kestivätkin, yhden polttimon taisin joutua vaihtamaan yhteensä.

Pointtina siis lähinnä, että sekä valot että avaimet tulee, tai ainakin itselläni tuli, selkärangasta, kun sitä hetken joutuu tekemään. Eli eiköhän se siitä, kun @Pyrres saat lisää ajoa Matukalla. Kieltämättä varmaan vaikeampi noin päin, kun on kerennyt jo tottumaan automaatioon :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Kahden ensimmäisen auton kanssa sai vielä säätää valojen ja avaimen kanssa. Molemmissa oli kyllä jo valomuisti, mutta käänsin valot silti aina pois ennen auton sammuttamista ja vastaavasti takaisin päälle vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. Tämä ihan puhtaasti polttimoiden säästämiseksi eli etteivät saa virtapiikkejä laturin pysähtyessä/käynnistyessä. Hyvin ne kestivätkin, yhden polttimon taisin joutua vaihtamaan yhteensä.

Pointtina siis lähinnä, että sekä valot että avaimet tulee, tai ainakin itselläni tuli, selkärangasta, kun sitä hetken joutuu tekemään. Eli eiköhän se siitä, kun @Pyrres saat lisää ajoa Matukalla. Kieltämättä varmaan vaikeampi noin päin, kun on kerennyt jo tottumaan automaatioon :D
Oudointa asiasta tekee se että harrasteautoissa ei ole ikinä ollut ongelmaa noiden juttujen kanssa. Ainoa mukavuusvaruste mikä löytyy niihin verrattuna on sähkölasit ja mankka jossa Android auto (eli luuri pois taskusta ajaessa). Pahin opettaja oli kyllä tuo Tesla. Kävelet autolle, ovet aukeavat, istut autoon ja penkit peilit ja ratti säätyvät, musiikki alkaa, luuri laturiin jos huvitti mutta ei kaapeleita ja kaikki tosiaan automaattisesti ja poistuessa luonnollisesti kaikki käänteisenä, astut autosta ja kävelet pois ja homma selvä. Tällä hetkellä mistään lisävarusteista mitä on ollut kaipaan eniten vakionopeudensäädintä, automaattivaloja ja keskuslukitusta (kulunut kuskin lukko, eri avaimet konttiin ja oviin+virtalukkoon ja kukaan ei enää osaa käyttää manuaali ovia vaan joudut itse istumaan autossa ja lyömään lukkoon kun saavat oven kiinni). Mitään muuta modernia ei tähän mennessä ole ollut ikävä. Katsotaan talvella sitten miten tuo ABS:tön jarruttelu sujuu nelipyörällä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
772
Oudointa asiasta tekee se että harrasteautoissa ei ole ikinä ollut ongelmaa noiden juttujen kanssa. Ainoa mukavuusvaruste mikä löytyy niihin verrattuna on sähkölasit ja mankka jossa Android auto (eli luuri pois taskusta ajaessa). Pahin opettaja oli kyllä tuo Tesla. Kävelet autolle, ovet aukeavat, istut autoon ja penkit peilit ja ratti säätyvät, musiikki alkaa, luuri laturiin jos huvitti mutta ei kaapeleita ja kaikki tosiaan automaattisesti ja poistuessa luonnollisesti kaikki käänteisenä, astut autosta ja kävelet pois ja homma selvä. Tällä hetkellä mistään lisävarusteista mitä on ollut kaipaan eniten vakionopeudensäädintä, automaattivaloja ja keskuslukitusta (kulunut kuskin lukko, eri avaimet konttiin ja oviin+virtalukkoon ja kukaan ei enää osaa käyttää manuaali ovia vaan joudut itse istumaan autossa ja lyömään lukkoon kun saavat oven kiinni). Mitään muuta modernia ei tähän mennessä ole ollut ikävä. Katsotaan talvella sitten miten tuo ABS:tön jarruttelu sujuu nelipyörällä.
Varmaan harrasteautoissa ne ajot on erilaisia eli ei tule poistuttua samallalailla kiiressä autosta, kuin joskus käyttiksen tapauksessa arjen pyörityksessä. Tesla toki oma lukunsa, kun luuri riittää "avaimeksi", mutta lähes samalla lailla toimii muutkin "avaimettomat" modernit autot, vaikka niissä toki se fyysinen kapula pitää sentään olla taskussa tai laukussa.

Ainakin ennen vanhaan nuo kaikki kaipaamasi modernit lisävarusteet sai jälkiasennettua. Riippui toki autosta minkä verran vaivaa se vaati, mutta sinänsä vakkari ja valoautomatiikka on ollut ainakin joissain autoissa joskus ysärin alusta asti. Eri asia sitten jaksaako noiden kanssa alkaa räpeltämään vanhan auton kanssa, missä sähkötkin toimii paremmin, kun niihin ei koske :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Varmaan harrasteautoissa ne ajot on erilaisia eli ei tule poistuttua samallalailla kiiressä autosta, kuin joskus käyttiksen tapauksessa arjen pyörityksessä. Tesla toki oma lukunsa, kun luuri riittää "avaimeksi", mutta lähes samalla lailla toimii muutkin "avaimettomat" modernit autot, vaikka niissä toki se fyysinen kapula pitää sentään olla taskussa tai laukussa.

Ainakin ennen vanhaan nuo kaikki kaipaamasi modernit lisävarusteet sai jälkiasennettua. Riippui toki autosta minkä verran vaivaa se vaati, mutta sinänsä vakkari ja valoautomatiikka on ollut ainakin joissain autoissa joskus ysärin alusta asti. Eri asia sitten jaksaako noiden kanssa alkaa räpeltämään vanhan auton kanssa, missä sähkötkin toimii paremmin, kun niihin ei koske :D
Isoin ero Teslassa oli ettei luuria tarvinnut ottaa edes taskusta saadakseen Android auto pyörimään kun auton oma järjestemä hoiti pääosin kaiken ja se ettei poistuessa tarvinnut kuin kävellä autolta. Aiemmissa oli sentään se että muista ottaa luuri johdosta taskuun ja lukita ovet lähtiessä.

Juu kyllä sitä tuli merkkiliikkeessä seurattua kun pihimpi Saabisti ei ollut halunnut ruksia tehtaan kruisea vaan halusi halvan jälkiasenteisen. Olipahan rumba. Ja viimeinen lause onkin se syy miksi en koske ja lisää kuin isolla ehkällä valoautomatiikan. Kaikki jälkiasenteinen mitä autoihin lisättiin aikanaan oli pääosin se mikä hajosi/hajotti jotain muuta ja aiheutti kauhean säädön.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Tällaista Volvoa olen harkinnut. Onko jollain foorumilaisella tällaista?
Mikä on ajoneuvovero, kasko, polttoainekulut, tyyppiviat yms?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Tällaista Volvoa olen harkinnut. Onko jollain foorumilaisella tällaista?
Mikä on ajoneuvovero, kasko, polttoainekulut, tyyppiviat yms?
https://www.nettiauto.com/volvo/s90/12977197. Korjattu versio! Toimiiko tuossa hyvin vaginaattori, jossain brittien ohjelmassa muistaakseni moitittu Volvon navia.
Yllättävää, että vaimokaan ei tyrmännyt ajatusta auton vaihdosta, vaikka nykyisen Alfa Giulietta TCT on vain vuoden ollut ajossani!
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
339
https://www.nettiauto.com/volvo/s90/12977197. Korjattu versio! Toimiiko tuossa hyvin vaginaattori, jossain brittien ohjelmassa muistaakseni moitittu Volvon navia.
Yllättävää, että vaimokaan ei tyrmännyt ajatusta auton vaihdosta, vaikka nykyisen Alfa Giulietta TCT on vain vuoden ollut ajossani!
Toimii hyvin! Imasee sitten helposti kaupungissa yli 10l/100km bensaa.. Suosittelen kyllä muuten T5 mottia!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Tuo T5 on nykypäivänä ihan samanlainen lamamoottori kuin muutkin nelimukiset kahvinkeittimet. Kaukana ollaan siitä legendaarisesta volvon 5-mukisesta, jos nyt siihen @Skrapa viittasi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Toimii hyvin! Imasee sitten helposti kaupungissa yli 10l/100km bensaa.. Suosittelen kyllä muuten T5 mottia!
Aika bensasyöppö, onhan siinä painoakin, mainoksissa valehdellaan sumeilematta. No, vaativat niin älytöntä välirahaa, että en voinut suostua millään. Onneksi on hyväkuntoinen Alfa Giulietta nykyinen autoni ja huolto tilattuna keskiviikkona. Pitäkööt kalliin tunkkinsa!
Aiemmin autonvaihdoissa on päässyt sopimukseen välirahasta, nyt ei millään. Kaikenlaisia autokauppiaita:mad:
Täytyy katsella Alfa Giuliaa, jos löytyisi sopiva. Yksi voisi muuten kiinnostaa, mutta tummanharmaa väri ei käy-joku roti sentään. Yksi tummanharmaa Fiat Bravo oli minulla-se riitti...
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Tuo T5 on nykypäivänä ihan samanlainen lamamoottori kuin muutkin nelimukiset kahvinkeittimet. Kaukana ollaan siitä legendaarisesta volvon 5-mukisesta, jos nyt siihen @Skrapa viittasi.
Tuollainen motti oli muistaakseni marinoituna paalutuslautassakin, olin työnjohtajana sellaisessa firmassa aikanaan!
Aika rankkaa tuollainen paalutus moottorille. Paaluja juntattiin merenpohjaan Helsingin vevepaikoilla.
Olikohan Audien 5-pyttyiset koneet niitä samoja?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 126
Tuollainen motti oli muistaakseni marinoituna paalutuslautassakin, olin työnjohtajana sellaisessa firmassa aikanaan!
Aika rankkaa tuollainen paalutus moottorille. Paaluja juntattiin merenpohjaan Helsingin vevepaikoilla.
Olikohan Audien 5-pyttyiset koneet niitä samoja?
90 luvun ja 2000 luvun alun 5 -pyttyiset dieselit ovat Audin peruja, bensat ovat Volvon omia.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
613
Aika bensasyöppö, onhan siinä painoakin, mainoksissa valehdellaan sumeilematta. No, vaativat niin älytöntä välirahaa, että en voinut suostua millään. Onneksi on hyväkuntoinen Alfa Giulietta nykyinen autoni ja huolto tilattuna keskiviikkona. Pitäkööt kalliin tunkkinsa!
Aiemmin autonvaihdoissa on päässyt sopimukseen välirahasta, nyt ei millään. Kaikenlaisia autokauppiaita:mad:
Täytyy katsella Alfa Giuliaa, jos löytyisi sopiva. Yksi voisi muuten kiinnostaa, mutta tummanharmaa väri ei käy-joku roti sentään. Yksi tummanharmaa Fiat Bravo oli minulla-se riitti...
Osta Alfa-Romeo ja ihmettele sitä vaihdossa tarjotessasi kun välirahat on "älyttömiä". Ei ne Giuliat ja Giuliettat ym. turhaan ole varmaan 20% halvempia kuin vastaavan ikäiset, -kokoiset sekä yhtä paljon ajetut saksalaiset & ruotsalaiset.

:kahvi:
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Osta Alfa-Romeo ja ihmettele sitä vaihdossa tarjotessasi kun välirahat on "älyttömiä". Ei ne Giuliat ja Giuliettat ym. turhaan ole varmaan 20% halvempia kuin vastaavan ikäiset, -kokoiset sekä yhtä paljon ajetut saksalaiset & ruotsalaiset.

:kahvi:
Minulla on jo toinen Alfa. Edellinen oli myös Giulietta-manuaali. Nykyinen siis TCT automaatti.
Eipä noissa Giuliettoissa ole ollut juuri mitään vikoja.
Oletko itse omistanut Giuliettaa, kun niin moitit?

Giuliassa on kuulemma omistajien mukaan ollut vikoja -alkupään mallien lastentauteja, mutta ovat korjautuneet 2017-2018 malleissa, jollaista itse haen.

Eivät nuo saksalaisetkaan mitään viattomia ole olleet. Volkkarin turboissakin ongelmia kuulemma!
Audeissa auton sisäänpääsykin kuulemma arpapeliä yms.

Kun hinta/laatusuhde Alfoissa on tällainen, niin taidan pysyä merkissä. Jo edellinen Giuliettani 2011 malli oli luotettavuudessa erinomainen. Ilmankos ostin sitten toisen 2017 mallin seuraavaksi. Edelleen hyvät kokemukset.
Ostin tosiaan takalasin pyyhkimen sulan ja eilen tuulilasin pyyhkijöiden sulat. Ledit vaihdatin ja akun ja normaali pieni huolto, kaikki vuoden sisällä, ei muuta. Siis normaalisti kuluvia osia, autolla ajettu 95tkm.

Tässä tapauksessa hinnan ero Volvoon oli 50%. Siis Alfani oli ostaessa 16t€ ja Volvo 32t€. Siitä kritiikkini välirahasta. Kahteenkummeneen prosenttiin olisinkin ollut tyytyväinen ja varautunut. Volvossa 30tkm enemmän kilometrejäkin. Tehoa enemmän, mutta painoakin 300kg. Kaupunkiajossa bensan kulutus kovaa.

Edelliset huomioon ottaen niin mielelläni maksan tuon 20% vähemmän autosta. Kukapa ei!
Perehdyn auton ominaisuuksiin ennen kaupan tekoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
80
Pointti on varmaan se että suomessa ei liiemmin Alfaa arvosteta, ja se näkyy käytettyjen hinnoissa. Se kiinnostaa onko tuo vain suomalainen ilmiö, että onko muualla euroopassa käytettyjen Alfojen hinnat ja arvostus samalla viivalla muiden kanssa?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Aivan. Pointti on vain väärä! Aiemmin tuo arvostus oli oikeutettua, tiedän. Auton omistajat arvostavat ja mielestäni asia voikin olla näin. Se tietysti edellyttää, että pysyy merkissä ja niin taidan nytkin tehdä.
Ei ole tietoa miten muualla Euroopassa arvostetaan Alfoja.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 458
Aivan. Pointti on vain väärä! Aiemmin tuo arvostus oli oikeutettua, tiedän. Auton omistajat arvostavat ja mielestäni asia voikin olla näin. Se tietysti edellyttää, että pysyy merkissä ja niin taidan nytkin tehdä.
Ei ole tietoa miten muualla Euroopassa arvostetaan Alfoja.
Alfoissa on sama kuin ranskalaisissa, Fiateissa yms eli autot voivat olla hyviä mutta jos haluat vaihtaa merkkiä niin pitää olla joku yleisesti haluttu malli josta saa merkin "normaali" hintatasoa paremman hyvityksen tai ottaa aika iso osuma vaihtohyvityksessä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
613
Minulla on jo toinen Alfa. Edellinen oli myös Giulietta-manuaali. Nykyinen siis TCT automaatti.
Eipä noissa Giuliettoissa ole ollut juuri mitään vikoja.
Oletko itse omistanut Giuliettaa, kun niin moitit?

Giuliassa on kuulemma omistajien mukaan ollut vikoja -alkupään mallien lastentauteja, mutta ovat korjautuneet 2017-2018 malleissa, jollaista itse haen.

Eivät nuo saksalaisetkaan mitään viattomia ole olleet. Volkkarin turboissakin ongelmia kuulemma!
Audeissa auton sisäänpääsykin kuulemma arpapeliä yms.

Kun hinta/laatusuhde Alfoissa on tällainen, niin taidan pysyä merkissä. Jo edellinen Giuliettani 2011 malli oli luotettavuudessa erinomainen. Ilmankos ostin sitten toisen 2017 mallin seuraavaksi. Edelleen hyvät kokemukset.
Ostin tosiaan takalasin pyyhkimen sulan ja eilen tuulilasin pyyhkijöiden sulat. Ledit vaihdatin ja akun ja normaali pieni huolto, kaikki vuoden sisällä, ei muuta. Siis normaalisti kuluvia osia, autolla ajettu 95tkm.

Tässä tapauksessa hinnan ero Volvoon oli 50%. Siis Alfani oli ostaessa 16t€ ja Volvo 32t€. Siitä kritiikkini välirahasta. Kahteenkummeneen prosenttiin olisinkin ollut tyytyväinen ja varautunut. Volvossa 30tkm enemmän kilometrejäkin. Tehoa enemmän, mutta painoakin 300kg. Kaupunkiajossa bensan kulutus kovaa.

Edelliset huomioon ottaen niin mielelläni maksan tuon 20% vähemmän autosta. Kukapa ei!
Perehdyn auton ominaisuuksiin ennen kaupan tekoa.
Mitään Alfavihaa kirjoitukseni ei ollut vaan ihan omaa kokemusta:

Minulla oli vuosia sitten Alfa-Romeo, Mito QV 170hv huippumalli. Sekin oli ostettaessa halvempi kuin vastaavat "saksalaiset" gti-autot (Polo GTI, Fabia RS, Seat Cupra ym.) mutta samaa kaavaa myydessä se ei tahtonut kelvata vaihdossa autoliikkeisiin kuin naurettavalla summalla. Lopulta myin sen yksityiselle ja silti otin 3v omistajuuden aikana takkiin liki 30%, siis käytetyn auton ostohinnassa! Ostin sen ~6v ikäisenä ja myin kun auto oli 9 vuotias ja melko vähän ajettu, alle 130tkm.

Alfan tosiaan saa halvalla (ikä, kilsat, varusteet, moottorin teho), mutta sen pois myyminen vaatii yhtälailla halpuuttamista ja sen jälkeen kynnys hankkia "vastaava saksalainen auto" on entistäkin suurempi, koska vaihdossa Alfasta et saa juuri mitään.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Aivan. Sama pätee useisiin autoihin. Ainakin minä olen tehnyt niin. Tämähän on järkevää useassakin automerkeissä, uudessa mallissa on usein lastentauteja. Vuosien mittaan lastentaudit korjataan.
Japsit ainakin aiemmin käyttivät uutta mallia pari vuotta omalla kansallaan ja sitten vasta myivät sitä ulkomaille.
Viat oli siten korjattu ennen ulkomaille vientiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Aivan. Sama pätee useisiin autoihin. Ainakin minä olen tehnyt niin. Tämähän on järkevää useassakin automerkeissä, uudessa mallissa on usein lastentauteja. Vuosien mittaan lastentaudit korjataan.
Japsit ainakin aiemmin käyttivät uutta mallia pari vuotta omalla kansallaan ja sitten vasta myivät sitä ulkomaille.
Viat oli siten korjattu ennen ulkomaille vientiä.
Missä malleissa ja millä vuosikymmenellä? Ei tule kyllä yhtään tällaista itselle mieleen.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
138
Ainakin ensiksi tulee mieleen entisen duunikaverin Golf turbodiesel. Hänellä oli kaksi peräkkäin ehkä 2008-9 malli. Molemmissa turboissa ongelmia, kuulin vain sivusta, en tarkemmin tiedä. Volkkareissa on ollut tietääkseni noita turbo ongelmia enemmänkin, mitä netistä olen lukenut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 294
Sori, olin vähän epäselvä. Tarkoitin että mitkä japsimallit ovat olleet sellaisia että ensin on tarkoituksella venytetty julkaisua muualla maailmassa.
Sen tiedän kyllä että Japseissa on paljon automalleja joita ei tehdä vientiin lainkaan.
Ja juu, Tesla nyt varmaan on se selvin esimerkki näistä lastentaudeista kun hehän käytännössä beta-testauttavat autot asiakkailla. Model S taitaa olla nyt jo aika valmis tuote, mutta nyt testausvuorossa onkin sitten 3 ja Y
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
178 764
Viestejä
3 291 228
Jäsenet
59 181
Uusin jäsen
Jonssoni

Hinta.fi

Ylös Bottom