Tossijaan rakkaudesta lajiin, eli autoihin.
MY05 "kuningasmalli" ja MY10. Jälkimmäisen olen täällä varmaan esitellytkin, mutta tämä uusi tulokas, "MY05" STI:
-Nämä nimenomaiset vm.2005 STI:t on yleisesti ottaen ehdottomasti haluttavimpia "new age" Imprezoita. Noissa on uudemman mallin alusta, voimansiirto sekä sisustus mutta moottorina on yhä Japaninmarkkinoilta sekä "vanhoista malleista" tuttu 2.0 -litrainen moottori eikä uudempien 2.5-litrainen "suklaakone". Maallikolle tuo ei varmaan kerro hirmuisesti, mutta koneiden kestävyyserot ihan virittämättöminäkin ovat todella suuret.
Tällaisen löytäminen jonnetunaroimattomana, orggiskuntoisena, siistinä, ruosteettomana on tänä päivänä jo melko harvinaista. Minulla oli nettiautossa hakuagentti yli vuoden verran ja sinä aikana, syyskuun alusta 2020 tähän päivään mennessä, se hälytti vain kerran aiemmin... Vaatimuksina oli siis vm.2005, alle 120tkm ja väri sininen ja kunto OEM. Sininen on maukkain näissä ja mahdollista arvonpitoa ellei jopa nousua varten värin pitää olla ehdottomasti tämä "WR blue". Minulla oli aikoinaan vastaava STI, möin sen yli 5v takaperin 15ke:llä joka oli siihen aikaan kohtuu hyvä hintataso. Nyt tästä kuvan autosta piti melkein 5,5v myöhemmin maksaa yli 20ke... Ja vaikka hinta oli tuollainen niin autoliikkeeseen ehti tulla siitä todella monia yhteydenottoja yhden aamupäivän aikana mitä se ehti nettiautossa olla ennen kuin kerkesin (onneksi!) hankkia sen etäostoksena.
-Tosiaan vm.2005 STI, ajettu vain 82tkm, kunto lähes "mint", sisältä mint - ulkoa käytön tuomia kiveniskemiä keulassa sekä pari maalipintavirhettä - ei tosin mitään parkkiklommoja - auto on Kuopiosta. Edellisiä omistajia 3kpl joista viimeisimmällä auto oli 11,5 vuotta... Monen mielestä "teinijonneautoja", mutta esimerkkinä viimeisin omistaja, ikää 54 vuotta - herrasmies, juteltiin pitkään puhelimessa. Autolla on hänen aikanaan ajettu vuosittain 2-3tkm - eli käytännössä ei mitään.
-Tässä ei ole niin mitään jonnetunarointeja, konehuonekin aivan originaali ja sikapuhdas. Ainoa että takakonttiin on laitettu vahvistin joka sieltä poistetaan. Mankaksi tulee 2DIN -perussoitin (halua BT-ominaisuuden sekä kosketusnäytön).
-Koneeseen on tehty "perusmodit" + vähän päälle eli ahdin on Garretin modattu suurempi ahdin, riittää ~500hv saakka. Bensansuuttimet vaihdettu tehokkaampiin, bensapumppu vaihdettu tehokkaampaan, ilmanotto vaihdettu "cold air intakeen", kytkin vaihdettu kestävämpään, auto on ohjelmoitu rullilla eli dynossa Ekutec-moottorinohjausjärjestelmälle - ei mitään ebay"teholastu" -tyyppistä kuraa. Auton tekniikan on rakentanut Subarupiireissä aika tuttu paja; Artec Power Kuopiosta.
-Mitään en tähän ole modailemassa, kuraläpät tulevat suojaamaan "alahelmoja" (ne helmapokkaukset joista autot nostetaan nosturilla ylös) joissa on yhä, kohta 17 vuotta auton rekisteröinnin jälkeenkin maalipinta liki mintissä.
-Tämän auton originaalirekisterinumero on UCY-538 kun meikäläisen entisen oli UCY-537 ... Herättää aika huolella tunnepuolen ajatuksia. Ex auton myynti harmittaa meinaan yhä. Olisin ostanut sen 2019 takaisin, mutta selvisi että se oli palanut aiemmin samana vuonna
Jahka kelit huononee tämä menee talviunille yhdessä tuon toisen kanssa, talvet kun täällä E-rannikolla ovat nykyään pelkkää suolarapapaskaa.