Omat autot -keskusteluketju! Yleinen ja offtopic keskustelu omiin autoihin liittyen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tai sitten vaan romikselta siihen sopiva, se turvavyön osa. Mikähän senkin nimi nyt onkaan. tökkäät kiinni ja kovaa ajoa.
No joo mutta toi nyt on käytännössä sama kuin vetää vaan sen turvavyö kiinni ja jättää pysyvästi. Aloin tätä miettimään kun tuli mieleen että varmaan kaikki airbagit räjähtää kolarissa myös niillä tyhjillä istuimilla, jos turvavyö kiinni siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi tietenkin tulee enemmän korjauskustannuksia. Tämä tottakai koskettaa jos omasta pussista menee.

Mutta kaikenkaikkiaan paras ratkaisu olisi jos sen äänen vain saisi pois.
 
Kuinka suuressa osassa autoja bägit ei laukea kolarissa, jos penkki on tyhjä ja vyö kytkemättä?
 
[...] Se oli aikalailla vanhan-ajan turboauton tuntuinen siinä mielessä että kierrokset piti pitää aika korkealla että veto jatkui, eikä hyytynyt sitten niin rankasti yläkierroksilla kuin vaikka vag 1,8t:t mitä mulla on ollut. En ymmärrä miksi noi turboautot tehdään monasti nykyään sellaisiksi että alavääntöä on tolkuttomasti mutta sitten huudattamalla ei pääse enää mihinkään... Tylsiä luonteeltaan sellaiset.
Ostaa muita kuin VAG koneellisia ja mielellään pieniä ja ahdettuja niin saa enemmän jengaa. Melkein mitä pienempi sen kireämpi korkealla. Esim 1.0l Ecoboost on kierroskone siinä missä oma 1.5l Ecoboost on midrange vääntö/teho yhdistelmä joka kiertää mutta ei ole enää parhaimillaan ylhäällä. Ihmiset eivät enää osaa ajaa kierroksilla ja eivät uskalla painaa kaasua kuten ennen. Duunikaveri vinkui tänään apparin penkillä kun nostin kierrokset huimaan 4000rpm:hen. Ilme oli näkemisen arvoinen kun rampilta polkas sinne melkein punarajalle.
Nykyisten turbokoneiden puhdittomuuteen yläkierroksilla taitaa olla syynä se, että suurinosa ihmisistä haluaa tuntea väännön kaupungissa ja alhaisissa nopeuksissa, jolloin kierroksiakin on yleensä vähän. Toisinsanoen koneet suunnitellaan arkikäyttöä silmällä pitäen kuin niinkään maksikierroksille (=hauskaksi).

Tähän käytökseen päästään käyttämällä pientä turboa, joka myös herää nopeammin eli turbo viive laskee. Tämäkin on normikäytössä toivottava ominaisuus. Pieni turbo ei vaan jaksa sitten tuottaa enää painetta yläkierroksilla, vaan muuttuu "hiustenkuivaajaksi" eli tuottaa enemmän lämpöä kuin ilmaa.

Pyrres, mitä se duunikaveri sitten vinkui 4000rpm kohdalla? Meteliä vai sitä, että kone hajoaa? Sulla tais olla manuaali, joten kierrättäminen onnistuu ilman kaasun reilua polkemistakin. Tämä oli omakin ajotapa manuaalilla; kunnolla kierrättäen nopeutta lisää ja sitten 1-2 vaihdetta hypätään yli. Nykyään automaatti hoitaa vaihdot, joten yleensä vaihdot tapahtuu siinä 3000rpm paikkeilla. Tuli säädettyä vaihtokohdat 10% vakiota ylemmäs, niin ei sentään jurnuta enää tyhjäkäynnillä alhaisissa nopeuksissa mitä se vakiona teki. Välillä sitten kierrokset reilusti sinne 7000rpm, niin saa kone vähän happea ettei ihan karstoitu paikat. Vaikka kierrättämisen hyöty onkin suorasuihkusssa kyseenalaista. Tällä menty kuitenkin yli 200tkm ilman ongelmia.
 
Fiesta st 1.5 200hp ainakin rajoitetaan yläpään tehoa "nostamalla" kaasua vaikka poljin olisikin pohjassa. Sama tapahtuu myös n. 2000rpm kohdalla kun ahdin herää. Kuvassa katkoviiva on kaasun todellinen asento vedon aikana ja toinen viiva on teho.

1629371873657.png
 
Fiesta st 1.5 200hp ainakin rajoitetaan yläpään tehoa "nostamalla" kaasua vaikka poljin olisikin pohjassa. Sama tapahtuu myös n. 2000rpm kohdalla kun ahdin herää. Kuvassa katkoviiva on kaasun todellinen asento vedon aikana ja toinen viiva on teho.

1629371873657.png
Juu tuon rajoituksen huomaa oikein hyvin kun tietää mistä sitä odottaa. Ahtimen herääminen on pieniltä kierroksilta verkkainen mutta kun se tulee se tulee voimalla ja hiipuu tai kyykähtää samantien. Aika nätisti noista saa sen 240-250hp pelkällä softalla. Siitä yli joutuu jokusen osan jo päivittämään että päästään sinne 260hp asti Mountunen softalla ja Mountune on tunnettu että ovat ns turvallisen softan puolella tavassa millä ottavat tehoa. Väitän että tuosta lähtisi pelkällä tuon kaasun rajoittamisen poistastamalla se alkuperäinen 235hp mikä oli muistaakseni ensimmäinen softa mitä Mountune moottoriin myi. Tuo sama rajoitus on vielä rajumpi 100hp? 1.0 Ecoboostissa josta sai 140hp variaatiota. Ne pienitehoisemmat oli rajoitettu juurikin vain softalla.

@salamoi ei ollut ilmeisesti tottunut että auto kiertää ja kuulosti kai sitten että revin niin perkeleesti ja/tai että kone laukeaa koska moottori ja pakoäänet kuuluivat kovemmin kuin normaalisti, lisää siihen ettei kyseinen henkilö ole tottunut mihinkään muuhun kuin automaatti vapari 1.6l Toyota Corollaan joka ei ohjus ole hyvällä tahdollakaan niin...
 
Ilmeisesti Fiestan 1,5 on aika erilainen sitten kuin muut ST:t. Mulla on ollut 2,0 Ecoboost ST ja 2,5 rivi-5 ST 225 aikanaan ja muistaisin että näistä tuo volvokoneinen oli se joka selvästi enemmän tykkäsi yläkierroksista, toki se oli kyllä jonkin verran "laiteltu". Eli käytännössä perusjutut kuten putkisto, softa ja cooleri.
 
Ilmeisesti Fiestan 1,5 on aika erilainen sitten kuin muut ST:t. Mulla on ollut 2,0 Ecoboost ST ja 2,5 rivi-5 ST 225 aikanaan ja muistaisin että näistä tuo volvokoneinen oli se joka selvästi enemmän tykkäsi yläkierroksista, toki se oli kyllä jonkin verran "laiteltu". Eli käytännössä perusjutut kuten putkisto, softa ja cooleri.
Juu tuo nuo pienemmät on noissa aika mid range vääntäjiä ja yläkierrokset on rajoitettu. Itsellä ollut MK1 Focus ST170 2.0 vapari stage osilla, MK7 Fiesta ST 1.6 turbo MP215 kitillä, MK3.5 Focus ST diesel tomaatti 2.0 tdi tuning boxilla ja nyt tuo MK8 Fiesta ST 1.5 turbo joka on nyt Mountunen käsittelyssä tälläkin hetkellä :D. Turbo ST:t Ford säätää käytännössä melkein vain odottamaan softausta.
 
Lisäksi tietenkin tulee enemmän korjauskustannuksia. Tämä tottakai koskettaa jos omasta pussista menee.

Mutta kaikenkaikkiaan paras ratkaisu olisi jos sen äänen vain saisi pois.
Saitko muuten ratkaistua tämän?

Tuohon on yleensä 2 helppoa ratkaisua; 90% autoista on liitin penkin alla joka menee turvavyön lukkoon, esim. omassa Audissa nappasin irti niin ei varoittele kuskin penkistä.

Toinen on sitten ostaa romarilta, tms vyön lukituskappale jota pitää vaikka keskikonsolissa ja iskee lukkoon kun on tarve...
 
Saitko muuten ratkaistua tämän?

Tuohon on yleensä 2 helppoa ratkaisua; 90% autoista on liitin penkin alla joka menee turvavyön lukkoon, esim. omassa Audissa nappasin irti niin ei varoittele kuskin penkistä.

Toinen on sitten ostaa romarilta, tms vyön lukituskappale jota pitää vaikka keskikonsolissa ja iskee lukkoon kun on tarve...
Vaan mitenhän vaikuttaa mm airbagien toimintaan. Muistaakseni autoissa joissa tuo muistutin on samassa yhteydessä se tunnistin mikä antaa datan ohjaukselle mitä bagejä laukoa.
 
Vaan mitenhän vaikuttaa mm airbagien toimintaan. Muistaakseni autoissa joissa tuo muistutin on samassa yhteydessä se tunnistin mikä antaa datan ohjaukselle mitä bagejä laukoa.
Tämän takia aiemmin ehdotettu äänen (ja valon) koodaus pois päältä olisi järkevintä. Ei sekoa auton muut systeemit sitten. Omassani niin, että kilahtaa kerran ja sitten hiljenee. Vakiona jää pimputtamaan.
 
Vaan mitenhän vaikuttaa mm airbagien toimintaan. Muistaakseni autoissa joissa tuo muistutin on samassa yhteydessä se tunnistin mikä antaa datan ohjaukselle mitä bagejä laukoa.
Ihan automerkkikohtaista, käsittääkseni; joillakin merkeillä on politiikka ettei laukea ellei ole kytketty vyötä, joillakin laukeaa aina. Tähän soppaan sitten autot iän mukaan joka tunnistavat tai eivät tunnista istuuko penkillä joku (tässä tapauksessa tietenkin tiedossa). W177:ssa (nyk. A-sarja) on etupenkillä automaattinen tunnistus lastenistuimelle joka disabloi turvatyynyn, joten tällä logiikalla uskoisin että tyyny laukeaa aina jos penkillä huomataan "istuja" (=kassi tässä tapauksessa).

Ainoa tapa välttää tuo laukeaminen, oli vyö kiinni tai ei, jos se kassi sen sensorin laukaisee, on pistää siihen ISOFIXit kiinni, tms "simuloida" turvaistuin penkille (sitten pitäisi alkaa palamaan se "Passengetr airbag off",tms valo).
 
Vaikea kyllä perustella uuden auton hankintaa. Tällä hetkellä on 20 vuotta vanha Citroen jolla on ajettu about 260tkm. Kulut ovat öljynvaihto, katsastus, vero ja vakuutus. Eli reilusti alle tonni vuodessa poislukien bensat. Koronan vuoksi viime vuonna tuli ajettua vain 6000km. Noin pienillä ajoilla ei mikään osa pääse edes kunnolla kulumaan.

Tyyppivikana tässä palaa kosteilla säillä moottorin merkkivalo. Tuota on koitettu vuosien varrella korjata merkkikorjaamossa ja muuallakin, mutta mikään ei auta. Pitää vaan ennen joka katsastusta resetoida virhekoodit ja toivoa että valo ei syty katsastuksen aikana.

Ei kai siinä. Arvoa autolla on alle 300 euroa. Kai tällä ajellaan niin kauan kunnes katsastuksessa tulee ilmi niin iso vika että ei kannata enää lähteä korjaamaan.

Vähän kiinnostaisi hommata pikkasen tehokkaampi, pienempi ja egologisempi auto, mutta kulut kasvaisivat kymmen kertaiseksi ellei enemmänkin.
 
Ainoa tapa välttää tuo laukeaminen, oli vyö kiinni tai ei, jos se kassi sen sensorin laukaisee, on pistää siihen ISOFIXit kiinni, tms "simuloida" turvaistuin penkille (sitten pitäisi alkaa palamaan se "Passengetr airbag off",tms valo).
Ei kai missään autossa ole tuollaista systeemiä? Vai tiedätkö jonkun?

Kaikissa minun näkemissäni on erillinen avainkytkin jolla matkustajan airbag kytketään pois käytöstä mikäli etupenkille asennetaan lastenistuin ja siinä vaiheessa syttyy kyllä selkeä merkkivalo asiasta. Mitään isofixiin perustuvaa automaattitunnistusta en ole koskaan nähnyt.
 
Ei kai missään autossa ole tuollaista systeemiä? Vai tiedätkö jonkun?

Kaikissa minun näkemissäni on erillinen avainkytkin jolla matkustajan airbag kytketään pois käytöstä mikäli etupenkille asennetaan lastenistuin ja siinä vaiheessa syttyy kyllä selkeä merkkivalo asiasta. Mitään isofixiin perustuvaa automaattitunnistusta en ole koskaan nähnyt.
Uudemmissa mersuissa pitäisi olla nimenomaan systeemi joka disabloi bagin automaattisesti jos tunnistaa turvaistuimen (eli isofixit ovat kiinnitetty).
 
Ei kai missään autossa ole tuollaista systeemiä? Vai tiedätkö jonkun?

Kaikissa minun näkemissäni on erillinen avainkytkin jolla matkustajan airbag kytketään pois käytöstä mikäli etupenkille asennetaan lastenistuin ja siinä vaiheessa syttyy kyllä selkeä merkkivalo asiasta. Mitään isofixiin perustuvaa automaattitunnistusta en ole koskaan nähnyt.
Niin kuin jo tulikin, ainakin mersuista löytyy (ei kaikista).
 
Mersuissa on se painoa tunnistava matto ollut käytössä jo kauan. Onko uusissa sitten käytössä isofix-kiinnikkeissä olevat anturit?
 
Ah tuo ihana painoanturi :D. Nostat repun etupenkille tai vaikka 2packin 1.5l limuja etteivät pyörisi lattialla tai kontissa ja auto huutelee töyssyissä... Bonuksena Fordin ihanan "hento" ja "pehmeä" ping pong ääni :D
 
Mersuissa on se painoa tunnistava matto ollut käytössä jo kauan. Onko uusissa sitten käytössä isofix-kiinnikkeissä olevat anturit?
En tekniikkaan sen tarkemmin ole tutustunut, mutta erottaa se ihmisen / lapsen ja istuimen. Toki voihan se vaatia jonkun "yhteensopivan istuimen*" (* myydään erikseen halpaan hintaan Mersu-liikkeissä, just for juu :D ).
 
Mersuissa on se painoa tunnistava matto ollut käytössä jo kauan. Onko uusissa sitten käytössä isofix-kiinnikkeissä olevat anturit?
Tommonen oli ohjekirjassa.

The sensor system for child restraint systems in the front-passenger seat detects whether a special Mercedes-Benz child seat with a transponder for automatic child seat recognition has been fitted. In this case, PASSENGER AIRBAG OFF indicator lamp lights up. The front-passenger front airbag is disabled.
 
Tommonen oli ohjekirjassa.

The sensor system for child restraint systems in the front-passenger seat detects whether a special Mercedes-Benz child seat with a transponder for automatic child seat recognition has been fitted. In this case, PASSENGER AIRBAG OFF indicator lamp lights up. The front-passenger front airbag is disabled.
Eli tehty juuri tälleen mukavasti rahastamalla (no OK, on se teknisesti ehkä se turvallisin tapa). Eli "päihittämiseksi" pitäisi hommata chippi jostain, ei riitä isofixin kanssa pelleilyt.

Sinänsähän tuo ei ole uusi juttu, muistaakseni isäukon Mazdassa (626) oli tunnistin etupenkissä jo 90-luvulla. Taisi sekin vaatia jonkinlaisen "vastakappaleen" istuimeen.
 
Imput3.jpg


Tossijaan rakkaudesta lajiin, eli autoihin.

MY05 "kuningasmalli" ja MY10. Jälkimmäisen olen täällä varmaan esitellytkin, mutta tämä uusi tulokas, "MY05" STI:

-Nämä nimenomaiset vm.2005 STI:t on yleisesti ottaen ehdottomasti haluttavimpia "new age" Imprezoita. Noissa on uudemman mallin alusta, voimansiirto sekä sisustus mutta moottorina on yhä Japaninmarkkinoilta sekä "vanhoista malleista" tuttu 2.0 -litrainen moottori eikä uudempien 2.5-litrainen "suklaakone". Maallikolle tuo ei varmaan kerro hirmuisesti, mutta koneiden kestävyyserot ihan virittämättöminäkin ovat todella suuret.

Tällaisen löytäminen jonnetunaroimattomana, orggiskuntoisena, siistinä, ruosteettomana on tänä päivänä jo melko harvinaista. Minulla oli nettiautossa hakuagentti yli vuoden verran ja sinä aikana, syyskuun alusta 2020 tähän päivään mennessä, se hälytti vain kerran aiemmin... Vaatimuksina oli siis vm.2005, alle 120tkm ja väri sininen ja kunto OEM. Sininen on maukkain näissä ja mahdollista arvonpitoa ellei jopa nousua varten värin pitää olla ehdottomasti tämä "WR blue". Minulla oli aikoinaan vastaava STI, möin sen yli 5v takaperin 15ke:llä joka oli siihen aikaan kohtuu hyvä hintataso. Nyt tästä kuvan autosta piti melkein 5,5v myöhemmin maksaa yli 20ke... Ja vaikka hinta oli tuollainen niin autoliikkeeseen ehti tulla siitä todella monia yhteydenottoja yhden aamupäivän aikana mitä se ehti nettiautossa olla ennen kuin kerkesin (onneksi!) hankkia sen etäostoksena.

-Tosiaan vm.2005 STI, ajettu vain 82tkm, kunto lähes "mint", sisältä mint - ulkoa käytön tuomia kiveniskemiä keulassa sekä pari maalipintavirhettä - ei tosin mitään parkkiklommoja - auto on Kuopiosta. Edellisiä omistajia 3kpl joista viimeisimmällä auto oli 11,5 vuotta... Monen mielestä "teinijonneautoja", mutta esimerkkinä viimeisin omistaja, ikää 54 vuotta - herrasmies, juteltiin pitkään puhelimessa. Autolla on hänen aikanaan ajettu vuosittain 2-3tkm - eli käytännössä ei mitään.

-Tässä ei ole niin mitään jonnetunarointeja, konehuonekin aivan originaali ja sikapuhdas. Ainoa että takakonttiin on laitettu vahvistin joka sieltä poistetaan. Mankaksi tulee 2DIN -perussoitin (halua BT-ominaisuuden sekä kosketusnäytön).

-Koneeseen on tehty "perusmodit" + vähän päälle eli ahdin on Garretin modattu suurempi ahdin, riittää ~500hv saakka. Bensansuuttimet vaihdettu tehokkaampiin, bensapumppu vaihdettu tehokkaampaan, ilmanotto vaihdettu "cold air intakeen", kytkin vaihdettu kestävämpään, auto on ohjelmoitu rullilla eli dynossa Ekutec-moottorinohjausjärjestelmälle - ei mitään ebay"teholastu" -tyyppistä kuraa. Auton tekniikan on rakentanut Subarupiireissä aika tuttu paja; Artec Power Kuopiosta.

-Mitään en tähän ole modailemassa, kuraläpät tulevat suojaamaan "alahelmoja" (ne helmapokkaukset joista autot nostetaan nosturilla ylös) joissa on yhä, kohta 17 vuotta auton rekisteröinnin jälkeenkin maalipinta liki mintissä.

-Tämän auton originaalirekisterinumero on UCY-538 kun meikäläisen entisen oli UCY-537 ... Herättää aika huolella tunnepuolen ajatuksia. Ex auton myynti harmittaa meinaan yhä. Olisin ostanut sen 2019 takaisin, mutta selvisi että se oli palanut aiemmin samana vuonna :itku:

Jahka kelit huononee tämä menee talviunille yhdessä tuon toisen kanssa, talvet kun täällä E-rannikolla ovat nykyään pelkkää suolarapapaskaa.
 
Onko tuossa uudemmassa ollut vaikeuksia osua parkkiruutuun vai kammoatko naapuriautosta tulevia lommoja? :lol:
Samaa settiä se on omilla autoilla. Molemmat ihan kiinni toisissaan. Apparin paikalle on turha yrittää käyttiksessä :D. Autojen väli on ehkä 40cm. Viereisessä ruudussa olevan Hondan katumaasturin omistaja ei paljoa välitä. Repii oven sepposen selälleen ilman että edes katsoo. Säikähti kerran hyvin kun näki että tulin juuri paikalle ja oman auton ja oven välissä pari cm.
 
E91 335i aut. -06 tuli hankittua jonkun aikaa sitten ja näin siirryttyä diisseli laitoksista takaisin bensa maailmaan. Moottori sinänsä on kiinnostanut vuosia omistaa ns harraste käyttiksessä, vaikka siitä toki tyyppivikansa löytyy :)

On kyllä mukava kone käytökseltään, erikoisen tuntunen kun tuntuu melkein kutos diisseliltä alavääntönsä kanssa, mutta silti herää eloon uudestaan vielä yläkierroksilla. Lootassa xhp stage3 sisässä, mikä saisi kyllä melkein olla stage1 vaikka tuokin toimii yllättävän mukavasti normaali ajossa. Loota ajattaa kyllä tosi pienillä kierroksilla normaali D:llä, mutta eipä tuo pahalta siltikään kuulosta. Turbothan tuossa jossain välissä luultavasti uusiksi menee, nyt kilsoja 195tkm.
 
Omassa E Mersussa on ruksittuna lähes kaikki varusteet, mutta kaukovaloautomatiikka oli jäänyt ruksimatta.
Kävin MB Lab – Korjaamme Mercedes-Benz merkkiset autot aktivoimassa valoautomatiikan, muutaman minuutin homma ja 150e.
Nyt toimii valot hienosti, ainut vaan että olis pitänyt paljon aikaisemmin käydä :tup:
 
Itse en tuota automatiikkaa edes käytä vaikka se löytyy. Vaihtaa liian aikaisin lyhyet ja liian myöhään pitkät.
 
Itse en tuota automatiikkaa edes käytä vaikka se löytyy. Vaihtaa liian aikaisin lyhyet ja liian myöhään pitkät.

Onko sulla toi älykkäämpi vai typerämpi?
Vitossa vaihtaa pitkät ja lyhyet, mutta eemelissä on pitkät koko ajan päällä, kääntää vaan valoja poispäin. Tulee vitossakin käytettyä, kun aika hyvät noi lyhkäset leditkin on.
 
Omassa E Mersussa on ruksittuna lähes kaikki varusteet, mutta kaukovaloautomatiikka oli jäänyt ruksimatta.
Kävin MB Lab – Korjaamme Mercedes-Benz merkkiset autot aktivoimassa valoautomatiikan, muutaman minuutin homma ja 150e.
Nyt toimii valot hienosti, ainut vaan että olis pitänyt paljon aikaisemmin käydä :tup:

Puhutaanko nyt kaukovaloavustimesta vai siis siitä että vaihtelee itsekseen valotunnistimella päiväajovalojen ja normi ajovalojen välillä? Aktiivi / ILS / Dynaamisia valoja ei varmasti pysty aktivoimaan ilman umpion vaihtoa joten niistä tuskin on tässä kyse.
 
Onko sulla toi älykkäämpi vai typerämpi?
Vitossa vaihtaa pitkät ja lyhyet, mutta eemelissä on pitkät koko ajan päällä, kääntää vaan valoja poispäin. Tulee vitossakin käytettyä, kun aika hyvät noi lyhkäset leditkin on.
Typerämpi. Eli on/Off. Tuommoiset varjostimilla toimivat varmaan onkin ihan hyviä.
 
Puhutaanko nyt kaukovaloavustimesta vai siis siitä että vaihtelee itsekseen valotunnistimella päiväajovalojen ja normi ajovalojen välillä? Aktiivi / ILS / Dynaamisia valoja ei varmasti pysty aktivoimaan ilman umpion vaihtoa joten niistä tuskin on tässä kyse.

Mun käsittääkseni, jos autossa on kääntyvät valot, eli ILS, niin niihin saa vielä lisävarusteena kaukovaloavustimen. Ei mersunkaan umpiota kannata useita erilaisia tehdä.

Saisi vaan tulla teslan malli, että itse saisi jälkeenpäin aktivoida tiettyjä lisävarusteita. Toki varmaan maksaisi reilusti enempi, ku 150e.
 
Onkos se sitten niin että Multibeam on mersulla se "matrix led" aktiivivalo ja ILS pelkkä "tyhmä" kääntyvä umpio?
 
Onkos se sitten niin että Multibeam on mersulla se "matrix led" aktiivivalo ja ILS pelkkä "tyhmä" kääntyvä umpio?
Multibeam noin joo mutta ILS ei ole aivan tyhmä vaikkakin siis huonompi: "E-sarjan lanseerauksen myötä vuonna 2009 älykkäisiin valoihin tuli tarjolle adaptiivinen kaukovaloavustin, Intelligent Light System (ILS). Avustimen ansiosta valokeilan pituus säätyi automaattisesti ja portaattomasti siten, että edessä ajavan tai vastaan tulevan auton kuljettaja ei häikäistynyt. "
 
Onkos se sitten niin että Multibeam on mersulla se "matrix led" aktiivivalo ja ILS pelkkä "tyhmä" kääntyvä umpio?

En ihan tarkalleen tiedä noita koodeja, kun vielä muuttuvat vähän väliä.
Tuossa on varustekoodin mukaan dynaamiset Led valot.
 
W221:sen ILS on ihan ok, mutta tahtoo vaihtaa lyhyille vähän liian aikaisin. Vaihtaa kanssa pitkille pikkuisen myöhässä. Voikohan käytöstä säätää STAR:illa?
 
On tuo vakkarin kanssa vähän kelju ominaisuus, että mittari heittää 5 kilsaa. Kun automaattisesti saa sen nopeusrajoitukse napattua tolpista tai gps:n kautta. Sitten pitää 5 kilsaa naputella lisää tai mieluummin kymmenen.
 
W221:sen ILS on ihan ok, mutta tahtoo vaihtaa lyhyille vähän liian aikaisin. Vaihtaa kanssa pitkille pikkuisen myöhässä. Voikohan käytöstä säätää STAR:illa?
Varmaan valoisuusanturin/kameran kalibroinnilla saattaisi saada parannusta asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
On tuo vakkarin kanssa vähän kelju ominaisuus, että mittari heittää 5 kilsaa. Kun automaattisesti saa sen nopeusrajoitukse napattua tolpista tai gps:n kautta. Sitten pitää 5 kilsaa naputella lisää tai mieluummin kymmenen.
Eikö siihen saa offsetin eli vaikka aina 5 yli rajoituksen? Ainakin bemarissa ja Teslassa saa.
 
Saihan sen. En tiennyt tommosesta. Mutta asetuksista löytyi. :). Mukava tuo adaptiivinen vakkari. Varsinkin motorilla ohitella jos joku ajaa hiljempaa. Ja pitää sen nopeuden vaikka pykälää vaihtaa. Kätevä kun on manuaali tuo qasqai. Tuli kärryn kanssa muuttokuorma heitettyä. Jaksohan tuo kuormaakiin vetää ihan ok.
Eikö siihen saa offsetin eli vaikka aina 5 yli rajoituksen? Ainakin bemarissa ja Teslassa saa.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan tarkalleen tiedä noita koodeja, kun vielä muuttuvat vähän väliä.
Tuossa on varustekoodin mukaan dynaamiset Led valot.

ILS ja Multibeam on kyllä olleet jo vuositolkulla käytössä (Varsinkin ILS varmaan jo 10v käytössä). Dynaamisista ledeistä en osaa sanoa.
 
Ensimmäistä kertaa ikinä olisi tulossa uusi auto pihaan, ja askarruttaa mitä kaikkea tuolle kannattaisi nyt sitten tehdä heti kättelyssä.

- Joku pinnoite, kannattaako? Vai onko tehtaalta lähtiessä jo laitettu jotain?
- Puskureiden kalvoitus...?

Autoa tarkoitus pitää vuoden-pari, joten erityisen kalliita proseduureja ei tee kyllä mieli tehdä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom