Tuli käytyä eilen sunnuntai-ajelulla Sastamalassa ja kävi sillain hassusti että tammikuussa joutuu hakemaan tällasen..
Focus 1.5TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ov:
Laitetaas tästäkin vähän käyttökokemuksia.
Auto ollut siis nyt melkein päivälleen 6 vuotta omistuksessa, mittarissa nyt aika tasan 120tkm. Autohan ruostesuojattiin uutena ihan tarkoituksella koska meininki oli ajaa tämä ns "loppuun", missä se loppu sitten ikinä tuleekaan.
Mitään oikeita ongelmia ei ole esiintyny, oikein luotettava vehje ollu kokonaisuudessaan ja nelihenkisen perheen päivittäisenä kulkineena toiminut. Tilojen puolesta piisannut meille oikein mainiosti, on käyty Virossa, Lapissa, Ruotsissa ties sun missä.
120tkm eli koko ajomatkan keskikulutus 5,5l/100km.
Takuuseen menny jotain juttuja, suurimpana automaattilaatikosta porsinut sokea tulppa joka vuoti laatikkonesteet pihalle 70tkm kohdalla. Olisin laatikkoöljyt vaihdattanu muutenkin viimeistää 80tkm paikkeilla joten tuli hyvään saumaan.
Takuuseen vaihdettu myös toinen etuvaloumpio, BMS-anturi kahdesti ja jotain softapäivityksiä tehty.
Akkujen kanssa on ollu lievää painia, tehdasasennettu EFB-akku porsi jo 2 vuoden jälkeen jolloin vaihdettiin tyhmästi tilalle uusi EFB-akku, joka sekin kesti vain vajaa 3 vuotta, nyt viime talvena vaihdettiin AGM-akkuun joka on toistaiseksi osottautunu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi, jopa start/stop-toimintoa pystyy käyttämään jos niin haluaa.
Huollot tehty ajallaan eikä vielä ole tarvinnu uusia edes mitään kuluvia osia, jarrupalat sun muut alkuperäiset, viimeisimmän huoltovideon mukaan 8mm paloja jäljellä edessä ja takana.
Jotain miinuksiakin:
Laatikko on käytöltään vähän kulmikas toisinaan koska on perinteinen mehulinkolaatikko joka itselle on vain plussaa, ei tartte pelätä Powershitin ongelmia.
Maalipinta on lähteny hilseilemään takalokasuojan ja takapuskurin saumasta, pitäs jotai paikkamaalausta harrastaa kun jaksais/kerkeis/viittis.
Auton BMS on todella typerä, se käytännössä katkaisee webaston sun muiden käytön aivan liian aikaisessa vaiheessa, tätä on hierottu pariinkin otteeseen tässä vuosien aikana, päivitetty ja jopa vaihdettukin mutta edelleen toimii ihan liian konservatiivisesti eikä tämän auton laturi lataa akkua käytännössä koskaan täyteen.
Tuulilasi vaihdettu kaksi kertaa, ei taida tosin olla enää Fordin ominaisuuksia vaan taitaa koskea melkein vähän kaikkia autovalmistajia nämä heikot nykylasit. Lasivakuutus on pakollinen tässä koska lämmitettävä lasi on kallis kuin perkele.
Kokonaisuutena kuitenkin ollaan oikein tyytyväisiä, vaimon työmatkakulkineenahan tuo edelleen on ja tällä mennään hamaan tappiin saakka.