Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
...koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift...
No ei se tie voi ihan hirveässä kunnossa olla jos tuommoisella kotterolla sinne mennään.
 
Kyllähän tollanen swiftikin aika pahaan paikkaan pääsee :D Vielä jos rengasvalinta on vähän normaalia karkeampi. Itse olisin kyllä ehkä tuohon käyttöön kuitenkin ottanut Fiat Pandan tai kalliimmista subarun outbackin ellei "oikeaa" maasturia halua.
 
90% etuvetoisten ongelma on maavara ja väärät renkaat, avoin "neliveto" auttaa toki hieman kun yhden vetävän renkaan sijaan siellä on kaksi vetävää rengasta, mutta nopeasti sekin löytää sellaisen paikan että voima menee sutimiseen, mutta vauhti on vajaavetoisten paras turva.

Jos haluaa hyvän budjetti "maasturin", niin Dusterissa neliveto toimii yllättävän hyvin ja sutivaa pyörää osataan jarruttaa kunnolla että voima menee sinne pidon puolelle.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg

Mitä enemmän vetäviä pyöriä ja maavaraa, sitä helpompaa se ajaminen on.

Monen monta kertaa ajanut etuvetoisella kelirikkoista mökkitietä mikä on 10cm sohjoista mutaa, ykkönen päällä ja kaasu pohjassa, kyllä se menee, mutta maavara meinaa loppua kesken ja jarrulevyt on punahehkussa kun pääsee perille. Tuohon jos pysähtyy tai vauhti hyytyy ylämäkeen niin ei auta muuta kuin toivoa että menee pakilla takaisin, muuten on jumissa.

Samaan aikaan sama tie oikealla maastoautolla menee ilman että edes huomaa mitään ongelmaa.
 
Ei tuo Suzukin tekniikkakaan huono ole pääsääntöisesti kadulla ajettaviin autoihin. Nelivedon saa myös lukittua päälle alle 60kmh vauhdeissa. Toki samalla merkillä on ihan kitumaastureitakin joissa sitä maavaraakin ois vajaa 20cm.

Tämmösessä muhjussa kävin omalla Suzukilla:

Screenshot_20241118_204342_Gallery.jpg
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Itse jumituin eilen Peugeot 407 autolla nurmikolle. Oli vielä lastattu kärry perässä vähän haittaamassa. Ei kyllä vajaavetoisella kannata parkkeerata pehmeään paikkaan!

Hinausautoa ei tarvittu, mutta 50€ tunkin ostin, kun vanha tunkki ei edes nosta toista Peugeot e-2008 autoa riittävän korkealle, että pystyisi renkaat vaihtamaan.

Auton omalla tunkilla ja toisella tunkkilla nostin ja laitoin suditettuihin kohtiin palikoita. 407 maksoi onneksi vain 500€, kun molemmat kynnykset meni linttaan, koska väärä nostokohta toisessa tunkissa. Ei voi mitään :) Taas tiellä. Kuvassa saattaa näkyä vähän lintalleen mennyttä kynnystä.

Screenshot_2024-11-20-13-35-12-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2024-11-20-13-35-35-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Tämähän se on jos paikaltaan yrittää liikkeelle, ensimmäinen sutaisu, maavara loppuu kesken ja loppu näkyy kuvissa.
 
Kakkosautolle tuli tarve kesämökin hankinnan myötä ja koska mökki on suht surkean tien päässä ja tarkoitus on käydä talvellakin siellä, niin aloin katselemaan pientä nelivetoa ja viime viikolla tuli sitten haettua -17 Suzuki Swift, tai kuten tyttö asian ilmaisi, jatkossa tunnetaan nimellä Taylor.
Hassu pieni vekotin.

IMG_20241117_201950.jpg
WhatsApp Image 2019-07-11 at 18.17.45.jpeg

Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.
 
Itse myin oman rakkaan -08 olevan Special Editionin veke, oli joku 30-v spesiaali Swift malli. Oli mulla 4-5 vuotta ja ei koskaan jättänyt jumiin. Aina tulee hyvä mieli, kun näkee näitä uudempia Swiftejä liikenteessä.

Tuota edeltävää mallia itekin ensin meinasin mutta jahkailin vähän liian pitkään ja pari potentiaalista yksilöä kerkesi menemään "nenän edestä".
Sen verran pistäny ny merkille että Swiftejä ei kyllä tosiaa liiaksi liikenteessä näy, ei vanhempaa polvea eikä juuri uudempaakaan.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.
 
Kuten aiemmin on jo mainittu, on se maavara suurin ongelma, miksi se matka loppuu. Itse aluksi olin kanssa sitä mieltä, että pakko on neliveto hankkia, että mökille pääsee.
No eihän se loppujen lopuksi mikään välttämättömyys ollut ennen viime kevättä, jolloin tie meni yllättäen todella pahaan kuntoon.
IMG-20240414-WA0008.jpg

Tosin tuossakin homma johtui siitä, että se maavara loppui kesken. Naapurit oli maastureillaan tehneet tuohon niin hyvät urat, että sinne se auto väkisin vei. Ja olihan tuo kyllä niin pehmeä, että tyhmyyttähän minunkin oli sinne mökille väkisin puskea.
Tätä ennen oltiin tuolla etuvedolla mökille menty kesät talvet ilman sen kummempia murheita.

Tuosta viisastuneena toisena autona on nyt semmoinen neliveto, jossa maavara ja etenemiskyky ei samantien lopu.

Melkoinen mutaeste :O Oisin kyllä ehdottanut tiekunnalle/naapureille "kevyttä" tieremonttia ennen maasturi-invaasiota, mutta voi olla että kun ensimmäinen on sellaisen ehtinyt hankkimaan niin ei enää tien kunnossapitoon kiinnosta rahaa laittaa...tai ei ole. Varmasti sillä rahalla olisi jo saanut tienkin kuntoon ellei mahdottoman pitkä pätkä ole.
Meinaan ei se kivaa ole maastoautollakaan kun joka kerta on kyljet ravassa ja pitää varoa ettei vaatteet tai tavarat vahingossakaan osu rapaan.
 
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tänne kuvaa viimeisimmästä autohankinnasta, vaikkei olekaan Suomen niemellä, kuten kelistä ja taustan kasvillisuudesta voi ehkä päätelläkin 😅
20241124_103240.jpg


Eli Suzuki Every wagon nelikko automaatti ja muuten täysin omaan speksiin kustomoitu, mutta liike mokasi moottorin suhteen ja ei tullut 65hv turbokoneella vaan 54hv vaparilla... Tästä huolimatta yllättävänkin pätevä huonolla vuoristo "tiellä", pitää vain ennakoida vähän enemmän tiukemmissa nousuissa enkä sitten tiedä olisiko tuo turbon tuoma lisäteho edes auttanut, kun näissä automaateissa ei ole alennusvaihteistoa, niinkuin manuaaleissa, että saisi pidetty kierrokset paremmin turbon tehoalueella...
Tosi hieno. Japanilaiset osaa tehdä hyviä pieniä laatkoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 273
Viestejä
4 503 335
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom